Kosovo má cca. 2.000 km silnic, z toho cca. 1.800 km je zpevněných.
Aktuálně (rok 2009) byl prorazen 5 km tunel, který se stane součástí 177 km dálnice, která propojí Albánii a Kosovo. Tuto stavbu realizují americká stavební společnost Bechtel a turecká Enka.
Re: Kosovo
Napsal: 11.7.2009 15:42:27
od Diaľničiar
Dálniční síť stanověná k v roce 2006 a schválená v roce 2009
kosovo.jpg (6.5 KiB) Zobrazeno 39258 x
Kosovo zadefinovalo 2 hlavní trasy v celkové délce 312 km:
Silnice č.6: The Pristina – Blace (border to FYROM) road, délka 75
km + the Pristina – Airport - Pejë – Montenegro Border road; délka 120 km.
Silnice č.7: The Vermice (border to Albania) – Pristina – Merdare (administrative
boundary to Serbia) road; délka 117 km.
Re: Kosovo
Napsal: 11.7.2009 16:03:38
od Martin z Ostravy
No chtělo by to ten obrázek větší, nebo aspoň odkaz na umístění originálu.
Re: Kosovo
Napsal: 23.12.2009 17:55:14
od R-13
Tipnul bych si, že kosovská dálniční síť bude hotová v roce 2050.
Re: Kosovo
Napsal: 6.5.2010 21:36:00
od Diaľničiar
R-13 a kdy pak bude hotová česká dálniční síť ?
Kosovo dnem 15.4. podepsalo kontrakt a 25.4. spustilo výstavbu Dálnice národů
Začátek dálnice: st. hranice s Albánskem (Morin)
Trasa: Prizren, Suhareke, Duhel, Malisheve, Arlatte, Komorane, Sllatina
Konec: Priština, sever (při městě Besi)
Délka dálnice: 103 km
Šířka dálnice: 28 m
Jízdní pruh: 3,75 m
Odstavný pruh: 2,5 m
Středový pás: 3-4 m; zelený
Zhotovitel: turecká firma ENKA a americký BECHTEL
Uvedení do provozu: 09/2013
Uvedená výstavba dálnice je největším infrastrukturálním projektem v zemi.
*celá dálnice bude mít 117 km v rámci stanovené trasy silnice č. 7 . Stavět se bude ovšem již popsaná část v celkové délce 103 km, z čeho turecká ENKA postaví 89 km.
*výsledky tendru byly známé v 01/2010
*náklady na stavbu jsou asi 700-800 mil. € (kontrakt má hodnotu 1 mld. USD)
*při výstavbě se zaměstná celkem 10.000 lidí
*do soutěže se přihlásili i společnosti Alpine, Porr, Strabag, turecký Makyol, italský Pizzaroti a řecká Terna
Re: Kosovo
Napsal: 26.6.2011 18:01:09
od Diaľničiar
Několik desítek stran informací a fotek ze silnic, ale i dálnic z Kosova
V Kosovu byla otevřena první dálnice v délce 38 km. Navazuje na hranici na albánskou A1 otevřenou loni a vede SZ kolem města Prizren až za město Suharekë / Suva Reka.
Re: Kosovo
Napsal: 13.11.2011 15:49:31
od mapman
To je snímek ze státní hranice s AL, pohled od hraničního přechodu směr Priština, tj. samotný začátek dálnice
Re: Kosovo
Napsal: 13.11.2011 15:59:01
od Martin z Ostravy
Psal jsi ale, že navazuje na A1, to je ta A1 v půlprofilu nebo jak?
Re: Kosovo
Napsal: 13.11.2011 16:08:48
od mapman
Ne, ta je čtyřpruhová, ale tady jsou ještě pořád hranice - žádný Schengen takže za zády měl fotograf budky hraničního přechodu a v místě kde fotil je zúžení, kde se dá otočit z opačného směru před vjetím do prostoru hrančního přechodu.
EDIT: Ostatně viz konec tohoto videa:
Re: Kosovo
Napsal: 13.11.2011 16:23:15
od Martin z Ostravy
Aha, hranice v klasické podobě, to mi nedošlo, tak jsem si na ten Schengen zvykl
Re: Kosovo
Napsal: 28.11.2011 12:51:53
od Diaľničiar
autoputkartakosovo.jpg (102.39 KiB) Zobrazeno 38339 x
Re: Kosovo
Napsal: 28.11.2011 19:24:14
od Lenny
Kosovo by mělo být dle mě řešeno v rámci Srbska.
Re: Kosovo
Napsal: 28.11.2011 20:11:22
od Diaľničiar
Nesouhlasím. Kosovo uznalo již přes 75 zemí světa, nestalo se sice členským státem OSN /pro veto RF/, ovšem z EU tento stát neuznalo pouze 5 zemí a Česká republika mezi nimi není, takže to nedává větší smysl. Jen pro úplnost, ČR uznala Kosovo jako samostatní a nezávislý stát 21.5.2008.
Já neberu státy až tak přísně ... tak to prostě je. Srbsko se zmenšuje. Taky se to někomu nemusí líbit, že není Juhoslávie, dokonce že se i Srbsko neustále zmenšuje. Spíše pro jiné vlákna: příjde ke změnám, co se týká Súdánu aneb Lybie.
Re: Kosovo
Napsal: 29.11.2011 8:53:13
od Standa
Diaľničiar píše:...Já neberu státy až tak přísně ... tak to prostě je. Srbsko se zmenšuje. Taky se to někomu nemusí líbit, že není Juhoslávie, dokonce že se i Srbsko neustále zmenšuje. Spíše pro jiné vlákna: příjde ke změnám, co se týká Súdánu aneb Lybie.
To je asi nejlepší přístup, faktem je, že Srbsko v tuto chvíli žádnou autoritu nad Kosovem nemá (můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno), takže Kosovo je de facto (a do určité míry i de jure)samostatné. Ovšem Lybie se snad ještě (narozdíl od Súdánu) nerozpadá, alespoň doufám!
Re: Kosovo
Napsal: 29.11.2011 9:13:17
od vaclav
koukam, rozpocet vsechno kolem 5mil EUR na km, tzn. ze se to vyhraje tak za 4mil? teren kopcovity. zajimave vzhledem k tomu ze to budou stejne stavet rakusaci.
ceny na rovine u nas - 20mil / km.
Re: Kosovo
Napsal: 12.1.2012 16:34:45
od Diaľničiar
vaclav píše:koukam, rozpocet vsechno kolem 5mil EUR na km, tzn. ze se to vyhraje tak za 4mil? teren kopcovity. zajimave vzhledem k tomu ze to budou stejne stavet rakusaci.
ceny na rovine u nas - 20mil / km.
to je tak ale všude v těchto zemích, i v HR stavěli dálnici mezi Splitem a Bosiljevem za 5 mil. euro na 1 km a dotáhli to nyní na úsecích A1 Split-Ploče až na 17 mil. euro za 1 km.
závisí, kde se staví (zda na státních trasách), kdo to staví, jak se to financuje ... uvidíme za pár let, jaké budou ceny ... jedině snad že by za pár let měli hotovo a nedalo by se to nijak srovnávat
Re: Kosovo
Napsal: 13.5.2012 23:04:14
od Diaľničiar
Kosovo je v rámci podpory regionálního rozvoje od roku 2008 rozděleno do pěti hospodářských regionů: Střed, Západ, Východ, Sever a Jih, každý z nich má vypracovanou svoji strategii rozvoje a je pokrýván regionální rozvojovou agenturou. Proces probíhá za technické a finanční pomoci EU v rámci programu IPA.
Západ: Hospodářský region Západ pokrývá šest municipalit – Istog/Istok, Klinë/Klina, Peja/Peć, Junik, Deçan/Dečani a Gjakova/Đakovica. V současné době se dokončuje položení nového asfaltového povrchu na silnici vedoucí z Peji do Černé Hory a v blízké budoucnosti má být otevřen nový hraniční přechod s Černou Horou (lokalita Kučiště), což zjednoduší nejen turistickou přístupnost, především pro zahraniční návštěvníky, ale i komerční dopravu v oblasti. Dosavadní doprava mezi Kosovem a Černou Horou je možná pouze horskou silnicí přes hraniční přechod Kulla.
Re: Kosovo
Napsal: 13.5.2012 23:11:39
od Diaľničiar
V únoru 2010 kosovská vláda rozhodla o zahájení výstavby kosovského úseku albánsko – kosovské dálnice, která má po svém dokončení výrazně zrychlit spojení mezi Prištinou a Tiranou a napojit Kosovo na panevropský dopravní koridor X. Výstavba komunikace z Vërmicë/Vrbnice na kosovsko-albánské hranici do Merdare na kosovsko-srbské hranici byla zahájena v květnu 2010. Na podzim 2011 bylo dokončeno prvních 38 km. Problematickou otázkou ovšem zůstává schopnost vlády ufinancovat tento projekt, který si vyžádal rozpočtové škrty v jiných resortech i omezení investic do zlepšování a údržby stávající silniční sítě. V lednu 2011 vláda oznámila záměr vybudovat dálniční spojení mezi Prištinou a makedonským hlavním městem Skopje. Stavbu by měl zaplatit soukromý investor, jemuž poté poplynou zisky z mýtného. Časový harmonogram výstavby prozatím stanoven nebyl, hovoří se o zahájení stavby v r. 2014.
Re: Kosovo
Napsal: 12.7.2012 14:50:23
od Diaľničiar
Byla vyhlášena výzva k projevení zájmu o tendr na výstavbu dálnice Priština - Makedonie.
Termín pro podání nabídek je 8.8.2012.
Dálnice má mít délku 55,5 km, přičemž budou zde 4 MÚK a tunely v celkové délce 3,3 km. Výstavba je naplánována na 1. kvartál roku 2013.
Re: Kosovo
Napsal: 12.7.2012 20:40:22
od mbmat
55 km a 4 MÚK ? Celkem slušná práce
Re: Kosovo
Napsal: 16.7.2012 13:18:37
od Diaľničiar
mapman píše:V Kosovu byla otevřena první dálnice v délce 38 km. Navazuje na hranici na albánskou A1 otevřenou loni a vede SZ kolem města Prizren až za město Suharekë / Suva Reka.
Dálnice se před pár dny prodloužila o dalších 4,5 km na již 42,5 km z celkové rozestavěné délky 102 km. Nyní se dala do provozu samotním premiérem další sekce, která prodlužuje dálnici až po MÚK Dule (místní názvy: Duhlës nebo Duhla Pass), v sev. Kosovu. Tenhle úsek se postavil za dobu kratší jak 1 rok - tedy v předstihu a s dodrženým rozpočtem.
Za tuto dálnici jsou odpovědné americká společnost Bechtel a turecká Enka. Kromě Kosova spolupracují na infrastrukturálních projektech na téměř celém Balkánu.