PPP na D35

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
Atos
Příspěvky: 450
Registrován: 30.8.2016 21:05:42
Bydliště: D11 exit 123 (snad někdy)

Re: PPP na D35

Příspěvek od Atos »

Více soukromých dálnic, další na řadě je D35 (MF DNES 24.11.2020)
Některé citace z poměrně rozsáhlého článku:
Možnosti soukromého financování stavby části dálnice ... ministerstvo zkoumá od počátku listopadu. „V současné době je ve spolupráci s European Investment Advisory Hub pod Evropskou investiční bankou zpracovávána studie proveditelnosti na ověření vhodnosti a výhodnosti realizace některých částí D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí formou PPP,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Investiční agentura European Investment Advisory Hub například nedávno pomáhala v Bulharsku rozjet kurzy pro budoucí opraváře elektromobilů nebo v Polsku umožnila modernizaci nejstarší wroclawské tramvajové linky.

... Na začátku tohoto roku tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík uváděl, že stát by rád postavil ze soukromých peněz přibližně 80 kilometrů dálnice, tedy mnohem více než dvojnásobnou porci oproti projektu na D4. Zda nakonec bude soukromník stavět celou trasu z Ostrova na Pardubicku do Mohelnice na Olomoucku, není jisté.

Zatímco na počátku roku bývalý šéf dopravního resortu zapojení soukromníků do výstavby hájil, dnes má názor opačný. Na stránkách Středoevropského institutu pro rozvoj dopravy, který pomáhal zakládat, před touto formou zadlužování varuje. Důvodem je hlavně epidemie koronaviru. Díky záchrannému balíčku EU má totiž Česko stejně jako další unijní státy najednou přebytek peněz, které z velké části plánuje investovat právě do výstavby komunikací. Projekty založené na partnerství soukromého kapitálu a státu jsou přitom nejúčinnější ve chvíli, kdy je připravených staveb dost, ale stát na jejich výstavbu nemá peníze. ...

„Jedinou pofidérní ‚výhodou‘ PPP je fakt, že splácení projektu se přesouvá do budoucna, na budoucí generaci, a že ti, kteří tento projekt v současnosti navrhli či realizovali, nejsou a nebudou těmi, kteří ho budou splácet,“ argumentuje Kremlík. ...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Mám takový pocit, že Kremlík se s x pohledy inspiroval právě tady na fóru :D Nic nového.
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: PPP na D35

Příspěvek od Japao Joe »

Jen k tomu splácení budoucími generacemi - splácet je budou ti, kteří je také budou užívat, takže za mě je to z pohledu financování v pořádku.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od kot »

Přijde mi, že jak skončí ministr dopravy ve funkci, začne šít do ŘSD a říká úplně opačné věty, než když byl ve funkci. /to se netýká Ťoka/.
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od Tomáš Němec »

Nemáte někdo idnes premium, že byste nám odemkli tento článek?
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... a_recombee
Atos
Příspěvky: 450
Registrován: 30.8.2016 21:05:42
Bydliště: D11 exit 123 (snad někdy)

Re: PPP na D35

Příspěvek od Atos »

Je to totéž, co vyšlo tiskem na začátku týdne a podstatné jsem z toho citoval výše.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... C10C58F043
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Matezs »

vondr píše:podvýbor pro dopravu bude materiál projednávat na schůzi konané dne 9.12.2020.

mimo jiné se bude zabývat PPP na D35
Formalita a pak se bude čekat 5 měsíců na výsledky té Studie proveditelnosti.
Honzl píše:Když tak shrnu tu diskusi Aram v. Martini se všemi argumenty, tak vychází, že PPP by měla jednině smysl na dlouhém úseku (tedy dvou), které jsou dnes nejméně připraveny a to je Opatovec - Staré Město a Staré Město - Moihelnice, neboť všechny ostatní úseky jsou potřebné opravdu co nejdříve a už připravované k zahájení během roku, či dvou, což by se nikdy s PPP nedokázalo takto stihnout v těchto termínech.
Na tom se asi shodneme, už se to tu píše rok: PPP na D35 ne a pokud ano, tak na co nejmíň úseků od Mohelnice na západ.
Opatovec - Staré Město není méně připraveno než zbylé úseky. Z čeho usuzuješ? Ano, je tam tunel náročnější na GTP, ale ÚR 3/2019, koncept DSP 12/2020, výhled SP 2022, Litomyšl nemá ani pravomocné ÚR a teto rok nejspíš ani mít nebude dle aktuálních letáků. Liknavost přípravy tohoto úseku je jiná věc.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

