Černá Hora

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Cowi appointed advisor for Bar-Boljare highway in Montenegro :arrow:
Bridge.png
Bridge.png (1.42 MiB) Zobrazeno 24223 x
  • Consulting engineer Cowi has been appointed adviser on bridge and tunnel work for the Smokovac-Uvac-Matesevo section of the 170km Bar-Boljare highway in Montenegro.

    The Smokovac-Uvac-Matesevo section is a priority project for the Bar-Boljare highway project that will eventually run north to south from Montenegro's main sea port of Bar to the Serbian border.

    Cowi was awarded the work from main project contractor China Road and Bridge Corporation.

    The highway, expected to open in May 2019, runs through difficult mountain terrain. Bridges and tunnels make up about 60% of the entire 41km Smokovac-Uvac-Matesevo route. Included are 16 twin-tunnel sections, mainly through complex flysch bedrock and several major bridges across valleys.

    Work has already started on the Moracica Bridge, a 960m-long viaduct which will carry the highway over the steep Moraca River Canyon, north of the capital Podgorica. Construction of the bridge's five pillars, the tallest of which is 161m, was completed at the end of October 2017. When the bridge is completed, the road will be 180m above the terrain at its highest point, making it the highest bridge in the region.

    Cowi's scope includes assistance with the advanced geological forecasting of rock mass conditions and interpretation of instrumentation and monitoring. Cowi will also assist with the design of the primary tunnel lining support, which will be carried out by full-time engineering geology staff on site.

    The advice will be provided by engineers from Cowi's Bridges International division, based in Copenhagen, and geotechnical centre of excellence in Glasgow.

    For the Moracica Bridge section, Cowi's scope includes an independent review, modelling of the geometry and its control during construction and production of a construction control manual and site supervision during construction.

    Construction contracts for the southern and northern sections of the Bar-Boljare highway are yet to be awarded.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

tady je hezké video z průjezdu maketou po budované 1. dálnici v zemi pro lepší názornou představivost, o jak složitý terén se jedná a proč je to tady tolik tunelů a mostů

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Černá Hora a Kosovo postaví novou infrastrukturu mezi sebou. Jde hlavně o novou silnici, která spojí Plav a Dečani a Plav - Rožaje. Napřímo se tak propojí hlavní města v obou státech, čímž se zkrátí cestování mezi nimi. Zároveň se podepsala Dohoda o mezinárodní silniční, osobní a nákladní dopravě mezi Černou Horou a Kosovem. Postaví se například tunel mezi Peć a Rožaje. V části železniční dopravy byla vyjádřena potřeba vybudování dopravní infrastruktury mezi oběma zeměmi, především železniční trať Pljevlja - Bijelo Polje - Berane - Peć.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Ředitelství silnic informovalo, že kromě výstavby 1. dálnice se za uplynulých 5 let investovalo do upgradů a větší údržby silnic celkem 198 mil. €. Co se týče samotné dálnice, tak zbývají investice za ještě kolem 194 mil. € a práce mají být dokončené v 04/2019. Výstavbu zajišťuje China Road and Bridge Corporation a nad projektem má technický dohled nadnárodní koncern Cowi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Budovaná první dálnice A1 v úseku Matesevo – Podgorica se neodevzdá do provozu v roce 2019, ale až v roce 2020. To se čekalo, pro objektivní problémy při výstavbě. Státní dozor ale potvrdil, že výstavba probíhá kvalitně.

Zdroj: https://investitor.me/2018/11/28/premij ... jece-2020/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.6.2021 23:07:52, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Černá Hora plánuje po dokončení výstavby 1. úseku dálnice Bar Boljare, kterým je Smokovac - Mateševo, a který je financovaný hlavně úvěrem z Číny zahájit výstavbu na 2. úseku, navazujícím a to Mateševo - Andrijevica. Náklady na něj jsou předběžně 273 mil. € a je tady možnost podpory 20% nákladů na projekt ze strany EU. To je velmi důležitá informace, protože Černá Hora tak skoro nedobuduje souvislou dálnici, ale zase stávající 1. úsek je technicky nejnáročnější z celé trasy a přitáhne na trasu dopravu.

Více k financování ze strany EU: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6474 .

Tady je pro zopakování členění úseků dálnice: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 90#p111890 .

Ovšem samotný boj a další financování navazujících úseků tady svádějí Čína s její EX-IM bankou a USA s firmou Wexxon. Zdroj: https://www.ekapija.com/news/2137040/am ... vo-boljare
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.12.2020 14:21:08, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

video z výstavby 1. dálnice v zemi od jednoho z dodavatelů



Černá Hora staví a rekonstruuje i silnici Kolašin - Berane. Jde o 14 km silnici, na které totiž staví i silniční tunel v délce cca. 2,8 km. Výstavba se zahájila v 12/2016 a má trvat 30 měsíců. Investice činí 34 mil. €.

Obrázek

http://euro-asfalt.ba/en/projects/const ... rane-road/
https://seenews.com/news/montenegro-to- ... ion-569008

Vláda již v roce 2010 dokončila rehabilitaci 9 km úseku Jezerine - Kolašin v nákladech 0,89 mil € a v roce 2015 pak i 10,3 km úsek Lubnice - Berane v nákladech 6,5 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

po skoro 1 měsíci je tady další video, letecké záběry na výstavbu 1. dálnice v zemi

k 15.3., skoro 9 minut, nádhera :P

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.6.2022 17:36:12, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstránění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby 1. dálnice v zemi k 15.6.:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

most ponad řeku Morača (1. budovaná dálnice) je skoro spojený

ministerská návštěva na staveništi: https://www.cdm.me/ekonomija/tri-mosta- ... -moracice/ (+videa)

stav výstavby silnice Berane - Kolašin:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.12.2020 14:22:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby 1. dálnice v zemi k 15.7.:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby 1. dálnice v zemi, stav k 15.8.:



Jak jsem tady již vícekrát uvedl, tak dálniční tah Bar - Boljare sa staví v 1. úseku vůbec a zrovna ten se považuje i za technicky nejobtížnější. Celkově jde o 2 podúseky 3. části v celkové délce 41 km Smokovac - Uvac - Matesevo v nákladech prozatím 810 mil. €, z čeho 688 mil. € poskytla čínská EX-IM banka. Až 30 km z celkové délky je přitom vedeno v tunelech a po mostech.

Ministerstvo dopravy teď doneslo report, ve kterém upřesňuje, že se minulo 388 mil. € při výstavbě 16 tunelů a 205 mil. € při výstavbě 20 mostů. Nejvyšší částka padla na most Moračica (délka 970m), prozatím 74,5 mil. €. Nejdrahším tunelem je Vjeternik v nákladech 67 mil. €. Tunel Kosman pak stál 52 mil. € a tunel Vezesnik 45 mil. €. Vláda prozatím zaplatila hlavnímu zhotoviteli China Road and Bridge Corporation (CRBC) company 570 mil. €.

tady je členění úseků: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 90#p111890 a staví se tedy 1/4 délky plánovaného tahu

tady je informace možného prodražení a zvednutí čerpání úvěru: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p143729
záveřečný result bude až po dokončení díla

Černá Hora připravuje do výstavby i další úsek této dálnice a to Mateševo - Andrijevica a o tom je zmínka zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 94#p178494 . Bylo by to dalších 23 km.

Mimo této výstavby, která je plynule financovaná hlavně úvěrem a navýšeným zdrojem ze zdanění PHM vláda dokáže financovat i obnovu celé řady státních silničních úseků, o čem tady pravidelně informuji. Není to teda tak, že by se budovala jedna dálnice a nic další. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby 1. dálnice v zemi, stav k 15.9.:

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.10.2023 14:26:28, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby 1. dálnice v zemi k 15.10.:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

web stránka k projektu dálnice Bar - Boljare celá přepracovaná :arrow:

http://barboljare.me/

tady je vypsaný seznam mostů a tunelů: http://monteput.me/autoput-bar-boljare/

a tedy více než polovina z té trasy 41 km vede v tunelech nebo po mostních objektech, to jen pro připomenutí :idea:

Černá Hora ale nestaví jenom tuto dálnici a že by se ostatní silnice teď zanedbávali. Tak jak uvádím i do vlákna, tak do silniční infrastruktury se vkládají další peníze a modernizují se celé tahy. Nešlo to ihned, ale systematicky během dekády to dokážou zajistit z toho rozpočtu. Zlepšuje se napojení regionů, rychleji se rozvíjí jejich potenciál a může se zesilnit ekonomika. Dálniční spojení od Boljare buduje i Srbsko, které totiž prakticky dostavalo vnitřní tahy v základním propojení na západ i jih (Chorvatsko, Bulharsko) a aktivně buduje nebo jde budovat i tahy na Bosnu, Černou Horu a nezanedbává ani další vnitřní tahy z hlediska jejich modernizace. Takže sice to není jeden stát, ale vícero států, ale realizují si navzájem dopravní infrastrukturu.

Smokovac - Uvač (34,0 km) a Uvač - Mateševo (7,0 km) se staví. Do výstavby se připravuje do další dekády další úsek a to Mateševo - Andrijevica (23,0 km). Oni tu trasu zatraktivní, protože těchto prvních budovaných 41 km vyřeší nejnáročnější část terénu celé trasy. S přidáním dalšího se zesilní jadro Černé Hory z hlediska geografie a bude tak v provozu 1/2 celé trasy. Nyní to podpořila úvěrem Čína, do toho dalšího úseku, který se odhaduje na 1/4 mld. € přislíbila možnost spolufinancování do výše 20% EU.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

teď si srovnejte ty videa z každého měsíce s vizualicí od zhotovitele CRBC, z r. 2015:



již brzo to bude realita; paradoxně na to jak je to v nedostupném teréně se slabým původním technickým, strojním i lidským zázemím, co si všechno Čína musela dovézt, i když velká část jsou místní firmy, tak i když je trasa vedená po mostech a v tunelech (viz o 1 příspěvek výše), tak jednotková cena na 1 km prozatím vychází někde kolem 22 mil. €; je to nejnáročnější stavební část z celé dálniční trasy, 41 km ze 160-169 km dle natrasování variant začátku/konce; obdoba na Slovensku by třeba byla 2-3x drahší

aby Černá Hora zvládla financovat později splátky za dálnici, tak musela provést daňové úpravy u paliv a upravit silniční daně, ale je to investice, která přinese rozvoj ...

Čína to nevnímá ani jako dar, ale jako nutnost. Investice do trasy dálnice, kde nevede ani pořádná silnice, kde později investuje do přístavu v Bar. Zároveň podpoří trasu dálnice od Boljare po další souvislé napojení na dálniční síť v Srbsku. Proto takový zájem o Balkán (+Chorvatsko, Řecko, Srbsko a další), protože je to brána pro logistické napojení pro vývoz tovaru z Číny v další dekádě a později. Čínské přístavy nepostačují; proto Čína masivně investuje na dálniční tahy po další přístavy (Vietnam, Kambodža, Pákistán) a všude zároveň investuje formou úvěrů a grantů do těchto staveb. Má kapitál a investuje jej formou infrastruktury tak, aby sama mohla zvýšit podíl vývozu. Na to chybí nové trasy. Po zemi i vodě. Proto nebyl problém nalézt úvěr pro tak malou zemi jak je Černá Hora. A tento stát zas nemá problém pochopit tuto šanci a po dobu než se to postaví, tak vkládají stovky mil. € do renovace stávající silniční sítě. To v nové dekádě klesne, protože se část peněz přesune na splátky úvěru pro Čínu, ale stále bude k dispozici větší částka než před touto realizací. Off topic: Čína chce koupit přístavy v celé oblasti a někde i koupila. Plánuje budovat další dálnice (mluví se o HR A7 a dalších). EU tady ztrácí vliv. Off topic 2: tohle v o něco menším realizuje i Japonsko na podporu obchodu. (agentura JICA)

Takže jak pro Čínu je to téměř bez zisku jakési uložení peněz z volného kapitálu a využití stavebních kapacit, tak pro Černou Horu je to jen za těchto podmínek na hraně ufinancování po změnách v rozložení rozpočtu. A to se to prodražilo (cca. 100 mil. € pro slabou geologii a přípravu) a prodlužuje se i termín zhotovení o nějaký rok. Ale i tak. V mnoha jiných státech je obojí normální a v mnohem větším rozsahu. Ještě to není zdaleka hotové, ale ten progres je enormní ve všech etapách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

aby to tady nebylo jen o dronech nad dálnicí Bar - Boljare, tak pro ukázku i práce v tunelech Vilac a Klopot, že ten pokrok je citelný

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.10.2023 14:26:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

čerstvá porce přeletu dronu nad rozestavěnou 1. dálnicí v zemi k 15.11.:



a ještě i extra úsek Uvac - Mateševo:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry na most Moračica (960m dlouhý, 158,5m max. výška pilíře) na 1. budované dálnici Bar - Boljare

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

zajímavý rozhovor

Izudin Gušmirovic: Černou horu si představte jako Jihočeský kraj s 200 kilometry pobřeží

23. 9. 2019|Zdroj: BusinessInfo.cz

Černá Hora, která obnovila v roce 2006 nezávislost, je ideální základnou pro obchodní expanzi do balkánských zemí. A to díky poloze i tomu, že je nejvíce neutrálním místem regionu. Má totiž dobré vztahy se všemi zeměmi bývalé Jugoslávie, říká ředitel kanceláře CzechTrade v Podgorici Izudin Gušmirovic.

V jaké kondici je černohorská ekonomika?

Od doby, kdy Černá Hora znovu získala nezávislost, jde její hospodářství nahoru. V posledních letech se meziroční růst HDP pohybuje kolem tří až čtyř procent. Země vstoupila v červnu 2017 do NATO, má status kandidátské země EU a v přístupovém procesu k členství v Evropské unii postoupila ze současných uchazečů nejdále. Černá Hora je stabilní politicky i ekonomicky. Stinnou stránkou je, že roste její zadluženost.

Na co si vláda půjčuje?

Černá Hora byla donedávna jedinou zemí na Balkáně, která neměla jediný kilometr dálnic. Nyní staví důležitou magistrálu, která zemi propojí od jihu až k hranici se Srbskem. Na konci příštího roku má být otevřen první úsek dlouhý 42 kilometrů, který povede z metropole Podgorici do města Mateševo. Vláda si musela na stavbu této dálnice půjčit. Nejdříve to zkoušela v Evropské unii, ale jednání k dohodě nakonec nevedla. Dálnici tak nyní staví čínská firma a peníze také půjčili Číňané. Šlo o vůbec první projekt na Balkáně podpořený v rámci čínské iniciativy 16+1. Investice v první fázi dosáhne 820 milionů eur. Silniční síť se má dále rozvíjet prostřednictvím PPP projektů, tedy společnými projekty soukromých firem a státu.

Mají šanci uplatnit se při tom i čeští dodavatelé?

Rozhodně ano. S tím může pomoct i naše kancelář. Umím si představit například dodávky české dobývací techniky pro stavby tunelů nebo technologií pro stavby mostů.

Chystá se nějaký velký infrastrukturní projekt v černohorské energetice?

Ve zkušební fázi je energetické propojení s Itálií. Byl položen kabel s příkonem 1000 megawattů. Myšlenka je taková, že by se měl z Černé Hory stát jakýsi hlavní energetický hub pro celý Balkán. Prostřednictvím nového kabelu budou proudit přebytky energie z Balkánu do Itálie.

Co samotná Černá Hora, má dost energie? A z jakých zdrojů?

Je to relativně malá země s pouhými 630 tisíci obyvateli a přírodními podmínkami ideálními pro získávání energie ze slunce a vody. Takže se blíží ke stoprocentnímu pokrytí elektřinou z obnovitelných zdrojů. Má dvě velké vodní elektrárny s výkonem 300 megawattů a od loňska jsou v provozu dva větrné parky. Jediným zdrojem využívajícím fosilní paliva zůstává elektrárna na lignit o výkonu 220 megawattů. Když byla nedávno kvůli opravě odstavena, fungovala Černá Hora opravdu jen na energii z obnovitelných zdrojů.

Uvádí se, že víc než pětinu HDP Černé Hory tvoří turistický ruch. Je to pravda?
Spíše to bude ještě víc. Těch dvacet procent jsou přímé služby pro turisty. Ale na to se váže ještě spousta dalšího byznysu, například většina zemědělských plodin, které vypěstují černohorští farmáři, jde na stůl turistům.

Také mezi Čechy, kteří pravidelně jezdili k Jadranu do Chorvatska, začala být Černá Hora populární jako cestovní destinace.

Ročně jich přijíždí 30 tisíc. Za zmínku stojí, že česká investiční skupina Cimex podnikatele Petra Lukeše chystá v zemi investici do sítě hotelů Orea. V první fázi hodlá investovat asi 30 milionů eur do rehabilitačního resortu na pobřeží v oblasti Boky Kotorské. Naše kancelář s tím pomáhá.

Co jsou další pilíře černohorské ekonomiky?

V zemi je velká hliníkárna, daří se strojírenství, vyvážejí se rudy a další nerostné suroviny. Důležité je i zemědělství. Černou Horu si můžete zkusit představit jako takový Jihočeský kraj s 200 kilometry mořského pobřeží, dvěma velkými vodními elektrárnami a úrodnou půdou vhodnou k pěstování vína.

