Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Autor
Zpráva
ceskedalnice.cz
Autor
Příspěvky: 99
Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Příloha:
uk-flag.gif [ 1.23 KiB | Zobrazeno 46357 krát ]
Příloha:
uk-map.gif [ 42.54 KiB | Zobrazeno 46360 krát ]
Rozloha: cca. 244 000 km2 Počet obyvatel: cca. 68 mil. Hlavní město: Londýn (cca. 9 mil., metropole cca. 14,3 mil. obyv.) Další města: Birmingham (metropole cca. 4,3 mil. obyv.), Manchester (metropole cca. 3,3 mil. obyv.), West Yorkshire (cca. 2,3 mil. obyv.)
Naposledy upravil Diaľničiar dne 18.12.2020 21:30:48, celkově upraveno 10
Naposledy upravil Diaľničiar dne 17.12.2021 13:38:07, celkově upraveno 2
aktualizace odkazu
12.4.2009 20:46:39
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 19974 Bydliště: EU, IL
Re: Velká Británie - všeobecně
Silniční doprava patří k nejrozvinutějším v Evropě i na celém světě. Silniční a dálniční síť patří k nejhustším v Evropě. Navzdory tomu dochází k častým dopravním zácpám. Britská vláda v posledních letech přistoupila k částečnému omezení automobilové dopravy v centrech některých měst (Cambridge, Oxford, Canterbury). V únoru 2003 byl zaveden jednorázový poplatek (congestion charge) za vjezd do centrální části Londýna. Kvůli zvyšování bezpečnosti směřují do dopravy značné investice, což se promítá do celkového zkvalitnění silniční sítě a zvyšování její průjezdnosti.
Většina dálnic byla postavená v 60.-70. tých letech a dnes většina dálnic nepostačuje kapacitně. Mnohé dálnice se rozšřují a Velká Británie dodnes nemá postavěnou základní dálniční síť. Některé dálnice, ale hlavně mnohé státní silnice jsou postavěny přes PPP. Z dálnic je to např. M6 Toll. Začátkem nového tisíciletí (2001, 2002, 2004) se dokonce v krajině neotevřel ani 1 nový dálniční kilometr.
Británie měla v roce 2009 cca. 3.500 km dálnic. Většina z nich je šestipruh, kolem Londýna je i více pruhů. Kvalita hlavních silnic je ovšem vysoká, často při větších městech jsou postavěny na 2+2 nebo 2+1 s MÚK.
Jedna zajímavost z minulosti. Když se stavěla dálnice M62 Manchester-Leeds v 60.-tých letech, jeden farmář odmítl prodat svůj dům a tak se správa dálnic rozhodla postavit tři pruhy kolem jeho domu na jedné i na druhé straně. Aby farmář mohl mít spojení s vnějším světem, byl postavěný malý tunel pod dálnicí, který vede na místní silnici.
Příloha:
island-farm.jpg [ 96.55 KiB | Zobrazeno 46353 krát ]
V prosinci 2008 se otevřel další dálniční úsek, kterým se propojilo Anglicko a Skotsko. Nový úsek M6 tak ulehčí provozu na jednom z nejvytíženějších britských silničních tahů.
Na dálnici M1 od křižovatky 25 po křižovatku 28 blízko města Nottingham probíha formou PPP rozšíření dálnice z 2x3 pruhy na 2x4 pruhy v celkové délce 23 km. Zakázka je pro Highways Agency, začala 8/1/07, ukončí se 31/3/10. Práce jsou v celkové hodnotě 341 700 000 €, přičem 33,33% podíl má na tom stavební jednotka světa, VINCI.
Příloha:
M1%20trenching.jpg [ 53.81 KiB | Zobrazeno 46353 krát ]
Británie mněla k 1.1.2008 necelých 4 000 km dálnic. Většina z nich je šestipruh, kolem Londýna je i více pruhů. Kvalita hlavních silnic je ovšem vysoká, často při větších městech jsou postavěny na 2+2 nebo 2+1 s MÚK.
Celkem je v zemi cca. 413.000 km silnic, z čeho je 401.000 km se zpevněným povrchem. Nejvíc dálnic je v části Anglicko (cca. 3.000 km), pak v Skotsku (cca. 420 km), ... nejméně je v Severním Irsku (do 120 km).
V uplynulých letech došlo k zavedení poplatku (congestion charge) za vjezd do centrální části Londýna (8 GBP).
Od 4.2.2008 je v Londýně v platnosti nízkoemisní zóna (low emmission zone - LEZ) omezující těžká naftová vozidla s hmotností nad 12 tun včetně nákladních vozidel, motorizovaných obytných vozidel, motorizovaných vozidel pro přepravu koní a další speciálních vozidel. Vozidla nesplňující emisní normu EURO III musí zaplatit za vjezd do Londýna denní poplatek 200 GBP a v případě nezaplacení pokutu 1.000 GBP. Od 7.7.2008 je LEZ rozšířena na lehčí naftová vozidla s hmotností 3,5-12 tun, autobusy a autokary (8 a více sedadel bez řidiče a hmotnost nad 5 tun) s denním poplatkem 200 GBP. Od 4.10.2010 bude LEZ dále rozšířena na naftové dodávky s hmotností 1,2-3,5 tuny a mikrobusy (8 a více sedadel bez řidiče a hmotnost do 5 tun) s poplatkem 100 GBP.
Zvýšená stavební aktivita se předpokládá v Londýně v souvislosti s přípravou letních olympijských her 2012. K prioritním oblastem stavebnictví patří doprava a sociální bydlení. Největším plánovaným projektem s realizací od roku 2010 je Crossrail v hodnotě 16 mld. GBP - vybudování železniční tratě napříč Londýnem ve směru západ-východ. Dalším významným projektem je Thameslink v hodnotě 3,5 mld. GBP. Jedná se o zvýšení kapacity jedné z nejfrekventovanějších železničních tratí, která vede z Bedfordu do Brightonu v jihovýchodní Anglii a prochází centrálním Londýnem ve směru sever-jih. K důležitým projektům dále patří regenerace oblasti kolem řeky Temže východně od Londýna - Thames Gateway (9 mld. GBP), výstavba třetí dráhy na londýnském letišti Heathrow, rozšíření některých přístavů (Felixstowe, Harwich, Great Yarmouth), rozšíření a rekonstrukce železničních stanic (Birmingham New Street, Nottingham), opravy dálnic M25 a M6 toll road. K silnému růstu stavební výroby by měla rovněž přispět výstavba 3 mil. sociálních bytů do r. 2020 (cca 240 tis. bytů ročně).
Nevíte, jaké je mýto na větvi M6 z Curdworthu do Saredonu (značené obvykle M6Toll). Údajně má být v přepočtu cca 2.90 Kč/km pro osobní auta a někteří ekoultrazz to vidí jako vzor pro mýto na našich dálnicích
Velkou Británii tenhle rok postihla největší zima za posledních 30 let. Spůsobilo to chaos v celé dopravě a za poslední týden stratila ekonomika denně asi 600 mil. liber v důsledku nechození lidí do práce. Situace byla tak vážná, že země neměla dostatek soli na posyp silnic a ani dostatek techniky na odpratávání sněhu. Množství silnic a dálnic bylo úplně uzavřených.
Druhý most přes řeku Severn v Anglicku, který leží na dálnici M4
Příloha:
second.jpg [ 84.45 KiB | Zobrazeno 46313 krát ]
Vlastník: Severn River Crossing PLC
Délka mostu včetně napojení: 5.126 m Parametry: 2x3 jízdní pruhy Začátek výstavby: 04/1992 Konec výstavby: 04/1996 Náklady: 402,465 mil. € Zhotovitel: VINCI (50%)
Pro vysvětlení: společnost Severn River Crossing PLC vlastní i původní most přes řeku Severn, který byl postavěný v roce 1966 a leží na dálnici M48. Ten má 2x2 jízdní pruhy.
Momentálně (léto 2009 – léto 2012) probíhají na okružní dálnici kolem Londýna (M25) různé opravy. Pokud po této dálnici pojedete, počítejte se zpožděními a zácpami.
Také probíhá oprava tunelu u města Folkestone na rychlostní silnici A20 v místech, kde se volně napojuje na dálnici M20. Zpoždění a zácpy tam ale nebývají velké, je to snesitelné.
Jinak ohledně mýta v Anglii jste mi poněkud zapomněli říct, že se platí mýto na tzv. Dartford Crossing, což je most a tunel (ze severu na jih most, z jihu na sever tunel) přes/pod ústí řeky Temže, na východním okraji Londýna u Dartfordu, na okružní dálnici M25, resp. silnici A282.
Stojí to tam jeden přejezd 1,50 £. Platit se dá v hotovosti u okénka se závorou. Zajímavé je, že pokud jedete ze severu na jih (tedy přes most), tak platíte až PO přejetí toho zpoplatněného místa. My žádnou hotovost v £ poněkud neměli, tak jsme zaplatili 3 €. Co s náma mohli dělat, když už jsme místo přejeli, těžko nás můžou nechat vycouvat.
V opačném směru (z jihu na sever) se jede tunelem pod ústím řeky Temže. To jsme nejeli, tak nemohu popisovat. Před těmi mýtnicemi se tvoří dlouhé kolony až na desítky minut a mnoho kilometrů, tak bacha na to...
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru