Dne 27.2.2022 sem byl tento příspěvek přesunut z Ruska po tom, co Rusko pár dnů zpátky vojensky napadlo Ukrajinu. Vše co je územní nárok Ukrajiny bude v tématu k Ukrajině, než se to někdy změní. Bez ohledu na to, jestli to svévolně zabralo Rusko. Nevpisuju tohle všude, co sem bylo přesunuto, ovšem neměním tehdejší vyjádření k dálnici Tavrida, tak jen pro lepší porozumění.
Krymští Tataři ale tvoří jen cca. 10% obyvatel Krymu, takže tvrdit, že jen jakási menšina obyvatelstva byla za připojení k Rusku je zas pro změnu taková typicky ukrajinská propaganda. Nemluvě o tom, že když jsou problémy se základním cestováním, dostupností technické infrastruktury a energií, tak je zcela normální, že poklesne cestovní ruch. Já bych byl ale rád, kdyby se tady politika vynechala. Pod politikou myslím: plyn, co by kdyby ve vztahu EU a Rusko atd. Stejně tak argument, že Rusko nemá dobudované jiná přepojení snad není argument, že by se nemělo tedy nikde jinde nic budovat. To mnoho zemí nemá ledacos vybudované a staví se i jiné věci. To má ale v Rusku návaznost na rozlohu, hustotu osídlení, celkový počet obyvatel a význam železniční sítě. Ta má v této zemi větší význam než silniční síť. Krym patří Rusku, pokud se to změní, tak dojde k přesunu příspěvků. Nyní tomu ale tak není. Zpátky k dálnicím, když už ale tedy to začalo tou
dálnicí Tavrida, tak pojďme k ní:
Opis projektu v návaznosti na vše důležité kolem
- část trasy
- trasa.PNG (542.65 KiB) Zobrazeno 17275 x
Trasa dálnice se přijala ke konci roku 2016 a to ministerstvem dopravy Krymu. Spojí 6 měst (Kerch, Feodosia, Belogorsk, Simferopol, Bakhchisaray a Sevastopol) a 43 vesnic na osi Kerč - Simferopol - Sevastopol. Z hlediska členění ruské silniční síti se pak označuje jako federální dálnice. Medvedev již koncem roku 2016 oznámil, že cena má být 139 mld. rublů (tehdy 2,7 mld. USD) a cena sa nesmí navýšit. Vyčleněné jsou prozatím zdroje ve výši 100 mld. rublů, ale to jen značí, že buď se do výstavby připojí další firmy a organizace, banky nebo se pak částka vydotuje jinak. Buď to znovu doplacením ze silničního úřadu nebo přímo ze státního rozpočtu, příslušného ministerstva atd. Reálně se ale první práce na již 100% úsecích z hlediska natrasování zahájili na jaro 2016. Za dizajnem dálnice stojí Stroyproekt:
http://www.stpr.ru/eng/ . Výstavba si vyžádá demolaci 20 domů. V prosinci 2016 se jakožto termín pro vyspořádání pozemků a zaměření posledních dílů trasy definovalo datum 1.4.2017. Podpoří se i ekonomika Krymu, protože až 60% stavebních materiálů bude pocházet právě z Krymu a jen 40% se doveze z pevninského Ruska. Krymská vláda má garantovat kontrolní proces a dohled nad sítí dodavatelů. V současné době trvá cestování do Simferopolu 5-6 hodin, do Sevastopolu pak 7-8 hodin. Po dokončení 4-pruhové dálnice se cestování do Sevastopolu zkrátí na 4 hodiny. Nyní je v nejhorší kvalitě nejen současné spojení mezi Simferopol a Sevastopol, kde se pro špatnou údržbu za desetiletí sesouvají svahy i s vozovkou, ale i Kerč - Sudak.
Dálnice Tavrida je součastí unikaface vztahů s Ruskou federací. Samotné Rusko prezentovalo před týdnem, že situace na Krymu ještě není dobrá. Ale za 3 roky se jednak stabilizovalo vedení republiky, řešila se legislativa a návaznost na Moskvu. Upravují se kontrolní mechanizmy Moskvy vůči Krymu; to i v praktické části centrální silniční úřad vykonává dohled nad procesem oprav silnic na Krymu. Ale co je hlavní je zesílení sociální oblasti a garancí práv ve vztahu obyvatelstva a státu. Buduje se nový most, který spojí Krym s Ruskem. Zahájila se příprava a nyní již výstavba dálnice napříč celým Krymem. Investuje se do energetiky a teprve po dokončení těchto projektů bude možno rozvíjet další návazné oblasti hospodářství Krymu. Kromě Krymu jakožto republiky pod Ruskem získal status federálního města Sevastopol. Reálně se ale začala přebudovávat celá infrastruktura Krymu a nestaví se jen dálnice. Ministerstvo hospodářství Krymu informovalo na přelomu let 2016/2017, že se opraví většina silnic, státních a veřejnoprávných budov, veškeré další dopravní a logistické objekty a možná že se nestihne úplně všechno, ale cílový je rok 2020. To již v 08/2014 ruská vláda přijala základní federální dokument pro socio-ekonomický rozvoj Krymu a Sevastopolu 2020, kde se vyčlenilo 681 mld. rublů (tehdy 10,6 mld. USD) tak, aby se zkvalitnila životní úroveň tamního obyvatelstva a vylepšilo se dopravní napojení jak Krymu na Rusko tak jednotlivých sídel Krymu na větší centra. A to jen do roku 2020 pro cca. 2 mil. obyvatel. To se vypracovalo v roce 2014 a teď se dá říct, že se to opravdu realizuje. Ale již v roce 2016 se opravovalo mnoho ulic a silnic s novou vozovkou.
Ještě před zahájením se zde realizoval i archeologický průzkum, při kterém se ledacos našlo. O průzkum se postarala Ruská akademie věd.
Zahájení výstavby a doplnění údajů
Před týdnem se slavnostně zahájila výstavba dálnice Tavrida. Již několik měsíců se výstavba připravovala, což je ale standardní proces v mnoha státech. Kámen byl položen v regioně Belogorsk. Aktu zahájení se zůčastnil ruský ministr dopravy Maxim Sokolov. Na tahu se bude nacházet 90 mostů a dalších objektů různých přechodů terénu a 17 křižovatek na navazující silniční síť. Federální dálnice zajistí napojení federálního města Sevastopol na ruskou federální silniční síť, o co se mj. postará i novo-budovaný silničně-železniční most přes Kerčskou úžinu.
Fotogalerie ze zahájení a výstavby
- 1.PNG (290.63 KiB) Zobrazeno 17278 x
- 2.PNG (272.57 KiB) Zobrazeno 17275 x
- Snímka3.PNG (257.58 KiB) Zobrazeno 17278 x
- 4.PNG (312.26 KiB) Zobrazeno 17278 x
- 5.PNG (333.73 KiB) Zobrazeno 17275 x
Odkazy na mapové podklady a základní investice ze strany Moskvy na Krym:
http://tavrida-road.ru/2016/12/11/vnima ... sterstvom/
Jedná se o celkem 253 km dálnice na straně Krymu. Pokud někde čtete, že se jedná o 280 km, tak je to proto, že do toho se započítává již i ten 19 km dlouhý most k ruské pevnině. Tato 253 km dlouhá trasa je nakonec kopírovaná zčásti paralelní silnicí, ale zčásti zcela novým koridorem a vychází ze středovekých tras cestování po ostrově.