Černá Hora

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

sledované stavby v tématu

aktualizovaný stav výstavby 1. dálnice v zemi, k 15.7.:



a taky stav dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad (15 km):
https://bemax.me/project/izgradnja-bule ... nilovgrad/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Ačkoliv je pod kritikou úvěr z Číny, který přitom zdaleka není jediným úvěrem pro tento stát i vzhledem k jeho dluhu, tak se můžeme jít podívat na další velké stavby v silnicích a to se nejedná o dálnice. Úvěrem z Číny ale tento příspěvek bude zakončen.

Stávající větší silniční práce vyjma dálnici Bar - Boljare:

Pracuje se na tahu Mojkovac–Lubnice, tady část Mojkovac–Vragodo. Tato část je dlouhá 8 km a práce vyjdou na 13,5 mil. €.
https://www.portalanalitika.me/clanak/u ... ac-vragodo


Pracuje se na tahu Berane–Kolašin, tady část Lubnice-Jelovica. Tato část je dlouhá 6,6 km a práce vyjdou na 6 mil. €.


Hlavní tah, třeba dualizace Podgorica - Danilovgrad (15 km, 24,5 mil. €)


A pár dalších. A to jen co je nyní. Tyto regionální investice v etapách trvají od vzniku země. (Berane–Podvade 13 km, 7 mil. € 2018-2019 jedno z těch větších) Myslíte, že tím se výdaje na infrastrukturu končí? Letos se zahájila rehabilitace kanálů Opačica a Moštanica. Tato "stavba" pro vodu vyjde na 8 mil. €.



No a úvěr z Číny nebude odstraněn, bude jedině nahrazen. Nic to nezmění na faktu, že dluh je v pásmu 95% HDP. Tady je informace z 07/2021 týkající se toho, že se zadlužení z Číny sníží díky jednáním s U.S. a F. bankami. Vláda díky tomuto kroku ušetří asi 8 mil. € ročně na splátkách pro Čínu; https://www.slobodnaevropa.org/a/crna-g ... 50750.html .

Termín zprovoznění rozestavěné dálnice je prozatím na 11/2021.
MNE.JPG
MNE.JPG (136.97 KiB) Zobrazeno 9696 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Černá Hora

Příspěvek od Honey72 »

95% HDP ? To je síla.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Černá Hora produkuje HDP kolem 5-6 mld. USD. Takže to zase taková síla není. ;) Odpovídá to rozloze a velikosti.

On už před pandemii byl vládní dluh kolem 75% HDP, tedy v roce 2019. V roce 2020, kdy HDP kleslo a dluh se zvedl, tak ta hodnota vyskočila nad 100%: "Dle informace k 03/2021 dosáhl celkový veřejný dluh Černé Hory již 105% HDP. Aneb 4,4 mld. €. Nová vláda si půjčila na mezinárodních dlhopisových trzích hned po nástupu 750 mil. € a dle ministra financí to udělala proto, aby Černá Hora nezbankrotovala. Ve srovnání s rokem 2019 je zadlužení větší o 622,2 mil. €. ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p233447 )

Detailněji jak si na tom stojí je o stranu dozadu.

Nevím co je na tom až tak nepochopitelné. Nelíbilo se jim, že se do nich až tak neinvestuje. Ale vystavět si vládní infrastrukturu, administrativní kapacitu a tedy i silniční infrastrukturu, tak to pár mld. USD stojí. To by stálo i ve vašich krajích. A hnedka je dluh 100% ani nevíte jak. :lol: Do doby, než se jen staví a vy nemusíte splácet, tak to neřešite. Neřešil se čínský dluh na dálnici a ano, tento dluh je 1/5 dluhu. Ty 4/5 jsou za dosavadní aktivity. Problém vyvstal až se pomalu musí splácet ta velká porce z Číny. A navíc v čase pandemie, která snížila příjmy státu. :idea: Nic nepochopitelné na tom doopravdy není, v této situaci napjatých rozpočtů je mnoho států světa a pojem % dluhu k HDP nyní až tak moc neznamená. Něco malo řeší MMF, něco si řeší velmoci samotné, zbytek se odrazí za pár let; zpoplatnění služeb, jejich nedostupnost a zbytečná úmrtí, protože nebude hrazená léčba a léky. Do toho katastrofy, které přináší příroda. A to je realita, to není něco co občas bude, ta směs tohoto tady již je a ty dluhy společně s tím ale taky.

Ovšem tedy, prozatím se sjednalo snížení úrokové sazby a tedy 8 mil. € ročně pro stát úspora. Stačilo "poplakat" a mezinárodní společenství z pazourů Číny tu ČH trochu povytáhlo.
15x.JPG
15x.JPG (72.56 KiB) Zobrazeno 9642 x
https://www.slobodnaevropa.org/a/crna-g ... 50750.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/crna-g ... 50750.html

Život lidí je o dost těžší; vlna zdražování: https://www.slobodnaevropa.org/a/crna-g ... 48816.html . Ale to je tak skoro všude.

A pravděpodobně až do konce dekády se obyvatelstvo moc dobře mít nebude, protože vláda nemá možnosti jak něco víc proplácet nebo dotovat nebo zvedat platy. Ta vybudovaná síť energetických projektů se vrátí, ale v cenách energií. A ty vystavěné silnice podpoří ekonomiku, ale ten výsledek z toho půjde na ty úvěry. Další investice se dají očekávat s posunem koridoru do Srbska, ale to dřív než za dekádu nebude vidět.

Ovšem a jsem o tom přesvědčen, navzdory všemu se tady začne stavět další úsek tohoto tahu na Srbsko a patrně ne jeden. A až EU rozhodne definitivně kudy a jak J-J koridor, možná se něco málo zrealizuje upgradem na BiH/HR. Ale to je daleko ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

nejnovější záběry na 1. budovanou dálnici v zemi k 15.8.2021:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

EBRD podpoří částkou 15 mil. € realizaci bulváru, tedy dualizaci silnice Tivat - Jaz (nedaleko Budva) v délce 16 km a včetně výstavby až 12 kruhových objezdů.
MNE.JPG
MNE.JPG (36.73 KiB) Zobrazeno 9325 x
Je to silniční projekt, který čeká roky na realizaci. Úsek silnice je přetížený a silnice taky dostává zabrat pro klimatické změny. Na to všechno projekt pamatuje. Zlepší se odvodnění, pamatují na to mosty v rámci projektů a trasy atd.

Kromě toho se bude paralelně k tomuto silničnímu projektu instalovat 15 km dlouhý vodovod.

Samozřejmě, že náklady na realizaci jsou vyšší, než uvedený úvěr z EBRD. Nejlevnější nabídku na zhotovení dala Čína a to 35,2 mil. € bez DPH. Konkrétně: China Civil Engineering Construction Corporation. Další nabídky:

*další čínská firma China State Construction Engineering Corporation nabídla tyto práce za 43,7 mil. € bez DPH
*seskupení firem z Kuvajtu dávají cenu 47,06 mil. € bez DPH
*Strabag a mistní Bemax pak 48,48 mil. € bez DPH
*seskupení firem z Turecka 67,07 mil. €

EBRD to má v paketu s dalšími prácemi: https://www.ebrd.com/work-with-us/proje ... oject.html ; Danilovgrad-Podgorica tady o něm pravidelně informuju.

EBRD/EIB zájmy:
MNE2.JPG
MNE2.JPG (72.26 KiB) Zobrazeno 9325 x
Doplním ještě několik technických informací k projektu v nadpisu tohoto příspěvku:

Každý JP bude mít šířku 3,25m. Počítá se taky s centrálním prostorem pro rezervu v rozsahu 2m. Další 2m budou k dispozici pro zajištění chodníků, cyklocest.

Postavit se musí 7 silničních mostů, 4 odvodňovací roury pod silnicí a 1 most pro chodce. Dále již zmiňované OK a další se musí rekonstruovat.

Celková šířka tohoto silničního koridoru bude kolem 20m (méně na mostních sekcích).

Vyvolané investice součástí projektu:
*nahrazení podjezdu u školy
*v obou směrech jízdy překládky a posuny bus zastávek
*přechody pro chodce na všech OK s navazáním na okolní chodníky a prostory
*silniční osvětlení
*upgrade kanalizace a odvodnění
*rekonstrukce dosavadní silnice
- v menších úsecích nová výstavba narovnáním trasy

V co největší míře se využijí vládou vlastněné pozemky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

vybrané sledované stavby zkapacitněných silnic/dálnic

nejnovější záběry z výstavby 1. dálnice v zemi (nejtěžší část budoucí celé dálnice)
s dalším kvartálem/půlrokem nová hudba, která doprovází neskutečné scenérie

video má 9,5 minuty; úvodní záběr začíná na 8. minutě:



nejnovější záběry dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad: (projekt i na výše uvedené mapě)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

vybrané sledované stavby zkapacitněných silnic/dálnic

nejnovější záběry z výstavby 1. dálnice v zemi (nejtěžší část budoucí celé dálnice)
video má skoro 11 min.: ten posun ve všem je znát 8-)


nejnovější záběry dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

další silniční projekt, finanční situace státu, okrajově dálnice

Ve výstavbě je nová silnice, která zajistí zrychlení cestování mezi ex hlavním městem Cetinje a městem Nikšić.

Fáze Cetinje - Čevo obnáší výstavbu 23 km silnice v nákladech více než 40 mil. €. Dnes tato trasa měří 30 km, jízda po ní 1 hodinu.
ct-cevo-nk-870x489.jpg
ct-cevo-nk-870x489.jpg (166.48 KiB) Zobrazeno 7898 x
aa.JPG
aa.JPG (170.3 KiB) Zobrazeno 7898 x
bb.JPG
bb.JPG (107.25 KiB) Zobrazeno 7898 x
Více i zde: https://www.mip.co.me/katunska-magistar ... inje-cevo/
https://www.mip.co.me/temeljac-za-katunsku-magistralu/

Je to "jen" silnice, ale je to "jen" Černá Hora a je to další docela velký silniční projekt. Jsou státy, které nestaví žádný větší silniční projekt a jsou populačně silnější. A tady je těch projektů více než dost. A rozhodně ne jen jeden kus dálnice.


K samotné dálnici. Prozatím platí termín zprovoznění k 30.11.2021. Ovšem jestli vůbec část nebo ne se uvidí. Vláda má zájem o kvalitu a ne o samotný termín, ačkoliv tempo posledních týdnů je enormní. Vláda si stejně tak dá záležet na přebírání celého veledíla. Z účetních dokumentů vyplývá, že místní společnost Bemax se na realizaci podílela ve výši 1/3 ve vztahu k čínské CRBC. Proinvestována je skoro celá původní (s dodatkem) dojednaná částka.

Vláda v 1. pololetí snížila dluh i číselně ze 4,33 na 4,08 mld. € aneb v 06/2021 činila jeho výše 88% HDP.

EK ve 2.Q 2021 poskytla na spolufinancování prioritních dálničních úseků Smokovac - Mateševo úvěr ve výši 15,23 mil. €. Tímto způsobem se zajistila kontinuita procesu dostavby vzhledem k celkové finanční situaci země. Nutno říct, že jde o 30 mil. € úvěr, který se nepoužil jen na dálniční projekt. Dalších 10 mil. € šlo na ostatní silniční práce a na energetické projekty.

Státní dluh tak klesl 1. v historii země od získání nezávislosti v roce 2006. Již koncem 08/2021 byla jeho hodnota 4,05 mld. € aneb 87,4% HDP. Dluh klesá nejen v základu, ale v poměru k HDP i pro letošní silný růst HDP.

Jen zopakuji, že dluh státu byl koncem ex roku v úrovni 4,4 mld. € aneb 105% HDP.

Nová vláda se snaží realizovat reformy ve veřejném prostoru.

Ovšem, mezinárodní finanční instituce a poradci třeba i z UK, se kterou Černá Hora podepsala hospodářský program ke spolupráci varují, že letošní výsledky jsou dosažené díky jak novému konsolidačnímu úvěru, který se použil na refinancování nevýhodných půjček tak díky nalití extra porci peněz do části státních firem, což zabránilo jejich úpadku. Pokud se opravdu nezesilní reální ekonomika, tak stát bude potřebovat další úvěry na vykrytí běžné spotřeby, sociální výdaje nevyjímaje.

Program rozvoje silničního segmentu se musí i nadále plnit. Stát musí investovat i nadále peníze do páteřních investic, které zajistí zrychlení cestování mezi regionama a hlavním městem. Investoři do odlehlejších severních regionů se tam budou moct dostat rychleji díky nové dálnici, cestovní ruch má taky co nabídnout a stát by se měl zaměřit i do upgradu přístavních prostorů. Je nevyhnutní se více spolehnout na nadnárodní rozvojové instituce a koncipovat výstavbu úseků tak, aby se materiál získaný při výstavbě mohl dál využívat na úseky, kde se žádá více náspů a stabilizace svahů jejich rozšířením, což sníží náklady na zemní práce a odtěžený materiál bude možno využívat plynule dál. I proto se apeluje na větší silniční tahy s postupnou úsekovitou realizací zaměřenou na delší úseky, které navážou na sebe dopravu a umožní zesílit regionální rozvoj.

UK varuje před nestabilitou soukromého sektoru v zemi. S problémama se potýká 20 tis. podnikatelů a živnostníků a vážou na sebe asi 1/5 dluhu. Právě na ně se bude muset vláda lépe zaměřit.

Sektorově již začátkem dekády MMF požadovalo využívat potenciálu hydroenergie, zemědělství a dosavadního průmyslu. Ani v jedné sféře tehdejší vláda nepokročila. S čím pokročila, tak to jsou investice, na které si musela půjčovat: telekomunikační infrastruktura, slunečné elektrárny, příliš velká silniční výstavba. Tyto investice až tak negenerují samé o sobě nové příjmy a stát bude závislý na nových půjčkách až do té doby, než nedojde k zvětšení samotné ekonomiky.

V roce 2022 musí vláda splatit z dluhu asi 283 mil. €, z toho až 243 mil. € směruje na externí dluhy.

Pro srovnání v letošním roce vláda musí splatit 479 mil. € státního dluhu, z čeho 400 mil. € je istina a 79 mil. jsou úroky.

Na domluvě s čínskou EX-IM díky o něco výše uvedené informaci vláda ušetřila asi 8 mil. €; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 44#p239144 .

Vláda se nyní snaží za pomoci mezinárodní finanční pomoci a poradenství jednat s dalšími věřiteli na refinancování nevýhodných úvěrů s cílem snížit výdaje na obsluhu dluhu a získat tak další prostor pro lepší investice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

co se mi již výše nevešlo

tady je seznam kdysi pro stát páteřních prioritních dopravních investicí, dle národního seznamu prací, ve výši 3 mld. €, prakticky všechny hlavní silniční plány jsou v tématu rozepsané

(tady ani ty dualizace silnic atd. v podstatě nejsou, regionální silniční práce za desítky mil. € rovněž ne)
MNE.JPG
MNE.JPG (113.94 KiB) Zobrazeno 7890 x
Segment energetiky má investice ve výši 1 mld. €, z čeho polovina je elektrárna Morača (soustava asi 8 elektráren). Pak následují různá "vedení a roury".


Samotná dálnice Bar - Boljare je neskutečně kladně vnímaná v Srbsku. To taky nabízí pomoc s výstavbou pro svojeho souseda a zapojuje se sem tolikrát zmiňovaná pomoc EU pro Západní Balkán a další instituce. Jedna část jde brzo do provozu, další se připravuje do výstavby. (Mateševo - Andrijevica, 21 km, lze zde dohledat).

Ta část, která se blíží k dokončení, tedy Smokovac - Mateševo, centrální segment celého tahu je impozantní již jen z důvodu, že nedaleko Smokovaca je výška 63 m nad mořem a u Mateševa pak v nadmořské výšce více než 1100m. Čísla nepouští, asi 20 mostů v délce 6 km a 16 2-rourových tunelů v délce 18 km. V "otevřeném" terénu se jede v asi 17 km částech. Při plánované rychlosti 100 km/h se cestovní čas z Podgorice do Kolašine zkrátí z dnešní 1,5h na 25 minut. Severní regiony státu patří k nejzaostalejším a i pro budoucí tranzit do Srbska je velmi lukrativní zajistit pokračování výstavby.

Tato 1. část dálnice tvoří z uvedeného seznamu prakticky 1/3 náklady.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

a je tady další video k výstavbě 1. dálnice v zemi:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z dálničního rozvoje dálnice Bar - Boljare

:arrow: Dálnice Bar - Boljare (jednou cca. 165 km), která se staví ve 2 úsecích a sice úsek 3A: Smokovac - Uvač (34,0 km) a úsek 3B: Uvač - Mateševo (7,0 km) , tedy celkem 41 km je z technického provedení hotová. Do provozu se neodevzdá tento měsíc, ale mělo by se tak stát 15.1.2021. Prohlásil to premiér Krivokapić před pár dnama stojící na zasněžené dálnici:
Obrázek

Premiér na setkání s Číňanci přiznal, že na vině tohoto prodloužení je oddálení výstavby z důvodu pandemie COVID-19 a pro problémy, za které může především ČH sama; https://www.youtube.com/watch?v=KYPnthmIxEI .

Nyní probíhá kontrola kvality provedení a bezpečnosti. Jakmile komise řekne, že stavba je v souladu s požadavkama, tak se může převzít, prohlásil ministr kapitálových investicí, M. Bojanič.

Vláda se věnuje otázce jak zajistit financování dalších částí této dálnice. Prozatím EU participuje na prodloužení toho, co se staví dnes a sice úsek 4A Mateševo - Andrijevica v délce 23 km. Respektivě Černá Hora ví, že není možno postavit úsek 4A: Mateševo - Andrijevica (23,0 km), úsek 4B: Andrijevica - Berane (11,0 km) a úsek 5: Berane - Boljare (41,0 km) za dalších odhadovaných 850 mil. € za dalších 70 km dálnice. A i to jsou jen původní odhady, mezičasem je zaznamenán růst stavebních nákladů. ČH je v jednáních o větším příspěvku, který by mohl dosáhnout 40% nákladů na projekt ze strany institucí a fondů EU.

ČH nyní neplánuje, resp. prozatím neplánuje vstupovat do další komerční půjčky ve výši 1 mld. €.

Vláda se intenzivně věnuje i tomu jaké mýto se schválí. Jestli měsíční nebo jen celoroční a další modely s tím související.

Vláda ČH spíš plánuje rekonstruovat silnici Mateševo - Kolašin, uspíšit tuto modernizaci a stůj co stůj dobudovat chybějící úseky blíže ke hranicím se Srbskem vzhledem k akceleraci výstavby tam. Plánem pro dokončení tohoto cíle je pak rok 2027.

:arrow: Úsek Mateševo - Andrijevica je nejlépe připraven do výstavby, jak i opakovaně píšu ve fóru. Náklady na výstavbu 23 km dálnice se pohybují kolem 400 mil. €. Vláda hodlá v letech 2023 a 2024 investovat 200 mil. € do výstavby tohoto úseku, který označuje jako II. úsek který půjde do výstavby. Tyto výdaje vzrostou o dalších 20 mil. € ročně na jadersko-jónsky koridor. V roce 2018 se počítalo, že se Mateševo - Andrijevica postaví i formou modelu PPP, co ale padlo pro podmínky s Čínou. Náklady tehdy 273 mil. €, ale jeví se, že znovu byla tato částka podhodnocená po lepším průzkumu. Více i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p233449 .

:arrow: Státní silniční společnost Monteput hodlá v roce 2022 investovat 5,1 mil. € na rekonstrukci silničního napojení na dálnici v Mateševo do stejnoměnné osady. Jde o asi 1,4 km. Jináč řečeno na jednom konci dálnice bude rizikový kolizní úsek s nevyhovujícími poloměry zákrut a samotné šířky silnice a mostů. Původně se to mělo realizovat v roce 2020, ale pro nedostatek peněz to Monteput nedovedl realizovat; https://m-cdm-me.translate.goog/ekonomi ... x_tr_hl=en .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě jednou to co jsem včera rozepsal v širších souvislostech: nové datum pro zprovoznění 41 km dálnice je 15.1.2021. Jedná se o 2 úseky mezi Smokovac a Mateševo na dálnici Bar - Boljare.

Vláda hodlá posunout do zahájení příprav vedoucích k výstavbě další, 23 km dlouhý úsek Mateševo - Andrijevica. Nejedná se ale jenom o 23 km dálnice, nýbrž v tomto projektu je zahrnut i 18 km "přivaděč" aneb alternativa dnešního spojení Smokovac - Tolosi - Farmaci, což je obchvat hlavního města Podgorica na uvedené trase dálnice. Cena za tyto práce je někde kolem 400 mil. Černá Hora hodlá v letech 2023 a 2024 tento úsek postavit s tím, že na výstavbu vynaloží každoročně 200 mil. €. Ovšem a to je podstatná informace, že až 40% nákladů aneb 180 mil. € získá z podpůrných mechanismů EU. Co se terénu týče: Mateševo je ve výšce 1200m, Andrijevica 730m.

Tímto se zrealizují první 2 fáze projektu dálnice Bar - Boljare.

Černou Horu pak čeká realizace dálší 2 fází: Fáze III a IV mají stát v předpokládaných nákladech kolem 1,2 mld. €: Andrijevica - Boljare s délkou 56 km po hranice se Srbskem se má stavět 5 let a stát 730 mil. € a Đurmani - Farmaci blíž k pobřeží s délkou 34 km let se má stavět 4 roky a vyjít na 441 mil. €. Prozatím není vyjasněno ani financování obou fází.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

další 2 měsíce a jak pak si stojí dualizace 15 km tahu Podgorica - Danilovgrad: to je opravdu radost se tam na to dívat



*zemní práce: 88-98%
*práce s betonem a armováním: 83%
*asfaltéřské práce: 45%
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde jsem uvedl termín otevírání 1. dálnice v zemi k 15.1.: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 63#p246963 .

Tady je vyjádření ministra kapitálových investicí:
Works on the remaining sections of the highway by the end of the year - Significant investments in railway infrastructure planned

The opening of the priority section of the highway by January 15 is not certain, but it is very close, said the Minister of Capital Investments, Mladen Bojanic, and added that he believes that the works on the remaining sections could start by the end of the year. -

I must not dare to say that it is January 15, but here we are. We came close. Somewhere we will all forget those month or two delays when we first set off on that highway, putting aside everything that has happened to this project since its inception.

That road, when it opens, will be spectacular and will provide far safer and faster traffic to Kolasin - Bojanic said in an interview with the Mina-business agency. He added that, unfortunately, he cannot say that it is certain that the priority section of the Bar-Boljare highway, from Smokovac to Matesevo, will be opened on January 15, and that he does not want to prejudge. - Literally, in the last month, there are some small jobs left.

The delay with the electrical-mechanical installation was delayed, and that delayed the works the most, so we were waiting for certificates on water resistance and fire resistance, and maintenance should be agreed with the company Monteput - stated Bojanić. He reminded that the project was not done properly. - The municipality did not build a bypass around Kolašin.

That part of the road is very bad, but we managed to repair it, so that connection will be decent for the first time. A new road from the Matesevo loop to the Kolasin-Matesevo road is planned, and we will do a complete reconstruction from Matesevo to Kolasin - Bojanic said. He added that in the next period, in addition to the completion and commissioning of the priority section of the highway, work on the remaining sections is expected to continue. -

The project documentation is being prepared, and the conceptual project should be ready by the end of May at the latest. At the same time, we are in talks with various investors, primarily with the European Commission (EC), to see what opportunities we have for co-financing or some kind of assistance from European funds, to enter the construction of the second section, because Montenegro can hardly enter some commercial loans - said Bojanic.

He said that a conceptual solution for the section from Andrijevica to Boljar was being worked on at the same time, and that the contact point had been agreed with Serbia. - That is about 70 kilometers in total for those two sections. Projects are being worked on in a hurry and I believe that we can get to work by the end of the year - said Bojanic.
Ze kterého plyne, že termín nemusí být platný. Schází certifikace technologických zařízení, problémem je chybějící obchvat Kolašinu, čemu jsem se věnoval i v tom na začátku uvedeném odkazu, ale tady vláda zajistila dočasné napojení.

Termín se ale blíží bez ohledu na to jestli to bude právě toto datum.

Ministr zároveň potvrdil, že je záměr posunout do realizace další část dálnice, Mateševo - Andrijevica. Pracuje se na koncepčním provedení zbývajícího úseku Andrijevica - Boljare tak, aby se do konce dekády dal zrealizovat.

Z dalších informací vyplývá, že státní firma Monteput již hledá zaměstnance pro výběr mýta a údržbu celé dálnice.

Jistá organizace kritizuje kvalitu dálnice: https://www.slobodnaevropa.org/a/crna-g ... 51540.html . Ovšem zhotovitel CRBC ani černohorské ministerstvo toho názoru není: je běžné, že na takových stavbách jsou stovky věcí, které se musí před odevzdáním opravit, optimalizovat.

Dálnice v délce 41 km měla termín zprovoznění již vícekrát posunut. Výstavba se začala v roce 2015 s datem dokončení v roce 2019. Toto datum bylo posunuto, následně pro pandemii koronaviru znovu a nyní znovu pro byrokracii.

Tady je video, kde je popsán každý důležitý objekt na trase s přeletem nad dálnicí:

k tomuto datu byl stavební progres v plnění 97%



Ještě dodám informaci, že konečná cena v € ačkoliv projekt byl uzavřen v USD, k čemu tady proběhla debata pro dluh, je nakonec 1,3 mld. €. Je to cena za základní práce, dodatečné práce (přivaděč a vedlejší infrastruktura), úrokové a kurzové rozdíly. Tedy o 300 mil. € víc než byl původní záměr takhle sestavených priorit.

Tandem Bechtel-Enka nabízel postavení této dálnice za 1,2 mld. €.

Co je v dodatečných nákladech:

*slučka Smokovac (85 mil. €) společně s mýtní stanicí, reskonstrukcí několik ulic v osadách, vybudování vodovodní sítě podél celého dálničního úseku a vybudování dalších přístupových silnic pro další napojení; tohle naplnilo povolené prodražení o nadpráce 10% z ceny projektu
*výstavba trafostanic a elektrické sítě pro úsek dálnice, o čem jsem tady psal, dalších 31 mil. €
- to ani není v účtě za dálnici, to CRBC nerealizuje, tohle na úvěr zajišťuje Monteput
- bylo to tedy vyčleněno z dálničních prací, což značilo byrokratický postup a opoždění tím bylo způsobeno i při realizaci dálnice
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: 1. úsek budované dálnice, 41 km část Smokovac - Mateševo (tah Bar - Boljare) se nakonec do provozu nedostane ani v lednu ani v únoru ... prozatím je určeno všeobecní období: na jaro.

Důvod je zdánlivě prozaický. Tvrdí se, že to je kvůli sněhu: není potřebná technika. Důvod ze zákulisí je, že se stále dodělávají některé prvky, opravuje část technologií, dokončuje administrativní proces převzetí. V níže uvedeném článku se lze dočíst, že o dálnici se bude starat 150 zaměstnanců včetně výběru mýta.

Kód: Vybrat vše

Opening of the highway in Montenegro when maintenance equipment is procured

Friday, Jan 14, 2022

The commissioning of the section of the highway Podgorica - Matesevo depends on the completion of the remaining electrical installation works, and it is necessary for the State Commission for Technical Inspection to make a final report, which is necessary for technical acceptance, Monteput announced.

The company, which received the management of this first section, told Vijesti that it is necessary for Monteput to procure machines and equipment for the maintenance of that road. The executive director of the company, Milan Ljiljanic, could not specify when it will all be finished, but he states that it can be expected soon. - The construction of the highway Bar - Boljare, priority section Smokovac - Uvač - Mateševo is in the final phase.

The remaining final works on electrical and mechanical installations, the completion of which can be expected soon - stated Ljiljanić. According to him, until the commissioning of this section of the highway, it is necessary for the State Commission for Technical Inspection to make a final report on the technical inspection of the performed works, which is a precondition for issuing a use permit. - We expect that all the necessary works, as well as the necessary technical documentation with the necessary permits will be completed as soon as possible, after which this section of the highway can be expected to be opened to traffic.

In addition to the above, in order to create conditions for unhindered and safe use of the road, it is necessary to ensure the purchase of machines, special vehicles and equipment necessary for adequate maintenance, which is another prerequisite for putting into traffic. Public procurement procedures have already begun for the procurement of the previously mentioned vehicles and machines, and a number of tenders are being prepared - said Ljiljanic.

When asked how many workers will be needed to service and maintain this first section of the Montenegrin highway and when their employment and training will begin, Ljiljanic answered that preliminary estimates of the number of employees who will service the highway show that about 150 employees will be needed. -

Part of the employees will be engaged in internal redistribution within Monteput, while the remaining number will be employed after the competition was announced in accordance with the law. The final phase of drafting a new systematization of jobs is underway, after which the procedure of internal redistribution of employees and announcing a competition for hiring new workers will begin - said Ljiljanic.

Monteput has taken full care of the maintenance of this section, as well as the winter maintenance that is already needed, which is why special vehicles and various machines and equipment are needed.

:arrow: Dále, tunelem Sozina projelo v roce 2021 celkem 2,6 mil. vozidel, tedy o -9% proti roku 2019: https://me.ekapija.com/news/3543037/kro ... ona-vozila .

Obrázek


:arrow: Dále, stav sledované stavby dualizace Podgorica - Danilovgrad (15 km):

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Na dokončení velkých investičních projektů bude dle ministerstva dopravy potřebná částka do roku 2035 v propočtu 3,4 mld. €. (cenová hladina, rok 2019)

*dokončení celé dálnice Bar - Boljare
*výstavba rychlostního tahu Jadersko - Jónského koridoru přes území Černé Hory (zde se řeší zda dálnice nebo lepší magistrála - ve formě rychlostního dualizovaného tahu v některé úprave trasy)
*kompletní oprava železnice Bar - hranice se Srbskem
*kompletní oprava železnice z Podgorice směrem na Tiranu
*kompletní oprava železnice na trase Nikšić - Trebinje - Čapljina
*rozvoj letišť Podgorica a Tivat
*rekonstrukce hlavní silnice Plužine - Šćepan Polje

Strategie rozvoje dopravy pro roky 2019 - 2035 je v rozsahu, který si žádá velké náklady a není možno tyto cíle realizovat výhradně prostřednictvím rozpočtu Černé Hory.

V posledních letech se náklady na dopravní infrastrukturu zvedají na 5% HDP. Reální veřejný dluh je na hranici udržitelnosti. Půjčky již nejsou řešením pro všechny cíle. A de facto nejsou již žádoucí, vyjma speciálních z evropských a nadnárodních infra- bank.

Ministerstvo přiznává, že stát je de facto "zadlužen po uši" a nové zadlužování i ve výši 1 mld. € by bylo riskantní.

Do alternativních schém financování se mají posoudit formy přes PPP a přímé udělené koncesí. V takovém případě investor postaví projekt a bude inkasovat veškerý zisk. Obava plyne z toho, že projekty si na sebe nevydělají v prvních letech a bude si to žádat státní spoluúčast a na splácení na ní nebudou další příjmy z realizovaných projektů. Garance za ztráty bude muset na sebe převzít stát.

Asi 50% zmiňovaných odhadů činí dostavba dálnice Bar - Boljare. Na pokračování se intenzivně pracuje ... jak jsem se v tématu zmínil, ovšem s vypětím všech sil.

Rekonstrukce a modernizace železnice z Baru po Srbsko má pak vyjít na asi 247 mil. €. Otázní je, kdo tuto modernizaci zaplatí. Do úvah připadá koncese pro Čínsko-Srbské seskupení na základě obchodních zájmů, kdy Srbsko potřebuje přístavy v Černé Hoře, což je i důvod realizace dálnice, kterou ale platí Černá Hora. Důvodem této modernizace je fakt, že na nezmodernizované trati se cestuje 48 km/h a po základní rekonstrukci by to bylo 70 km/h.

Modernizace trati Podgorica - Tuzi - směr Albánsko má stát 35 mil. €. Tady je dohoda o pokračování až do Tirany.

Modernizace tratě Nikšić - Trebinje - Čapljina, tedy ale v rámci území Černé Hory po hranice s Bosnou má vyjít na 180 mil. €. Tato modernizace se plánuje a avizuje delší dobu. Tato města kdysi spojovala úzkorozchodní železnice, po které se jezdilo od 1938 do jejího zrušení v roce 1976. Nyní by se měla obnovit a tomu odpovídají i náklady.

Do modernizace letiště Podgorica se má investovat 95 mil. € a do Tivatu dalších 55 mil. €. Obě mají jít do koncese a z nadbytečného zisku se má odvádět dokonce podíl státu.

Rekonstrukce hlavní silnice Plužine - Šćepan Polje - ke hranicím s Bosnou má vyjít na 60 mil. €.

J-J koridor v podobě rychlocesty má vyjít na 1,013 mld. €. Plánem ale byla trasa od Chorvatska po Albánsko, první úsek do roku 2035 měl být od HR po Bijelu obchvatem kolem Herceg Novi. Tedy asi 17 km v nákladech 193 mil. €. Z Bijela se plánuje most přes Boku Kotorskú s viaduktem za 68 mil. €. Z Tivatu do Baru s obchvatmi kolem Tivatu, Budvy a Baru mají vyjít na 600 mil. €. A pak po Albánsko dalších 150 mil. €. Tohle všechno ale bude jináč, protože se mezičasem zvážila trasa od Bosny. I proto se ale formují jiné projekty v jiných osích.

Strategie byla aktualizována o některé úseky, ale ne o čísla. Tak nebo tak, není možno jí ufinancovat. Je ale hezké, že stát má zásobník s projektama ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Včera vyšla zpráva, že 1. dálnice v zemi, 41 km úsek Smokovac - Mateševo (dálnice Bar - Boljare) se má do provozu nakonec odevzdat v 05/2022. Naplní se tak několikátý termín, kdy ten poslední uvedl, že to bude jaro 2022. Mýtné bude činit 3,2€ pro osobní vozidlo. Jiný zdroj uvádí 3,5€.

https://www.bankar.me/2022/03/25/otvara ... a-32-eura/

Ačkoliv dálnice je technicky hotová, tak stát selhal ve včasném obstarání techniky pro údržbu a sehnání pracovníků k této činnosti a i k výběru mýta. Navíc se řešilo alternativní napojení a další "věci mimo samotné dálnice". Výstavba realizována čínskou firmou se protáhla na skoro 2x, z poloviny pro pandemii, z 1/5 pro špatné geologické odhady a nevyhnutnost zvednout financování projektu a z 30% z viny špatné vládní přípravy: slabé zajištění překládek inženýrských sítí, elektroinstalační práce atd.


:arrow: No a tady je poslední stav z výstavby dualizovaného tahu Podgorica - Danilovgrad (sledovaná stavba v tématu):

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: K 1.5. vyšla zpráva, že 1. dálnice v zemi, 41 km úsek Smokovac - Mateševo (dálnice Bar - Boljare) má již plnohodnotní napojení elektrickou energii. Nyní probíhá testování zařízení v tunelech a zrychlují se aktivity, aby se dálnice mohla odevzdat do provozu; https://www-blic-rs.translate.goog/bizn ... x_tr_hl=en .

:arrow: Zde je poslední stav z výstavby dualizovaného tahu Podgorica - Danilovgrad (sledovaná stavba v tématu):



:arrow: Záběry z prací rekonstrukce regionální silnice:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Informace k 1. dálnici, která měla již být otevřená, ale není ...
mapa silniční sítě<br /><br />žlutá - trasa první části dálnice Bar - Boljare<br />červená - státní silnice<br />modrá - regionální silnice
mapa silniční sítě

žlutá - trasa první části dálnice Bar - Boljare
červená - státní silnice
modrá - regionální silnice
000.JPG (95.36 KiB) Zobrazeno 3821 x
1. dálnice v zemi, 41 km úsek Smokovac - Mateševo (dálnice Bar - Boljare) není ani nadále v provozu, mělo by se tak stát v létě - dle premiéra v 07/2022.

Předseda vlády doslovně řekl:
  • Dionica autoputa Smokovac – Mateševo ne samo najskuplji put, „nego se i najsporije radi.“ Dodao je da ne može da garantuje da će se 13. jula otvoriti auto-put.

    Premijer Crne Gore Dritan Abazović za Vijesti.me
Tedy, že úsek dálnice Smokovac - Mateševo je nejen nejdrahší silnicí, ale i nejpomalejší co se výstavby týče. Otevření se plánuje na 13.7., ale ani premiér negarantuje, že se tohle datum dodrží. :crazy:

Proč 13.7. ... je to svátek státního významu. (viz historie)

trasa celé dálnice:
Obrázek

Mýto, které již vláda uveřejnila jako fixní

*3,5€ pro osobní automobil
*17,5€ pro nákladní automobil
*17€ pro autobus

MPR 100 km/h

*jde o horskou dálnici, s nižšími parametry
- rozebíralo se to v tématu
*při snížené MPR bude nižší spotřeba CO2 i spotřeby PHM
*při plánování ke zkrácení cestovních časů se vycházelo z této MPR

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Segment údržby již zajistil smlouvu na nákup 10 ks sněžných pluhů a 2 speciální vozidla pro letní údržbu.
Bezpečnost v tunelech je pokrytá 4 vozidlama hasičů: 2 větší speciální a 2 menší.
Na novou část dohlíží 566 kamer.

Nej most je most Moračica: 175m vysoký a 960m dlouhý.

Obrázek



ještě jednou seznam mostů a tunelů: http://monteput.me/autoput-bar-boljare/ (informace)
11.JPG
11.JPG (86.37 KiB) Zobrazeno 3821 x
12.JPG
12.JPG (63.8 KiB) Zobrazeno 3821 x
Síť odpočívek, motelů a ČSPH se plánuje pro celou dálnici. Na novém úseku bude prozatím 1 lokalita pro ČSPH. Do budoucna v kombinaci odpočívek nebo motelů:

- Virpazar cca km 12 + 000
- Velje Brdo cca km 44 + 000
- Gušići cca km 69 + 000
- Mateševo ​​cca km 90 + 000
- Berane cca km 124 + 000
- Štitari cca km 135 + 000
- Boljare cca km 163 + 000
///
- Šteke okolo km 31 + 000
- Andrijevica cca km 112 + 000
- Berane cca km 124 + 000
- Crnča cca km 139 + 000

Důvod, pro který je v omeškání uvedení do provozu je prozaický i dle šéfa státní společnosti Monteput: jakmile se odevzdá do provozu, tak zhotoviteli běží záruční doba. A je nevyhnutní 100% kontrolovat všechna zařízení, veškerou elektroinstalaci projektu atd., s čím se jevil problém v posledním roce. Všechny systémy v tunelech musí zajistit bezpečnost provozu. Prozatím je průběh kontrol systémů velmi dobrý.

Na 41 km dálnice je 16 tunelů se dvěma rourama. Nejdelší je tunel Vjeternik se 3 km. Dále je zde 20+ mostů. Většina trasy je vedená po mostech a v tunelech.

Monteput informovala, že bez ohledu na termín 13.7., by se měla dálnice uvést do provozu toto léto. Bude dořešen snad celý proces kontroly systémů, bude dořešená údržba, pracovníci na mýtnicích a napojení na dálnici, co všechno byla komplikace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Aby tady byla i protihodnota informací ... na PC lze nechat článek přeložit. Pojednává o mafiánském státě ČH, o společnosti Bemax (stavební gigant na tomto trhu, který de facto staví všechno od dálnice přes silnice po budovy ... ), o napojení na ex policisty, kteří střeží její sídlo po praktiky v médiích až po politiku.

https://www.aktuelno.me/politika/crna-g ... asinerije/

V zemi je "vynovená" vláda, předse jen více transparentní. Poslední dobou se realizoval velký audit vícero firem, jakž takž ozdravují veřejné finance, stabilizoval se státní dluh a zatklo vícero důležitých soudců ... Nedávno byla vyslovená nedůvěra ve vládu: https://balkaninsight.com/2022/02/04/mo ... ence-vote/ . Buď se vytvoří nová nebo budou v zemi předčasné volby.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cerno ... re/2156102
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cerna ... et/2198957 - právě tento článek dovysvětlí úvod tohoto příspěvku

Politika a stavebnictví jsou často spojené nádoby. Přes stavební aktivity lze "vyvádět" peníze a s dobrým P.R. ukazovat rozvoj. Často na úkor dluhu, který nikdy není vidět hned jako problematický. Ideální pro stát o velikosti jednoho českého kraje, který potřeboval umožnit vznik nových státních budov a pojmout soběstačnost v infrastruktuře od energetické přes dopravní po další občanskou. A děje se tak dodnes. ČH není jediným státem; ačkoliv v prostoru Evropy jedním z mála, který to dotáhl v této kombinaci takhle daleko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Důvod, pro který se odkládá zprovoznění prvních 41 km dálnice v této zemi pak není jen o kontrole elektrických sítí a zařízení v tunelech, ale taky schází jedna z napojovacích regionálních silnic na tuto dálnici.

Je ve výstavbě a sice R13 Bioče – Mateševo – Kolašin a tady je stav z realizace k 06/2022 se záběry na dálnici: strategickým místem je ten most


Na této silnici se intenzivně pracuje. Tak uvidíme jak to nakonec bude i s otevřením dálnice i s touto silnicí.


No a ještě stav realizace dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad v délce 15 km (sledovaná stavba v tématu):

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

sledované stavby v tématu

:arrow: Je skutečností, že zítra - 13.7. se otevře prvních 41 km dálnice v zemi. Jde o úsek Smokovac - Mateševo (dálnice Bar - Boljare). V tématu bohatě popsaná. Nejsložitější část z celé plánované dálnice.

v článku jsou další hezké fotky, které ve vláknu nejsou: https://www-b92-net.translate.goog/auto ... x_tr_hl=en


:arrow: tady je stav realizace, z pohledu vozidla na silnici, dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad; 11.7. ukončení prací tohoto 15 km dlouhého "městského" zkapacitněného tahu



slavnostní ceremoniál v souvislosti s ukončením prací:



letecké záběry z dronu:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

živé vysílání otevíracího ceremoniálu k prvním dálničním km do provozu (viz příspěvek výše)



ta paní četla v domácím jazyku, ale měla s tím velké problémy (každá 3. věta zásek ve slovech)
Obrázek

Obrázek

Takže tak jak to bývá běžné v Mexiku, kde tyto proslovy nemají konce ... tak se stává realitou, že se konečně tato dálnice odevzdává do provozu. Je to největší infrastrukturní projekt v historii ČH a zřejmě na věky zůstane. Mnoho lidí v proslovech zdůraznilo, že se musí pokračovat dál atd.

Co říct víc? Po 7 letech, 4 vládách, 5 odkladech termínu zprovoznění a téměř 1 mld. € se otevírá tohle nádherné veledílo. Jeho největším přínosem je překonání známého kaňonu Morača. Na Den Černé Hory se dostává takhle symbolicky do provozu a snad bude přínosnou stavbou pro obyvatele i turisty a všechny kdo tudy pojedou.

Obrázek

Fotek je zde hodně, informace mohu zopakovat. Namísto dnešní 1,5h se pocestuje 25 minut. Postavilo se 20 mostů v délce 6,1 km, postavilo se 16 2- tubusových tunelů v délce 17,7 km a k tomu dalších 17,2 km "volné" trasy. A to je těch 41 km, tedy 58% délky vede v tunelech a po mostech.

MPR je zde 100 km/h. Dálncie nakonec jde ze 63m v n.v. až po 1100m ve Smokovaci.

Prvních 7 dnů bude provoz zdarma. Pak má stát mýto pro osobní vůz 3,5€.

Původní náklady 809 mil. €. Navýšení o dalších 100 mil. € a celá řada dalších vyvolaných investicí k tomu. První termín pro otevření byl 05/2019.
Stát málem zbankrotoval. Až po silně medializovaných informacích se vyjednalo snížení % úroků a zrealizovalo vícero kroků. Dluh za dálnici není jediným a bylo to v dobách pandemie a výměny vlády, ale dálnice je hlavním důvodem, protože odstartovala celou řadu jiných investicí za státní zdroje.

Tento ceremoniál vyšel na 20 tis. €.

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.7.2022 22:53:08, celkem upraveno 5 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

projížďka po nové dálnici

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“