Bosna a Hercegovina
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
stavební práce na A1 Zenica - Vranduk, 9 min. video:
https://www.youtube.com/watch?v=UYL8f6ev1SI
to je součást tady tohoto balíku: https://www.jpautoceste.ba/vranduk-ponirak/
https://www.youtube.com/watch?v=UYL8f6ev1SI
to je součást tady tohoto balíku: https://www.jpautoceste.ba/vranduk-ponirak/
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Video z výstavby mostu Raštelica 1, který bude mít 518m na délku. Překlene státní silnici M17 a řeku Kalašnice. Jde o součást koridoru Vc aneb dálnice A1: https://www.youtube.com/watch?v=kolWWHSdYr4 .
No a tady je video z výstavby tunelu Ivan na stejném koridoru: https://www.youtube.com/watch?v=6EJFrLX8waM
Pro složitost terénu stoupají finanční náklady na realizaci. Úseky se proto zmenšují, optimalizují a fázují. Financování je zajištěno grantama a úvěrama širokou paletou donorů a bank. Je reální šance, že na konci desetiletí bude v provozu 2x tolik km, než co je dnes, tedy dalších 100 km dálnice. Příprava úseků je nakonec rychlejší, než hledání peněz na ně. Ekonomický aspekt návratnosti se více méně neřeší, vše na tento tah je vnímáno i udržitelností kompaktnosti území a vymanění federace ze složité hospodářské situace, nacož je nevyhnutnosti se napojit na evropskou dálniční síť a to z hlavních center federace. Záleží na tom samozřejmě i všem sousedům, protože další destabilizace regionu by byla nežádoucí. To je důvod, pro který se z okolních států ucelují nebo připravují dálnice na správní centra ve federaci. Značí to, že se bude na co dívat i v dalších letech.
Nemusím snad říkat, že tady často i 5-15 km úseky značí extrémní přínos vzhledem na terén, který prakticky kopírují doposud vybudované silnice.
No a tady je video z výstavby tunelu Ivan na stejném koridoru: https://www.youtube.com/watch?v=6EJFrLX8waM
Pro složitost terénu stoupají finanční náklady na realizaci. Úseky se proto zmenšují, optimalizují a fázují. Financování je zajištěno grantama a úvěrama širokou paletou donorů a bank. Je reální šance, že na konci desetiletí bude v provozu 2x tolik km, než co je dnes, tedy dalších 100 km dálnice. Příprava úseků je nakonec rychlejší, než hledání peněz na ně. Ekonomický aspekt návratnosti se více méně neřeší, vše na tento tah je vnímáno i udržitelností kompaktnosti území a vymanění federace ze složité hospodářské situace, nacož je nevyhnutnosti se napojit na evropskou dálniční síť a to z hlavních center federace. Záleží na tom samozřejmě i všem sousedům, protože další destabilizace regionu by byla nežádoucí. To je důvod, pro který se z okolních států ucelují nebo připravují dálnice na správní centra ve federaci. Značí to, že se bude na co dívat i v dalších letech.
Nemusím snad říkat, že tady často i 5-15 km úseky značí extrémní přínos vzhledem na terén, který prakticky kopírují doposud vybudované silnice.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Obchvat města Zenice šel před pár dnama do provozu. Další 4 km dálnice A1 jsou tak v provozu.
projížďka dálničním úsekem:
To je tady tento úsek: https://www.jpautoceste.ba/en/tunnel-ze ... acanica-2/
Úsek Odžak - Svilaj s hraničním mostem (do HR) snad v 08/2021 (neustále odkládáno pro omeškání dostavby infrastrukt. zázemí hraničního průchodu)
projížďka dálničním úsekem:
To je tady tento úsek: https://www.jpautoceste.ba/en/tunnel-ze ... acanica-2/
Úsek Odžak - Svilaj s hraničním mostem (do HR) snad v 08/2021 (neustále odkládáno pro omeškání dostavby infrastrukt. zázemí hraničního průchodu)
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
EBRD vypsala tendr na zpracování hlavního projektu pro dálniční obchvat Mostaru
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7194
Tomu jsem se tady extra nevěnoval, ale jedná se o úsek Mostar, sever - Mostar, jih. Jeho délka se plánuje na 15 km, tak jak je uvedeno v článku a odhadované náklady na něj jsou ve výši 250 mil. €. V nákladech jsou i práce potřebné na projekt.
EBRD přispěje úvěrem ve výši 50 mil. €. Zbytek je složen z dalších komerčních bank a dále fondu pro rozvoj západního Balkánu.
K 05/2021 je tady jeden netechnický dokument: https://www.jpautoceste.ba/wp-content/u ... ar-jug.pdf . Trasa, objekty, popis.
Již roky se vede občanská iniciativa proti původní trase v rámci Mostaru. Jaká je trasa atd. jsem ale nestudoval, takže ani nevím v jakém stadiu to nyní je. Aktivisté informovali i EBRD, ale vzhledem k již vyhlášení tendru je to patrně v souladu se vším.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7194
Tomu jsem se tady extra nevěnoval, ale jedná se o úsek Mostar, sever - Mostar, jih. Jeho délka se plánuje na 15 km, tak jak je uvedeno v článku a odhadované náklady na něj jsou ve výši 250 mil. €. V nákladech jsou i práce potřebné na projekt.
EBRD přispěje úvěrem ve výši 50 mil. €. Zbytek je složen z dalších komerčních bank a dále fondu pro rozvoj západního Balkánu.
K 05/2021 je tady jeden netechnický dokument: https://www.jpautoceste.ba/wp-content/u ... ar-jug.pdf . Trasa, objekty, popis.
Již roky se vede občanská iniciativa proti původní trase v rámci Mostaru. Jaká je trasa atd. jsem ale nestudoval, takže ani nevím v jakém stadiu to nyní je. Aktivisté informovali i EBRD, ale vzhledem k již vyhlášení tendru je to patrně v souladu se vším.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Co se tady mj. dále staví s názvem Zenica, tak to je tunel Zenica. Je to takové matoucí, ale pro to, že Bosna je závislá na zahraničních zdrojích a má ten terén takový jaký má, tak se to rozkouskovalo a tunel Zenica začíná na severním vstupu do města a jde dál na sever.
Takže staví se vyraženo je již ze 2/3. Respektivě z délky 3,4 km zbývá kolem 1 km.
stav výstavby tunelu Zenica z 05/2021:
Vyžaduje si to základy jazyku, doplnění informací: https://www.jpautoceste.ba/en/tunnel-ze ... acanica-2/
Tady je stav výstavby z úseku Vranduk - Ponirak z 08/2021 (součást úseku Poprikuše – Zenica sjever (Donja Gračanica)
Taky doplňující informace: https://www.jpautoceste.ba/vranduk-ponirak/
Takže staví se vyraženo je již ze 2/3. Respektivě z délky 3,4 km zbývá kolem 1 km.
stav výstavby tunelu Zenica z 05/2021:
Vyžaduje si to základy jazyku, doplnění informací: https://www.jpautoceste.ba/en/tunnel-ze ... acanica-2/
Tady je stav výstavby z úseku Vranduk - Ponirak z 08/2021 (součást úseku Poprikuše – Zenica sjever (Donja Gračanica)
Taky doplňující informace: https://www.jpautoceste.ba/vranduk-ponirak/
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Byrokracie brání otevření mostu Svilaj a zprovoznění dálnic A5 v Chorvatsku a A1 v Bosně a Hercegovině.
Stavba mostu je ukončená. Stavba infrastruktury hraničního průchodu na straně Bosny taky. Celá řada technických připomínek a úředných postupů taky, ale další chybí. Byla vyjměnová komise pro technické převzetí prací a vykonávají se potřebné kroky na získání povolení na používání hran. průchodu. Je zde ale ještě jeden problem.
Musí se vyřešit stav, kategorie tohoto hraničního přechodu. Tato otázka patří do Rady ministrů Bosny a Hercegoviny a osobité komise Bosny a Hercegoviny a Chorvatska. Tyto orgány musí nejdříve stanovit kategorii tohoto hran. přechodu a pak je potřeba získat povolení na užívání. Až pak bude možno mluvit o možném uvedení tohoto mostu do provozu. Kategorie nebyla doposud stanověna.
Most se tedy nepoužívá, dálniční úseky na obou stranách ale stárnou. Datum, kdy se opravdu tento přeshraniční úsek otevře do provozu přitom stále neexistuje. Doposud to jsou jen "přísliby", ale neděje se tak. Poslední příslib byl: do konce 09/2021.
https://sbplus.hr/slavonski_brod/gospod ... UMIzbgzZPY
Je zvláštní, že EIB a EBRD, které významně financují tento koridor to zjevně nějak víc nepřekáží. Obdobná situace je ve světě ale běžná, že se nepostaví most, pak se nepostaví HP ... ale i tohle je ukázkou reality lidské neschopnosti nebo jak to nazvat, se domluvit rychleji.
Stavba mostu je ukončená. Stavba infrastruktury hraničního průchodu na straně Bosny taky. Celá řada technických připomínek a úředných postupů taky, ale další chybí. Byla vyjměnová komise pro technické převzetí prací a vykonávají se potřebné kroky na získání povolení na používání hran. průchodu. Je zde ale ještě jeden problem.
Musí se vyřešit stav, kategorie tohoto hraničního přechodu. Tato otázka patří do Rady ministrů Bosny a Hercegoviny a osobité komise Bosny a Hercegoviny a Chorvatska. Tyto orgány musí nejdříve stanovit kategorii tohoto hran. přechodu a pak je potřeba získat povolení na užívání. Až pak bude možno mluvit o možném uvedení tohoto mostu do provozu. Kategorie nebyla doposud stanověna.
Most se tedy nepoužívá, dálniční úseky na obou stranách ale stárnou. Datum, kdy se opravdu tento přeshraniční úsek otevře do provozu přitom stále neexistuje. Doposud to jsou jen "přísliby", ale neděje se tak. Poslední příslib byl: do konce 09/2021.
https://sbplus.hr/slavonski_brod/gospod ... UMIzbgzZPY
Je zvláštní, že EIB a EBRD, které významně financují tento koridor to zjevně nějak víc nepřekáží. Obdobná situace je ve světě ale běžná, že se nepostaví most, pak se nepostaví HP ... ale i tohle je ukázkou reality lidské neschopnosti nebo jak to nazvat, se domluvit rychleji.
Re: Bosna a Hercegovina
Most otevre Ursula von der Leyen 30. zari. Stejne je to komedie. Most rok stoji. Pak na celnici nejdriv chybely plechy, potom bumazka,...
https://radiosarajevo.ba/metromahala/te ... laj/430597
https://radiosarajevo.ba/metromahala/te ... laj/430597
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Bosna a Hercegovina
Hlavně, že to konečně otevřou. Časová i vzdálenostní úspora bude enormní.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Po tomto famózním videu, které ukazuje překlenutí údolí s řekou Neretva: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p236550 přidávám stav výstavby k 08/2021: https://www.youtube.com/watch?v=IDm8rh6vVCM .
Zopakuji základní data: https://www.jpautoceste.ba/pocitelj-zvirovici/
k tunelu Počitelj jsem psal i zde ve shrnutí: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p225405
Stavba je v omeškání. Hotovo mělo být původně v 09/2021.
Zopakuji základní data: https://www.jpautoceste.ba/pocitelj-zvirovici/
k tunelu Počitelj jsem psal i zde ve shrnutí: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p225405
Stavba je v omeškání. Hotovo mělo být původně v 09/2021.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Most Svilaj byl opravdu 30.9. uveden do provozu. Konečně.
https://www.klix.ba/biznis/otvoren-gran ... /210930123
https://www.hac.hr/hr/odnosi-s-javnoscu ... n-u-promet
https://vlada.gov.hr/news/svilaj-bridge ... tion/33065
mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=45. ... 55/18.3143
Stalo se tak i s asi 10 km úsekem A1 po Odžak, který již jednou formálně otevřen byl, ale nedalo se po něm nikam dostat. Obdoba byla i na HR straně.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 69#p157769
všeobecní P.R. ke koridoru Vc / A1:
Bosna a Hercegovina má tak již 2. dálniční přechod. Oba s Chorvatskem a oba jsou součástí koridoru Vc.
https://www.klix.ba/biznis/otvoren-gran ... /210930123
https://www.hac.hr/hr/odnosi-s-javnoscu ... n-u-promet
https://vlada.gov.hr/news/svilaj-bridge ... tion/33065
mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=45. ... 55/18.3143
Stalo se tak i s asi 10 km úsekem A1 po Odžak, který již jednou formálně otevřen byl, ale nedalo se po něm nikam dostat. Obdoba byla i na HR straně.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 69#p157769
všeobecní P.R. ke koridoru Vc / A1:
Bosna a Hercegovina má tak již 2. dálniční přechod. Oba s Chorvatskem a oba jsou součástí koridoru Vc.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
sledovaná stavba v tématu
Most Gradiška byl spojen. Oznamuje ministerstvo dopravy HR: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/spojen-mo ... iska/22981 . Jedná se o budoucí 3. zkapacitněný přechod mezi Chorvatskem a Bosnou a Hercegovinou, v tomto případě pro srbskou entitu 1. spojení. Jak to s těmi entitami je, tak to jsem rozepsal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p225386 . V tom samém příspěvku je vysvětleno, jak se od Gradiška dostaneme do Banja Luka v BiH.
V Chorvatsku se zase od mostu Gradiška postaví 4- pruhový rychlostní tah po dálnici A3: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p172640 , ale psal jsem o tom na vícero místech; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p191972 a o dalších stačí si ten most ve fóru vyhledat.
Takže to ještě pár let potrvá, než se napojí na silniční infrastrukturu na obou stranách. Ostatně most ještě není stavebně hotov, jde "jen" o další milník. Ale črtá se to hezky.
Most Gradiška byl spojen. Oznamuje ministerstvo dopravy HR: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/spojen-mo ... iska/22981 . Jedná se o budoucí 3. zkapacitněný přechod mezi Chorvatskem a Bosnou a Hercegovinou, v tomto případě pro srbskou entitu 1. spojení. Jak to s těmi entitami je, tak to jsem rozepsal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p225386 . V tom samém příspěvku je vysvětleno, jak se od Gradiška dostaneme do Banja Luka v BiH.
V Chorvatsku se zase od mostu Gradiška postaví 4- pruhový rychlostní tah po dálnici A3: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p172640 , ale psal jsem o tom na vícero místech; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p191972 a o dalších stačí si ten most ve fóru vyhledat.
Takže to ještě pár let potrvá, než se napojí na silniční infrastrukturu na obou stranách. Ostatně most ještě není stavebně hotov, jde "jen" o další milník. Ale črtá se to hezky.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Do přehledu s institucemi jsem přidal i silniční podnik Federace Bosna a Hercegovina: https://jpdcfbh.ba/bs . Třeba ta realizace silnice do Neumu z vnitrozemí státu leží na tomto podniku.
Tento podnik ještě v 11/2017 odevzdal do provozu část vnitřního obchvatu Sarajeva, etapa 2C
https://jpdcfbh.ba/bs/novosti/otvaranje ... laznice/15
trasa: Briješće - spoj sa ulicí Safeta Zajke
délka: 1,2 km, z toho 800m jako 2x2 pruh
video z výstavby z r. 2015: https://www.youtube.com/watch?v=8mNzEEANXkk
ve výstavbě je etapa 3B
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8TSBGlhiM
práce trvají od 01/2021: https://sa-c.net/news-archive/infrastru ... g-raskrsca
To jest 1,44 km v návaznosti na Koridor Vc, v parametrech 2x2 pruhu. Tady je trasa.
Dále, vláda FBiH zřizuje meziresortní pracovní skupinu na zrychlení výstavby dálnice Vc (publikováno 10/2021)
Předseda vlády Federace, podpředseda vlády, spolková ministryně financií, min., ŽP, cestovního ruchu, dopravy a spojů, ředitel dálnic ... jednají s EIB a EBRD o možnostech, které mají zrychlit všechny aktivity, které povedou k rychlejší výstavbě Koridoru Vc.
Jde o všechny činnosti v implementaci projektu od iniciativ po řešení financování, vydávání environmentálních povolenek, vyhodnocování nabídek dodavatelů a jejich konečný výběr v procesu VO.