Protože země usiluje o vstup do EU, předpokládám, že v rámci sbližování s Unií je českým exportérům Černá Hora otevřena bez bariér.

Ano, obchod je de facto volný. Cla samozřejmě český exportér neplatí, pouze musí mít splněny případné povinné certifikace pro svůj produkt. Obě země mají podepsanou dohodu o ochraně investic, naštěstí zatím nemusela být nikdy využita. Výhodou také je, že v Černé Hoře se platí eurem a platební styk přes banky probíhá bezproblémově a rychle. Obchodním vztahům obou zemí pomohlo, že v červnu přiletěl na misi do Černé Hory český ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček spolu s podnikateli.

Které české firmy jsou už v Černé Hoře úspěšné?

Poté co země vstoupila před dvěma lety do NATO, musí hodně investovat do nové výzbroje a výstroje. Díky tomu se uplatňuje Česká zbrojovka, společnost Sellier & Bellot, firma Meopta a další dodavatelé z obranného průmyslu. Stejně jako na jiných trzích, i tady je úspěšná automobilka Škoda Auto. Velmi dobře se uchytila firma AŽD s dodávkami pro černohorské železnice.

Vy sám máte černohorské kořeny, ale mluvíte výborně česky. Kde jste se to naučil?

Od roku 1992 jsem v Praze studoval ekonomii na angloamerické škole a dlouho jsem v Česku žil. Pocházím ovšem z černohorské rodiny, která má stoletou obchodnickou tradici. Můj dědeček začínal v roce 1919 podnikat jako švec a prodával boty. Po něm v obchodu pokračoval můj otec a nyní má v Černé Hoře firmu i můj mladší bratr, který provozuje železářství a několik lékáren.

Takže znáte dobře český i černohorský trh a kulturu obou zemí. Můžete ale pomoct i exportérům, kteří chtějí jít na další balkánské trhy?

Kancelář CzechTrade v Podgorici je zároveň akreditována pro Bosnu a Hercegovinu a Albánii. Případně mohu nabídnout i určitý průzkum trhu Severní Makedonie a Kosova.

Proč byla pro tyto trhy vybrána právě Podgorica? Je to kvůli strategické poloze, nebo protože jste byl k dispozici vy jako člověk s kombinací znalostí českého i balkánského prostředí a jazyků?

Je to kombinace více faktorů. Černá Hora má opravdu perfektní polohu uprostřed všech zmíněných regionů. Do Sarajeva je to 200 kilometrů, do albánského hlavního města Tirany dokonce jen 130 kilometrů. Co by kamenem dohodil je i chorvatský Dubrovník a blízko leží také Kosovo a Makedonie. Další výhoda je ovšem politická. Černá Hora je ze všech zemí bývalé Jugoslávie nejvíce neutrální. To znamená, že má dobré, rovnocenné a bezproblémové vztahy se všemi okolními státy.

Kulturně je jim také blízko?

Ano, podobají se ekonomiky a s výjimkou Albánie je v okolních zemích také podobná mentalita. Spojuje nás i jazyk. (Poznámka redakce: černohorština je jazyk velice podobný srbštině, chorvatštině a bosenštině).

Jakou řeč doporučujete použít při obchodním jednání?

Mladší generace dnešních černohorských byznysmenů chápe, že nezbytnou nutností pro mezinárodní obchod je angličtina, takže s tou se lze většinou solidně domluvit. Mimochodem, když ale teď na vás začnu pomalu mluvit černohorštinou, pravděpodobně budete docela chápat, co chci říct. Slovanské jazyky jsou si velmi blízké.

V zemích bývalé Jugoslávie bylo Československo docela populární. Jaké je povědomí současných Černohorců o Češích?

Pořád velké. Češi zanechali stopy v místní historii. Je například zajímavé, že první černohorský kapelník i první lékárník byli Češi. A někdejší černohorský král Nikola kdysi poslal jako svého důležitého vyslance na dvůr tureckého sultána také Čecha.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Tomáš Stingl. Foto: Martin Pinkas.
Rubrika časopisu na euro.cz


Zdroj: https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/i ... 25133.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav z výstavby 1. dálnice v zemi, progres k 20.12:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

stav z výstavby 1. dálnice v zemi, progres k 15.1.:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Černá Hora

Příspěvek od Honey72 »

Mě u té stvaby fascinuje, jak jsou už na některých částech hotová tělesa, dokonce i portály dopravního značení a najednou zase dvacet metrů vysoká skála :-) Pěkně náročný terén.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“