Bosna a Hercegovina

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: záběry z dronu na výstavbu dálnice A1 nebo koridoru Vc v základním úseku Tarčin - Konjic, podúsek Tarčin - Ivan, Lot 1 a Lot 2, tedy Tarčin - Ivan s tunelem Ivan:



poloha na mapě:

Obrázek


:arrow: detailnější video z okolí mostu Počitelj (sledovaná stavba v tématu) a tedy most nabírá kontury:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba úseku na dálnici A1/koridor Vc Rudanka - Putnikovo Brdo v délce 5,6 km v rámci Republiky srbské:

pro lepší pochopení: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p235132
https://seenews.com/news/bosnias-serb-r ... -vc-763045

Obrázek

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

stav z výstavby dálničního úseku Poprikuše - Nemila z 05/2022 (koridor Vc/A1) a který se nachází v severní části koridoru jako součást širší části Doboj - Zenica; úsek měří jen 5,5 km, dominantním objektem je 3,7 km tunel a k němu pak vedoucí mostní objekty ... mapa: http://forum.ceskedalnice.cz/download/file.php?id=12532 (Nemila je tam zaznačená)

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

info o úseku: https://www.jpautoceste.ba/en/poprikuse-nemila-2/
https://irdeng.com/portfolio-items/supe ... torway-vc/

video z konce 2021:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: stav z výstavby dálničního úseku Vranduk - Ponirak z 05/2022 (koridor Vc/A1), úsek měří 5,3 km (je součástí širší části Poprikuša - Zenica sever (Donja Gračanica)





:arrow: ještě jednou extra most Počitelj, 06/2022




Co se staví :?:

https://www.jpautoceste.ba/dinamika-gra ... bfe76-d7fe
Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.7.2022 12:31:45, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstránění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Tomáš Němec »

Netušíte někdo, proč se ten most Počitelj navrhl zrovna takto? tedy cca 1 km dlouhá estakáda, navíc v oblouku, což jednoduchosti konstrukce také nepřidá... Přitom se zdá, že to šlo natrasovat přímo, navíc v místě, kde je údolí Neretvy užší - nějak takhle https://mapy.cz/s/dulubolubo Most tak mohl být v přímé a o cca 200 m kratší.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Řekl bych Tomáši, že je to ze dvou důvodů. Jednak je dole v celém údolí vesnice (Mapy.cz polovinu srovnali se zemí :-) a stavět vysoký most nad baráky by bylo velké riziko. Navíc, pár domů by muselo jít k zemi i bez Map.cz a nikdo zdejší by jistě nechtěl mít před okny pilíř jak věžák. Druhým důvodem může být převýšení z jednoho břehu na druhý. I když to na videu nevypadá, tou táhlou zatáčkou se minimalizuje stoupání. A nad východním břehem jsou skály, které mohou být chráněny jako krajinný prvek anebo jsou nestabilní pro založení opěry.
Určitě tam důvod byl. A stavět estakádu do zatáčky dnes není žádný problém, dokonce i u vysouvané mostovky, což není případ bosenského mostu.
A mě se toto řešení líbí jak kopíruje krajinu, než kdyby jen přetlo údolí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Tomáš Němec »

Díky Honey, baráků jsem si nevšiml, z letecké mapy je to už jasné :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Jednak co napsal Honey72, to taky, to je 55% důvod. ;)

Pohledem do mapy a trasování koridoru, má to své cíle. Základní cíl je eliminace narušení obydlených celků, dále ochrana historických území a je nutno zdůraznit a podtrhnout, že vesnice Počitelj je historicky chráněná oblast a dále se dbá na ochranu ŽP a tady je nejen významná řeka, ale se postaví i objekt pro ropní látky z mostu a je tady nějaký proud a zvedání hladiny a s tím spjatá rizika bezpečnosti stavby. Samotné vedení mostu do oblouku není problémem, celý koridor je jeden velký oblouk, dlouhý nebo kratší most a tunel. To vzhledem na hornaté území, zastavanost a nutný další rozvoj toho života zde značí, že ani nelze o moc snadněji trasovat. I tak se hledají alternativy, které na doraz snižují stavební náklady a pamatuje se i na náklady spjaté s provozem a údržbou. Je to EIB, která má základní dohled nad studiemi. Již jen to, že 300 km trasu na území BiH rozdělila jen na 4 základní části a pak rozdrobila na mnoho menších až nejmenších kvůli právě tomu hornatému prostředí a omezeným až limitujícím možnostem financování. Stejně se na A1/Koridor Vc v BiH dívá jako na donorský příspěvek. Studie a příprava, to je samo o sobě dar. Hledání peněz a postupnost této výstavby je diktována, BiH tendruje a zadává do procesu realizace a stará se o údržbu. To je zásadní rozdíl proti okolním zemím. Řada úseků byla navržená v období 2008-2012, pak revidována jak jde čas a poznání ještě až do 2018 a nyní zase; dá se dohledat, že se optimalizuje trasa kvůli jednomu tunelu v délce 10 km. Ale i proto se nejdřív preferovala centrální část kolem Sarajeva, která váže intenzity a hraniční úseky s Chorvatskem na obou stranách, pak úseky kolem velkého města Zenica. Tuto postupnost zadávají nadnárodní finanční instituce. Ty také iniciují donorské konference. (protože BiH je mj. i rozbuškou pro stabilitu atd. a koridor je zároveň hospodáŕský stimul pro stát a ještě dlouho bude a teprva po dokončení začne být jakousi oporou)

Bosna a Hercegovina má koncept řízený z Evropy. Není to vzor z USA jako je Albánie, Kosovo, Chorvatsko. To poslední se přizpůsobuje smýšlení v Evropě teprva posledních pár let. I proto dostavba A1 po Dubrovnik bude mít jiné náležitosti, než má dosavadní trasa po Split resp. Ploče. USA mají model v jednoduchém provedení, více kopírování terénu a menší důraz na všechny další hodnoty jako "historie, ŽP, bydlení". A to navzdory tomu, že finančně se tady podílí i různé fondy ze států Zálivu. Dominantním technickým poradcem jsou evropské instituce, s tím souvisí finanční podpora EIB/EBRD a již i EU pro Západní Balkán. Zrovna Počitelj je financován z Evropy, i když jej budují ázerbajdžánská firma společně s čínskýma. Jenomže USA by tady postavilo 100 km an-bloc a to je tady zásadní problém, protože to nelze najednou zaplatit. Tím se ale komplikuje i proces, protože máte most, máte tunel a potřebujete jednu MÚK. A takhle dál a dál. Velkým až zásadním problémem je nedostupnost terénu, takže to trasování sice obchází obydlená území, ale zároveň je jim jaksi na dohled, aby to mělo i účinek pro řešení lokálního provozu ve smysli tranzitu a rozvoje průmyslu atd. Proto to kopíruje terén a má taky základní trasování, aby se pokryla co největší část z hlediska území. Evropa pak musí taky hledět na finanční spravedlnost vůči entitám. I proto se rovnoměrně staví v obou částech. O to je to složitější.

V neposlední řadě jde v tomto případě i o další aspekt a sice vítr. Vím, že se dělalo několik rozsáhlých studií a muselo se dokonce modelovat, protože to nebylo s čím srovnat v rámci BiH. Předse jenom není ani jedno kde je který pilíř v návaznosti na řeku: máme tam prostorově hlavní magistrální tah, železnici a řeku samotnou a samotná konstrukce naruší i to proudění v tom kaňonu a i proto je lepší obloukové vedení. :idea: Ale že právě v tomto místě, tak to jsou ty výše uvedené důvody. Dálnice se tady nestaví ve smyslu sever - jih co nejrovněji. Bylo by to nezaplatitelné a nemělo využití dle toho jak to je plánováno. Jen bohužel ta realizace je a bude na dlouho ... kdo si říkal, že za 20 let mají dálnici, tak to nebyla reální představa. V samotné BiH je i skepse, že to nemá konce, jenomže budovat to oni bez zahraniční pomoci, tak to nepostaví nikdy. A tady jde o to, že Sarajevo a Budapešť získá přístav v Ploče. A to je takový ten pohled ve smyslu strategickém, tedy co té zemi mohu nabídnout a co lepší jí čeká. Bosna musela na začátku zvednout daň z PHM a přesměrovat tento příjem na silniční podniky a taky to snadno nešlo, ale nebylo by dost peněz ani na ty splátky za úvěry. A další úvěr by nebyl ... tohle je dáno složitostí administrativního členění, ale to narážíme na celkové potíže fungování této federativní republiky, kde nacionalisté jsou stále a stále hrozí válka. Ten koridor má sjednotit a hlavně tedy překlenout ta pohoří, řeky, ohromující přírodní podmínky a tedy přiblížit to obyvatelstvo k sobě. :)

https://www.eib.org/attachments/registers/91932100.pdf
CFD-Based Investigation of Wind-Strokes over Highway Bridge Section

tady mám bonus, podíváná ve smyslu vizualizované projížďky po mostě nad řekou Neretva:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Tady je ještě jedno video na objednávku; širší letecké záběry na jak most Počitelj, tak navazující úseky dálnice z obou stran a tím i pohled na kaňon a lze pozorovat jak tady tento most "zapadl": je a bude to nejdelší a nejvyšší most v BiH



:arrow: Pak je tady video mapující silnici Stolac - Neum; je to pro Bosnu páteřní magistrální projekt, protože jak je známo, tak Neum je jediná oblast, kde má Bosna přístup k moři a silnice tam vedoucí v samostatné Bosně nebyla nic moc, takže jí v etapách modernizuje/staví a tomu se ve vláknu rovněž věnuji. Rovněž letecké záběry a tedy z úseku M-17.3 Hutovo - Cerovica - Stolovi (Hutovo - Cerovica 4,85 km a Cerovica - Stolovi 5 km):



Součástí tohoto tendru byla i rekonstrukce přivaděče Hutovo - Ravno v délce 1,8 km.

Je v provozu od 1.6. Nebo bude další měsíc. Nedovedu to zjistit. Část se otevřela a 10 km se otevře v 07/2022. Když tak se k tomu vrátím. :oops:
  • LOT 1 - Asfaltiranje poddionice Stari Neum - Babin Do L=5,3 km, izgradnja poddionica Babin Do – Oštrovac L=1,7 km i izgradnja tunela Oštrovac L=190m.
    LOT 2 - Stolac - Neum, poddionica Oštrovac – Broćanac L=5,075
    LOT 3 - Broćanac - Prapratnica, raskrsnice Babin Do i Oštrovac
    LOT 4 - Prapratnica - Hutovo L = 2,74 km i tunel Žaba (975m)
    LOT 5 - Hutovo - Cerovica. L = 5,00 km.
    LOT 6 - Cerovica - Stolovi. L = 5 km.
    LOT 7 - Stolovi - Drenovac. L = 8,95 km.
Celá 36 km dlouhá silnice má být stavebně hotová letos. Staví se od roku 2018. V provozu je již ale celá trasa, což značí, že cestování v trase Stolac - Neum nyní zabere asi 25 minut. Na projekt se čekalo desítky let. Vyšlo to na asi 50 mil. €.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Bosna a Hercegovina zahájila přípravný proces pro vypsání mezinárodního tendru na výstavbu 10,5 km dlouhého tunelu Prenj. S dokončením tunelu se počítá v roce 2028. Tunel je součástí evropského koridoru Vc nebo dálnice A1. Náklady na zhotovení se odhadují na asi 580 mil €. EIB umí zajistit 300 mil. €.
https://seenews.com/news/bosnia-to-laun ... ect-786199
https://www.eib.org/en/projects/pipelines/all/20180271

:arrow: V Republice srbské se mezitím má společnost Integral ujmout realizace 17 km úseku Rača - Bijelina v nákladech za 132 mil. €. To je trasa vedoucí k Srbsku (na Novi Sad). V březnu jsem o tom psal více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 04#p252304 .
https://www.ekapija.com/infrastructure/ ... 026-godine

:arrow: Dále se v Republice srbské již brzo začne fáze obchvatu v Okučani; trasa Banja Luka - chorvatská A3, která je v realizaci. Lze dohledat jak v tomto vlákně, tak v Chorvatsku.

:arrow: Výše uvedený tah Neum - Stolac byl nakonec 30.6. inaugurován a v 07/2022 uveden do provozu již tedy v celé délce. To je již jen informace "pro forma", uzavření sledovaného tahu. Hercegovinské území se napojilo na Bosnu, důležité pro lokalitu Neum.
https://jpdcfbh.ba/bs/novosti/svecano-p ... stolac/132

V etapách se postavilo 36,5 km státní silnice M17.3.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Jak je to s těmi dálničnímu úseky na Koridoru Vc/dálnici A1, které se intenzivně realizují: Poprikuše, Nemila, Vranduk, Ponirak, Zenica :?: Celkem 20+ km dálnice ...

