Právě je 23.11.2020 17:02:28




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 163 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 Norsko 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Nedaleko Stryn se dostal dne 1.3. do provozu 1,185 km dlouhý tunel Vangbergtunnelen v rámci silnice Fv. 60.

Obrázek

Obrázek

Zdroj: https://www.vareveger.no/artikler/endel ... ten/431695

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


4.3.2018 19:57:37
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Dne 19.3. se odevzdá do provozu po 1 pruhu v každém směru jízdy 3 km úsek E18 Sky - Larvik. Zbytek pak po Veliké Noci. Ve výstavbě je od roku 2013.

Obrázek

Zdroj: https://www.vegvesen.no/Europaveg/e18la ... astunnelen

Tady je vizualizace nové silnice č. 47 u Karmøy :arrow:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


11.3.2018 17:28:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Silniční úřad Vegvesen plánuje investovat nejbližších 6 let skoro 14 mld. € do nové výstavby :arrow:

*investice je v souladu s celkovým dopravním plánem rozvoje země (o stranu dozadu)
*až 4,3 mld. € je pokryto z mýtných poplatků
*až 3 mld. € jsou určené pro 9 velkých regionů na projekty šetrné k ŽP

Dále úřad provedl kontrolu vybraných mostů a informoval, že se budou muset navýšit zdroje na větší prohlídky a zároveň zajistit finance na lepší údržbu přibližně 1000 silničních mostů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


13.3.2018 9:44:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
stav mostu Hålogaland z léta 2015: viewtopic.php?p=113668#p113668

a nyní: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=5202 :jidlo:

v prvním odkazu je odkaz na wiki a tam jsou další informace, ale další technickejší jsou pak i zde: https://www.roadtraffic-technology.com/ ... ge-narvik/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


20.3.2018 19:53:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2801
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Norsko
Tak jsem se zaregistroval na norském správci placených úseků, koukám na ty jejich stránky a pořád tam u sebe nemám žádné údaje, jako bych v Norsku vůbec nebyl. Je to pitomé, protože jestli mi za půl roku přijde faktura na pár tisíc, nebudu na to připravený. Dokonce ani ten jejich semafor, co má bliknout, když přečte Vaší značku nikdy nezablikal, tak uvidíme. Máte s tím někdo zkušenosti ?

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


27.7.2018 7:38:21
Profil
 

Příspěvky: 644
Příspěvek Re: Norsko
Máme - podle mě to objíždějí a data sbírají 'ručně'. Na výpisu se to objevuje tak s týdenním až měsíčním zpožděním.


27.7.2018 9:05:01
Profil
 

Příspěvky: 2801
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Norsko
Elektronické mýto a data sbírají ručně :-))) Možná čekají pár měsíců, než člověk definitivně opustí Norsko, aby se nemuseli patlat s více fakturami :-)

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


27.7.2018 10:23:05
Profil
 

Příspěvky: 193
Příspěvek Re: Norsko
Byl jsem v Norsku před dvěma lety, přelom červenec-srpen, také jsem byl zaregistrovaný. Mail přišel a na stránkách se to objevilo až snad v říjnu. Je tam pak výpis všech úseků se všemi fotkami vaší SPZ.

Semafor bliká zeleně jen na ty, co mají krabičku, myslím. A indikuje, že se to strhlo "z krabičky". Když neblikne, znamená to, že to krabičku nenašlo a že se tedy vyfotila vaše SPZ.

Letos jsem tam byl znovu a vrátil se před týdnem. Samozřejmě zatím nic nepřišlo, tak jsem taky zvědavý, kdy to bude letos.


27.7.2018 13:40:24
Profil
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Jak má Norsko aktuálně historicky největší balík na infrastrukturu a i doposud se tady na těchto projektech nešetřilo, tak se plánují a staví ledajaké stavby. Byl jsem v Norsku letos 2x, základním postřehem z hlediska budování infrastruktury je historie: co vesnice v Norsku, to pomalu odřezanost od i sousedící vesnice pro náročný terén. Prostě se 1/2 roku nedalo vůbec pro zimu cestovat a pro opravdu složité přírodní podmínky. To Norové mění tím jak budují přes fjordy mosty a přes pohoří často tunely. Tyto objekty zkracují zcela zásadně cestovní čas, čím se podpořuje celá paleta sektorů ekonomiky. Letos tady bylo opravdu veliké vedro, mnoho farem muselo snížit stav zvířat o 20%, protože došlo krmivo a problém byl i s dodávkami vody. Zároveň se již jen neobnovují vozovky (přes tzv. silniční vlaky), ale se masivně vybírá silnice do 1,5m hloubky, do podkladu se nasypou veliké balvany, poté menší a následně drť a po tomto se popojíždí s válcemi s výstupky až je z toho souvislá rozbitá vrstva kamene. Tak se vytváří podklad, který vydrží minimálně 30 let z hlediska další nosnosti vrstev nad tím. Tak se snižují náklady na obnovu vozovek, které i bez oprav vydrží delší dobu v dobrém stavu. Ale to by bylo na delší popis. Postřehy ohledně jiných zážitků nepřidám vzhledem na zaměření fóra.

