Stránka 11 z 43

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 31.1.2019 1:19:03
od Aram96
Martin z Ostravy píše:Obecně máme nějaké normy a zákonná omezení, těch potřeba se co nejvíce držet, nevznikly jen tak pro nic za nic.
V 90. letech se to rozvolnilo a výsledky vidíme všichni - Rohlenka, Králův Dvůr, Chrlice, Kocourovec a jiné paskvily, které prostě byly nebo jsou nebezpečné.
Cílem je odpočívky navrhovat tak, aby byly pro uživatele přívětivé a jednoduché tj. pokud možno jednosměrný průjezd s minimalizací protisměrného pohybu, který by mohl řidiče zmást a navést do protisměru na dálnici, jasné rozřazení typů vozidel do jejich parkovacích skupin pomocí přehledného značení.

Se značením souvisí i problém umísťování odpočívek do MÚK, kdy před a v rámci MÚK je potřeba vyznačit cíle pro odbočení, tak aby řidič veděl, kam se zařadit pro jím požadovaný směr jízdy. To se děje v nějaké rychlosti a musí se vždy počítat s průměrným řidičem, který danou MÚK nezná. Takže už jen MÚK a její značení je dosti složité a do toho ještě přidávat návěsti před odpočívkou, kdy tak řidič musí krom volby směru kalkulovat s tím, zda potřebuje natankovat nebo se občerstvit a to vše na nějakých 2 km trasy, což je i při 100 km/h velmi málo času - nějakých 80 s.

Takže je lepší mít odpočívku samostatně.

U D48 je problém, že se odpočívky v minulosti nechystaly a další problém je absence velké odpočívky na D1 Lipník-Bělotín, které by obsloužila největší počet vozidel.
Polom z toho tak vycházela nejlépe, protože jak jsem psal, tak provoz NA z I/35 bude vždy jezdit po D1 - je nemyslitelné aby jezdil po I/57 nebo I/58 přes obce.
Souhlas, že určitě měla vzniknout odpočívka na peážním úseku Lipník-Bělotín, to se asi nestane vzhledem k tomu, že je v plánu odpočívka u Přerova. Bohužel také ve špatných místech, až po odpojení D55. Řešení odpočívek v této části dálniční sítě opravdu postrádá trochu selského rozumu, asi tím, že se o to opravdu nikdo nestaral a u Přerova bylo místo zrovna tam :?
Co se týče směru I/35 > D48 > Frýdek, řekl bych, že se tam může část dopravy v budoucnu přesunou, kvůli dodělání D48+D56, když pojedou do určitých částí Ostravy, bude to kratší a po dokončení D i tím pádem rychlejší. Ale souhlas, že hlavní je zde určitě samotná D48 v části po MÚK Palačov, že více aut z I/35 pojede na Bělotín.

Souhlas, že něco jako Rohlenka by vznikat rozhodně nemělo, jsem pro všemi 10, i když se mě to osobně někdy dotkne, je to správné :D Stejně tak naprostý souhlas, že má být v odpočívce jasné, kam OA, kam NA, vše víceméně tak, abyste přijeli, (natankovali), zaparkovali, najedli, odpočinuli a vyjeli v tomto pořadí. Vše tohle můj návrh splňuje krom jediného a to, že se až při úplném odjezdu z odpočívky silnice rozděluje na 2 směry, což je ale úplně stejné u všech odpočívek, které jsou jednostranné. Tady snad problém nevidíte, prostě šipka doprava modrá I/35 Valmez, rovně Ostrava Brno a hlavně červené 1 a 48, ty jsou důležité.

Já osobně bych právě viděl jednostranné odpočívky na mnoha místech jako správnější řešení - méně zabrané půdy, jedna restaurace, jedna benzínka. Ve výsledku místo 2 středních jen s benzínkou/restaurací, vznikne jedna větší, kde bude i benzínka i restaurace, což považuji za naprosto nejsprávnější řešení, pokud "ekonomicky" a intenzitou nevychází oboustranná velká odpočívka. Jediné co je navíc je most přes dálnici plus pár m větví.
Osobně moc nechápu a doufám že se to v budoucnu třeba začne měnit, že třeba na D1 pár odpočívek zruší benzinku, protože tak hustě potřeba nejsou, a nahradí je pořádná restaurace, ale to je na jinou diskuzi.

S čím ale už moc nesouhlasím je to značení :mrgreen: Přece i když něco neznám, tak (nehledě na to, že převážná část řidičů, když to někde nezná, tak má navigaci) jedu a vidím návěsti na odbočení a na nich v modrém rámečku P, značku benzinky příp. restauračky. Tudíž buďto odbočuji a nezajímá mě odpočívka, nebo neodbočuji a odpočívka mě zajímá, v obou případech jedu do odbočovacího. A moje řešení má tu výhodu, že i když odbočuji, tak mohu jet na odpočívku, to je ten bonus. Jakmile jsem na konci odbočovacího z D48 tak návěst: 2 šipky rovně Valmez+Vsetín a třetí pruh (odbočovací/připojovací) šipku na odbočení k odpočívce.

Co se týče značení při vyjetí z odpočívky směrem k D48, tak on je opravdu velký rozdíl, když ty odbočovací pruhy budou 1 km dlouhé, nebo když jsou dlouhé kolikrát 100-150 m jak má naše ŘSD v oblibě bohužel i v současných plánech. Tady by měly nastoupit normy ! :evil:
Co se týče značení na samotné D48 tak z obou směrů 2 km před Palačovem dát značku, že bude výjezd plus značku odpočívky v modrém habitu, tak jak je všude na dálnicích. 1000 m a 500 m před MÚK návěst, kde pod cíli na odbočení Valašské Meziříčí a Vsetín (Rožnov už bych tam nedával a kdyby jo, tak klidně "Rožnov p.R." vedle Vsetína) bude prostě řádek na odpočívku. Přece kolikrát máme na značkách 3 cíle na odbočení, tak v čem hledat pořád problém :)

Např. takovéhle řešení je pro neznámé řidiče nesrovnatelně větší problém, a to nemluvím o tom, kdyby jel v noci. Dokonce je to i nebezpečné. A že takových máme, kdy jediná směrovka je ta, kterou sotva vidíte někde před sebou a jedna rovně druhá doprava.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6357976&y ... itch=0.138

Ve značení odpočívky v MÚK bych problém nehledal, sory, ale v zahraničí je to opravdu často používané ať už ve spojení s jednostrannými v Rakousku nebo jen využívání kolektorů kvůli něčemu jinému. Nevím, proč se tomu tady bránit. Tak jako tak, Polom je dobrá lokalita, nemám nic proti, nebudu tu bojovat za to, ať není Polom a je takováhle. Ale spíš bych se zamýšlel nad tím, jestli opravdu jednostranné odpočívky (+někdy situované v/u MÚK) nejsou lepším řešením. Ve značení opravdu nevidím problém, zajímalo by mě, jak vidí to značení ostatní. Přijde mi, že máme v ČR ještě hromadu nedostatků (ale zlepšuje se to :ok: ) ve značení a tohle by to rozhodně nezhoršilo. Obecně na závěr souhlas, že je lepší mít odpočívku samostatně, to je největší komfort, ale jsou 2 případy, kdy to není nejlepší: dle mě když by vznikly 2 oboustranné s benzinkami v místech, kde okolo široko daleko není žádná s restaurací nebo tam jezdí málo aut na velkou - je lepší udělat jednu velkou s obojím, a druhý případ je právě trochu tento, kdy máme "trojnožku", která je i všemi směry využívaná a tudíž kdekoli mimo MÚK by ztrácela jeden směr. :)

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 31.1.2019 8:48:32
od Honey72
Ovšem jsou i zahraniční odpočívky u MÚK úplně mimo dálnici. Tedy vznikají na divoko u přivaděčů, nemají nic společného s dálnicí a k odpočívce, či spíše k benzínce třeba s MC Donaldem se musí sjet na MÚK. Na dálnici u nás takové zařízení být vyznačeno nesmí, v cizině jak v které zemi. Často se to řeší tím vysokým reklamním sloupem co je vidět v dálce, takže to řidiči docvakne, když velké M svítí čistě náhodou u dálničního sjezdu :-) Osobně tyto typy odpočívek rád nemám a nemám ani rád ty společné pro oba směry, kde se musí přes most, pak někam nekonečnými oblouky do polí. Řidič se špatně orientuje, musí se všelijak motat, než najde parkoviště tak se počůrá :-) A hlavně, strašně to zdržuje. Mám rád odpočívky - sjedu, zaparkuju, najedu a frčím dál :-) A společné odbočovací pruhy pro sjezd a pro odpočívku přímo nenávidím. Viz Průhonice na D1 nebo u exitu 35 na D11. Už se mi v noci podařilo namísto k odpočívce odbočit na sjezdu či opačně :-) Přesně jak píše Martin, stěžuje to orientaci.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 31.1.2019 12:24:58
od Aram96
Sory, ale odpočívka Průhonice je úplně nesrovnatelně méně přehledná než tohle řešení. Také se mi to nelíbí, kór, když je tam jen prostě výjezd a není tam chvíli pruh. Stejně tak jako odpočívky mimo dálnici na nějakém přivaděči - to je snad jiná situace když je tohle také na 4-pruhu a navíc ihned jakmile začíná připojování z D48 na I/35 tak je tam značka pro 1 km dlouhý odpojovák na odpočívku - v čem je tohle nepřehledné ? :) Jediné, kde se člověk může malinko ztratit je opravdu při výjezdu z odpočívky, ale tam bude zase jedna modrá a jedna zelená značka - v tomhle máme v ČR velkou výhodu a jsem strašně rád, že jsou u nás dálnice zelené a jedničky modré :ok:

Jak jsem psal výše, jednostranné odpočívky dávat zřídka, ale někde jsou opravdu lepším řešením, prostě tam kde málo aut a dvě restaurace/benzinky se nevyplatí, tak dát jednu pro oba směry a už se vyplatí např. mekáč+benzinka což je mnohem lepší komfortově, přijedu natankuju, objedu mekáč, koupím jídlo bez vystoupení a jedu - akorát teda - jo, musím si dávat bacha kam jedu :mrgreen: A zrovna 4-pruhová I/35 před Valmezem je ideálním příkladem pro jednostrannou odpočívku. Tohle řešení mě napadlo protože to řeší zároveň D48, pokud vznikne Polom, tak je problém I/35 vyřešen. Ale kdyby neměla vyjít Polom, tak tohle se víc než nabízí - volná krajina a ještě nepostavená I/35.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 31.1.2019 13:54:02
od Aram96
https://www.google.com/maps/@48.0644671 ... a=!3m1!1e3

Tohle už uznávám je trochu extrém, tady musí být značení opravdu těžké stíhat, ale na druhou stranu je to prostě odpočívka pro všechny směry dvou křižujících se 4-pruhových komunikací - jedna benzinka a pořádná restaurace + hotel. Podle mě lepší řešení než stavět dohromady 4 střední odpočívky jen s benzinkou :? Ale uznávám, to už je extrém i nepřehledný, tohle u nás ne.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 14.2.2019 19:39:32
od bumbik
vysoutěžen stav. dozor na stavbu za 55 mega
https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/ ... lay/104906

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 15.2.2019 5:34:29
od Honzus
bumbik píše:vysoutěžen stav. dozor na stavbu za 55 mega
https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/ ... lay/104906
Takže ŘSD nemá svůj vlastní stavební dozor? Dělá se externí stavební dozor při každé zakázce od ŘSD?

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 15.2.2019 6:48:47
od Likas
Zatím to tak bylo na každé stavbě co jsme měli s ŘSD tu čest. Pracovníci ŘSD dělali papíry u nich na baráku. Nějak jsem za ty roky nabyl dojmu, že tým ŘSD tvoří z 70% tlupa arogantních a namyšlených právníků a stavaři jsou v menšině.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 16.2.2019 13:38:36
od Sauce
Většinou se jedná o společnosti typu SG Geotechnika - momentálně působí třeba na úseku D6 Řevničov-obchvat.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 16.2.2019 16:59:09
od theodor less
Honzus píše:Takže ŘSD nemá svůj vlastní stavební dozor?
To není nic proti ničemu. Problém je, že stavební dozor je často zaměstnancem projektantské firmy. Tyto projektantské firmy usilují o vypracování "realizační dokumentace stavby"pro zhotovitele a chovají se ke zhotoviteli jako k zákazníkovi. Jak ho pak má jejich zaměstnanec kontrolovat?
ŘSD vypisuje soutěže nejen na stavební dozor, ale na činnosti, které by měly vyplývat z jejich správcovské role. Jedná se například o různé pasportizace, prohlídky mostů, silnic a posuzování fakturace zhotovitele.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 16.2.2019 17:04:04
od theodor less
Likas píše:Nějak jsem za ty roky nabyl dojmu, že tým ŘSD tvoří z 70% tlupa arogantních a namyšlených právníků a stavaři jsou v menšině.
Představa, že 7 zaměstnanců ŘSD z 10 má právnické vzdělání, je docela legrační.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 18.2.2019 5:44:36
od Honzus
theodor less píše:
Honzus píše:Takže ŘSD nemá svůj vlastní stavební dozor?
To není nic proti ničemu. Problém je, že stavební dozor je často zaměstnancem projektantské firmy. Tyto projektantské firmy usilují o vypracování "realizační dokumentace stavby"pro zhotovitele a chovají se ke zhotoviteli jako k zákazníkovi. Jak ho pak má jejich zaměstnanec kontrolovat?
ŘSD vypisuje soutěže nejen na stavební dozor, ale na činnosti, které by měly vyplývat z jejich správcovské role. Jedná se například o různé pasportizace, prohlídky mostů, silnic a posuzování fakturace zhotovitele.
Jen by mě zajímalo, jestli se někdo z ŘSD chodí podívat na staveniště i někdy jindy, než jsou tzv. "kontrolní dny" nebo jestli jenom sedí v kanceláři a čtou zprávy od stavebního dozoru.
Jestli se dodržuje termínový plán atd. Tudíž jestli má ŘSD stavbu pod kontrolou a kdo za co zodpovídá a po kom případně něco vymáhat.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 1.3.2019 11:02:25
od Majkii

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 1.3.2019 14:56:53
od 1975

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 5.3.2019 16:13:02
od Hanes
Pokud tedy je SP na hlavní trasu, kdy se bude tendrovat zhotovitel?

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 5.3.2019 18:54:01
od bumbik

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 5.3.2019 23:42:42
od Aram96
Jen dotaz, není to nějak dlouhá doba realizace ?? :kladivo: 2019-2023. Já vím, 17 km ale i tak ... Zase je pěkná cena, to je pravda, i když to je hlavně tím, že víceméně půlka stojí.

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 5.3.2019 23:45:36
od Martin z Ostravy
Tak letos se toho moc neudělá, hlavní část prací bude 2020-2022, 2023 pak dokončovací práce. Je potřeba si uvědomit, že se bude stavět za provozu, což dobu realizace prodlužuje.
Je odlišný termín pro zprovoznění a dokončení stavby, mezi těmito termíny je mnohdy i několik měsíců (někdy roky).

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 5.3.2019 23:48:41
od Aram96
Martin z Ostravy píše:Tak letos se toho moc neudělá, hlavní část prací bude 2020-2022, 2023 pak dokončovací práce. Je potřeba si uvědomit, že se bude stavět za provozu, což dobu realizace prodlužuje.
Je odlišný termín pro zprovoznění a dokončení stavby, mezi těmito termíny je mnohdy i několik měsíců (někdy roky).
Jo tak to, že to je za provozu si uvědomuji, stejně tak, že hlavní stavba bude až od 2020 ale i tak právě mi to přišlo dost. Pokud je to do roku 2022 a 2023 nějaké dodělávačky, tak je to ok :ok:

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 6.3.2019 8:20:58
od bumbik
Aram96 píše:Já vím, 17 km ale i tak ...
jen poopravím, že to je pouze I. etapa v délce 14,7 km, II. etapa v délce 2.3 km je zatím v plenkách (stále probíhá územní řízení a stav. úřad v NJ né a né vydat ÚR, výkupy tedy zatím dokončit nelze a SP v nedohlednu) :kladivo:

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 13.3.2019 16:43:48
od bumbik
na II. etapu stavby (Šenov - Rybí) je přerušeno územní řízení a čeká se na doplnění podkladů ze strany ŘSD, dokud nebudou chybějící dokumenty dodány nelze v řízení pokračovat ... nelze tedy v tuto chvíli říct, kdy bude vydáno ÚR, ŘSD doufá, že ho získá ještě letos, aby mohlo plynule navázat na I. etapu stavby ...

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 18.3.2019 8:39:55
od bumbik
jen pro zajímavost:
žádost o vydání územního rozhodnutí na úsek km 18.1. - 20.3 (Šenov u NJ - MÚK NJ východ) situace je následující:
žádost podalo ŘSD: 25. 11. 2008
upravilo ji a doplnilo podklady 18. 2. 2015
další doplnění podkladů proběhlo 17. 4. 2015
další doplnění podkladů dne 22. 12. 2015
další doplnění podkladů 10. 2. 2016
další doplnění podkladů 14. 5. 2018
další doplnění podkladů 21. 6. 2018
a poslední doplnění proběhlo 31. 8. 2018
nyní je projednávání přerušeno nejpozději do 30. 6. 2019, do té doby má ŘSD opět doplnit chybějící dokumenty pro pokračování v územním řízení, pokud již bude vše doplněno, bude možné v řízení pokračovat a ÚR bude vydáno ještě letos

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 18.3.2019 9:39:26
od bmw740d
Ví někdo, kdy se předpokládá vypsání tendru? Přeci jenom času moc není, pokud je v plánu začít ještě letos?

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 19.3.2019 13:08:44
od mkyral
bmw740d: To pochybuji, že se stihne. Tohle přece není stavební povolení.

Na obchvatu FM taky slibovali zahájit druhou etapu ještě na podzim 2018 a už máme jaro 2019 a ono se vesele připravuje opakované výběrové řízení :(

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 23.3.2019 9:15:44
od bmw740d
Jak to vypadá se SP? Bylo vydáno 1.3.. Nemělo by už být pravoplatné? Nemá náhodou někdo nějaké informace?

Re: D48 Bělotín – Rybí

Napsal: 24.3.2019 19:46:42
od Lenny
15 dnů to visí na desce a 15 dnů je na odvolání, tj. 1 měsíc ještě od vydání neuběhl => není ještě pravomocné.