Belgie zvažuje zpoplatnění dálnic

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Belgie zvažuje zpoplatnění dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Belgická vláda opět zvažuje zavedení zpoplatnění dálnic v závislosti na ujetých kilometrech. Technické řešení bude vycházet ze systému, který je používán v Německu. Zpoplatnění se neuskuteční dříve než v roce 2013.

Nový místopředseda belgické federální vlády a ministr rozpočtu Guy Vahengel (Open-VLD) ve spolupráci se státním tajemníkem pro dopravu Etienne Schouppe otevírají opět debatu o zavedení výkonového zpoplatnění dálnic v Belgii pro nákladní dopravu.

Toto téma se v Belgii vždy tak po dvou letech opakuje a zásadním problémem Belgie zůstává neshoda v názorech vlád federovaných jednotek – Vlámska, Valonska a Bruselu. Rozdílný názor je v otázce, zda zpoplatnit nákladní automobily již od 3,5 tun nebo až od 12 tun, zda má systém také pamatovat na vybírání mýtného při vjezdu do velkých měst, ale především zůstává otevřena otázka dělby nákladů a příjmů z mýtného.

Belgie však také musí brát v úvahu dopravní politiku svých sousedních zemí – Francie, Německa a především Nizozemska, se kterým se Belgie chce dohodnout na společném postupu.

Belgii by pomohlo, kdyby se EU podařilo docílit harmonizace dopravní politiky v oblasti využívání rychlostních komunikací, a kdyby se také prohloubila spolupráce a unifikace operátorů a dodavatelů těchto zařízení.

Belgie nemá problém z hlediska výběru technického řešení. Jednoznačně se kloní k satelitnímu systému používanému v Německu. Také proto, že tento systém umožňuje odlišit úseky, za které se mýtné vybralo a tak zčásti vyřešit spor o přerozdělování příjmů.

Financování nezbytných investic by mělo být „neutrální“ s využitím soukromých investorů (PPP). Existuje studie zvažující poskytnutí licence/koncese na provoz po dobu 10 až 12 let. Provozovatel by měl v závislosti na nastavených podmínkách dostávat okolo 10 % z vybraných částek.

Při této příležitosti se připomínají výhody ze zavedení zpoplatnění dálnic. Nejde jen o finanční příjmy, ale i o možnost regulace dopravy, jak z hlediska časového rozvrhu, tak z hlediska přesunu na „ekologičtější“ formy přepravy zboží. Kritici zpoplatnění argumentují zdražením přepravy a tedy i cen zboží a očekávají kompenzaci v podobě zrušení nebo snížení silniční daně.

Belgie chce perspektivně zavést zpoplatnění dálnic i pro osobní automobily. Existují však ještě větší rozdíly v názorech, zda a jakým způsobem to provést. Významným a politicky citlivým argumentem je, že zavedení mýtného pro osobní automobily by nejvíce postihlo tzv. pendlery, kteří musejí denně dojíždět do práce autem a působilo by to tak proti mobilitě pracovních sil z oblastí s vyšší nezaměstnaností do míst s poptávkou po pracovních silách.

Je zřejmé, že Belgie v současné době hledá všechny nástroje, jak docílit opět vyrovnaného rozpočtu financování země a zpoplatnění dálnic/rychlostních komunikací k tomu může přispět. Překonání rozporů uvnitř země a docílení konsensu mezi regionálními vládami si zřejmě vyžádá ještě mnoho času.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bruselu (Belgie).

Datum: 12.08.2009 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/be ... 809/54153/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2009 Svět“