PPP na D35

Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
Odpovědět
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: PPP na D35

Příspěvek od JirkaS »

PPP je ale taky stavba na dluh, jen se do rozpočtu zapíše jinak...
D6 se ještě odkládat dá, D7 už ne.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

martini píše:... jsem přesvědčen, že stejně jako v případě D3 Tábor - Bošilec či Bošilec - Úsilné, kde se historicky o PPP uvažovalo, stejně jako u D4 ty úvahy o PPP nakonec vždy vedly k tomu, že úsek se začal v případě hýbat výrazně rychleji, což v důsledku realizaci uspíšilo než naopak...
Martini, jestli ty nás nevodíš za nos....
martini píše:...já otevřeně přiznávám, že pro Janov - Opatovec to určité zdržení znamenat může, ale pořád si myslím, že za ten ucelený úsek to stojí dle mého.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: PPP na D35

Příspěvek od mapman »

martini píše:Kurňa, cílem PPP tady není nic urychlovat, já otevřeně přiznávám, že pro Janov - Opatovec to určité zdržení znamenat může, ale pořád si myslím, že za ten ucelený úsek to stojí dle mého.
I když mi osobně přijde úsek Janov - Mohelnice-jih pro PPP za určitých podmínek akceptovatelný, tak bych stejně momentálně hlasoval proti. Podle mě se to na takovýto klíčový úsek sítě prostě nehodí a máme to stavět a hlavně spravovat v režii ŘSD. Mě by se to líbilo víc na 41 km D35 včetně stavby přeložky I/16 u Úlibic. Intenzity jsou tam podobné, mezi 10 a 14 tisíc za den a stavba vcelku s drobným zdržením tam je mnohem lépe ospravedlnitelná. A rozhodně to nebude dálnice duchů...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Paul1 píše: Jenže D1 se modernizovala především v letech, kdy byl státní rozpočet pár miliard v plusu nebo mínusu. Loni byl deficit 500 miliard, letos odhadují 400 miliard, to už není žádná legrace a šetřit se bude muset. Teda, jestli chce Babiš vést stát jako firmu, jak s oblibou říká. Takže stavby dálnic s intezity kolem 8000 aut denně (např. vzdálenější úseky D6 a D7 od Prahy), bych klidně odložil...
Loni to bylo 368 miliard, ne 500. 500 byl plán, ale i tak je vidět, jak jsou v předpovědích úplně mimo, takže předpověď na další rok může vyjít úplně jinak.
https://www.denik.cz/ekonomika/schiller ... 20110.html
Ohledně středočeské D3 - u ní je problém, že se musí zprovoznit celá naráz. Vzhledem k tomu jak je stavba náročná a to jak na finance, tak na kapacity stavebních firem, tak se bude příprava neustále odsouvat. Navíc tam jsou odpůrci, kteří jsou asi nejaktivnější ze všech připravovaných infrastrukturních staveb v ČR. Nyní když si ŘSD naplánuje výstavbu a polovina se posune, tak to zase tolik nevadí. U D3 by to vadilo.
Ohledně PPP - to bude záležet mimo jiné na příští vládě, jak se postaví k dluhům a PPP. "Kvalitnější" výstavba v PPP je diskutabilní. Tak i tak by stavební dozor z ŘSD měl kontrolovat v obou variantách. Co se financování týče, tak PPP je v podstatě jen takový švindl v účetnictví, oproti normálnímu financování z dluhu. Navíc koncesionář si půjčuje za horší úrokové sazby než stát, takže ve výsledku je to ještě dražší.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak a po té výše uvedené sepsané formě výtek již jen počkat na tu fantastickou českou masivní státní výstavbu. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše:Tak i tak by stavební dozor z ŘSD měl kontrolovat v obou variantách.
Kontrola ŘSD nebude, životnost musí být 25 let. Před koncem koncesionářské smlouvy budou opravy, které "všechny" vady odstraní.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Anonym: Že to je ve výsledku dražší je všem jasné. Ani se nikdo nesnaží tvrdit, že není. Nicméně to, že tu dálnici stát splácí 25 let je prostě (obzvláště v nadcházející krizové/pokrizové době) výhodné. Tady nejde o to, aby na tom ušetřil, ale o to, aby na to prostě vůbec měl. To zadlužení státu má prostě nějaké hranice. Já sice jsem názoru, že kdyby mělo ŘSD chybět ročně 50 mld, tak to ať jsou raději schodky každý rok o 50 mld vyšší, jenže ono to s platnými zákony o rozpočtové odpovědnosti, dluhové brzdy apod., nebude klidně ani možné. Proto docela chápu, že MD se snaží najít něco pro PPP. Nicméně si myslím, že zvolilo bohužel špatně, že jsou i opravdu vhodné alternativy (nebo minimálně ta jedna na druhém konci D35), tak se tady snažím na martiniho trochu apelovat. :mrgreen: Že o samotném PPP rozhodne příští vláda je samozřejmě jasné, nicméně pokud se určí tahle část D35 a nová vláda PPP chtít bude, tak se bude stavět tahle. Ne vše od předchozích pracovníků přichází s novou vládou vniveč. :mrgreen:
Vikingkiller
Příspěvky: 652
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: PPP na D35

Příspěvek od Vikingkiller »

Paul1 píše:
JirkaS píše:Jestli nyní můžeme opravovat D1, stavět D3, D11 a D35, mělo by to jít i bez PPP, když odpadne rekonstrukce D1.
Jenže D1 se modernizovala především v letech, kdy byl státní rozpočet pár miliard v plusu nebo mínusu. Loni byl deficit 500 miliard, letos odhadují 400 miliard, to už není žádná legrace a šetřit se bude muset. Teda, jestli chce Babiš vést stát jako firmu, jak s oblibou říká. Takže stavby dálnic s intezity kolem 8000 aut denně (např. vzdálenější úseky D6 a D7 od Prahy), bych klidně odložil...
Pravidelně někdo na fóru zmiňuje pojem "nepotřebná či méně důležitá dálnice" a volba většinou padá na dvojici D6/D7. Jasně, dostavit Pražský okruh či dostavit D35 jako alternativní cestu z Prahy do Ostravy, výsledně v absolutních číslech prospěje více lidem. Nicméně problém je trošku jinde a to je pomalá příprava těch prioritních dálnic. Trošku mi přijde, že koluje představa, že stavbou úseků na "nechtěných" dálnicích D6 a D7 se "berou" peníze z balíku a ono pak nezbude na ty "potřebnější" dálnice. To je ovšem v současné době nesmysl. Pokud vím, tak za poslední dobu (za současné vlády určitě) se nikdy nestalo, že by na ŘSD/MD museli aplikovat "Sofiinu volbu" kdy by se museli rozhodnout, že ze všech kompletně připravených úseků k výstavbě se bude realizovat pouze vybraná "prioritní" část z důvodu nedostatku peněz.

K tématu PPP na D35 - ikdyž jsme v současné době a v nejbližších letech asi budeme co se týče státního rozpočtu ve svrabu, tak jako zásadní věc vidím výsledek voleb do PS 2021. Budoucí vláda totiž určí, jak na tom bude výstavba z vlastních zdrojů. Pokud by budoucí vláda "udržela laťku" a ročně poskytovala cca 60 mld Kč na výstavbu, tak mi jako smysluplnější přijde začít stavět na D35 ty připravené úseky. Projekt PPP bych nasměřoval na D3 ve Středočeském kraji, kde ty úseky jsou "podobně daleko" a jejich zahájení do 5 let nejspíš nebude. Pokud budoucí vláda výrazně utáhne opasky, dává ten projekt PPP na D35 větší smysl. Další neznámou jsou peníze z fondů EU. Ty se sice měly omezit, nicméně je dost dobře možné, že po Covidu bude chtít EU rozhýbat celou ekonomiku a nějaké ty peníze přeci jen budou.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

theodor less píše:
martini píše:... jsem přesvědčen, že stejně jako v případě D3 Tábor - Bošilec či Bošilec - Úsilné, kde se historicky o PPP uvažovalo, stejně jako u D4 ty úvahy o PPP nakonec vždy vedly k tomu, že úsek se začal v případě hýbat výrazně rychleji, což v důsledku realizaci uspíšilo než naopak...
Martini, jestli ty nás nevodíš za nos....
martini píše:...já otevřeně přiznávám, že pro Janov - Opatovec to určité zdržení znamenat může, ale pořád si myslím, že za ten ucelený úsek to stojí dle mého.
Je to vždy urychlení toho celku, třeba na té D4, kdybychom to neodblokovali, tak dnes rozhodně nemáme pravomocné SP na Milín - Lety, byl tam problém a ten by se nechal vyhnívat, etapizovalo by se, začaly by se jiné úseky... To samé se takto díky PPP přípravě podařilo zcelit a dotáhnout přípravu celku Tábor - Bošilec (25 km nebo kolik). Já tedy tvrdím, že dokážeme úsilím všech zainteresovaných dokopat přípravu celku Janov - Mohelnice-jih tak, aby šel stavět relativně najednou, byť pro nějaký úsek to může zdržení znamenat (jako např. na D4 pro Lety - Čimelice, kde také to zdržení určitě bylo díky PPP).


Další příspěvky přesunuty do tématu Financování výstavby dálnic. Jirka L.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: PPP na D35

Příspěvek od Tomáš Němec »

Martini, mě by hlavně zajímal ten důvod, proč není na D35 zájem použít maximálně prostředky z EU a tlačí se zde (podle mně nesmyslné) PPP? Je to přece součást evropské sítě TEN-T, tak kde jinde by se tyto peníze měly využít, než tady? V Polsku peníze z EU do dálnic jen tečou... Pokud se nepletu, tak to byl také jeden z důvodů proč PPP na D4, protože to není síť TEN-T a EU nám na to nic nedá...
Přeci stát by měl mít zájem proinvestovat co nejvíce peněz, které mu někdo dává "zadarmo", než si na to půjčovat, nota bene prostřednictvím soukromého sektoru a tedy i za vyšší úrok. A kombinace financování z fondů EU a PPP podle mně možná není. Tak jak to s tím vlastně je? Díky za vysvětlení
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Tomáš Němec píše:Martini, mě by hlavně zajímal ten důvod, proč není na D35 zájem použít maximálně prostředky z EU a tlačí se zde (podle mně nesmyslné) PPP? Je to přece součást evropské sítě TEN-T, tak kde jinde by se tyto peníze měly využít, než tady? V Polsku peníze z EU do dálnic jen tečou... Pokud se nepletu, tak to byl také jeden z důvodů proč PPP na D4, protože to není síť TEN-T a EU nám na to nic nedá...
Přeci stát by měl mít zájem proinvestovat co nejvíce peněz, které mu někdo dává "zadarmo", než si na to půjčovat, nota bene prostřednictvím soukromého sektoru a tedy i za vyšší úrok. A kombinace financování z fondů EU a PPP podle mně možná není. Tak jak to s tím vlastně je? Díky za vysvětlení
To by mne také zajímalo, jestli PPP na D35 není zastaralá informace.
Pokud se člověk podívá na schválený rozpočet fondu dopravní infrastruktury, který poslanci schválili v prosinci, tak tam je D35 Janov - Opatovec ve výhledu 2022-2023 financován z prostředků EU, takže ne PPP.
Ten excel:
https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
Konktrétně prostředky
OPDIII, což je EU sedmiletka 2021-2027. V roce 2022 98,75 mil Kč a v roce 2023 650 mil Kč. a
RRF, což je ta půjčka, kterou si EU půjčí a budou ji splácet ještě naše děti. Nicméně nyní z té půjčky ukápne i něco ŘSD, kontrétně pro tento úsek:
2022 421,25 mil Kč a pro rok 2023 660 mil Kč.
Ve schváleném rozpočtu rok nazpět byl tento úsek veden jako financování z vlastních zdrojů, ale od té doby nastala korona a EU si bere půjčku.
Nicméně podle toho excelu by se úseky Opatovec - Staré město - Mohelnice měly začít stavět až v letech 2024 a 2025, takže jejich financování zatím naplánováno není.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

Chlapi, rozpočtová situace je výrazně horší, než se může zdát, ty peníze z RRF nejspíše na dálnice nepůjdou vůbec použít, rozpočet SFDI ve výhledu není vůbec jisté, že bude dodržen, jsou to spíše zbožná přání, jakkoliv chápu, že musí být smutné to takto na rovinu slyšet. OPD3 co se týče dálnic bude tak minimalistické, že by nestačilo ani na D35 Ostrov - Janov i kdyby se nefinancovalo nic jiného a těch staveb máme pro OPD3 fakticky připraveno více než dost a to neuvažuji o tom, že by někoho mohlo napadnout (jako že už napadlo) nalít to na rozestavěné stavby, typicky třeba obchvat ČB a to sežere peněz...

Další diskuze opět přesunuta sem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p227865 Jirka L.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Matezs »

martini píše:Určitě je to tak, že když bude zásadní problém na PPP D4, tak bude velká obezřetnost k dalším projektům. Já jen tvrdím, že PPP dává smysl na ucelený úsek důležité dálnice a tady je to pěkný kus důležité dálnice, kde mírné zdržení u úseku Janov - Opatovec, které je při jeho zahrnutí do PPP nutné si připustit, tak nebude tak zásadní... Představa, že bychom v rámci dalších projektů PPP realizovali nějaké převzetí brownfieldů (úseků postavených státem) není po zkušenostech z D4 moc pravděpodobná, troufám si říci... PPP D35, už jsem to napsal, prostě jen východní část od Mohelnice-jih po Janov a diskuse je o tom, zda včetně obchvatu Litomyšle nebo bez něj.
Je zde nějaký posun?
Vikingkiller
Příspěvky: 652
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: PPP na D35

Příspěvek od Vikingkiller »

Tak z toho podcastu s R. Mátlem na webu zdopravy.cz https://zdopravy.cz/podcast-casto-jsou- ... atl-77327/ spíše vyplynulo, že bez ohledu na PPP by se příští rok nejvíce připravené úseky (předpokládám Vysoké Mýto-Džbánov a Janov-Opatovec) začít stavět. Dle názoru RM by PPP (po "odzkoušení" na D4) mohlo připadat v úvahu na středočeské D3.
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Matezs »

RM nerozhoduje o tom, co bude a nebude přes PPP. Na D35 se nyní řeší odkud do Mohelnice bude realizace pomocí PPP.
Vikingkiller
Příspěvky: 652
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: PPP na D35

Příspěvek od Vikingkiller »

Matezs píše:RM nerozhoduje o tom, co bude a nebude přes PPP. Na D35 se nyní řeší odkud do Mohelnice bude realizace pomocí PPP.
Netvrdím, že RM bude rozhodovat o (ne)užití PPP na D35. Nicméně, pokud by opravdu začala výstavba některých úseků (byl bych velmi rád) D35 příští rok, tak to určitě nebude financováno formou PPP. To už se nedá stihnout.
Matezs
Příspěvky: 352
Registrován: 24.1.2020 0:21:07
Bydliště: Svitavy

Re: PPP na D35

Příspěvek od Matezs »

Kéž by, já jsem určitě pro. Ale právě Janov - Opatovec je stále ve hře viz předchozí stránky v tomto vlákně.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

RM jen potvrdil to, co by dávalo největší smysl a to jest PPP prostě až pro středočeskou D3, do té doby nic. Snad k jeho "stanovisku" přihlédnou i politici či pracovníci MD. V tomto by mohla být paradoxně trochu výhoda toho, že se kormidla ujmou piráti :) ti by byli pravděpodobně proti PPP na D35 (byli proti PPP i na D4, z principu "proč PPP a ne klasiku"). Na D35 jako takovou by si nelajzli šahat a zdržovat ji, o tom jsem přesvědčen. Pardon za politickou poznámku.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D35

Příspěvek od martini »

Něco veřejného k PPP D35: https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Greyfin
Příspěvky: 160
Registrován: 3.5.2009 15:50:49

Re: PPP na D35

Příspěvek od Greyfin »

To je celkem rozumný, neuplatňovat PPP na celý úsek D35 mezi HK a Mohelnice
https://zdopravy.cz/ministerstvo-zvazuj ... ada-79335/
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D35

Příspěvek od michal »

Tak uvidíme, jak dlouho budou stát železniční mosty u Opatovce v "pustině", jestli trumfnou ty na D5 kolem Plzně... :roll:
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Doufám, že v polovině nebo na konci 2022 bude začínat stavba dálnice Janov-Opatovec a né padat nějaké rozhodnutí o PPP na tomto úseku. :crazy: Při vší úctě, jestli ministerstvo ani nezvažuje PPP pro středočeskou D3, tak je pro mě naprosto nepochopitelné, že je zvažuje zde na D35. :evil:

Překvapuje mě, že se tam vůbec neobjevuje ani varianta použití PPP na opačný konec D35, kde jde také o hodně dlouhý úsek, ale hlavně je tam příprava více "u sebe" a ne že jeden úsek bude 3-4 roky čekat na jiný.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: PPP na D35

Příspěvek od Honzl »

Ano Aram má tady absolutně pravdu. Vyrukovat s tím teď, když už je na obzoru začátek stavby na dvou či třech úsecích D35, je nesmysl. Kdyby se místo toho objevila stejná úvaha o D3, byli by všichni určitě pro!!!!
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: PPP na D35

Příspěvek od ttc »

státu dochází peníze.... myslím, že se dopravní stavby v celé ČR rozdělí na 2 skupiny:

1. zahájeno do voleb (vč. fotek zákl. kamene) - to pojede
2. nezahájeno do voleb - chybí peníze - tedy odloženo nebo PPP
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Zase tak černě bych to neviděl. Skončí modernizace, to nějaké kačky určitě hodí a kdyžtak se odloží stavba některých úseků D6, D7 příp. třeba D55 mezi Olomoucem a Přerovem (co mě tak narychlo napadá). Na D35 peníze prostě budou protože musí být. :) D11 k hranicím je samozřejmě pálka, nicméně také má končit stavba 4 úseků D11 a D35.
Horší bude pokud se opravdu v dohledné době zahájí 0136 nebo 511. :D
Nějaké PPP by to ale asi chtělo, to říkám dlouhodobě. Buď ty 2 dlouhé drahé úseky D35 nebo její opačný konec. :kladivo:

Uvažovat o stavbě středočeské D3 v této dekádě financované jinak než přes PPP znamená, že se stavět nebude. :ko: Obávám se, že je to nereálné.
Odpovědět

Zpět na „D35“