Černá Hora

Odpovědět
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Černá Hora

Příspěvek od vaclav »

Zoberú im prístav? Čierna Hora nevládze platiť Číne za diaľnicu, prosí o pomoc EÚ
https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... ead#unread

i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 97#p233097
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.4.2021 11:30:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: edit: napište alespoň ten nadpis ...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

sledované stavby v tématu

Na podzim již má být uvedena do provozu část budované dálnice Bar - Boljare:
https://www.youtube.com/watch?v=PyXsnBLo_As

Stav realizace JZ části obchvatu Podgorice:
https://www.youtube.com/watch?v=y9-3zSKhALI

Stav dualizace tahu Podgorica - Danilovgrad:
https://www.youtube.com/watch?v=diSg5cIpEIA
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

zkapacitněné silniční stavby v rámci Podgorice

Výstavba širšího průtahu městem Podgorica:
https://www.youtube.com/watch?v=93C0tvqeBeM

Jeho část:
https://www.youtube.com/watch?v=txWYELBQoQQ

Lze pozorovat u prvního videa záběr a přestavby kolem a u druhého i stavební boom, což se ovšem očekává, že z Podgorice se stane hospodářské centrum státu.

Co se týče JZ obchvatu města Podgorica, tak tady již ne přelet dronem, ale vozidlem po povrchu:
https://www.youtube.com/watch?v=buN7q54fYII

Za poměrně malé peníze elegantně vyřešená doprava na desítky let dopředu. Pak budou patrně upgrady do MÚK. Co se okruhu týče, tak to z velké části řeší 2 dálnice, ale tomu jsem se věnoval v tématu vícekrát; budovaný tah a výhledový tah J-J koridoru, takže to zase tak skoro nebude, ale právě proto realizují nové silnice a mosty již dnes. Včetně KO, násypů jakožto PHS atd.

Tyto stavby, až se dokončí, tak se částky z nich přesunout do splátek za novo budovanou dálnici. Takový byl původní předpoklad, který zhoršuje pandemie, ale to jsem již napsal jinde; Tohle bylo velké sousto pro Černou Horu, ovšem došla pandemie a lze očekávat problémy na celém světě bez ohledu na to kdo půjčuje, protože státy si žijí nad poměry. Tady je problém i to, že selhala prvotní geologie a pak i pandemie. Dálnice totiž již měla přinášet benefity.

Doufejme, že až Čína převezme do vlastnictví dálnici nebo přístav, že se ty stavby nerozplynou. (ironie) Čína staví pro svůj zájem, od začátku, protože chce mít dopravní koridor na Bělehrad a Srbsko jako dopravní centrum, a proto taky půjčky mnoha mld. € do Srsbka na další tepny (ale tam taky další státy a zájmy). Původní záměr byl ovládnout řeckou dopr. infrastrukturu, ale Řecko dostalo pomoc z Evropy.

Lze o tom psát dlouho, ale z hlediska pohodlnosti jízdy Černá Hora pumpuje velké peníze i do regionálních silnic. Kdysi silničky a opravdu těžko sjízdné se mění na širší tahy s odstraňováním tzv. bodových závad. Nová vozovka je již jen třešní na dortu. Možná ale, že země bude mít tento "stavební" osud tak jak 1/3 států světa; investice státu budou jen do stavebnictví a s každou krizí to bude větší dopad na zbytek ekonomiky. To ale ani nemění na tom, že sama EU hodlá podpořit další část na Bar - Boljare a sice Mateševo - Andrijevica, dalších 21 km, ale o tom jsem již taky vícekrát psal. Tento úsek ale před koncem této dekády v provozu nebude.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Zaměřil jsem pozornost na informace (zde od vaclava), ale taky na mediální informace světových silničních, infrastrukturních portálů ohledně finanční situace Černé Hory, kdy některé z nich se věnují "čínské dálnici" - protože tak to bylo prezentováno v EP. A to proto, že to mělo jasný cíl a sice získat peníze z Evropy a to ve snaze odvrátit čínský vliv. Ono to ale zase až tak všechno není, jak to bylo prezentováno. Navíc nebylo prezentováno všechno. (i když to, že to je velké sousto jsem psal vícekrát; stejně jako fakt "proč platit za projekt, který není v provozu?" - neznám smlouvu).

Černá Hora se ohledně budované dálnice A-1 obrací na vícero evropských západních institucí včetně EIB, EBRD. Jak poznamenal ředitel jednoho think-thanku ve Vídni, tak Evropa může pomoct Černé Hoře, pokud si jí bude chtít k sobě uvázat na delší dobu. Tak nebo tak ale bude ČH úvěr splácet. ČH jen spoléhá na to, že další zdroje v podobě fondů EU udrží rozvojové investice takříkajíc "zdarma pro ČH". Varování pro ČH přitom odznělo již před lety ohledně výše půjčky a její podmínek. Varovalo vícero ratingových agentur, varovala Evropa. Problémy se objevují teprva rokem 2018. ČH tak jak jsem i zde několikrát uvedl musela uhradit i částku z vlastní strany jakožto spolufinancování projektu. To se stalo, ale již se nedalo dočíst v tom období, co všechno to obnášelo v rozpočtu: zvednutí části daní a snížení sociálních příspěvků.

Za stávající situací jsou ale celkové vysoké výdaje státu na všechny strany, přičemž část těchto investičních akcí není ukončená a pandemie, které zrazila výši HDP, snížila příjmy a zvedla výdaje na pomoc ekonomice. Výstavba dálnice je v omeškání (nejdříve pro slabý geologický průzkum, co Čína zvedla na ČH a pak pro pandemii); letos se má uvést do provozu alespoň jedna část. Po správnosti by ČH měla trvat na zprovoznění celé trasy a teprva pak začít platby, ale neznáme podmínky EX-IM banky z Číny. Ovšem neznáme ani další podmínky smlouvy.

1 km dálnice tak vychází na prezentovaných 20 mil. € ... je to spíš ta drahší dálnice v rámci světa. Ale zajít si na Slovensko, tak zjistíme, že jak se to vezme. (ostatně OECD udělala analýzu cen na Slovensku před pár lety; tomu se budu ještě věnovat) Nutno zdůraznit, že není k dispozici v celé trase souvisle odstavní pruh, ale pouze nouzové zálivy. V tunelech je položen AB kryt namísto CB krytu. Patrně došlo k prodražení dalších prací, které de facto zpomalují samotnou realizaci dálnice a sice přeložky mnoha vedení a jejich nová výstavba. Negativa jsou i zde: ČH neměla začátkem prací adekvátní zázemí, proto byla odkázaná na Čínu. (dělnící, inženýři, technika, materiál a díly) Až později se rozjela spolupráce přes společnost Bemax, to jsem opsal ve shrnutí ČH o něco výše. Bemax je největší stavební firma, staví toho hodně a nejen dopravní infrastrukturu. Jen na této dálnici budovala za více než 200 mil. €. To je celkem dost, co se ušlo přímo ČH. Vysoce to převyšuje státní podíl, takže zase tak negativně na něj vzhlížet nelze.



Jestli bude zbytek dálnice odevzdán v roce 2022, tak to bude opravdu velký skok proti slibům: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p104220 . To by v EU bylo možno taky sankcionovat, když by se to budovalo dle takových zásad (stejně jako v Kanadě, Austrálii atd.)

Nyní finanční ukazatele:

Dle informace k 03/2021 dosáhl celkový veřejný dluh Černé Hory již 105% HDP. Aneb 4,4 mld. €. Nová vláda si půjčila na mezinárodních dlhopisových trzích hned po nástupu 750 mil. € a dle ministra financí to udělala proto, aby Černá Hora nezbankrotovala. Ve srovnání s rokem 2019 je zadlužení větší o 622,2 mil. €. :idea:

Deficit rozpočtu byl ke konci roku 2020 ve výši 8,5% HDP za 11 měsíců. Příjmy státu se propadli o 11%, výdaje šli nahorů o 5%. Nezaměstnanost byla v 3.Q 2020 v úrovni 19%.

Je tedy zřejmé, že i bez úvěru z Číny na tuto dálnici by to v této zemi nebylo rozhodně snadné. Jen je taky fakt, že výhradně 1 akce s 1 úvěrem v této výši je sama o sobě ve stávající situaci pro Černou Horu zdánlivě neřešitelnou. Je otázní co zamýšlel ex kabinet socialistů s Čínou domluvit.

Nová vláda vydala 9.12.2020 eurodluhopisy na období 7 let v objemu 750 mil. € (16% HDP) s úrokovou sazbou ve výši 2,875%. Cílem emise dluhopisů je pomoct stávajícímu kabinetu vykrýt většinu finančních potřeb v roce 2021. Ty se odhadují na 520 mil. €. Zbytek peněz ve výši 230 mil. € :!: směruje dle vládního dokumentu na investiční akce. Protože, aby nová vláda vydržela déle než 1 období, tak musí tu ex 30 roční vládu něčím překonat. Slíbila reformy, pořádek v justici, ale taky investice.

Vláda údajně snížila razantně kapitálové výdaje, říká, že o 30%, ale dle EK jsou stále 10% nad plánem. Za to patrně mohou rozpracované projekty z ještě minulé vlády, čímž chtěla dosavadní vláda zajistit hlasy ve všech regionech. Jde ale o to, že pokud by opravdu hrozil bankrot a pokud tedy tato situace hrozí :arrow: tak se měla okamžitě přerušit výstavba všeho a všude. Jen to by vyletěla nezaměstnanost, všechny stavby zdraží, ale by se určila priorita co dokončit a co rozhodně ne. A získat na to další fondy. Jen by to nebylo hned a muselo by se to řádně tendrovat. Atd.

Tak nebo tak, ani nová vláda nejedná zdaleka čestně u všech aktivit.

Faktem je, že EU geopoliticky ztrácí vliv v konkurenci s Čínou, ale Čína zase nemůže dlouhodobě jít s cenama dolů na hranici výnosnosti projektů, takže zase až tak ten vliv v Evropě mít nebude. Nemluvě o tom, že evropské stavební firmy působí na celém světě. Čína je mj. vytlačována v mnoha státech těmi samotnými státy. Často pro neplnění smluvních podmínek ze strany Číny.

Ale zase si to odnesou potenciální budoucí uživatelé, v tomto případě dálnice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, píše se hodně o dostavbě celé dálnice Bar - Boljare. Uvedu souvislosti pro co nejlepší pochopení i s faktama. :arrow:

Doplním, že na další úsek již z II. fáze a sice 23 km úsek Mateševo - Andrijevica je předběžně alokováno 20% z EU formou podpory rozvoje Západního Balkánu. To je 54,6 mil. € (grant 3 mil. €) z celkem odhadovaných nákladů ve výši 273 mil. €. De facto nevyřešeno je kolem 1/2 nákladů na projekt. Samozřejmě, že pokud bude ČH v tak složité finanční situaci, tak patrně nenalezne 140 mil. € z vládních zdrojů na realizaci další části dálnice Bar - Boljare. Dostavba celé dálnice je v nedohlednu, ale to se ani jiné nečekalo.

Tady ale rozhodně stoupne v horizontu 5-10 let provoz. Tady stoupne proud nákladu z přístavu do Srbska a opačně. Zásadně se zrychlí cestování za mořem, to podpoří rozvoj služeb. Takže se akorát pravděpodobně realizace dalšího úseku posune, možná i o 5-6 let. Silniční investice, které ČH nyní realizuje jsou i mimo dálnice historicky největší a jakmile je dokončí, tak ekonomika tohoto typu vázaná na stavebnictví si vyžádá realizaci "něčeho dalšího" a tím rozhodně bude Mateševo - Andrijevica. A oni získají podporu, účast, dalších fondů, bank i prostřednictvím Číny a Srbska.

Úsek Mateševo - Andrijevica je součástí II. fáze (I. fáze je dnešních 41 km budovaných Čínou) a součástí je ještě i obchvat kolem silnice Smokovac - Tolosi - Farmaci. V takovém případě jsou celkové náklady na úrovni 425,4 mil. € až 0,5 mld. €, ale taky je nutno dodat, že tento obchvat silnice činí dalších 18 km. EBRD plánuje na tento projekt půjčit až 123 mil. €. Doba výstavby má být 3 roky, parametry 2x2 jízdní pruhy. Mateševo je ve výšce 1200m, Andrijeivica 730m.

Ostatní etapy: Fáze III Andrijevica - Boljare a Fáze IV Podgorica - Djurmani. Zda se rozčlení se prozatím neví. Celá dálnice má mít délku 169 km. Nejenže prochází celým státem, ale spojuje Jadranské pobřeží přes Podgoricu i Srbsko, díky trase Požega - Bělhhrad, po TEN-T koridor X, Rumunsko a Střední Evropu. Spojuje přístav a Dunaj, Koridory VII a X. Zkracuje do budoucna cestovní čas z Maďarska a Rumunska přes Srbsko a Černou Horu do jižní Itálie a Albánie. Vám se to tak možná nejeví, ale jde o zajímavé destinace a plány. Což nikdo neupírá, jen to není možno samotným státem ČH financovat za daných podmínek. I bez pandemie se vše zastavovalo na realizaci 65 km. I když tedy uprostřed trasy a technicky nejobtížnější.

Finanční rámec:

Fáze I stojí 810 mil. €, z čeho 85% poskytla EX-IM Banka, s upřesněním ve fóru (původní rámec byl navýšen pro geologii). A 15% uhradila ČH.

Fáze II si stojí tak jak jsem uvedl. Optimální cena je za 21 km Mateševo - Andrijevica 295 mil. € a 18 km Smokovac - Tološi - Farmaci, tedy obchvat Podgorice :idea: dalších asi 233 mil. €. Celkem činí II. fáze 528 mil. € za 39 km, ale prozatím se uvažovalo jen s 1. úsekem.

Fáze III a IV mají stát v předpokládaných nákladech kolem 1,2 mld. €: Andrijevica - Boljare s délkou 56 km se má stavět 5 let a stát 730 mil. € a Đurmani - Farmaci s délkou 34 km let se má stavět 4 roky a vyjít na 441 mil. €.

Celkem má vyjít realizace dálnice Bar - Boljare na 2,5 mld. €. (srovnejte si s úrovní HDP) Výstavba se začala v roce 2015 a v tomto fóre je zaznamenáno snad všechno. Rozfázování se definovalo plánem v roce 2008. Stát vznikl v roce 2006.

Tyto stavební náklady v sobě nezahrnují náklady na získání pozemků.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry na 1. budovanou dálnici v zemi k 15.4.2021:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag tady modernizuje silnici v úseku Pljevlja - Mijailovica (hranice se Srbskem) v celkové délce 12,9 km v nákladech 8,5 mil. €. Dokončit by se to mělo ve 2. pololetí 2021.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Černá Hora

Příspěvek od vodouch2000 »

Další souhrnné čtení k tématu, které tu dopodrobna rozebíral Diaľničiar:

Černou Horu ohrožuje obrovský dluh vůči Číně. Podle médií za něj ručí částí svého pobřeží.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3302 ... asti-sveho
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

Takze by se jim stalo totez co Rekum? Jen tam v tom nefigurovala Cina...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

MMF upozornil již před rokem a půl, že ačkoliv byla dohoda na financování 1. dálnice v zemi v délce 41 km ve výši 809 mil. € a část již vláda uhradila, tak mezičasem byla stavba de facto prodražená jednak pro špatnou geologii, ale dalším faktorem, který nelze opomenout jsou kurzové rozdíly. Smokovac - Mateševo v délce 41 km (dálnice Bar - Boljare) se zvedají o 1/4, o 25% a výstavba tak stojí již více než 1 mld. €. To má mj. za následek zvednutí úvěrů při stavebních problémech, ale taky jsou větší náklady na splácení díla. Dolarové a měnové rizika zvedli cenu o 18%, náklady na výstavbu o 7%, čeho výsledkem je prodražení ve výši 25% proti původnímu plánu. Počátečný odhad v polovině minulé dekády byl přitom jasný: výstavba bude stát 809,6 mil. €. Z této sumy EX-IM banka z Číny pŮjčí částku 85% aneb 688 mil. € a vláda ČH dá 15% aneb 121 mil. €. Jenomže EX-IM banka půjčila ve skutečnosti USD, přesněji 944 mil. USD.

Počátečné náklady proti dnešním nákladům, kde se zohledňuje již i pandemie jsou o 10% větší, takže výstavba bude stát 900 mil. €, což všechno finančně vykrývá Čína, jenomže doba splácení je 20 let, doba odkladu je 6 let, co mělo pokrýt dobu výstavby a p.a. jsou 2%. Doba vrácení nákladů na výstavbu tohoto 41 km úseku je 17 let od zahájení "čisté" výstavby, tedy ještě 13 let potrvá, než se peníze na projekt vrátí zpátky.

MMF upozorňoval Černou Horu v minulosti na riziko USD/€ a bylo doporučeno to ošetřit. Nestalo se, protože ČH nevěřila instituci, která nechtěla na stavbu půjčit nebo zajistit partnerství pro ufinancování. V této době ale projekt nevycházel ekonomicky návratný v rozumném čase, proto na něj nebyla ochota půjčit tak, aby to stát později rozumně utáhl.


Na druhou stranu, Černá Hora v posledních letech rozběhla vícero silničních staveb (viz i vlákno a to je jen zlomek) a nemá na ně dost peněz pro napjaté finance kvůli pandemii. To byl důvod zde opsaných půjček na fungování státu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p233447 . Hlavním důvodem snahy o změnu úvěru z Číny je mj. i měna. Dluh ale stále zůstává dluhem; ...

tady je progres realizace JZ obchvatu hlavního města (není součástí budované dálnice):


Proto já neustále taky uvádím, že ČH tohle sice všechno nějak dokončí, ale do roku 2030 neodevzdá více, než 1 dálniční úsek. Protože to nebude za co splácet. Respektivě by to dopadlo jako nyní: ČH nedobrovolně odevzdá dosavadní majetek věřiteli. Bude tady pár let šetření ve všem a jen opravdu promyslený rozvoj. Ze začátku se vždy "snadněji" vládne, pokud ten dluh není.

Čína nemůže tady "dát dárek", že by "snad odpustila" ty peníze, aby ten koridor ČH - Srbsko byl hotový. Protože to by Čína takto mohla "rozdat" 200 dárků v mnoha desítkách zemí. Neustále to píšu, tohle je čínský princip: zafinancují, naprojektují, postaví. A jdou dál a dál a dál. Někdy i "zdarma" - ne za peníze, ale za nerostní suroviny. Ale oni umí nalákat ty státy i na úvěry a pak je mají v hrsti. Najednou se sem vozí čínská ocel, čínské tech- a čínští dělníci, i načerno. A v jistém smyslu tak mají dnes práci pro jejich firmy, ale do budoucna se jim všechno vrátí zpátky. A pokud ne, tak mají přístavy nebo cokoliv - licenci na těžbu suroviny bez koncese atd.

Naproti tomu instituce EU/USA/Japonska důkladně počítají ekonomický smysl každého projektu. Umí zaplatit nejdříve peníze na studie, na vývoj provozu, intenzit, ekonomický rozvoj a co bude potřebné a co se i zaplatí. Až pak se dávají peníze. Někdy na úvěr, někdy i s grantem. Dar ale není nikdy darem; to, že japonská JICA nebo U.S. pomoc uvoľnují miliardy USD to není dar. To je širší souvislost: postaví v 6 státech mosty, opraví silnice, ale zrychlí transport komodit pro svoje potřeby, pro svoje "giganty", pro svojí ekonomiku. To, že podpoří i tu místní, tak to je de facto "vedlejší produkt". A část si nechají zaplatit od těch států; za úvěry se něco opraví.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

ad posledni odstavec... rozdil v pristupu neni ani nahodou (Rekove by mohli vypravet). Jen byla Cina ochotna zaplatit vetsi cenu, protoze tady jeste vratka nemela (na rozdil od ostatnich).

Analogicka situace, jen s jinym obsazenim je ted na Ukrajine. Tam Zelenskij zjistuje to same jako Cernohorci, jen mu to neukazuje Cina, ale my.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

A to si teda dovolím nesouhlasit. :) Čína vám dá úvěr bez ohledu na to, jestli si to můžete dovolit a nezkoumá jestli budou intenzity a jestli ty náklady se vrátí za 10 nebo 25 let. Chcete - tak berte. Ona ty peníze má a potřebuje je investovat dál, vždyť něco máte i vy, jen si za to nemůžete dnes pořídit to, co zrovna chcete. Ale ona vám ty peníze nenutí. Hezké na tom je to, že po dobu realizace stát nemusí dávat nic, to se mnoha typům politiky líbí a zamlouvá (vidíte ale my děláme), protože je to nic nestojí, protože takto to dělá vícero bank a státních fondů, třeba u formy PPP, které si na tom prakticky zakládá, že služba začíná až s možností jí užívat a tehdy se začíná v nějaké formě platit. EIB/EBRD/... zkoumá nejen projekty, ale i procesy tendrování; taková Bosna by mohla vyprávět a i chorvatská A5 a i některé maďarské projekty, o Slovensku ani nechci psát. A to je velký rozdíl. Pokud to berete takhle všechno dohromady a všeobecně, tak to lze vztáhnout na 3/4 planety. I MMF dělá propočty a analyzuje a nakonec ty dluhy odpouští. :) Dluh není mantrou. K tomu systému patří i dluhy, i státní bankroty. Takže neustále opakovat na adresu Řeků že mohou vyprávět je zcela mimo, navíc - EU varovala, že Řekové překrucují hospodářské výsledky, že se do HDP počítá dokonce i černá ekonomika, aby se jim hezky všechno nafouklo. No ale nakonec ty výsledky, ano? Řecko bankrot nemá, cokoliv tam mělo úvěry, tak pokračuje dál, jak dálniční koncese, tak nákup tanků z Německa atd. A ty projekty jsou zkoumány dodnes; dnes Řecko musí vždy počkat na schválení financování jinde, protože tamní výdaje jsou předem určené. Ale bankrot to není a ty projekty jsou bez ohledu na to jak si to vykládáte vy prozkoumané, zda je jde uživit. Nakonec je vždy někdo uživí; pokud ne mýto napřímo tak stínové mýto. Argentina by taky měla vyprávět, Brazílie, nebo Japonsko, kterého dluh je nesplatitelný (to se ekonomicky ví - budou muset v budoucnu upravit důchody). Ukrajina je zase něco jiné, protože tam do toho zasahuje politika a politická rozhodnutí, že ty půjčky mají, i když je možná nikdy nevrátí, že mají levnější zbraně, levnější plyn ze západu, co je vlastně jen někoho dotace pro Ukrajinu za poslušnost. To bych tady nepletl; a navíc tedy vícero PPP projektů tam peníze ze západních bank nezískalo. Není to zase až tak snadné, jak to vypadá, ani Rusko neumí sehnat dostatek zdrojů na svoje plány a to co již mělo být v provozu se často ani nestaví a bude opožděně o dekádu. Shánějí arabský kapitál z prostoru GCC. A to to mají velmi nízký dluh, jde to i bez dluhu, ale nejde to spojeno s rozvojem. Ono se může stát, že v roce 2030 si něco povíme o dluhu ČR a pak se bude debatovat kdo a co za to může a hlavně kam až to šahá. :)

Abych ale ukázal i to, co neustále píšu, že ČH buduje nejen dálnici nebo dualizace kolem hlavního města, ale zlepšuje i regionální propojení přes nesmírně obtížný terén ...

Pracuje se na 8 km v nákladech 13 mil. €, jakožto podčást širšího tahu:
http://fidija.me/en/project/niskogradnja/79
ML.JPG
ML.JPG (88.67 KiB) Zobrazeno 11811 x
S tím má souvis: https://www.youtube.com/watch?v=xPo2d6X_NoU
https://www.youtube.com/watch?v=zv_LnPpPJZ0

Na jihu úsek Rogami - Spuž:
https://www.youtube.com/watch?v=oXtjtLYdOik

To jsou desítky km silnic za desítky mil. €, které se platí nyní nebo jdou na komerční úvěry, které se začínají platit od dalšího roku. Tohle Černá Hora staví navíc, ale nová vláda nalezla v rámci pandemie prázdní kasu a musela platit nejen za tyto práce, které teď běží jinde, ale najít peníze na deficitní rozpočet jako takový + dálnici, protože odklad splácení je naplněn, na druhou stranu dálnice nestojí. Ale neznám jak jsou nastavené smlouvy. Ex vláda to měla promyšlené, ty lokální investice pominou a peníze z nich půjdou na splátky za čínskou dálnici. Zcela jistě ne 20 let po sobě, ale zase by se ukázala jako hezká ta původní vláda. Když ale i odečteme čínskou dálnici, tak ČH budovala administrativní zázemí a energetickou infrastrukturu a ta pandemie by ten deficit vytvořila stejně.

Představa, že se z kraje stane stát, to by byla taková obdoba. Ještě menší vazby, o to silnější návaznost na "propojení byznys vazeb", ale taky by patrně byl ze začátku nějaký impulz rozvoje. Vidíte, že ani menší státy na západě, které mají silnou ekonomiku dodnes nemají silniční infrastrukturu v takovém stavu, v jakém mají plány, protože někde je i nějaká odpovědnost a projekty musejí mít opodstatnění.

Ex vláda schválila dokument rozvoje dopravy 2019 - 2035, Strategija razvoja saobraćaja Crne Gore 2019 - 2035, ale to již bylo.

EBRD sestavila náčrt ekonomických reforem a priorit 2017 - 2018 pro další výhled: https://www.ebrd.com/documents/strategy ... negrin.pdf .


Jasně se tam píše a to ještě žádná pandemie nebyla k dopravě, konkrétně k silniční infrastruktuře následující:

V užší psolupráci s EIB se snažit pokračovat ve financování významnách zlepšení silnic a obchvatů v ČH, zejména ty, na které se napojí v rámci přeshraničních spojení. Zvážit možnost podpory mezi ČH a BiH (EU financovala studii uskutečnitelnosti projektů), jako součást hlavního programu obnovy silnic v zemi pro roky 2017 - 2019. EBRD zváží podporu rozvoje dalších úseků dálnice směrující do Srbska, co bude podmíněno možností zapojení banky. (a tak se i stalo, psal jsem o tom, ale ten rozsah je daleko nižší, než to co se staví dnes a realizace byla možná i jen díky grantům v rámci rozvoje Záp. Balkánu), takže posouzeno to bylo a na ten rozsah v představách ČH to nešahalo. Ono je to snadné "rozdávat peníze", které hrozí, že nejen že se nevrátí, ale poškozuje to další rozvoj státu, když se pak musí delší dobu tvrdě šetřit.

Ono, na sociální výdaje jdou většiny peněz států (i v ČR), na údržbu infrastruktury zlomek částky a i to státy zatěžují mýtem. Protože již jdou časy typu "nebude ani na důchody a jiné dávky, takže plaťte mýto, protože jináč upadne úroveň) a tak budete platit, než dojít o peníze jinde. Než ten dluh "nebyl", tak se líbilo, jo hned jak vyprší koncese, tak to bude zdarma. Všechno zdarma, ale nic není zdarma a to se neprojeví hned, ale najednou zjistíte za 10 let, že nezbývá peněz na investice, protože všechno "sežerou" tyto služby zdarma nebo úroky za dluhy.

Nelze to jednoduše takhle zevšeobecňovat; to by ty instituce nemuseli existovat, kdo ví jaká kde bude politika za 20+ let, tak se nedá hospodařit a teda tvrdit, že EIB/EBRD/... rozdávají peníze na všechny strany. A mimochodem, i dnes jsou projekty v dopravě v Řecku nejlépe hodnocené na získání financování. To, co se nyní buduje tam a co se všechno jde budovat, tak o tom by zrovna Řecko opravdu mohlo vyprávět. Protože na to peníze EU schválí, protože to generuje budoucí příjmy. Navyšování důchodů a dávek nikoliv. Jsou v hrsti, protože dluhy jsou na 1. místě, ale ať; to je tak když má někdo 15. důchod za 12 měsíců atp. To, že se dnes ČR zadluží za 2 roky o ohromující rekordní částku taky neznamená, že projekty podpořené v dopravě v minulosti na to neměli a nemělo se to stát. To by se vám asi nelíbilo, když by jsme to takhle hodnotili. Tady nebýt pandemie, tak se nic neděje ... viz začátek. (což negarantuje, že díky rozšafné vládě by nenastal problém za 5 let); samotná EIB působí ve 3/4 státech světa, ale v prostoru EU půjčuje 90% kapitálu. Občas si lze číst, kde se sypou peníze, ale je to navázáno na rozvojou pomoc a politické cíle. Ta banka si dobře promyslí, kam ty peníze dá a hlavně kam je nedá, ale vždy je v tom i politika, protože jich není neomezeně. :idea:

