Vrátím se k dlouhodobé vizi výstavby tunelů v této zemi:
psáno v 2009: tedy Túnel de dos Valires je v provozu od 2012
Diaľničiar píše:Zde je seznam všech tunelů, které jsou součástí dálniční sítě v této zemi:
Túnel de Envalira ......... dokončen v r. 2002 ... 1 tubus .... 2,85 km .... 54 mil. €
Túnel de Sant Antoni .... dokončen v r. 2003 ... 2 tubusy .. 0,225 km ... 4 mil. €
Túnel del pont Pla ........ dokončen v r. 2006 ... 1 tubus .... 1,26 km .... 43 mil. €
Túnel de dos Valires ... ve výstavbě do r. 2010 ... 2 tubusy ... 2,9 km ... 120 mil. €
Túnel de la Tápia y de Rocafort .. projektuje se .. 3 pruhy .. 0,6+0,3 km ... 30 mil. € (*)
Túnel de la Serra de l´Honor .. projektuje se .. 3 pruhy .. 0,35 km
Túnel del Solá de Andorra la Vella .. tendr .. 2 tubusy ... 5,2 km ... 150 mil. € (*)
Túnel Aixovall - La Margineda ........ tendr ... 3 pruhy ... 1,1 km ... 25 mil. € (*)
Túnel de Encamp ......... 2015-2025 ... součást 3. etapy ... 150 mil. € (*)
Túnel Canillo - Ordino ... 2025-2043 ... součást 4. etapy ... 100 mil. € (*)
Túnel de la Menera ...... 2025-2043 ... součást 4. etapy ... 120-140 mil. € (trasování)
Ty tunely de
Envalira a de dos
Valires jsem uvedl, že jsou rozdílné názvy a tedy i poloha, ale doplním ten rozdíl i na mapovém podkladu:
- 3a.JPG (74.16 KiB) Zobrazeno 2281 x
Tunel de Envalira je provozován:
https://tuneldenvalira.com/en
Tunel de dos Valires byl poslední tunelovou sekcí, která se prozatím postavila. Důvodem byla jednak nehoda, která vedla ke zřícení připojovacího mostu k tunelu, ale také finanční krize, která přinutila spíš šetřit, než li masivně utrácet. Andorra ale i pohledem do vlákna udržuje silniční síť v dobré kondici a provádí na ní další upgrady. Často jsou to práce obtížného charakteru vzhledem na terén. Ten čas utíká,
letos je to 10 let od otevření do provozu tohoto 2-rourového tunelu.
Prodražil se o 1/3 a ukázal, že geologické poměry a zkušenosti s tendrováním se musí zlepšit, protože Andorra má ve výhledu i složitější díla.
Co se tady staví nyní, tak to je okružní křižovatka na CG1 na jihu země u bus centra la Portalada. Nový kruhový objezd bude mít vnější poloměr 23 metrů, podobný jako u nového stávajícího spojení mezi CG-1 a vedlejší silnicí Fontaneda. Záměrem této infrastruktury je usnadnit odbočování vozidel na obecné silnici, a to jak pro automobily, tak pro autobusy, které pokrývají tento sektor, a s ohledem na komerční aktivity, které v oblasti existují. S výstavbou se začalo někdy na podzim 2021 a trvat má 15 měsíců, tak snad do poloviny 2023 bude k dispozici.
Přínosy stavby: Kruhový objezd bude znamenat na jedné straně úsporu jízdy kilometrů autobusů na lince L1, které nyní musí jet na další kruhový objezd, aby odbočily. Kromě toho stojí za zmínku také výstupní fronty, které se často tvoří ve špičce, a že nyní nebudete muset dělat všechny, pokud chcete změnit směr. Sníží se tak tuny CO2 způsobené vozidly.
Omezil se 4-pruh na 1+1 silnici a takhle za plného provozu se to tady staví. Jinak to nelze udělat. Značí to, že je tady "dopravní peklo", ale je to rovněž jediná takto velká stavba v zemi v současné době.
CG-1: Andorra la Vella - frontera amb Espanya del riu Runer. (všechny hlavní silnice jsou vypsané tady dole:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 604#p63604 )
A to je tedy ten poznatek, že tato
silnice CG-1 je z velké části z zkapacitněná na funkční 4- pruh nebo často i 2+1 pruh.
Takto vypadá v praxi.
Z východu z Francie je usnadněná cesta tím tunelem de Envalira. Rovněž je
snaha zkapacitnit i CG-2 na Francii; CG-2: Andorra la Vella - frontera amb França del riu Arieja. Jako třeba
ZDE nebo
TADY, kde je ještě starý záběr na práce na silnici s rozšířením; takhle to tam vypadalo až jednou tento záběr zmizne:
Abych se vrátil k
plánovaným tunelovým sekcím. Stát Andorra je nazývá i tzv.
faraonskými projektama. Každá vláda se tady snaží usnadnit dopravu: rozšířit užší silničky, kde opravdu jsou místa, že projede jedno nákladní auto. Ve větších městech je ta snaha posouvat zkapacitněné úseky stále dál. K realizaci tunelové sekce to bez většího rozpočtu nebo dluhu nelze uskutečnit a vlády se tady k tomu dívají skepticky. Pozornost se zaměřuje na lokalitu
La Massana, což je CG-3, tedy úsek od tunelu de dos Valires směrem na SZ a dál na další možnost přejezdu do Španělska, ale tam pak již pokračuje CG-4. Vlády se snaží posouvat zkapacitnění CG-3 od tunelu po La Massana. Po této trase denně projíždí na 17-19 tisíc vozidel.
Čím se vláda řídí od pandemie je charakterizováno takhle: Musíme sledovat linii přechodných a cenově dostupných řešení mobility, která občanům zajistí návratnost a přidanou hodnotu. Tedy velké investice se musí dobře promyslet.