Podle experta je jako PPP projekt plánovaná také dostavba R35, "jenom se o tom nemluví".
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesta ... le:652096/
O PPP na D35 se tedy ví už od 7. 11. 2009. Deset let nikomu vlákno speciálně k PPP na D35 nechybělo; zřejmě proto, že existovalo cca 5 vláken, které PPP řešilo:
Aplikace PPP pro českou dálniční síť
PPP a jejich úprava v českém právním řadu - Koncesní zákon
Financování výstavby dálnic
Financování - dostavba dálnic na dluh
Jak funguje v praxi Public-Private Partnership (PPP)?
Proč toto nadbytečné vlákno (na rozdíl od PPP na D4) vzniklo? Jsou prostě lidi, kteří věří nějakým mantrám. Řekneš PPP, a hned je tu kus dálnice. Přitom PPP je jen způsob financování, na včasnou realizaci úseku může mít vliv spíš negativní.
Ještě úsměvná připomínka, jak se mění názory na PPP.
martini píše:Je škoda, že superstrategie na dalších 15 let - haha - s takovou možností nepočítá... Resp. počítá jen v podobě PPP, které má oproti čistým státním dluhopisům další bonusy, ale zase cena toho financování je o něco vyšší.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 322#p41322
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Matezs píše:Na tom se asi shodneme, už se to tu píše rok: PPP na D35 ne a pokud ano, tak na co nejmíň úseků od Mohelnice na západ.
Opatovec - Staré Město není méně připraveno než zbylé úseky. Z čeho usuzuješ? Ano, je tam tunel náročnější na GTP, ale ÚR 3/2019, koncept DSP 12/2020, výhled SP 2022, Litomyšl nemá ani pravomocné ÚR a teto rok nejspíš ani mít nebude dle aktuálních letáků. Liknavost přípravy tohoto úseku je jiná věc.
Rozdíl je v tom, že úseky Opatovec-Staré město-Mohelnice přece jen "hoří o něco míň" než úseky ku Svitavám. Úsek Janov-Opatovec je potřebný o dost více, ale alespoň tam I/35 neprochází nikde obcí. Tudíž by se dal ještě chápat, že se k tomu přilepí.
I když samozřejmě můj osobní názor je, že u takto potřebné dálnice by se měl každý úsek začít stavět co nejdřív to jde a nevymýšlet kraviny s nějakým PPP. Vzhledem k financování ale dává PPP smysl, ale jen pro Opatovec-Mohelnice. Ale to bych se opakoval. Tipuji, že to ale dopadne tak, že se začne stavět od Ostrova po Litomyšl normálně a komplet celý zbytek poté jako PPP, tudíž Janov-Opatovec-Staré město si bohužel dost počkají na Litomyšl. :( Věřím, že nikoho nenapadne, aby např. obchvat Mýta čekal na Litomyšl, to by bylo na defenestraci.
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: PPP na D35

Příspěvek od AF-1 »

A co ten most pres trat vs. PPP, pokud tedy bude 2022 stat?
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Majkii »

To je most na trati přes dálnici :) Ten tohle téma nekomplikuje.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Matezs »

Aram96 píše:
Matezs píše:Na tom se asi shodneme, už se to tu píše rok: PPP na D35 ne a pokud ano, tak na co nejmíň úseků od Mohelnice na západ.
Opatovec - Staré Město není méně připraveno než zbylé úseky. Z čeho usuzuješ? Ano, je tam tunel náročnější na GTP, ale ÚR 3/2019, koncept DSP 12/2020, výhled SP 2022, Litomyšl nemá ani pravomocné ÚR a teto rok nejspíš ani mít nebude dle aktuálních letáků. Liknavost přípravy tohoto úseku je jiná věc.
Rozdíl je v tom, že úseky Opatovec-Staré město-Mohelnice přece jen "hoří o něco míň" než úseky ku Svitavám. Úsek Janov-Opatovec je potřebný o dost více, ale alespoň tam I/35 neprochází nikde obcí. Tudíž by se dal ještě chápat, že se k tomu přilepí.
I když samozřejmě můj osobní názor je, že u takto potřebné dálnice by se měl každý úsek začít stavět co nejdřív to jde a nevymýšlet kraviny s nějakým PPP. Vzhledem k financování ale dává PPP smysl, ale jen pro Opatovec-Mohelnice. Ale to bych se opakoval. Tipuji, že to ale dopadne tak, že se začne stavět od Ostrova po Litomyšl normálně a komplet celý zbytek poté jako PPP, tudíž Janov-Opatovec-Staré město si bohužel dost počkají na Litomyšl. :( Věřím, že nikoho nenapadne, aby např. obchvat Mýta čekal na Litomyšl, to by bylo na defenestraci.
Ale o tom jsem nepsal, já jen psal, že úsek Opatovec - Staré Město není méně připravený než úseky kolem Lit. Já sem PRO každý km D35 co nejdříve. A to nejen proto, že tam jezdím do PRG 6x - 8x týdně.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 00#p226500
Aram96 píše:Ještě jeden dotaz martini, takový obecný na PPP. U dalších projektů se uvažuje zatím jen se stejným modelem jako tady nebo je v úvaze i např. to, že koncesionář zajistí i větší část přípravy (třeba SP nebo i UR u méně připravených projektů) ? Nebo i tohle je u té D35 součástí té "studie proveditelnosti" ?
Jeden z falešných argumentů: "je třeba to vyzkoušet, jak to bude efektivní". Nic se nevyzkoušelo a už se straší s PPP na D35.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: PPP na D35

Příspěvek od vaclav »

PPP není vakcína na CV19, je to osvědčené fungující schema. Zvládli to Slováci, určitě to dokážeme i doma. Pravda, nezvládli to třeba Rumuni a Bechtel, ale to je zcela jiný příběh divokého východu.
Pojem (s obavami) "vyzkoušet PPP" mi zní asi jako v devadesátkách pojem "vyzkoušet hypotéku".
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Fungující téma to sice je, nicméně PRO PPP projekt se již nyní používají argumenty typu: bude to mnohem kvalitněji postaveno a podobné, z mého pohledu, kecy. :roll: Pokud se dá ta dálnice postavit o level kvalitněji, proč se tak nestaví pořád i přes ŘSD, to by měla být otázka na místě. Čili tohle jsou opravdu věci, které by se měli nejprve potvrdit, a ne pomocí nich argumentovat pro PPP už nyní či dokonce pro D35. Netvrdím, že tomu tak být nemůže (bohužel jsem skoro přesvědčen o tom, že to soukromník postaví opravdu kvalitněji) nicméně používat to jako argument je jaksi nefér.

PPP jako takovému fandím, resp. si myslím, že jestli se má někdy dostavět infrastruktura v nějakém čase, aby vůbec stihla sloužit (za 30 let taky možná nebude už potřeba), tak to bez toho ani nepůjde s rozpočtem ČR, jelikož ten infrastrukturní deficit minulých vlád a režimu je obrovský. U D35 je problém ten, že jsou tam úseky docela dost rozházené a některé by šly zahájit klidně příští rok, ale kvůli případnému PPP budou čekat řekněme na poslední úsek, tj. SM-Mohelnice a dosti ostrouhají. U ne tak potřebných dálnic (např. právě D4) to prostě tolik nevadí. Je smutné i to, že drahý úsek s dlouhým tunelem, který je v přípravě skoro nejdál a bude trvat nejdéle, se má začít stavět téměř jako poslední, u nás je v tomto jaksi zvrácená logika .. Nicméně se změnami legislativy je klidně možné, že to ty opožděné třeba i do roka doženou, potom se PPP tady bránit nebudu. Určitě raději rok počkat na vyřízení PPP než mít dálnici jen po Svitavy a říct, že na tu nejdražší část nejsou peníze :kladivo:
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: PPP na D35

Příspěvek od Mike »

v Čechách ovšem nejsou problém peníze, ale kapacity
leda by po tom PPP skočil Polák nebo Číňan....

ad vyzkoušenost
ve světě možná, u nás čekám za těch 20-25let trošku průser, ale to už bude u koryt někdo jiný, tak se to snadno zamete
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Trh se za pár let přizpůsobí, když můžou mít boom v Polsku, nevím, proč by to nešlo u nás... samozřejmě bude potřeba se trochu víc plácnout přes kapsu ..
Jinak s tou situací po 25 letech .. vidím to podobně :mrgreen: nicméně to, že se jedná o takovouhle evropskou firmu, ve mě vyvolává i optimistické představy, že by to nemuselo končit, jak jsme u nás zvyklí ..
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

vaclav píše:PPP není vakcína na CV19, je to osvědčené fungující schema.
Pojem (s obavami) "vyzkoušet PPP" mi zní asi jako v devadesátkách pojem "vyzkoušet hypotéku".
Nebo "vyzkoušet investovat" s Harvardskými fondy Viktora Koženého?
Na Covid-19 je vakcína jediným řešením, financovat stavby lze různě.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Já nevím, ale když se třeba podívám na Most v Millau, tak fakt nevidím důvod, proč by měl někdo tvrdit, že u D35 je potřeba stavět formou PPP celý úsek od Ostrova po Mohelnici. Jen od Opatovce do Mohelnice to je podle letáků 34 830 m, což je ještě víc, než má celá plánovaná dostavba D4. Situace na I/35 fakt hoří, každý kousek salámu mezi Ostrovem a Opatovcem má cenu zlata. Zdržovat stavbu jakéhokoli úseku, který má platné ÚR a kde by už mohly přípravy jet na 100 %, je nehoráznost...
bumbik
Příspěvky: 7944
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: PPP na D35

Příspěvek od bumbik »

souhlas s Michalem, na PPP projekt bych to viděl čistě úsek Opatovec - Mohelnice i kvůli tunelům, očekávám, ty to stavby budou velmi drahé a tak jen tyto 2 úseky vyjdou na spoustu peněz i skrz PPP projekt a rozhodně jsem přesvědčen, že soukromý investor by to dokázal efektivně skrz PPP postavit a provozovat ... a úsek Ostrov - Opatovec rozhodně EU fondy případně SFDI, ale zdržovat kvůli PPP je nehoráznost nejvyššího kalibru, je to plivnutí do tváře všem lidem ve Vysokém Mýtě Hrušové Litomyšli, ale i Stradouni ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: PPP na D35

Příspěvek od mapman »

Taky si myslím, že cpát D35ku do PPP zrovna v tomto úseku není na místě. Na PPP by se víc hodil úsek Jičín - Hradec Králové, kde ta potřeba není tak zásadní a úseky tu mají stav přípravy víceméně obdobný. Navíc mít D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí ve správě někoho jiného než ŘSD mi z hlediska uspořádání dálniční sítě jako absolutní nerozum...

PPP jen na úsek Opatovec - Mohelnice je nesmysl, to je moc krátké na tenhle model.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Martini mě myslím už dříve argumentoval, že opačný konec už není zase tak drahý, jako D35 tady, proto tam asi ne. :)
Ohledně té správy dálnice psal, že ten úsek PPP řekněme Litomyšl-Mohelnice má význam právě i kvůli SSÚD Opatovec.
Mě osobně totiž přijde, že MD hledá argumenty pro PPP i tam, kde prostě nejsou a co je argument proti na jiné dálnici, je zde najednou využito pro ppp. :crazy:
michal píše:Já nevím, ale když se třeba podívám na Most v Millau, tak fakt nevidím důvod, proč by měl někdo tvrdit, že u D35 je potřeba stavět formou PPP celý úsek od Ostrova po Mohelnici. Jen od Opatovce do Mohelnice to je podle letáků 34 830 m, což je ještě víc, než má celá plánovaná dostavba D4. Situace na I/35 fakt hoří, každý kousek salámu mezi Ostrovem a Opatovcem má cenu zlata. Zdržovat stavbu jakéhokoli úseku, který má platné ÚR a kde by už mohly přípravy jet na 100 %, je nehoráznost...
Amen. :ok: Jestli něco, tak SM-Mohelnice. Tam to dává kvůli financím opravdový smysl. Mapmane, proč by mělo být těch 34 km málo ? Jako chápu, že ideálně to chce více, nicméně přece nemá cenu tím zdržovat předchozí úsek. Navíc se dá přilepit obchvat Líbivé na I/44 :D
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: PPP na D35

Příspěvek od mapman »

Kvůli rozmístění a rozsahu údržby a související majetkové správě a údržbě ŘSD vs. PPP. SSÚD Opatovec má v koncepci rozsah Janov - Loštice za podmínky, že u Loštic je detaš se silem pro Kocourovec a Opatovec zároveň. Z Opatovce se dá jezdit tak maximálně k MÚK Mohelnice-jih, z Městce nejdál k Janovu. Tj. smysl by měl pouze úsek Janov - Mohelnice-jih, který spadá celý pod jedno SSÚD.

Mimochodem, hranice bez detaše pro vzdálenost od SSÚD je max 35 km na jednu a na druhou stranu.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

michal píše:Já nevím, ale když se třeba podívám na Most v Millau, tak fakt nevidím důvod, proč by měl někdo tvrdit, že u D35 je potřeba stavět formou PPP celý úsek od Ostrova po Mohelnici. Jen od Opatovce do Mohelnice to je podle letáků 34 830 m...
Jakože most Millau měří jen 2 460 metrů? Není to spíš o ceně? V roce 2004 stál 320 mil. Euro t.j. cca 12 mld. Kč dnes.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Jako že ta společnost stavěla krátký úsek dálnice a finančně velmi náročný most. Čili proč se u nás musí stavět dva náročné tunely a ještě k tomu strašně dlouhý kus dálnice (34 km je málo), aby to dávalo smysl? Měl jsem za to, že PPP jsme okoukali v zahraničí. Nebo se opět snažíme jít naší vlastní cestou...? :roll: To je jako jediným argumentem, proč se u nás nepostaví v příštích letech ani kilometr tak důležité komunikace jen to, že se blbě rozmístily SSÚD?
Odpovědět

Zpět na „D35“