Rozloha: cca. 185 000 km2 Počet obyvatel: cca. 17,1 mil. Hlavní město: Damašek (cca. 1,7 mil., s předměstími cca. 3,6 mil. obyv.) Největší město: Aleppo (cca. 2,1 mil. obyv.)
Silniční síť je na relativně dobré úrovni, veškerá centra jsou propojena asfaltovými vozovkami, severojižní tah (jordánská hranice-Aleppo) je dálničního charakteru. V r. 2007 dosáhla silniční síť 97.401 km, z čeho cca. 20.000 km je se zpevněným povrchem. Podle Central Bureau of Statistics bylo v roce 2007 v Sýrii v provozu 446 tisíc osobních automobilů, 5 tisíc autobusů a 6,5 tisíce nákladních vozidel. V roce 1999 se Sýrie připojila k dohodě TIR.
Stávající situace v zemi je nepřehledná a infrastruktura na mnoha místech velmi vážně poškozená. Předpokládam, že i výstavba metra v hlavním městě nepokračuje.
HDP ještě v roce 2010 dosahovalo 60 mld. USD, za rok 2014 je to již jen 37 mld. USD, ale prvně nepatrně vzrostl. Na linii od hlavního města směrem na město Homs a dále ke Středozemnímu moři se opravují silnice a města a tato zóna je i po bezpečnostní stránce v mnohem lepším stavu. Počet obyvatel během války a konfliktů klesl o 1/10 z 20 mil. na cca. 18 mil., nestabilní je měna, omezen je přístup k úvěrům, celkovou ekonomickou situaci zhoršují sankce, nezaměstnanost je někde na úrovni 30%.
Stát nemá plně pod kontrolou těžbu ropy a právě naopak kontroluje již jen asi 10% celkové těžby, zbytek je plně v rukách Islámského státu. Průmysl utrpěl nejvíce, protože i funkční továrny a výroba se musela přesunout do okolních zemí. Stavebnictví je rovněž v útlumu, ale zde se očekávají větší investice v rámci rekonstrukce země. Ta se ale nezačala ani v bezpečné zóně na západě státu.
V souvislosti s probíhajícím konfliktem došlo k zastavení provozu železniční dopravy (výjimkami jsou některé tratě na pobřeží). Před vypuknutím války Sýrie postupně rozšiřovala a modernizovala zastaralý vozový park. Nově byly otevřeny rekonstruované linky Damašek-Amán, Aleppo-Mosul (Irák) a Aleppo-Istanbul. Studie na nově rekonstruované části tratí uvažovaly i o možnosti budoucího použití rychlovlaků. Délka tratí je celkem 2.495 km, 338 km tratí je úzkokolejných.
Syrská dálniční síť je doposud v podstatě bez poškození vzhledem k faktu, že se nachází pouze v úzkém pásu na západě země od severu na jih včetně hlavního města. Poslední dny a týdny ale proniká Islámský Stát až k dálnici, která napájí město Homs na dálniční síť a včera to bylo již jen 20 km. Území dálniční sítě je pod kontrolou vládních jednotek a ani opoziční síly se na tento druh dopravy zásadně nezaměřují.
Zde je základní silniční síť: http://www.mot.gov.sy/ckfinder/userfile ... adsmap.jpg . Tím navazuji na výše zmíněnou mapu dálnic. Nejdůležitější je nepochybně tah, který spojuje Damašek s městem Aleppo na severu a který je označen jako M5. Na tomto příkladě je vidět jak je dálnice v centru dění z vojenského hlediska. Těleso jako takové stojí, takže i případné poškození bombou se dá snadno opravit. Ale kdo ovládá takovou tepnu, ten ovládá region. Syrské vládní síly s podporou západu a Ruska udržují dálniční síť ve správě Damašku a obzvláště pak i dálnici M5.
Zde je část M5 ve videu na začátku videa z konce minulého roku:
Na margo posledních události je již část města Aleppo pod jinou kontrolou než vládními jednotkami, ale s podporou mezinárodního spoločenství je západní část a tedy i M5 pod kontrolovou centrální vlády. Situace v Sýrii je značně nepřehledná, protože kromě Islámského státu (IS) zde působí řada militantních opozičních sil vyhraněných vůči Bašárovi Asadovi. Ten má ale i nadále podporu jak Ruska tak USA než se Sýrie stabilizuje ohledně boje s IS. Následně se mají konat volby, aby se stabilizovala situace v celé krajině.
Celou situaci zde komplikuje především Saudská Arábie a potažmo Írán a vzhledem k tomu, že obě země mají mezi sebou velmi komplikované vztahy, tak si to odnáší vojny jinde. Nejen v Sýrii, ale přímo i v Jemenu. Kdyby to bylo o několik desetiletí zpátky, tak tady máme dávno ropnou krizi, ale ani to se pro extrémní těžbu neděje. To jsou důležité souvislosti zpátky do Sýrie, protože IS ztrácí svojí ekonomickou sílu a to jak v Sýrii tak v Iráku, protože příjmy z prodeje ropy tvoří většinu jejich zdrojů. V Iráku i v Sýrii je navíc tak IS vytláčen z území, kde se těží ropa. Jenomže v Sýrii se jak jsem napsal bojuje naširoko, ve spektru i místních opozičních sil a kmenů.
Nemám k dispozici detailnější přehled o stavu dálniční a hlavní silniční sítě. Před konfliktem se plánovala výstavba metra v hlavním městě, investice do nových dálnic a železnic.
Dálnice M5 tvoří cca. 40% délky dálniční sítě Sýrie a i když je v rukou centrální vlády, tak provoz na ní je z takticko-bezpečnostních důvodu často omezen až uzavřen. Dělá se to z důvodu, aby se omezil transport zbraní pro různé skupiny a pochopitelně každý kdo projíždí je automaticky podezřelý. Evidují se letecké údery na takové vozy, takže i ta dálnice bude v nějaké míře poškozená a určitě to nebude na styl kvalitního povrchu. Samozřejmě, že při takových uzavírkách trpí stávající civilní obyvatelstvo, protože váznou veškeré další dodávky pomoci. O její bezpečnost se starají i konkrétní bezpečností vojenské síly a to především 15. brigáda syrské arabské armády, která je součástí 5. obrněné divize. Leteckou podporu vykonává pak hlavně Rusko.
Sýrie je velmi zničená a obnova veškeré infrastruktury potrvá desítky let. Válka se uklidňuje a povstalci mírovým procesem předávají území syrskému režimu za bezpečný odchod do provincie Idlib. Obyvatelé Sýrie se mohou postupně vracet do svých domovů, ale většina domů je po odchodu rebelů zničena a nedá se v nich bydlet. Jak bude válka pokračovat není zcela jasné, v provincii Idlib operuje Turecká armáda a ta za pomocí FSA obsadila Kurdská území a město Afrin. Severovýchod Sýrie kontrolují Kurdové s Američany a na jihu u Golan je připravena Izraelská armáda na preventivní úder pokud bude cítit ohrožení své země.
_________________ Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval Peugeot 206
15.5.2018 15:47:01
FlakY`
Příspěvky: 1360 Bydliště: F-M - Praha
Re: Sýrie
Jak jsem psal výše, Syrská armáda operuje na jihu země u hranic s Jordánskem. Nyní vyčistila území okolo dálnice M5 a celý dálniční hraniční přechod spojující 2 metropole Damašek - Ammán. https://www.youtube.com/watch?v=bMakHWwnUD4 Video o operacích v jižní Sýrii s Tatra T815 v akci:)
_________________ Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval Peugeot 206
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru