Belgická vláda opět zvažuje zavedení zpoplatnění dálnic v závislosti na ujetých kilometrech. Technické řešení bude vycházet ze systému, který je používán v Německu. Zpoplatnění se neuskuteční dříve než v roce 2013.
Nový místopředseda belgické federální vlády a ministr rozpočtu Guy Vahengel (Open-VLD) ve spolupráci se státním tajemníkem pro dopravu Etienne Schouppe otevírají opět debatu o zavedení výkonového zpoplatnění dálnic v Belgii pro nákladní dopravu.
Toto téma se v Belgii vždy tak po dvou letech opakuje a zásadním problémem Belgie zůstává neshoda v názorech vlád federovaných jednotek – Vlámska, Valonska a Bruselu. Rozdílný názor je v otázce, zda zpoplatnit nákladní automobily již od 3,5 tun nebo až od 12 tun, zda má systém také pamatovat na vybírání mýtného při vjezdu do velkých měst, ale především zůstává otevřena otázka dělby nákladů a příjmů z mýtného.
Belgie však také musí brát v úvahu dopravní politiku svých sousedních zemí – Francie, Německa a především Nizozemska, se kterým se Belgie chce dohodnout na společném postupu.
Belgii by pomohlo, kdyby se EU podařilo docílit harmonizace dopravní politiky v oblasti využívání rychlostních komunikací, a kdyby se také prohloubila spolupráce a unifikace operátorů a dodavatelů těchto zařízení.
Belgie nemá problém z hlediska výběru technického řešení. Jednoznačně se kloní k satelitnímu systému používanému v Německu. Také proto, že tento systém umožňuje odlišit úseky, za které se mýtné vybralo a tak zčásti vyřešit spor o přerozdělování příjmů.
Financování nezbytných investic by mělo být „neutrální“ s využitím soukromých investorů (PPP). Existuje studie zvažující poskytnutí licence/koncese na provoz po dobu 10 až 12 let. Provozovatel by měl v závislosti na nastavených podmínkách dostávat okolo 10 % z vybraných částek.
Při této příležitosti se připomínají výhody ze zavedení zpoplatnění dálnic. Nejde jen o finanční příjmy, ale i o možnost regulace dopravy, jak z hlediska časového rozvrhu, tak z hlediska přesunu na „ekologičtější“ formy přepravy zboží. Kritici zpoplatnění argumentují zdražením přepravy a tedy i cen zboží a očekávají kompenzaci v podobě zrušení nebo snížení silniční daně.
Belgie chce perspektivně zavést zpoplatnění dálnic i pro osobní automobily. Existují však ještě větší rozdíly v názorech, zda a jakým způsobem to provést. Významným a politicky citlivým argumentem je, že zavedení mýtného pro osobní automobily by nejvíce postihlo tzv. pendlery, kteří musejí denně dojíždět do práce autem a působilo by to tak proti mobilitě pracovních sil z oblastí s vyšší nezaměstnaností do míst s poptávkou po pracovních silách.
Je zřejmé, že Belgie v současné době hledá všechny nástroje, jak docílit opět vyrovnaného rozpočtu financování země a zpoplatnění dálnic/rychlostních komunikací k tomu může přispět. Překonání rozporů uvnitř země a docílení konsensu mezi regionálními vládami si zřejmě vyžádá ještě mnoho času.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bruselu (Belgie).
Datum: 12.08.2009 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/be ... 809/54153/
Belgie zvažuje zpoplatnění dálnic
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion