Ukrajina

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Akorát že přechod pro pěší je zrovna tady dost k ničemu, protože na polské straně nikam nevede. 12km za Medykou je 60 tisícové město Przemyśl, které je navíc napojené na hlavní železniční trať. Za přechodem Krakivec-Korczowa je nejbližším větším městem Jarosław se zhruba 40 tisíci, ale je to tam nějakých 35-40km a moc se odtamtud nikam nedostanete.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Ukrajina se nachází na pokraji státního bankrotu, není schopna uhrázet své závazky a dluhy ve světě, právě naopak jen letos dostala pomoc od MMF nad 10 mld. USD, země se topí v chaosu, korupci a problémech, tak je snad normální, že nemá nikdo zájem o PPP na silnicích.

Nyní je schválen rozpočet na rok 2016 s deficitem téměř 4% HDP.

Celkový balík z MMF činí 17,5 mld. USD finanční pomoci. Další pomoc z EU a dalších států jednotlivě ani není započtena. Nebýt EU, tak Ukrajina nezvládá ani energetickou politiku.

Nemluvě o tom, že jde rad za darem o další úvěry. Již to je pomoc, protože Ukrajina si ani nedokáže půjčit jinak. A nemá ani peníze na provádění reforem, třeba že i Japonsko poskytlo Ukrajině 300 mil. USD na reformu komunálních dotací.

Plány předchozího vládního režmu v oblasti rozvoje silnic byli nereální. Současná vláda nemá již ani představu jak dosáhnout modernizaci silniční dopravy. A rok 2015 značil obrovské skrty do již zaběhnutých složek a organizací na údržbu, takže rokem 2015 se celková kvalita silnic posunula ještě níže. To, že se několik hlavních tahů opravuje je jen zlomkem nevyhnutních prací.

Další miliardy USD sem poskytuje Světová banka, ale opět jen do projektů jak lépe manažovat veřejná řízení.

Jinak řečeno, nikdo sem neinvestuje napřímo do konkrétních projektů a tak to nemůžete očekávat od soukromého sektoru. Pardon, jeden projekt je realizován a sice nový sarkofág pro Černobyl.

Protože na PPP je nutno mít 2 způsoby plateb: ten první tedy že lidé budou platit je nereální a ten druhý, že to bude splácet vláda je hezký všude na západ od Ukrajiny, ale v zemi, která nemá problém ze dne na den nezaplatit se nedá očekávat rozvoj projektů za stovky milionů až miliard USD, že to zaplatí někdo jiný a oni to pak neuhradí. Tak možná fungují světové nadnarodní banky, protože to je politika, ale ne soukromý sektor. Ten navíc spolupracuje s bankami a ty nyní již řadu let mají problém dávat peníze i na projekty pro omnoho důvěryhodnější státy.

Řádově tisíce km silnic potřebuje opravy. Za miliardy USD. Ty peníze nejsou. A nejsou ani na opravy všech dír a výtluků. Ani na hlavních tazích. A když už je něco, tak se to dělá i v nevhodném počasí, takže to nevydrží ani jeden rok. A tyto opravy jsou závislé na státním rozpočtu. Anebo když se pozvedne ekonomika a přehustí silnice, tak se dá řešit připlácnutí druhé silnice a provádět 4-pruh díky následné rekonstrukci původního 2-pruhu jakožto silnice. Ale to je tak příklad států v Latinské Americe, nikoliv Ukrajiny. A ani v Latinské Americe to nezvládá jenom soukromý sektor, cca. 30% hradí vláda.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.12.2020 12:22:08, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Navázal bych trochu optimističtějším příspěvkem, přeci jen do vnitřní situace na Ukrajině trochu vidím. Momentální stav je pochopitelně katastrofální (byť do krize v první polovině 90. let to má ještě hodně daleko) a jen tak rychle se to nezmění, je tu nicméně jedno velké ale.

Ačkoliv se o tom u nás příliš nepíše, tak uvnitř Ukrajiny to docela silně kvasí a dochází k velmi významným změnám, které by byly ještě nedávno absolutně nemyslitelné a za to všechno mohou Ukrajinci poděkovat Putinovu Rusku, které je doslova vehnalo do náruče EU. Něco málo k tomuto tématu (v ruštině) zde: http://www.pravda.com.ua/articles/2015/12/25/7093773/

Jakkoliv můžeme kritizovat rychlost a kvalitu změn na Ukrajině (často to je nicméně i tak, že se sice dlouho obstruuje a vypadá to, že se nic neschválí a pak na poslední chvíli všechno projde a často i tak, že Ukrajinci nedokáží své úspěchy "prodat"), tak je zároveň potřeba vzít v úvahu v jakém je tato země stavu (především díky předchozímu prezidentovi Janukovyčovi, ale i celému období od vzniku nezávislé Ukrajiny) a jak silně byla navázaná na Rusko. Proti tomu byla naše transformace v 90. letech procházkou růžovým sadem. Jak již jsem tedy naznačil, k reformám skutečně dochází a v mnohém se jedná o skutečně radikální řezy, které sice momentálně Ukrajince hodně bolí, ale douhodobě mohou mít velmi pozitivní efekty (pro představu kolik se toho v jednotlivých sférách udělalo viz http://www.epravda.com.ua/cdn/cd1/rik-r ... index.html - tentokrát ukrajinsky). Především v oblasti boje proti korupci je vidět obrovské kvalitativní skoky a tlak na další reformy je obrovský. Momentálně je ale velký problém mimo jiné s obrovským přetížením parlamentu, který má na stole tolik reformních zákonů, že mu zkrátka trvá, než všechno projedná.

K obrovským změnám, které se nutně projeví, však dojde už v příštím roce. Již od 1. ledna začíná definitivně fungovat zóna volného obchodu mezi Ukrajinou a EU, která zároveň předpokládá, že Ukrajina bude v mnoha směrech zavádět evropské standardy, což je důležitý krok ke zvýšení konkurenceschopnosti země. Druhou velkou smbolickou změnou bude již zřejmě definitivní zrušení krátkodobých víz do schengenu pro obyvatele Ukrajiny. Zároveň také přestává fungovat zóna volného obchodu s Ruskem (jednostranně jí vypovědělo Rusko), což je opět další impuls, který sice Ukrajinu krátkodobě poškodí, ale v delším horizontu jí opět pomůže s reorientací na kvalitnější trh.

Samozřejmě, že se nic nezmění přes noc, ale v minimálně střednědobém horizontu má Ukrajina slušnou šanci na normalizaci své situace a nastartování hospodářského růstu, což je zároveň nezbytným předpokladem pro zlepšení infrastruktury. Mnohé sice začalo již úspěšnou revolucí na kyjevském Majdanu, ale jak jsem již zmiňoval, definitivně zahnalo Ukrajinu tímto směrem Rusko. Pokud by se skutečně podařilo nastartovat hospodářský růst, tak bude jednoznačně zdravější a udržitelnější, než ten nedávný v Rusku, protože bude vycházet z transformace země a nikoliv prodeje momentálně drahých surovin. Ukrajina má i díky své velikosti potenciál být spektakulárním příkladem transformace a obrovským vzorem pro jiné země postsovětského prostoru včetně Ruska (právě úspěchu Ukrajiny se Putin bojí nejvíc - pokud by se to podařilo na Ukrajině, proč by to nemohlo jít v Rusku?). Nebyla by to zdaleka první ani poslední země, které by se podařilo nastartovat obrovské změny a vyrůst z tradičně zaostalé země v prosperující stát.

Třeba se jednou dočkáme toho, že se tu bude o infrastruktuře na Ukrajině psát jako o současném Polsku :)
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

Souhlasím s ML90.
Transformace Ukrajinské ekonomiky na EU není jednoduchá. Ukrajina přišla o velký kus HDP už jen obsazením Krymu a části Donbasu. Rusko omezuje obchod s Ukrajinou, (dnes vyšel článek) kdy v roce 2012 byl vývoz za 17,3 mld. USD a 4 mld. USD za letošek. Do budoucna bude Ukrajina více konkurence schopná a po uklidnění situace možná bude dál vyvážet svoje zboží do Ruska, ale v tuto chvíli má Rusko HDP stejné ne-li už menší než Itálie.
Silnice byly špatné ještě za Janukovyče a myslet si, že země která je ve válce a prochází velkou transformací opraví značnou část během 2 let je nesmysl. PPP není problém pokud má země dobrý raiting, což se Ukrajiny netýká a díky tomu žádná banka nechtěla tady zainvestovat infrastrukturu. Mýto není problém, když je poptávka a do Lvova by se to určitě uživilo.
V současné době vydali zákon, kde několik % z celních daní jde rovnou na opravu a rekonstrukci silnic v oblasti. Týká se to oblastí Lvov a Oděsa. Další zákon se týká přetížených kamiónů, které nejvíce ničí silnice. Ve Lvovské oblasti se připravuje 4-5 průmyslových parků.
Ukrajina nejvíce financuje bezpečnost státu (reforma policie, armády a SBU), staví nové byty po celé Ukrajině pro uprchlíky z Donbasu, dále financuje státní dluh a opravu silnic.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Vidíte, to jsem opomenul, na té západní Ukrajině, o které píšete, se přeci jen něco děje i na silnicích. Když jsem jel na konci září ze Lvova do Ivano-Frankivska (nějakých 135km - Ukrajina je opravdu velká země), tak bylo vidět, že tam proběhly a probíhají rozsáhlé práce na silnici mezi těmito dvěma městy. Ve Lvovské oblasti byla celá opravená a v Ivano-Frankivské se na ní pracovalo.

Jinak je to přesně tak. V současné situaci má Ukrajina opravdu jiné priority, především v loňském roce musela například prakticky od nuly vybudovat bojeschopnou armádu. Důležité ale je, že Ukrajina nadále spolupracuje s MMF a právě to očekávané zahájení fungování Zóny volného obchodu je impuls, od kterého si ukrajinští aktivisté hodně slibují. Navíc ačkoliv hlavně kvůli válce ukrajinské HDP v letech 2014-2015 hodně padalo, tak podle ministra ekonomika Abramovičuse by ve 4. kvartálu letošního roku měla ekonomika Ukrajiny už začít mírně růst a v příštím roce by měl růst pokračovat viz http://www.pravda.com.ua/news/2015/12/12/7092251/ Osobně si myslím, že ani ruské jednostranné zrušení zóny volného obchodu (k čemuž se mimochodem nepřidalo Bělorusko, takže lze očekávat podobný paradox jako po zavedení embarga vůči EU - zboží se bude dál do Ruska dovážet, ale zprostředkovaně přes Bělorusko) na to nebude mít vliv, přeci jen objem obchodu mezi Ruskem a Ukrajinou stabilně klesá i bez toho.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

Vím, že za 3Q měla Ukrajina +0,5% a jestli bude mít dalších +1%, tak to bude slušný pokrok. První 2 kvartály byly -5,3 a -0,5. Rostoucí ekonomika má pozitivní vliv pro investory a možné navyšování vládních výdajů na důchody a platy státních zaměstnanců (musí zvýšit aby neměli další revoluci). Za další 2 roky by mohli nejenom opravovat ale i masivně stavět. Snad budou mít dost slušných projektů...
Jejich prioritou je expresní propojení na západní Evropu. Volba číslo 1 je dálniční napojení na Polskou A4. Ukrajinský lid je skromnější než Řekové, takže moc na prdel nespadli a nejsou v tak vysokém stresu.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

S těmi platy nejde ani tak o možnost další revoluce, jako spíš o protikorupční opatření. Když policista bere v přepočtu ani ne 5 tisíc korun, tak logicky bude mít větší sklony k braní úplatků, než když je dobře zaplacený.

Jinak souhlas, jestli se něco rozjede jako první, tak to bude prodloužení polské A4 na Lvov, eventuálně poté dál na Kyjev. O tom ostatně svědčí i ten nedávný pokus o stavbu za pomoci koncese.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Ukrajina

Příspěvek od Sosa »

Pánové, Váš optimismus bych chtěl mít.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

Nizozemská CTP bude stavět kousek od budoucí dálnice ve Lvove skladové haly. Investory lákají na levnou, kvalifikovanou, dostupnou pracovní sílu, která neustálé přichází z východní Ukrajiny.
Jestli je optimismus předčasný, či nikoli se dovíme za jeden až dva roky.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Ukrajina

Příspěvek od evilcleaner »

na konec roku jsme jeli na týden do oblasti ukrajinských karpat a při té příležitosti jsme projeli stovky km po ukrajinských silnicích. jedinou slušnou cestu jsme potkali mezi užhorodem a mukačevem, zbytek tragédie. a odvezl jsem si odtamtud i první zkušenost s úplatky obecně, jak jinak než s dopravní policií. žádný optimismus nevidím.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Pokud jste byl na Ukrajině poprvé (a obzvlášť na Zakarpatí, které je jednou z nejchudších oblastí země), tak podobný pocit chápu. To ale nic nemění na tom, že se tam toho skutečně za poslední dva roky hodně změnilo. Jinak já osobně jsem na Ukrajině dvakrát strávil téměř půl roku v kuse a docela často tam jezdím, takže ty změny docela vidím (byť zatím jsou spíš mentální, jak už jsem tu psal, všechno co se teď děje se nutně projeví až se zpožděním). Docela dobře se to projevuje třeba ve Lvově, kde se dělají velmi zajímavé projekty, pokud zbládnete alespoň trochu ukrajinštinu, tak tady si můžete přečíst co všechno se tam chystá na rok 2016: http://zaxid.net/news/showNews.do?peret ... Id=1377960

Jinak ačkoliv je na Ukrajině opravdu strašlivá korupce (teď ale mimochodem začíná docela zajímavě fungovat nový protikorupční úřad, který už má první úlovky), tak já osobně jsem s úplatky paradoxně nikdy problém neměl. Bude docela zajímavé jak se právě na korupci promítne chystané zrušení dopravní policie DAI a její nahrazení úplně novou strukturou.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Nic zásadního se na Ukrajině neděje a nemění. Lidé by sice chtěli, ale bohužel, nemůžu váš optimizmus sdílet. V zemi, ve které má moc jak prezident tak premiér, aby se neopakovala krize uzurpování si moci se nyní děje pouze to, že nikdo nemá za nic odpovědnost. Reformy, které se mají dělat a které stojí obrovské peníze a provádějí se jenom díky donorům (EU, Japonsko atd.) se nedotahují do konce, protože politická moc chce mít dosah na veřejné peníze. To je bohužel stálý fakt a je jedno kdo vládne. Obrovská korupce převládá na všech úrovních od vlády až po místní regiony, nedůvěra v soudnictví kombinovaná se zneužíváním této moci tomu nepřispívá. Stav silnic degraduje, protože se skrtají peníze. Mluví se sice, jak je infrastruktura důležitá, ale vládní zdroje až do regionů nedojdou a sama vláda modernizuje i úseky, které to nepotřebují (aféra opravované silnice, kde bydlí Porošenko a podobně). Dálnice, které se mají stavět, ale není moc za co a čeká se na model PPP, který ale nemá ani zájemce o výstavbu, protože tak zadluženému statu prostě nikdo nevěří. Obrovský energetický potenciál, který Ukrajina má nedokáže nijak transformovat a je to zvláštní, ale zrovna má sama nedostatek základních surovin a nemá ani peníze na jejich nákup. Takže když doteď je to dluh Rusku, po novém je to dluh vůči mezinárodním finančním domům a státům a nic převratné se neděje. Hrozí další politická krize, kterou si nikdo nepřeje, ale hrozí. A vymlouvat se neustále na to, že na východě se válčí také neuspěje. Sice se tam válčí, ale i před válkou tam Kyjev nevládl. Vládnou tam oligarchové a ostatně jsou to zas jen oni co tu válku reálně financují, protože vláda vynakládá pouze 1 milion € denně. Mluvit o tom, že Ukrajina byla bez armády a hrozil rozpad území a že to se zlepšilo je také zcestné, protože je to západ kdo poskytuje techniku a výzbroj, je to západ kdo poskytuje odborníky na finance a reformy, je to západ kdo půjčuje desítky miliard dolarů a i tak je na tom Ukrajina stále hůř. HDP klesá. Zadlužení 80% HDP, je 2x vyšší jak v roce 2012. Nezaměstnanost stále 10%, mzdy veliká bída. Úroková sazba v řádech desítek %, to jsou všechno fakta, která nedávají pro tento stát reální šanci na větší investice do silniční sítě. Není totiž z čeho. A tak jak Ukrajina sice dostává miliardy dolarů a eur, ona to nedostává na léky do nemocnic ani na školy ani na důchody, ona to dostává na reformy hospodářské struktury a na reformy daní a celého fungování státu. A vláda nemá další zdroje na výstavbu dálnic a na opravy silnic ani v takovém rozsahu v jakém se meziročně degradují. Nalézá nepatrné peníze na "zdvojení silnic". Hodně o tom vypovídá půjčka z Polska. Její výše je 100 mil. € a Ukrajina to označila za spásu pro dané propojení.

Možná až bude Ukrajina transparentně privatizovat, tak získá miliardy USD, které bude moct rozumně investovat. Nepochybně zpátky do energetického sektoru a následně i do silniční infrastruktury, bez které nemá šanci to hospodářství rozvíjet. Je to začarovaný kruh, ze kterého ale běžný obyvatel nemá stále nic a stát upadá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Absolutně nesouhlasím s tím, že by k žádným změnám nedocházelo, ba naopak. To co probíhá na Ukrajině nyní je v její postsovětské historii naprosto bezprecedentní, ale pochopitelně to má dva zcela prozaické problémy, díky kterým vše vypadá hůř, než jak to ve skutečnosti je

1) Změnit tak velkou zemi jako je Ukrajina, která je navíc v tak strašném stavu (a nezapomínejme na to, že je pořád v konfliktu s Ruskem!) je takřka nadlidský výkon, který rozhodně není otázkou jednoho dvou let s čímž bezprostředně souvisí to, že

2) absolutní většina opatření, která se nyní přijímají a začínají fungovat se projeví až z odstupem času. Ostatně nemusíme chodit daleko, u nás ve střední Evropě to v 90. letech během transformace vypadalo všelijak a ještě to samo o sobě nic moc neznamenalo.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Je logické, že se nezhodneme. Tak už jen čekat na ty nové dálnice a silnice. A abych nezapomněl je hodně postsovětských zemí a silnice se tam rozvíjí. :idea: Jsem opravdu zvědav, dokdy budu číst jak je to pro Ukrajinu všechno těžké a nespravedlivé.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Ovšem z velké části se jedná o země bohaté na ropu, zemní plyn a jiné nerostné suroviny. To se to pak staví :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Jsou to i země bez ropy a plynu. Staví se, když jsou peníze. Když se nerozkrádají. Je mnoho zemí, kde ropa je a nestaví se nic. ;)

No nic nechme toho. Vy máte svůj pohled, já svůj. Já vidím a vím, jaká je údržba silnic, jak (ne)funguje zakázka pro obyčejný úklid sněhu, jak se opravují silnice a jak se nestaví dle norem. I kroky, že se dimenzuje síť pro zatížení na os dle EU norem je hezké, i dohody s EU jsou hezké, ale 90% UA silniční infrastruktury neunese tuto váhu, ale budou legálně ještě více poškozované.

A opravdu to vidím tak, že věřitelé dojdou o hodně peněz, protože to v UA jinak nepůjde. Neoushlasím ani s tvrzením, že veliká země a podobně. I v malých zemích jsou problémy. Vše je od přístupu. A ano jsou i země větší kde je to stejné jako na Ukrajině, třeba Dem. republika Kongo v Africe. A taky mají obrovské nerostní bohatství a potenciál, ale to je bohužel tak všechno co mají.

Já se opravdu budu těšit, když UA zavede modernizační program silnic, zavede v rámci podpory regionů investice do regionálních silnic a když se rozběhne výstavba dálničních úseků, postačí plně napojení na některé státy na západ a několik obchvatů měst. A klidně ať se "jen" zdvojují současné hlavní tahy. Ale k i k tomuto má země opravdu na míle vzdáleno. Možná za 5-10 let to bude citelné a bude něco vidět, ale možná taky ne stejně jako posledná desetiletí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Plán silničních prací pro rok 2016: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 4cpyxgkxnQ
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

Tady je odkaz na článek o financování oprav pro rok 2016:
http://www.ukravtodor.gov.ua/novini/с_u ... rotsi.html

Vyčleněná částka je 6 573 mld.Uah.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak z článku jsem vyčetl, že 3,5 mld. hřiven směruje na standarní údržbu a drobné opravy, další 2,5 mld. hriven jsou na souvislé rekonstrukce, ale z toho téměř 0,5 mld. hriven bude z půjček, pokud se je podaří si vzít na tento účel (ostatně na tom odkazu výše na googlu je oranžová barva státní rozpočet, modrá je standardní údržba po zimě a zelená jsou půjčky), dále 53 mil. hřiven jde na zaplacení prací z minulého roku a další desítky mil. hřiven do oblasti výzkumu asfaltu a kontroly nových prací. Při kurzu 1 € je 29 hřiven to znamená, že na celou ukrajinskou síť silnic se na veškeré opravy včetně výtluků po zimě dostane částka 224 mil. €; na souvislé opravy bude směrovat 86 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Ačkoliv to nemá žádnou spojitost s dálnicemi a silnicemi, i tak se jedná o jeden z největších stavebních projektů v zemi: NOVARKA; speciální kryt elektrárny Černobylu:

psal jsem o tom již i v roce 2014: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 39#p103839 )

Po finanční stránce se jedná o nesmírně drahý projekt, na který samotná Ukrajina nemá dostatek zdrojů; založen byl Chernobyl Shelter Fund, do kterého přispělo 45 dárců již částkou 1,5 mld. € (ke konci r. 2015), přičemž největší sumou EBRD z vlastních zdrojů 500 mil. €.

Celková potřebná částka je 2 mld. €, s datem ukončení v roce 2017. Chernobyl Shelter Fund se nevěnuje jen samotní výstavbě, ale i několika navazujícím projektům kolem radiační pomoci ve zdravotnictví atd. (v takovém případě EBRD poskytla již 675 mil. €).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.2.2022 17:49:59, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Realizace opravy silnice H01 v regionu hlavního města:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Světová banka vyhlásila tendr na rekonstrukci M-06 v km 14-129 a 151-434.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.12.2020 12:24:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Ukrajinská vláda letos vyčlenila 19 miliard hřiven na opravy a stavby silnic po celé zemi.

http://zaxid.net/news/showNews.do?na_re ... Id=1389868

A že se přeci jen něco děje je hezky vidět v tomto článku:

http://zaxid.net/news/showNews.do?na_lv ... Id=1388972

Na mapě jsou tam označené silnice, které se budou opravovat jen v letošním roce. Do roku 2018 je pak v plánu opravit mimo jiné celé trasy do všech sousedních center oblastí (Luck, Ternopil, Užhorod) s tím, že silnice do Ivano-Frankivsku už opravená je. Mimochodem ono se to nezdá, ale v ukrajinských regionech se to docela hýbe. Ony ty reformy, které probíhají, mají dost často takový charakter, že prostě nejsou vidět na ulici (jako nová policie), ale o to jsou důležitější. Od roku 2015 probíhá decentralizace státního rozpočtu (dříve se prakticky o čemkoliv rozhodovalo v Kyjevě a místní samosprávy nemohly dělat skoro nic), která začíná přinášet velmi zajímavé výsledky, třeba ve Lvově je to vidět dost výrazně. Celou dobu se objevují zprávy o opravách domů, infrastruktury (včetně výstavby nové, tak jako tramvajová trať na největší lvovské sídliště Sichov), nákupu nových moderních tramvají, trolejbusů atp.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

Ukrajina hodlá restartovat výstavbu dálnic pomocí PPP. Věří, že se ji letos přihlásí vážnější zájemci na výstavbu a koncesi, než které měla minulý rok (neměli zajištěné peníze a reference). Z vlastního rozpočtu pouze plánuje velké opravy a na výstavbu silnic vládě nezbývají peníze.

Ukravtodor hledá v Polsku partnery pro výstavbu Kijevského okruhu.


Plánují dálnici Odessa - Reni rovněž formou PPP, ale zatím provádějí významné opravy na současné silnici, která nebyla vhodná ani pro kamiony. Vizualizace je z roku 2014 od české projekční firmy.



Letos plánuje Ukravtodor opravit až 1750km silnic pokud bude mít dostatek financí. Jestli by Ukrajina chtěla mít silniční síť podle standardů Evropy za 10-15let, tak by se ročně muselo investovat 40-50 mld. Hrv.
Ztráty Ukrajinského hospodářství kvůli špatným silnicím je zhruba 120 mld. Hrv. Pro obyvatele Ukrajiny je hlavní téma ATO, korupce a silnice. Silnice jsou nejvíce viditelné a tudíž podle toho stoupá a nebo klesá oblíbenost vlády. Opravy na Ukrajině nejsou o moc levnější než na západě a zvláště, když jsou v katastrofálním stavu. Lidé neustále mluví o korupci při opravách silnic, ale neznají, že na mnoha úsecích nestačí jen položit nový koberec. Opravuje se mnohdy do základu a pak nestačí finance na dokončení celého úseku jelikož s navýšením se nepočítalo.
Rok 2016 přináší optimizmus na světlé zítřky. HDP země po letech propadu opět začalo mírně růst a je tu naděje, že růst bude trvalý. http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-growth Je nová vláda a sní naděje, že bude pokračovat v reformách, které jsou pro zemi tak důležité.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.12.2020 12:25:15, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Velmi záleží od toho, jak dokáže Ukrajina a tedy její představitelé přesvědčit banky, fondy, stavařské skupiny atd., že reformní proces bude pokračovat. Že se nezastaví a že nenastanou neočekávané změny. Dokud nebude tato jistota, tak nebude zájem o PPP. Tak jako posledně; zájem byl minimální a kdo se přihlásil, tak nesehnal kapitál pro výstavbu, protože na to nikdo nebyl ochotný půjčit.

Ukrajina je na tom špatně, protože když se to vezme z okolí, tak po pádu "opony" třeba státy V4 dělají reformy. Slovensko jako poslední, ale o to razantnější (a hodně nepopulární a bohužel různým dopadem i ohledně dálniční výstavby atd.). Ale reformy zaměřené na makroekonomickou stabilitu, daňový systém, částečně sociální systém, decentralizace státní správy (i když se vznikem samosprávy sice tyto mají kompetence, ale zase nemají dostatek peněz), což má za následek, že se nerozhoduje o Brně v Praze a o Prešově v Bratislavě v 70% kompetencií (v rámci SR) si o tom rozhodují obce, města, samosprávní celky. Stát naopak snižuje rozsah působení. Ukrajina to má o to těžší, že tyto reformy běží jenom 2 poslední roky, že byla rozvrácená armáda a je okupovaný Krym, že i hospodářství je zastaralé a je ve státních rukou, což vytváří další korupční a klientelistické chování a slabou konkurenci a odkázanost na Rusku. Kromě toho je stát zadlužen vysokými úvěry a různou překlenovací pomocí a sice se snižuje deficit, ale 10% sekery tam jsou a i když nyní je to do 3%, tak je to dost.

Ono nestačí se snažit 2 roky. Ohledně PPP je nutností mít jistotu, že bude stabilita dalších 20 let. V minulých letech ta důvěra byla 0%. V tomto roce je vyšší; je to vidět i ze zájmu o Ukrajinu. Uvidíme, co přinese vývoj.

Ukrajina má sousedy, třeba Polsko, Maďarsko a Slovensko. Ve všech státech se PPP ujalo. Téměř desetinou sítě. Někde i více. A zájem je za každým enormní. A ve všech probíhají nějaké reformy. Je to o tom vývoji; je to i memento jak by to mohlo dopadnout ve státech V4 a na Pobaltí, kdyby ta změna nedošla ani po 25 letech a tím myslím především změny v ekonomice a hospodářství.

Ukrajina nemusí být vázaná na Rusko. Může se vázat na Kaukaz a další části Asie a více na EU. Ale k tomu musí otevřít svoje hospodářství (zcela jistě i privatizací, protože jinak se to know-how do těch podniků nikdy nedostane a ani se ty trhy nedostaví), nastavit reformní proces (s tím souvisí hlavně tzv. vymahatelnost práva a zjednodušení podnikání) a projevit více snahy, protože současná EU nemá momentálně moc ochoty navíc vzhledem k vlastním problémům. Anebo nejen problémům migrační vlny, ale jsou tady výzvy (spolupráce USA a EU, vystoupení GB z EU, řecké problémy, sankce ohledně Ruska), kterým je nutno čelit a nebude se na Ukrajinu stále čekat. Až takovou roli to zas nehraje pro EU, to už pak více pro USA.

Je to hezké, že se letos silnice začnou více opravovat. Ale je to závislé na úvěrování z bank. A otázní bude kvalita a jak se to bude vyvíjet další roky. Já bych také nepůjčil někomu, kdo má více dluhů, než je schopen splácet a ještě mu to nedochází a více se baví, než splácí.

To PPP se dá všelijak nastavit. Dá se i garantovat majetkem a podobně, ale v tomto případě kdy se pak stane nějaký převrat je to velmi nejisté. Ono je hezké, že pak se můžete jít soudit mezinárodním soudem, ale je mnoho států, které i tato rozhodnutí ignorují, uzavřou se a je jim to jedno a investor dochází o peníze. A to není jen obor stavebnictví, ale jakýkoliv další průmysl.

Je fajn, že já, ML90 a Flaky píšeme o tom samém. Silnice se jdou letos více opravovat. Ale ohledně dalších plánů bych byl více opatrný. Ukrajina i v minulosti připravovala investice do silnic za 33 mld. USD a nebylo z toho vůbec nic a to již v čase vydání té informace, protože většina stála na PPP. Byl to jiný režim, psal se rok 2012, tady to je k dispozici. Nyní je jiný režim, ale vláda je hodně nestabilní, tak uvidíme realitu. Já to Ukrajině želám tak jako každé zemi. Ať nastartuje hospodářství, zvedne příjmy, vymaní se z dluhů na úroveň kterou zvládne a začne investovat. Bohužel do PPP bez stínového mýta to bez zvednutí životní úrovně půjde jenom těžko a s PPP přes státní rozpočet, tak na to zas bez zásadních reforem nebude mít stát.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“