(SK) Druhá súkromná diaľnica sa má začať stavať.

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Druhá súkromná diaľnica sa má začať stavať.

Příspěvek od Diaľničiar »

Druhá súkromná diaľnica sa má začať stavať. Peniaze isté nemá

21.09.2009 - (Pravda; 21/09/2009; s.: 16; SITA, vlk)

Štát chce začať rúbať stromy a pripravovať terén pod druhú súkromnú diaľnicu smerujúcu z Martina do Prešova bez toho, aby mal isté peniaze. Na stredajšom rokovaní vlády sa má totiž kabinet zaoberať spustením prípravných prác pod ďalšiu súkromnú diaľnicu. Finančné uzatvorenie pritom ešte nie je dokončené, koncesionár teda zatiaľ nepredložil na stôl konečné zmluvy s bankami o poskytnutí úverov na vykrytie stavby. Investičné náklady na výstavbu 75-kilometrovej trasy pritom predstavujú 2,39 miliardy eur (72 miliárd korún).

"Hoci sa ekonomická situácia oproti marcu zmierňuje, naďalej pokračuje opatrnejší prístup bánk. Stále sa tak očakávajú prísnejšie podmienky pri poskytovaní úverov," povedal Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. Opatrnosť bánk je dôvodom, prečo finančné uzatvorenie trvá tak dlho a vláda lehotu na jeho uzatvorenie posunula z troch na šesť mesiacov. Súčasný termín je 15. október, po ňom by sa mali spustiť aj riadne stavebné práce.

O opatrnosti bánk a pritvrdení situácie na trhu pri poskytovaní úverov svedčia aj zadné dvierka, ktoré si pripravilo ministerstvo dopravy. Vláda totiž 19. augusta schválila návrh novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktorá jej umožňuje dať záruku za úver od Európskej investičnej banky koncesionárovi na výstavbu diaľnice. Európska investičná banka má firme poskytnúť úver 1 miliardu eur. Úver je však potrebné zabezpečiť do výšky 800 miliónov eur. Záruku je pre súčasnú situáciu prakticky nemožné získať od komerčných bánk, preto túto možnosť na seba prebral štát.

Diaľnicu postaví zoskupenie firiem na čele s francúzskou spoločnosťou Bouygues. Ak by sa začalo s prípravnými prácami vopred, firma by ich hradila z vlastného vrecka. Investičné náklady na vybudovanie celej kvalitnej cesty predstavujú približne 2,39 miliardy eur (72 miliárd korún). Celkovo Slovensko počas 30 rokov zaplatí za diaľnicu približne 7,8 miliardy eur (235 miliárd korún).
Pozemky pod 75 kilometrov dlhou diaľnicou pritom ešte nie sú celkom vyriešené. Z približne 21-tisíc vlastníkov je usporiadaných kúpnymi zmluvami alebo právoplatným vyvlastnením asi 6-tisíc ľudí. "Ostatní sú vysporiadaní zmluvami o budúcich zmluvách, prebiehajúcimi vyvlasťňovanícimi konaniami alebo inými právami," vysvetlil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

"Nemáme vysporiadané, teda vyplatené, žiadne pozemky. Hoci sú spravené zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ľudia ešte peniaze nedostali," povedal Vladimír Guoth, starosta obce Ivachnová, cez ktorú má diaľnica smerovať. Ľudia sa už začínajú pýtať, kde sú ich peniaze. "Kým sa nestavia, tak ich to zatiaľ až tak nemrzí. Keď sa však začne s výrubom stromov, patrilo by sa, aby sme peniaze dostali," dodal Guoth. Podlá hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti majú byť všetky pozemky vyriešené ku kolaudácii diaľnice.

Diaľnica D1 z Martina do Prešova:
- investičné náklady na vystavanie diaľnice sú 2,39 miliardy eur (72 miliárd korún)
- prevádzka a výstavba diaľnice vyjdú firmu spolu na 3,3 miliardy eur (99,4 miliardy korún)
- celkovo by malo Slovensko za vystavanie, prevádzku a údržbu diaľnice počas 30 rokov zaplatiť 7,8 miliardy eur (235 miliárd korún)
- prvé úseky by mali byť pre vodičov sprejazdnené v októbri 2011, posledné majú byť dokončené v roku 2013

NDS, http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=21117
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2009 Svět“