[I/49] 4903.2–4905 Vizovice – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Hulín – Zlín – Slovensko
Odpovědět
HP
Příspěvky: 195
Registrován: 18.1.2016 21:23:20

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od HP »

Marty píše:pánové a nevadí Vám v úvahách o tom, že D49 je plánována zbytečně velkoryse, fakt, že na rozdíl od mnoha jiných českých a moravských dálnic naší sítě je součástí prioritního koridoru TEN EU ?
https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... danube.pdf
Silnice se přeci staví pro auta, ne pro úředníky odkudkoli. Proč tedy stavět velkorysou dálnici někde, kde po ni pojede mnohem méně aut než po lecjaké dálnici, která součástí TEN-T není? Jen proto, že někdo řekl, že tato TEN-T bude?
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Marty »

HP píše:Silnice se přeci staví pro auta, ne pro úředníky odkudkoli. Proč tedy stavět velkorysou dálnici někde, kde po ni pojede mnohem méně aut než po lecjaké dálnici, která součástí TEN-T není? Jen proto, že někdo řekl, že tato TEN-T bude?
A jéje argumentace "někdo řekl" , argumentace zlým bruselským úředníkem... Ono jde asi spíš o to, že ačkoliv na D49 bude sice mít nižší intenzity osobních aut než příměstské komunikace, z hlediska budoucnosti bude stahovat mezinárodní kamionovou dopravu na relaci DE-CZ-SK-UA a jedná se tak spíš o strategický projekt mobility EU než nějaké lokální CZ potřeby, v tom jsme zajedno. Ale když už natahujeme pravidelně ruku a necháme si hodně vysokou část výstavby platit z peněz daňových poplatníků států co do EU víc přispívají než berou, měli bychom se podle mého názoru taky občas řídit tím co chce mít celek EU (zatím ?) do roku 2030 postaveno a má na to zřejmě i vyhrazené finance... Navíc taková D5 po otevření měla taky velmi nízké intenzity, tvořené spíš kamiony než osobáky a občasný třípruh ve stoupáních se mohl zdát jako luxus - a jak jsme dnes rádi za to že stojí... Podle mne hodně pomohla nastartovat obchod s Německem na vyšší level... U D49 osobně očekávám podobný efekt.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Martini to pěkně popsal. Ať děláme co děláme, intenzity a ekonomika na čtyřpruh nevycházejí ani za 20 let.
Problém je, že slovenská R6 nemá pokračování do vnitrozemí. Pro relaci typu Brno - Zvolen je nevhodná.
Trasa D1-I/50 měří 253 km, čas 3:29 hod
Trasa D1 - D49 - R6 - D1 - I/65 - I/14 - R1 měří cca 310 km, aktuální čas bez dostavby výhledové sítě je 4:37 h
Trasa D2 - D1 - R1 měří 326 km, čas 3:16 h
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Bobek »

Taky je potřeba mít na paměti, že ty dokumenty vykazují nenulovou míru flexibility - vizte opakovaně zmiňovaný případ D47 x R48. Lepší by bylo asi přesvědčit p. t. Komisi, aby ráčila přispět na něco užitečnějšího.
Království a půl princezny za 511.
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od musklin »

no tak relita je někde jinde, jako vždy
- TEN-T si nevymyslí někdo v Bruselu pohledem z okna, ale na základě infa ze země kde ta komunikace je
- dálnice by byla naprosto bez problémů řešitelná (jak jsem zde již napsal stylem ŘSD" ojebeme kde se to dá"). Bohudík díky EIA a dalším změnám, to už nejde a taky proto byl návrh zhozen na MŽP ze stolu
- pokud se ukáže, že dodržet zákony a nějakou míru investice u D49 nejde, pak se ale nemá stavět v třípruhu, ale má se na třípruh předělat I/50, vylepšit I/49 atd. a D49 zrušit
-TEN- není definován jako čtyřpruh ani třípruh, definice je velmi vágní

Já osobně jsem za vysvětlení elementárních ekonomických zákonitostí těm expertům co kalkulují ek. výhodnost, zejména s ohledem na metodiku používanou poláky, max. vyčerpání CEF a stavbu čtřpruhu.
Bohužel se bojím, že jak je v našem kocourkově zvykem vyhodí se miliardy na na třípruh v trase D49, který je mě jako řidiči k ničemu (na I/50 jedu od hradiště na slovensko po 20 hodině naproto v klidu 100 -130, čili problém je v intenzitě přes den nikoli zásadně v trasování cesty I/50)
Co se týče dopravních relací. Tak to o co tu jde je Praha - Prešov/Košice (resp. DE-UA jako je napsáno výše).
A to se prostě bude jezdit přes polsko pokud se dostaví alepoň zúžená naše D11 a Via Carpatia mezi Polskem a Slovenskem.
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Jarda Š. »

Problém je v tom, že z hlediska ochrany přírody je považováno obojí za velmi špatné, tedy jak D49, tak rozšiřování I/50.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Bobek »

Ovšem zase 49 neprochází CHKO, k čemuž ostatně mezi Jablunkovem a Hodonínem mnoho příležitostí vskutku není. :)
Království a půl princezny za 511.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Marty »

ještě je nutno zmínit I/35 s hraničním přechodem u Bumbálky ve výšce okolo 800m - tudy se totiž dnes valí, respektive pomaloučku supí mnohdy jen rychlostí 40-50kmh, mezinárodní kamionová doprava relace DE-CZ-SK-UA . A to je z hlediska ochrany přírody ale i bezpečnosti a plynulosti jízdy asi ta největší katastrofa. Tak snad část z ní stáhne alespoň snad blízké vylepšení silnic mezi Těšínem a Žilinou.
Radek M
Příspěvky: 81
Registrován: 14.11.2016 14:02:26
Bydliště: pár kroků od MÚK Hulín

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Radek M »

Důležité je, že podle NDSAS by měla být R6 kompletně v provozu v roce 2022, sice přiznává, že zatím neví kde na ni vezme peníze, ale uvidíme. Rok 2022 by mohl snad být dokončen úsek Hulín - Fryšták, ale to stále neřeší obchvat aglomerace zlínska. Nemá nikdo informace v jaké fázi je protažení D49 po Slušovice ? (LÍPA etapa1 myslím), jakmile by byla tato část hotová celková trasa již bude dávat smysl...
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

Kolik km by musel mít ten úpatní tunel?
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od GiuseppeS »

Lenny píše:Martini to pěkně popsal. Ať děláme co děláme, intenzity a ekonomika na čtyřpruh nevycházejí ani za 20 let.
Problém je, že slovenská R6 nemá pokračování do vnitrozemí. Pro relaci typu Brno - Zvolen je nevhodná.
Brno - Zvolen? :shock: D49/R6 má přece především nahradit Bumbálku nebo Starý Hrozenkov na relaci Čechy/Brno - Tatry / Košice / UA ... R6 je prostě spojka na páteřní slovenskou D1, nic víc a nic míň.
Dejte si tam Brno - Žilina. Také vám vyjde jet přes Lanžhot?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Dobře, dnešní stavy pro relaci Brno - Žilina:
přes Uh. Hradiště po I/50 210 km – 2:34 h
přes Zlín po D55 + I/49 - 212 km – 2:43 h
přes Bumbálku po I/35 - 228 km – 2:56 h

Kloním se k názoru, že by bylo lepší D49 ukončit v Lípě napojením na I/49 a postavit D50, která by dle poslední studie z roku 1988 měřila 87 km. Toto řešení by pro tranzitní dopravu bylo lepší.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od vodouch2000 »

Hypotetická D50 by vedla určitě mnohem schůdnějším terénem, aspoň většinu své trasy od D55 (kterou předpokládám, studii z roku 88 jsem neviděl). Pak mě ale napadá otázka, k čemu vlastně bude kus D49 k Lípě v luxusní kategorii D, a co Slováci se svou R6?
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od jeni013 »

Lenny píše:Kloním se k názoru, že by bylo lepší D49 ukončit v Lípě napojením na I/49 a postavit D50, která by dle poslední studie z roku 1988 měřila 87 km. Toto řešení by pro tranzitní dopravu bylo lepší.
K tomuto mám pouze 2 "ale": CHKO ČR, CHKO SR, tzn. absolutně neprůchozí. Střelenské sedlo je jediný prostor mezi Jablunkovem a Hodonínem, kde CHKO není (z obou stran čáry).

Navíc pro severo-jižní výkony je plánovaná kapacita dostatečná D1+D2 nebo D1+D55, příp. I/11+D3+D1 přes SR co úplně schází je západovýchodní kapacitní silnice, která při současném trasování D49 bude ze západu napájena D1 a D35 a z východu D1 od Košic.

D49 nebude fungovat jako spojení UH regionu s Nitrou, ale pro toto bude dostatečná I/50. Pokud pojede někdo z UH do Budapešti, pak už zřejmě zvolí objížďku po D55 přes Blavu...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

D49 by byl dálniční obchvat Zlína. K jeho realizaci je blíže než ke stavbě tzv. "pravobřežní komunikace", u které ještě nebyla zahájena projektová příprava.

Bývalá D1 vedla zhruba takto: https://mapy.cz/s/1hSez Pokud by byl zájem mohu pohledat situace.
Dále si můžete počíst tady: http://www.dalnice-silnice.cz/D1_2a.htm

Slováci stejně plánují stavět R6 v polovičním profilu. A silnice I/49 by si přeložit na slovenské straně zasloužila. Roku 2022 stejně nevěřím.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Prerau
Příspěvky: 53
Registrován: 13.9.2016 22:02:33
Bydliště: Přerov

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Prerau »

Zájem by určitě byl :) , je možno? Díky!
A ještě bzch měl jednu prosbu (sic trochu off top) - nemáte někde původní plány D1 u Kroměříže? (D1 měla původně vést někde mezi Chropyní a Kroměřížem a směřovat na Přerov rovnou a ne jak dnes k Hulínu). Díky pane!
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od jeni013 »

Ta varianta se 14 km dlouhým tunelem mě vůbec nenapadla (i s ohledem na ekonomiku). Takto pojatá D1 by se mi taky více zamlouvala, ale na dopravu přes Bumbálku by neměla žádný vliv (i když ty intenzity jsou tady nízké), taky pro dopravu z D35 by už byla příliš na jihu, a na té se budou intenzity zvedat s postupnou dostavbou.

Cena za tuto stavbu (řekněme D50) by ale byla hodně vysoká. Jednak je to asi o 20 km delší, přechod Chřibů by asi nebyl tak hladký jako za Bati a ražba dálničního 14-ti km tunelu bude v českých podmínkách ještě dlouho vlhkým snem dopravních fanatiků...
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od MickeyMouse »

A kolik km by musel mit ten upatni tunel na D49 pod Vizovickymi vrchy, ktery to byl zminovan?
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od jeni013 »

Když to jen tak prsknu do mapy, tak bych řekl, že do 7 km by se to vlezlo. Ale žádný vážně míněný návrh jsem ještě neviděl.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Rio13zm »

ked budu na trase Zlin-Puchov intenzity, NDS postavi R6 v plnom profile, tak ako sa postavila R4 pod Kosicami do Madarska.
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od GiuseppeS »

Lenny píše:Dobře, dnešní stavy pro relaci Brno - Žilina:
přes Uh. Hradiště po I/50 210 km – 2:34 h
přes Zlín po D55 + I/49 - 212 km – 2:43 h
přes Bumbálku po I/35 - 228 km – 2:56 h

Kloním se k názoru, že by bylo lepší D49 ukončit v Lípě napojením na I/49 a postavit D50, která by dle poslední studie z roku 1988 měřila 87 km. Toto řešení by pro tranzitní dopravu bylo lepší.
Pořád nerozumím, proč mají o trasování rozhodovat současné stavy ... z těch jen vyplývá, proč je nyní I/50 nejvyužívanější ...
Když dám variantu D49 - mám pro tuto relaci 197 km - 1:51 h ...
D49 samozřejmě nemá smysl jen kvůli tomu, že je to nejpřímější čára na mapě s malým měřítkem. Proto by se měla porovnat s tou variantou ukončení jako obchvat Zlína + D50, ale to nemůže ekonomicky vyjít, ledaže by se na D50 řešili jen nejproblémovajší úseky ("brankovická spojka", Starý Hrozenkov)
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Pavel Q »

Bzla tady opakovaně řeč o relaci ČR-Ukrajina. Není to dneska už výhodnější přes Polsko? Máte tam A4, naví nemusíte dvakrát přes Karpaty.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Marty »

Pavel Q píše:Bzla tady opakovaně řeč o relaci ČR-Ukrajina. Není to dneska už výhodnější přes Polsko? Máte tam A4, naví nemusíte dvakrát přes Karpaty.
Stačí se zeptat na nějaké stavbě... :-) Ti se kterými jsem debatoval já jezdí přes Bumbálku, i když nejrychlejší trasa vede přes Budapešť. Ale občas jim maďarští celníci na hranici UA-HU nechávají sežrat kdo je tu z méně rozvinuté země a kdo se cítí být lepšími - aspoň tak to popisují... Proto raději jezdí přes Slovensko, tam se s celníky aspoň jazykově domluví, i když je cesta časově delší...

Co se týká D49 vs. hypotetické D50 - podle mne to není o tom, která z nich je víc potřeba. Většině lidí cestujících na relaci DE-CZ-SK-UA je v zásadě jedno jestli povede čtyřpruh do SK přes Starý Hrozenkov, Bumbálku nebo Střelnou. Pokud byste vše brali jen z hlediska intenzit, tak ty by měl zřejmě hypotetický (téměř nerealizovatelný) čtyřpruh I/35 přes Rožnov asi největší...

Ale kudy povede kapacitní komunikace není jedno ochráncům, tedy alespoň těm co někdy slyšeli o tom, že existuje něco jako kompromis. A zde je volba nenarušit CHKO , tedy aspoň mnohým z fóra, taky jasná. Navíc taky už nějak vede D1 na Hulín (mimo jiné právě kvůli D49) a pak až esíčkem kolem Přerova místo původního (pro mne logičtějšího) trasování kolem Chropyně.

To že I/50 je přetížená, s tím souhlasím. Uvidíme na sčítání intenzit. Jenže ono je to nejhorší v JMK, kde vede trasa mnohdy přes obce. Osobně bych zde peníze na obchvaty Bučovic a jiných nevyhazoval a rovnou u Rousínova z D1 realizoval původní odbočku a čtyřpruh s vyústěním na I/50 mezi Nesovice a Střílky. Jenže vysvětlujte to místním, že by museli na úlevu od dopravy počkat o 10 let déle...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od Lenny »

Po roce 1980 se zpřísnily zákony na ochranu ZPF, bylo potřeba zpracovat nové studie a nové trasy s ohledem na zábor ZPF.
Studie z roku 1984 řešila vedení D1 na Slovensko, ve variantách Gottwaldov a Uherské Hradiště. Varianta Gottwaldov byla řešena v několika alternativách včetně dnešní směru. Vedení mezi Vyškovem a Hulínem bylo přizpůsobeno minializaci záběru kvalitní zemědělské pudy.
D1 1984.jpg
D1 1984.jpg (569.8 KiB) Zobrazeno 13708 x
Studie souboru staveb z roku 1988 rozpracovala vybranou variantu na Uherské Hradiště.
D1 1988.jpg
D1 1988.jpg (480.56 KiB) Zobrazeno 13708 x
Studie z roku 1993 řešila několik alternativ průchodu přes Bílé Karpaty. Byla doporučena var. A rekonstrukce silnice I/50.
D1 1993.jpg
D1 1993.jpg (443.01 KiB) Zobrazeno 13708 x
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: 4903–4905 Lípa – Pozděchov – Horní Lideč – Slovensko

Příspěvek od jeni013 »

Zajímavé, díky za ty obrázky. Obávám se, že až na tu variantu s dlouhým tunelem jsou snahy o překonání CHKO neprůchozí a tunelová varianta v horizontu cca 30 let nerealizovatelná. Navíc je tu výstavba další kapacitní silnice přes Chřiby a to ač nejsem zelený mozek považuji za dost velký zásah do této sice kultivované, ale poměrně zdravé krajiny, když kousek severněji je dálnice v rovině kolem KM.
Myslím že D49 dává stále smysl i v plném profilu, ale bohužel až po zkompletování D35, D1 a R55 v ČR a R6, D1 v SR. V tomto jsou bratia hodně napřed (z dnešního pohledu) a obavy o to, zda postaví 6km R v 1/2 nebo celém profilu, když teď kutají 16km tunelů na 150km dálnic, považuji za marginální.
Asi nikdo nepředpokládá, že se sem stáhne veškerý transit D-UA, ale historie nás učí, že není dobré mít pouze jednu trasu, případně spoléhat na silnici postavenou přes cizí území. A právě střelenský průsmyk je strategickou alternativou pro železniční spojení se SR přes Těšínsko.
Odpovědět

Zpět na „D49“