[I/49] 4903.2–4905 Vizovice – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Hulín – Zlín – Slovensko
Odpovědět
HP
Příspěvky: 195
Registrován: 18.1.2016 21:23:20

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od HP »

V době, kdy je toho potřeba postavit ještě tolik, je to užitečný nástroj, jak za určitý objem peněz získat co nejrychleji nejvyšší přínosy. Samozřejmě se staví hlavně to, co je připravené, ne jestli je něco ekonomicky na prvním, druhém místě. Ale pokud něco nevyjde vůbec (čistá současná hodnota záporná - přínosy nepřeváží náklady), tak se zkrátka nestaví.
Parametry hodnocení se průběžně mění, spíše změkčují. Můj názor je, že to tak bude i do budoucna. Přece jen se budou dokončovat stavby, které vycházejí výrazně ekonomicky kladně a budou zbývat ty, co vycházejí na hraně. A také v souvislosti s tím, jak poroste vyspělost ekonomiky (v horizontu desetiletí).
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od kot »

Obávám se, že tady rovněž hovoříme o reálné stavbě v tomto horizontu... :mrgreen:
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od musklin »

"Samozřejmě nehraje roli, jestli bude na stavbu využita nějaká dotace či ne, jde o efektivnost vynaložených veřejných prostředků, jejich zdroj nehraje roli."

Což je samozřejmě absolutní nesmysl.

V podstatě říkáte - tahle silnice je v celoevropské síti, dali nám na ni dotaci, ale nám vyšlo že je zbytečná tak ji nepostavíme.

Smyslem dotace a zvláště projektů zařazených v celoevropské sítí přece je, aby se postavily (i když tam logicky právě proto, že jsou přeshraniční) nikdy nemůže vyjít ekonomika tak, jako u silnice do Prahy.
Díky jejich postavení padne přeshraničnost a reálně bude ekonomika vypadat úplně jinak.

Viz. např. motorárna u polského Jaworu, která se tam staví jen díky dálnici co vede na Česko.

Pokud je silnice zařazena do evropské sítě a dotuje se, pak se ekonomika má posuzovat pouze proti národním zdrojům.
Jinak totiž nexistuje žádný důvod aby tuto silnici EU dotovala, nebo zařazovala do sítě, na které posílá dotace - vždyť tam přece žádný provoz není a nevýjde ekonomika, tak proč ji EU dotuje?

BTW: dělat plán na mezinárodní silnici 2+1 v situci, kdy naše zkušenost s 2+1 je nula je šaškárna
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Lepší 2+1 než dnešní stav. Stejně realizace tohoto úseku přijde na řadu kolem roku 2035, do té doby se toho hodně změní. Může se vám to zdát divné a přehnané. Už přes 20 let se o realizaci mluví, a stále jsme na začátku přípravy, stále není vybraná trasa. Tento úsek nikoho nezajímá, napřed se bude stavět všechno možné a důležitější (D3, D6, D35, D52, D55), až pak někdy tyto 3 stavby.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
HP
Příspěvky: 195
Registrován: 18.1.2016 21:23:20

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od HP »

musklin píše:"Samozřejmě nehraje roli, jestli bude na stavbu využita nějaká dotace či ne, jde o efektivnost vynaložených veřejných prostředků, jejich zdroj nehraje roli."

Což je samozřejmě absolutní nesmysl.

V podstatě říkáte - tahle silnice je v celoevropské síti, dali nám na ni dotaci, ale nám vyšlo že je zbytečná tak ji nepostavíme.

Smyslem dotace a zvláště projektů zařazených v celoevropské sítí přece je, aby se postavily (i když tam logicky právě proto, že jsou přeshraniční) nikdy nemůže vyjít ekonomika tak, jako u silnice do Prahy.
Díky jejich postavení padne přeshraničnost a reálně bude ekonomika vypadat úplně jinak.

Viz. např. motorárna u polského Jaworu, která se tam staví jen díky dálnici co vede na Česko.

Pokud je silnice zařazena do evropské sítě a dotuje se, pak se ekonomika má posuzovat pouze proti národním zdrojům.
Jinak totiž nexistuje žádný důvod aby tuto silnici EU dotovala, nebo zařazovala do sítě, na které posílá dotace - vždyť tam přece žádný provoz není a nevýjde ekonomika, tak proč ji EU dotuje?

BTW: dělat plán na mezinárodní silnici 2+1 v situci, kdy naše zkušenost s 2+1 je nula je šaškárna
Není to nesmysl, jen jste nepochopil smysl toho hodnocení. Říká, jestli ta stavba s těmito parametry má ekonomický smysl. I EU zajímá, jestli prostředky, které přerozděluje, jsou využity hospodárně. Logicky, když bychom si vymysleli (plácnu) dálniční tunel Vizovice - Střelná, tak nám ho nezaplatí. Protože je to ekonomický nesmysl, i když je to na síti TEN-T. Proto ekonomika neřekla, nestavme to vůbec, ale vyšlo zní, postavme to s jinými (horšími) parametry, zlevní se to a zlepší se tak poměr "cena/výkon".

Nad parametry našeho systému hodnocení se dá diskutovat. Nijak nezohledňuje možné zlepšení ekonomických příležitostí regionu, kudy dálnice bude procházet. A dopravní model, který je vstupem, neuvažuje s generováním nové dopravy tím, že se zlepší spojení. Pouze přerozdělí dopravu, která je dnes na stávající silniční síti. Tedy ne dnes, ale řekněme za 40, 50 let (dle návrhového období). Ono by to taky byla voda na mlýn různým aktivistům, ale ne jen jim. Protože by se zjistilo, že stavba nových komunikací silniční síti jako celku nijak neulehčuje, ale naopak způsobuje generování nových a nových cest.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Honey72 »

Lepší poloviční profil, který se dá kdykoliv přistavět dle dopravní zátěže, než nulový stav. Akorát, aby to nedopadlo třeba jako u I/7 okolo Loun či Slaného, kde se ukázalo, že poloviční profil stačit nebude ani na pár let.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Jan Petzold
Příspěvky: 168
Registrován: 18.12.2009 14:15:01

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Jan Petzold »

Dost peněz stojí i údržba, opravy a celkově provoz a na to už nám nikdo peníze nedá.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Honey72 »

To je hlavní důvod, proč se některé úseky v cizině staví v polovičním profilu. Není to kvůli ceně, protože ta není poloviční, jak si spousta lidí bohužel myslí, ale kvůli údržbě méně používané komunikace. Stavba polovičního profilu je jen asi o 1/4-1/3 levnější, ale náklady na údržbu už poloviční jsou.

Jen se bojím, aby nějaká hlava nevymyslela namísto polovičního profilu s rezervou pro rozšíření jenom silnici první třídy, kde nadjezdy nebudou přes budoucí rozšířenou komunikaci dostatečně dlouhé a bude se muset stavět znova. Jako třeba na B31n, kde muselo být každému jasné, že se to jednou přestaví na dálnici A98 a pod všechny nadjezdy a ekotunely se vejít nebude. Ale to byl asi ekopolitický záměr.

https://www.google.cz/maps/@47.823529,9 ... 280!8i1024
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Honey72 píše:Lepší poloviční profil, který se dá kdykoliv přistavět dle dopravní zátěže, než nulový stav. Akorát, aby to nedopadlo třeba jako u I/7 okolo Loun či Slaného, kde se ukázalo, že poloviční profil stačit nebude ani na pár let.
Ale to co se tam v současnosti chystá není žádný půl profil, je to 2+1 čili nějaký S13,5 s MÚK nebo tak nějak. A hotovo a nikdo s tím nehne.
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Budeme rádi, když se dožijeme aspoň 2+1. :D

Nadjezdy jsou připravovány pro výhledový čtyřpruh. Trasa by měla rovněž vyhovovat pro rozšíření na čtyřpruh. Je to sice širší o 1,75 m než polovina D 25,5, ale aspoň se lépe pojede.

