V Dubaji bylo slavnostně otevřeno nové metro

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

V Dubaji bylo slavnostně otevřeno nové metro

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve Spojených arabských emirátech bylo slavnostně otevřeno dubajské metro

První jízdou za účasti nejvyšších představitelů emirátu Dubaj bylo 9. 9. 2009 v 9:09 hodin večer slavnostně otevřeno dubajské metro, první na Arabském poloostrově. A i když provoz bude minimálně prvních šest měsíců omezen jak do počtu otevřených stanic tak do množství nasazených vlakových souprav, je možné tento fakt považovat za velký úspěch a po delší době první dobrou zprávu z dubajské ekonomiky.

O nutnosti řešit dopravní infrastrukturu v centru města se poprvé začalo uvažovat v roce 1992. Trvalo to ale dalších deset let, než byla vypracována studie známá pod jménem PS002, která doporučovala vybudovat transitní systém kolejové dopravy vedený zčásti v podzemí, na který bude navazovat další systém integrované městské dopravy. Tendr na výstavbu metra byl vyhlášen v říjnu 2004, v červenci 2005 byl oznámen vítěz, kterým se stalo konsorcium japonských firem vedené Mitsubishi Heavy Industry a krátce poté byla výstavba zahájena.

Výsledkem čtyřletého úsilí více než 30 000 dělníků, 150 subkontraktorů a nespočtu subdodavatelů je moderní systém hromadné dopravy, který by měl snížit dopravní zácpy na přeplněných dubajských silnicích, přispět k redukci emisí, zlepšit mobilitu v centru a zajistit rychlé spojení do důležitých uzlů, jakými jsou např. dubajské letiště, Jebel Ali Free Zone nebo významná nákupní centra Mall of the Emirates, Dubai Mall nebo Burjuman. Jako první byla otevřena tzv. červená linka, která svojí délkou 52,1 km získala světový primát nejdelší, plně automatizované linky kolejové dopravy. Výstavba pokračuje dále – v červnu 2010 se plánuje zahájení provozu na druhé, 17 km dlouhé tzv. zelené lince a v roce 2012 by mělo být dokončeno 49 km tzv. růžové linky spojující mezinárodní letiště v Dubaji s Al Maktoum International Airport v Jebel Ali. Poslední uvažovanou linkou je tzv. modrá, její realizace ale byla vzhledem k ekonomické situaci odložena na neurčito. Obě posledně jmenované tratě budou budovány v systému PPP – Public Private Partneship. Důležité je, že na stanice metra navazuje integrovaný systém městské hromadné dopravy zahrnující 80 autobusových linek, vodní taxi a od roku 2011 i první tramvajovou trať v oblasti Al Sofouh.

Ne všechno ale vyšlo podle předpokladů. Původní rozpočet, který byl 4,2 mld. USD, se nepodařilo dodržet a z důvodu prodloužení trasy byl zvýšen na 7,6 mld. USD. Začátkem roku se práce na výstavbě metra na několik týdnů úplně zastavily, že důvodem mohla být neúměrná výše nesplacených faktur vůči hlavním domácím i zahraničním dodavatelům. Z plánovaných 29 stanic na červené lince bylo proto zatím zprovozněno pouze deset nejdůležitějších, zbývající budou otevírány postupně až do února 2010. Rovněž počet provozovaných vlakových souprav je zatím omezen na 11 (v plánu je 60 souprav) a tím jsou i intervaly mezi vlaky minimálně desetiminutové. Během víkendu, tzn. v pátek, bude metro jezdit až od 14 hodin. Na poslední chvíli se přejmenovávaly dvě stanice, protože komerční subjekty, podle kterých měly být nazvány (Burjuman a Dubal), odmítly zaplatit požadovanou finanční sumu (cca 16 mil. USD na 10 let).

To jsou ale jenom drobné vady na kráse. Metro vypadá dobře a zahájení provozu bylo velkolepé, jak je v Dubaji u podobných událostí zvykem. Teď už jenom zbývá přesvědčit místní obyvatele, aby nechali svá auta doma a metrem skutečně cestovali. Změnit mentalitu lidí bude možná nejtěžší problém, ale dubajská vláda se velmi snaží a za to si zaslouží uznání.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Abú Dhabí (Spojené arabské emiráty).

Datum: 10.09.2009 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/sp ... 482/54527/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2009 Svět“