Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Napsal: 10.9.2021 17:34:59
Dodavatelské asociace pro rozvoz zboží a distribuční řetězce varují před sesypáním zásobování základních komodit, paliva nevyjímaje. Situace došla tak daleko, že průmyslné spolky požadují po vládě urychlené zařazení povolání řidiče nákladních vozidel mezi ohrožené povolání, čímž by se odstranila všechna ta část nepříjemné agendy, která vznikla nejen pro Brexit.
Již jsem se tomu věnoval o něco výše. Mezičasem ale chybí v UK na 90 000 řidičů. Obchodní řetězce, ČSPH a menší společnosti třeba se stavebním materiálem stále častěji šahají k oznámení, že některý tovar je sice na skladu, ale nemá ho kdo do prodejny dovézt.
Je evidentní, že ani armáda by nedisponovala dostatkem řidičů.
Proč opouští pracovníci ze stř. a vých. části EU tento stát a dosavadní povolání
*větší daně; nižší příjmy
*požaduje se jistá úroveň AJ, kterou ale většina nových pracovníků z této části EU nesplňuje
*vyšší stupeň administrace
*změny na hranicích si dále vyžadují delší a složitější papírování, co se mnoha řidičům nelíbí a nechtějí sem již ani jezdit, což je dokonce nepřímý dopad na zásobení UK
*stoupající mzdy pro řidiče v jejich mateřských státech již pro jejich nedostatek tam
*Německo, které nabízí prakticky stejné platy, tak zároveň nevyžaduje téměř žádné administrativní úkony
Jezdit v UK již není dávno atraktivní ani pro domácí obyvatelstvo. Z asi 300 tisíc řidičů jich jen od začátku roku odešlo 50 tisíc. Tam platí bod 1.
Dopravní společnosti v UK a extra několik holdingů již loví ve vodách Irska a států, které nejsou v EU jako Severní Makedonie nebo Srbsko.
Maloobchodní zásoby jsou ke konci 08/2021 na 38- ročním minimu. Tento rok není nikterak důležitý, jde jen o zahájení sledování stavu zásob. UK vláda se dlouhé roky od většího zhoršení situace vymlouvala na celkový problém v dodavatelském řetězci na globální úrovni jako byl nedostatek kontejnerů, ale fakta jsou jinde a situace je výsledkem po Covid-19 a Brexitu a nic nedělání UK vlády na tento problem.
Čelní představitelé UK bank varují taky před realitou: UK již není schopna vytvořit obraz pro získání zahraniční pracovní síly a to ani té zručenější a levnější jak tomu doposud dlouho bylo. Z dopravy se přelije do průmyslu a dalších odvětví společně s tím jak UK ekonomika ztrácí sílu ve světě a vytváří se bariéry pro vstup do země. Situace dospěla tak daleko, že některé velké společnosti musí lákat na vysoké vstupní bonusy:
Amazon ... 1000 GBP a i to pro sezónní pracovníky
DHL, Whistl, obdoba.
Infrastruktura a energetika: specializovaní inženýři, lidi pracující s optikou, plynem mají bonusy od 3000 do 10 tisíc GBP.
Největší dopravní společnosti v rámci řetězců s prodejnama zvedají mzdy za poslední kvartál o 20% a taky přidávají vysoké nástupní bonusy, ale ani tak řidičů není víc.
Největší provozovatel skladů a distribuce začíná platit vysoké příplatky pro noční práci pro skladníky, kteří budou vykládat a nakládat kamiony v noci a bude to trvat minimálně do Vánoc. Bez tohoto kroku by v prodejnách chybělo až 30% tovaru ve smyslu pravidelných dodávek. S tím souvisí ale zdražování samotného tovaru. Obchodní řetězce varují, že ani tohle není řešení.
Giganty McDonalds a Nando dokonce skrtají z menu některé druhy jídel a nápojů. Nejsou řidiči, kteří zajišťují přepravu potravin ke zpracování. McDonalds vyskrtne asi 1/10 nabídky a Nando "dočasně uzavírá" prozatím 45 provozoven. Nemají v nich co nabídnout, protože tam nemá kdo doručit zásoby. Jedni nemají mléko, další kuře atd. "Vůbec nemáte jistotu co tam zrovna bude na výběr", zaznívá z řad návštěvníků v průzkumech.
Zásoby pro kanceláře jsou dokonce již tak nízké, že se v mnoha firmách uchylují k přísnému "dávkování" spinek, per, papíru.
Jak a čím se udrží práce v prosinci, kdy byl odjakživa dlouhodobý nezájem o setrvání v delších kontraktech je nejisté, ale vláda uklidňuje, že tohle není problém čipů; potraviny se dál produkují v továrnách a na farmách a řidičů bude zase dost.
Farmáři ale bijí na poplach: plodiny hnijí na polích, protože je nemá kdo odvážet. Dosavadní řidiči menších rodinných firem přecházejí do velkých firem s vysokýma bonusama a lepší nabídkou práce, co si v regionech nemůžou dovolit.
Krize se tak naopak začíná prohlubovat a je to jen o tom, že vláda se snaží ke všemu přistupovat neoficielně.
Dle Bank of England se UK ekonomika v létě skoro zastavila. Není to jen situací v čipech, ale taky sesypáním dodavatelských řetězců a zásobování. Stavitelům schází cement a sadrokarton. O zdražování mnoha dalších materiálů ani nemluvě. Napříč ekonomiku chybí zaměstnanci; již více než 100 tisíc zaměstnanců na pozice ve výrobě, dopravě, pohostinství. Nastartovat ekonomiku je tak o něco složitější. Šlo přitom o zkušené zaměstnance především z Polska, České republiky, Maďarska, Slovenska nebo Bulharska, společně jen z těchto 8 zemí odešlo pro složitou administraci, nenaplnění podmínek pro setrvání nebo již nezajímavé platové ohodnocení v důsledku mnoha omezení 12% pracovní síly. Není proto nic zvláštní, když naopak hromada UK firem dávala a dává bonusy - vládá proplácela vysoké % náhradou za platy a firmy je dorovnávají, aby zaměstnanec setrval v pracovním poměru.
Ekonomové varují před další vlnou zdražování v UK: Ceny těstovin zažíjí prudké zdražování po tom, co bylo v Kanadě extrémní vedro a sucho. Úroda obilí je velmi nízká, je až extrémně nízká a to se jedná o stát s vysokým podílem vývozu obilovin a dalších komodit. Neúroda postihla i USA, Rusko, Kazachstán, tedy další exportní velmoce. Toyota pro krizi s čipama sníží produkci o 40%, na co bude mít další reakci celý dodavatelský segment.
Je evidentní, že ani armáda by nedisponovala dostatkem řidičů.
Proč opouští pracovníci ze stř. a vých. části EU tento stát a dosavadní povolání
*větší daně; nižší příjmy
*požaduje se jistá úroveň AJ, kterou ale většina nových pracovníků z této části EU nesplňuje
*vyšší stupeň administrace
*změny na hranicích si dále vyžadují delší a složitější papírování, co se mnoha řidičům nelíbí a nechtějí sem již ani jezdit, což je dokonce nepřímý dopad na zásobení UK
*stoupající mzdy pro řidiče v jejich mateřských státech již pro jejich nedostatek tam
*Německo, které nabízí prakticky stejné platy, tak zároveň nevyžaduje téměř žádné administrativní úkony
Jezdit v UK již není dávno atraktivní ani pro domácí obyvatelstvo. Z asi 300 tisíc řidičů jich jen od začátku roku odešlo 50 tisíc. Tam platí bod 1.
Dopravní společnosti v UK a extra několik holdingů již loví ve vodách Irska a států, které nejsou v EU jako Severní Makedonie nebo Srbsko.
Maloobchodní zásoby jsou ke konci 08/2021 na 38- ročním minimu. Tento rok není nikterak důležitý, jde jen o zahájení sledování stavu zásob. UK vláda se dlouhé roky od většího zhoršení situace vymlouvala na celkový problém v dodavatelském řetězci na globální úrovni jako byl nedostatek kontejnerů, ale fakta jsou jinde a situace je výsledkem po Covid-19 a Brexitu a nic nedělání UK vlády na tento problem.
Čelní představitelé UK bank varují taky před realitou: UK již není schopna vytvořit obraz pro získání zahraniční pracovní síly a to ani té zručenější a levnější jak tomu doposud dlouho bylo. Z dopravy se přelije do průmyslu a dalších odvětví společně s tím jak UK ekonomika ztrácí sílu ve světě a vytváří se bariéry pro vstup do země. Situace dospěla tak daleko, že některé velké společnosti musí lákat na vysoké vstupní bonusy:
Amazon ... 1000 GBP a i to pro sezónní pracovníky
DHL, Whistl, obdoba.
Infrastruktura a energetika: specializovaní inženýři, lidi pracující s optikou, plynem mají bonusy od 3000 do 10 tisíc GBP.
Největší dopravní společnosti v rámci řetězců s prodejnama zvedají mzdy za poslední kvartál o 20% a taky přidávají vysoké nástupní bonusy, ale ani tak řidičů není víc.
Největší provozovatel skladů a distribuce začíná platit vysoké příplatky pro noční práci pro skladníky, kteří budou vykládat a nakládat kamiony v noci a bude to trvat minimálně do Vánoc. Bez tohoto kroku by v prodejnách chybělo až 30% tovaru ve smyslu pravidelných dodávek. S tím souvisí ale zdražování samotného tovaru. Obchodní řetězce varují, že ani tohle není řešení.
Giganty McDonalds a Nando dokonce skrtají z menu některé druhy jídel a nápojů. Nejsou řidiči, kteří zajišťují přepravu potravin ke zpracování. McDonalds vyskrtne asi 1/10 nabídky a Nando "dočasně uzavírá" prozatím 45 provozoven. Nemají v nich co nabídnout, protože tam nemá kdo doručit zásoby. Jedni nemají mléko, další kuře atd. "Vůbec nemáte jistotu co tam zrovna bude na výběr", zaznívá z řad návštěvníků v průzkumech.
Zásoby pro kanceláře jsou dokonce již tak nízké, že se v mnoha firmách uchylují k přísnému "dávkování" spinek, per, papíru.
Jak a čím se udrží práce v prosinci, kdy byl odjakživa dlouhodobý nezájem o setrvání v delších kontraktech je nejisté, ale vláda uklidňuje, že tohle není problém čipů; potraviny se dál produkují v továrnách a na farmách a řidičů bude zase dost.
Farmáři ale bijí na poplach: plodiny hnijí na polích, protože je nemá kdo odvážet. Dosavadní řidiči menších rodinných firem přecházejí do velkých firem s vysokýma bonusama a lepší nabídkou práce, co si v regionech nemůžou dovolit.
Krize se tak naopak začíná prohlubovat a je to jen o tom, že vláda se snaží ke všemu přistupovat neoficielně.
Dle Bank of England se UK ekonomika v létě skoro zastavila. Není to jen situací v čipech, ale taky sesypáním dodavatelských řetězců a zásobování. Stavitelům schází cement a sadrokarton. O zdražování mnoha dalších materiálů ani nemluvě. Napříč ekonomiku chybí zaměstnanci; již více než 100 tisíc zaměstnanců na pozice ve výrobě, dopravě, pohostinství. Nastartovat ekonomiku je tak o něco složitější. Šlo přitom o zkušené zaměstnance především z Polska, České republiky, Maďarska, Slovenska nebo Bulharska, společně jen z těchto 8 zemí odešlo pro složitou administraci, nenaplnění podmínek pro setrvání nebo již nezajímavé platové ohodnocení v důsledku mnoha omezení 12% pracovní síly. Není proto nic zvláštní, když naopak hromada UK firem dávala a dává bonusy - vládá proplácela vysoké % náhradou za platy a firmy je dorovnávají, aby zaměstnanec setrval v pracovním poměru.
Ekonomové varují před další vlnou zdražování v UK: Ceny těstovin zažíjí prudké zdražování po tom, co bylo v Kanadě extrémní vedro a sucho. Úroda obilí je velmi nízká, je až extrémně nízká a to se jedná o stát s vysokým podílem vývozu obilovin a dalších komodit. Neúroda postihla i USA, Rusko, Kazachstán, tedy další exportní velmoce. Toyota pro krizi s čipama sníží produkci o 40%, na co bude mít další reakci celý dodavatelský segment.