Skupina má zajistit, aby se usnadnilo jednání s místními komunitami, navrhnout taková řešení, která zkrátí administrativní postupy a trvání postupů u VO. Do skupiny se přidávají experti z oborů projektantské a stavební činnosti.
Tato skupina je předzvěstí toho, co se chystá dál a sice vyslanec EU má přednést "žádost" nebo předložit "návrh", který má umožnit pokrok ve všech segmentech realizaci projektu výstavby této dálnice.
Výsledkem má být naděje, že tento nejdůležitější infrastrukturní projekt pro Bosnu a Hercegovinu, který je financovány z mezinárodních půjček, s podporou EU a komerčních půjček, začne nabírat na obrátkách.
Tento podnik ještě v 11/2017 odevzdal do provozu část vnitřního obchvatu Sarajeva, etapa 2C
https://jpdcfbh.ba/bs/novosti/otvaranje ... laznice/15
trasa: Briješće - spoj sa ulicí Safeta Zajke
délka: 1,2 km, z toho 800m jako 2x2 pruh
video z výstavby z r. 2015: https://www.youtube.com/watch?v=8mNzEEANXkk
ve výstavbě je etapa 3B
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8TSBGlhiM
práce trvají od 01/2021: https://sa-c.net/news-archive/infrastru ... g-raskrsca
To jest 1,44 km v návaznosti na Koridor Vc, v parametrech 2x2 pruhu. Tady je trasa.
Dále, vláda FBiH zřizuje meziresortní pracovní skupinu na zrychlení výstavby dálnice Vc (publikováno 10/2021)
Předseda vlády Federace, podpředseda vlády, spolková ministryně financií, min., ŽP, cestovního ruchu, dopravy a spojů, ředitel dálnic ... jednají s EIB a EBRD o možnostech, které mají zrychlit všechny aktivity, které povedou k rychlejší výstavbě Koridoru Vc.
Jde o všechny činnosti v implementaci projektu od iniciativ po řešení financování, vydávání environmentálních povolenek, vyhodnocování nabídek dodavatelů a jejich konečný výběr v procesu VO.
Skupina má zajistit, aby se usnadnilo jednání s místními komunitami, navrhnout taková řešení, která zkrátí administrativní postupy a trvání postupů u VO. Do skupiny se přidávají experti z oborů projektantské a stavební činnosti.
Tato skupina je předzvěstí toho, co se chystá dál a sice vyslanec EU má přednést "žádost" nebo předložit "návrh", který má umožnit pokrok ve všech segmentech realizaci projektu výstavby této dálnice.
Výsledkem má být naděje, že tento nejdůležitější infrastrukturní projekt pro Bosnu a Hercegovinu, který je financovány z mezinárodních půjček, s podporou EU a komerčních půjček, začne nabírat na obrátkách.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
koridor se staví již více než 20 let a ani tato dekáda jej nezavrší, ovšem finanční tok zajistí udržení dosavadního tempa navzdory terén, kdy tedy přibývají delší tunely a mosty
stav z výstavby koridoru Vc aneb místní A1, impozantní úseky:
Tohle video má 13 min a lze lépe vnímat význam mostu Počitelj (1 km), obzvláště kolem 4:20
https://i.imgur.com/hiN9D9s.jpeg
Detail mostu: https://www.youtube.com/watch?v=UODRxuzOT5s
Dále se staví třeba na úseku Tarčin - tunel Ivan most Raštelica I. (přes 500m):
stav z výstavby koridoru Vc aneb místní A1, impozantní úseky:
Tohle video má 13 min a lze lépe vnímat význam mostu Počitelj (1 km), obzvláště kolem 4:20
https://i.imgur.com/hiN9D9s.jpeg
Detail mostu: https://www.youtube.com/watch?v=UODRxuzOT5s
Dále se staví třeba na úseku Tarčin - tunel Ivan most Raštelica I. (přes 500m):
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
dálniční info z koridoru pro celou Bosnu a Hercegovinu + dálniční info z entity Republiky srbské
Další pokrok na koridoru Vc: Byla proražená levá roura tunelu Zenica (3,4 km). Tím jsou proražené obě roury.
https://www.fena.news/bih/zenica-tunnel ... rridor-vc/
https://sarajevotimes.com/zenica-tunnel ... vc-in-bih/
psáno v 03/2021:
Stávající výstavba 40 km tahu je 1. etapou asi 80 km dálnice Banja Luka - Novi Grad. Výstavba se oddálila o rok kvůli pandemii COVID-19.
Další pokrok na koridoru Vc: Byla proražená levá roura tunelu Zenica (3,4 km). Tím jsou proražené obě roury.
https://www.fena.news/bih/zenica-tunnel ... rridor-vc/
https://sarajevotimes.com/zenica-tunnel ... vc-in-bih/
psáno v 03/2021:
Aktualizace stavu: 40 km dálnice Banja Luka - Prijedor je již ve výstavbě. Je to tak 1. pozemní dopravní projekt, který je manažován činskou společnosti na principu koncese v Evropě.Diaľničiar píše:tohle jsem psal koncem r. 2018:Nyní se již začíná připravovat vše pro výstavbu. Prijedor je zase na západ od Banja Luka, taky vidět na výše uvedené mapce.Diaľničiar píše:A je tady výsledek ohledně dálnice Banja Luka - Prijedor
*čínská nabídka byla zajímavá již ze začátku, nabídku podala firma Shandong
*projekt realizace je formou PPP, ale se zajímavými podmínkami
*Shandong zaplatil 4,4 mil. € za koncesní poplatek a zahajuje projektování dálnice
*koncese potrvá do roku 2051 s 30 mil. € mýtného ročně
*délka dálnice bude 42 km
*takže koncese je i s dobou výstavby celkem 33 let
*stát zahájí vyvlastňovací proces pozemků, co hodlá do 1 roku udělat v plném rozsahu
*na vyvlastňování musí vláda nalézt v propočtu asi 22 mil. €
*již předem se ví, že prvních 5-6 let nebude výběr z mýta postačovat, ale další roky již postačovat budou
*jde o stavební investici ve výši 297 mil. € a tedy výsledkem je taková koncese, která si na všechny negativa vydělá tak, aby to bylo akceptovatelné i od uživatelů; tímto západním směrem chybí kvalitní silnice a Banja Luka je již centrem v daném území
*výstavba má trvat maximálně 3 roky, ale čínská společnost je připravená i na zrychlený variant 2 roky
*na dálnici se bude nacházet 7 tunelů a 35 mostů, 3 mýtnice a 1 správa řízení a bezpečnosti provozu
Čínská firma SDHS-CSI BH nezměnila nic na záměru postavit 42 km tahu v nákladech 300 mil. €. Nyní se konkrétně realizuje majetko-právní vypořádání pozemků a budou bourat potřebné objekty na trase.
Stávající výstavba 40 km tahu je 1. etapou asi 80 km dálnice Banja Luka - Novi Grad. Výstavba se oddálila o rok kvůli pandemii COVID-19.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.3.2022 19:01:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p171373
22.9.2018 se začala výstavba tunelu Hranjen, což je objekt, který zlepší cestování na trase Sarajevo - Goražde (východním směrem od hlavního města a je i na mapě v úvodním příspěvku). Vyrazí se jak hlavní tak i servisní roura. Celý projekt silnice zkrátí cestování ze stávající 1,5h na 45 minut. Ale to až po dokončení. Tunel samotný je ve stavebních nákladech 41 mil. €, přičemž jeho délka bude 5,8 km. 96 km silnice se změní na 56 km po všech pracích. Výstavba má trvat 3 roky. Bude součástí rychlostní silnice v rámci daného jednoho úseku.
Tato výstavba se tady pak zasekla.
Nedávno se výstavba restartovala.
Výstavba za 6 km tunel Hranjen v tomto provedení vyjde na asi 92 mil. €. První fáze počítala s částkou ve výši 36 mil. €.
Euro-Asfalt (sídlo Sarajevo) s prácemi stejně mešká. Na tunelu se prozatím utratilo 41 mil. €, ale vyraženo je jen 2,5 km tunelu. Tyto peníze byl původní objem peněz potřebných na realizaci.
https://radiosarajevo.ba/vijesti/bosna- ... tva/426037
https://bhrt.ba/kada-ce-gorazde-biti-po ... l-hranjen/
Měl to být "technologický zázrak" na nové rychlostní silnici, ale bohužel ... pod restartem si je nutno představit fakt, že vláda na něj uvolní další peníze, protože delší dobu na stavbu již peníze neposílala.
Formální fakta: https://www.jpautoceste.ba/bc-praca-gor ... l-hranjen/
Kdy bude tunel i s úsekem uveden do provozu jsem nedohledal.
22.9.2018 se začala výstavba tunelu Hranjen, což je objekt, který zlepší cestování na trase Sarajevo - Goražde (východním směrem od hlavního města a je i na mapě v úvodním příspěvku). Vyrazí se jak hlavní tak i servisní roura. Celý projekt silnice zkrátí cestování ze stávající 1,5h na 45 minut. Ale to až po dokončení. Tunel samotný je ve stavebních nákladech 41 mil. €, přičemž jeho délka bude 5,8 km. 96 km silnice se změní na 56 km po všech pracích. Výstavba má trvat 3 roky. Bude součástí rychlostní silnice v rámci daného jednoho úseku.
Tato výstavba se tady pak zasekla.
Nedávno se výstavba restartovala.
Výstavba za 6 km tunel Hranjen v tomto provedení vyjde na asi 92 mil. €. První fáze počítala s částkou ve výši 36 mil. €.
Euro-Asfalt (sídlo Sarajevo) s prácemi stejně mešká. Na tunelu se prozatím utratilo 41 mil. €, ale vyraženo je jen 2,5 km tunelu. Tyto peníze byl původní objem peněz potřebných na realizaci.
https://radiosarajevo.ba/vijesti/bosna- ... tva/426037
https://bhrt.ba/kada-ce-gorazde-biti-po ... l-hranjen/
Měl to být "technologický zázrak" na nové rychlostní silnici, ale bohužel ... pod restartem si je nutno představit fakt, že vláda na něj uvolní další peníze, protože delší dobu na stavbu již peníze neposílala.
Formální fakta: https://www.jpautoceste.ba/bc-praca-gor ... l-hranjen/
Kdy bude tunel i s úsekem uveden do provozu jsem nedohledal.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Není to jen o nové výstavbě. Bosna nemá zrovna snadný terén ...
Na hlavní silnici M17 se v úseku Konjic - Jablanica 1 zahájila nedávno modernizace 550m dlouhého tunelu Crnaja, tedy rekonstrukční práce T17-012-2. Silnice spojuje mj. Sarajevo s městem Mostar. V tomto městě žije největší chorvatská část populace státu.
poloha na mapě:
intenzity z r. 2015:
projížďka tunelem ukazuje, že je ještě co dělat:
I. etapa se ukončila k 06/2021 a to byla modernizace objektů k zachycení vody, vybudování drenážního systému atd.
Rekonstrukce to není snadná. Stát jí plánoval již dříve, ale v roce 2020 proti plánům namítala celá řada firem a to pro velké obcházky a komplikace s tím spjaté. Nakonec se práce fázují a provoz je občas i bez omezení.
Výsledkem této rekonstrukce bude mj. rozšíření vozovky ze 6m na 7,1m. Financováno i dle výše uvedené cedule je díky 2 úvěrům ve výši 6,5 mil. €.
Na hlavní silnici M17 se v úseku Konjic - Jablanica 1 zahájila nedávno modernizace 550m dlouhého tunelu Crnaja, tedy rekonstrukční práce T17-012-2. Silnice spojuje mj. Sarajevo s městem Mostar. V tomto městě žije největší chorvatská část populace státu.
poloha na mapě:
intenzity z r. 2015:
projížďka tunelem ukazuje, že je ještě co dělat:
I. etapa se ukončila k 06/2021 a to byla modernizace objektů k zachycení vody, vybudování drenážního systému atd.
Rekonstrukce to není snadná. Stát jí plánoval již dříve, ale v roce 2020 proti plánům namítala celá řada firem a to pro velké obcházky a komplikace s tím spjaté. Nakonec se práce fázují a provoz je občas i bez omezení.
Výsledkem této rekonstrukce bude mj. rozšíření vozovky ze 6m na 7,1m. Financováno i dle výše uvedené cedule je díky 2 úvěrům ve výši 6,5 mil. €.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
BaH připravuje výstavbu dálnice Čapljina - Stolac (23 km). (Stolac - Neum byla zase modernizovaná trasa (i s novou výstavbou) hlavní silnice, i zde mapovaný průběh). Jde o to, že jadransko-jónsky koridor (J-J) se protáhne Bosnou a dál na Černou Horu. Neplánuje se již tahat od Chorvatska od Dubrovniku níže, což má vícero souvislostí, ačkoliv se o to svádí politicko-diplomatický boj/lobby. Napojit se sem bude dát i z Chorvatska ...
pro představu mapka:
pro představu mapka:
Re: Bosna a Hercegovina
Tak teď se uvidí, kdo z těchto dvou statů vyhodí hromadu peněz za přípravu. Můj odhad je Chorvatsko, přesto si osobně myslím, že by dálnice měla vést spíš blíže pobřeží, kvůli turismu/námořní dopravě.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Chorvatsko dokončí A1 před brány Dubrovniku a delší dobu neuvažuje o pokračování A1 do Černé Hory, ale se má výhledově napojit směrem na Trebinje. V rámci Dubrovniku se má propojit město s letištěm ve formě rychlostní silnice. A dál nejde ani ve středním výhledu nic.
Klidně mohou jít 2 dálnice "vedle sebe". Ono to zase není nic zvláštního ani pohledem na dálnice v rámci Střední Evropy v rámci států, kopírují se "hraniční pásma". A intenzity jsou všude.
Je to logické, dle mojeho neskromného názoru, že J-J půjde více přes Bosnu, protože územím Chorvatska nepůjde trasou bosenským Neumem, i když tak si to HR představovalo: že Pelješac bude dálnicí a když to padlo, tak že bude jednou Neum - že to tak Bosna bude mít a z obou stran bude napojení v Chorvatsku a tak ten J-J vznikne, jenomže řekněme, existuje reální pohled na situaci i z pohledu BaH: HR má svůj Pelješac, má svoje dálnice a mohlo by mít i napojení na Bosnu (což i má), ale Bosna by ráda ten koridor co nejdelší na svém území. Ani jeden stát nemůže ten dálniční koridor postavit za svoje, takže je to "jen" o lobbingu. EU vyčkávala i pro intenzity atd., je to jeden z novších koridorů, který přesahuje rámec pár zemí a končí v Řecku, taky nebylo zřejmé kudy má jít třeba v ČH nebo Albánsku ... a stejně každý tento stát rozvíjí vlastní síť. Koridor zesiluje obchodní vazby a tranzitní možnosti. Ten čas se blíží ... HR se muselo kdysi rozhodnout, zda-li dálnici Neumem, ale tím pádem na svém území nesouvislé spojení (ačkoliv mezinárodně jedna dálnice, státně nikoliv) nebo když vlastním územím za podmínek EU, pak ztráta J-J. A Chorvatsko na ty koridory a spolupráci s EU je až poslední dobu a Vc, jináč od vzniku státu Chorvatsko přehlíželo EU a dálniční zvyklosti. (i proto Bechtel, i proto jiná forma realizace na EU nezávislá), ovšem nyní z EU čerpá rekordní peníze a tomu ze uzpůsobila legislativa a leccos se oddlužilo lepšíma půjčkama atd. Nelze mít všechno ... HR je rádo za Pelješac a zkouzlo dávno, že nepovede celým územím J-J ... protože ten koridor by měl i reálně rozvíjet region. HR se snažilo o akceptaci vytyčení J-J na severu na A7, to je pro ně cennější, než A1 pod Dubrovnikem. Ale to sem nepatří.
Klidně mohou jít 2 dálnice "vedle sebe". Ono to zase není nic zvláštního ani pohledem na dálnice v rámci Střední Evropy v rámci států, kopírují se "hraniční pásma". A intenzity jsou všude.
Je to logické, dle mojeho neskromného názoru, že J-J půjde více přes Bosnu, protože územím Chorvatska nepůjde trasou bosenským Neumem, i když tak si to HR představovalo: že Pelješac bude dálnicí a když to padlo, tak že bude jednou Neum - že to tak Bosna bude mít a z obou stran bude napojení v Chorvatsku a tak ten J-J vznikne, jenomže řekněme, existuje reální pohled na situaci i z pohledu BaH: HR má svůj Pelješac, má svoje dálnice a mohlo by mít i napojení na Bosnu (což i má), ale Bosna by ráda ten koridor co nejdelší na svém území. Ani jeden stát nemůže ten dálniční koridor postavit za svoje, takže je to "jen" o lobbingu. EU vyčkávala i pro intenzity atd., je to jeden z novších koridorů, který přesahuje rámec pár zemí a končí v Řecku, taky nebylo zřejmé kudy má jít třeba v ČH nebo Albánsku ... a stejně každý tento stát rozvíjí vlastní síť. Koridor zesiluje obchodní vazby a tranzitní možnosti. Ten čas se blíží ... HR se muselo kdysi rozhodnout, zda-li dálnici Neumem, ale tím pádem na svém území nesouvislé spojení (ačkoliv mezinárodně jedna dálnice, státně nikoliv) nebo když vlastním územím za podmínek EU, pak ztráta J-J. A Chorvatsko na ty koridory a spolupráci s EU je až poslední dobu a Vc, jináč od vzniku státu Chorvatsko přehlíželo EU a dálniční zvyklosti. (i proto Bechtel, i proto jiná forma realizace na EU nezávislá), ovšem nyní z EU čerpá rekordní peníze a tomu ze uzpůsobila legislativa a leccos se oddlužilo lepšíma půjčkama atd. Nelze mít všechno ... HR je rádo za Pelješac a zkouzlo dávno, že nepovede celým územím J-J ... protože ten koridor by měl i reálně rozvíjet region. HR se snažilo o akceptaci vytyčení J-J na severu na A7, to je pro ně cennější, než A1 pod Dubrovnikem. Ale to sem nepatří.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Bosna a Hercegovina
Chorvatsko asi nemá moc zájem, aby jeho dálnice vedla dál - ke konkurenci, tj. do Černé Hory či Albánie, kde je mnohem levněji. Kdyby existovalo pohodlné spojení do těchto dvou zemí, spousta turistů by Chorvatskem jen profrčela .-) Podobnou politiku vedlo a vlastně vede dál i Slovinsko, které myslí jen na spojení k sobě a dál do Chorvatska to pořád skřípe. Bosna moře víceméně nemá, takže nemá co ztratit. Spíš může vydělat.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Ano, i tento pohled je reálným náhledem na situaci. Ta dálnice přes Bosnu (A1) tak skoro nebude, takže ani tento tah de facto se do ČH tak nebo tak nebude dát tak skoro tak rychle dostat. Ovšem ten potenciál ČH není zase tak velký. HR si z jihu (Dubrovnik) udělalo takový magnet na luxusní dovolenou a dál jižně to je docela divočina. Taková zpřístupněná divočina to je spíš na sever na tom Pelješaci. Oni tím jednak rozvinou cestovní ruch na polostrově, který je doopravdy nádherný a jednak se spojilo území. Dálnice se dotáhne do Dubrovniku jako nejlevnější silniční investice do zrychlení cestování ... o co se snaží v HR od samostatnosti.
Bosna těží z Chorvatska. Vždyť se staví 3. dálniční napojení, u Dubrovniku by bylo 4.
SLO je kapitola sama o sobě ...
Bosna těží z Chorvatska. Vždyť se staví 3. dálniční napojení, u Dubrovniku by bylo 4.
SLO je kapitola sama o sobě ...
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Republika srbská, východní část: V této části Bosny a Hercegoviny se udělila další zakázka na výstavbu a sice společnosti Integral Engineering Laktasi Srbijaautoput Belgrade a IG Banjaluka naprojektují a postaví za 132 mil. € asi 20 km dálniční úsek Rača - Bijeljina na tahu Vukosavlje - Rača. Práce mají trvat 60 měsíců. Celý tah Vukosavlje - Raca má pak odhadované náklady ve výši 665 mil. €. Tady jsou k nalezení informace v rámci zadání tendru: https://seenews.com/news/bosnias-serb-r ... 024-720372 . Republika srbská se tímto tahem má napojit na Srbsko.
Dálnice Vukosavlje - Rača bude jednou měřit 70 km. Původní náklady na realizaci 511 mil. € jsou přeceněné na 665 mil. €. Vukosavlje se napájí na bosenskou A1 aneb koridor Vc a odsud se dá dostat do Banja Luka, takže se touto 70 km dálnici napojí Banja Luka co nejpřímeji na Srbsko. Ačkoliv se lze dostat po bosenské A1 do Chorvatska a odsud pak po A5/A3 do Srbska taky. Rozdělená je na 3 základní části:
Vukosavlje - Brčko (33 km): 3 MÚK
Brčko - Bijeljina (17 km): 1 MÚK
Bijeljina - Rača (20 km): 2 MÚK a hraniční přechod do Srbska
Parametry tahu: 4- pruh.
Úseky jsou vysoutěžené dle metodiky RS. Ta až později podepisuje kontrakty po uvážení jak zvládne stavby financovat, dle toho si vybere i model zhotovení. Třeba u této dálnice byla prvotní požadavka, že uchazeč musí zajistit 85% nákladů na vysoutěženou cenu. RS to pak splátkama řeší. Blíže k Banja Luka to řeší modelem PPP s garancí dorovnání nákladů za chybějící intenzity. I proto se do tendrů hlásí místní nebo ve spolupráci čínské, turecké, ázerbajdženské společnosti, což je více z politických důvodů.
V této souvislosti musím doplnit, že Srbsko tendruje 19 km úsek dálncie Kuzmin - Sremska Rača, čímž se vytvoří doopravdy přeshraniční spojení. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p252270 .
Rebublika srbská by měla ráda v roce 2025 celkem 250 km dálnic.
Dálnice Vukosavlje - Rača bude jednou měřit 70 km. Původní náklady na realizaci 511 mil. € jsou přeceněné na 665 mil. €. Vukosavlje se napájí na bosenskou A1 aneb koridor Vc a odsud se dá dostat do Banja Luka, takže se touto 70 km dálnici napojí Banja Luka co nejpřímeji na Srbsko. Ačkoliv se lze dostat po bosenské A1 do Chorvatska a odsud pak po A5/A3 do Srbska taky. Rozdělená je na 3 základní části:
Vukosavlje - Brčko (33 km): 3 MÚK
Brčko - Bijeljina (17 km): 1 MÚK
Bijeljina - Rača (20 km): 2 MÚK a hraniční přechod do Srbska
Parametry tahu: 4- pruh.
Úseky jsou vysoutěžené dle metodiky RS. Ta až později podepisuje kontrakty po uvážení jak zvládne stavby financovat, dle toho si vybere i model zhotovení. Třeba u této dálnice byla prvotní požadavka, že uchazeč musí zajistit 85% nákladů na vysoutěženou cenu. RS to pak splátkama řeší. Blíže k Banja Luka to řeší modelem PPP s garancí dorovnání nákladů za chybějící intenzity. I proto se do tendrů hlásí místní nebo ve spolupráci čínské, turecké, ázerbajdženské společnosti, což je více z politických důvodů.
V této souvislosti musím doplnit, že Srbsko tendruje 19 km úsek dálncie Kuzmin - Sremska Rača, čímž se vytvoří doopravdy přeshraniční spojení. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p252270 .
Rebublika srbská by měla ráda v roce 2025 celkem 250 km dálnic.
Re: Bosna a Hercegovina
Trochu mimo OT
Křehká stabilita v ohrožení. Ve stínu Ukrajiny posiluje Rusko vliv v Bosně
Seznam, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahr ... sne-191690
Křehká stabilita v ohrožení. Ve stínu Ukrajiny posiluje Rusko vliv v Bosně
Seznam, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahr ... sne-191690
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
sledované projekty, evropský koridor Vc aneb místní dálnice A1
Levá roura tunelu Vranduk byla přeražená.
Práce na pravé trvají od 03/2021 a přeražená byla v 11/2021. Tehdy bylo oznámeno, že na levé zbývá 108m.
2-rourový tunel bude dlouhý 380m a je součástí úseku Vranduk - Ponirak na A1/koridor Vc. Smlouva byla podepsaná v 05/2019 a výstavba měla trvat do 05/2021, ale pandemie tyto práce protahují. Náklady mají činit 76,6 mil. €.
stav výstavby mostu Raštelica 1 (úsek Tarčin - tunel Ivan)
Tento most bude dlouhý 518m a překlene státní silnici M17 a řeku Kalašnice.
stav výstavby mostu Počitelj (délka 980m, výška 97m), který překlene řeku Neretva
stav výstavby úseku Buna - Počitelj
Vloni bylo oznámeno, že se zajistila další skoro 1 mld. € na pokračování výstavby. Koridor prochází složitým terénem, čemu odpovídá kratší zadělování úseků, které ovšem ušetří hodně času při cestování. Financování výstavby je založeno významním dílem formou grantů a výhodných úvěrů z nadnárodních fondů a bank.
Levá roura tunelu Vranduk byla přeražená.
Práce na pravé trvají od 03/2021 a přeražená byla v 11/2021. Tehdy bylo oznámeno, že na levé zbývá 108m.
2-rourový tunel bude dlouhý 380m a je součástí úseku Vranduk - Ponirak na A1/koridor Vc. Smlouva byla podepsaná v 05/2019 a výstavba měla trvat do 05/2021, ale pandemie tyto práce protahují. Náklady mají činit 76,6 mil. €.
stav výstavby mostu Raštelica 1 (úsek Tarčin - tunel Ivan)
Tento most bude dlouhý 518m a překlene státní silnici M17 a řeku Kalašnice.
stav výstavby mostu Počitelj (délka 980m, výška 97m), který překlene řeku Neretva
stav výstavby úseku Buna - Počitelj
Vloni bylo oznámeno, že se zajistila další skoro 1 mld. € na pokračování výstavby. Koridor prochází složitým terénem, čemu odpovídá kratší zadělování úseků, které ovšem ušetří hodně času při cestování. Financování výstavby je založeno významním dílem formou grantů a výhodných úvěrů z nadnárodních fondů a bank.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
V 12/2021 jsem psal o:
I s mapama a dalšíma informacema je to k nalezení zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p247556 , no a nyní jedno video, které zachytává stavební práce za semaforem řízeného provozu:Na hlavní silnici M17 se v úseku Konjic - Jablanica 1 zahájila nedávno modernizace 550m dlouhého tunelu Crnaja, tedy rekonstrukční práce T17-012-2. Silnice spojuje mj. Sarajevo s městem Mostar. V tomto městě žije největší chorvatská část populace státu.