obrázek je větší; mapa s objektama na trase:
https://i.imgur.com/Lf52THI.png

Obrázek

:arrow: projížďka po rozestavěném úseku Buna - Počitelj: 7,2 km

https://www.jpautoceste.ba/buna-pocitelj/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

tunel Prenj + Mostar, sever - Mostar, jih

:arrow: Bosna a Hercegovina nejenže připravuje tendr na výstavbu tunelu Prenj (o příspěvek výše je informace), který zásadně zkrátí cestu ...
BA1.JPG
BA1.JPG (59.76 KiB) Zobrazeno 7877 x
A pak se pokračuje dál k Mostaru. :idea:

:arrow: A proto píšu další příspěvek, protože před pár dnama BiH vyhlásila mezinárodní soutěž na výstavbu 14,2 km dlouhého úseku na tomto koridoru Vc v hodnotě asi 350 mil. € a bavíme se o úseku Mostar, sever - Mostar, jih.

Financování bude z: EBRD, grant z EU, komerční banky a vládní zdroje.

Tento úsek je dalším v pořadí, který je složitý (ostatně nesložité části jsou v provozu). Musí se postavit tzv. mostarská severní slučka nebo-li: 5 tunelů v celkové délce asi 6 km, dále 10 viaduktů/mostů v celkové délce 2 km a otevřená dálnice činí 6 km.

Začátek prací se odhaduje na 1.Q 2023, pokud půjde dobre proces: vyhovující nabídky a hladký průběh tendru. Výstavba má pak trvat 3 roky.

Značí to, že nyní Bosna a Hercegovina došla se 2 velkýma infrastrukturníma projektama: tunel Prenj a Mostar, sever - Mostar, jih v odhadovaných nákladech asi 930 mil. €. Realizace těchto úseků zásadně zkrátí dobu cestování, propojí další části dálnice, lépe napojí hotové nové silniční úseky v regionech. Urychlí se cestování na další koridory, na severe X., na jihu J-J.

:arrow: Dále a to je vlastně ta důležitá finanční rovina, Bosna schválila v 06/2022 čerpání úvěru od EIB ve výši 300 mil. € pro dálniční federální podnik. Doba splatnosti činí 25 let. Tento úvěr směruje na 35 km část dálničního koridoru právě pro oba tyto velké projekty: jde na část Ovčari - Mostar, který tedy zahrnuje jak tunel Prenj, tak obchvat města Mostar. :idea:

do konce dekády by se měla dokončit celá jižní část:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

3. zkapacitněné silniční spojení HR - BiH: Most na řece Sáva dokončen, ale není otevřen (1. bylo na jihu, chorvatská A10 a bosenská A1, 2. je na chorvatské A5 a bosenské A1 a tohle je 3., které se ale patrně na rozdíl od 1+2 stane rychleji souvisle 4- pruhové, takže se Banja Luka napojí na dálniční síť dříve, než se tak stane se Sarajevem, tak nebo tak, za obojím bude stát Chorvatsko)

Na chorvatské straně se musí mj. dokončit napojení na nejbližší silniční síť. V širším zadání až pokračování po dálnici A3.

Obrázek

Most Gradiška mezi Chorvatskem (jednou se trasa napojí na A3) a Bosnou (tah na Banja Luka) se otevře, až budou v příštím roce dokončeny celnice. :idea: Z obdobných důvodů se nakonec neúměrně prodlužovalo otevření dálničního mostu východním směrem v rámci dálnic A5 (HR) a A1 (BiH) na stejnoměnné řece.



Práce byly zahájeny v roce 2019 na nyní dokončeném mostě přes řeku Sávu mezi Chorvatskem a Bosnou poblíž bosenského města Gradiška, po kterém je tedy i název mostu.

Hlavním dodavatelem je Integral Inženjering spolu s Đuro Đaković Montaža a Zagreb-Montaza. Projektant mostu byl společným podnikem německé společnosti KREBS + KIEFER Eastern Europe a soukromé chorvatské společnosti Institut IGH.

Společným klientem byla chorvatská státní dálniční agentura Hrvatske ceste a bosenské ministerstvo komunikace a dopravy.

Most je o délce 462m a šířce 22,6m.

Most je součástí většího projektu zadaného společnosti Integral Inženjering, který zahrnuje rychlostní silnici v Chorvatsku od mostu přes chorvatské město Okučani a na sever k hranici s Maďarskem. Je také součástí evropské silnice E-661 spojující Split s Banja Lukou, Virovitica a Balaton.

Hodnota kontraktu se pohybovala kolem 23,5 milionu EUR. Evropská unie spolufinancovala výstavbu granty ve výši 3,2 milionu EUR, které byly kombinovány s výhodnou půjčkou od Evropské investiční banky ve výši 5,6 milionu EUR.

Hraniční zázemí má být vybudováno na straně Chorvatska.

pro připomenutí menší vizualizace:


další odkazy pro nastudování situace pro ty co neznají:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 30#p242930
odhadované náklady na spojnici k A3: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 90#p243890
širší informace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 09#p251909

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Romansky
Příspěvky: 8
Registrován: 15.8.2017 22:37:19

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Romansky »

Dnešní foto nedostavěné A1 přes řeku Neretvu...foto František Hák
Přílohy
A1
A1
A1_změnit velikost.jpg (219.47 KiB) Zobrazeno 6986 x
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Nikdo to tady nekomentuje, ale je to nádherná fotka. :ok: Než se člověk proplete těmi silnicemi pak při představě jak to všechno snadno přeskočí, je to báječný pocit.


Dne 31. srpna 2022 byl otevřen 6,1 km úsek Johovac - Rudanka (severně od Doboje) na A1, který je napojen na již existující dálnici Doboj - Banja Luka. Náklady se pohybovaly kolem 85 milionů € a stavba trvala téměř 40 měsíců. Práce provedly Intergral Inzenjering (BiH) a Granit Skopje (NMK). Více i zde: https://www.klix.ba/biznis/investicije/ ... /220831062 . Banja Luka a Sarajevo jsou si se zprovozněním tohoto dálničního úseku o něco blíž. :idea:

fotky z úseku: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -180242794

více informací k úseku ve vláknu je k nalezení zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p235132
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Byla dokončena dálniční pod-sekce A1 Tarčin - Tunel Ivan v délce 6,9 km. Jedná se o 4,9 km úsek po tunel a pak 2 km tunel Ivan. Nyní se rekonstruuje paralelní/dosavadní silnice. Tarčin byl doposud jižní konec dálnice A1 u Sarajeva, takže se posouvá tato část po Bradina. Pak vlastně následuje silnice, která obchází pohoří, pod kterým půjde jednou 10,5 km tunel Prenj.





:arrow: O něco výše píšu k tunelu Prenj ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p257902 ), tedy že se připravuje tendr na jeho výstavbu. Myslí se to více, než vážně, protože již se vypsal tendr na realizaci přístupových silnic vedoucích k němu, aby se mohla ta výstavba pak snadno zahájit. Výstavba 14 km přístupových silnic, po 7 km z obou plánovaných stran k ražení má vyjít na 20 mil. €. Financování je zajištěno z EBRD a s výstavbou sa má začít v roce 2023. Více zde: https://www.jpautoceste.ba/objavljen-te ... ela-prenj/ . :idea:

:arrow: stav výstavby mostu Počitelj:



:arrow: Federální vláda alokovala asi 6,65 mil. € pro silnici Sarajevo - Gorazde.

Tato částka se nevztahuje pouze na tunel Hranjen (~5500 m), ale i na zbytek projektu, protože musí být vybudovány silnice k tunelu jak na severní, tak na jižní straně. Peníze jsou podle vlády „určeny na vyvlastnění, výstavbu, dozor a technické konzultace“. Tunel Hranjen se staví: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 34#p246834 .

Jít ze severu na jih:

Úsek 1 (červený): od M5 do tunelu Hranjen (~2 km)
Úsek 2 (žlutý): tunel Hranjen (~5,5 km)
Úsek 3 (červená): od tunelu po Pobjede (~7,5 km)
Úsek 4 (žlutý): z Pobjede do Sopotnice (1,5-2,0 km; včetně tunelu přes 1 km)

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

důležitý blok info 2 zakázek za asi 1 mld. €: obchvat města Mostar a 10,5 km tunel Prenj - tendre postupují reálně dál pečlivou přípravou pro úspěšné dotažení

:arrow: Byla podepsána smlouva na zpracování technických plánů obchvatu Mostaru A1. Jedná se o 14,2 km dlouhý úsek mezi Mostarem-sever a Mostar-jih. Myslím, že toto je zatím nejdražší jednotlivý dálniční úsek v Bosně a Hercegovině, odhadem 350 milionů EUR. Zahrnuje 5 tunelů a 6 mostů, přičemž pouze 6 ze 14,2 kilometrů tvoří dálnice konvenčního stupně, zbytek na 2 kilometrech mostů a 6 kilometrů v tunelech; https://www.jpautoceste.ba/potpisan-ugo ... ilometara/ . Já více rozepsal tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p257902 .

:arrow: 8 nabídek na výstavbu přes 10 km dlouhého tunelu Prenj. Z 8 jsou tři z Turecka, dva z Číny, jeden z Indie a dva jsou společné nabídky Turecko - J. Korea. Tohle je 1. fáze pro výběr zhotovitele.

Ředitel FBiH Highway Public Enterprise Elmedin Voloder upozornil, že dnes začíná řízení pro výběr dodavatelů pro stavbu tunelu Prenj, který je klíčovým zařízením pro dostavbu celého koridoru 5C. Požadujeme, aby termín dokončení prací a doba trvání zakázky byla pět let, abychom měli prostor dokončit celý koridor v roce 2028.

Tunel Prenj bude dlouhý 10 450 metrů. Zároveň budou vybudovány dva tunelové tubusy se dvěma jízdními pruhy, ve kterých bude provoz jednosměrný pro každý směr. Kromě tunelu Prenj tento úsek zahrnuje přístup k severnímu a jižnímu portálu tunelu, takže celková délka budovaného úseku narůstá na 12 kilometrů.

Po přezkoumání došlých přihlášek a zvážení všech detailů souvisejících s technickými a finančními náležitostmi ve vztahu ke kritériím předepsaným výběrovým řízením bude dokončeno předkvalifikační řízení, tj. krátký seznam uchazečů, kteří splňují požadavky a postoupí do další fáze výběrového řízení.

Druhá fáze zahrnuje předložení finančních nabídek od předem kvalifikovaných uchazečů.

Vzhledem k tomu, že dosud byly provedeny četné testy a studie, neočekávají se při realizaci tohoto projektu žádné větší potíže. V první třetině úseku z Konjic do Mostaru jsou podmínky ražby tunelu poněkud horší a lze očekávat jednu až dvě poruchy, zatímco zbývající 2/3 směrem k Mostaru se předpokládá převážně pevná hornina.

https://www.klix.ba/biznis/investicije/ ... /220926045

BONUS: video z ucelené 100 km dálnice, části koridoru Vc od Bradina (nedávno otevřené v 1 pruhu v obou pásech, viz příspěvek výše) až Zenica, sever:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Republika srbská

Republika srbská je jednou ze dvou entit Bosny a Hercegoviny, druhou je Federace Bosny a Hercegoviny. Nachází se na severu a východě země; viz: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p225386 .

Delší dobu se snaží postavit dálnice od Banja Luka "na všechny směry", což se dá hezky dohledat, ale rovněž se věnuje delšímu prodloužení až na hranice se Srbskem. O tom chci psát nyní, protože tady mám rest.

V létě 2020 byla vyhlášená soutěž na dálnici 70 km dlouhé Vukosavlje - Rača: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 26#p222426 .
V 03/2022 byl vyhlášen vítěz na 3. úseku (ze 3) této dálnice Brčko - Bijeljina v délce 20 km: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 04#p252304 . Minulý měsíc se tady začala výstavba: https://seenews.com/news/bosnias-serb-r ... ion-798063 . Srbsko darovalo na tuto výstavbu částku ve výši 10 mil. €, tedy asi 8% nákladů.

No a asi před měsícem China State Construction Engineering Corp, CSCEC zajistila dohodu ve výši 332,34 milionů eur na výstavbu 33 km dlouhého dálničního úseku z této dálnice a sice Vukosalvje - Brčko. To je 1. úsek této dálnice. Společnost CSCEC byla pro projekt vybrána společností Autoputevi, státním provozovatelem dálnic, poté, co vstoupila do nejnižší z osmi nabídek. Čínská firma získává významné zakázky v zemích bývalé Jugoslávie včetně Černé Hory.



Dálnice začíná ve městě Prijedor na západě Bosny a v Republice srbské. Více k ní: https://autoputevirs.com/our-services/2990-2/

Zbývá 2. úsek: Brčko - Bijeljina. Tady se hledá kompromis s trasou kolem Brčko. Brčko je AO a má tady tedy jiné postavení. Je to samosprávní jednotka, kterou spravují obě entity tohoto státu.

https://brcko.tv/2022/09/trazi-se-kompr ... -distrikt/

Hledá se kompromis ohledně vedení dálnice přes okres Brčko. Nemohu se tomu detailně věnovat, ale je to více politický problém, než jiný. Takže proto se hledá kompromis. Bez tohoto úseku se nemůže dálnice kompletizovat, bez tohoto úseku se nenapojí Banja Luka na Srbsko, je to vnímano jako důležitý prvek, ale prozatím se tedy nestaví.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry k 10.10. na úseky koridoru Vc/A1 ve výstavbě: most Počitelj (bezmála 1 km dlouhý) a 7 km úsek Buna - Počitelj:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

dynamika pokračování A1 / Koridoru Vc

:arrow: stav výstavby obchvatu Sarajevo, Lot 3B; Vlakovo - Mostarsko raskršće 1,4 km (zmínka o stavbě je zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p225398 nebo i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p243149 )

Trasa LOT 3B je napojením mimoúrovňové křižovatky Vlakovo s mimoúrovňovou křižovatkou Mostar na hlavní silnici M-17/M-5. Výstavba LOT 3B umožní lepší dopravní napojení dálnice na koridoru Vc se sítí komunikací nižšího stupně, hlavních a místních komunikací.



:arrow: vizualizace dálnice A1, koridor Vc v úseku Putnikovo Brdo - Medakovo, 8,5 km (od Doboje dál na jih, tedy severní část)



Postaví se tady mj.:

*6 mostů,
*1 hloubený tunel
*5 podjezdů, 1 nadjezd
*2 mimoúrovňové křižovatky
*mýtnice
*středisko údržby a řízení dopravy

Součástí projektu je také regulace řeky Usora v délce potřebné pro realizaci předmětného úseku dálnice na koridoru Vc, regulace řeky Tešanjka a rekonstrukce místních komunikací

Byl totiž podepsán dokument/smlouva na 167 mil. € na výstavbu tohoto úseku. Doba realizace činí 24 měsíců.

https://www.jpautoceste.ba/potpisan-ugo ... -medakovo/
  • „Podpisem smlouvy na stavbu dálnice v úseku Putnikovo brdo – Medakovo máme ve výstavbě sedm stavenišť pro nových 40 kilometrů dálnice. Podle plánované dynamiky bude v příštích dvou letech na severu koridoru Vc nových 23 kilometrů dálnice a v letošním a příštím roce bude zahájena výstavba nových 85 kilometrů dálnice v hodnotě 3,5 miliardy eur. V následujících 15 až 20 dnech podepíšeme smlouvu na stavbu 22 kilometrů dálnice pro úsek Medakovo - Ozimice. Do konce roku je plánováno zahájení výstavby celé severní části koridoru Vc, tedy celkem 50 kilometrů,“ zdůraznil Elmedin Voloder, ředitel JP Autocesta FBiH.
:arrow: u Mostaru je reálně 7 km dálnice A1 nebo Koridoru Vc bez využití, protože schází napojení (to není nóvum i mimo BiH), ale alespoň ty záběry:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

video zachycující stav výstavby sledované stavby mostu Počitelj na koridoru Vc, dálnici A1 z 1. týdne 2023: bude to nejdelší (980m) a nejvyšší (97m) most v BiH

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martas
Příspěvky: 2466
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od martas »

Na mapy.cz je hezky vidět již hotový úsek za mostem. Zvláště vyniká ta dokončená odpočívka na konci :-)
Přílohy
bosna.jpg
bosna.jpg (228.06 KiB) Zobrazeno 4027 x
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Tendr na stavbu úseku dálnice A1 Mostar Sever – Mostar Jih

Platnost nabídky do 18.03.2023

EBRD (Evropská banka pro obnovu a rozvoj) zadala výzvu k předkvalifikaci na tendr pro stavbu úseku dálnice Mostar Sever – Mostar Jih. Hodnota projektu je 250 mil. €. (až 350 mil. € jako celek)

Podrobnější informace najdete na tomto odkazu: https://ecepp.ebrd.com/delta/viewNotice ... d=23566029
  • Na úseku dálnice Mostar sever - Mostar jih v délce 14,2 kilometru bude vybudována mimoúrovňová křižovatka Mostar sever s vedlejší mýtnicí, pěti tunely o celkové délce asi šest kilometrů a deseti viadukty-mosty o celkové délce asi dva kilometrů.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda Chorvatské republiky: Rozhodnutí o přidělení finanční pomoci Bosně a Hercegovině v oblasti dopravní konektivity a integrace

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/vlada-rh- ... ciji/23793

Vláda Chorvatské republiky na svém zasedání dne 8. února 2023 přijala Rozhodnutí o finanční pomoci Bosně a Hercegovině ze státního rozpočtu na financování Projektu výstavby regionální silnice R428, úsek Zavala - Orahov Do - Granica RH (Slano) v délce 10 kilometrů v obci Ravno, v celkové výši o něco méně než 7,3 milionu eur.

Finanční prostředky budou poukázány Ministerstvem moře, dopravy a infrastruktury obci Ravno na základě předložené výzvy k úhradě a na vypořádání závazků po lhůtě splatnosti vůči zhotovitelům a za služby odborného dozoru nad prováděním stavby. konstrukční práce. Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury a magistrát neprodleně podepíší dohodu o způsobu čerpání prostředků.

Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković upozornil, že výstavba této silnice přispěje k lepšímu spojení obou zemí, návaznosti na okresní silnici (ŽC 6232) v Chorvatsku, a tím k silničnímu spojení s Jadranskou magistrálou, tedy s DC8.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Most Gradiška, 3. zkapacitněný přechod dálničního typu Chorvatsko - Bosna a Hercegovina. Ty dva jsou součástí koridoru Vc (chorvatská A5, bosenská A1 napříč stát a na ní pak zase navazuje chorvatská A10).

Díky mostu Gradiška s pokračováním z obou stran získá přímé napojení na evropskou dálniční síť hlavní město republiky Srbské v Bosně a Hercegovině a sice Banja Luka. Hlavní město federace Bosny a Hercegoviny Sarajevo leží na A1, která se intenzivně staví, ale její dokončení se nedá očekávat ani v roce 2030, ačkoliv nebude od tohoto data již mnoho km chybět.

Další informace lze ve vláknu dohledat jak tady v tomto vlákně, tak v tématu Státních silnic.

pohled dál na území Chorvatska, tady se začne s výstavbou rychlostní silnice pokračující na dálnici A3; viewtopic.php?p=233381#p233381
Obrázek

prostorový pohled:
Obrázek

směrem na území Bosny a Hercegoviny:
Obrázek

zázemí na straně Bosny a Hercegoviny:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: v severní části koridoru Vc se staví úsek Putnikovo Brdo - Medakovo (pod Dobojem):

*délka: 8,5 km
*počet objektů: 20
- 6 mostů
- 1 tunel
- 5 podjezdů
- 1 nadjezd
- 7 hydrologických staveb
*MÚK: 2

Investor: federální instituce JP Autoceste
Zhotovitel: Euro-asfalt

stav příprav:


:arrow: na tohle navazuje vytendrovaný úsek Medakovo - Ozimica:

*délka: 21,3 km
*zhotovitel: Turkish Cengiz
*náklady: 360 mil. €

*MÚK: 1
*odpočívka: 1
*mosty, viadukty: 8
*nadjezdy, podjezdy: 17
*tunel: 1 (2,2 km)

Prozatím se jedná o nejdelší vysoutěžený úsek.

Obrázek

:arrow: Konsorcium čínských společností půjčí Republice srbské, autonomní srbské provincii Bosny a Hercegoviny, 190 milionů dolarů na stavbu dálnice směrem k Srbsku Jedná se o 17 km dlouhý tah, který povede mezi Brčkem a Bijeljinou poblíž srbských hranic.

Bude navržen a postaven společnostmi China Overseas Engineering a China Tiesiju Civil Engineering s podporou China Construction Bank.

Smlouva byla podepsaná v únoru.

Cesta zlepší komunikaci se Srbskem, hlavním spojencem a obchodním partnerem Republiky srbské.

Republika se obrátila na čínské investory poté, co Evropská banka pro obnovu a rozvoj odmítla projekt podpořit.

Půjčka na 15 let bude mít tříletou dobu odkladu a pětiletou záruku, řekl Viškovič.

V srpnu 2022 vláda podepsala smlouvu s China State Construction Engineering v hodnotě 350 milionů dolarů na vybudování 33 km dlouhého úseku téže dálnice v severní Bosně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“