Island

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Island

Příspěvek od Diaľničiar »

ic-flag.gif
ic-flag.gif (656 bajtů) Zobrazeno 39309 x
ic-map.gif
ic-map.gif (18.5 KiB) Zobrazeno 39307 x
Rozloha: 103 000 km2
Počet obyvatel: cca. 0,36 mil.
Hlavní město: Reykjavík (cca. 130 000 obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.12.2020 10:09:21, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

V zimě je spousta hlavních komunikací vyhřívaná potrubím, kterým je vedena horká voda z gejzírů. V hlavním městě jsou tak řešeny i mnohé chodníky, parkoviská, náměstí atd.

Několik fotek ze silnic:

http://icelandiscool.com/photos/images/ ... 595158.jpg
http://icelandiscool.com/photos/images/ ... 203975.jpg

I když je na Islandu vážná finanční a hospodářská krize, projekty, které byly začaty v roce 2008, pokračují stejnakým tempem i nadále, i když muselo přijít ke změnám - zahraniční stavební firmy požadovali změnu plateb (z islandské koruny na EUR/USD) a vyrovnání strát. Konkrétní projekty zde uplatnil i Metrostav.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.11.2022 21:45:03, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav k 1.1.2007:

Silniční síť sestává z cca. 14 700 km vozovek, z toho má pouze okolo 6 500 km zpevněný povrch. Na 1 000 obyvatel připadá 612 osobních automobilů a Island tímto poměrem předstihl i USA a Austrálii, které dosud byly v tomto směru prvními v rámci členských států OECD.

Island nemá dálnice ani rychlostní silnice, ale disponuje několika vícepruhovými silnicemi a to v okolí hlavního města Reykjavík, kde žije 30% obyvatel Islandu, kterých je cca. 300 000.

2x3 před Reykjavíkem
Reykjavik.jpg
Reykjavik.jpg (81.44 KiB) Zobrazeno 39252 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

Administratíva silniční sítě Islandu :arrow:

http://www.vegagerdin.is/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

Vládní odkaz - podsekce ministerstva infrastruktury :arrow:

https://www.stjornarradid.is/raduneyti/ ... aduneytid/

*je zde možnost angličtiny
*spadají sem silnice a jejich výstavba
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.11.2022 21:40:22, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
robin
Příspěvky: 13
Registrován: 18.1.2010 14:40:00

Re: Island

Příspěvek od robin »

Most Siglem a Olafem postaven je, tunel se bude prý v září předávat do užívání. Projel jsem Island dokola po silnici č.1 a kromě úseků, kde chybí afalt, není v silnici ani jedna díra :D, raritou jsou mosty, které jsou postaveny pouze v polovičním profilu
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Warcz »

Kolik že ta blanka ma stat ?

http://byznys.lidovky.cz/metrostav-doko ... oprava_nev
10Km tunelu za 1,3 Miliardy...
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Kubajsu »

Jenom??? Jasně, jsou to tunely výrazně jednodušší, ale cena téměř desetinová, to mi dost vyrazilo dech.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 15:34:05, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Jarda Š. »

Už to tu kdysi proběhlo, ty islandské tunely jsou budované jen na jeden pruh s výhybnami, tedy profilem jsou hodně podobné průzkumným štolám u českých tunelů. V pevné hornině se ani nebudovalo ostění, jen bylo nutné utěsnit pukliny, kterými prýštila tlaková voda.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 15:33:50, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Sosa »

Kterých bylo výrazně více než se počítalo. A to byl tké jeden s důvodů prodělku. Jinak finanční průšvih je to obrovský.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 15:33:33, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od obr »

je to zase jeden z demagogických novinářských výblitků. Jde o to zapůsobit "řvavým" titulkem. V seriozních novinách by byla nějaká analýza, proč je takový cenový rozdíl a pak teprve ten titulek.
nejde jen o rozdíly v technické/geologické náročnosti či vybavení tunelu, ale třeba - je ten cenový rozdíl teprve dnes po pádu hodnoty islandské koruny a posílení české koruny ? byl ten rozdíl i při podpisu kontraktu a tehdejším kurzu ? Ing. Polák tam říká, že se nyní jedná o ceně znova, právě kvůli islandskému měnovému krachu...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 15:34:20, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Warcz »

částka 1,3 Miliardy je původní, ale stejně mi to hlava nebere jak mohli podepsat stavbu 10Km tunelu za 1,3 miliardy. tz že byli schopni to za ty peníze postavit.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od jonáš »

No při předpokládanym minimálnim profilu to dává kolem 10 tisíc na kubík vystřílený horniny. Nevim ale kolik je na to cena obvyklá. Moc víc by se tam dle severských zvyklostí dělat nemuselo, třeba čekali že nějaký vícepráce z důvodu geologie uhádaj na navýšení jako tady. Nebo si někdo tehdy myslel, že to podepisuje v českých korunách nebo dokonce v norských :lol:

Pokud je to v kursu při podepsání kontraktu, kolik to dělá dneska? A nebo naopak, jestli je to ve dnešnim kursu, kolik to mělo být při původnim? Na webu jsem našel jen roční historii a tam kurs ISK dokonce o 10% posílil ;)
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od obr »

původní částka je 5,7 mld Islandskýcch korun.
Dle vývoje kurzu ISL koruny ke Kč - v 7/2000 kurz 48 Kč/100 ISL tedy 5,7 mld ISL = 2,8 mld Kč , v 5/2006 33 Kč/100 isl tedy 1.8 mld, nyní 15 Kč/100 tedy 0,8 mld kč.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Lenny »

Srovnávat ražbu na Islandu a tady, to je jak srovnávat kopání krumpáčem do měkké hliny a do betonového masivu. Prostě to nejde. A taky je třeba rozlišovat, co všechno je předmětem dodávky. Může to být cena jen za vyražení, stejně tak i za zřízení vozovky apod. Podrobnosti nevím.

Spíš se divím, že se nezajistili proti kurzovému riziku.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od Kubajsu »

Jarda Š. píše: Už to tu kdysi proběhlo, ty islandské tunely jsou budované jen na jeden pruh s výhybnami, tedy profilem jsou hodně podobné průzkumným štolám u českých tunelů. V pevné hornině se ani nebudovalo ostění, jen bylo nutné utěsnit pukliny, kterými prýštila tlaková voda.
Aha, já mysle, že se jednalo o klasický obousměrný dvoupruh. Ostění se na většině míst nedělalo, ale zase byly (předpokládám, že už při nabídce to museli kalkulovat) výrazně vyšší náklady na samotnou ražbu (tvrdá hornina ve velké hloubce), injektáže, kotvení, problematické klimatické podmínky na zařízení staveniště, dražší materiál...
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Blanka, den otevřených dveří

Příspěvek od andy »

Stavět lacino? V Česku nemožné, na Islandu ano. Tamní „Blanka“ přišla na desetinu
(...)
„Na Islandu je to jednoduchý dvouproudý tunel bez ničeho, v Praze byly obrovské nároky na bezpečnostní opatření, větrání, přeložky sítí,“ vypočítává Polák, podle něhož Metrostav použil na Islandu nejlevnější možnou metodu s jednoduchým zajištěním a v řadě míst ponechal „holou skálu“ bez jakékoliv výztuže...
„Inflační doložku jsme ve smlouvě samozřejmě měli, ale s tím děsivým pádem islandské koruny se nepočítalo,“ vysvětluje Polák...

Jinak na výkres profilu tunelu se dá doklikat přes ten link, co sem dával kalanis: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... gur-4b.pdf (str. 17)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Island

Příspěvek od Lenny »

Fotogalerie tunelů na Islandu http://byznys.lidovky.cz/foto.asp?c=A10 ... y&strana=1
Tak úzký profil by u nás prošel stěží.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Sopko
Příspěvky: 149
Registrován: 26.3.2009 6:59:03

Re: Island

Příspěvek od Sopko »

Lenny píše:Tak úzký profil by u nás prošel stěží.
taky je to spojení dvou malých rybářských vesniček s 2 tisíci obyvateli v odlehlém cípu ostrova s krajským městem. Blanka je městský tunel v metropoli s 1,25 mil. obyvateli.
Docela by mě zajímalo jaká tam bude hustota provozu v zimě :-)
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Island

Příspěvek od Honda »

Islandskými tunely se jezdí!
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhých patnáct kilometrů zkrátilo otevření dvou dosud nejdelších tunelů, jaké Metrostav dosud postavil.
Práci divize 5, která projekt s názvem Héđinsfjarđargöng (titulní foto) nejen řídila, ale její pracovníci stavbu přímo prováděli, ocenil při slavnostním zahájení i islandský prezident Ólafur Ragnar Grímsson. Při zahájení provozu na nové komunikaci přestřihl jako první pásku ve fjordu Héđins současný ministr dopravy Ögmundur Jónasson (foto č. 1, napravo jeho předchůdce Kristján Möller, vlevo ředitel Vegagerðinu Hrein Haraldsson). Ředitel divize 5 Ing. V áclav Soukup a oba vedoucí projektu Ing. David Cyroň a Ing. Ermín Stehlík (foto č. 2 zleva) tomu s uspokojením přihlíželi.

Co napadne divizi 5, když se řekne Island...

Práce naší divize 5 na dalekém Islandu prakticky skončila. Společnost Vegagerðin, která se zabývá správou islandských silnic, převzala jako investor i uživatel hotový projekt Héđinsfjarđargöng. Tunelové spojení mezi městy Siglufjörđur a Ólafsfjörđur se otevřelo pro veřejnost. Co všechno se při té příležitosti může vybavit člověku, který naši stavbu na Islandu zblízka zná, připomněl ředitel divize Ing. Václav Soukup: „Ohromná výzva pro všechny, kdo se do stavby zapojili. Představa o složité práci ‚na konci světa‘ v drsných klimatických podmínkách. Náročné diplomatické projednávání v rodinách, rozhodnutí jet a stavby se zúčastnit.Únavná celodenní cesta letadlem a dalších šest hodin cesty autobusem na sever Islandu. Práce v novém prostředí, s novou mechanizací, pod otevřenou horninovou klenbou a v Metrostavu dosud nepoužívanou technologií Drill&Blast. Každodenní souboj s horou a s vodou, tryskající často v nepředstavitelném množství a pod ohromným tlakem. Nutnost vyrazit za den dva pětimetrové záběry na jednom i druhém tunelu. Když je dobrá skála i tři. Když z vrtů pod tlakem tryská voda, tak také žádný. Dvanáct hodin denně, šest dní v týdnu, celých osm týdnů po sobě...

Stále stejný kolektiv a tváře. V zimě téměř pořád deprimující tma a v létě zase světlo, při kterém se nedá spát. Větrné a sněhové smrště nebo všudypřítomná voda. Možnost krátkého odpočinku v neděli. Jako bonus čeští kuchaři. Jít si zaplavat nebo poležet v termálním bazénu. Zahrát si fotbal. Poznat krásy islandské přírody.
Slavnostní zakončení ražeb vloni v dubnu – všichni Islanďané v ólafsfjörđurském sále vzdali hold práci našich razičů i techniků potleskem vestoje. Nejlepší vizitka či reference pro české stavebnictví, společnost Metrostav a naši divizi, jakou jsem ve své profesní kariéře zažil. ... a najednou je silniční spojení s více než 11 km tunelů v pohoří na poloostrově Tróllaskagi v zemi Nordurland hotovo. Domů se vrátili zocelení chlapi. Ti nejmladší získali ohromné zkušenosti. Z těch o něco starších se stali mistři svého oboru. Ti nejstarší tvrdí, že tato stavba zřejmě představuje vrchol jejich pracovní kariéry.

Zanechali jsme na Islandu dílo, které je největší zahraniční referencí Metrostavu. Ten samý týden, kdy se otevřely tamější tunely, jsme provedli první odpal na stavbě přístupových tunelů do metra v Helsinkách. Bylo by to možné bez projektu Héđinsfjarđargöng? Velký dík proto patří všem, kdo na Islandu přiložili ruku k dílu.“

Héđinsfjarđargöng

lokace Island, kraj Norðurland
objednatel Vegagerðin (správa silnic)
dodavatel sdružení MEHA
lídr sdružení divize 5 Metrostavu
druhý člen sdružení islandská firma Háfell
vedoucí projektu do 30. 6. 2007 Ing. David Cyroň
ředitel výstavby od 1. 7. 2007 Ing. Ermín Stehlík
začátek ražeb 21. září 2006
otevření 2. října 2010
délka celkem 14 100 m
most přes řeku Héđinsfjarđará 14 m
celková délka tunelů 11 025 m
běžný ražený průřez 52,83 m²
průřez v odstavu 75,25 m²
počet výhyben 18
nejvyšší nadloží 850 m pod horou Ţverfjall
technologie ražeb Drill&Blast
délka vývrtů pro trhací práce 1 500 km
délka vrtů pro injektáž 40,6 km
délka předvrtů 32 km
spotřeba chemických injektáží 633 tun polyuretanů
spotřeba rychletvrdnoucího cementu 617 tun
oplášťování proti průsakům 77 000 m²
délka odvodňovacích potrubí 32 km

tunel Siglufjörđur
celková délka 3 875 m
ražená část 3 650 m
teplota vody 8–20 °C (geotermální)
prorážka do fjordu Héđins 3. dubna 2008
kubatura ražených částí 200 000 m³

tunel Ólafsfjörđur
celková délka 7 150 m
ražená část 6 925 m
tlak tryskající vody přes 30 barů
teplota vody 2–3 °C
maximální celkový přítok 600 l/s
nejvyšší výkon 330 m v červenci 2007
spotřeba injektážní směsi 555 kg/bm
v sanovaných úsecích
začátek protiražby 5. května 2008
prorážka 9. dubna 2009
kubatura ražených částí 380 000 m3

http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... -se-jezdi/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.12.2020 10:13:22, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Island

Příspěvek od viky »

Lenny píše:Fotogalerie tunelů na Islandu http://byznys.lidovky.cz/foto.asp?c=A10 ... y&strana=1
Tak úzký profil by u nás prošel stěží.
To na obr.č.24 je výhybna? Budí to dojem,jakoby tam byla křižovatka
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Island

Příspěvek od Bobek »

Popisek hlásá "bezpečnostní záliv s otáčením", tak to nejspíš bude bezpečnostní záliv s otáčením. :)
Království a půl princezny za 511.
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Island

Příspěvek od viky »

aha,popisků jsem si nevšiml :oops:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 15:35:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozpočet na rok 2012 je navržen jako rozpočet deficitní, a to v rozsahu 17,7 mld. ISK (149 mil. USD), což představuje ekvivalent cca 1,1% HDP země. Rozpočet na rok 2013 by již měl být přebytkový. Z hlediska snižování schodku státního rozpočtu se jedná z islandské strany o mimořádný úspěch. V roce 2008 byl schodek státního rozpočtu -13,5% HDP, v roce 2009 již jen -10%, v roce 2010 -10,1% a v roce 2011: -4,1% HDP. Toto mimořádné tempo narovnání státních financí bylo dosaženo jen pomocí výrazných restriktivních opatření, tj. zvyšováním daní a omezováním výdajů státu. Rozpočty jednotlivých resortů byly sníženy v roce 2010 o 5%, v roce 2011 o 2% a v roce 2012 došlo k plošnému snížení o další 3%. Jedinou výjimkou je sociální oblast, ve kterém škrty dosáhly pouze 1,5%.

Míra nezaměstnanosti dosáhla v roce 2011 souhrnné hodnoty 7,1%. Oproti obvyklým modelům v ostatních západních zemích je na Islandu největší nezaměstnost v hlavním městě Reykjavíku (9,0%) a v jeho okolí (7,0%), zatímco v regionech a na venkově je relativně nízká (5,0%).

Jakkoliv finanční a v případě Islandu i následná hospodářská krize podlomila sílu islandské ekonomiky, nesmíme zapomínat na to, jaký byl výchozí stav Islandu před krizí. Islandské HDP na hlavu bylo po Lucembursku druhé nejvyšší v Evropě (i nyní po krizi je např. vyšší než v UK, ES, IT apod.), jedná se o mimořádně technologicky vyspělou zemi a s unikátním know-how v řadě oblastí. Islandská ekonomika je založena především na rybolovu, energetice (geotermální energie), nerostných surovinách a vyspělých informačních technologiích.

Silniční síť se v roce 2011 sestává z 12.888 km vozovek (pokles za 4 roky o 1.900 km) , z toho má 10.986 (vzestup za 4 roky o 4.486 km) km zpevněný povrch. Infrastrukturní zázemí země je pouze na jeho pobřeží, přičemž rozsáhlé, neobydlené plochy ve vnitrozemí mají minimální infrastrukturu. Hlavní dopravní tepnou je silnice č. 1, tzv. Ring Road kolem dokola celé země, která měří 1.339 km. Na 1.000 obyvatel připadalo v roce 2011 cca 647 osobních automobilů, což je jeden z nejvyšších poměrů v Evropě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Island

Příspěvek od Diaľničiar »

Road System 2012 :arrow:

http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... em2012.pdf

Silniční síť sestáva z 12.898 km silnic, z čeho zpevněný povrch má 10.986 km. Nic jiné se nezměnilo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“