Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Populace vzrostla o cca. 3 tisíc lidí, tedy asi 8% na 39 tisíc. Prakticky identicky k Monaku. Jen tedy, Lichtenštejnsko je o dost proti Monaku větší. Další změna nastala v roce 2019 a sice, Vaduz již není největší sídlo ve státě. Tím je již severněji položená obec Schaan. V těchto 2 sídlech pak žije dohromady 1/3 obyvatel.
Navzdory pandemii COVID-19 a výkyvům ve světě (+ vysoké deficity st. rozpočtů atd.) potvrdila agentura Standard & Poor's v 11/2020 Lichtenštejnsku nejvyšší hodnocení AAA a stabilní výhled. Základem jsou 3 fakta: stabilné příjmy domácností s mírným zadlužením, vysoké finanční rezervy a dobrá příjmová stránka.
Udržení nejvyššího možného ratingu v těchto časech a navzdory udrženým službám a přitom se dosahuje zdravá finanční situace veř. rozpočtu je základním stabilizačním faktorem pro další krizové časy.
Vláda předpokládá pro letošní a příští rok výdaje navíc a později obnovit přebytkové hospodaření a vrátit se tak ke tvorbě rezerv. Nezaměstnanost tady nestoupla pro řadu opatření. Firmy vyvážejí do zahraničí o 8% méně tovaru.
Hlavně v zimním období je nutno respektovat s plnou vážností stav silnic, značení na nich, varovní nápisy kolem a nepouštět se blíž k okraji silnic, protože snadno dojde k vybočení. Starostlivost o horské alpské silnice existuje a klade se na to velký důraz, je tady k dispozici adekvátní technika, ale i silničářská vozidla tady mají často problém udržet vozidlo na silnici. Letos v předešlé zimě došlo k těžké nehodě, kdy se sypač dostal mimo silnici, několikrát se převrátil a řidič zůstal těžce zraněn v asi 30m propasti. Problémem bylo i dostat vozidlo zpátky na silnici. Následně proběhla velká informační kampaň k situaci zvýšeného cestovního ruchu v zemi. Tuto zimu tento problém patrně nebude.
Kvalita silniční sítě a ulic je velmi dobrá. Její celkový rozsah byl v roce 2019 již v úrovni 630 km. Z toho 130 km jsou polní silnice včetně alpských a 500 km jsou městské komunikace a spojovací silnice mezi sídlama. Při rozvoji silniční sítě se klade důraz na strategické dopravní plánování, optimalizaci dopravních systémů a berou se do úvahy taky klimatické změny a požadavky na ekonomickou výkonnost. Posuzuje se dopravní tok a pracuje se již se znalostmi kolem dopravnách technologií a organizace dopravy. Všechny procesy se uskutečňují tak, aby silniční síť byla použitelné nejen v současnosti, ale i v budoucnosti.
Silniční síť Lichtenštejnska:
- Li1.JPG (82.29 KiB) Zobrazeno 32692 x
Výstavba a obnova lichtenštejnské dopravní infrastruktury
Lichtenštejnská silniční síť je velmi dobře napojená na švýcarskou dálnici A13. Veřejná doprava je rovněž kvalitní a jsou zde pravidelné bus linky na Rakousko i Švýcarsko.