Připravená je i modernizace (přestavba de facto) E134 Seljestad - Vågsli. Jde o 46 km dlouhý úsek, na kterém budou v délce 30 km tunely, včětne 2 tunelů v délce cca. 12 km, které nahradí tunel Røldal v délce 4,7 km a tunel Haukeli v délce 5,7 km. Pro lepší představivost:

Obrázek

Obrázek

Vláda schválila výstavbu 2. tunelové roury v rámci přechodu Oslofjord. Dříve se uvažovalo o výstavbě mosta. Stávající Oslofjord tunel je 7306m dlouhý v jedné rouře se 3 pruhy. Je součástí E134 (Rv. 23). Já tady k tomu psal v roce 2017: viewtopic.php?p=146878#p146878 .

Obrázek

Zdroj: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/n ... id2606660/

Staví se i nový most Tana ve Finnmarku. :arrow:

Obrázek

vizualizace:


K tendrování 19 km úseku dálnice mezi Stjørdal - Åsen, včetně tunelu Trøndelag přiložím rovněž jeden obrázek:

Obrázek

Tady je video k projektu upgradu E18 u Porsgrunn. Stávající silnice má příliš ostré zákruty pro možnou přestavbu na dálniční standardy, takže se část přebuduje zcela včetně nových mostů u Langangen a 2 tunelů v délkách 2 a 2,9 km.



a jedno video k největšímu infrastrukturnímu projektu Norska v jeho historii (zde pak již psáno: viewtopic.php?p=156045#p156045 ) a tedy nová pobřežní trasa po silnicích bez použití trajektů:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


20.9.2018 16:59:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2801
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Norsko
Nejlepší je jet na Roldalu přes starý průsmyk, už po téměř zarůstající horské silničce :-) Je fajn, že Norové staví nové tunely a staré silnice tak zůstanou výhradně pro turisty, nerušené tranzitem.

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


20.9.2018 17:51:27
Profil
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Byla podepsaná smlouva na E6 Trondheim - Stjørdal, tedy rozšíření na 4-pruhy E6 v tomto úseku s rychlostí 110 km/h. Výstavba se zahájí v polovině 2019 a ukončí v letech 2024/2025, přičemž je v nákladech 4 mld. NOK.

Obrázek


zde je stav výstavby E18 Rugtvedt-Dørdal (jižně u Porsgrunn):

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


30.9.2018 10:36:39
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Dne 9.10. se začala výstavba dálničního úseku na E39 mezi Kristiansand a Mandal v délce 19 km. Na trase bude i nejdelší tunel v jižní části státu a to 4055m dlouhý Søgne Tunnel. Dalším velikým objektem bude Trysfjord Bridge. Dokončení je naplánované na 10/2022.

Zdroj: https://www.nyeveier.no/nyheter-fra-pro ... prosjektet

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


14.10.2018 15:06:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Hezký článek o působení Metrostavu v Norsku: viewtopic.php?f=218&t=6394 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


20.10.2018 16:22:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
stavby, které se brzdo odevzdají do provozu:

Dne 10.11. se dostane do provozu tunel Nordnes v délce 5,81 km na E6 u Skibotn. Jde o obchvat, který částečně obchází polostrov a částečně jde přes pohoří Nordnesfjellet. Vyhýbá se povrchové silnici E6, která je ohrožována sesuvy a není zde žádná alternativa, než trajektem přes Finsko.

Obrázek

Obrázek

Norsko dne 22.11. se odevzdá do provozu tunel Áilegas v délce 3,4 km na E6 západně u Alta.

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


27.10.2018 18:54:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2801
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Norsko
Tady je k tunelu i plánek, pro lepší představu o kolik zkrátí cestu. A další údaje v Nordštině.
https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6nordnesfjellet

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


28.10.2018 9:16:44
Profil
 

Příspěvky: 1130
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Norsko
Ta protidobytkova mriz ve vozovce na hlavnim tahu je zajimava, jakou rychlosti se bude prejizdet?


28.10.2018 15:54:09
Profil
 

Příspěvky: 2801
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Norsko
Ono záleží, jak dobře jsou ty přejezdy postavené. Na silničkách to je někdy na jízdu krokem, ale někde se to dá přefrčet i bez přibrždění. Ovšem příjemné to není.
A jak koukám, je tunel i stará silnice něčím prokletá :-) Když si necháte novinové titulky přeložit googlem do češtiny, docela se nasmějete, ale k smíchu to jistě tenkrát nebylo.

https://www.nordlys.no/nordnestunnelen

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


28.10.2018 18:19:44
Profil
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
K dokončení se blíží 14,3 km dlouhý 2-tubusový tunel Ryfylke (Ryfast) nedaleko Stavanger. Bude nejdelším v zemi a nejen. Ovšem bude překonán 17 km dlouhým tunelem v rámci obchvatu Štokholmu. Severní Evropa celkově buduje masivní dlouhé 2-tubusové tunely a nejsou nejdelší již v Alpách. K Norsku se chci někdy zase rozepsat po dalších návštěvách tam.

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


26.12.2018 18:58:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1130
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Norsko
Zajimalo by me, jakym zpusobem na tyhle monstrstavby pocitaji navratnost. Tunely jsou to ohromne a takovy provoz tam zas nebyva - nemaji tam zadny mezinarodni tranzit.


26.12.2018 22:38:07
Profil
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Na vaši otázku nedokáži asi odpovědět. Základní kritérium pro nich je snížit bariérovost v dostupnosti. Vikingové kdysi tady v tomto prostoru opravdu neznali ani sousední vesnici, protože tam byla taková nepřekonatelná překážka. Na druhou stranu právě proto to byli skvělí mořeplavci. Moderní Norsko zkracuje cestovní čas, zlepšuje logistické poměry (snižuje logistické náklady) a to je hlavní kritérium. Je zřejmé, že provoz tam takový není, ale zase tam jsou trajekty a celkový cestovní čas dělá ty regiony těžko dostupné. Nedá se to srovnávat s jinými státy v Evropě, no a mají na to samozřejmě dostatek kapitálu a toto považují za prioritu.

Víte Norové se nesrovnávají. Mají tam 3x drahší život. Pracuje tam mnoho cizinců, ale lepší práce jsou podmíněné znalostí norčiny. I řidič autobusu pro děti jí musí umět. I ty kurzy těch autobusů jsou jiné než ve zvyšku Evropy: reálně se tam simuluje převrácení na stranu a požár a jak evakuovat cestující ven. Proto tam mají řidiči i plynové masky a autobus opouštějí poslední. Na tomto příkladě vám to píšu proto, že jinak vnímají hodnoty. Lidský život = jeho bezpečí a čas, který tady žijeme. V mnoha tunelech, těch opravdu dlouhých se svítí a jsou tam různé barvy, aby tam řidič neusnul. Oni silnici opravují - tu lokální - jednou za 30-40 let ale celou. Aby vydržela. Lepší tahy opravují "silničními vlaky". A staví nová spojení mezi regiony, vždyť je 21. století. Nežijí časy vikingů. Oni sice investují i ve světě, udržují si ráz krajiny a podpora od nich jde na památky, ale doma se řídí vlastními pravidly. Takže je netrápí, že nějaká stavba se staví a nebude po ní jezdit několik požadovaných tisíc vozidel jak někde jinde. A snaží se ty mosty a tunely budovat tak, aby vydržela tato výstavba co nejdéle, ale aby údržba nebyla moc nákladná. Proto se volí lepší materiály, lepší postupy a přiměřený dizajn. Mnoho tady toho staví báňské stavby z ČR. Celkově tady pracuje hodně mladých lidí z prostoru států V4, pak následují státy z Asie. Tam když srazíte na silnici kus zvířete, měl by jste najít farmáře, kterému to patří. A tomu zaplatit náklady na to zvíře. Málokdo to ví. Cizinec je tam vnímán stále jako cizinec, ale když se snaží mluvit místní řečí, je to již vnímáno velmi dobře. A opravdu ten život je tam těžký a rozdílný v mnoha ohledech.

V 08/2015 jsem psal o: Hålogaland Bridge a most se uvedl v tomto měsíci do provozu.
Příloha:
hb.JPG
hb.JPG [ 41.81 KiB | Zobrazeno 9249 krát ]

Dále se restartoval silniční projekt Nordøyvegen. Ten se sice začal v roce 2017 plánovat, ale práce se blížili k 588 mil. € a Norové se rozhodli výstavbu zrušit. Nyní se revidoval plán výstavby a místní úřady v Møre og Romsdal akceptují cenu 535,3 mil. €. :arrow:
Příloha:
n.JPG
n.JPG [ 46.27 KiB | Zobrazeno 9249 krát ]



A dále jsem psal před 3 lety o vzniku nové norské státní silniční společnosti, ale jaksi to tady nikdo nedoplnil, tak to nyní upřesním:

Nye Veier :arrow:

https://www.nyeveier.no/

*spravuje určité vybrané úseky státní sítě dálnic a silnic a tyto modernizuje nebo vylepšuje nebo postaví nanovo atd.

Aktuálně se třeba realizuje upgrade několika úseků na E39 a E6, aby se dosáhla vyšší bezpečnost silničního provozu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


28.12.2018 22:50:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Byla podepsana smlouva na vystavbu noveho mostu jizne u Tønsberg. Zije tady kolem 30.000 obyvatel. V celem okoli pak 50.000 obyvatel.

Obrázek

Zdroj: https://bypakketonsbergregionen.no/aktu ... rbindelse/

V Norsku se stala kuriozni nehoda, ktera mela za nasledek strhnuti lavky pro pesi. Inu, kdyz to ridici neumi, tak i mosty padaji. :D

Obrázek

https://www.tv2.no/nyheter/10316614/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


4.1.2019 15:26:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 16
Bydliště: Fv 714 Lakseveien (Norsko) + I/56 (ČR)
Příspěvek Re: Norsko
Diaľničiar píše:
Na vaši otázku nedokáži asi odpovědět. Základní kritérium pro nich je snížit bariérovost v dostupnosti. Vikingové kdysi tady v tomto prostoru opravdu neznali ani sousední vesnici, protože tam byla taková nepřekonatelná překážka. Na druhou stranu právě proto to byli skvělí mořeplavci. Moderní Norsko zkracuje cestovní čas, zlepšuje logistické poměry (snižuje logistické náklady) a to je hlavní kritérium. Je zřejmé, že provoz tam takový není, ale zase tam jsou trajekty a celkový cestovní čas dělá ty regiony těžko dostupné. Nedá se to srovnávat s jinými státy v Evropě, no a mají na to samozřejmě dostatek kapitálu a toto považují za prioritu.

Víte Norové se nesrovnávají. Mají tam 3x drahší život. Pracuje tam mnoho cizinců, ale lepší práce jsou podmíněné znalostí norčiny. I řidič autobusu pro děti jí musí umět. I ty kurzy těch autobusů jsou jiné než ve zvyšku Evropy: reálně se tam simuluje převrácení na stranu a požár a jak evakuovat cestující ven. Proto tam mají řidiči i plynové masky a autobus opouštějí poslední. Na tomto příkladě vám to píšu proto, že jinak vnímají hodnoty. Lidský život = jeho bezpečí a čas, který tady žijeme. V mnoha tunelech, těch opravdu dlouhých se svítí a jsou tam různé barvy, aby tam řidič neusnul. Oni silnici opravují - tu lokální - jednou za 30-40 let ale celou. Aby vydržela. Lepší tahy opravují "silničními vlaky". A staví nová spojení mezi regiony, vždyť je 21. století. Nežijí časy vikingů. Oni sice investují i ve světě, udržují si ráz krajiny a podpora od nich jde na památky, ale doma se řídí vlastními pravidly. Takže je netrápí, že nějaká stavba se staví a nebude po ní jezdit několik požadovaných tisíc vozidel jak někde jinde. A snaží se ty mosty a tunely budovat tak, aby vydržela tato výstavba co nejdéle, ale aby údržba nebyla moc nákladná. Proto se volí lepší materiály, lepší postupy a přiměřený dizajn. Mnoho tady toho staví báňské stavby z ČR. Celkově tady pracuje hodně mladých lidí z prostoru států V4, pak následují státy z Asie. Tam když srazíte na silnici kus zvířete, měl by jste najít farmáře, kterému to patří. A tomu zaplatit náklady na to zvíře. Málokdo to ví. Cizinec je tam vnímán stále jako cizinec, ale když se snaží mluvit místní řečí, je to již vnímáno velmi dobře. A opravdu ten život je tam těžký a rozdílný v mnoha ohledech.

Kolegovi ElWapp jste odpověděl hezky, ale vůbec.
O kurzech pro řidiče autobusů nevím nic, zato toho vím dost o Norsku a Norech - myšleno v mé oblasti, Trondelag. Nedělám si patent na rozum. Věřím proto, že jinde, třeba v Oslu, to může být jiné. Vloni v létě jsem ale mimo jiné po severním Norsku najezdil přes 5.500 km, takže jsem viděl dost:
- návratnost všech staveb, je řešena tak, že to prostě zaplatí řidiči, resp. majitelé aut. U každé (!) stavby, kterou jsem viděl, se postaví mýtné brány a je to. A jsou tam tak dlouho (klidně deset let), dokud se ta stavba nezaplatí. Není to vždy 100% nákladů - občas něco přispěje místní samospráva nebo nějaký fond mimo oblast dopravy. Nejšílenější na tom ale je, že to mýto se vybírá už během stavby! Takže v kolonách projíždíte rozkopaným staveništěm a platíte, jako kdybyste už jeli po té dálnici. Kterou dostaví za dva roky a vy tak po ní třeba nikdy nepojedete. Už to došlo tak daleko, že jsou nasr..ní i Norové a v říjnu tady byly demonstrace a blokády, jaké tu nepamatují a na jaké nejsou zvyklí. Protože Norové si normálně od jakékoliv autority nechají líbit cokoliv.
- nevím, kde jste Vy, když zmiňujete V4, ale já tady za ty roky Maďara nepotkal jediného, ani jako turistu. Top 10 států podle počtu přistěhovalců za celé Norsko (tj. lidé s povolením k trvalému pobytu, jako jsem já): Polsko, Švédsko, Litva, Sýrie, Německo, Dánsko, Eritrea, Velká Británie, Somálsko a Rumunsko. A 11. jsou Filipíny. U nás na ostrovech (Hitra, Froya) to vypadá takto: Litva, Polsko, Estonsko, Bulharsko, Slovensko, Německo, Švédsko, Lotyško, Eritrea a Rumunsko. Celkový podíl cizinců na počet obyvatel má Hitra 17,8% a Froya dokonce 23,4%. Z toho by toho fašistu Okamuru asi trefil šlak.
- s tím bezpečím lidského života se to má tak, že přes vesnici, kde bydlím, jezdí každý den desítky kamionů. Prostě Lakseveien. Cesta je široká tak, že ani nemá středovou čáru. Takže na ní logicky dochází k nehodám. Před 4 roky na totální ledovce skončil jeden návěs plný beden s rybami na autě zaparkovaném vedle školky. Bylo naštěstí prázdné, ale na odpis. Tak se někteří místní občané naštvali a udělali referendum, že se bude cesta v zimě konečně solit. Prohráli, nesolí se dodnes. Příroda a náklady, které by to stálo, jsou přednější, než zdraví lidí. O rok později tu byl smrťák, kamion a auto čelně. To samé, na neupravané (čti neposolené) Fv714 asi dvacet kilometrů odsud vloni v zimě, dva mrtví.
- to, že je tady 3x dražší život je nějaký urban myth. Podle čeho tak soudíte? Dražší než kde? Ano, některé druhy zboží zde stojí víc (někdy o dost), než jinde v civilizovaných zemích. 99% těchto cen je ale umělých, tj. na základě různých daní a příplatků. Jinak řečeno, kdyby se Norové rozhodli, že v příštích volbách budou volit stranu, která tyto daně zruší a ona by vyhrála, tak to klidně zruší. Stejně jako tu místní pseudo prohibici. Jenže to se nestane, protože by to bylo ne-norské. Oni jsou na ty vysoké daně pyšní. I když jak jsem psal, situace se pomalu mění. I díky tomu, jak brutálně poslední roky norská koruna ztrácí na hodnotě. Průměrný čistý příjem v soukromém sektoru je něco přes 30.000 Kr. Litr dobrého mléka stojí 18 Kr, litr dobrého benzínu 17 Kr. Nájem za dvoupokojový byt (tady u nás) 5-6.000 Kr. Za 300 Kr mám měsíční neomezený tarif s voláním, SMS a MMS po Norsku, celé EU a USA a Kanadě. Včetně roamingu a 3 GB dat. Takže když jsem v ČR, volám po ČR i do Norska "zadarmo". Dále? Třeba hypotéku na bydlení dostanete na 100% částky a garantem je místní samospráva (komuna). Nemocenská je 100% od prvního dne. Atd, atd... Jednoduše řečeno: pokud pracujete, nekouříte, nechlastáte, nepotřebujete jezdit taxíkem, mít 2x týdně hovězí steak a v garáži máte elektroauto (která jsou dotována, proto nejvíc Tesel mimo USA je v Norsku), tak v tom případě je tady levnější život než v ČR. A navíc nemají tu Zemana, Okamuru ani Babiše.
- fakt nevím, kde jste se vyskytoval, ale o tom, v jakém stavu jsou zdejší komunikace, moc přehled nemáte. Stačí jedno slovo - asfalt. Protože ten tady mimo hlavní cesty nikde není. A když je, tak v takovém stavu, že by bylo lepší, kdyby nebyl. Stačí odbočit a jste na šotolinovém tankodromu. A to třeba jedete do osady, kde je padesát domů. Ale jim to je jedno, že je to nebezpečné a že si na těch dírách ničí auta. Protože to je Norsko. To raději v té osadě opraví kostel.

Pravdu máte s tím, jak tady cizince vnímají. Dobré je to v tom, že nedělají rozdíly. Čech, Polák, Němec nebo Portugalec - všichni jsme "ti divní Evropani" :lol: . Jen z mé zkušenosti vyplývá, že mnohdy ani ten jazyk nepomůže. Ano, dostanete lepší práci, ale ani tak nebudete "jejich".

Stručně řečeno :) Tak bych mohl pokračovat do rána. Pokud to někoho zajímá, tak mi pošlete SZ.


4.1.2019 23:03:02
Profil
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
To je pravda, ze jsem mu neodpovedel vubec. Ale bohuzel pro nas vsechny jste to neudelal ani vy. :idea: To je totiz jako ptat se na jakem zakladu se stavi dalnice v Saudske Arabii, SAE, Kataru. Jsou to jine nahledy a jina ekonomicka argumentace nez v ostatnich statech sveta. Oduvodni se to dulezitosti dle moznosti vystavby (sektor stavebnictvi ma limity), pripadnym dulezitym projektem ktery tu dopravni stavbu vyzaduje (vystavy, sportovni udalosti), zkraceni cestovani a neco jako "pristi hospodarsky rozvoj" - vsude se da docist "chybi dopravni infrastruktura" - tak tady chybet nebude. Proto jsem mu doplnil malou ukazku zivota Noru. A ten zivot je zcela odlisny od severu na jih prave pro uveznenost jednotlivych vesnic a mest. Vsude jiny dialekt atd. Ale to nezodpovida otazku, ktera chtela srovnat model s CR. To je pravda. Jenomze to jsem napsal hned v prvnich vetach te citace, kterou zminujete. :idea:

To ostatni je tak nanejvys vas nahled na mistni situaci. Vidite to, mam ho v mnoha ohledech opacny. Jsou to jen vase osobni postrehy, k tomu nemam co napsat, stejne jako vy ne na nekolik tech mojich. Ale hezky prispevek, v nekolika ohledech jste to hezky doplnil. Ovsem zcela mimo toho, co jste uvedl jako kritiku na moji adresu. Nevim ovsem proc pisete, ze nemaji Zemana, Babise a Okamuru atd. Zase maji uzasny system a vrahoun deti Breivik se tam ma pomalu lepe nez slusny clovek kdekoliv na planete. To je zase vizitka toho Norska. Nelibi se? Jaka argumentace, takove odpovedi. A sice tam tedy nemaji ceske politiky, ale demonstrace jiz maji. Zajimave. Ale demonstrace jsou vsude, to nevypovida o nicem nic. Co se tyce tech cen a toho zivota, jste to de facto potvrdil. Ale to neni vubec dolezite.

1. Sam jste potvrdil, ze ceny jsou vyssi. Je sice fakt, ze i platy. Sam jste uvedl, ze se musite uskromnit a pak se vam lepe zije. Ne kazdy vydelava v soukromem sektoru. Vy vydelavate, tak fajn, ale to neni realita vsech Noru. Mnoho mladych Noru odchazi pryc, do Singapuru atd. (do zemi, kde jsou podobne vyssi platy - aby jim to k necemu doma bylo) Ceny jsou v Norsku vysoke z hlediska prumeru EU i zapadnich statu EU. Norsko v EU neni, takze to muzeme srovnat i s prostorem dalsich vyspelych zemi a i tady patri Norsko ke spicce. Ze se tam vydelava a ze kdyz se lide uskromni tak si ziji dobre, je pravda. Ale to je tak v dalsich desitkach statu. Cizinec zustane cizincem v mnoha zemich az dokud se nenauci jazyk a i pak si to vyzaduje naucit se model pro zivot. Zapomenout na to svoje doma, nanejvys si to pripominat o regionalnich svatcich.

2. To, ze vy nevidite ruzne narodnosti je vas problem, nikoliv muj. Nikde jsem neuvedl, ze vsechny silnice jsou asfaltove. A neni pravda, ze vsechny jsou spatne. Nevim kudy jezdite.

3. Myto jsem neuvedl, to je pravda. Ale myto nezodpovida na jakem modelu se kde co postavi. Myto resi hlavne naklady na udrzbu. Nikoliv investici. Vam ale myto snad neprekazi, vzhledem k vysi vydelku. A nemelo by ani Norum. Z dlouhodobeho pohledu jejich zodpovedneho ziiti jejich zivotu. Nedavaji si nadstandard - mysli na budoucnost. Proto ty fondy. A to, ze nyni z nich uvolnuji castky pro sebe je dano stavajici hospodarskou situaci.

4. To, co vy uvadite ze neco se prida i z nejakeho fondu nebo samospravy neni pravda. Norsko postupuje dle pravidelniho letiteho dopravne-rozvojoveho programu a ten je ve stavajicim obdobi rekordni. :!: Podporuji ho hlavni statni norske fondy, v ramci post krizoveho obdobi pro zesileni ekonomiky. Vy tam mozna pracujete, ale moc toho z praxe kolem penez v zemi asi nevite. ZDE , ZDE a ZDE . To by se to stavelo, kdyby kazdy stat mohl napumpovat takove objemy penez do dopravy. Vytvorit si podnik jenom tak, nalit mu tam stovky mld. korun a vyclenit pro to 3-4 prioritni projekty. To je to, na co jsem se pred lety ptal a zodpovedel jsem to pak tady teprve nedavno protoze jsem to jiz sice vedel ale tady jsem to nedoplnil. ZDE a ZDE dole . Problem zodpovednosti neni nedostatek stavajicich zdroju, ale udrzitelnost existence tech staveb. Zijeme v ekonomice a peneznim prostoru, nikoliv v nejake bubline. Proto to myto je. A proto musi byt nejaka spoluucast vsech, i te samospravy. Ale rizeni projektu ma na starost stat.

5. Pisete o stavu bezpecnosti na silnicich. Ve skutecnosti patri Norsko k zemim s vysokym stavem bezpecnosti. V roce 2018 zemrelo na silnicich 108 lidi pri DN dle Statens Vegvesen. Je to o 2 vice nez v roce 2017, ale celkove 2. nejnizsi historicke cislo po roce 2016. To, ze tady napisete ze kamion konci u skolky je sice hezke co do pohledu mozneho hororoveho pribehu, takove DN se stavaji vsude. Ale celorocni vysledky jsou az nejaka meritelna hodnota. Prave proto, ze jsou silnice uzsi a i Norsko rozviji ekonomiku, ktera visi i na kamionech :arrow:

*se buduji nove dalnice :idea:
*se rozsiruji stavajici silnice na 4-pruh nebo 3-pruh :idea:
*se buduji nove moste a tunely poza pohori, co ma vytvaret obchvaty :idea:

Hlavne ale tato masivni vystavba stimuluje ekonomiku. Vytvari pracovni mista v dodavatelich materialu, oceli, logistice a primo pri realizaci zakazek. Aby si tyto stovky novych objektu zajistili udrzbu museji byt zpoplatnene. I proto maji Norove vysoke ceny energii, protoze sice je vlastni, ale nechteji aby si lide na takovy levny zivot zvykali. Z dlouhodobeho hlediska tyto zdroje jednou dojdou a norsky model je o tom, ze nebudou tyto suroviny sami levne utracet. To ale zcela jiste vite.

Neodpovedel jste tomu kolegovi ElWapp v nicem na co se ptal. Ptal se na to dle jakeho ekonomickeho modelu se Norove rozhoduji kde se co postavi. To je alfa a omega fora, zivot v Norsku je pak na doplneni tak jak vsude. 1/2 platu jde na najem, energie a zakladni fungovani. Takovy je zivot v Norsku. Ja mam v Norsku cast znamych, kteri tam pouze pracuji, ale vice nez 10 let a to v ruznych castech od hlavniho mesta po daleky sever od pozici ve statni sprave pres manazerske posty ve firmach az po ale ridice kamionu, autobusu a pracovniky na trajektech a pravidelne tam jezdim na delsi obdobi na stavebni konference atd. Nemusite mi jit vykladat jak je to tam vsechno levne, jake jsou silnice nebezpecne a ze se vsechno splaci pres mytni system. To toho bohuzel moc nevite.

Postrehy cizincu jsou vzdy zaujate, protoze srovnavaji s domovem. Nevidi do systemu ani realny zivot. Ja vam ale fandim v tom jak jste to popsal, ze se tam mate dobre. To je dobre. Skoda jen, ze tedy nepridate sem tam nejaky postreh z nejake vystavby, kdyz to tam kde zijete znate. :jidlo:

