Ukrajina

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Kromě nového mostu v Záporoží se na Ukrajině plánuje ještě jeden podobný projekt. V příštím roce by měla být zahájena výstavba nového mostu přes řeku Dněpr v průmyslovém městě Kremenčuk (cca 220 tisíc obyvatel, aglomerace kolem půl milionu), který už se tendruje. Most by se měl stavět 3 roky, bude mít i s dojezdovými silnicemi 1,7 km a ve výsledku spojí silnice N08 Boryspil-Kremenčuk-Dnipro-Záporoží-Mariupol a M22 Poltava-Oleksandrija. V Kremenčuku už jeden most je, ale ten pochází z roku 1872 a i když byl v průběhu času zmodernizovaný (za druhé světové války byl poškozený a poté rozšířený), tak poslední generální opravou prošel před více než 30 lety a momentálně je v havarijním stavu. Nová generální oprava navíc není kvůli silnému provozu (každý den ho využívá kvůli dojezdu do práce okolo pětiny obyvatel města) možná, a proto je nutné postavit nový, o kterém se mluví už od 80. let minulého století. Kromě toho se v nejbližších letech plánuje i stavba obchvatu Kremenčuku, součástí kterého by měl být ještě jeden most přes Dněpr.

Článek obsahuje vizualizaci mostu a mapu: https://ukravtodor.gov.ua/press/news/sk ... _m-22.html
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Jeden praktický příklad toho, jak se v posledních letech na Ukrajině zlepšuje silniční infrastruktura. Jednou z naprosto katastrofálních silnic byla N-14 spojující oblastní města Mykolajiv a Kropyvnyckyj (dříve Kirovohrad). Od loňského roku se silnice opravovala a nyní už je v Mykolajivské oblasti v provozu 66 km zcela nové silnice s CB povrchem.

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem z tohoto vlákna 9 příspěvků; moje a od ML90 a Flaky (staré a nefunkční odkazy a nic víc aneb mapy a nic víc aneb staré PPP a debaty k tomu na neexistujících stránkách).

Za uplynulých 10 let poklesl stav populace o 4 mil. na 42 mil., což je ale již stav bez započtení území Krymu. Tam žije cca. 2 mil. obyvatel, ale území již spadá pod Rusko. Tak nebo tak by se ale populace zmenšila o min. 2 mil. obyvatel. V hlavním městě s okolím ale mezičasem žije o 0,4 mil. více lidí. Asi 70% obyvatelstva žije v urbanizovaném území. I poslední roky je tady úbytek obyvatelstva a ten dosahuje hodnot kolem 1/4 milionu za rok; přičemž od roku 2017 se toto tempo zrychluje z -225 na -259 tisíc. Rovněž populace Ukrajiny stárne a v letošním roce již překročilo hranici 41 let. To vše je dáno vývojem za uplynulé dekády a vyrovnat se s tím musí stávající reprezentace.

Dopravní logistická infrastruktura je vystavěná logicky a dobře organizovaná. Zahrnuje v sobě 4 hlavní celky - leteckou, námořní, silniční i železniční. Poslední roky je problematické napojení východních regionů co se týče silniční i železniční dopravy kvůli bezpečnostní situaci.

V zemi je celkem kolem 170 000 km silnic, z čeho 80% má zpevněný povrch. V rámci pročtení vlákna lze pochopit, že v dobrém stavu není ani celá síť mezinárodních tahů, že chybí investice do regionálních silnic, ale že se daří zvedat rozpočty do oprav, rekonstrukcí i nové výstavby silniční sítě s důrazem na hlavní silniční tahy a já to doložím faktama. A taky dalším plánováným vývojem.

Mapa hlavních silnic včetně Krymu:
UA01.JPG
UA01.JPG (251.89 KiB) Zobrazeno 16295 x
Rozsah mezinárodních koridorů je kolem 5000 km:
UA02.JPG
UA02.JPG (91.78 KiB) Zobrazeno 16295 x
Mapa železniční sítě:
UA03.JPG
UA03.JPG (247.37 KiB) Zobrazeno 16295 x
V Ukrajině je kolem 23 000 km železničních tratí a 2000 stanic.

Tato dopravní infrastruktura je pátěrním pilířem pro napojení regionů a obsluhu základní ekonomiky státu. To, co tady chybí, tak to jsou dlouhodobé investice do pravidelných oprav a údržby a zaostává i modernizační program. Teprve poslední roky se povedlo namísto velkých slibů o mnoha-deset mld. USD investic, kde realita byla v 1/10 plánů nastartovat opravdu historicky největší rekonstrukce silniční sítě a základní starostlivost o železniční síť. Investiční deficit je ale v částkách tak vysokých, že ani 10 po sobě jdoucích let by neodstranil špatný stav dopravní infrastruktury, a proto se centrální vláda rozhodla realizovat rozsáhlou decentralizaci a nutí i samosprávy více investovat do silnic, na úkor ostatních druhů infrastruktury. Stát pak systematicky zvedl objem pro státní silnice z 50 na bezmála 115 mld. hriven, tedy na více než 3 mld. USD pro jeden kalendární rok. Vzhledem k velkosti území a populaci to nevyznívá jako něco "fantastické", ale při uvědomení si možnostech rozpočtu jde o velkou částku, která již zajišťuje společně s tou decentralizací a dalšími nástroji, že změny jdou již k lepšímu vývoji, co se týče kvality pozemní infrastruktury a hlavně jsou tyto investice udržitelné. Malým vylepšením stavu je zapojení dalších úvěrů pro tyto cíle zlepšení konektivity a rozvoj regionů a využití nástrojů PPP i pro rekonstrukce silnic.

Dopravní sektor se podílí na tvorbě HDP kolem 11%, na zaměstnanosti pak 7%. Investice v roce 2016 pak 0,2% HDP. Soustavný pokles byl od roku 2012, kdy bylo investováno kvůli poháru UEFA kolem 0,5%. Je tedy opravdu důležité, že se povedlo zcela zvrátit tento vývoj. Záleží, jak se bude situace vyvíjet dál. Jak a jestli se rozběhne realizace automagistrál, tedy dálniční sítě.
UA04.JPG
UA04.JPG (30.96 KiB) Zobrazeno 16295 x
UA05.JPG
UA05.JPG (80.4 KiB) Zobrazeno 16295 x
Pro lepší pochopení administrace a investice do sektoru:
UA06.JPG
UA06.JPG (39.72 KiB) Zobrazeno 16295 x
Dopravní sektor se nyní řídí dle dokumentu Ukraine Transport Strategy 2030: https://mtu.gov.ua/files/for_investors/ ... kraine.pdf . Tento dokument popisuje decentralizaci, rozvoj a cíle, které se mají dosáhnout, pokud se chce někam Ukrajina dostat z hlediska rozvoje, konkurence atd.

Ukrajina se snaží nastavit řízení procesů dle doporučení OECD a srovnává se se zeměmi OECD. Silniční infrastrukturu se snaží modernizovat dle norem EU. Takto definované kritéria pak samozřejmě dávají Ukrajinu na chvost všeho a taky ty investice jsou pak nevyhnutně na pohled slabší, ale Ukrajina se tím snaží začlenit hospodářsky a obchodně více na západ. V oblasti regionálních investic se třeba srovnává s modelem Francie a snaží se ta % z daní a ekonomiky přesměrovat do regionů dle tohoto klíče. S Francii se pak srovnává i rozvoj letecké dopravy.

Dalo by se bavit, co bylo kdysi. Kdysi (1940) tady byla silniční síť o rozsahu 270 tisíc km, ale jen 10% mělo zpevněný povrch. Proti tomuto stavu je i situace před rokem 2012 aneb 2016 na tom mnohem lepší, než tehdy. Ale musíme se dívat na stávající situaci. To, že se situace za poslední 4 roky zásadně zlepšila, ale předtím to nebylo nic moc a jsou tady výzvy, které čekají na realizací celé dekády, tak to je jednoduše fakt a již nestačí jen opravit pár stovek km silnic za rok.

Trans-European Transport Network TEN-T zahrnuje v sobě i 39 projektů infrastruktury Ukrajiny, které vyjdou na 5,3 mld. USD do roku 2030 právě dle národní strategie, kterou jsem uvedl.

Ovšem, Ukrajina díky implementaci reforem v posledních letech investuje do infrastruktury dalších 20-25 mld. USD a dále hodlá zapojit segment PPP, od kterého očekává investice v období 2020-2030 ve výši 8-10 mld. USD. Pokud se podíváme "jen" na nové investice, výstavbu, tak nyní Ukrajina investuje průměrnou roční částku kolem 2 mld. USD ročně. Značí to, že tohle číslo se musí ještě nepatrně zvednout.

Já bych rád poukázal na nedávnou ambici (2019) ohlášeného projektu Great Construction: https://www.president.gov.ua/en/news/si ... -vol-62169 , což je projekt v hodnotě 100 mld. UAH (3,7 mld. USD), který má zásadně zlepšit stav celkové infrastruktury na Ukrajině a vytvořit až 170 tisíc pracovních míst. Školy, školky atd. Ukrajinská vláda tak začala podporovat i tento segment a samosprávy mají již první příspěvky od 05/2020 vyplácané.

Stavební trh Ukrajiny (domácí produkce) byl v roce 2017 v úrovni 4 mld. USD, v roce 2018 již 5 mld. USD, v roce 2019 již 7 mld. USD a rok 2020 značí úpadek prozatím na 5,4 mld. USD. Z toho doprava jako celek má od roku 2018 včetně letošního roku již čisté investice ve výši 1 mld. USD, z toho silniční doprava zaznamenala za rok 2019 již 1 mld. USD (v roce 2017 to bylo 600 mil.). Takže ten progres tady je a je citelně lepší navzdory propagandy z východu se totižto Ukrajina rozvíjí systematicky a komplexně a ne jen s jedním projektem, který je následně ospěvován do nebes bez návaznosti všude kolem.

Ukrajina čelí v posledních 5 letech 2 krizovým dobám: první je bezpečností situace a druhá je letošní pandemie COVID-19. Proto ten segment stavební produkce, který je ale klíčovým pro investice do infrastruktury zaznamenal v roce 2015 propad o 20% pro konflikt, aby ale následně růst mezi roky 2016 a 2017 zaznamenal růst o 22%, dalších 10% v roce 2018 a dalších 13% v roce 2019. Tento vzestup je letošním rokem zpomalen, ale z hlediska celé dekády je to číslo navzdory všemu na +2,4% jako průměr za rok. Dopravní investice se mají v roce 2021 proti roku 2020 razantně zvednout, tak uvidíme. Samozřejmě, za tento vývoj může Ukrajina děkovat zahraniční podpoře pro klíčovou dopravní infrastrukturu.

Pokud se podíváme na fakta v silniční síti, tak Ukrajina eviduje 47 000 km státních a 122 000 km lokálních silnic. To je dáno tou decentralizací. Státní silniční fond vznikl v 01/2018. V roce 2019 se opravilo celkem až 2177 km státních silnic. To se děje díky systematickým pravidlům a pomoci z EU a USA co se plánování i financování týče. Stavební trh obživl, Ukrajina ustála bezpečností konflikt a díky zásadní politické podpoře se vzpamatovala ekonomika, čímž se dalo investovat do rozvoje. Prvně v historii státu se povedlo zajistit samostatné zdroje pro opravu a výstavbu silniční infrastruktury díky silničnímu fondu. Zavedl se taky transfer (jak napsal v tématu i ML90) pro regiony na zvyšnou silniční síť a samosprávy mají možnost ze svých rozpočtů více do infrastruktury investovat. V roce 2019 se celkem v regionech realizovalo 400 projektů opravy silnic.

Segment silniční a mostní infrastruktury má dosahovat průměrný roční růst do roku 2029 asi 2,7%. EU sestavila prozatím financování trans- tahů již v roce 2019 prozatím na 1 mld. € i s podporou Ukrajiny a na dalších projektech se pracuje. EBRD řeší úvěrování Pan-European Corridor 1X a Světová banka pak práce na koridoru Poltava - Kharkiv ve výši 560 mil. USD a další menší projekty.

Vláda se pak v roce 2019 rozhodla, že silniční investice podpoří další sumou jakožto prioritu rozvoje a vyčlenila extra další zdroje. Výsledek je vidět. Dalších 150 mil. USD se nasměrovalo na 1746 km koridor Go Highway. V letošním roce se již rozběhla výstavba 101,5 km silničních obchvatů. Není to zdaleka postačující, ale takové něco se tady dlouho nedělalo. Pracuje se na dokumentacích k dalším stavbám. První koncese, další koncese atd. Formuje se pomalu i první dálniční tahy. Prioritu dostává zaměření na Polsko. Kyjev - Lvov - Polsko je jeden z plánovaných tahů.

Hospodářská situace:

je nesporné, že obyvatelstvo si muselo zvyknout na skutečné problémy a vydržet "všechno", aby byl lepší život, za další dekády

*HDP v letech 2010 až 2015 zažilo pád o 50% (ze 180 na 90 mld. USD)
*HDP se v roce 2019 dostalo na úroveň 150 mld. USD
*lidí bez práce bylo v létě 10%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 50% HDP (2015 až 80% HDP)

Deficit v obdobi 01-09/2020 byl v úrovni 2,9 mld. USD pro dopady pandemie COVID-19.
Rozpočet pro rok 2021 počítá s 9 mld. USD na zajištění národní bezpečnosti.

V silniční dopravě je plánem dodržet investice pro roky 2018 - 2023 ve výši 11,4 mld. USD. Z toho 55% má pocházet z centrálního rozpočtu. Ministerstvo infrastruktury začátkem prosince uvedlo, že v roce 2021 budou pokračovat velké investice a ministr již věří, že se povede kooperace se soukromým sektorem. Letošní rok označil za další rekordní co se týče silniční infrastruktury: https://www.kmu.gov.ua/en/news/u-2021-r ... av-kriklij .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Jenom si dovolím drobnou poznámku k těm číslům o ekonomice. Čistě nominálně samozřejmě Ukrajina zažila v roce 2014 obrovský propad HDP, který ale souvisí se ztrátou kontroly nad částí území a tím, že silně urbanizovaný a průmyslový Donbas byl zničen válkou (v důsledku války opustilo své domovy kolem 2 milionů osob). To ale neznamená, že takto velký propad zažila celá Ukrajina, většiny regionů se to až tak nedotklo a některým paradoxně i docela pomohlo (například Oděsa a okolní černomořské pobřeží zažívá po anexi Krymu obrovský turistický boom). Jinak ten rozvoj se týká i velkých měst, kde v souvislosti se zmiňovanou decentralizací a posílení finanční nezávislosti samospráv dochází k velkým investicím. Já osobně znám velmi dobře prostředí Kyjeva a Lvova a snažím se pravidelně sledovat i lokální zpravodajství a množství nových projektů (hlavně v případě Lvova) je skutečně úctyhodné. Dochází k rozsáhlým opravám silnic, dává se dohromady veřejné prostranství, výrazně se začíná zlepšovat městská doprava (pomalu mizí ikonické maršrutky), investuje se do snížení energetické náročnosti budov atp. V případě Lvova taky dochází k velkým investicím do oprav ve velmi rozsáhlé památkově chráněné historické části města. Práce je samozřejmě obrovské množství a je potřeba zajistit udržitelnost investic, ale změny jsou skutečně na mnoha místech vidět na první pohled (já osobně tam jezdím vcelku pravidelně už více než 10 let a strávil jsem tam zhruba 2 roky života, takže mám u těhle měst docela slušné srovnání).

Jeden příklad za všechny, v tomto článku je fotografické srovnání prostoru u lvovského nádraží před a po rekonstrukci, jejíž první etapa byla ukončená na konci loňského roku: https://zaxid.net/yak_zminilas_ploshha_ ... a_n1501456
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, je to tak, k té MHD jsem i chtěl napsat, ale nechtěl jsem se rozepisovat. Existují i fóra pro MHD a železnice atd., takže se snažím se omezit na silniční sítě. Proto jsem ale popsal i stavební trh jako takový, kde lze srovnat ten stav, že se nestaví jen silnice.

Ještě doplním základní strukturu prací/výdajů agentury Ukravtodor pro rok 2021:

*podpoří se oprava 6800 km silnic z hlediska vozovek
*opraví se 150 mostů
*provede se prohlídka 2500 km silnic (souvisí se zařazováním prací pro další období) pro co nejlepší vyhodnocení plánů dalších oprav
*v celkem 60 lokalitách se již budou instalovat váhy, aby se zamezilo přetěžování silnic

Největší projekty: má se zahájit realizace obchvatu hlavního města v celkových nákladech 3 mld. USD a má se taky zahájit výstavba mostu Kremenchung v nákladech 444 mil. USD.

Ještě v roce 2018 se psalo o nákladech Great Ring Road Kiev ve výši 2 mld. USD. Nevím tedy co všechno zahrnuje cena. Ale v roce 2018 se psalo, že okruh má mít délku 200 km, z čeho 65 km je v provozu a vylepší se a zbytek se musí postavit zcela. Okruh má mj. zajistit propojení 3 mezinárodních dopravních koridorů.

Takže je to znovu ambiciózní plán.

souvislosti:
https://open4business.com.ua/ukravtodor ... to-checks/
https://www.kmu.gov.ua/en/news/osnovni- ... a-2021-rik

Mělo by se povést do roku 2030 dostat stávající silniční síť do dobré kondice a mít základné velké projekty. Pak se dá posouvat dál, klidně zkapacitňováním aneb novou výstavbou. K tomu je potřeba do regionů investice a ty větší města musí taky nabrat rozvoj, aby byla potřeba dál investovat do větších projektů. Pak se Ukrajina dožije i základní dálniční kostry, tedy toho, co doposud bylo zcela nereální pro prakticky rozpadající se základní silniční síť. A je jen dobře, že navzdory letošní pandemii se v těchto investicích hodlá pokračovat, aby nenastal další úpadek. To by bylo již neúnosní zklamání (i finančních) mezinárodních institucí a celková ztráta důvěry; což ostatně dokladuje nezáujem o PPP kdysi a možný zájem v dalším období.

Samozřejmě, že Ukrajina musí transformovat ještě složitější oblasti, které vyjdou na dost peněz. Energetický sektor, "roury", těžký průmysl. Teprve pak bude možno investovat i do zdravotnictví atd. Právě proto jsem uvedl, že obyvatelstvo de facto musí protrpět tuto situaci. Jezdit za prací tak jak i doposud a doma unést i složité reformy, které jim nakonec vytahují více peněz z peněženek, ale na druhou stranu hospodářství státu umožní rychlejší růst a lepší vyhlídky. I s tím faktem kolem bezpečnostní situace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 30.12. se do provozu odevzdal 4- pruhový obchvat Kobelyaky. Je dlouhý 17 km a součástí N-31 (H-31), spojnice Reshetylivka s Dnipro (součást tahu Kyiv - Dnipro).

Zdroj + fotky: https://ukravtodor.gov.ua/press/news/vi ... lasti.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

ERF: Development of a Safer Road Corridors Investment Plan in Ukraine: prioritisation on the M12 corridor and assessment of design plans :arrow:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/irap ... ission.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Na silnici M17 Lvov - Lutsk došlo ke kolapsu mostu na trase. Doprava byla v úseku vyloučená. Most byl přitom v havarijním stavu již 5 let. Postaven v roce 1960 a bez jakékoliv opravy sloužil až doposud. S rekonstrukcí se mělo původně začat v roce 2020.
LL.JPG
LL.JPG (68.23 KiB) Zobrazeno 13029 x
https://portal.lviv.ua/news/2021/05/04/ ... -1960-roku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Turecká společnost Dogus Insaat Ve Ticaret vyhrála začátkem roku tendr na výstavbu nového mostu v nákladech ve výši 407 mil. USD.
UA1.JPG
UA1.JPG (71.29 KiB) Zobrazeno 12452 x
*most bude postaven nad řekou Dnieper v regionu Poltava u Kremenchuk
*nový most bude mít 4-6 pruhů (základ bude 2 v každém směru jízdy)
*délka mostu bude 450m, ale celková délka i s MÚK a napojovacími silnicemi bude 3 km
*95% materiálů bude pocházet z Ukrajiny

Až se tento nový most dokončí, tak v nákladech prací jsou i další a sice ten dosavadní most Kryukovski bude rekonfigurován na železniční most se 2 tratěmi na něm. Poslední velká renovace toho stávajícího proběhla v roce 1949 a most je dnes v havarijním stavu.

Kapacita silničního má být 60 tisíc vozidel za 24h, kapacita železničního 120 vlaků za den.

Ve městě Kremenchuk žije asi 225 tisíc lidí, město je asi 290 km JV od Kyjeva.

Vizualizace nového mostu:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

pár informací

:arrow: Silniční úřad Ukravtodor podepsal dohodu s U.S. společností Bechtel o realizaci 150 km obchvatu hlavního města Kyjev. Memorandum o spolupráci je 1. krokem k realizaci. Nyní běží majetkoprávní uspořádání (pozemky) a projekty.

:arrow: EBRD poskytla na rekonstrukce a novou výstavbu Ukravtodoru úvěr ve výši 450 mil. €. Za tyto peníze se již dnes zlepšuje spojení M05 Kyjev - Odessa a staví obchvat města Lvov. Obě trasy jsou součástí TEN-T a zároveň strategickými tepnami v Ukrajině.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

V důsledku extrémních srážek došlo k sesuvu části úseku na tahu M05 v Odeské oblasti. Úsek je v provozu od roku 2006. Práce na opravě již běží a mají trvat do srpna.
517d0ae-trasa-zsuv.jpg
517d0ae-trasa-zsuv.jpg (52.9 KiB) Zobrazeno 11375 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

stav realizace mostu nad řekou Dnieper (stejnoměnný most) v Záporoží na silnici H-08:

https://imgur.com/0jyxXUz

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Ukrajina se chystá realizovat další důležitou mostní stavbu. Tentokrát se jedná o přeshraniční most přes řeku Dněstr o délce 641 m, který spojí Ukrajinu s Moldavskem ve Vinnycké oblasti. Most bude stát u města Jampil (na moldavské straně Soroca) a kromě zlepšení dopravy v regionu (nyní zde funguje nevyhovující přívoz a nejbližší most je vzdálený 50 km), zkrátí cestu mezi Kyjevem a Kišiněvem. Celý projekt bude prodloužením trasy R-08 Nemyriv-Jampil, na které se dokončuje oprava 116 km silnice tedy prakticky celé její délky.

https://ukravtodor.gov.ua/press/news/uk ... oboty.html
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Ukrajina

Příspěvek od FlakY` »

28.7. Všechny nemovitosti byly vykoupeny pro stavbu severního obchvatu Lvova. S pracemi na obchvatu se stále počítá v letošním roce.
https://zaxid.net/dlya_budivnitstva_piv ... i_n1523232
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

V posledních dnech jsem měl příležitost vcelku důkladně procestovat Doněckou a Luhanskou oblast Ukrajiny, takže se tu podělím s pár poznatky. Pořád samozřejmě platí, že infrastruktura je obecně na Ukrajině v horším stavu, mnohde je to pořád slalom po kouscích asfaltu mezi dírami a i v mnoha obydlených místech chybí zpevněný povrch (hlavní tahy - i když nejsou opravené - jsou ale vesměs v relativně rozumném stavu). Kvůli stále probíhající válce (ano, pořád je to aktivní konflikt - osobně jsme byli několikrát svědky střelby) se navíc na některých místech ani infrstruktura dát dohromady nedá. Zároveň je velkým problémem to, že na některých místech jsou silnice přerušené frontovou linií, takže se musí složitě objíždět. Ale zároveň platí, že se silnice dramaticky zlepšují. Jak už jsme tu mnohokrát psali, tak díky reformám se po roce 2014 začalo s masivními opravami silnic, které pokračují i za současného prezidenta Zelenského v rámci jeho programu "Velyke budivnyctvo" a výsledky jsou skutečně vidět. Celé dlouhé tahy silnic jsou komplet opravené a velké množství úseků se opravuje. Samozřejmě je otázka, jak na tom budou s kvalitou, protože místy to působilo ne úplně ideálně, ale to je asi věc, kterou se musí na Ukrajině postupně naučit. Každopádně absolutně parádní pak byla cesta z východu do Kyjeva po trase M-03, která je z většiny komplet nová a část se ještě opravuje. Prakticky po celé délce je to pohodlný široký čtyřpruh (nemá dálniční parametry), po kterém cesta ubíhá opravdu rychle. Tam se Ukrajinci skutečně vytáhli.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Hezký popis stavu věcí. :ok:
Každopádně absolutně parádní pak byla cesta z východu do Kyjeva po trase M-03, která je z většiny komplet nová a část se ještě opravuje. Prakticky po celé délce je to pohodlný široký čtyřpruh (nemá dálniční parametry), po kterém cesta ubíhá opravdu rychle. Tam se Ukrajinci skutečně vytáhli.
On ten tah nemusí být v dálničním provedení. Samotné zkapacitnění pomůže provozu zásadně a furt lepší tohle, než čekání na dálnici, o které se bude dalších 20-30 let jen mluvit jaká to je maximální priorita a furt nic. Nemluvě o tom, že samotný dálniční parametr, i když je připravená trasa, tak předse jen se ušetří 1 stupínek peněz kolem mnoha norem. Méně pohybu vozidel, méně materiálů, jednodušší práce, menší vybavení včetně odvodňovacích systémů. Akorát se to pak musí trpět u následujícího provozu, ale tam si stačí vzpomenout na stav "před". Myslím, že ten posun na Ukrajině je značný, ale ano, ještě potrvá další dekádu, než se vzpamatuje a dosáhne alespoň 50> procentního dobrého stavu v dopravní infrastruktuře, čímž lze nastolit udržitelnost zlepšování. Prozatím je to "jen" trend vedoucí ke zlepšení stavu.

Já jsem jináč skeptický k tomu, co je to válečný konflikt v tom smyslu, že by to dramaticky omezovalo poměry v zemi. Vychází to na vládní zdroje kolem 1-2 mil. USD na den a to zase není taková bezprecedentní situace; zbytek jsou dary pro stát aneb pak celonárodní výdaje na bezpečnost. Ukrajina v tomto ohledu ještě stále plýtvá v úrovni korupci a zastaralé síti energo- infr. mnoha násobky těchto výdajů, tam je nutno se podívat.

Na ten program prezidenta jsem se díval, tam je doprava jen menší součástí, co se týče opravdu prováděných prací. Je to taková ta snaha "urychlit" modernizaci státu tak, aby to bylo cítit v každém regionu. Jako iniciativa to je rozhodně ke prospěchu vzhledem na velikost země a její možnosti. Jsem rád, že je potvrzeno, že to je někde vidět. Protože jiné je o tom číst, to si šlo číst i exprezidenty před revolucí, jak se budou opravovat tisíce km silnice za rok a nic z toho ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Ukrajina

Příspěvek od ML90 »

Diaľničiar píše:On ten tah nemusí být v dálničním provedení. Samotné zkapacitnění pomůže provozu zásadně a furt lepší tohle, než čekání na dálnici, o které se bude dalších 20-30 let jen mluvit jaká to je maximální priorita a furt nic. Nemluvě o tom, že samotný dálniční parametr, i když je připravená trasa, tak předse jen se ušetří 1 stupínek peněz kolem mnoha norem.
Rozhodně. Tím spíše, že Ukrajina není zase až tak hustě osídlená a provoz mezi regiony nebude zase takový, aby to úplně vyžadoval. Navíc se tím může silnice napojit i na menší sídla. Zrovna v případě Ukrajiny by mohlo hrozit, že při výstavbě plnohodnotné dálnice, by od ní některá místa mohla být dost odříznutá.
Diaľničiar píše:Já jsem jináč skeptický k tomu, co je to válečný konflikt v tom smyslu, že by to dramaticky omezovalo poměry v zemi. Vychází to na vládní zdroje kolem 1-2 mil. USD na den a to zase není taková bezprecedentní situace; zbytek jsou dary pro stát aneb pak celonárodní výdaje na bezpečnost. Ukrajina v tomto ohledu ještě stále plýtvá v úrovni korupci a zastaralé síti energo- infr. mnoha násobky těchto výdajů, tam je nutno se podívat.
Nešlo mi o to, že by to nějak zásadně odsávalo zdroje, ale že se v některých místech nedá opravovat nebo stavět z bezpečnostních důvodů. Na silnici, která je přímo vystavena střelbě to prostě nejde.
Diaľničiar píše:Jsem rád, že je potvrzeno, že to je někde vidět. Protože jiné je o tom číst, to si šlo číst i exprezidenty před revolucí, jak se budou opravovat tisíce km silnice za rok a nic z toho ...
Upřímně to fakt překvapilo i mě. Potom co už skoro 15 let na Ukrajinu jezdím a na co jsem tam zvyklý to pro mě byl tak trochu civilizační šok :)
Asenad
Příspěvky: 83
Registrován: 31.5.2018 21:48:46

Re: Ukrajina

Příspěvek od Asenad »

https://www.youtube.com/watch?v=GhkEMyK3EOU

Další 25 km rekonstrukce M-03 je hotovo ze 68%
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry ze silničních prací:

M03 Kyiv-Kharkiv reconstruction: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -175434211

H24 road, Mykolaiv: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -175434286
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Jedna z největších (možná i největší, nevím) stavebních UA firem je Autostrada. Zaměstnává více než 4,5 tis. lidí, vlastní na 2 tis. ks techniky, má 50 let zkušeností.

Jen tato firma v roce 2010 opravila v roce 2020 více než 300 km silnic a 25 mostů. K polovině roku 2021 to bylo dalších 800+ km silnic a 40+ mostů.

Dle stránek poskytuje záruku na vozovky 10 let díky německým tech.

web: https://autostrada.com.ua/en
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.12. se do provozu odevzdal N-08 Dnipro, obchvat. (H-08) Jde o 7,1 km dlouhou silnici dálničního typu ve 4- pruhu se 2 novými MÚK. Součástí úseku je i most Pivdenny nad řekou Dnieper. Úsek obsluhuje i mezinárodní letiště ve městě.

info, fotky: https://ukravtodor.gov.ua/press/news/ob ... portu.html

poloha na mapě pro lepší představu: https://www.openstreetmap.org/?mlat=48. ... 820/33.003

Jak se v článku uvádí, tak stavba byla rozdělená do etap. Ta 1. etapa s délkou 18 km se zahájila do výstavby v roce 2010 a do provozu uvedla v 12/2011. Ta 2. etapa, o které je nyní řeč se začala v roce 2012 a mělo se stavět do roku 2014, ale pro nedostatek peněz se výstavba protáhla až do 12/2021.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Kratšího úseku se dočkalo i hlavní město Kyjev, kde se tento měsíc do provozu odevzdal 1,2 km úsek severního obchvatu: https://kyivcity.gov.ua/news/vitaliy_kl ... rsko_foto/ .

https://i.imgur.com/p70PJlI.jpg

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: sledovaná stavba v tématu

stav výstavby mostu v Záporoží nad řekou Dnieper naznačovala již otevření do provozu, foto dávám pro představu druhého mostu:

Obrázek

Obrázek

Dne 22.1. se do provozu dostalo 1. rozpětí tohoto přemostění.

https://www.president.gov.ua/news/u-pri ... ovoy-72505

https://i.imgur.com/GNi669w.jpeg
https://i.imgur.com/SidpAwI.jpg
https://i.imgur.com/7npwjt2.jpg


:arrow: A dále, menší grafika k dálničnímu PPP projektu:

Obrázek

Obrázek


:arrow: A dále, zde jsou 3 kvalifikovaní uchazeči o výstavbu 1. etapy KOD, tedy dálničního obchvatu hlavního města Kyjev: 18 km úsek mezi M7 a M6 na západní straně města:

ТОВ «Автомагістраль - Південь» (UA)
Bechtel Overseas Corporation (USA)
Onur Taahhüt Taşımacılık İnşaat Tic ve Sanayi. A.Ş. (Turecko)

S Bechtelem byla nějaká domluva, ale zřejmě kvůli financování se realizuje výběr ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 30#p236530 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Ukrajina

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozpočet 2022

V prosinci 2021 byl 268 poslanci (ze 450) schválen rozpočet, který počítal s:

*příjmy: 48,55 mld. USD
*výdaje: 54,98 mld. USD
- výdaje na obranu státu: 11,87 mld. USD
- tyto výdaje nejsou reálně naplnitelné, ale odzrkadlují situaci o udržení státu
*deficit: 3,5% HDP

Sektory: infrastruktura, zdravotnictví, školství a sport mají v letošním roce větší porci peněz.

Jak se budou plnit investiční cíle (nejen) v infrastruktuře vzhledem k agresii Ruské federace se nedá odhadovat. :idea:


V tomto vlákně zůstane i nadále evidována mapa tak jak nyní je.
O Krymu již z praktických důvodů píšu v části "Rusko", protože ten Rusko anektovalo ...
O dalších územích (bez ohledu na to zda-li to budou "jakože samostatná nezávislá území" atd.) ještě stále z mezinárodního uhlu suverénní Ukrajiny, i když tam bude Ruská federace tahat jakoukoliv infrastrukturu (jednou) budu informovat ale zde. Pokud to kdo bude psát do Ruska, bude to přesouváno sem.
V této návaznosti jsem upravil úvodní příspěvek k Ukrajině s jasným přímým odkazem sem. (k Rusku je jasná úvodní informace delší dobu)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Marcinescu
Příspěvky: 52
Registrován: 15.3.2009 20:27:34
Bydliště: Veselí nad Moravou
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajina

Příspěvek od Marcinescu »

Osobně si myslím, že by Krym a jiná okupovaná území Ruskem měly být v tomto vlákně. Ne proto, jak to je ve skutečnosti, ale proto, že to vypadá, že zdejší diskutující okupaci podporují.
Za mne by se měl Krym přesunout sem. Do tohoto vlákna.
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“