K poslední větě:
Přesně tak, jsou to jen politické kecy. Nemluvě o tom, že ČH má penízky z EU slíbené na další úsek a s dalším se již technicky pomáhá, ale nic není nemožné, nahradit jeden úvěr za jiný.
To, že stavba je v omeškání je fakt, po 1. pro geologickou náročnost, to jim nikdo neupírá a pro problémy dodávek kvůli pandemii COVID-19. Dálnice má v některých částech problémy, proto se možná jako celek uvidí až v roce 2022, i když jsou sliby na 2021 na podzim. Část půjde otevřít, ale bude to jak jinde na Balkáně, že se sice otevře, ale ne do provozu, protože bude chybět napojení. Tady se obecně nestaví každých 5 km MÚK a ještě s adekvátním přivaděčem. Zcela prvně byl termín 2018, ale ten se o 1 rok posunul právě pro změny v projektech. Z 2019 byl pak 2020 pro další oprávněné problémy. Pandemie udělala další čáru. V problémech byl ale i subdodavatel, podmínka, a již zmiňovaná vedení a tam si je na vině stát a jeho firmy. To se pak nedá nic dělat, že výstavba hlavního díla uvázne. Bez toho nelze napojovat systémy a a dál pokračovat. A tohle vše zpomaluje celý plánovaný řetězec dodavatelů, uskladňování atd. To lze házet na ex vládu.
Čína si pojistila výstavbu hned na začátku. Část peněz musela ČH platit i bez zprovoznění, za zrealizované práce. To je dle modelu Bechtelu v Chorvatsku, ten si taky nechával platit za provedené práce, pak se s tím dál nepokračovalo, ale doplatilo. Rumunsko tomu procesu nechápalo a tak se taky Bechtel stáhl a ten úsek nebyl v provozu dlouhé roky.
Každý vždy moc dobře ví, co podepisuje a jak to bude probíhat. Ale stávající vláda šla do voleb právě s tímto heslem, že se tady všechno utrácí do silnic a navíc na úvěry. Až taková pravda to není, protože 1/6 nákladů jsou nová vedení veškeré infrastruktury, co se staví nanovo v celých liniích. Obecně lze ještě nestavět nic.
Já to spíš vnímám jako tlak na Čínu, i když formou pláče.
Protože jsou tam jednání s Čínou, jednak k stávajícímu stavebnímu projektu a úpravám podmínek, ale taky k dalším projektům a tohle je dobrý politický tah na bránku, ze kterého ČH může jen vytěžit, ať ze strany Evropy nebo Číny. V tomto kontextu bych to vnímal. Po dostavbě se bude muset začít splácet a uvázne veškerá výstavba, která se taky děje ze státních zdrojů, ale ty půjdou na splátky.
Tak nebo tak se tato výstavba oplatila a ČH získala a zásadně zkracuje cestování na koridoru, který je opravdu dopravně-hospodářský. Ten cestovní na sever (a jih) zůstane na EU s modelem PPP. (s BiH, HR i Řeckem, BG)
V zemi probíhala masivní kampaň před volbama, opravdu masivní. O dálnici do polí, o krachu Číny a jak pak krachne i ČH, o nekonečné výstavbě a dokonce o projektu, který se nikd neuvede do provozu, ale stát za něj stejně bude platit. K tomu masivní kampaň jak si kdo "nakradl", kdo byl s kým kde na večírcích, co z toho všeho budou mít lidi pod dálnicí: prach, špína, zatínilo to zahrádky (nikdo se jich neptal) a navíc černá práce i během pandemie. Výměna vlády se dala čekat. Ať nová ukáže, co umí. Ale jak říkám, jedna věc je mediální kampaň a další jsou jednání, která běží. Vždyť takhle to je všude.
Slouží to na naklápení veřejné mínky a dosažení zadaných politických cílů. (akorát vždy pro toho, kdo vládne nebo by chtěl)
Faktem je, že pro pandemii a novou půjčku je dluh již v úrovni 90% HDP a má nyní pozvolna klesat.
Nová vláda je seskupením asi 20 stran. Snaží se spojit, i nadále mířit mezi členy EU a snížit korupci. Infrastrukturní projekty jsou nové elektrárny, což taky nebude zrovna levné. Ono, těžko se z "úrovně kraje buduje stát".