Ve Spojených arabských emirátech bylo slavnostně otevřeno dubajské metro
První jízdou za účasti nejvyšších představitelů emirátu Dubaj bylo 9. 9. 2009 v 9:09 hodin večer slavnostně otevřeno dubajské metro, první na Arabském poloostrově. A i když provoz bude minimálně prvních šest měsíců omezen jak do počtu otevřených stanic tak do množství nasazených vlakových souprav, je možné tento fakt považovat za velký úspěch a po delší době první dobrou zprávu z dubajské ekonomiky.
O nutnosti řešit dopravní infrastrukturu v centru města se poprvé začalo uvažovat v roce 1992. Trvalo to ale dalších deset let, než byla vypracována studie známá pod jménem PS002, která doporučovala vybudovat transitní systém kolejové dopravy vedený zčásti v podzemí, na který bude navazovat další systém integrované městské dopravy. Tendr na výstavbu metra byl vyhlášen v říjnu 2004, v červenci 2005 byl oznámen vítěz, kterým se stalo konsorcium japonských firem vedené Mitsubishi Heavy Industry a krátce poté byla výstavba zahájena.
Výsledkem čtyřletého úsilí více než 30 000 dělníků, 150 subkontraktorů a nespočtu subdodavatelů je moderní systém hromadné dopravy, který by měl snížit dopravní zácpy na přeplněných dubajských silnicích, přispět k redukci emisí, zlepšit mobilitu v centru a zajistit rychlé spojení do důležitých uzlů, jakými jsou např. dubajské letiště, Jebel Ali Free Zone nebo významná nákupní centra Mall of the Emirates, Dubai Mall nebo Burjuman. Jako první byla otevřena tzv. červená linka, která svojí délkou 52,1 km získala světový primát nejdelší, plně automatizované linky kolejové dopravy. Výstavba pokračuje dále – v červnu 2010 se plánuje zahájení provozu na druhé, 17 km dlouhé tzv. zelené lince a v roce 2012 by mělo být dokončeno 49 km tzv. růžové linky spojující mezinárodní letiště v Dubaji s Al Maktoum International Airport v Jebel Ali. Poslední uvažovanou linkou je tzv. modrá, její realizace ale byla vzhledem k ekonomické situaci odložena na neurčito. Obě posledně jmenované tratě budou budovány v systému PPP – Public Private Partneship. Důležité je, že na stanice metra navazuje integrovaný systém městské hromadné dopravy zahrnující 80 autobusových linek, vodní taxi a od roku 2011 i první tramvajovou trať v oblasti Al Sofouh.
Ne všechno ale vyšlo podle předpokladů. Původní rozpočet, který byl 4,2 mld. USD, se nepodařilo dodržet a z důvodu prodloužení trasy byl zvýšen na 7,6 mld. USD. Začátkem roku se práce na výstavbě metra na několik týdnů úplně zastavily, že důvodem mohla být neúměrná výše nesplacených faktur vůči hlavním domácím i zahraničním dodavatelům. Z plánovaných 29 stanic na červené lince bylo proto zatím zprovozněno pouze deset nejdůležitějších, zbývající budou otevírány postupně až do února 2010. Rovněž počet provozovaných vlakových souprav je zatím omezen na 11 (v plánu je 60 souprav) a tím jsou i intervaly mezi vlaky minimálně desetiminutové. Během víkendu, tzn. v pátek, bude metro jezdit až od 14 hodin. Na poslední chvíli se přejmenovávaly dvě stanice, protože komerční subjekty, podle kterých měly být nazvány (Burjuman a Dubal), odmítly zaplatit požadovanou finanční sumu (cca 16 mil. USD na 10 let).
To jsou ale jenom drobné vady na kráse. Metro vypadá dobře a zahájení provozu bylo velkolepé, jak je v Dubaji u podobných událostí zvykem. Teď už jenom zbývá přesvědčit místní obyvatele, aby nechali svá auta doma a metrem skutečně cestovali. Změnit mentalitu lidí bude možná nejtěžší problém, ale dubajská vláda se velmi snaží a za to si zaslouží uznání.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Abú Dhabí (Spojené arabské emiráty).
Datum: 10.09.2009 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/sp ... 482/54527/
V Dubaji bylo slavnostně otevřeno nové metro
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion