Právě je 22.7.2017 21:40:59




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 94 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
 Norsko 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Já tady převážně informuji o samých větších projektech, ale tady je další článek s Metrostavem v zahraničí a ten v Norsku staví dva tunely. Nejedná se o megaprojekty za obrovské peníze, ale stále se jedná o tunely, i když jen pro pár set lidí. Hezký článek. :arrow:

viewtopic.php?f=210&t=5445

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.6.2016 8:34:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Nízké ceny ropy se odrážejí i na ekonomice Norska, ale jak jsem psal před několika měsícemi, tak zrovna na rozvoji nových dopravních staveb to nebude mít žádný vliv.

Letní ekonomické aktuality z Norska

19. 8. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Letní ekonomické aktuality z NorskaZa období I–VI/2017 činí objem vybraných daní v Norsku 413 mld. NOK, což představuje meziročně pokles o 5,8 %. Dlouhodobé potíže norské petrochemie v důsledku přebytku ropy na světových trzích a nižších cen připomíná i meziroční 50% propad výběru daně z těžby ropy a plynu (odvedeno 34 mld. NOK). Naopak o 3,7 % vyšší než plán byl výběr daně z příjmu fyzických osob: z částky 320 mld. NOK putovalo 86 mld. NOK do státního rozpočtu, 88 mld. NOK obcím a 147 mld. NOK na sociální zabezpečení.

Makroekonomické údaje

Objem výroby v Norsku ve II. čtvrtletí 2016 poklesl ve srovnání s předchozím čtvrtletím o 1,1 %, největší propad zaznamenala petrochemie a těžební průmysl. Počet propuštěných v petrochemii za období I–VII/2016 činil 37 800 osob. Celková míra nezaměstnanosti k 31. 7. činila 4,7 %. Zaměstnáno je 70,8 % práceschopného obyvatelstva v Norsku (meziročně -0,8 %). Na trhu práce se zvýrazňují problémy u mladých ve věku do 24 let, v této skupině se meziročně zvýšil počet nezaměstnaných o 22 tis.

V červenci 2016 spotřebitelské ceny v Norsku vzrostly oproti červnu o 0,6 %, meziročně pak o 4,4 %: jde o nejrychlejší růst cen od r. 2008. Hlavní podíl mělo zvýšení cen elektřiny a růst cen zboží z dovozu kvůli poklesu kursu NOK. Vzhledem k tomu, že průměrná valorizace mezd v Norsku v r. 2016 činí 2,4 %, znamená to pokles reálných příjmů Norů. Vzhledem k růstu cen zboží denní potřeby v Norsku vzrostl během června a července objem přeshraničního nakupování Norů ve Švédsku o rekordních 11 %.

Analytici předpokládají, že Norská banka vzhledem k těmto ukazatelům ponechá během podzimu 2016 základní sazbu beze změny (tj. 0,5 % p. a.). V měnové politice panuje mírný optimismus, vyplývající z očekávání, že kurs NOK se bude do konce roku stabilizovat, cena ropy ve světě vzroste, bude se dařit norskému exportu a nezaměstnanost již nebude stoupat.

Dále však roste míra zadlužení norských domácností, za období VI/2015–VI/2016 o 5,9 % (+170 mld. NOK) na celkových 2.974 mld. NOK. Za posledních 10 let se dluh domácností zdvojnásobil. Z dluhu tvoří 80 % hypotéky.

Ceny nemovitostí v Norsku dosáhly v létě 2016 nového rekordu: meziročně za období VII/2015–VII/2016 ceny nemovitostí celostátně vzrostly o 9 %, v Oslo pak o 15 %. Důvodem jsou velmi nízké úrokové sazby hypoték, vysoká poptávka po nemovitostech a nedostatek nových stavebních projektů.

Ropa a plyn

Na konci července 2016 těžařský koncern Statoil avizoval, že v r. 2016 bude pravděpodobně hospodařit se ztrátou. Statoil je dominantní společností na úseku ropy a plynu v celém Norsku a jeho kondice dokladuje problémy, s jakými se potýká veškeré těžařství v Norsku. Na ropné činnosti firma ve II. čtvrtletí 2016 nevydělala, i když během čtvrtletí ceny ropy pozvolna rostly (26. 7. činila 44,46 USD/barel, na začátku srpna opět klesla pod 40 USD/barel): ztráty za II. čtvrtletí činí 1,5 mld. NOK (při příjmech okolo 100 mld. NOK).

Podstatným důvodem jsou vyšší náklady, nereagující dostatečně na nižší ceny ropy a plynu. Firma si bude muset na nové investice začít půjčovat u bank, což v éře vysokých cen ropy nemusela a expanzi hradila z provozních zdrojů.

V období I–VI/2016 se v Norsku vytěžilo o 8 % méně ropy a plynu než před rokem (-140 tis. barelů), v červnu 2016 však byl zaznamenán obrat sestupné křivky a těžba ropy i plynu (jen) v tomto měsíci byla o 6 % vyšší než plán Ředitelství pro ropu. U ropy tento trend pokračoval i v prázdninových měsících ruku v ruce s rostoucí poptávkou ve světě.

Za červenec 2016 vývoz norské ropy vzrostl o 6,7 mil. barelů (+17,6 %) ve srovnání s červencem 2015, ale její úhrnná prodejní cena byla o 1,8 % nižší (tržba 16,5 mld. NOK), tj. 46,50 USD/barel, což však vlivem oslabeného kursu NOK ve srovnání s červencem 2015 představuje ztrátu 73 NOK/barel.

V červenci 2016 bylo dále vyvezeno 8,4 mld. m3 norského plynu (-5,7 % ve srovnání s červencem 2015) v hodnotě 12 mld. NOK (meziročně -6,2 mld. NOK, tj. -33,9 %). Norští analytici očekávají, že do konce r. 2016 by cena ropy měla dojít až na 55 USD/barel a v té souvislosti postupně s určitým zpožděním posílí i kurs NOK.

Rybolov

Nejednou se v časech recese ropného průmyslu Norsku označuje tradiční rybolov za zlaté dno norské ekonomiky. Hodnota vývozu ryb a rybích výrobků z Norska v r. 2015 činila 74,5 mld. NOK, dvojnásobek r. 2006. Hlavní komoditu představoval losos (35,2 mld. NOK), který se nejvíce exportoval do Polska, Francie a Velké Británie. Výkonnost norského rybolovu je v r. 2016 ještě vyšší: za období I–VII/2016 činila hodnota exportu ryb z Norska 49,2 mld. NOK (tj. meziročně +9 mld. NOK, tj. +24 %), z toho losos 33,0 mld. NOK (+7 mld. NOK, tj. +27 %).

Poptávka po norském lososovi je v r. 2016 ještě vyšší a roste i jeho cena (začátkem července 2016 se pohybovala okolo 71 NOK/kg, což je mnohaletý rekord). Velkou poptávku se nedaří zcela uspokojit mj. z důvodu pokračujících chovných teritoriálních omezení (eradikace nákazy parazitem Lepeophtheirus salmonis, tzv. mořskou vší, na některých chovných farmách ve středním Norsku.)

V září 2016 navštíví Írán ministr rybolovu Per Sandberg jako první norský člen vlády od zrušení sankcí. Hlavním cílem je propagace norského zboží, neboť íránský 80milionový trh je pro norské rybáře silným magnetem.

Diverzifikace ekonomiky

Pokračuje realizace hlavní výzvy současné vlády, kterou je restrukturalizace ekonomiky a odklon od závislosti na příjmech z ropy, paralelně s procesem zvyšování produktivity, pracovních schopností a větší flexibility pracovníků. Norská vláda souhrnně pro toto působení používá u nás politicky zatížené slovo přestavba (omstilling).

Analytici apelují, že pro opětovné nastartování norské ekonomiky je nutná rychlejší diverzifikace směrem k vědomostní ekonomice, obnovitelným zdrojům energie a lepšímu využívání mořského bohatství. Ve větší míře je třeba sázet na nová, progresivní odvětví. Dle Innovation Norway by se Norsko dále mělo více profilovat v sektorech bio-ekonomika, obnovitelné zdroje energie, zdravotnictví, turistika, kreativní průmysl a smart cities.

Na jedné straně vláda čelí problému s nezaměstnaností v důsledku míst rušených v ropném průmyslu, na druhé straně vnímá, že v prioritních ekonomických odvětvích může řada manuálních činností být automatizována. Cílem vlády na trhu práce je proto zvyšování kvalifikace zaměstnanců a schopnost všech mladších 55 let přizpůsobit se požadavkům trhu práce.

Norové též musejí přivyknout (nové) nutnosti dojíždět za prací, k němuž v historii země dříve nedocházelo; větší mobilita se očekává zvláště u absolventů škol – dle vlády by měli být schopni pracovat kdekoli na území Norska.

V procesu restrukturalizace zůstává nadále velice cennou pojistka v podobě ropného fondu (Vládní penzijní fond Global). Jeho jmění v polovině srpna 2016 činí přes 7 300 mld. NOK. Na pokrytí deficitu v rozpočtu letos vláda hodlá čerpat 2,8 % jistiny fondu (schválený limit jsou max. 4 % ročně). Původně plánovaný 3% výnos fondu v r. 2016 zůstane podle všeho za očekáváním, avšak velikost fondu dovoluje Norsku jako jediné evropské zemi financovat běžnou spotřebu vlastními úsporami namísto půjček a vydávání státních dluhopisů.

Kauza Statkraft

Ministryně průmyslu a obchodu Monica Mæland/ová (Konzervativní strana) na jaře 2016 v tichosti jmenovala stranickou kolegyni a osobní přítelkyni Thorhild Widvey/ovou, v prosinci 2015 odvolanou z funkce ministryně kultury, novou předsedkyní správní rady státní energetické společnosti Statkraft.

Po zjištění stavu věcí od konce července začala média tento postup kritizovat jako chybu úsudku a kladou též otázku, zda T. Widvey/ová má pro výkon řídící funkce v energetice dostatečnou erudici. Další kritiku si obě političky vysloužily poté, co vyšlo najevo, že M. Maeland/ová funkci „v některé ze státních firem“ nabídla T. Widvey/ové již krátce poté, co opustila post ministryně kultury. Z médií zní kritika, že jde o politikaření, odměňování zasloužilých politiků.

Důvodem odvolání dosavadního předsedy správní rady Olava Fjella dle ministerstva průmyslu a obchodu byl „zájem vlády dát firmě Statkraft novou image“ a zájem do vedení velkých státních firem více prosadit ženy. V srpnu 2016 se obrátila média se žádostí o posouzení stavu věci na premiérku Ernu Solberg/ovou.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko).

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/le ... 81425.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


2.9.2016 19:27:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Stavba E6 Langslett–Sørkjosen: http://www.vegvesen.no/Europaveg/e6sorkjosfjellet
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 429.88 KiB | Zobrazeno 3088 krát ]

Příští týden ve středu 21.9. se plánuje přeražení tunelu Sørkjosen na silnici E6 v Troms. Tunel dlouhý 4,6 km bude k dispozici v letech 2017/2018.

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.9.2016 16:36:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 178
Příspěvek Re: Norsko
Norové chtějí stavět přes fjordy plovoucí tunely.

viewtopic.php?f=210&p=135362#p135362


21.9.2016 7:39:08
Profil
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Norové plánují odevzdat do provozu 17.12. celkem 33 km dlouhý úsek E6 z Frya do Sjoa (Ringebu - Otta) :arrow:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A po vzoru jiných států začnou budovat speciální anti-lavinové věže:
Příloha:
XL82oy2.jpg
XL82oy2.jpg [ 231.24 KiB | Zobrazeno 2829 krát ]

Pro první věž je vybraná lokalita County Road 53 ve Sogn og Fjordane.
Je to po vzoru Kanady, Rakouska a Švýcarska.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


28.9.2016 21:43:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Norsko začíná plánovat do výstavby mega tunel Rogfast:

*tunel Rogfast bude mít délku 27 km
*tunel bude nejdelším v zemi a mj. bude 390m pod hladinou moře, což bude dá světové prvenství ve hloubce
*trasování: silnice půjde od Randaberg kolem Stavanger do Bokn v Rogaland s přidáním napojení na ostrov Kvitsøy
*pro navržení tunelu norská vláda již vyčlenila 10,78 mil. € a první technické práce se dokonce mají zahájit již rokem 2017

Takto dlouhý tunel a tak hluboko v moři čelí již nyní několika technickým výzvám pro inženýry a to i z důvodu, aby vodiči nebyli unavení během takto dlouhé cesty.

Další fakta třeba i zde: http://www.vegvesen.no/Europaveg/e39rogfast

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


18.10.2016 17:18:39
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Následující článek je celý po slovensky. NÓRI PLÁNUJÚ VÝSTAVBU UNIKÁTNYCH PREPRAVNÝCH TUNELOV POD HLADINOU VODY

Nórske pobrežie zdobí obrovské množstvo nádherných fjordov, ktoré lákajú turistov z celého sveta, no majú aj svoju tienistú stránku – komplikujú prepravu pozdĺž západného pobrežia.

Prozatím se to plánuje zrealizovat na trase mezi Kristiansand a Trondheim, kde řidič musí překonat 7 trajektových linek, což je dosti unávné. Několik vizualizací:
Příloha:
4.jpg
4.jpg [ 40.17 KiB | Zobrazeno 2595 krát ]

Příloha:
5.jpg
5.jpg [ 127.78 KiB | Zobrazeno 2595 krát ]

Vďaka výstavbe podvodného transportného systému by sa dĺžka cesty z jedného mesta do druhého podstatne skrátila – zo súčasných 21 hodín na približne 10 hodín, čiže po novom by cesta trvala menej ako polovicu pôvodného času. Tunely by boli umiestnené 30 metrov pod vodnou hladinou a tvorili by ich dve masívne betónové trubice s dĺžkou až 1 200 metrov. Celý prepravný systém by bol nadnášaný obrovskými pontónmi, ktoré by boli s tunelmi prepojené prostredníctvom pevnej konštrukcie, vďaka čomu by bola zabezpečená stabilita a bezpečnosť trubíc. Na vodnej hladine by bol medzi jednotlivými pontónmi dostatočný rozstup na to, aby mohli po pôvodných tratiach aj naďalej nerušene plávať trajekty.

Nevím na kolik je v textě pravdivá částka bilion nebo se jedná o standardní chybu noninářů a jsou to miliardy. Článek přidávám jako další projekt, který Norsko hodlá zrealizovat. Nakonec mnoho odvážných mostů a tunelů se v zemi řadu let staví.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.10.2016 15:53:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Do provozu se odevzdal Fv. 7 Bjørga Tunnel. Je dlouhý 1,6 km v regionu Granvin. Nahrazuje jinak velmi úzkou silnici podél pohoří.

Obrázek

Obrázek

Zdroj: http://www.hordaland.no/nn-NO/nyheitsar ... i-granvin/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


18.11.2016 18:44:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Dne 25.11. se odevzdal do provozu 6,2 km dlouhý úsek dálnice E18 mezi Retved a Knapstad. Parametry 4-pruh. Lokalita je jižně od Osla směrem na Švédsko.

Zdroj: https://www.nrk.no/ostfold/apner-e18-st ... 1.13244436

Ještě doplním, že Norsko sestavilo návrh rozpočtu pro rok 2017. Je primárně deficitní, ale rozdíl bude vyrovnán z fondu Global (ropní fond Norska, to co utratí pro rok 2017 na vykrytí by vystačilo ještě na dalších 30 takových vykrytí rozpočtů). Norové zavádějí některé nové daně, třeba z fin. operací a omezují respektivě přeskupují zahraniční pomoc. Jednak se sníží na 1% HNP a zároveň do něj budou spadat i výdaje určené na podporu uprchlíků na norském území. Jinak se nic další neuděje, žádná další reforma a nebo změna. Rozpočet bude detailně dopracován a schválen ke konci prosince a pak v polovině 2017 projde hodnocení jak se plní příjmy a výdaje, to je celkový proces rozpočtování chodu Norska.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


26.11.2016 0:10:59
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Ti Norové to budují ve velkém rozsahu ... a ještě se přitom ohlašuje, že investice do infrastruktury budou i nadále ze strany státu velké ... ten výše zmíněný úsek vypadá takhle:
Obrázek

Obrázek

Obrázek

V tomto týdnu se odevzdalo do provozu: :arrow:

*13 km nové silnice A6 západně od Alta (jsou zde 2 tunely, Melsvik a Storvika)
Obrázek

*4-pruhová silnice Riskvei 4 u Gran, jde od Lunner do Jaren, s výjimkou 1,7 km tunelu kolem Gran, který se odevzdá do provozu až v létě 2017, do provozu šla jižní větev v délce 2,6 km a severní v délce 4,1 km
Obrázek

*33 km úsek E6 mezi Frya a Soja (mezi Lillehammer a Otta), je zde i most (svého typu 1. v zemi (2. video)) Harper Bridge





*3,65 km dlouhý tunel Ljø v Møre og Romsdal, nahradil starší tunely podél County Road 60 mezi Hellesylt a Stranda a nachází se nad Geirangerfjord
Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


17.12.2016 14:10:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Norsko vylepší regionální silnici Fylkesvei 17 / 720 na silnici s lepšími parametry. Vylepšený úsek bude u Steinkjer. Náklady na upgrade dosáhnou 1,6 mld. NOK, bude se dát jezdit 80 km/h. Kromě 17 se vylepší i větva 720 do Malm a zároveň se zrealizuje 580m dlouhý most ponad Beitstadsundet. Za silnici se bude platit. V provozu má být v roce 2019.

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.2.2017 13:08:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Nákres nového 4-pruhového mostu E39 ponad Trysfjorden na úseku Mandal - Kristiansand; úsek se bude upgradovat:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


15.2.2017 18:36:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Norské investice do dopravní infrastruktury jsou historicky nejvyšší a tempo se udrží jak tady neustále přidávám další projekty. Dalším je zásadní upgrade Kytsvegen/Coastal Road podél pobřeží Sogn og Fjordane. Na projekt se hodlá vynaložit cca. 2,6 mld. €. Zde je předpokládaná doporučovaná trasa:

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.2.2017 14:35:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Zde je 8-min. vizualizace pro výstavbu možného nového spojení mezi Nøtterøy a Tønsberg:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


3.3.2017 20:16:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Nový norský 12letý Národní plán dopravy :arrow:

Dne 28. 2. dosáhla vláda dohodu o parlamentní podpoře novému Národnímu plánu dopravy (NTP): stát podle plánu v letech 2018–2029 vyčlení rekordní sumu 928,7 mld. NOK. Plán počítá s velkými novými dopravně-stavebními projekty i s rozsáhlou rekonstrukcí či modernizací stávajících staveb. To je nyní cca. 101 mld. €. To je jako kdyby ČR dávala ročně do dopravní infrastruktury cca. 230 mld. Kč. To jen pro představu bez srovnání nákladů na realizaci a terén.

Nejnákladnější projekty budou:

*nový podzemní železniční a silniční tunel v Oslo
*rozšíření dálnice E18 z Oslo západním směrem
*nové letiště v Bodø
*nová dálnice E8 z Tromsø na jih
*nový (a na světě první) lodní tunel v lokalitě Stadt (mezi Ålesundem a Bergenem)

Norská ekonomika nastoupila cestu transformace od závislosti na výkonech těžařství. Prozatím není vybráno odvětví, které má nahradit tento obor. Než se tak stane, tak se rozvíjí vícero směrů, provádějí se hospodářské reformy a značně se investuje do stavebnictví. Polovina nových pracovních míst v roce 2016 se vytvořila právě v něm. Transformaci ekonomiky napomáhají nízké úrokové sazby a dostatek veřejných financí (z ropného fondu). Vláda také poprvé v historii čerpala i z jistiny ropného fondu, tj. z fondu vybrala více, než kolik do něj bylo v r. 2016 vloženo. Norská koruna za 3 roky oslabila o 20%, ale vývozcům to nijak nepomohlo. Zvýšil se podíl turistů v zemi, pro které se pobyty stávají levnějšími. Míra nezaměstnanosti v Norsku na začátku r. 2017 mírně poklesla na 4,4%. Problematický je rostoucí podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí bez práce, zejména v pobřežních krajích (Vestfold, Rogaland, Hordaland), kde je řada firem přímo i nepřímo navázána na výkony ropných plošin. Ekonomika je ovlivněna i řadou dalších okolností:

*brexit. Velká Británie je hlavním odbytištěm pro norský plyn a čtvrtým největším odběratelem norského zboží. Je žádoucí co nejdříve vyjasnit, zda a jak vystoupení Velké Británie z EU ovlivní obchodování s Norskem.
*kroky Trumpovy administrativy na poli mezinárodního obchodu. Hodnota ropy vyvezené z Norska do USA od r. 2011 do r. 2016 poklesla z 30 na 6 mld. NOK, ovšem vývoz ryb se zpětinásobil. Zavedou USA nové obchodní bariéry, které by měly vliv na norský export?
*zájem čínského trhu o norské ryby. Kvůli ochlazení politických vztahů mezi Čínou a Norskem byl export norských ryb v posledních pěti letech nízký. Po normalizaci kontaktů na konci r. 2016 drží norský losos na čínském trhu 5% podíl, avšak norští rybáři jsou schopni pokrýt až 65 % poptávky z Číny.
*sankce vůči Rusku, které doléhají nepříznivě na norské firmy a omezují jejich exportní vyhlídky. Norští podnikatelé očekávají, že pokud USA změkčí sankce vůči RU, bude tak muset učinit i EU a tedy i Norsko, které se k sankcím Unie dobrovolně připojilo.

Dne 1. 3. byla zveřejněna předběžná zpráva o hospodaření Vládního penzijního fondu Global (ropný fond) za r. 2016. Celkový růst hodnoty fondu v uplynulém roce činil 6,9%, tj. +447 mld. NOK (výnos akcií byl 8,7%, obligací 4,3%, nemovitostí 0,8%). Hospodaření fondu je úspěšné, zvláště vzhledem ke globálním nepříznivým trendům (klesající úrokové sazby, nejistota na trzích, zvláště v Číně). Z jistiny fondu vláda čerpala 101 mld. NOK. Na konci r. 2016 činila hodnota fondu 7.510 mld. NOK, z toho 62,5 % v akciích, 34,3 % v obligacích a 3,2 % v nemovitostech. To je v propočtu cca. 818 mld. €.

Správce ropného fondu, divize Norské banky NBIM, dne 7. 3. oznámil, že na základě srovnání portfolia s etickými pravidly pro investice fondu se v r. 2016 zbavil akciových podílů v další tranši společností, které používají uhlí: v desítce firem je také ČEZ, a. s.

Zdroj: www.businessinfo.cz

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


30.3.2017 15:12:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Z toho výše napsaného příspěvku jsem se rozhodl vybrat nesilniční projekt, tedy tunel pro lodě;


Stad Ship Tunnel :arrow:
Příloha:
2016070_OS_N9.jpg
2016070_OS_N9.jpg [ 274.38 KiB | Zobrazeno 1107 krát ]

*bude mít délku 1,7 km, 37m vysoký, 36m široký
*tunel ma za cíl zlepšení plavebních podmínek při tomto území pobřeží Norska, protože je zde často silný vír, moře je rozbouřené atd.
*společnost Snøhetta navrhne vstupy do tunelu
Příloha:
2016070_OS_N3.jpg
2016070_OS_N3.jpg [ 132.93 KiB | Zobrazeno 1107 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.4.2017 18:31:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Oslofjordtunnel je v současnosti následující 2-3 týdny mimo provoz pro nevyhnutní opravy poškozených částí po požáru nákladního automobilu. Poloha tunelu: ZDE . Jedná se o 7,3 km dlouhý podmořský tunel, který je v provozu 17 let.

K DN: http://www.dagbladet.no/nyheter/steng-t ... g/67540963

Uvažuje se o 2. tubusu / novém mostě, ale prozatím nejsou peníze na realizaci.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


9.5.2017 11:32:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Takhle zachytila výše zmíněný incident bezpečnostní kamera v tunelu.



Jinak je tunel vybaven 25 evakuačními místnostmi, kde se vejde po 50 lidí, kteří tak přečkají zásah uhašení požáru. Navzdory tomu ale přistupuje vláda k realizaci 2. tubusu. National Transport Plan vyčlení 476 mil. € pro jeho realizaci. Současný tubus byl opakovaně poškozen: v roce 2003 došlo k zaplavení a nánosům zeminy, znovu zaplaven byl i v roce 2008 a tehdy byl delší čas a pak i v krátkých obdobích uzavírán pro opravy a prohlídky. Požáry vozidel v něm: 2006, 2011 a nyní. V roce 2016 byl provoz v tunelu dokonce 200x dočasně omezen a přitom v tuneou chybí širší odstavní pruhy. Současný tubus jednoduše bezpečnému provozu nepostačuje. Až doposud se uvažovalo o výstavbě 2-pruhového mostu, aby se tak zkapacitnil tok provozu, jenomže náklady na most se odhadovali až na 2x tolik co by stál nový tunel, a proto se taky odkládala jeho výstavba. Dostavba 2. tubusu se odkládala doposud rovněž, ale poslední incident urychlil rozhodnutí o realizaci.

Ten poslední požár jen tak mimochodem způsbil poškození 500m vozovky, klenby tunelu, rozvody káblů a izolaci a odstávka trvá 3 týdny.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.5.2017 13:34:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9610
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Gran tunnel na Riksvei 4 v provozu :arrow:

Obrázek



Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


17.7.2017 14:24:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 94 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz