Souhlas, že určitě měla vzniknout odpočívka na peážním úseku Lipník-Bělotín, to se asi nestane vzhledem k tomu, že je v plánu odpočívka u Přerova. Bohužel také ve špatných místech, až po odpojení D55. Řešení odpočívek v této části dálniční sítě opravdu postrádá trochu selského rozumu, asi tím, že se o to opravdu nikdo nestaral a u Přerova bylo místo zrovna tamMartin z Ostravy píše:Obecně máme nějaké normy a zákonná omezení, těch potřeba se co nejvíce držet, nevznikly jen tak pro nic za nic.
V 90. letech se to rozvolnilo a výsledky vidíme všichni - Rohlenka, Králův Dvůr, Chrlice, Kocourovec a jiné paskvily, které prostě byly nebo jsou nebezpečné.
Cílem je odpočívky navrhovat tak, aby byly pro uživatele přívětivé a jednoduché tj. pokud možno jednosměrný průjezd s minimalizací protisměrného pohybu, který by mohl řidiče zmást a navést do protisměru na dálnici, jasné rozřazení typů vozidel do jejich parkovacích skupin pomocí přehledného značení.
Se značením souvisí i problém umísťování odpočívek do MÚK, kdy před a v rámci MÚK je potřeba vyznačit cíle pro odbočení, tak aby řidič veděl, kam se zařadit pro jím požadovaný směr jízdy. To se děje v nějaké rychlosti a musí se vždy počítat s průměrným řidičem, který danou MÚK nezná. Takže už jen MÚK a její značení je dosti složité a do toho ještě přidávat návěsti před odpočívkou, kdy tak řidič musí krom volby směru kalkulovat s tím, zda potřebuje natankovat nebo se občerstvit a to vše na nějakých 2 km trasy, což je i při 100 km/h velmi málo času - nějakých 80 s.
Takže je lepší mít odpočívku samostatně.
U D48 je problém, že se odpočívky v minulosti nechystaly a další problém je absence velké odpočívky na D1 Lipník-Bělotín, které by obsloužila největší počet vozidel.
Polom z toho tak vycházela nejlépe, protože jak jsem psal, tak provoz NA z I/35 bude vždy jezdit po D1 - je nemyslitelné aby jezdil po I/57 nebo I/58 přes obce.
Co se týče směru I/35 > D48 > Frýdek, řekl bych, že se tam může část dopravy v budoucnu přesunou, kvůli dodělání D48+D56, když pojedou do určitých částí Ostravy, bude to kratší a po dokončení D i tím pádem rychlejší. Ale souhlas, že hlavní je zde určitě samotná D48 v části po MÚK Palačov, že více aut z I/35 pojede na Bělotín.
Souhlas, že něco jako Rohlenka by vznikat rozhodně nemělo, jsem pro všemi 10, i když se mě to osobně někdy dotkne, je to správné Stejně tak naprostý souhlas, že má být v odpočívce jasné, kam OA, kam NA, vše víceméně tak, abyste přijeli, (natankovali), zaparkovali, najedli, odpočinuli a vyjeli v tomto pořadí. Vše tohle můj návrh splňuje krom jediného a to, že se až při úplném odjezdu z odpočívky silnice rozděluje na 2 směry, což je ale úplně stejné u všech odpočívek, které jsou jednostranné. Tady snad problém nevidíte, prostě šipka doprava modrá I/35 Valmez, rovně Ostrava Brno a hlavně červené 1 a 48, ty jsou důležité.
Já osobně bych právě viděl jednostranné odpočívky na mnoha místech jako správnější řešení - méně zabrané půdy, jedna restaurace, jedna benzínka. Ve výsledku místo 2 středních jen s benzínkou/restaurací, vznikne jedna větší, kde bude i benzínka i restaurace, což považuji za naprosto nejsprávnější řešení, pokud "ekonomicky" a intenzitou nevychází oboustranná velká odpočívka. Jediné co je navíc je most přes dálnici plus pár m větví.
Osobně moc nechápu a doufám že se to v budoucnu třeba začne měnit, že třeba na D1 pár odpočívek zruší benzinku, protože tak hustě potřeba nejsou, a nahradí je pořádná restaurace, ale to je na jinou diskuzi.
S čím ale už moc nesouhlasím je to značení Přece i když něco neznám, tak (nehledě na to, že převážná část řidičů, když to někde nezná, tak má navigaci) jedu a vidím návěsti na odbočení a na nich v modrém rámečku P, značku benzinky příp. restauračky. Tudíž buďto odbočuji a nezajímá mě odpočívka, nebo neodbočuji a odpočívka mě zajímá, v obou případech jedu do odbočovacího. A moje řešení má tu výhodu, že i když odbočuji, tak mohu jet na odpočívku, to je ten bonus. Jakmile jsem na konci odbočovacího z D48 tak návěst: 2 šipky rovně Valmez+Vsetín a třetí pruh (odbočovací/připojovací) šipku na odbočení k odpočívce.
Co se týče značení při vyjetí z odpočívky směrem k D48, tak on je opravdu velký rozdíl, když ty odbočovací pruhy budou 1 km dlouhé, nebo když jsou dlouhé kolikrát 100-150 m jak má naše ŘSD v oblibě bohužel i v současných plánech. Tady by měly nastoupit normy !
Co se týče značení na samotné D48 tak z obou směrů 2 km před Palačovem dát značku, že bude výjezd plus značku odpočívky v modrém habitu, tak jak je všude na dálnicích. 1000 m a 500 m před MÚK návěst, kde pod cíli na odbočení Valašské Meziříčí a Vsetín (Rožnov už bych tam nedával a kdyby jo, tak klidně "Rožnov p.R." vedle Vsetína) bude prostě řádek na odpočívku. Přece kolikrát máme na značkách 3 cíle na odbočení, tak v čem hledat pořád problém
Např. takovéhle řešení je pro neznámé řidiče nesrovnatelně větší problém, a to nemluvím o tom, kdyby jel v noci. Dokonce je to i nebezpečné. A že takových máme, kdy jediná směrovka je ta, kterou sotva vidíte někde před sebou a jedna rovně druhá doprava.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6357976&y ... itch=0.138
Ve značení odpočívky v MÚK bych problém nehledal, sory, ale v zahraničí je to opravdu často používané ať už ve spojení s jednostrannými v Rakousku nebo jen využívání kolektorů kvůli něčemu jinému. Nevím, proč se tomu tady bránit. Tak jako tak, Polom je dobrá lokalita, nemám nic proti, nebudu tu bojovat za to, ať není Polom a je takováhle. Ale spíš bych se zamýšlel nad tím, jestli opravdu jednostranné odpočívky (+někdy situované v/u MÚK) nejsou lepším řešením. Ve značení opravdu nevidím problém, zajímalo by mě, jak vidí to značení ostatní. Přijde mi, že máme v ČR ještě hromadu nedostatků (ale zlepšuje se to ) ve značení a tohle by to rozhodně nezhoršilo. Obecně na závěr souhlas, že je lepší mít odpočívku samostatně, to je největší komfort, ale jsou 2 případy, kdy to není nejlepší: dle mě když by vznikly 2 oboustranné s benzinkami v místech, kde okolo široko daleko není žádná s restaurací nebo tam jezdí málo aut na velkou - je lepší udělat jednu velkou s obojím, a druhý případ je právě trochu tento, kdy máme "trojnožku", která je i všemi směry využívaná a tudíž kdekoli mimo MÚK by ztrácela jeden směr.