I/73 obecně

Brno (D1) – Boskovice (I/19, I/43) – Moravská Třebová (D35)
Odpovědět
Paul1
Příspěvky: 350
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Paul1 »

Já bych klidně odpůrcům přispěl, ale ne kvůli trasování, ale protože jako uživateli D1 se mi nelíbí, že D43 se napojí na D1 bez pokračování JZ tangenty a tím ještě více zaplní jeden z nejvytíženějších useků v ČR. Rozšíření na třípruh nic moc neřeší, protože v pravém pruhu stejně jezdí jen kamiony.
goldfinger
Příspěvky: 433
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od goldfinger »

Mělo by se tlačit na zpracovatele územní studie budoucí MÚK D1/D43, aby zvolené řešení umožnilo v budoucnu pokračování JZT, která z politických důvodů z ÚP prozatím vypadla. To se týká zejména rampy D43-D1 směr centrum
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Aram96 »

Paul1 píše:Já bych klidně odpůrcům přispěl, ale ne kvůli trasování, ale protože jako uživateli D1 se mi nelíbí, že D43 se napojí na D1 bez pokračování JZ tangenty a tím ještě více zaplní jeden z nejvytíženějších useků v ČR. Rozšíření na třípruh nic moc neřeší, protože v pravém pruhu stejně jezdí jen kamiony.
Proč by to neměl 6-pruh řešit ? Myslím, že pokud někdy bude ten úplně nejvytíženější úsek mezi těmi 2 velkými křižovatkami dokonce 4+4, bude to zde vpohodě. Horší je, že ten úsek mezi MÚK Brno-západ a Brno-centrum bude trvat ještě hodně dlouho, než se připraví. :(
Buďte rád, že nyní JZT v ZUR JMK není, takhle to má větší šanci obstát u soudů, protože ta komunikace úplně nezbytná není. To můžeme tvrdit až bude stát 6-pruh a D1 bude nadále zasekaná. Takže nejdříve tak za 10 let.

Goldfinger: řekl bych, že kdyby měla být nachystána na JZT, tak její parametry tím dost utrpí. To raději ať se ta větev D43-D1 směr Ostrava postaví pořádná, ať se ta doprava může plynule napojit bez výrazného zpomalování. Jsem zvědav, jak vyřeší ty průplety v kolektorech vedle D1, doufám, že tam nebude stažení do 1 pruhu a výměna s vozidly jedoucími na exit Západ (190).
goldfinger
Příspěvky: 433
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od goldfinger »

JZT sice není úplně nezbytná, ale kdyby byla šance ji postavit, tak by se právě dost omezily ty průplety, lkteré bez pokračování budou asi dost brutální.Trojúhelník D1-D52-JZT by mohl dobře sloužit v případě mimořádností na jakékoli straně tohoto trianglu, což by zvýšilo odolnost komunikačního systému v Brně.
Paul1
Příspěvky: 350
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Paul1 »

Aram96 píše: Proč by to neměl 6-pruh řešit ?
Protože pravý pruh použivá minimum osobních aut. Na těch pár km 6ti pruhů, co u nás máme, je to krásně vidět. V pravým jede 60% kaminonů a 1% osobních aut. Zbytek se "motá" mezi středním a levým pruhem :)

Dle mého se má nejvytíženějšímu úseku D1 odlehčovat (JZT) a ne mu ještě přitěžovat napojením D43 bez možnosti pokračování. Dále viz. goldfinger
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Honey72 »

Vždyť je přece jedno, jestli se na D1 provoz napojí z D43 anebo jako doposud o kus dál z Bítešské třídy.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
StavošUskanski
Příspěvky: 97
Registrován: 3.2.2018 15:09:56

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od StavošUskanski »

Nebo u Ostrovačic.
Paul1
Příspěvky: 350
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Paul1 »

Honey72 píše:Vždyť je přece jedno, jestli se na D1 provoz napojí z D43 anebo jako doposud o kus dál z Bítešské třídy.
Jedno to není, v současné době se rozhodně všichni nenapojují z D43 na D1. Třeba tato trasa je ve většině případů rychlejší než přes Bítešskou.
https://mapy.cz/zakladni?planovani-tras ... R1xk&rut=1
Dusanh
Příspěvky: 714
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Dusanh »

Paul1 píše:
Aram96 píše: Proč by to neměl 6-pruh řešit ?
Protože pravý pruh použivá minimum osobních aut. Na těch pár km 6ti pruhů, co u nás máme, je to krásně vidět. V pravým jede 60% kaminonů a 1% osobních aut. Zbytek se "motá" mezi středním a levým pruhem :)

Dle mého se má nejvytíženějšímu úseku D1 odlehčovat (JZT) a ne mu ještě přitěžovat napojením D43 bez možnosti pokračování. Dále viz. goldfinger
V době nějaké stavby D43 nebo dokonce JZT bude tento problém dávno vyřešen samořiditelnými automobily... :twisted:
StavošUskanski
Příspěvky: 97
Registrován: 3.2.2018 15:09:56

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od StavošUskanski »

Paul1 píše: Třeba tato trasa je ve většině případů rychlejší než přes Bítešskou.
To ale přestane za pár let platit. Po dostavbě Žabovřeské.
goldfinger
Příspěvky: 433
Registrován: 10.12.2019 1:24:50

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od goldfinger »

Tím bych si nebyl úplně jistej. Obávám se, že zátěž na Žabovřeskou směrem od Bastru bude právě kvůli neexistenci přímého napojení sídliště na D1 nad kapacitní možnosti čtyřpruhu.
Připomněl bych ještě jeden přínos JZT -napojení Nebovid (Moravan). Stávající vpodstatě jediná komunikace k Futuru (moravanské lány nepočítám) nestíhá.
StavošUskanski
Příspěvky: 97
Registrován: 3.2.2018 15:09:56

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od StavošUskanski »

O tom, že rozšířená Žabovřeská + D1 bez jediného přechodu či semaforu bude pomalejší než naznačená trasa, zahrnující Tomkáč a Gajdošku, si dovoluji zdvořile pochybovat. A to i při neexistenci D43.
Paul1
Příspěvky: 350
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Paul1 »

StavošUskanski píše:O tom, že rozšířená Žabovřeská + D1 bez jediného přechodu či semaforu bude pomalejší než naznačená trasa, zahrnující Tomkáč a Gajdošku, si dovoluji zdvořile pochybovat. A to i při neexistenci D43.
Jenže se zde porovnává současný stav se stavem napojení D43 na D1 bez JZT. Co bude po dostavbě celého nebo částí VMO je v tomto srovnání nepodstatné.

Takže znovu, v současné době je tranzit z D43 na D2, D52, jih Brna a okolí rozdělen na Bítešskou, mnou odkazovanou trasu nebo třeba skrz centrum. Po dostavbě D43 a jejím napojení na D1 pojede 99% aut po této trase. Když k tomu přičteš další auta jedoucí z Bystrce a okolí, tak se provoz na D1 bez JZT výrazně zaplní.
KarelLer
Příspěvky: 699
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od KarelLer »

Paul1: Musíte vzít v úvahu termíny. Než bude D43 napojená na D1 (tak za 15 let nejdřív), tak už nejspíš bude dokončená východní část VMO, po které se bude jezdit o dost rychleji, než teď přes Židenice.

Při černém scénáři, kdy soud zruší ZÚR, se stavba D43 odkládá na neurčito.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Aram96 »

Paul1 píše:
Aram96 píše: Proč by to neměl 6-pruh řešit ?
Protože pravý pruh použivá minimum osobních aut. Na těch pár km 6ti pruhů, co u nás máme, je to krásně vidět. V pravým jede 60% kaminonů a 1% osobních aut. Zbytek se "motá" mezi středním a levým pruhem :)

Dle mého se má nejvytíženějšímu úseku D1 odlehčovat (JZT) a ne mu ještě přitěžovat napojením D43 bez možnosti pokračování. Dále viz. goldfinger
Postavení D43 žádnému úseku D1 nijak nepřitíží ani neodlehčí. ;) Na rozdíl třeba od východní části VMO. JZT samozřejmě ano, a Goldfingere souhlas, D1 by byla odolnější proti mimořádnostem (podobně tak komunikace v samotném Brně), ale myslím, že na stavění dálnic na odlehčení jiných máme opravdu ještě hoooodně času, než pro ně bude prostor a finance, to si uvědomte. A dvojnásob to platí okolo Brna, kde se má stavět tolik a tak drahých staveb, že to vydá na třetinu republiky průměrných staveb.
Prioritou by měla být D43 s jižním obchvatem Kuřimi, zkapacitnění D1 a východní část VMO. Teprve potom bude prostor pro jižní tangentu, jižní část okruhu či D43 přes Bystrc. Do toho nové hlavní nádraží či někdy SJKD - obrovské náklady ! A eventuální JZT prostě až potom. Ta stavba by se stejně navrhovala z poloviny v tunelech, bez ohledu na to, jestli teď bude v ZUR nebo ne. ;) Myslím, že její vyhození, by mohlo pomoci při prosazení u soudů, byť by samozřejmě nejlepší řešení bylo nechat ji alespoň v rezervách. Ovšem ve světle všech těch dobrodějů, kteří budou ZUR žalovat .. :)

6-pruh: Já bych řekl, že za posledních 5 let, co tak pozoruji, se lide více a více učí jezdit v pravém. Ono ve špičce před Prahou na D1 je to skoro jedno, v jakém pruhu se jede, protože je to prostě zarvané. Na D1 u Lipníku jsou moje zkušenosti takové, že tak 10% řidičů není schopna uhnout z prostředního do pravého i když se k nim blížím. Dříve bych řekl, že to byla o dost větší část. Pokud by se začala tahle věc navíc kontrolovat a postihovat (a ne jen ve vyhlášce a hubou), tak bude situace také jiná. ;) Argument, že 6-pruh nepomůže, protože každý druhý jede stejně v levém patří do hospody nebo pisálkům “odborníkům” typu Holub na Seznamu, bez urážky. U Brna je tolik kamionů, že právě budou všechny v pravém a pro OA zbudou další 2 pruhy, pomůže radikálně a to i kdyby bylo povoleno předjíždění kamionů prostředním pruhem (což bych já osobně zakázal v úseku km 190-196).
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Aram96 »

Paul1 píše:Takže znovu, v současné době je tranzit z D43 na D2, D52, jih Brna a okolí rozdělen na Bítešskou, mnou odkazovanou trasu nebo třeba skrz centrum. Po dostavbě D43 a jejím napojení na D1 pojede 99% aut po této trase. Když k tomu přičteš další auta jedoucí z Bystrce a okolí, tak se provoz na D1 bez JZT výrazně zaplní.
Tento stav je jen a pouze nyní. Hodně s tím zamává dostavba Žabovřeské, tranzit už bude jezdit tudy na všechny komunikace kromě D1 směr Ostrava. Následná stavba východní části VMO podle mě způsobí, že tranzit I/43-D2 pojede tudy. V tu dobu to budou pro D1 “zlatá léta”. A po dostavbě D43 i přes Bystrc se nejspíš tento tranzit přesune “zpět” na D43. Nicméně to hlavní: pořád to nebude nijak závratná část celkové dopravy. ;) Stejně tak můžeme říct, že v budoucnu dostavba jižní části VMO odlehčí D1, protože část dopravy pojede po VMO a D1 následně jen přejede, kdežto bez jižní části VMO někdo pojede pisáreckým tunelem a tudíž zatěžuje D1.
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Mike »

Aram96 píše: 6-pruh: Já bych řekl, že za posledních 5 let, co tak pozoruji, se lide více a více učí jezdit v pravém. Ono ve špičce před Prahou na D1 je to skoro jedno, v jakém pruhu se jede, protože je to prostě zarvané.
ne tak úplně
pravý odbočuje do Říčan
ti co neodbočují, se cpou do prostředního
čili je ideální již od Mirošovic jet v levém 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Bubakcz
Příspěvky: 39
Registrován: 4.1.2021 16:56:18

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Bubakcz »

Je vůbec nějaký plán, jak by měla ta JZT vést? Tu oblast znám poměrně dobře jak z pěších, tak cyklovýletů (hlavně údolí Bobravy je poměrně populární), a nějak si to nedovedu představit:
- pokud půjdeme od začátku po původní plánované trasy Hitlerovy dálnice, tak cca 200m od ní je hustá nová zástavba v Troubsku.
- o kousek dál máme novou zástavbu v Ostopovicích, která je od ní 100m
- následně prochází zahrádkářskou kolonií okolo Urbanova kopce
- míjí o pár metrů Nebovidy
- následuje úsek v polích, jedno ze dvou neproblematických míst
- původní trasu v údolí Bobravy poměrně velký a hluboký lom (na leteckých snímcích je původní trasa poznat podle mladších stromů). Bylo to původně nejužší místo, kde by nebyl potřeba příliš dlouhý most. Pokud by jsme lom chtěli obejít z východu, čekal by nás nejdřív cca 700m dlouhý tunel pod Kozí Horkou, který by byl pořád poměrně blízko lomu (nevím jak by to bylo bezpečný), a skoro 900m dlouhý most vedoucí přes zástavbu v Želešicích. Pokud by jsme lom ocházeli ze západu, byl by další most, tentokrát dlouhý asi kilometr (možná víc, podle toho jak moc by se stáčel na východ), následovaný tunelem, a buď by minul těsně obec Hajany, nebo by mu padla za oběť další chatová kolonie.
- po překročení silnice Hajany-Želešice už naštěstí problémy končí, a jsou tam jen pole (tj to druhé neproblematické místo)

Sice si toho času ten zneuznaný malíř z Rakouska nemusel dělat starosti s tím jak těsně trasa jeho dálnice míjí rodinné domky, protože ho to nezajímalo, ale nedovedu si moc představit, že i kdyby se v dnešní době rozhodli jít do tohohle projektu, že by se jim to podařilo protlačit.
Pokud by se té původní trasy nedrželi, střídají se tam celkem na potřeby hlavního tahu příliš prudký kopce s klikatýma údolíma.
Myslím že levnější a jednodušší by bylo snad i rozšířit dotyčný úsek D1 na osmipruh
majnao
Příspěvky: 32
Registrován: 24.5.2011 9:18:10

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od majnao »

V Brně byla nedávno výstava různých návrhů vedení D43 D1-Bystrc a tento úsek tam byl okrajově taky. Část okolo Troubska byla ve všech návrzích z velké části pod zemí.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Aram96 »

To bylo ale bez JZT. Všechny návrhy ústily trubkovou MÚK do D1. Teď se dělá studie na celou tuhle křižovatku, protože se tam musí vykřížit 2 směry v kolektorech a ještě tam hned vedle má vést VRT. S JZT se obávám, že to nebude počítat vůbec.

Bubakcz: však jsem psal, že s největší pravděpodobností by eventuální JZT vedla z většiny v hloubených tunelech. ;)
Bubakcz
Příspěvky: 39
Registrován: 4.1.2021 16:56:18

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Bubakcz »

Dohledal jsem si starší článek (https://brnensky.denik.cz/zpravy_region ... 00519.html), co tu proběhl, a trasa tam znázorněná vypadal zhruba takto https://mapy.cz/s/recezetemo (jiná, starší verze, ústící na plánovanou jižní tangentu je https://mapy.cz/s/lecacenolo. Ta třípatrová křižovatka u Modřic vypadá dost ambiciózně). Oboje vypadá líp než varianta, ke které jsem došel já https://mapy.cz/s/cupukuhego :-D
Podpovrchový (hloubený tunel) může vyřešit Troubsko a Nebovidy, ale bude silnice bude hlučit do Moravan (povede ve svahu nad něma), na rovině na JV od Želešic hloubený tunel moc nepůjde. Teoreticky by tu byla zástavba nových domů na západ od Popovic, ale tam by JZT pravděpodobně šla tak jako tak tunelem, takže by to neměl být problém.

I když jsem nikde změřená čísla hustoty dopravy nestudoval (pokud jsou, a jsou dostupná), dovolil bych si vyslovit názor, že JZT není tak úplně nutná, protože většina osobní dopravy po R/D43 směřuje do/z Brna, a z těch co jen projíždí by směrem na Vídeň pokračovalo jen relativně nízký procento. Procento nákladní dopravy, co Brnem jen projíždí, by už bylo vyšší, ale ne až tak aby to mělo na daný úsek D1 výraznější dopad.

Ale to už je trochu bokem od tématu.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od Aram96 »

Ano, s tím tvým závěrem já docela souhlasím. Většina dopravy, která po D43 dojede na D1 bude směřovat do jižních částí Brna (do takových, kam se to vyplatí celé objet a nejet po VMO, což může být třeba i bohunická nemocnice) nebo do průmyslovek především podél I/52. Což je vše nad JZT+JT.
Něco bude samozřejmě i tranzitní doprava, z těch 2 komunikací na jih hlavně D2 než D52. A to je také důvod, že pokud by měla nějaká JZT někdy vzniknout, musela by být zaústěna jednoznačně až do jižní tangenty (asi jako ten tvůj druhý odkaz na mapy.cz), aby sloužila i dopravě D2-Svitavy.

Kolik bude tohohle všeho tranzitu můžeme začít počítat cca za 8-10 let, až bude stát D11 k hranicím s Polskem a pro jistotu i D35 .. to už bude spojení (Hamburg)-Berlín-Vídeň/Bratislava-Budapešť mnohem pohodlnější severní trasou (a po I/43 :? ), takže uvidíme. Na průjezdnost D1 by to však nemělo mít zásadní vliv, ta doprava tam je stejně už nyní. ;)

JZT musí jednoznačně počkat na 6-pruh na D1 a zkapacitnění křižovatek a D2, než se o ní budou moci začít vést dialogy. Ono by se také mohlo dojít k závěru, že za cenu celého zkapacitnění by se více vyplatilo postavit novou dálnici vedle pro samotný průtah Brnem pro Praha-Ostrava :mrgreen: .. i kdyby to ekonomicky vyšlo, nevím, jestli je to úplně správné mít kousíček od sebe 2 paralelní trasy, byť je tohle řešení odolnější proti nenadálým skutečnostem. 8-)
Nezdá se to, ale nejvíce o potřebě JZT podle mě rozhodne samotná podoba zkapacitnění D2 a hlavně křížení D1xD2. Pokud to bude podhodnocené, bude potřeba JZT o to vyšší. Podle všeho co tak pozoruji, to vypadá, že se na té stavbě dějí kroky správným směrem, i když teda z velké části "díky" špatnému stavu některých mostů na D1. :D Plány, jaké mělo ŘSD na zkapacitnění této části D1 ještě tak 3-5 let nazpět, patřily tak do 90.let.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od theodor less »

Na železnici existují tratě provozované a tratě zrušené. Poslanec/legislativec Kolovratník prosazuje další status: "tratě zakonzervované", které bude možné v případě zájmu opět obnovit. Namažou se kolejnice, výhybky a semafory vazelínou, aby nerezavěly? Nikoli, stačí, aby se zachoval železniční spodek, tedy násep a propustky. Štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny.
Tomas 1975 píše: Minimálně oba mosty v násypu u Bačova půjdou použít...
Mnoho propustků funguje... Některé ne... Jsou zarostlé... Ucpané... Překryté vegetací...
D 43 vypadá, jako kdyby šlo o "zakonzervovanou" dálnici. Teda nikdy se na ní nejezdilo, ale to by pro Kolovratníka nemusel být problém.
KarelLer
Příspěvky: 699
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od KarelLer »

Plánovaná trasa může tu starou kopírovat, ale z různých důvodů nemusí nebo nemůže. To se teprve uvidí.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: [D43] Obecně

Příspěvek od theodor less »

„V současné době pracujeme na dokumentaci, která je mimo jiné zaměřena na posouzení využití stávajícího tělesa a objektů takzvané Hitlerovy dálnice v úseku Svitávka – Staré Město. Co se týká vlastního tělesa, to je z valné části znehodnoceno náletovou vegetací a také různými navážkami. Mnohde se objevily skládky odpadu,“ sdělila Kristýna Korenčiková z Ředitelství silnic a dálnic.
U většiny stávajících mostních konstrukcí není možné dodržet normový průjezdní profil bez omezení šířky komunikace. Jako problém vidí odborníci i umístění svodidel, chodníků nebo vybudování cyklostezky. „Stávající konstrukce na křižujících vodotečích už neodpovídají současným nárokům. Dalšími problémy jsou zejména životnost stávajících konstrukcí, závady a jejich neověřená zatížitelnost. S využitím konstrukcí z Hitlerovy dálnice pro novou trasu silnice I/43 se proto nepočítá,“ uzavřela Korenčiková.
Zdroj: https://svitavsky.denik.cz/zpravy_regio ... 10226.html
Odpovědět

Zpět na „I/73“