Rovnez plan, ktery Norove pripravuji na propojeni podmorske pobrezni silnice v kombinaci s mnoha privadeci do obyvanych lokalit nema v zakladu ekonomicke opodstaneni, ktere jednou vrati naklady za desitky mld. eur. To nevrati zadne myto. Myto nanejvys vrati par %. To myto sotva pokryje naklady na udrzbu a opravy. To neni Nizozemsko, aby se takove projekty vyplaceli. To je daleky sever a to by tady musela byt jina hustota obyvatelstva, jine osidleni i jinak vybudovana ekonimika, aby se tyto jednotlive projekty zaplatili. Tadu je hlavni motivace utracet statni zdroje na neco, co prinese nejake lepsi podminky pro budoucnost. To, ze se zkrati cestovni cas jinak uvaznutych vesnicek je fakt. To je historie Norska. I ty domy na drevenych kolech, aby je nezafoukalo pri navalech snehu atd. To je zivot a historie. Moderni Norsko pocita do 2030 az 2040 s vytvorenim lepsich podminek pro Nory. Nejvetsi problem je stale cestovani. A to se pres stavebnictvi da hezky upravit. Neni proto model na zaklade intenzit nebo jiny duvod. Ale casto se stane, ze zadane statni % spolufinancovani mistni samosprava odmitne. A ze to proste nevychazi. Ale to bych se opakoval s mnoha predeslymi prispevky.

Je ale mnohem rozumnejsi myslet na dostatek zdroju predem. Rovnikova Guinea v Africe stavi dalnice i mosty. Vsechno zatezuje mytem od zacatku, aby byl zdroj penez pro udrzbu. Saudska Arabie zvysuje danove zatizeni jak klesaji prijmy z prodeje ropy a planuje zavest myto v hlavnim meste a okoli. Tezko se to bude realizovat pro obyvatelstvo, proto je mnohem lepsi to zahajit ihned. Ty stavby starnou a potrebuji nove penize, ne na investici ale na udrzbu a ta je za destiky let jednou takova jak ta vystavba. Oni tam zase bojuji s vetrem a piskem.

Mozna, ze sem dojde nekdo kdo da klic k tomu, proc nektere useky jdou na 3-pruh, proc jine nikoliv. Proc nekde jde postavit most o miliony eur levneji nez roky predtim. Atd. Ale to vice mene neni dulezite. Dulezite pro Norsko, nedulezite pro ostatni. Nemame ropni fondy ani tu rozpoctovou odpovednost do budoucnosti ani ten smysl pro to planovani. Ani stejna historie ani zivotni navyky. To se neda tim padem kopirovat.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


5.1.2019 10:29:54
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
Nově založená státní silniční společnost Nye Veier přidala do portfolia další 3 projekty, které podpoří stát:

* E6 Øyer - Otta
* E6 Kvænangsfjellet
* E16 Kløfta - Kongsvinger

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


13.1.2019 15:35:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14337
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Norsko
A Norsko ještě jednou. Odpověď ze státního úřadu pro určení kritérií pro rozvoj nadřazené sílniční sítě a výstavbu silnic dálničního typu je následující:

Základním kritériem jsou intenzity provozu. Doposud donedávna platil údaj 12.000 vozidel a více za 24h. A již to byl důvod přidat jizdní pruh, pruhy a provádět upgrade až po dálniční úsek. Po novém se stanovilo toto kritérium na 6.000 až 12.000 vozidel a více a již to bude důvod pro takové stavební úpravy, které mají docílit minimální provozní standard 2 pruhy v každém směru a rychlostní limit alespoň 110 km/h.

Posuzuje se ještě i hustota osídlení, dostupnost dalších dopravních staveb, jedná se samosprávními jednotkami, protože pokud je to možné, tak se předtím realizují méně nákladné investice, které rozloží dopravu nebo zrychlí provoz výstavbou obchvatu, mostu, tunelu bez nutnosti tyto stavby stavět jako 4-pruhové.

Každopádně po novém je možno upgradovat na silnice dálničního typu dle nového dopravního kritéria až 1.100 km silnic v Norsku. :idea:

A ještě jedna informace: Staten Vegvesen nedostal dost peněz na zahájení projektu E18 Lysaker - Asker nedaleko Osla. Po stávající E18 v úseku projíždí 90.000 vozidel a 1. etapa se zahájením v 2019 - 2024 je Lysaker - Ramstadsletta. Upgrade bude obsahovat několik tunelových sekcí pod vícero komunitami, nové chodníky pro pěší ale i cyklisty. Důvodem opožděného financování je spor mezi parlamentem, lokálními politiky v Oslu a oblastí Akershus kolem výše mýtného. Pokud se výstavba oddálí, hrozí ale prodražení projektu. Další úsek a to Ramstadsletta - Slependen se plánuje v období 2024 - 2029. Je součástí celkového rozvoje Západního koridoru.

https://www.vegvesen.no/Europaveg/e18lysakerasker

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


13.1.2019 21:07:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 163 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz