Bosna a Hercegovina

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Kromě mostu Svilaj nad Sávou v rámci koridoru Vc se na straně Bosny buduje i 11 km dlouhý dálniční úsek Svilaj - Odžak na dálnici A1. Z chorvatské strany návaznost je, právě tedy z A3 se odbočí na A5, ale chybí most ponad Sávu a návaznost. Úsek financuje EIB a náklady na něj jsou kolem 84 mil. €.

Dopravní strategie pro roky 2016 – 2030, schválená v červenci 2016, odstranila poslední překážku, která dosud bránila Bosně a Hercegovině čerpat finanční prostředky z fondů EU. Podle Ministerstva dopravy a komunikací jsou aktuálně k dispozici finanční prostředky ve výši 130 mil. EUR k okamžitému použití na výstavbu silniční infrastruktury. Dalších 71 mil. EUR poskytne EBRD (úvěrová dohoda byla podepsaná v červenci 2016) na opravu silnic poškozených povodněmi z roku 2014. Zmíněná strategie stanovuje základní priority rozvoje v oblasti dopravní infrastruktury v Bosně a Hercegovině, přičemž nejdůležitější infrastrukturní stavbou je dálniční koridor Vc spojující sever a jih země (celkem 340 km) a tvořící součást panevropské dálnice spojující Budapešť s chorvatským přístavem Ploče. Zatím bylo zprovozněno cca 90 km této dálnice za 1,8 mld. EUR. Aktuálně má Bosna a Hercegovina k dispozici 934 mil. EUR od mezinárodních finančních institucí. Do roku 2020 má za cíl postavit dalších 84 km dálnice. Zdroj: http://www.businessinfo.cz
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.10.2021 14:37:05, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

postup prací na obchvatu města Zenica (4. největší město) v rámci koridoru Vc:



ten samý koridor, severní úsek s napojením na Chorvatsko:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Dálnice ze Sarajeva na sever je opravdu kvalitní. Na naše poměry mě ovšem překvapila absence protihlukových stěn. Vede to přímo kolem stovek baráků, kde vidíte jak lidé grilují na zahradě, sedí na balkonech ... :-) Zřejmě jsou rádi, že mají alespoň dálnici, stěny počkají.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Připravuje se výstavba nového mostního spojení, které propojí HR dálnici A3 a dálnici v Bosně a Hercegovině na Banju Luku. :arrow:

začátek výstavby se připravuje pro rok 2018 (ale to je hodně optimistické)

je to 1 ze 4 priorit infrastruktury v rámci HR a BiH na 4 roční období: https://www.klix.ba/vijesti/bih/most-ko ... /170629057 a HR hodlá 85% nákladů proplatit přes fondy EU

další článek: https://www.klix.ba/vijesti/bih/most-ko ... /170629057

vizualizace propojení:


Je to ale spíše jen politicky prezentované v samotném Chorvatsku. Náklady na most budou cca. 32 mil. €, ale napojení na HR straně si vyžádá dle odhadů dalších cca. 60 mil. € a není jisté z čeho by to Chorvatsko zaplatilo. Je to sice napojení Banja Luka na evropskou dálniční síť, ale z hlediska evropských koridorů není toto spojení zapracované a EU financuje koridor Vc a není žádoucí, aby tady bylo další napojení, i když ale zase dálnice dovedená z Banja Luka až po hranice s Chorvatskem a na dohled dálnice A3 je logická požadavka nutnosti propojení. Bosna a Hercegovina jako celek spíš umožňuje financování dálnice Banja Luka - napojení na koridor na Vc, kde je ale problémem realizace Vc na území Bosny ...

Náklady na úsek od mostu Stara Gradiška po Okučani (A3) jsou dle cenových relací HAC na úrovni 64,5 mil. €. Náklady na most se mají rozdělit 50/50 mezi oba státy.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2020 10:51:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Plans delayed for Bosnia’s Lasva-Travnik high-speed road :arrow:
Snímka6.PNG
Snímka6.PNG (24.92 KiB) Zobrazeno 31548 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

EBRD podpoří úvěrem ve výši 221 mil. € v této zemi 2 silniční projekty :arrow:

1. 65 mil. € půjde na rekonstrukční práce po povodních.

2. 156 mil. € půjde na výstavbu úseků koridoru Vc včetně úseku Svilaj-Odžak, úseku spojujícího Počitelj-Buna, obchvatu Zenica a úseku mezi tunelem Zenica a Donja Gračanica.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 1.10. se dostal do provozu 10 km dlouhý úsek dálnice mezi Mahovljani a Laktasi v rámci tahu Banja Luka - Doboj na území rep. Srbské. Fotografie: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2344 .





Stav výstavby Zenica Bypass [Pečuj Tunnel] - 05. 10. 2017 : http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2348
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

pokrok na realizaci Zenica Bypass :arrow:

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2269

Zenica je 3.-4. největší město ve federaci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 11.12. se dostal do provozu 11 km dlouhý úsek na dálnici A1 (koridor Vc) mezi Odžak a Svilaj.

Fotky z úseku: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2425 .
24126480467_9f48aa9728_b.jpg
24126480467_9f48aa9728_b.jpg (266.75 KiB) Zobrazeno 30072 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2020 10:52:02, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

ředitel silnic, dálnic, zástupci vlády v 1h dlouhé debatě k silničním stavbám, základní znalost jazyka je pro sledování videa nezbytná
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Autonomní republika Srbská si vybrala pro technické poradenství k výstavbě a provozování dálnice Banja Luka - Prijedor čínskou společnost China Shandong International and Technical Cooperation.

*rozhovory se týkají 25-30 leté koncesi pro asi 42 km dálnice
*společnost má zajistit financování výstavby, výstavbu, provozování a výběr mýta
náklady na projekt se odhadují na 298 mil. € a výstavba se má ukončit v roce 2023

Již v 10/2017 Autoputevi RS podepsali s touto společností dohodu o výstavbě 80 km dálnice Banja Luka - Prijedor - Novi Grad, přičemž nyní se tedy jedná již o přípravu pro reální zahájení 1. etapy. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Bez úvěrů to prostě nejde. Na jejich získání musí stát provádět/zavádět požadované reformy a nové zdaňování a poplatky atd., ale co je důležité, tak Bosna a Hercegovina získala evropský úvěr ve výši 750 mil. € pro výstavbu Koridoru Vc. :arrow:

*500 mil. € dostane entita Federace Bosna a Hercegovina a 250 mil. € entita Republika srbská
*postaví se díky tomu dalších 70 km dálnice sever-jih
*smlouva o úvěr se podepsala v Londýně ke konferenci investicí k západnímu Balkánu

https://www.balkaninsider.com/bosnia-si ... hway-loan/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2020 11:06:20, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin Vedral
Příspěvky: 89
Registrován: 29.4.2009 23:09:02

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Martin Vedral »

Jen drobné faktografické upřesnění. Bosna a Hercegovina má složité členění, ale to hlavní je, že se skládá ze dvou částí - Republiky srbské (psáno velké R a malé s) a Federace Bosny a Hercegoviny (ano, ta druhá část se opravdu jmenuje takhle chytře). Proto když se někde mluví o tom, že něco je ve Federaci, týká se to to jen jedné části Bosny a Hercegoviny. V Bosně se pro tyto dva samosprávní celky používá označení entity. Entity mají velmi veliké pravomoci a například mají ve své gesci právě výstavbu dálnic, což tomu zrovna neprospívá - každý si staví, co je zajímavé pro něj a na celostátní zájmy se příliš nehledí.

Upřesnění k poslednímu odkazu od Diaľničiara je, že 500 mil. € Eur dostane Federace Bosny a Hercegovina a 250 mil. € dostane Republika srbská.

(Pokud by to někoho zajímalo detailněji, napište SZ, dá se o tom mluvit velmi dlouho, ale nechci tím plevelit dálniční fórum.)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Ano, ten problém je známý. Zbytečné federativní zřízení dvou republik, vše musí být dvojitě, ani jeden nechce ustoupit a každý si spíše hrabe na svém písečku. Jen státní správa užírá z rozpočtu tuším třetinu či ještě více prostředků. Československo bylo sice také federací dvou republik, ovšem ležících vedle sebe, v jasně vymezených hranicích, takže jejich správa byla logická. U bosenského státu je to komplikované, cizinec nedokáže určit, kudy vedou mezi oběma republikami hranice. Republika srbská je prstenec u hranic a do jejích dalších částí se člověk musí dostat přes federaci. A fakt ty jejich nesmyslné názvy :-) Republiku srbskou si cizinci pletou se Srbskou republikou u Bělehradu a Federaci Bosny a Hercegoviny si pletou s názvem celého státu. A aby to bylo ještě složitější, v rámci státu je ještě jedna samosprávná jednotka Brčko, kterou něco jako protektorát spravují obě republiky společně :-) Takže to co brzdí rozvoj země je jen a jen nedokonalé administrativní členění.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od FlakY` »

Celá Jugoslávie byla zajímavý projekt. Stejný jazyk, jen Srbové a Makedonci používají cyrilici. BaH je nesmyslně rozdělena podle etnik. Daleko lepší by byla Bosna, která kdysi existovala a většinové obyvatelstvo by bylo Bosenské. Jazyk by byl stále Jugoslávký (srbochorvatština). Dnešní útvar je z dob Rakousko-Uherska...
Ještě dnes tam řeší rozdělení a připojení se k Chorvatsku a nebo Srbsku. Jo. jo, kde jsou ty časy co v Sarajevu byla olympiáda.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

V létě jsem v rámci dovolené s manželkou a dcerou projel celou jihovýchodní Evropu, včetně takových zemí jako Albánie, Rumunsko, Kosovo, tedy zemí, o kterých si Češi myslí, že Vás tam hned přepadne banda, na parkovišti Vám rozbijí okénko nebo se tam ženy musí zahalit. Byl to přesný opak, lidé vstřícní a připadali jsme si naprosto bezpečně i v nočních ulicích. Bosna to samé. Až na jednu velkou výjimku - Sarajevo. Město, kam jsem se těšil a kde jsme chtěli původně zůstat na noc jsme po několika zážitcích v rychlosti opustili. To nebyla Evropa, ale střední východ. Na červené nezastavovat, jinak naběhnou žebrající a dost dotěrná děcka. V jiných státech bývají také, dokonce i v Řecku, ale stačí říct ne a jdou dál, aniž by se tvářili, že vytáhnou kalašnikov. Tolik ponuře zahalených žen, třeba u Mekáče, jsem viděl snad jen v klipu od Xindlu X. Nikde jinde jsme jich tolik neviděli, ani v muslimském Kosovu či Makedonii, kde jsou spíše vyšnořené vyzývavě. Hloučky mladíků potulujících se v ulicích jak někde v Damašku a vrchol všeho byl vlajkonoš se zelenou vlajkou a půlměsícem zastavující na semaforech auta a něco hulákající. Při výjezdu z města jsme viděli auta se stejnými vlajkami. Přes Bosnu jsem jel několikrát, pokaždé jinudy, ale Sarajevo mě fakt bohužel zklamalo. Tam jsem se bál. Ale hned za městem už paráda, bezva země.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin Vedral
Příspěvky: 89
Registrován: 29.4.2009 23:09:02

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Martin Vedral »

Sarajevo je jedno z nejzajímavějších měst vůbec. Ale chce to vědět, co vidět a kam jít. Každoročně tam pořádám studentský výlet, ze kterého se vrací 50 nadšených lidí. A ještě jedna poznámka - Bosna a Hercegovina není útvar z doby Rakouska-Uherska, takhle to říci nejde. Ale opravdu to nechci rozepisovat zde na dálničním fóru. Nebo těch pár posledních příspěvků může někdo přesunout někam do odpočívadla a tam můžeme diskutovat o historii i současnosti BiH do nekonečna :) .
boy
Příspěvky: 3
Registrován: 22.7.2018 23:40:41

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od boy »

Diaľničiar píše:Dne 11.12. se dostal do provozu 11 km dlouhý úsek na dálnici A1 (koridor Vc) mezi Odžak a Svilaj.
Dlužno upřesnit, že tento úsek dálnice zatím vede doslova odnikud nikam, protože chybí most přes Sávu.
rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od rumpeak »

Diaľničiar píše:Bez úvěrů to prostě nejde. Na jejich získání musí stát provádět/zavádět požadované reformy a nové zdaňování a poplatky atd., ale co je důležité, tak Bosna a Hercegovina získala evropský úvěr ve výši 750 mil. € pro výstavbu Koridoru Vc. :arrow:

*500 mil. € dostane Bosna a 250 mil. € část republika Srbská
*postaví se díky tomu dalších 70 km dálnice sever-jih
*smlouva o úvěr se podepsala v Londýně ke konferenci investicí k západnímu Balkánu

https://www.balkaninsider.com/bosnia-si ... hway-loan/

Nevíš jaké úseky by za tyto peníze mohli stavět? Už se teším až pojedu na Pelješac z Ostravy přes Čadcu, Žilinu, Zvolen, Budapest, krátce přes Chorvatsko a dojedu přes Mostar na Pelješac po novém mostě. Doufám, že se toho jednou dožiju...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

boy píše:
Diaľničiar píše:Dne 11.12. se dostal do provozu 11 km dlouhý úsek na dálnici A1 (koridor Vc) mezi Odžak a Svilaj.
Dlužno upřesnit, že tento úsek dálnice zatím vede doslova odnikud nikam, protože chybí most přes Sávu.
Jistě. To samé je na chorvatské straně. Ale most se staví, takže již brzo naopak bude spojení plynulé s napojením na evropskou dálniční síť odsud díky zajištění hotové A5 na A3 a odsud dále na západ. Ten most byl v réžii tendrování HR a opakovaně se to tam tendrovalo pro nenaplnění podmínek, které požadují EBRD/EIB z hlediska poskytování úvěrů na koridor, kterého součástí ten most a dálnice jsou. Teď třeba Viadukt selhal při dostavbě a výstavbu převzala Bosna. Ale to je jiný příběh o výstavbě v Chorvatsku. Vše se tady dá dohledat do detailů. Tady by samotný most nic neznamenal, když je to zcela nová trasa. Samozřejmě, že nic neznamenají ani ty koncové úseky z obou stran až na to, že jak jsem napsal, ten časový harmonogram byl odsouvaný pro opakované tendrování. Z hlediska infrastruktury mě nějak nezajímá, že se na něco v řádu let nedá napojit, když se něco dostaví, když se buduje dál. To z hlediska liniových staveb prakticky nic neznamená. A v samotné Bosně je vícero dálnic odnikud nikam, když jsou s výstavbou na začátku a bez finančního krytí na celé tahy. To se nedá nic dělat. To je běh na dekády obzvlášť, když se to ještě pro politické důvody člení na několik tahů. Ale ano, vaše poznámka je správná.

menší chronologie jen k tomuto mostu
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 389#p82389
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p124905 :idea:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p131959
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 48#p134948
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 07#p144407
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 83#p146183
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p150435
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p170850

No a kdyby se tady taky několik let netendrovalo donekonečna pro cílenou snahu to našít na konkrétní firmu dle podmínek, tak by ten most dnes stál. Ale staví se. ;)

Tomuto státu se budu ještě věnovat i v návaznosti na rumpeaka, ale i celkově tady je o čem psát.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

rumpeak píše:
Diaľničiar píše:Bez úvěrů to prostě nejde. Na jejich získání musí stát provádět/zavádět požadované reformy a nové zdaňování a poplatky atd., ale co je důležité, tak Bosna a Hercegovina získala evropský úvěr ve výši 750 mil. € pro výstavbu Koridoru Vc. :arrow:

*500 mil. € dostane Bosna a 250 mil. € část republika Srbská
*postaví se díky tomu dalších 70 km dálnice sever-jih
*smlouva o úvěr se podepsala v Londýně ke konferenci investicí k západnímu Balkánu

https://www.balkaninsider.com/bosnia-si ... hway-loan/

Nevíš jaké úseky by za tyto peníze mohli stavět? Už se teším až pojedu na Pelješac z Ostravy přes Čadcu, Žilinu, Zvolen, Budapest, krátce přes Chorvatsko a dojedu přes Mostar na Pelješac po novém mostě. Doufám, že se toho jednou dožiju...
Není to zcela tak o úsecích. Je to o tom, které úseky se vyberou z hlediska připravenosti. A bylo to víceméně jen takové dohodnutí si dalšího financování. Důležitost je v tom, že se následně budou podepisovat konkrétní úvěrové smlouvy pro konkrétní úseky. :arrow: A již se to stalo.

Z EBRD jde 180 mil. € na výstavbu vícero úseků koridoru v celkové délce 16 km. Smlouva o úvěr byla podepsaná tento týden. To neznamená, že za tyto peníze se 3 úseky postaví. Protože 1. tranže ve výši 120 mil. € směruje na kofinancování společně s EIB na výstavbu úseku Poprikusa - Nemila, kde bude i tunel Ivan. Druhá tranže ve výši 60 mil. € směruje na úsek Mostar, jih po tunel Kvanj. Více informací: https://www.ebrd.com/news/2018/ebrd-180 ... or-vc.html . Práce se mohou zahájit kolem jara/léta 2019, odhadem dle připravenosti.

Přesně jde o 3 úseky z tohoto úvěru:

Poprikuše - Nemila, 5,5 km
Mostar, jih - tunel Kvanj, 8,7 km
a spojnice Tarčin - Ivan, 2 km

Splatnost úvěru je 15 let. Důležitý je fakt, že podepsání toho velikého memoranda znamená, že pro roky 2018 - 2020 půjčí EBRD spravedlivým dílem do obou částí federace peníze přesahující 700 mil. €. Takže se pomalu bude výstavba A1 / Koridoru Vc budovat i nadále. Z celé 700 km trasy nejvíce je na území Bosny a i nejvíce na tomto území chybí. Na území Bosny je nyní v provozu 102 km z celé trasy.

Na území RS se postaví skoro 47 km Koridoru Vc. EBRD zafinancuje tady výstavbu následujícího: 2 MÚK (Johovac, Rudanka) a 6 km mezi nimi plus 2-pruhový přivaděč v délce 1 km. Další úseky na území Bosny se ještě formují vzhledem k faktu: terén, jeho náročnost, další financování a připravenost, plus dopravní intenzity.


dále, stav výstavby Zenica Bypass na A1 z 18.9.
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2523
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2524
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2525
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2526




A mimo A1 / koridoru Vc ještě 2 novinky:

22.9. se začala výstavba tunelu Hranjen, což je objekt, který zlepší cestování na trase Sarajevo - Goražde (východním směrem od hlavního města a je i na mapě v úvodním příspěvku). Vyrazí se jak hlavní tak i servisní roura. Celý projekt silnice zkrátí cestování ze stávající 1,5h na 45 minut. Ale to až po dokončení. Tunel samotný je ve stavebních nákladech 41 mil. €, přičemž jeho délka bude 5,8 km. 96 km silnice se změní na 56 km po všech pracích. Výstavba má trvat 3 roky. Bude součástí rychlostní silnice v rámci daného jednoho úseku.

a i v RS: ve výstavbě a před otevřením je poslední úsek na dálnici Banja Luka - Doboj, prozatím platí 10/2018, i když se tak mělo stát již v srpnu, tak došlo k omeškání
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 2.9. se má otevírat 24 km dlouhý úsek dálnice Drugovic – Prnjavor na tahu Banja Luka - Doboj. Výstavba úseku trvá od 10/2014.

Dálnice Banja Luka - Doboj má celkovou délku 72 km a její výstavba stála 402 mil. €, přičemž hlavní práce realizují místní firmy. Dálnice má podnázev i "9. januar".

Úsek Drugovič - Prnjavor dal v rámci výstavby práci 300 lidem. Na trase jsou 2 mosty nad Bosnu a Vrbasu a viadukt u Lišnji. Dále 2 nadjezdy, podjezdy nebo tunely v rámci křižování s hlavními i lokálními silnicemi. Na daném úseku je 52 objektů. Komplikace byla na 15. km v rámci tunelu Potočani, ale povedlo se je vyřešit.

Dálnice Banja Luka - Doboj je velikým projektem Republiky Srbské a napojuje centrum Banja Luka na koridor Vc. Výhledově se může napojit Banja Luka i na více západní směr na chorvatský Záhřeb a díky propojení na budoucí koridor Vc zajistit větší rozvoj celé Bosně a Hercegovině. Jsou to samozřejmě plány na dekády dopředu.

Kromě dálnice Banja Luka - Doboj je v provozu i dálnice Banja Luka - Gradiška (severním směrem). Republika Srbská tak má v provozu skoro 110 km dálniční sítě v rámci federace Bosna a Hercegovina. V 03/2018 jsem psal o přípravách na západní směr od Banja Luka a tedy o asi 40 km úseku Banja Luka - Prijedor.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedené se stalo realitou. V provozu je ode dneška poslední část dálnice Banja Luka - Doboj, 24 km úsek Drugovići - Prnjavor.

Zdroj: https://www.nezavisne.com/novosti/drust ... boj/500379
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Teď ještě ten kousek na chorvatské straně, aby alespoň na jednom konci ta dálnice nevedla odnikud nikam.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Dálnice A5 (Beli Manastir - Osijek - Svilaj)

Příspěvek od Honda »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p170850 :arrow:

Více než 70 procent prací na mostě Svilaj bylo dokončeno, oznámilo 3.10.2018 Ministerstvo komunikací a dopravy Bosny a Hercegoviny.
Delegace ministerstva, vedená tajemníkem Igorem Pejicem, 3.10. uspořádal setkání na místě, kde kromě dodavatele Heringa BH. Chorvatské a dozorčích orgánů IG a COG, za účasti zástupců Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury Croatian vedených státní tajemník Tomislav Mihotići a členové HAC Záhřebu, v čele s výkonným ředitelem Miodrag Furdini.

Schůzka představila stav realizovaných a plánovaných prací, dokončenou, současnou a plánovanou situaci realizace dynamického a finančního plánu.

Na stavbu je dodána kompletní konstrukce ocelových mostů. Většina ocelových mikrosegmentů trávením se sloučí do makroelementů. Stojany S4, S5 a S6 s bh. strany jsou kompletně dokončeny pro montáž ocelových prvků.

Na chorvatské straně jsou sloupce S1 a S2 zcela dokončeny, zatímco S3 je v závěrečné fázi a bude dokončen pro montáž za deset dní.

Poslední 600 tun jeřábu se očekává, že za 15 dní, zatímco výtahového prvky do sloupce start v 5 až 7 dnů po příjezdu do jeřábu místě vzhledem k době potřebné k jeho montáži.

Celková realizace děl v tento den je 71,35 procent.

Tajemník ministerstva dopravy a spojů Igor Pejić, vyjádřil spokojenost s dynamikou prováděných prací, kteří očekávají pokračování činnosti s cílem dotvoření, které je naplánováno na 28. května příštího roku.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2020 11:08:47, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“