Tichomořský stát zavádí jízdu vlevo, přidal se tak ke světové menšině
7. září 2009 3:03
Na silnicích Samoy, ostrovního státu v Tichém oceánu na východ od Austrálie, se ode dneška jezdí vlevo. Podle místní vlády umožní tato změna obyvatelům dovážet levnější vozy z Austrálie a Nového Zélandu, nejbližších automobilových trhů, kde se rovněž jezdí vlevo.
Ne u všech však vláda se svým přesvědčováním uspěla. Změna dopravního pravidla vedla k největším demonstracím, které kdy země zažila. Mezi kritiky jsou například taxikáři, jimž raketově vzroste pojištění, pokud si ponechají staré vozy, či autobusové společnosti, které budou muset zcela změnit systém nastupování pasažérů.
Podle statistik OSN se Samoa stala 59. státem světa s levostranným provozem (většinou jde o země, jež spadaly do někdejšího Britského impéria). Zhruba ve dvou třetinách zemí se jezdí na straně pravé.
Kam politika, tam volant
Paradoxní je, že v poslední době slavili úspěchy spíše zastánci ježdění vpravo (a volantu nalevo). Na evropském kontinentě se poslední změna odehrála v roce 1967 ve Švédsku.
Nalevo se nyní v Evropě jezdí jen na britských ostrovech včetně Irska, na Kypru a na Maltě. V Česku, kde se před druhou světovou válkou jezdilo vlevo, definitivně rozhodl spor o stranu, na které se mají míjet vozy, německý nacistický diktátor Hitler okupací 15. března 1939. K jízdě vpravo však Československá republika už tehdy směřovala.
Politické tlaky překreslovaly mapu světa podle ježdění vlevo či vpravo už dávno předtím. Jako první násilně zavedl pravostranný provoz v Evropě při svých taženích Napoleon na přelomu 18. a 19. století.
I když však Nizozemci od té doby jezdí vpravo, v bývalých koloniích této země se stejně jako u kolonií britských dodnes jezdí vlevo.
Averze k "rodné" Anglii zase inspirovala Američany k opačnému gardu – pod tlakem levných amerických aut pak ve 20. letech minulého století přejeli na stejnou stranu i Kanaďané.
Co je vlastně "správnější"?
Ve sporech o to, který způsob dopravy je historicky původnější, vedou spíše zastánci "britského" ježdění vlevo. Podle často citovaných názorů vzniklo v dobách, kdy se jezdci míjeli vlevo, aby mohli zprava lépe čelit případnému útoku s mečem v šikovnější pravé ruce.
Britští archeologové navíc nedávno objevili "důkaz", že pravidlo ježdění vlevo sahá až do dob Římské říše. Při vykopávkách u kamenolomu z dob Římanů zjistili, že hlubší rýhy kamenem naložených vozů, byly při pohledu od lomu nalevo.
A jízda vpravo? U vícespřeží ve Francii kdysi kočí neseděl na kozlíku, ale na levém krajním koni (na něhož se pravákům lépe nasedá), kde měl pak lepší přehled při míjení zleva. A jízda napravo byla na světě.
Hrozí vůbec (či dá se doufat), že jednou přestanou jezdit nalevo i v "rodišti" pravidla, na Britských ostrovech? V Irsku navrhl loni výměnu stran místní Senát, v Británii je však ticho po pěšině.
Pokud si tedy chcete v Británii zajezdit vpravo, máte jedinou šanci – zajet si k londýnskému hotelu Savoy. Kratičká ulička Savoy Court vedoucí ke vchodu do hotelu je jedinou v celém Spojeném království, kde se (z provozních důvodů) jezdí vpravo.
Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic
Autoři: Tomáš Lébr
MF DNES
Tichomořský stát zavádí jízdu vlevo
Články z novin a internetu - zahraniční
Re: Tichomořský stát zavádí jízdu vlevo
Doporučuji tento článek, moc zajímavé, co všechno by to znamenalo!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8239048.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8239048.stm
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion