Právě je 4.12.2022 3:50:12




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
 Ázerbajdžán 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Ázerbajdžán informoval, že v roce 2019 utratil do silniční infrastruktury 1,09 mld. USD do výstavby silničních projektů, což značí +7,9% proti roku 2018. Upgradem nebo zásadní renovací tak prošlo na 1377 km silnic a postavilo se 14 mostů.

Stát hodlá pokračovat v těchto investicích, protože je má již celkem dobře rozběhnuté, finančně zajištěné a přinášejí díky tomu rozvoj regionů a tudíž se i zvyšuje ekonomická aktivita.

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


31.8.2020 13:01:20
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a opravil aneb odstranil neplatné odkazy. Nyní ještě doplním několik informací. Musel jsem odstranit 2 vlastní příspěvky, protože je nešlo ničím nahradit. (proměna Baku během let)

Za uplynulou dekádu vzrostl počet obyvatelstva o 1/9 na stávajících asi 10 mil. V hlavním městě žije v rámci jeho metropole 1/4 státu a je předpoklad další zástavby. Ázerbajdžán investuje mj. i do silniční infrastruktury a to jak v hlavním městě, co souvisí právě s růstem počtu lidí zde žijících a taky v rámci státu staví jak dálnice, tak dualizuje silniční tahy. Mnohem větší peníze ale vkládá třeba do armády.

Ázerbajdžán vkládá do silniční infrastruktury velké peníze. Postavil a staví dálniční tahy a taky dualizuje silnice. Dálnice se značí jako "M", dualizované 4- pruhy pak jako "R". Síť dálnic je o rozsahu již více než 1800 km. Velká část v 6- pruhu, v hlavním městě dost často až v 8-pruhu.

Síť dálnic a jejich seznam:
Příloha:
Main_Road_Network.jpg
Main_Road_Network.jpg [ 95.21 KiB | Zobrazeno 6851 krát ]

Příloha:
M M  A A PP.jpg
M M A A PP.jpg [ 874.1 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Příloha:
AMa.JPG
AMa.JPG [ 61.01 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Seznam a délka R silnic:
Příloha:
a1.JPG
a1.JPG [ 72.8 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Příloha:
a2.JPG
a2.JPG [ 85.24 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Příloha:
a3.JPG
a3.JPG [ 89 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Příloha:
a4.JPG
a4.JPG [ 27.93 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Ostatní silnice, ty lokální, se pak značí písmenem Y (yollari - silnice). Zde je jejich seznam dle okresů: http://www.aayda.gov.az/en/pages/53/ .

Tato proměna tady trvá prozatím 14 let. Protože v roce 2006 dosáhl špatný a havarijní stav silnic až 70% její tehdejší délky.

Další odkazy k silniční síti, i staršího data:

https://www.unescap.org/sites/default/f ... ijan_1.pdf
https://www.unescap.org/sites/default/f ... ijan_2.pdf
https://blogs.worldbank.org/europeandce ... ent-travel
http://www.traceca-org.org/fileadmin/fm ... A9.1AZ.pdf

Největší silniční program v historii se ukončil v roce 2015. Od té doby se staví již "jen" pár tahů a zajistila se údržba silnic. Program byl rozfázován na období 2006-2009 a 2010-2015. Během této doby se postavilo 9500 km silnic (dualizace, dálnice, lokální silnice - kde ani nebyl asfalt). Přesněji tedy 3600 km státních silnic a dálnic a 5900 km lokálních silnic. Dalších 5500 km silnic prošlo velkými opravami, z toho 800 km i mezinárodní tahy. Z těchto 800 km realizovalo i zahraničí (PPP, speciální úvěry) v délce 460 km.

Nyní běží silniční program, který má za cíl postavit, zásadně opravit aneb rekonstruovat 870 km státních silnic, z čeho 749 km se realizuje prostřednictvím úvěrů ze zahraničí, co souvisí se sníženými cenami za prodej ropy.

Výstavba mezinárodních silničních tahů získala dálniční parametry jak v poloze východ-západ, tak sever-jih již koncem roku 2012.

Ještě pro názornost zde stav železniční sítě:
Příloha:
a25.JPG
a25.JPG [ 157.63 KiB | Zobrazeno 6857 krát ]

Ani železniční infrastruktura se v této zemi nezanedbává, ale tomu se již věnovat nebudu.

Stav hospodářství:

*HDP se posledních pár let drží v rozsahu cca. 50 mld. USD
*vládní dluh je kolem 30% HDP (v rámci dekády stejná úroveň)
*nezaměstnanost je kolem 5%

Stát byl/je ve vojenském konfliktu o Náhorní Karabach, což je spor, který v roce 2020 obživl. Dopady na místní infrastrukturu prozatím neznám.

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


22.11.2020 22:00:50
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
extra příspěvek k silniční síti

Ve výše uvedeném souhrnu se dá tedy porozumět tomu, co to znamená, že Ázerbajdžán se chce stát lokálním "hráčem". Baku je největší metropole u moře, stát vystavěl dopravní infrastrukturu do doslovně nové podoby. Za 15 let se postavila a opravila většina stávající silniční sítě a 5x síť dálnic a další rychlostní tahy k tomu. Plánuje/staví se VRT atd.

Kvalita a rozsah silniční sítě se letos dostala z hodnocených 136 států světa již na 27. příčku. Ještě pár let zpátky to byla 36. a 15 let zpátky to bylo v druhé polovině. Tady informace za rok 2019 co se týče odevzdání do provozu a s výhledem do letošního roku: https://www.azernews.az/business/161388.html .

Ázerbajdžán obstaral techniku potřebnou pro dopravní značení, čištění atp. To všechno tady mimo hlavního města prakticky nebylo a ta úroveň neodpovídala ani zdaleka tomu, když říkáme o někom, že má potenciál.

Rekonstrukce "R" silnic se tady provádí prakticky jako nová výstavba. Strhne se dosavadní asfalt, pokud tam je, dále se provedou zemní práce a terénní úpravy a pak nanovo položí všechny vrstvy v dané trase, pokud je tato ponechána. A najednou vznikne min. 2+2 a jiné zkapacitněné tahy. V poměrně větších délkách buď to pro regionální rozvoj aneb napojení důležitých městeček a vesnic na dálniční síť. Pamatuje se na průtahy v zastavaných územích a jsou nadimenzované až tak, že v mnoha regionech se zdá, že tudy toho moc nejezdí. Ovšem v hospodářsky silnějších regionech je to již znát.

Síť dálnic v délce více než 1800 km a síť rychlostních silnic v délce více než 2600 km se ještě stále rozšiřuje. Baku disponuje vícero okruhama a kým Baku má běžně 6- až 8- pruhové dálnice a i 4- pruhové rychlostní silnice, tak si je nutno uvědomit, že většina z té sítě dálnic má 6- pruh. Ázerbajdžán pamatuje i na své sousedy, dálnice jsou dotáhnuté ke hranicím, i když s Arménii jen před ně, což je ale dáno i potenciálním konfliktem.

Síť národní silniční infrastruktury je v rozsahu 18 799 km, z čeho většina má zpevněný povrch. Pro republiku jsou nejvíce důležité silnice v délce cca. 4600 km a tedy většina z nich tvoří síť M a R tahů. Pak následují lokální Y silnice, kterých je prakticky většina v zemi, no a až 8 tisíc km z nich ze 14 tisíc km je se štěrkovým povrchem.

Stát nedávno, v roce 2018, sestavil další program rozvoje silniční sítě pro následující dekádu a již se tedy začal a sice "sekundární silniční síť". Zdroje hodlá investovat do zpevňování lokálních silnic. Peníze půjdou i do výstavby M a R, ale již to nebude znít tak, že se "postavilo a rehabilitovalo 12 000 km za dekádu i se 400 mostama na nich". Ale ten rozsah cca. 1 tis km ročně zůstane, ale zpevněná silniční síť "dorazí" do regionů samotných.

Všichni víme, že nyní Ázerbajdžán napíná(l) svaly s Arménii o sporné území Náhorní Karabach. Ázerbajdžán, jen tedy pro upřesnění, neinvestoval do armády větší peníze, než do dopravního rozvoje v uplynulých letech. Investice do armády činila v posledních 10 letech mezi 1 až 2 mld. USD. A tolik se taky investovalo do masivní přestavby silniční sítě s dalšími dopravními investicemi. S tím rozdílem, že jak padla cena ropy, tak výdaje do obrany se o 1/4 snižují, kdežto výdaje na infrastrukturu se začínají řešit rezervama a nyní na úvěr. Já tady mám taky srovnání armádních kapacit k 09/2020:
Příloha:
0x.JPG
0x.JPG [ 109.98 KiB | Zobrazeno 6848 krát ]

A ty síly jsou vyrovnané; do dob, než se do toho nezatáhne některá větší velmoc. Já píšu o větší proto, že z těch menších dodávají "pomoc" Ázerbajdžánu Turecko s Izraelem (kde tito 2 se nemusejí zase v jiných náhledech).

Koncem roku 2019 se odevzdal do provozu i hraniční dálniční most mezi Ruskem a Ázebrajdžánem. Je dlouhý 325m.
Příloha:
w_1615771851436149354099_1000x669.jpg
w_1615771851436149354099_1000x669.jpg [ 375.46 KiB | Zobrazeno 6848 krát ]

Příloha:
w_1615771851431914111453_1000x669.jpg
w_1615771851431914111453_1000x669.jpg [ 352.91 KiB | Zobrazeno 6848 krát ]

Je nad řekou Samur. Dohoda o výstavbě byla podepsaná při návštěvě Putina v Azerbajdžánu 13.9.2013. Výstavba mostu se začala v 10/2017 a nahradil dosavadní mostní objekt, který tam stál od roku 1957. Nový dálniční most má 3- jízdní pruhy, je 325,3m dlouhý a 17,3m široký.

Projížďka po Baku a jinde:





O Náhorním Karabachu a válce ale nepíšu v těchto souvislostech jenom tak. Nelze totiž opomenout událost z předešlého týdne a sice:

Prezident země před pár dny položil základy dálnice mezi Füzuli - Şuşa



Píšu to proto, že tohle je již tah, který se bude stavět v tzv. "okupovaných územích" z pohledu prezidenta. Ázerbajdžán postavil dle něj od roku 2004 již 16000 km silnic, rychlostních silnic a dálnic v celém státě a je čas postavit je i v územích, které se obcházejí, ale jsou (dle něj) přirozenou součástí státu.

Tady je celé uznesení k této výstavbě v celkové délce 101,5 km: https://azertag.az/xeber/Ahmedbeyli_Fuz ... mi-1644485

Ahmedbeyli - Fuzuli - Susa, délka 101,5 km (4 hlavní pruhy, 2 další pruhy)

Již letos vyčlenit 50 mil. manátů (25 mil. €) na projektování a výstavbu dálnice. Organizovat státním silničním úřadem, tomu zajistit zdroje přes ministerstvo financí (ten tyto zdroje prozatím uvolní z rezervního fondu). Pro rok 2021 zajistit dostatek finančních prostředků pro pokračování výstavby.

Vláda připravuje a i realizuje již další projekty: přesídlení obyvatelstva ze zničených obydlí do lepších poměrů a zahájení výstavby nového bydlení, včetně investicí do průmyslu, zemědělství a obnovy území, které Ázerbajdžán získal. Prozatím se odstraňují ruiny a nevybuchnutá munice.

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


23.11.2020 1:23:28
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Dne 28.12. se do provozu odevzdalo prvních 30 km na novém zpoplatněném tahu M1. Jde o úsek od Yashma do Gilazi. Nová M1 půjde z Baku do Guba dál k ruským hranicím, v délce 150 km.

Zdroj: https://www.azernews.az/nation/174443.html

Obrázek

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


3.1.2021 18:18:26
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Bezmála 100 km silnice M4/R8 mezi Şamaxı a Qəbələ se stane 4- pruhovou. Od Baku po Şamaxı již ve 4- pruhu je. Pro rozvoj cestovního ruchu a regionálního rozvoje.


Příloha:
A.JPG
A.JPG [ 59.05 KiB | Zobrazeno 6001 krát ]

A tady je progres na výstavbě dálnice Füzuli - Şuşa (to je nedávno dobyté území; o 2 příspěvky výše je více info):


_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


24.1.2021 23:23:28
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Ázerbajdžán informoval, že v "nově získaných územích" zrealizuje vícero tunelových sekcí. Jakožto na rozvoj regionů díky lepšímu napojení, taky na celkové posilnění ekonomických vazeb a taky na celkové zlepšení spojení i pro případné obranné účely státu. Jde o následující:

7 tunelů (6,1 km) na tahu Əhmədbəyli - Füzuli - Şuşa (81,6 km)
3 tnnely (3,4 km) na tahu Horadiz - Cəbrayıl - Zəngilan - Ağbənd (123,8 km)
3 tunely (15 km) na tahu Toğanalı - Kəlbəcər - İstisu (83 km)
3 tunely (9,45 km) na tahu Kəlbəcər - Laçın (73 km)

tady je záběr na portály tunelu Murovdağ dlouhého 11,6 km na tahu Toğanalı - Kəlbəcər - İstisu:
Příloha:
AZ.JPG
AZ.JPG [ 49.75 KiB | Zobrazeno 4292 krát ]


Tento tunel se právě bude nacházet na 83 km tahu Toğanalı - Kəlbəcər - İstisu. Prezident země dal pokyn na zahájení výstavby dálničního tahu po tom, co se dokončil inženýring projektu. Parametry ale neodpovídají 4- pruhům v celé délce. Na rovinách budou i 2 pruhy, protože to bude prozatím postačovat. :idea: Na mírných stoupáních bude k dispozici 3- jízdní pruh. Na sekcích s tunelama a mostama ale budou ty pruhy rovnou 4. Tunel takto dlouhý se postaví pro to, že nejenže se zásadně sníží cestovní čas pro jinak složité cestování v rámci převýšení, ale taky se odstraní problém s častými sesuvy.

Na tomto 83 km dlouhém tahu se postaví ještě 2 další tunely a sice 2830m a 460m dlouhé, dohromady tedy 15 km tunelů.

https://marja.az/73979/azerbaycanda-dag ... el-cekilir

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


21.8.2021 18:39:27
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Ve výstavbě je bezmála 45 km silnice Bərdə - Ağdam. Fotky: http://www.aayda.gov.az/az/news/3077

Ve výstavbě je nový most nad řekou Ağsu. Bude dlouhý 1135m a vysoký 76,5m. Více informací: http://www.aayda.gov.az/az/news/2924
Příloha:
Poznámka: vizualizace
1.JPG
1.JPG [ 62.18 KiB | Zobrazeno 4098 krát ]

Příloha:
2.JPG
2.JPG [ 87.1 KiB | Zobrazeno 4098 krát ]

Tedy jak je tam uvedeno, další km se dualizují a obnáší to i další práce.

Vláda již sestavila investice do jednotlivých tahů v rámci území Náhorního Karabachu: http://www.aayda.gov.az/az/news/3180
Příloha:
NK.JPG
NK.JPG [ 189.37 KiB | Zobrazeno 4098 krát ]

Celkem se postaví nebo vylepší na 665 km silnic. Z toho budou k dispozici i hlavní kapacitní tahy.

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


8.9.2021 17:51:11
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Výstavba koridoru Lachin nebo taky obchvat Lachin v souvislosti s válkou o Náhorní Karabach:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lachin_corridor

další info, foto a video: https://www.azernews.az/nation/192647.html resp. http://www.aayda.gov.az/az/news/3589/la ... -etdirilir

Doplňující informace: viewtopic.php?p=260244#p260244 (doplněno sem 18.9.)

Jde o to, že Ázerbajdžán doopravdy ve velkém stylu staví nové dálnice a i silnice v získaném území.

Obrázek

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 18.9.2022 10:19:57, celkově upraveno 1

aktualizace obsahu příspěvku



9.6.2022 19:12:35
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
video z výstavby 82 km tahu Ahmadbeyli - Fuzuli - Shusha, 7 tunelů, 9 viaduktů (o pár příspěvků výše je na mapě)


_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


27.6.2022 19:50:56
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Staví se tady hodně dálnic, dualizovaných silnic, silnic, mostů. Je z čeho a tak se zásadně investuje do celkové modernizace země. Již se staví souvisle i na okolní země. Stavají se koridory dálnic vedle dualizovaných silnic. Navazuje se na dálniční obchvaty větších měst. Mnoho staveb lze nalézt na stránkách silničního úřadu: http://www.aayda.gov.az/ . Nestaví se jen na získaných územích od Arménska. To by byl velký omyl. Ale i tam se masivně investuje a nejen do hlavních napojovacích silnic, ale masivně se zpevňují lokální silnice. Existuje plán realizace a de facto se finišerská četa nezastaví. V jednom pásu se takhle realizují desítky km nových silnic s tím, že tam doposud byl kvalitní podklad ve formě štěrku, který byl dobře uježděný. Takže si tyto oblasti polepší rovněž, že to nebude jen o páteřních komunikacích, ale i o napojení na získané regiony.

http://www.aayda.gov.az/az/news/4180/ho ... cra-olunub
http://www.aayda.gov.az/az/news/4155/be ... -etdirilir

Ve výstavbě je také 130 kilometrů nová dálnice v koridoru M2 z Ganja na hranici s Gruzií. Na rozdíl od čtyřproudové M2 ve středním Ázerbájdžánu se zdá, že tento segment má vyšší standard: většinou jde o zarovnání na zelené louce a řízený přístup přes přestupní uzly.

Dokončení bylo oznámeno na konec roku 2022.

Obrázek

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


17.8.2022 16:00:02
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
:arrow: Úsek Zəyəm-Qırılı (42 km) nové dálnice M2 byl dokončen v západní části Ázerbájdžánu.

video, foto: http://www.aayda.gov.az/az/news/4452/ge ... yekunlasib

:arrow: Vizualizace nové 38,2 km dlouhé silnice mezi Kəlbəcər a Laçınem, která je na znovu dobytém území Náhorního Karabachu. Zahrnuje řadu tunelů, z nichž většina je kratší než 900 metrů, ale zahrnuje jeden 2,4 km dlouhý dvoutrubkový tunel.

Tato trasa byla označena jako R19, která vede z Gəncə do Laçınu (který zahrnuje tunel Murovdağ, který se staví (11,6 km) viewtopic.php?p=239832#p239832 ). Tento projekt je rozšířením projektu z oblasti Kəlbəcər do Laçınu. V této oblasti již existuje určitý druh silničního spojení, ale Google Earth naznačuje, že se jedná o štěrkovou cestu nízkého standardu. Na této trase je 2 170 metrů vysoký horský průsmyk.


_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


25.9.2022 14:00:48
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Exportmag.cz: Ázerbájdžán se změnil z centrálně plánované ekonomiky v ropnou mocnost

Je 3. největším dodavatelem ropy do České republiky (za Ruskem a Kazachstánem) a také důležitou tranzitní zemí pro suroviny ze Střední Asie. Ázerbájdžán ovšem dál diverzifikuje svou ekonomiku, aby nebyla závislá jen na vrtkavých příjmem z prodeje surovin. Na rozvoji země se podílejí i dodávky českých technologií.

28.09.2022 | BusinessInfo.cz

Od získání nezávislosti v roce 1991 se Ázerbájdžán potýkal s výzvami spojenými s ekonomickou transformací a hledáním nových obchodních partnerů. Vnitřní boje o moc spojené s 1. fází konfliktu o Náhorní Karabach v první polovině dekády nezávislosti negativně ovlivnily průběh ekonomické transformace. Pět let po získání nezávislosti se tak velikost ekonomiky pohybovala stěží na polovině úrovně z roku 1990. Změnu přineslo až zklidnění vnitropolitické situace a intenzifikace těžby ropy od roku 1995…

Přelomem byla stavba nového ropovodu

V roce 2005 byla dokončena stavba přelomového projektu ropovodu Baku-Tbilisi-Ceyhan. Ten umožňuje stabilní, rychlou a efektivní přepravu ropy přes gruzínské Tbilisi do tureckého přístavu Ceyhan. Odtud se ropa vyváží dále do zemí Středozemního moře. V období 2004 až 2014 HDP rostl průměrně o 11,5 procenta ročně a podíl vývozu ropy na HDP vzrostl z 10 procent v roce 1994 na 76 procent v roce 2017. Souběžně rostl i vývoz zemního plynu.

Vláda chce vyléčit „Holandskou nemoc“

Rok 2014 byl zlomem, světová cena ropy klesla a závislost Ázerbájdžánu na svých nerostných surovinách se projevila naplno. Již dříve byla v souvislosti se zemí skloňována „Holandská nemoc“, totiž že snadné zisky z přírodních zdrojů nakonec vedou k oslabení sekundárních sektorů, a země se dostala do recese, ze které se začala vzpamatovávat v roce 2017. Opatření, která přijala vláda Ázerbájdžánu se vedle zmírnění dopadů krize zaměřila na nové iniciativy, jejichž smyslem je diverzifikovat ekonomiku země.

Za tímto účelem byla v roce 2016 schválena nová ekonomická koncepce, přičemž pilíři diverzifikace jsou zemědělství, turismus a IT sektor. Mimo to se vláda zahájila reformy státních společností a opatření pro zlepšení podnikatelského prostředí. Součástí vládních snah je i rozvoj infrastruktury, která má dále zesilovat diverzifikaci a více integrovat zemi do globálního obchodu.

V kontextu současné energetické krize se posiluje význam Ázerbájdžánu jakožto nejen producenta, ale i tranzitní země pro suroviny mimo jiné ze zemí Střední Asie. Důraz je tak kladen na rozvoj přepravních kapacit, zejména přístavu Alat poblíž hlavního města Baku. Stejnojmenná zóna volného obchodu potom nabízí velice vstřícné pobídky pro společnosti, které uvažují o relokalizaci svých výrobních kapacit. Za zmínku stojí, že právě přes tento přístav také vede jedna z větví nové železniční hedvábné stezky ze západní Číny.

V roce 2021 ázerbájdžánská ekonomika meziročně vzrostla o 5,6 procenta oproti 4,3 procentům poklesu v předchozím roce. S pokračujícím zotavováním ekonomiky z pandemie rostl jak sektor ropy a zemního plynu (o 1,7 procenta), tak ostatní sektory ekonomiky (o 7,2 procenta), což dále podtrhuje jejich význam. Největší příliv zahraničních investic směřuje právě do oblasti energetiky. Velkým lákadlem je vysoký stupeň ochrany zahraničních investic pevně zakotvený v ázerbájdžánském právním systému.

České firmy se podílely na stavbě železnice nebo opravě elektráren

Vzájemné ekonomické vztahy české republiky a Ázerbájdžánu jsou do značné míry regulované Dohodou o partnerství a spolupráci mezi Evropskou unií a Ázerbájdžánem z roku 1996, přičemž v roce 2017 se začala vyjednávat dohoda nová. Mimo to působí země i ve formátu Východního partnerství, projektu, který vznikl během českého předsednictví v roce 2009. Dlouhodobá obchodní bilance je silně záporná, a to z důvodu nerostného bohatství, které z Ázerbájdžánu proudí. Za rok 2021 tak činil podíl nerostného exportu do ČR až 98 procent. Na druhou stranu z České republiky jsou nejčastěji vyváženy stroje a dopravní prostředky (přes 70 procent za rok 2021).

České firmy se však podílely také na množství infrastrukturních projektů v zemi, nejdůležitějším z nich byla stavba železničního koridoru Baku-Tbilisi-Kars. Další projekty zahrnovaly například silniční infrastrukturu, modernizaci MHD, eliminaci ekologických škod či revitalizaci starých elektráren.

Nové šance jsou v bioplynových stanicích či minipivovarech

V současnosti nabízí Ázerbájdžán množství lákavých příležitostí. V zemědělství jde především o dodávky zemědělské techniky, technologie na zpracování zemědělské produkce, případně o výstavbu malých bioplynových stanic; potenciál mají i dodávky do malých pivovarů. Se zemědělstvím souvisí i vodohospodářství, které ve spojení se suchem z posledních let jen zesílilo na významu.

Energetika však nadále hraje hlavní roli a význam česko-ázerbájdžánské spolupráce v tomto odvětví jen stvrdil podpis dohody v roce 2021 o spolupráci v oblasti energetiky, která pro ČR zvýšila potenciál odbytu v tomto odvětví. Konkrétní příležitosti pro české firmy skýtá modernizace energetické infrastruktury a také technologie zvyšující efektivitu využití energií v průmyslových provozech. Stranou pozornosti nezůstávají ani obnovitelné zdroje, klíčové pro diverzifikaci ázerbájdžánské ekonomiky.

Vzájemný obchod podpoří říjnová konference v Praze

Na rozvoj obchodně-ekonomických vztahů s Ázerbájdžánem a okolními zeměmi se zaměří konference Eastern Partnership Business Forum: Geoeconomic Challenges and Opportunities, která se koná 17.-18. října v Kongresovém centru Praha. Akci organizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Evropskou komisí v rámci českého předsednictví v Radě EU. Účast přislíbili mimo jiné český premiér Petr Fiala, ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, , ekonomičtí ministři zemí Východního partnerství a řada dalších významných činovníků.

https://www.exportmag.cz/mezinarodni-ob ... _selfpromo

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


9.10.2022 19:21:09
Profil
VIP

Příspěvky: 19305
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Ázerbajdžán
Dne 19.10. bylo odevzdáno do provozu 14,2 km R-40 Şükürbəyli – Cəbrayıl. Je to na jižní straně znovuzískání území v Náhorním Karabachu. Postavil se 4- pruhový dualizovaný tah (upgrade silnice) od M-6 do Cəbrayıl (také hláskovaný jako Jabrayil). Akce se zúčastnil prezident Ázerbájdžánské republiky Ilham Alijev.

http://www.aayda.gov.az/az/news/4575/do ... tirak-edib

Bylo oznámeno, že stará silnice o délce 42 kilometrů byla zkrácena o 2,3 kilometru a nahrazena novou silnicí o délce 39,7 kilometrů . Šířka vozovky čtyřproudové komunikace je 14 metrů a šířka půdního lože je 21,5 metrů . Stavba 6 mostů na silnici byla dokončena. Podél silnice bylo postaveno 49 nouzových přechodových potrubí, 7 obdélníkových přechodů pro zvířata , postaveno 366 metrů betonových zdí, 1620 metrů kamenných opěrných zdí a instalováno 18 autobusových zastávek.

Nutno podotknout, že tato silnice byla vybudována v rámci projektu rekonstrukce a obnovy území osvobozených od okupace, schváleného dekretem prezidenta Ázerbájdžánské republiky ze dne 29. dubna 2021.

fotky:
https://i.imgur.com/UTe14wA.jpeg
https://i.imgur.com/7IQNCjf.jpeg
https://i.imgur.com/VthBrs5.jpeg
https://i.imgur.com/UjUYgQe.jpeg

Obrázek

_________________
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte


28.10.2022 18:54:26
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz