[I/49] 4903.2–4905 Vizovice – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Hulín – Zlín – Slovensko
Odpovědět
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

cawez souhlasím, ale D49 bych do páteřní sítě dálnic určitě nezařadil. ;) Na to máme zcela určitě jiné adepty, které nejsou v plánu ani na 3-pruhy, natož dálnice ;) D49 je tak nějak pro spojení Vizovicka s Brnem, potažmo Slovenskem, čili nic, co potřebuje nutně dálnici, když na to nejsou intenzity. Kvalitní silnici první třídy rozhodně ano, proto si myslím, že ten 3-pruh by byl ideální směrově rozdělený, ale i ten současný plán je jakštakš pořád dobrý. Myslím, že z hlediska propojení ČR a SK je mnohem důležitější třeba I/35, než D49.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Aram96 píše:cawez souhlasím, ale D49 bych do páteřní sítě dálnic určitě nezařadil. ;) Na to máme zcela určitě jiné adepty, které nejsou v plánu ani na 3-pruhy, natož dálnice ;) D49 je tak nějak pro spojení Vizovicka s Brnem, potažmo Slovenskem, čili nic, co potřebuje nutně dálnici, když na to nejsou intenzity. Kvalitní silnici první třídy rozhodně ano, proto si myslím, že ten 3-pruh by byl ideální směrově rozdělený, ale i ten současný plán je jakštakš pořád dobrý. Myslím, že z hlediska propojení ČR a SK je mnohem důležitější třeba I/35, než D49.
Jako já nevím, ale proč by to mělo být jen pro spojení nějakého Vizovicka? (nic proti Vizovicku). Proboha, vždyť je to silnice v trase původní D1, která měla být páteří Československa. propojení Vizovicka je benefit, nikoliv účel. Když se podívám na mapu, je to pro mě superlogické spojení západ východ. V Čechách pracuje mraky Slováků a Ukrajinců, ale my stavíme cestu pro Vizovicko? Já jsem přesvědčený, že tohle spojení je strašně podceňované, protože to na sebe natáhne kompletně všechny cesty Z Plzně, Prahy, Brna a všeho na trase směrem na všechno na trase slovenské D1 od Považské Bystrice na východ.

S tou I/35 - no tak pokud by byla D35 od Hradce až po Bumbálku a odtamtud Slováci natáhli cestu k slovenské D1 - ano, to by byla alternativa. Ale copak se snad něco takového plánuje? Vždyť ani ČR ani SK nemá nic takového v plánu, české plány na cokoliv končí u Valašského Meziříčí a Slováci pokud vím tam taky nic neplánují.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Honzl »

Cawez má pravdu. Vezměte si kolik je z ČR do SR hlavních směrů kromě tedy D2. Nahoru na I/11 na Čadcu, ale to je pro mnohé zajížďka, pak ta naše diskutovaná D49, dále přes Val Mez a Rožnov na Bytču a Žilinu, nebo přes Uherské Hradiště a Brod na Trenčín. Z hlediska transevropské TEN-T a sousedského provozu s naším nejlepším spojencem by měly být nejméně dvě z nich dálnice a tak si Arame vyberte, které dvě!!! Možná Vám pak jako jedna vyjde D49 a ta na sebe po dokončení stáhne tolik provozu, včetně mezinárodního odjinud, že se budeme divit a nebude to mít ale vůbec nic společného s dnešními intenzitami...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

Z mého skromného pohledu vidím právě jako obě důležitější I/35 a I/50, což je vlastně odpověď cawezovi. Na nějaké staré plánování dálnic zapomeňte, vycházejme z dnešních potřeb.
Já naopak o několik příspěvků výše psal, že počítat intenzity na D49 podle nějakých predikcí v roce 2040,50 je k ničemu, že ať se spíše vyhází z toho, kolik dopravy se tam může přesunout, PRÁVĚ Z I/35 a I/50, že to bude to rozhodující. A jelikož plánují S 12,5 tak jsou 2 možnosti:
buď se žádný velký provoz nepřesune nebo se přesune a je to ekonomické hodnocení naprosto k ničemu. :kladivo:
Za mě se určitě přesune tranzit z I/50, z I/35 ne tolik, ale ani to nevydá na intenzity pro dálnici, ale bude to dost kamionů, proto jsem za postavení pořádného směrově děleného 3-pruhu a už zde končím, nebudu to psát všechno znova :D

Jen závěrem: je jasné, že je potřeba "naše déjedničky" propojit. I/50 má spoustu hotových obchvatů, takže dorazit obchvaty by mělo také být na pořadu dne, tam i z vnitrostátních potřeb pro kvalitní spojení Hradiště atd. s Brnem/Prahou, a vystavět novou komunikaci dálničního typu v nové trase, za což se někdy vybrala D49 (nejspíš z historických důvodů), což určitě není špatné řešení, ale měla by podle toho vypadat. Myslím, že když se postaví komunikace v trase D49, tak je stejně potřeba na I/50 a i na I/35 dostavět obchvaty, jen a pouze z tohoto důvodu si myslím, že je D49 není možná úplně šťastně zvolená trasa. Ale je možné, že D49 plně nahradí i I/35 pro spojení Olomouce, v budoucnu Prahy, se Slovenskem, ale vypadá to, že "odborníci" na MD si to nemyslí :(
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Warcz »

Já osobně bych připravil celou stavbu v plném profilu a když vyhrajeme ve sportce, tak se to postaví. Když né tak se udělá 1/2 profil :-) ne teď vážně. Třeba se vymyslí nějaká zázračná technologie rychlé staby dálnic. Třeba budeme mít tak silnou korunu, že se vláda rozhodně skokově investovat do dálnic. Těžko říct, ale zrovna tenhle projekt by se měl pro horizont 2025+ připravit tak aby se dalo stavět full profil nebo 1/2 profil.

Škoda že všechny povolení nemůžou mít třeba platnost 30 let :o(
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Za mě třípruh je nesmyl. Ale to je podle mě skoro všude, kde se staví všechny křižovatky mimoúrovňově a doprava přesahuje regionální charakter. Už jak si řekl (snad nevadí tykání, kdyžtak se omlouvám), že "tam bude hodně kamionů" - no tak to je pro nějakou komfortní jízdu dost naprd, ne? Takže když budu mít smůlu, tak na začátku jednopruhu chytím naložený kamion a pojedu za ním x kilometrů jako dement a pak až se to rozdvojí, tak tam začnou všichni hystericky předjíždět aby nemuseli jet dalších x kilometrů za kamionem nebo nějakým šnekem. A v tomhle je tří pruh pro plynulou jízdu horší, než ta samá trasa v dvoupruhu. Protože u dvoupruhu můžu předjíždět kdykoliv, kdy oproti nic nejede a vidím tam. Jedinou výhodu třípruhu oproti dvoupruhu je eliminace čelní srážky.
Nebo v čem je ta ohromná úžasnost tohohle řešení, co mi uniká?
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od ElWapp »

Výhoda je v tom, že na třípruhu předjedete aspoň někdy, na vytíženém dvoupruhu nikdy.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Ještě k tomu, že "na nějaké staré plánování zapomeňte, vycházejme z dnešních potřeb".

Víš jaký je rozdíl právě oproti tomu plánování tehdy a dnes? Že k tomu přistupovali právě celostátně a státnicky a hleděli trochu do budoucna, prostě chtěli propojit západ se zaostalým východem a chtěli zvednout životní úroveň. A nepřipadá mi, že by z hlediska intenzit měli před 85 lety, kdy cca první plány přicházely, "větší potřebu téhle trasy". Proboha, kolik bylo aut tehdy a dnes? Jaké asi tak byly plánované intenzity? A co se tak světového změnilo, že tehdy to bylo dobře a dnes špatně? Nebo byli snad tehdy všichni tak blbí, že neodhadli vývoj motorizmu a postavili by něco, co by dnes bylo k ničemu? Snad všichni vidíme, že to zní absurdně.

Ohledně toho, že stát na to mít nebude. Já se fakt omlouvám, ale podle mě to není pravda. Tenhle stát na to zaprvé má, za druhé, pokud na takovéhle projekty chce mít i v budoucnu, tak právě takovéhle cesty musí stavět. Nebo my máme v plánu se nějak prošetřit k prosperitě? A ten cenový rozdíl mezi tím co se tam uvažuje a tím, co by tam mělo být - teda R25,5 - no ten by mě zajímal - a teď nemyslím nějakou projektovanou cenu, ale tu reálnou, ze kterou by se to vysoutěžilo a stavělo + k dvoupruhu připočítat výpočet rizika, že intenzity budou větší a roky se bude jezdit po nevyhovující cestě a pak za nesmyslné prachy budeme rozšiřovat.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

ElWapp píše:Výhoda je v tom, že na třípruhu předjedete aspoň někdy, na vytíženém dvoupruhu nikdy.
1) dvoupruh, na kterém nepředjedu nikdy = intenzita pro výstavbu dálnice.

2) intenzity se s denní dobou mění, tzn. mimo špičkové časy na dvoupruhu předjíždět můžu, kdežto na třípruhu v jednopruhovém úseku nebudu moci předjet auto ani ve tři v noci!!!
Ondrej1
Příspěvky: 41
Registrován: 17.3.2009 8:50:06

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Ondrej1 »

Dotaz na znalé, jsou pro ten třípruh měkčí normy (stoupání, poloměry) než pro hypotetický půlprofil dálnice?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od mapman »

Nejmenší dovolené poloměry směrových kružnicových oblouků se posuzují ve vztahu k návrhové rychlosti, nikoli k šířkovému uspořádání komunikace. Takže nic nebrání tomu, aby tam ve výhledu byl dálniční čtyřpruh se sníženou návrhovou a tudíž nejspíš i nejvyšší dovolenou rychlostí.

Norma je totiž v případě zkapacitnění stávajících tahů celkem benevolentní:
zkapacitnění je stavební úprava pozemní komunikace, pomocí níž dochází na stávající pozemní komunikaci k trvalému zvýšení počtu průběžných jízdních pruhů. Zkapacitnění, které se provádí v trase dosavadní pozemní komunikace, lze v odůvodněných případech navrhnout podle zásad platných pro rekonstrukce, v případě odklonu od stávající trasy se navrhuje podle zásad pro novostavby.
a k rekonstrukcím je tam toto
5.5 Rekonstrukce silnic a dálnic
5.5.1 Rekonstrukce silnice a dálnice se navrhuje zpravidla ve stávajícím stavu a ustanovení této normy mají doporučující charakter, s výjimkou ustanovení 5.5.2 a 5.5.3. U rekonstrukcí silnic a dálnic musí být zajištěn minimální výsledný sklon 0,5 % a délka rozhledu pro zastavení ve směrových obloucích podle 8.17.
5.5.2 Návrhová kategorie se volí s přihlédnutím ke stávajícímu stavu a dopravnímu významu komunikace a nemusí odpovídat návrhovým kategoriím podle tabulek 1 až 4.
Při volbě kategorijní šířky rekonstrukce se doporučuje používat násobky 0,5 m.
Návrhová rychlost rekonstrukce silnice a dálnice se určuje podle 8.2 nebo vychází z mezní rychlosti stávající komunikace, pokud je mezní rychlost nižší než rychlost návrhová.
5.5.3 Před návrhem rekonstrukce silnice a dálnice se provede vyhodnocení nehodovosti stávající komunikace. V případě, že bude v řešeném úseku zjištěno nehodové místo/dílčí úsek, je nezbytné v tomto místě navrhnout opatření pro zvýšení bezpečnosti. Pevné překážky se posuzují podle 8.19.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Teď jsem si ještě pořádně přečetl leták k úseku Vizovice - Pozděchov a už se vlastně ani nedivím, že komise, která rozhoduje o ekonomice stavby rozhoduje tak, jak rozhoduje, protože jestli podklady, podle kterých se to dělá vypadají stejně, jako leták ... ach jo.

Hned v úvodu se totiž píše:

"Stavba nahrazuje stávající dvoupruhovou silnici I/49 s celou řadou
dopravních závad, která nevyhovuje jak směrovým, tak výškovým
vedením a ani šířkovým uspořádáním. Stavba odvede tranzitní dopravu z Vizovic, Bratřejova, Pozděchova a Prlova." V celém letáku není ani slovo o tom, že "uleví" I/50, I/35 atd.

Proč to místo toho nezačíná třeba: "Stavba dotvoří souvislý tah v ose východ-západ a propojí ČR se svým východním sousedem dálniční komunikací."
Mluví se tam jen o Zlínském kraji, Brně, Olomouci a Pováží.

Pánové na komisi pak kouknou na tyhle vazby, na intenzity na I/49 a řeknou: "Místo takovéhle klikaté cesty stačí tady parádní třípruh, ale ještě ho zúžete, na dojíždění do Zlína to stačí."

Takže místo toho, aby se jako první psalo o celostátním významu a že to tvoří páteř sítě TEN-T, k jejíž výstavbě se stát zavázal, tak se tam jako první píše o něčem, co by mělo být napsáno až na konci v odstavci, který by začínal: Jedním z benefitů výstavby dálnice je .....
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

Ano, přesně takhle si myslím, že CK MD uvažuje, i když tedy (na její obranu) ona rozhoduje podle ekonomického zhodnocení, které někdo udělal v technicko-ekonomické studii, takže mezery budou spíše tam ;)

Jinak, nechci být rejpal, ale je opravdu úsměvné, že v těch letácích se pořád kasají, jak je dálnice součástí Ten-T a přitom chystají osekaný 3-pruh :lol:

K tvému předchozímu příspěvku: právě o tom píšu, že dříve se neplánovalo podle intenzit, ale podle spojení východ-západ. To je dneska vesměs přežitek, dnes se plánují dálnice tak, aby vedly okolo velkých měst a byly využité. Naše D1, kdyby se plánovala dnes, tak rozhodně nevede takhle napřímo, ale pobere třeba Benešov atd. ;) Zatím nevím v ČR o jediné tranzitní dálnici, což je myslím si, dobře. Resp. je potřeba ty "tranzitnější" dálnice stavět tak, aby napojovaly alespoň nějaká města. Problém v tomhle má třeba S43, která kromě Boskovic a okolí nenapojuje nic, co má více obyvatel, na sever od Kuřimi a proto je bohužel tak pozadu ... málo voličstva - málo politického tlaku. Kam to kvůli tomu dospělo vidíme všichni, proto říkám, stavět se má dle potřeb a hlavně dle intenzit. Postup bych viděl následující a to dobudování obchvatů na I/50, které stejně budou i v budoucnu mít nemalé využití vnitrostátní dopravou a poté vybudování D49 až na hranice s SK, tak nějak v roce 2030 je myslím dostačující i s ohledem na sousedy. A je prostě potřeba spočítat, jestli budou intenzity na 4-pruh i po přesunu z I/35 a I/50 nebo nebudou. Kecy typu, že to musí být 4-pruh, protože to spojuje východ se západem a takhle se to plánovalo 50 let, jsou k ničemu. Jiná situace je např. na S43, kde je toho hromada na 4-pruh nachystaného, když by mě někdo chtěl nařknout, že mám dvojí metr :roll:
Je totiž pravdou, že třeba Trenčín-Brno se na D49 jen s těží přesune a takhle je potřeba se na to dívat, dívat se na přesuny dopravy, ne na potenciál, který se možná vytvoří postavením dálnice, to je cucání z prstů. Spočítat to tak nějak jde, ale stavět na tom ekonomiku stavby .. nevím. Většina dopravy obecně už je, nová vzniká určitě pomaleji než třeba před 10 lety. Nová ve velkém vzniká akorát v okolí velkých měst, kór po postavení dálnice do města, to však není ani v nejmenším tento případ. Že by se spojením déjedniček najednou rozjel průmysl napříč státy a doprava by se tudíž znásobila, to je uvažování opravdu du první poloviny minulého století ;)

Jo a jinak tvůj pohled na 2-pruh vs 3-pruh mě přijde hodně zvrácený, napsat "k čemu 3-pruh" to už chce fištróna.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Můj pohled na třípruh je přesně takový jaký jsem napsal. Protože je to pohled z provozu. Mně nevadí předjíždět, mně vadí se táhnout dlouho za autem, které nemám možnost předjet, ani kdybychom na té cestě jeli jen já a to pomalé auto.

To že se předtím stavělo jinak a dnes se staví jinak je podle mě úplně irelevantní. Prostě tahle silnice vede +/- tak, jak má a má naprosto nadregionální charakter, který se tady zcela opomíjí.

A nepřemýšlení v mezinárodních souvislostech je podle mě prostě taková ta česká malost a zaprděnost.

A jakej Trenčín - Brno? Co třeba Žilina, Martin, Ružomberok, Poprad, Tatry,Prešov atd. a jejich spojení s Brnem a Prahou? Ti VŠICHNI pojedou po D49! To je málo? Víš kolik lidí odtud pracuje v Brně a Praze? A co Ukrajinci? Teď jezdí všichni ze Zakarpatí spodem přes Maďarsko, ale až Slováci dotáhnou D1 k UA hranicím, tak snad letmým pohledem na mapu je jasné, kudy budou do ČR jezdit, ne?

A k tomu, že se předtím stavěli dálnice jinak a dnes jinak - nějak jsem si nevšiml, že by třeba německé dálnice, co se postavili za Říše a pak po válce vedli nějak debilně a že by dnes byly nevyužité.

A ti úředníci v Bruselu, kteří rozhodli, že je to součást TEN-T jsou asi taky úplní debilové, že jo, kteří cesty plánují jak před 50ti lety a vůbec nechápu, že my tu cestu potřebujeme proto, aby se dalo jezdit pohodlně z Vizovic do Zlína.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

Ta myšlenka ŘSD, že D49 je jen pro Vizovice-Zlín je samozřejmě velmi hloupá, v tom souhlasím.

Trenčín-Brno zmiňuji proto, že nová D49 tuhle relaci rozhodně neuspokojí, proto jsem výše polemizoval, jestli nebylo rozumnější řešení udělat pořádnou I/50 a pořádnou I/35, tu pravděpodobně dálniční pro spojení právě vámi zmiňovaného východu se západem, čili SK D1 > D35 > Praha. Pokud to povede po D49, tak vše na Prahu zůstává na D1, což je si myslím pro tuhle relaci škoda. Ale již bylo rozhodnuto, věřím, že odborníky a věřím, že dobře, takže to kvituju. Každopádně dálniční I/35 mezi Valmezem a SK by pobrala jednoznačně i Brňáky mířící do Tater, ale to je už jedno.

Jde o to, že na D49 bude prostě asi tak málo dopravy, že tam asi plánují ten 3-pruh kvůli tomu.
Mě štve, že se buď má stavět 3-pruh jako opravdu konečné řešení, směrově dělený se 110 a nebo tedy klidně 3-pruh vyznačený na S 11,5 nebo S 12,5 ale tak, aby to v budoucnu mohla být polovina dálnice. Jakékoli jiné řešení je tak akorát k ho*nu.

Jinak zajímal by mě počet lidí dojíždějících do práce do Brna nebo dokonce do Prahy :lol: To jsou pouze zvrácené pohledy ;) Stejně jako že vybudováním S43 se tam natáhne veškerý evropský tranzit sever-jih :roll: :lol:

Jinak ohledně té historie jsem psal v té souvislosti, že to, že někdo před 80 lety namaloval čáru z Prahy do Košic neznamená, že takhle musí ta dálnice vést. Ne, že je nesmysl ji stavět :roll:

A ten tvůj pohled na 3-pruh stále nechápu .. sám píšeš, že tam budou intenzity vysoké a tudíž by mohlo být předjíždění na 2-pruhu problém, a když chystají 3-pruh, tak je to podle tebe špatně. Nechápu :crazy: Pokud je komunikace na rychlost 80 km/h, tak věřím, že 2 pruhy ve stoupání budou a po rovině ti i kamion jede 90 km/h, takže nemáš moc potřebu předjíždět. A pokud tam pojede traktor nebo něco, tak máš naopak jistotu, že do 20 km ho předjedeš, protože se střídá předjížděcí pruh, nevím co lepšího se dá ještě vymyslet :crazy:
Jako napsat, že 2-pruh je na pohodlí jízdy nebo na předjíždění lepší než 3-pruh, to snad nemůžeš myslet vážně :mrgreen:
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Sauce »

I já mám dotaz na znalé, jak vypadá kategorie S12,5/80? Podle nové revize ČSN 73 6101 tato kategorie neexistuje (je nenormová). Nebližší kategorií je S13,5, u které je na straně jednoho pruhu a=3,5m a c=0,75m. Kategorie je sice se středním dělícím pruhem = 1m, ale dělící prvek se neosazuje, aby v případě nouze mohlo projet druhé auto po krajnici.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

Co řešíš normy, S 13,5 je moc drahé, takže se bude stavět S 12,5, logicky ne ? My dodržujeme normy, jen když se to hodí, sis ještě nevšiml ? :)
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

Proč by se měla upřednostňovat I/35 před D49? Vždyť za prvé se tam nic neplánuje a navíc se podívej, jak jsou za Frenštátem ty Dolní, Prostřední a Horní Bečvy rozlezlé až do strání, tam postavit dálnici je úplně nereálné, to jsou fakt lepší podmínky tady u D49 a ten terén je minimálně stejně problematický.

Pak že proč tahat vše na Brno - no právě že až se dostaví D35 do Mohelnice, tak vše z Prahy do Olomouce pojede vrchem a určitě i hodně dopravy na Ostravu a i Polsko. Tak pak snad s tou kapacitou směrem na Slovensko nebude problém, ne? Představa, že z Brna pojedou lidi do Tater vrchem si nemyslím, že je správná - resp. někdo by jel, ale D49 je jednoznačně kratší a lepší cesta.

S tím dojížděním za prací - ježiš tak snad je jasné, že ze Slovenska a Ukrajiny do Prahy nemyslím jakože někdo dojíždí denně :D Ale ty lidi jezdí domů a pendlují tam a zpět. A není jich málo.

S tou historii - určitě takhle vést nemusí a dokonce ani nevede - původně měla být přes Chřiby. Ale může a dokonce by i podle mého názoru měla a dokonce se tak i plánuje, náhoda :) Akorát, že ve špatných parametrech.

S tím třípruhem: Jako já už nevím, jak víc ilustrovat, co mě na něm štve. Sám píšeš - pojedu 20 km za traktorem a pak ho v klidu předjedu? Jet 20 km za traktorem, tak si za tim volantem asi ublizim, nehlede na to, že při vysoké intenzitě se za tim traktorem vytvoří celkem solidní kolona a na rozšíření ho ani všichni nepředjedou :D Ale tak víme, že střídavý třípruh nemá naštěstí 20 km úseky (doufám), ale i pár km jet za traktorem nebo šnekem je prostě děs. Nehledě na to, že to nemá s plynulou dopravou nic společného. Hlavně já neříkám, že dvoupruh je lepší než třípruh. Já tvrdím, že třípruh je na nic a že ve chvíli kdy je dvoupruh málo, tak se má stavět na dálkových tazích 4 pruh. Což je i odpověď na to, že co lepšího se dá ještě vymyslet - kupodivu dá: jeden by neřekl ale je to čtyřpruh.

Prostě se tu podle mě šetří na úplně špatném místě. Třeba Poláci táhnou na Trutnov čtyřpruh a to tam staví 2,3 km dlouhý tunel. Tady na celém úseku je v součtu 1040 metrů tunelů.

A tady bych ještě zmínil, že v roce 2016 byla intenzita na přechodu Královec/Lubawka 1239 aut a na přechodu Střelná/Lysá pod Makytkou 1665. A přesto se tam staví 4 pruh (my sice jako hlupáci zase osekaný o odstavný pruh) a Poláci dokonce 2,3 km tunel. Proč asi? Protože ta intenzita té okresky nemá s tou dálnicí nic společného (stejně jako u D49) A to pominu fakt, že ten směr té dálnice je prostě divný. Z Prahy vyrazím na východ a pokud pojedu pořád "rovně", tak nakonec skončím ve Štětíně :D A cesta na Wroclaw má úplně podivnou fajfku k Legnici - no naštěstí to Polákům došlo a už plánujou "přeponu" směrem na Wroclaw. Každopádně si myslím, že se ještě budeme divit, až ty intenzity tady budou nižší, než na D49.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

Jakých 20 km, ty 2 pruhy se střídají po 2-3 km proboha :roll: Ale jde o to, že i nové jedničky na 80 km/h prostě kamiony valí naplno pořád, takže není až tak potřeba je předjíždět. Proto tudíž ten 3-pruh trochu postrádá smysl, když by tam byla 110, tak bych předjel kamion a mohl valit o něco rychleji. Ale každopádně rozdíl mezi S 12,5 a S 15,5 oproti 2-pruhu není až tak velký, to je jasné.
Navíc teda traktor byl ode mě nadsázka, ty tam určitě nebudou moct ;)

Pokud by byla D49, tak by samozřejmě nejezdil nikdo vrchem, ale když by byla dálniční I/35 tak by to tama jelo a nejelo to po I/50 jako dnes, takhle jsem to myslel.

Ale každopádně vidím, že uvažuješ o tom 3-pruhu přesně naopak, než jak je myšlen. Tady není 3-pruh, protože by to bylo na 2-pruh moc, ale protože to je na 4-pruh málo .. proto se staví 3-pruh, aby to nebyl obyč 2-pruh. ;) 3-pruh je lepší forma 2-pruhu, kapacitně není o nic výše než 2-pruh, ne slabší variantou 4-pruhu, jak ty se domníváš :)
Na D11 se nejspíš očekává přesun dopravy v úplně jiných číslech než tady, takže proto. A taky tam vymýšlí nesmysly v podobě nestavění odstavných. Ale neřešme zde D11.

Kromě D2 mají přechody SK-ČR 2-pruhy a podle mě dostačují, některé jsou postaveny s rezervou na plný profil a to by se zde mělo asi změnit. Buď poloviční profil s vyznačeným 3-pruhem nebo poctivý 3-pruh směrově rozdělený. Když by totiž naši "normisté" nevymysleli, že pro betonové svodidlo musí ta komunikace být široká neuvěřitelných 15,5 metru, tak by už byl hned ekonomicky lépe projednatelný. Každopádně se bude jednat o cca polovinu nákladů oproti dálnici. Proto se tam neplánuje stavět. Pro tvoje info, dle mých rychlých odhadů podle sčítání 2016 by bylo na přeshraniční části D49 cca 5000 vozidel když hodně, to mě na dálnici prostě nepřijde.
Další věc ale je co Slováci, pokud budou plánovat dálnici, tak jsem určitě za dálnici v plném profilu hned, tohle se samozřejmě musí domluvit.
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od cawez »

[quote="Aram96"]Jakých 20 km, ty 2 pruhy se střídají po 2-3 km proboha :roll: Ale jde o to, že i nové jedničky na 80 km/h prostě kamiony valí naplno pořád, takže není až tak potřeba je předjíždět. Proto tudíž ten 3-pruh trochu postrádá smysl, když by tam byla 110, tak bych předjel kamion a mohl valit o něco rychleji. Ale každopádně rozdíl mezi S 12,5 a S 15,5 oproti 2-pruhu není až tak velký, to je jasné.
Navíc teda traktor byl ode mě nadsázka, ty tam určitě nebudou moct ;)

Já vím, že se to střídá po cca 2 km, ale těch 20 km si tam napsal ty :D (jasně, že to je asi překlep, proto jsem tam udělal smajlíka a napsal, že "oba víme, že tak dlouhé úseky to nastestí nejsou). A ze tam nebudou moct traktory je mi taky jasný.

Každopádně já si nemyslím, že třípruh je horší dálnice, já to právě naopak vnímam jen a pouze jako "bezpečnější dvoupruh", protože kapacita oproti dvoupruhu je stejná.

Ale asi takhle, já si prostě myslím, že základní dálniční síť relativně bohaté země uprostřed Evropy by měla vypadat tak, že bude vést od hranic k hranicím v dálničních parametrech. Zkrátka podle mě to není jen o intenzitách, ale taky o nějaké prestiži a úrovni té země. A o rychlosti dopravy, bezpečnosti a průjezdnosti.

Navíc kdybychom neměli tak impotentní legislativu, tak už ta věc mohla klidně stát a byla by z 85% financovaná evropskými penězi, ale to je na jinou diskuzi :)
Roman813
Příspěvky: 151
Registrován: 15.7.2017 13:53:58

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Roman813 »

Zajímavá diskuze... vytisknout svázat a předat na MD :-) Každopádně, je ta S12,5 definitivní? Nebo něco vyplyne z EIA? A následně třeba půjde změnit?
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od _jan91 »

Aram96 píše:K tvému předchozímu příspěvku: právě o tom píšu, že dříve se neplánovalo podle intenzit, ale podle spojení východ-západ. To je dneska vesměs přežitek, dnes se plánují dálnice tak, aby vedly okolo velkých měst a byly využité. Naše D1, kdyby se plánovala dnes, tak rozhodně nevede takhle napřímo, ale pobere třeba Benešov atd. ;) Zatím nevím v ČR o jediné tranzitní dálnici, což je myslím si, dobře. Resp. je potřeba ty "tranzitnější" dálnice stavět tak, aby napojovaly alespoň nějaká města.
Arame96, ty Vaše příspěvky jsou nejenom tady čím dál výživnější a nemají občas hlavu a patu, nebo jako byste nevěděl, co chcete. Ještě, že o tom nerozhodujete jenom Vy a neberte to zle ale jako příspěvek do diskuze.

Dálnice D49 bude tranzitní dálnice a napojovat přece bude mimojiné Zlín. A ta Vaše neustále prosazovaná D19 nebude tranzitní dálnice? A Benešov je přece napojen kapacitním přivaděčem podobně jako bude právě ten Zlín. A co třeba D5, ta není od Plzně tranzitní? Když jedu tisíce kilometrů v relaci západ - východ tak je mi jedno, že třeba nejedu úplně přímo, ale že jedu pořád po dálnici. Pouze pokud mám nějaký bližší příhraniční cíl, tak už třeba volím I/6 nebo I/26 (rozuměj D2, I/50, I/35, I/11) ale jinak jedu radši po souvislém tahu. U Německa se alespoň dostanu na jiné dálnice ale na Slovensku dojedu stejně jenom na D1 a pak jsem rychle kdekoliv v Pováží i když si kilometrově zajedu a jiný kapacitní tah než R6 z Púchova se ani neplánuje natožpak připravuje. A R6 má aspoň šanci, že když se rozhoupeme my, tak se rozhoupou i Slováci. Tady je potenciál spousty dopravy, co jede kdovíodkud z Německa a dál na Slovensko a dál na Ukrajinu. Co průmyslová zóna u Holešova a u Žiliny?

S tím traktorem to byl opravdu výkřik do tmy, to se řeší dopravním značením, když je bokem novostavby stará silnice.

Nic proti potřebné úpravě a dostavbě I/35 a I/50, ale když jsem to samé navrhoval u D19 na diverzifikaci dopravy na několik jedniček pro lepší obsluhu území a sídel a lepší průchodnost přes proces přípravy, tak jste nesouhlasil.

Za mě buď plný profil 2+2 a nebo něco, co půjde lehce rozšířit, tj. s dimenzovanými nadjezdy, MÚK a tunely rovnou ve 2 tubusech.

A když tedy MD nechce dělený třípruh, tak bych to stavěl rovnou jako S11,5 a přídatné pruhy pro stoupání / klesání (btw. kolik jich asi bude?) bych řešil dle potřeby. To už pak kategorie 13,5 nebo nějaký paskvil 12,5 nedává vůbec smysl.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Aram96 »

No, ve vší úctě, myslím, že by sis mé příspěvky měl přečíst ještě jednou. :)

D19 bude svým způsobem tranzitní, ale jsem právě pro vedení kolem Tábora a Písku, aby nebyla čistě tranzitní a nevedla daleko od měst ;)

U I/19 NE dvěma silnicím první třídy, protože vedou velmi blízko u sebe, nechápu, že nevidíš ten rozdíl.

Přesně tak, když jedu daleko, nevadí trochu si zajet, tohle jsem naopak nikdy nerozporoval.

Celkově jsem si pouze zapolemizoval, jestli by nebylo vhodnější vedení ve stopě I/35 místo D49, ale to nebylo na diskusi, trasa je x let vybrána, není co řešit. Opravdu nebudu bojovat za jiné vedení plánované dálnice. U D19 je to něco jiného, ta se kreslí/bude kreslit teprve v nejbližších letech.

Na I/50 by se měly dodělat obchvaty všech obcí, protože ta bude vytížená ať bude nějaká D49 nebo nebude, D49 dopravě z Hradiště, Brodu do Brna stejně nepomůže.

Četl jsi vůbec nějaký můj příspěvek ? Jsem pro úplně stejné řešení jako ty, že pokud ne 2+2 ani směrově dělený 3-pruh pro 110, jakožto konečné řešení (myšleno na více než 20 let) tak poloviční profil nachystaný na zkapacitnění. (tak aby ten S 12,5 šel využít jako dálnice, to však při návrhové rychlosti 80 km/h půjde těžko) :)

Traktor nebyl žádný výkřik do tmy, ale nadsázka pro vysvětlení 3-pruhu Cawezovi.

Více číst příště ;)
Roman813
Příspěvky: 151
Registrován: 15.7.2017 13:53:58

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Roman813 »

Dovolil bych si zde citovat odpověď Ing. Šenkýře - vedoucího plánovaní staveb na ŘSD Zlín:

Co se týče normy je situace jednoduchá, pro navrhování je použita ČSN 736101. Tato norma ovšem prošla celkem zásadní revizí (revize vstoupila v platnost někdy v druhé polovině 2018), kdy došlo mimo jiné k úpravám návrhových kategorií komunikací. Například původní S12,5/80 se v normě po revizi již nevyskytuje a je nahrazena S 13,5/90.....

Ke konkrétní odpovědi tedy komunikace v úseku od Vizovic dále bude v uspořádání 2+1, ať ji norma nazve jakkoliv (aktuálně S13,5/90).

Problémem plnohodnotné dálnice v průchodu Vizovickými vrchy je i ekonomika. Varianta dálnice "nestíhá" stoupat a kopírovat stávající terén a zakopává se, jsou nutné tunely a mosty, stoupací pruhy, což stavbu značně prodražuje. Zároveň představa, že vzhledem k terénu bude maximální povolená rychlost na dálnici 130, je nepravděpodobná (bohužel) - tím jsou redukovány přínosy dálnice...
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od vodouch2000 »

Zajímalo by mě porovnání S 13,5/90 (max. stoupání v horském území 7,5 %) např. s S 21,5/110 (6 %). Docela rád bych viděl podélný řez úseků s překryvem obou variant :-)
Odpovědět

Zpět na „D49“