EU může pomoct ČH, když bude chtít, ale takto to nefunguje. Musí ČH něco nabídnout, protože pumpovat do státu, který je nyní v ekonomické pasci s neúnosným dluhem, který jen málo má, nemá větší smysl. Politický smysl ano, ale to je hodno jak jsem četl italskou analýzu 200-300 mil. € a ne záchranního lana ve výši 2 mld. €. Ale kdo hledá, ten najde (pomoc lze vyskládat atd., ale musí hledat a musí být ochotný hledat a ČH není v EU atd.)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

Jasne, ze vam ho da. Protoze se tam chce dostat. EU do Cerne hory prachy pod takovym tlakem pumpovat nebude, protoze si je ziskat nepotrebuje, ona je ma. Cerna hora dela vse mozne pro to, aby se do EU nejak vmackla. Dokonce i plati eurem (coz mne bavi asi nejvic), to i ta Bosna si udelala vlastni menu.

Predstava, ze tahle pomoc je o nejake "pomoci" je komicka. Jde o prachy, moc nebo vliv. A roli Cerne hory v nasi hre je "nebyt Srbskem". Protoze Srbsko je ten, s kym moc nekamaradime, protoze neskace tak, jak piskame.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

jozka píše:Jasne, ze vam ho da. Protoze se tam chce dostat. EU do Cerne hory prachy pod takovym tlakem pumpovat nebude, protoze si je ziskat nepotrebuje, ona je ma. Cerna hora dela vse mozne pro to, aby se do EU nejak vmackla. Dokonce i plati eurem (coz mne bavi asi nejvic), to i ta Bosna si udelala vlastni menu.

Predstava, ze tahle pomoc je o nejake "pomoci" je komicka. Jde o prachy, moc nebo vliv. A roli Cerne hory v nasi hre je "nebyt Srbskem". Protoze Srbsko je ten, s kym moc nekamaradime, protoze neskace tak, jak piskame.
No ale to si značně odporujete:
jozka píše:rozdil v pristupu neni ani nahodou (Rekove by mohli vypravet). Jen byla Cina ochotna zaplatit vetsi cenu, protoze tady jeste vratka nemela (na rozdil od ostatnich).
Protože jednoduše ten rozdíl je jak v přístupu, tak v postupu. A ten je, ten se nedá upřít.

A samozřejmě, že jde ve výsledku o zcela jiné věci. Nakonec i ta mediální show, jak ČH krachuje kvůli čínské dálnici je jedna velká hloupost. To mj. dokladuje již ten fakt té finanční situace, půjčky pro deficit a vlastně se již půjčilo, aby bylo z čeho financovat rozmary nové vlády.
Diaľničiar píše:Nová vláda vydala 9.12.2020 eurodluhopisy na období 7 let v objemu 750 mil. € (16% HDP) s úrokovou sazbou ve výši 2,875%. Cílem emise dluhopisů je pomoct stávajícímu kabinetu vykrýt většinu finančních potřeb v roce 2021. Ty se odhadují na 520 mil. €. Zbytek peněz ve výši 230 mil. € :!: směruje dle vládního dokumentu na investiční akce.
Splátka za dálnici je malý zlomek toho, o čem se tady bavíme. ;) (méně, než 10% nové půjčky - na chod státu, na ty "všeobecní výdaje, všechno a nic"). Zase je to jen o tom, že mediálně na to mnoho lidí skočí "půjčka 800-900 mil. €" ale jaksi se opomíná ta splatnost s tím úrokem. Je to nižší úrok, než ta půjčka nové vlády, která se takříkajíc většinou projí. Že chce jít ČH do EU, tak na tom já nepozoruju nic špatného. :)


Co se Srbska týče - dostává rozsáhlou úvěrovou pomoc jak z Číny, tak ale i některých muslimských zemí, ale stejně tak má vazby na RF, ale taky je tam finančně účastná EU a její instituce a taky USA. Srbsko této pozornosti patřičně využívá a proč by taky ne, ale budeme se bavit v roce 2030 co se opravdu za ty peníze všechno postaví a co z toho bude v příjmové položce státu a jak se to bude řešit, až se to bude mít začít vracet. Tam to západ bere jako částečnou morální odpovědnost; s RF je všeobecní blízkost a Čína tam vidí prostor na vstup do EU. A ono to tak i je; ona ten Balkán vnímá jako bránu do EU. (přístavy, dálnice, PPP kde se dá ať to ty státy staví za jejich peníze + pronájem nebo koupa přístavů a potažmo, když by se dalo, tak by rádi kupovali i soukromý majetek, ale to se jim prozatím moc nevede, ale v malém rozsahu jsou již v mnoha státech); na druhou stranu se část západního kapitálu překlopil do Číny a tento trend taky postupuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

A ten rozpor spociva v...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Napsal jsem v čem a již dvakrát. Možná jazyková bariéra. Nvm jak to napsat jinak. Rozdílný náhled na posoudění kam a jestli peníze ano nebo rozhodně ne. Vy tvrdíte jedno, pak si to stejně přehodíte zase jinak. Jedna věc je politika v regionu a podmínky pro výstavbu atd. a zcela něco jiné je jak se opravdu ta infrastruktura posuzuje a z čeho platí. A to je rozhodně něco zcela rozdílné u jednotlivých aktérů. Nechme to tak.

Zpátky ke stavbám :)

Črtá se realizace nového tunelu, který napomůže vylepšit dopravní podmínky a pomoct rozvíjet cestovní ruch. Tunel se bude nacházet pod scénickou Boka Kotorska (Bay of Kotor) na Jadranském/Jaderském pobřeží. Tohle území je všeobecně považováno za centrum cestovního ruchu v zemi.



Silnice má propojit Lustica a Zelenik. Tunel má být dlouhý 1,7 km a náklady se odhadují na 60 mil. €. Původně se před pár lety plánoval most u Verige, jenomže tam to neprošlo pro UNESCO. Pro představu mapa:
MN.JPG
MN.JPG (80.3 KiB) Zobrazeno 11744 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

Takze nic. OK
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Takže nic, protože sám víte, že Čína a EU posuzují financování staveb odlišně aneb mi to neumíte vyvrátit a sám si protiřečíte. Proto to nechme tak, protože se to točí v tom stejném kruhu.


časosběrné video z pokládky vozovky na mostě v rámci JZ obchvatu hlavního města Podgorica:

tady je více informací o stavbě úseku i mostu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p208373

Píšu to proto, že byl slavnostně formálně odevzdán do provozu. Financován rozpočtem města a jde o nejcennější infrastrukturní součást města.

poloha na mapě: https://www.google.com/maps/place/42%C2 ... 2054?hl=en

Jednou půjde kolem města i dálnice Bar - Boljare, na obrázku níže v oranžové barvě. Ta žlutá jsou stávajicí silnice a azurová je JZ obchvat města:
p.JPG
p.JPG (69.3 KiB) Zobrazeno 11597 x
přelet dronem nad obchvatem:


otevírací sláva:



ještě se staví: dualizace silnice Podgorica - Danilovgrad (SZ)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p224670 (dole)

stav realizace k 11.5.:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Odklad zprovoznění budované 1. dálnice (Smokovac - Mateševo je 1. budovaná část na dálnici Bar - Boljare). Prozatím na 09/2021. Odpovědný ministr přitom neodpověděl na otázku, zda se v tento termín odevzdá celá délka anebo jen jeho část. Prozatím je hotovo na 95% délky. Vláda tlačí, aby se odevzdala dálnice do konce tohoto roku. Čína je ochotna posunout začátek splácení za dálnici až na konec roku 2022. Na výstavbě pracuje na 1100 lidí, z čeho 400 je z Číny. Stavební práce jsou skoro v celé délce ukončené, ale chybí dokončovat technologie, osvětlení atd. Tam, kde ukončené nejsou, tak tam se v převážné míře konstruuje vozovka.

http://www.investinsee.com/news/montene ... tion-moved
https://investitor.me/2021/05/27/kada-c ... raja-2022/
https://investitor.me/2021/05/03/1-100- ... auto-putu/
https://investitor.me/2021/05/21/bojani ... ja-godine/

První splátka je jinak v 07/2021 a to ve výši 33 mil. €; za úvěr z Číny v propočtu ve výši 809 mil. €. Vláda ale tlačí i na případné uplatnění sankcí za omeškání při slibu odevzdání do provozu. China Road and Bridge Corporation dle vlády protahuje výstavbu neodůvodněně a Černá Hora je připravená vyhledat externí poradenství pro lepší vyspecifikování vzniklých problémů. Na druhou stranu, právě proto je ochota Číny posunout splácení půjčky z čínské EX-IM banky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

další aktualizace z výstavby výše uvedené 1. dálnice v zemi:



již z provozu po nové silnici, další z regionálních staveb v této zemi; úsek(y) zásadně zkracují cestování v tomto regionu (90 km se doposud jezdilo za 2h)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Již se asfaltuje 1. část dualizovaného tahu Podgorica - Danilovgrad:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Černá Hora

Příspěvek od vodouch2000 »

Dnes (16.6.) ve 21:30 v Horizontu na ČT24 by měla jít reportáž na téma
"Uvázli jsme v čínské pasti. Černá hora lituje půjčky u čínské banky."
(převzato z Twitteru Horizont ČT24)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

V letech 2019 až 2020 se tady postavila hlavní silnice v délce 3,2 km na úseku Bijelo Polje - Ribarevine. Stálo to 3 mil. €.

https://bemax.me/project/rekonstrukcija ... ibarevine/



Předtím v letech 2017 až 2018 se realizoval 7,6 km úsek hlavní silnice v úseku Ribarevina - Mojkovac. Tohle stálo 4 mil. €.

https://bemax.me/project/rekonstrukcija ... -puta-m-2/



Hromady silničních prací jsou k nalezení zde: https://bemax.me/putna-infrastruktura , o Bemax-u jsem již psal více. Jde ale o ten základní fakt a sice, že rozsah silničních prací je enormní. Takovou výstavbu za desítky mil. € nerealizuje v tomto rozsahu nikdo. A to jsou jen silnice.

Nakonec vláda informovala, že vlastně nemá s čínskou půjčkou problém. Problémem je celková půjčka na dálnici a i evropská půjčka by byla stále dluhem, ale že vlastně ČH Nemá žádný problém s dluhem a jsme doma. :)

Faktem je, že to, co stát vynakládal na dosavadní investice, tak to bude vynakládat na splátky za dálnici. Obojí udržet ve stávající době není možno, ale to snad ani nikdo neplánoval jako udržitelné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry ze stavu na 1. budované dálnici v zemi, video má 9 minut:

*lze pozorovat značný progres i v okolí


*dálnice je hotová z 94%
*ve všech tunelech je dokončeno 2. ostění

rozsáhlá zpráva k 19.5. je zde: http://monteput.me/2021/05/20/autoput-s ... 9-05-2021/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Černá Hora

Příspěvek od Lynx »

Černá Hora buduje dálnici nikam. Za čínské miliardy, které nedokáže splácet

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... nicni_mato

Článek je v sekci Premium, tedy pro většinu asi nedostupný, proto jej přetiskuji. Podstatná informace je, že by se dálnice měla otevřit v listopadu tohoto roku.

Ambice dálničního propojení černohorského pobřeží se sousedním Srbskem se malé balkánské zemi komplikuje. Dokončení prvního úseku nabralo zpoždění 2,5 roku a náklady stouply natolik, že zřejmě půjde o jednu z nejdražších dálnic na světě, která navíc zatím povede pouze do hor. Černá Hora výstavbu financuje čínským úvěrem, který však nedokáže splácet.
Z hlavního města Černé Hory Podgorica do zhruba 40 kilometrů vzdálené vesnice Mateševo povede jedna z nejdražších dálnic na světě. První úsek plánovaného dálničního spojení černohorského pobřeží se srbským Bělehradem vede komplikovaným horským terénem a jeho součástí by měly být desítky mostů a tunelů. Náklady na jeden kilometr se podle tamního ministra financí Milojka Spajiće vyšplhaly na 20 milionů eur (přes půl miliardy Kč).

Kontroverzní projekt, který vláda svěřila čínské státní stavební firmě CRBC (China Road and Bridge Corporation) a financuje jej půjčkou 944 milionů dolarů (20,5 miliardy Kč) od čínské státní banky Exim Bank, bývá označován jako dálnice „nikam“. V horské vesnici Mateševo totiž žije jenom zhruba stovka obyvatel.

Podle původního plánu měl být úsek hotový už v květnu 2019, termín se však už několikrát posunul. „První úsek dálnice bude hotový do konce listopadu,“ prohlásil v úterý prezident Černé Hory Milo Đukanović při příležitosti patnáctého výročí navázání diplomatických vztahů mezi balkánskou zemí a Čínou. Pochvaloval si přitom spolupráci jak s CRBC, tak s Exim Bank.

A to navzdory tomu, že čínští stavitelé nedodrželi termín a se splácením čínského dluhu má Černá Hora značné problémy. V červenci by měla země uhradit první splátku, zatím však není jasné, zda na to bude mít prostředky. Agentura Reuters v červnu s odkazem na vládní úředníky uvedla, že země je připravená prodávat státní majetek a vyjednává o hospodářské pomoci z EU v hodnotě stovek milionů eur.

Riziko dluhové závislosti
Mohlo by jít o prostředky z Ekonomického a investičního plánu pro Západní Balkán schváleného loni v říjnu, kterým chce EU podnítit hospodářské oživení regionu. Černá Hora, která patří mezi tzv. kandidátské země na členství v Evropské unii, požádala sedmadvacítku o pomoc už v dubnu. Evropská komise však prostřednictvím svých mluvčích přímou finanční injekci odmítla s tím, že unie „nesplácí dluhy třetích stran“.

A to i přesto, že snižování závislosti na Číně je v souladu s unijní politikou. „EU má obavy ze socioekonomických a finančních dopadů některých čínských investic, které mohou mít na zemi (Černou Horu) dopad. Je zde riziko určité dluhové závislosti,“ citoval server BalkanInsight mluvčího komise Petra Stana.

Dluhovou past, v níž se balkánská země vůči čínským věřitelům ocitla, prohloubila v posledním roce pandemie koronaviru a dramatický úbytek turistů, na nichž je tamní ekonomika závislá. V loňském roce se HDP Černé Hory propadl o více než 15 procent, vyplývá z dat Mezinárodního měnového fondu. A státní dluh mezitím překročil 100 procent HDP.

Za splacení čínské půjčky země ručí svým územím. O úvěru rozhodla bez otevřeného výběrového řízení v roce 2014 vláda nynějšího prezidenta Đukanoviće, který byl tehdy premiérem. Čínský developer CRBC a všichni subdodavatelé jsou osvobozeni od plateb DPH či cel, poznamenal deník Financial Times. A podle reportáží německého deníku Die Zeit nebo serveru stanice EuroNews je mezi subdodavateli řada firem blízká Đukanovićovi.

Náklady na první úsek dálnice, která má na území Černé Hory vést z přístavu Bar do obce Boljare u srbských hranic, mezitím vzrostly z původně plánovaných 800 milionů eur na 1,3 miliardy. Vybudování první černohorské dálnice bylo ambicí tamní vlády už od roku 2006, kdy země vyhlásila nezávislost. Dvě studie proveditelnosti z let 2006 a 2012 však ukázaly, že projekt nemá ekonomický smysl.

Největší zahraniční investor
Když ztroskotaly i první pokusy o výstavbu, přispěchala na pomoc Čína. V letech 2007 až 2017 Peking oznámil půjčky na infrastrukturní projekty v celkové hodnotě 12 miliard eur. Peníze zamířily do 16 zemí, třetina skončila v Srbsku, pětina v Bosně a Hercegovině a sedm procent v Černé Hoře, vyplývá ze studie Evropské investiční banky. Čína pak v první polovině loňského roku v Černé Hoře nahradila Rusko v pozici největšího zahraničního investora, tvrdí studie tamní centrální banky.

Peking v posledních letech rozšiřuje svůj ekonomický vliv ve světě pomocí projektu Nové Hedvábné stezky. Řada chudých zemí kývla na atraktivní čínské půjčky a příslib budování rozsáhlých infrastrukturních projektů. Některé africké a asijské země se však dostaly do problémů se splácením, a nyní se v podobných potížích ocitla i první evropská země.

A to kvůli projektu, který podle jeho odpůrců nemá logiku. Podle inženýra Ivana Kekoviće, který se na něm podílel v rané fázi, má dálnice s takto vysokým rozpočtem smysl při průměrné vytíženosti 22 až 25 tisíc vozidel denně. Provoz na její nejfrekventovanější části je však méně než šest tisíc aut denně, tvrdil Keković v roce 2018.

Prezident Černé Hory je však s čínskými investicemi ve své zemi spokojený a ekonomická situace se podle něj zlepší s návratem turistů. „Očekávám obnovení turistického provozu v nadcházejícím období a využívám této příležitosti, abych pozval čínské občany k návštěvě Černé Hory,“ uvedl Đukanović v úterý.

Autor: Marek Tomanka
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“