Chorvatsku chybí 3 miliardy Eur na dokončení plánovaných dálnic
Snaha chorvatské vlády odvrátit státní bankrot všemožnými úsporami se začala projevovat i v oboru, ve kterém byly ještě donedávna aktivně zapojeny české firmy - výstavbě dálnic. Plán výstavby na léta 2009-2013 měl být schválen již před 10 měsíci, stále však není na světě, což způsobilo zbrždění všech projektů. Jediný úsek dálnice, kde se pracuje, je úsek Ravče - Ploče ve směru na Dubrovník.
Původní úmysly, které měly být vtěleny do čtyřletého plánu dálničních realizací, zahrnovaly výstavbu úseku Rijeka – Žuta Lokva, tedy zhruba sedmdesátikilometrový úsek, který by zkrátil podél moře cestu z Rijeky na jih. Dále se jednalo o dokončení Podravské magistrály, tedy úseku Cugovec – Bjelovar (a dále na Virovitici) dokončení úseku Zagreb – Sisak. Posledně jmenovaný úsek má kromě nedostatku financování i velké problémy s odkupem pozemků, stejně jako úsek Dubrovník – Doli, nebo Podravská magistrála. V současnosti se tedy vůbec nedá odhadnout kdy, ani zda vůbec v nejbližších letech výše zmíněné úseky mají šanci na dokončení.
Kromě mostu na poloostrov Pelješac, který ale staví Hrvatske ceste, nikoli Hrvatske autoceste, je v tomto okamžiku největším staveništěm v Chorvatsku 26km úsek Ravče – Ploče, jehož dokončení se posouvá o 18 měsíců na červen 2011. Oficiálním důvodem zdržení je sice dostavba sedmikilometrové spojnice do města Ploče, neoficiálním důvodem je ale nedostatek financí.
Hrvatske autoceste (HAC) jsou jednou z nejkritizovanějších státních společností kvůli platební morálce, momentálně dodavatelé čekají 90 dnů na proplacení svých faktur. Vláda vydala pokyn šéfům velkých státních firem, aby začali maximálně šetřit, HAC zatím za čtvrt roku ušetřily 70 mil. HRK. Snížen byl vozový park ze 180 aut na polovinu, šetřilo se na mobilních hovorech a dalších nákladech 2800 zaměstnanců. Pokud jde o investice, oficiálně zatím nikdo úspory nevyhlásil, ale samotné tiché zdržování prací je považováno za určitý způsob nenápadného šetření. Je jasné, že další výstavba dálnic bude znamenat další zadlužování státu.
Dlouhodobějším problémem může být i výrazný pád provozu na dálnicích a silnicích, nejen z důvodů nižších vybraných poplatků, ale i proto, že z každého litru prodaných pohonných hmot jde 60 lipa do rozpočtu HAC. Je tedy celkem logické, že ambice mít nejlepší dálniční síť v Evropě v současné chvíli, kdy Chorvatsko má velmi zastaralou železnici, málo nemocnic, škol a školek a čelí ekonomické krizi, již není na pořadu dne. Bohužel, nedostatek financí postihl i některé české firmy nepřímo, protože se pro ně stalo pod různými záminkami velmi nesnadné získat od státu refundaci DPH.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Záhřebu (Chorvatsko).
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/ch ... 165/53806/
Chorvatsku chybí 3 mld. € na dokončení plánovaných dálnic
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion