Další demolice baťovských domků na Zálešné kvůli obchvatu
Zlín - „Ty baráky stavěl Baťa na dobu patnácti let. A vidíte, stály tu skoro devadesát. Je smutné to bourat," posteskl si jeden z dělníků, kteří v těchto dnech rozebírají tři baťovské domky ve zlínské čtvrti Zálešná doslova cihlu po cihle.
FOTOGALERIE
Bourání Baťovských půldomků na ulici Zálešná 10 ve Zlíně.Bourání Baťovských půldomků na ulici Zálešná 10 ve Zlíně.Bourání Baťovských půldomků na ulici Zálešná 10 ve Zlíně.Bourání Baťovských půldomků na ulici Zálešná 10 ve Zlíně.
Dalších 19 fotografií
Musejí pryč, aby tudy mohl za několik let vést dlouho plánovaný obchvat. Projekt, který jednou protne Zálešnou, je velmi diskutovaným tématem již od devadesátých let minulého století. V těchto dnech se o malý krok posouvá zase dál.
„Na Zálešné začalo bourání tří domů, jde o práce v souvislosti s plánovaným obchvatem. Hotovo by mělo být nejpozději do konce srpna," uvedl tiskový mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák. „Tyto domy už ohrožovaly své okolí, navíc se do nich stahovali bezdomovci," vysvětlil.
Podle něj město za demoliční práce zaplatí 1,2 milionu korun.
„Letos budeme také intenzivně pracovat na zajištění dokumentů nutných pro vydání územního rozhodnutí. Samotné stavební povolení pro obchvat bychom měli získat v roce 2015. Pokud se to podaří, rozběhnou se práce na stavbě za 300 milionů korun ve stejný rok," prozradil už dříve Deníku Zdeněk Dvořák.
Obchvat by měl ulevit hlavně řidičům, kteří by si trasu z Fryštáku či opačným směrem zkrátili a také by tím ulevili již tak velmi napjaté dopravní situaci v této místní části. Podle magistrátu by tato spojnice také ulevila tisícům lidí z ulic Sokolská či Dlouhá.
Že se žádný projekt, který se bezprostředně týká obyvatel, nerodí lehce, dokazuje i několik změn původně plánované trasy. Její plánování totiž provázely emotivní protesty desítek lidí i několika občanských sdružení. Proti tehdejšímu návrhu protestovalo mimo jiné i Občanské sdružení Nivy nebo Sdružení pro zdravé životní prostředí Vršava. Původní řešení totiž počítalo i s okružní křižovatkou. Tento projekt se ale nelíbil desítkám místních obyvatel. A tak se protestovalo.
„Konečný návrh už s kruhovou křižovatkou nepočítá a obchvat povede dál od Zálešné, než bylo původně zamýšleno. Důvodem však nejsou protesty, ale nesplnění hlukových limitů," vyjádřil se k situaci již dříve Karel Říha, dopravní expert magistrátu. Jak také uvedl, k demolici bylo vytipováno dvacet objektů. Třináct domů se už zbouralo v minulosti a tři jdou k zemi nyní.
„Přesný termín dalších čtyř demolicí dosud určen nebyl. Dokud není zajištěný rozpočet na samotnou stavbu, nemusí se s další demolicí spěchat," uvedl Říha.
Celý projekt podle něj pomůže vyřešit dopravní obslužnost dané lokality a významně odlehčí dlouhodobě přetěžovaným komunikacím v ulicích 2. května, Sokolská a Padělky IX.
„Obchvat propojí také pro město klíčovou silnici I/49 se silnicí II/490 a naváže na plánovanou rychlostní komunikaci R49 z Hulína do Fryštáku a na přivaděč KostelecFryšták," vyjmenoval další klady chystané stavby Jiří Kadeřábek, náměstek primátora, do jehož kompetencí patří oblast dopravy.
Investorem výstavby obchvatu Zálešné bude město Zlín, které tak hradí i veškeré úkony související s její přípravou. „Náklady na pořízení dokumentace potřebné k vydání územního rozhodnutí a na inženýrskou činnost vedoucí k jeho získání odhadujeme ve výši do čtyř milionů korun," vysvětlil dopravní specialista magistrátu.
„Z hlediska dopravy je obchvat Zálešné pro Zlín jedním z nejdůležitějších záměrů, které se aktuálně připravují. Pomůže vyřešit dopravní obslužnost celé lokality a významně odlehčí dlouhodobě," připomněl Kadeřábek.
I když se zdá, že celá „obchvatová záležitost" dostává konkrétnější obrysy, již nyní přináší místním obyvatelům nemalé starosti.
„Včera jsem si byla stěžovat na magistrátu," pustila se do hovoru rozzlobeně místní obyvatelka Jarka Krajčová. A měla důvod.
„Stahují se nám sem bezdomovci, co můžou, to nám na zahrádkách ukradnou. Zmizelo mi i kus plotu. Máme v těsném sousedství s bouranými domky zahrádky. Mám tam zeleninu a vedle toho je nakáleno. Dělníci, kteří zde pracují, nám chodí místo na WC, na naše zahrádky," vyjmenovala příčiny svého hněvu Krajčová.
Také další z místních, pan Pavel, který si nepřál uvést své příjmení, si stěžuje na komplikace, které mu způsobuje demolice v blízkosti jeho domu.
„Chodí tady cizí lidé, obhlédnout si to tady. Z domku, který prochází demolicí, tak mizejí trámy, plastová okna, která tu byla, dřevo. Měl jsem tam uloženu kulatinu, ta zmizela také. Stahují se sem bezdomovci a co není přivázáno na řetěz, tak zmizí," postěžoval si. Přesto ale nový obchvat vítá. „Už aby to bylo. Myslím ale, že už se ho snad ani nedožiji," uzavřel s úsměvem.
http://zlinsky.denik.cz/zpravy_region/d ... 30807.html