Slováci rovněž připravují R6 v R 11,5/100.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Samozreme bych tam rad videl dalnici, ale vzhledem k terenu by byla resenim i 4pruhova silnice pro motorova vozidla.
Jen me napada, zda to take neni pokus, jak oblbnout aktivisty. Ti jsou proti dalnicim, ale silnicni obchvaty akceptuji a (nejen) v souvislosti s D49 jsem to uz od nich vickrat cetl, ze by "tam stacila normalni silnice". Profil 13,5 by pro ne mohl byt jako "normalni silnice" akceptovatelny, vzhledem terenu tam budou vsude stejne potreba stoupaci pruhy.
Ted zalezi, jaky to nakonec bude profil. 13,5 by umoznil instalaci stredovych svodidel a tedy i 110km/h. 11,5 bude opravdova "normalni silnice", max s balisety a jistymi 90km/h.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Honey72 »

Něco jako žluté dálnice v Německu či schnell strasse v Rakousku. Ty procházejí, ale dálnice by neprošla, protože už jen to slovo je dráždí, i kdyby dálnice měla vést měsíční krajinou :-) Stejně tak v Českém ráji.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
PatV
Příspěvky: 70
Registrován: 4.5.2016 22:02:07
Bydliště: I/11 a I/44

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od PatV »

Takže 2+1 v kategorii S13,5 se stoupacím pruhem v celé délce a označená autíčkem? :lol:
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Myslím, že se tohle "řešení" tam, kde byly plánovány bývalé R, na přeshraničních úsecích D, a na některých I časem taky objeví.
Jak se píše výš, není to sice o tolik levnější než dálnice, ale asi pak budou jednak vycházet lépe ekonomické studie, bude to míň dráždit a bude levnější údržba.
Pokud by to nějak zrychlilo výstavbu nebo spíš přípravu, tak to ale podle mě lze za přijatelný kompromis považovat jen v té kategorii 13,5 se svodidly a modrým autíčkem.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od kot »

Ale bojím se, že autíčko ti dopředu asi nikdo neslíbí...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Bacha na tu kategorii, tu jsem jen tak odhadem plácnul, nevím co se tam přesně chystá.
Hledal jsem tyhle kategorie a nenašel jsem, pravda hledal jsem jen chvíli.
R48 -> D48 se podařilo!
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Ja jsem to tak pochopil, ze je to jen nastrel...
2+1 jde i na 11,5., od 13,5 jsou mozna svodidla. Nekde tu to je s odkazy ve vlaknu Vseobecne a Tripruhove silnice.
Dulezite je, jak moc to bude docasne reseni. Bud to bude muset byt pulka planovaneho dalnicniho profilu, nebo skutecna 2+1. V prvnim pripade by tak ta stavba byla paradoxne uzsi.
A otazka taky je, co bude s tunely. Tam 2+1 moc nejde, pokud nema byt v tunelu stoupaci pruh.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Kategorie je S 12,5/80 dle TES 2015. Šířka jízdních pruhů 3,5 + 3,25 + 3,5 m.

Tunely se možná budou stavět dvoutubusové, ještě se tato možnost bude prověřovat.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Hmmm, vsude jinde se to stavi spis opacne: 4 pruhy a jednotubusove tunely...
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od martini »

Aktuálně se zpracovává technicko-vyhledávací studie v návaznosti na schválenou tahovou studii. Řeknu Vám, že geologie Českého středohoří vypadá proti tomu co máme zde ještě jako procházka růžovým sadem. Bude určitě snaha to nepodcenit stejně jako na té D8, čímž si to vyžádá zásadní a nákladné zabezpečovací prvky. Návrh trasy je tak komplikovaný, že jakékoliv rozšíření tady do budoucna asi ani nebude možné. To už by bylo potom vhodnější stavět "protisměr" v úplně jiné stopě, ale dle všech predikcí, které jsou (a do určité míry musí být) relevantní, tak se skutečně ukazuje, že těch silnic je na hranicích ČR / SR prostě "moc" a iluze o tom, jak se "vše" přelije na novou "I/49" jsou mimo. Lidé, kteří budou chtít z Brna do Trenčína a dál na R2 tak nám zůstávají na I/50 (tož ano, také jsem názoru, že původní D1 dávala pro relaci ČR-SR v tomto ohledu větší smysl, ale zase by neřešila jiné věci, které řeší dnes sledované uspořádání), velká část dopravy také logicky zůstává na Jablunkově, kde bude "záhy" (tedy rozhodně dřív než R49/R6) dokončena trasa nové I/11 a SK D3 + výhledově D35, kde už to do Tater je kilometricky potom úplně stejné do Žiliny ze severu nebo z jihu... Většina ČR - SR dopravy je na D2, což je úplně jiný příběh... Prostě výhledy ukazují na maximálně nějakých 8 tisíc aut na hranici při maximálním optimismu, na to se dálnice nedá odpovědně navrhovat, kor ne v takovémhle území.

Do toho nás opět čeká debata o úpatním tunelu po Vizovickými vrchy. No charakterů společných s D8 to má bohužel více než dost, ale ta D8 alespoň dává jednoznačný a logický smysl. Tahle trasa končí na SK D1 a dál rovně jet nejde - Karpaty a to je zásadní problém této komunikace a jejích návrhových parametrů.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
NATTY
Příspěvky: 35
Registrován: 6.12.2015 12:31:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od NATTY »

Jeden můj známy projektant, který je z Holní Lidče říkal, že by stačilo prodloužit D49 za Zlín k výpadovce na Slušovice a to by bohatě stačilo. Hlavně by se všichni co nejedou do Zlína mohly všem těm semaforům vyhnout. Pokud nemá cesta dál k hranicím s SK takovou vytíženost, nepřipadá mi to jako hloupý nápad.
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Nemáte někdo nějaké informace o historii I/49? V létě jsem ji projel a přišlo mi, že od Púchova pod Střelnou má parametry velmi kvalitní prvorepublikové silnice, bohužel ale s průtahy a ne obchvaty (jako třeba na I/18 mezi Příbramí a Olbramovicemi). Pokud by tam byly obchvaty a uspokojivý průchod Horno-Lidečskou aglomerací, pak by D49 opravdu asi třeba nebyla. Koneckonců ani slovenská R6 není v tom krátkém úseku od D1 k Púchovu v plném profilu. Ale těch vesnic je tam nekonečně mnoho a po dostavbě D49 za Zlín se byť ne tak gigantický nárůst dopravy jejich obyvatelům bude pramálo líbit.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Tomas 1975 »

To Martini:
O tom, že je to v zkoumaném území silně ,,průserové" věděli už projektanti od Bati a následně GŘSD. Akorát se na to nějak zapomnělo...
Baťa chtěl stavět kapacitní silnici Zlín - Půchov a následně jeho plány převzala GŘSD...
Přechod na Slovač hledali i Němci, ale i oni to neviděli nijak růžově...
Materiály jsou v Praze a ve Zlíně v archivu....
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Marty »

pánové a nevadí Vám v úvahách o tom, že D49 je plánována zbytečně velkoryse, fakt, že na rozdíl od mnoha jiných českých a moravských dálnic naší sítě je součástí prioritního koridoru TEN EU ?
https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... danube.pdf
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od GiuseppeS »

martini píše:Aktuálně se zpracovává technicko-vyhledávací studie v návaznosti na schválenou tahovou studii. Řeknu Vám, že geologie Českého středohoří vypadá proti tomu co máme zde ještě jako procházka růžovým sadem.
Asi tomu špatně rozumím, ale ve Vizovických vrších přece není problém s geologií, ne? Samozřejmě trasování problém je, vzhledem k převýšením a naopak hustotě sídel tak kde by se dalo trasu vést ...
martini píše: Do toho nás opět čeká debata o úpatním tunelu po Vizovickými vrchy.
Samozřejmě, tuto variantu není možné a priori odmítat
Odpovědět

Zpět na „D49“