Po čínských dálnicích přijíždějí miliardy navíc
Autor: Adam Junek, Aktuálně.cz
24.11.2009, 8:50
Varšava /Od našeho zvláštního zpravodaje/ - Nové miliony až desítky milionů zlotých či eur zahraničních investic si slibuje Polsko od čínské společnosti, která bude v největším středoevropském státě stavět dálnice.
Společnost Covec (China Overseas Engineering Corporation) zvítězila ve dvou tendrech na výstavbu dálnice A2 z Lodže do Varšavy. Na dvou úsecích, které má dostavět, nabídla podle informací deníku Aktuálně.cz bezmála poloviční cenu, než do té doby požadovala její evropská konkurence.
Úspora: v miliardách
"Díky tomu se podaří ušetřit na 70kilometrovém úseku až 700 milionů zlotých (4,3 miliardy korun)," potvrdil viceprezident polské agentury pro podporu zahraničních investic (PAIiIZ) Marek Lyzwa. Smlouva již byla podepsána, budovat se má začít pravděpodobně v létě příštího roku.
Další tři úseky podle něj v tendru vyhrály firmy, ale pod tlakem čínské konkurence nabídly ceny až o 40 procent nižší než dříve.
A tím přínos čínských investorů nemá skončit. "Předpokládáme, že se sebou přivedou další investice. A to právě do stavebnictví. Nemohou veškerý materiál vozit z Číny. Jednak je to neekonomické, a hlavně nedostanou na všechno evropské certifikáty," sdělil Lyzwa. Polský "CzechInvest" tak počítá s dalšími investicemi například v oblasti výroby cementu a dalších oblastí, nutných pro stavbu dálnic.
Míří do Česka
Společnost Covec už navíc dříve potvrdila deníku Aktuálně.cz zájem ucházet se i o zakázky v Česku. Mohla by tudíž přilákat nové čínské investory i do Česka. Ostatně nedávno se do Prahy a dalších měst vypravila delegace čínských podnikatelů, kteří se snažili najít vhodné příležitosti pro své investice.
V Polsku jsou čínské investice nyní podle údajů polské agentury na vzestupu. "Největší procento samozřejmě tvoří země Evropské unie - asi 85 procent. V tom jsou ale započteny i firmy, které původně jsou například z Koreji ale zde investuje například jejich nizozemská pobočka. Ve zbylých patnácti procentech převažují americké a nově právě čínské, korejské, japonské a indické firmy," uvedla Iwona Chojnowsdka-Haponik, zodpovědná za oddělení zahraničních investic u polské agentury.
V letošním roce se agentura počítá s tím, že celkem přiláká investice za sedm miliard eur. Na celkové sumě se odrazila ekonomická krize - vloni to bylo 11 miliard. Jak ale zástupci agentury upozorňují, nezměnil se počet firem, spíše výše investic. "Projekty jsou jen menší," vysvětluje Agnieszka Ciećwierczová, vedoucí propagace.
Největším projektem tak je v tomto roce švédské společnosti Cargotech v hodnotě 90 milionů euro.
Autor: Adam Junek, Aktuálně.cz
24.11.2009, 8:50
Zdroj: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/bu ... ?id=653852
(PL) Po čínských dálnicích přijíždějí miliardy navíc
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- Příspěvky: 749
- Registrován: 15.3.2009 1:28:45
- Bydliště: Most
(PL) Po čínských dálnicích přijíždějí miliardy navíc
Příspěvek od Fox Mulder »
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion