Bangladéš

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

V samotném městě Chittagong (populace kolem 2,5 mil. obyvatel) se zahájila výstavba vyvýšené silnice dálničního typu v délce 16,5 km v parametrech 2x2 jízdní pruhy v nákladech 388 mil. USD. Silnice bude ležet na 450 podpěrách a zrealizuje se ve 3 fázích tak, aby neskolaboval provoz pod ní. I když ten kolabuje ve špičkách již dávno. Trasa pokrývá provoz mezi Lalkhan na severu města a mezinárodním letištěm Shah Amanat. Po dokončení se vytvoří prostor pro další cestování a umožní se snížení chronických kongescí v lokalitě. Výstavba má trvat 4 roky a financuje jí vláda.



To ale není všechno. Dále se tady realizuje 1. tunel popod řeku: tunel Bangabandhu. Bude v délce 3,4 km, paralelní tubusy a v každém 2 jízdní pruhy. Nachází se v lokalitě Chattogram (Chittagong) a jde z přístavu města pod řekou Karnaphulii do Anowara Upazila. Náklady na tento projekt jsou 1,56 mld. USD, přičemž 573 mil. USD je úvěr z EX-IM banky Číny a zbytek dofinancuje vláda. Když se dokončí, tak nový tunel zlepší dopravní spojení z letiště a industriální zóny na jihu města dál na jih země co zredukuje kongesce nákladní dopravy a umožní zesilnit ekonomiku. Tunel jde max. 31m pod řekou. Kromě tunelu se staví 17 km okružní silnice. Práce provádí China Communications Construction Company, tunel se staví metodou TBM. Práce se mají dokončit v roce 2022.

https://www.thedailystar.net/country/pm ... er-1706587



Pod masivní veliké investice do dopravy se podepisuje hlavně aktivita a jiný náhled do problematiky od stávající premiérky Sheikh Hasina. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Další veliký aktuální projekt pro tento stát je nepochybně most v nákladech 3 mld. USD, který má spojit Bhola a Barisal. Čínská firma China Gezhouba Group Company předložila návrh k výstavbě, přičemž projekt zaplatí převážně úvěrem z EXIM banky Čína. Most má být dlouhý 9,2 km a půjde ponad řeky Tetulia a Kalabador. Byl by to nejdelší most v zemi. Zásadně by se tak zlepšila dopravní obslužnost mezi ostrovem Bhola a zvyškem země.



Je to další politická iniciativa premiérky, která tyto veliké dopravní projekty aktivně prosazuje. Bangladéš trpí na rozsáhlé srážky a mosty tohoto typu jsou tady nevyhnutností pro zlepšení celkové mobility.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Provoz po 4-pruhové silnici I. třídy, Dhaka - Chittagong



Nedávno se to teprve rozšířilo. Jak jsem psal v tématu, tak se připravuje i zcela nová dálnice. A mnoho jiných mega projektů.

Padma Bridge se staví, ale je snem, aby se to v roce 2020 otevřelo.

Mnoho stovek mil. USD směruje na zpevňování lokálních silnic.

Staví se i vyvýšená komunikace v hlavním městě.

Problémem tohoto státu je ohromná zalidněnost v kombinaci s povodněmi. Nedostatek elektrické energie a potažmo všeho dalšího. O to více je snaha nacházet vůli pro opravdové megaprojekty, protože jen vybudování páteřních komunikací ať už po zemi nebo nad úrovní země jsou klíčem k hospodářskému rozvoji. V roce 2050 tady bude dle prognóz žít 200 mil. obyvatel.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Začalo se s výstavbou obchvatu města Dhaka. :arrow:

*název projektu: Dhaka Bypass Expressway
*délka 48 km (V-S strana)
*dálniční parametry
*uvedení do provozu: 2022

Zdroj: http://www.xinhuanet.com/english/2019-1 ... 661782.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 12.3. se inaugurovala 1. rychlostní silnice v zemi. Jde o 55 km Dhaka - Bhanga Expressway. Sestává ze 2 úseků, protože most nad řekou Padma ještě není hotový. Takže je tady 35 km část Dhaka - Mawa a 20 km část od řeky po Bhanga.

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=23. ... 82/90.1912

Zdroj: https://bdnews24.com/bangladesh/2020/03 ... expressway

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za dekádu se populace zvětšila o 17 mil. lidí aneb o 11%. Je nutno říct, že tempo růstu již zpomaluje, co je samozřejmě vzhledem ke všem reálím zde jen dobře.

Mapa hlavních silnic:
111.JPG
111.JPG (195.82 KiB) Zobrazeno 9516 x
Razantně se zvětšila silniční síť během období 15-20 let dosáhla rozsahu k roku 2018 již 369 000 km, z čeho se velmi výrazně zvedl podíl zpevněných až na 110 000 km. Na tu rozlohu je ta silniční síť opravdu dostatečná, horší je to již s faktem obyvatelstva a málo kapacitních tahů. Ta hustota zalidnění a urbanizace je enormní. S tím souvisejí taky infrastrukturní projekty, kterých počet stoupá, ale i nadále je nepostačující pro potřeby státu. Energetická, protipovodňové stavby, mosty, silnice a železnice. Před 15-20 lety tady bylo jen 24 000 km se zpevněným povrchem. Je tedy znát zpevňování zemědělských silnic, městských a ulic. Všechno spojnice, které stačí zpevnit a silnice je k dispozici. A zároveň se více než 120 tis km silnic postavilo. Ty páteřní silniční projekty se počítají v stovkách km a část dokonce se staví v již stávajících tras "pouhým" dualizováním.

Jeden z největších problémů uplynulých 10 let jsou pozemky. Vláda když chce zahraniční finance, tak musí řádně vyplácet lidem pozemky. S tím má stát problém. Jednak je tady rozdrobenost, jednak to často obnáší protesty, takže vlastně člověku vezmou všechno co má a tedy se hledá náhradní bydlení aneb se tohle staví. Proto se tady ty stavby v řádu desítek až stovek mil. USD prodražují, ale platit to musí vláda. To je taky důvod, pro který řada projektů mešká. Ale tohle zase tlačí na ceny stavebních materiálů, platy dělníků a dál zvedá náklady. No a někdy se to "zvedá úmyslně" a tudíž vzniká politické prodražování, co pak zase přeruší tranže finančních prostředků. Tohle tady bohužel je prax pro téměř všechny velké investice. Až poslední období je alespoň formální snaha to potláčet a naprávat tohle chování.

Základní hlavní státní silniční síť je k roku 2020 v rozsahu 21 500 km. (17 500 km z nich má zpevněný povrch). O tyto hlavní tahy a mosty na nich se stará ministerstvo a další organizace. Tato hlavní silniční síť je zároveň mimořádně přetížená a to i z důvodu prudce stoupající motorizace. Generace lidí, která dosahuje věk k řízení a která se narodila v době vysokých přírůstků populace potřebuje cestovat za prací, protože se rozšiřují území, kde tito lidé žijí. To všechno je pochopitelné a ani Bangládeš není výjimkou, co se týče významu silniční dopravy. Silnic se zcela nejvyšším státním významem je v celé zemi jen 3544 km. (ne dálnice) Je to málo, ale jsou to nejdůležitější státní silnice a vzhledem k rozloze je zřejmé, že to postačuje. Zároveň je to dost pro to, co Bangladéš v rozumném horizontu dokáže realizovat. Tyto silnice se snaží rozšířit, buduje na nich obchvaty a v těchto trasách formuje koridory - expressways. Silnice, které spojují hlavní město se všemi dalšími důležitými, s přístavy atd. Dalších 4000 km odevzdal regionům, ať se starají i oni. Svět má pochopení pro regionální investice a finanční pomoc pro regiony, nikoliv jen pro státy, takže regiony majé své kompetence a taky je na nich ať se starají, ovšem plánování a další nadřazené činnosti si ponechala centrální administrativa.

Na hlavní silniční síti je 7741 mostů. To pohledem na stát je jasné, proč to tak je.

Zde je seznam hlavních státních silnic: (značení - trasa - délka v km). Uvádím to zde proto, že tohle jsou budoucí silnice dálničního typu. :arrow:
  • N1

    Dhaka (N8) - Katchpur (N2) - Madanpur (N105) - Mainamati (N102) - Cumilla (R140) - Feni (N104) - Chattogram (N106) - Manashertek (N107) - SaBDTania (N108) - Ramu (N109) - Cox's Bazar (N110) - Teknaf

    455 km

    N2

    Katchpur (N1) - Bhulta (N105) - Sarail (N102) - Jagadishpur (N204) - Shaistaganj (N204) - Mirpur(N207) - Sherpur (N207) - Sylhet (N205, *N208) - Jaintiapur - Jaflong

    286 km

    N3

    Dhaka - Progoti Sarani (N301) - Tongi (N302) - Joydebpur (N105, N4) - Mymensingh

    112 km

    N4

    Joydebpur (N3, R310) - Kadda (N105) - Tangail (N404) - Elenga (N405) - Madhupur (N401) - Jamalpur

    146 km

    N5

    Dhaka - Mirpur Bridge (N501) - Nabinagar (R505) - Manikganj (R504) -Muljan - Uthali (N503) - (ferry) - Natakhola - Baderhat (N505, N513) - Kashinathpur (N6, N504) - Shahjanpur (N515) - Banani (N514) - Bogura western bypass: Jahangirabad (N502) - Tinmatha (N510) - Matidali (N514, N515) - Mordern More (N506) - Rangpur bypass (N517) - Saidpur bypass (N518) - Beldanga (N508) - Thakurgaon - Panchagarh - Tentulia - IND (Banglabandha)

    507 km

    N6

    Kashinathpur (N5, N504) - Pabna bypass (N604) - Gaspara (N604) - Dasuria (N704, N705) - Banpara (N507) - Harispur (N602) - Chawk Bidaynath (N602) - Belpukur (N603) - Rajshahi (R680)

    150 km

    N7

    Daulatdia Ferryghat - Goalchamot (N803) - Magura (N704) - Arappur (N704) - Jhenaidah - Hamdah (N703) - Palbari (N707, N708) - Chanchra (N706) - Murail (N707) - Phultala (N709) - Khulna - (ferry) - Kudir Battala (N709) – Digraj

    252 km

    N8

    Dhaka - Mawa Ferryghat (R812) - (ferry) - Bhanga (N804, N805) - Barisal (N809) - Patuakhali

    191 km

    N102

    Sarail (N2) - Ghaturia (N103) - Brahmanbaria - Kuatali (N103) - Mainamati (N1)

    82 km

    N104

    Feni (N1) - Chowmohani (R140) - Noakhali - Somapur R140 connects to N809 at Lakshmipur

    49 km

    N105

    Kadda (N4) - Joydebpur (N3) - DeBoguram (N301) - Bhulta (N2) - Madanpur (N1) Dhaka eastern bypass, partly under construction

    49 km

    N106

    Chattogram (N1) - Hathazari - Rangamati

    65 km

    N107

    Manashertek (N1) - Boalkhali

    12 km

    N108

    SaBDTania (N1) - Bandarban (R161)

    22 km

    N204

    Jagadishpur (N2) - Chunarughat - Shaistaganj (N2)

    34 km

    N207

    Mirpur (N2) - Srimangal - Moulvibazar (N208) - Sherpur (N2)

    68 km

    N208

    Moulvibazar (N207) - Sylhet bypass (N2, N209)

    59 km

    N301

    Progoti Smarini (N3) - DeBoguram (N105) under construction

    13 km

    N302

    Tongi (N3) - Dhour (N501) - Yearpur (N511) - Baipal (R505) R505 connects to N5 at Nabinagar

    18 km

    N309

    Khagdahar (N401) - Mymensingh bypass (N3)

    13 km

    N401

    Madhupur (N4) - Khagdahar (N309) - Mymensingh (N3)

    47 km

    N405

    Elenga (N4) - Hatikamrul (N5, N507)

    18 km

    N501

    Mirpur Bridge (N5) - Berulia (N511) - Dhour (N302)

    14 km

    N502

    Natore (N602) - Bogura (N5)

    63 km

    N506

    Mordern More (N5) - Lalbag more (N517) - Barabari (N509) - Kurigram

    50 km

    N507

    Hatikamrul (N5, N405) - Banpara (N6)

    51 km

    N508

    Beldanga (N5) - Dinajpur (R585)

    16 km

    N509

    Baranari (N506) - Lalmonirhat - Patgram - IND (Burimari)

    105 km

    N511

    Berulia (N501) - Yearpur (N302)

    13 km

    N513

    Baderhat (N5, N505) – Khayerchar

    11 km

    N515

    Shahjanpur (N5) - Matidali Bogura eastern bypass, under construction

    16 km

    N603

    Belpukur (N6) - Paba - Kashiadanga (R680)

    21 km

    N702

    Magura (N7) - Jashore (N708, N706, N707)

    44 km

    N704

    Dasuria (N6, N705) - Ruppur (N705) - Kushtia - Arappur (N7) - Jhenaidah (N703)

    81 km

    N706

    Jashore (N702, N707) - Chanchra (N7) - Benapole (N711) - IND (NH35)

    38 km

    N709

    Khulna bypass: Phultala (N7) - Kudir Battala (N7)

    27 km

    N804

    Alipur (N803) - Bhanga (N8, N805)

    32 km

    N805

    Bhanga (N8, N804) - Bhatiapara (N806) - Gopalganj (R850) - Mollarhat (R856) Gopalganj section under construction

    80 km

    N809

    Barisal (N8) - (ferry) - Chatarmatha - (ferry) - Lakshmipur (R140) R140 connects to N104 at Chowmohani

    50 km
Bangladéš se řídí Master planem rozvoje silnic z r. 2007, který se má realizovat do roku 2025. Všechny státní silnice nejvyššího významu mají být v parametrech 4/6 jízdních pruzích. Nejen tento paramter, jsou tam i další, ale tento je hlavním. To byl cíl. Takže jestli se to nestihne, tak další zásadní rozvojový plán to snad ještě km zvedne a udělá se proto více než doposud.

Bangladesh Road Master Plan 2007

Bangladéš disponuje i železniční sítí:
1112.JPG
1112.JPG (75.55 KiB) Zobrazeno 9516 x
Ten rozsah tratí je bezmála 2900 km. I železnicím se tady klade důraz, je tady modernizační plán do roku 2045. Železnice se člení na západní a východní segment. V roce 2011 vzniklo ministerstvo pro železnice. Vznikne tady 9 železničních koridorů a sice:
1113.JPG
1113.JPG (84.47 KiB) Zobrazeno 9516 x
Železnice více rozepisovat nebudu. Silniční práce popíšu v dalším příspěvku, protože to není možné v jednom příspěvku všechno rozepsat, aby to bylo možné pochopit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak, jak jsem uvedl ve výše uvedeném souhrnu, kde jsem těch informací již přidal opravdu hodně, tak tady uvedu několik staveb, které byl záměr vybudovat co nejdříve. Ve vlákně jsem se věnoval hlavně velkým mostům a pár páteřním stavbám. Tak jak je pro region obtížné hledat miliony USD, tak je pro vládu těžké hledat miliardy USD na projekty, které tolik stojí vzhledem k tomu co se tady překonává. Hustě zalidněná území aneb rozsáhlé řeky v dobách, kdy se zvedají jejich hladiny. :idea:

Upřímím pozornost na tento příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p210205 . Jo, to je 1. expressway v provozu. Cokoliv jiné tady jsou zkapacitněné rozšířené silnice, ale kontrolovaný nájezd a MÚK je až expressway. Ale to nejen na tohle chci upozornit, ale taky na ten poznatek mostu Padma. Není v provozu. Padma Bridge bude stavbou desetiletí. Stavba, která byla přerušená ve financování pro korupční praktiky. Pak z toho byl spor státu s finančními institucemi, co ale teprve nevedlo k důvěryhodnosti státu, který na to dokončení potřeboval zahraniční zdroje.

O to jde, že ani ty vysoce prioritní projekty tady nejdou hladce. A ne pro nějaké přírodní katastrofy, ale pro politické kauzy.

Seznam hlavních projektů určených před 15 lety ve výstavbě:

Tunel pod řekou Karnaphuli, Chittagong; teprve nedávno se sesmolil: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p183902 . Plán plné výstavby od roku 2015. Tunel spojí západ s východem, zcela zásadní projekt.
progres: https://bba.portal.gov.bd/site/project/ ... 930f377c27

Výstavba Bus Rapid Transit v délce 20 km od Gazipur po mezinárodní letiště Hazrat Shah Jalal. Tedy výstavba pruhů z toho 4,5 km ve vyvýšené sekci.
info: https://bba.portal.gov.bd/site/project/ ... 577ba85e44

Dhaka - Ashulia Elevated Expressway, délka 24 km, hotovo má být v roce 2022.


Dhaka East-West Elevated Expressway, 39 km
progres: https://bba.portal.gov.bd/site/project/ ... 61f82073bb

Metro Dháka, prozatím jen studie, ale to je již úspěch pro 1. linku
progres: https://bba.portal.gov.bd/site/project/ ... cce702758c

Tunel pod řekou Jamuna, studie preferuje spojení Gaibandha a Jamalpu distriktů

5 velkých mostů, na kterých popis mi ale nezbývá času, ale jednoduše opravdu 5 velkých staveb pro překonání překážek v podobě řek


Tedy samotné Expressway, ten pojem sám o sobě tady nesehrává hlavní význam, protože si to nemůže Bangladéš dovolit. Bangladéš totižto neumí ani dualizovat stávající prioritní hlavní silniční tepny. Ta snaha samozřejmě je. Dá se předpokládat, že v následující dekádě se budou otevírat další "expressways", další kapacitní státní silnice a další velké projekty včetně mostů. A to proto, že celá řada je ve fázi výstavby aneb již v zahajovaných pracích.

Bangladéš získal předběžný objem peněz i z Číny, protože je u moře a to značí potenciál transportu čínského tovaru. Problémem je na trasách pak Indie.

Na čele státu je řadu let Sheikh Hasina. Takže ona je ta, která proměňuje Bangladéš, ta, která zahájila velké projekty v dopravě a snaží se ukormidlovat tuto lidnatou zemi. Ale je taky ta, na kterou se nalepují kauzy za stovky mil. dolarů.

Padma bridge se má do provozu odevzdat nejdříve v roce 2022. Proto stavba desetiletí. Potenciál tohoto megaprojektu je jasný, on totižto přímo změní životy 30 mil. lidí. Objevuje se, že to bude až v roce 2024 pro nevyhovující parametry v projektech. Železniční část bude možná až v roce 2028. :crazy: Debaty o potřebe tohoto mostu se tady vedou od r. 1971, tedy zlomový rok pro tento stát.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavbu 21 km silničního spojení včetně mostu Meghna vyhrálo korejské seskupení firem Hyundai Engineering & Construction, Korea Expressway a Daewoo Engineering & Construction. Jde o kontrakt v hodnotě 963 mil. USD. Výstavba silnice a mostu potrvá 4 roky. Korea expressway se bude starat o 20- roční koncesi; o údržbu a opravy min. 20 let.

http://www.businesskorea.co.kr/news/art ... dxno=55010

Tendr manažuje Bangladesh Bridge Authority a jde o PPP projekt pro hlavní město.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Byla umístněna poslední část rozpětí na mostě Padma: https://www.dhakatribune.com/bangladesh ... -installed . Stavba snů se reálně formuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Asian Infrastructure Investment Bank poskytla úvěr ve výši 260 mil. USD pro realizaci nového mostu Kewatkhali. Jeho realizací se zásadně zkrátí cestování v Mymensingh a celkově sníží rozsah kongescí. Tohle město leží asi 120 km severně od hl. města Dháka a je hlavním uzlem rozvoje v severní části státu.

https://www.aiib.org/en/projects/detail ... oject.html
https://www.roadtraffic-technology.com/ ... li-bridge/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Společnost Abdul Momen postaví nové silniční spojení Elenga - Rangpur. Bude to stát 1,96 mld. USD.

Jedná se o 4- pruhovou rychlostní silnici v délce cca. 200 km, která se ze 40% financuje státem a dalším významným zdrojem je úvěr z ADB.

Dnes cestování mezi těmito městy zabere až 6h po zcela přetížené státní silnici, která navíc protíná hromady osídlení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

vícero informací

Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) podpoří program financování a upgradu 160 km dlouhého koridoru Jhenaidah - Bonpara - Hatikumrul. Celkem se bude upgradovat 260 km koridoru pro logistiku západního regionu. Bangladéš jen pro tento koridor sestavil extra zvláštní program s dobou trvání 10 let. Má to stát 735 mil. USD. Je tedy důležitý fakt, že AIIB podpoří zásadní část trasy.

Ve městě Dháka se staví vyvýšená rychlostní silnice:
15.JPG
15.JPG (139.17 KiB) Zobrazeno 7091 x
Bangladéš je, jak jsem to již popisoval na tom obzvlášť "zajímavě". Ultra přelidněné oblasti s poměrně důležitým dosahem pro silniční síť, která zajišťuje většinu nákladní a osobní dopravy. Ale jen asi 21 tisíc km silnic hlavního typu zajišťuje gro všeho, takže rozsah kongescí je enormní. Ten provoz se míchá lokálním, širším, ale i tranzitním typem přepravy, co všechno působí velmi negativně na další život a ekonomiku.

Roads and Highways Department (RHD) se stará o všechny základní koridory: Asian Highway Network, South Asia Sub Regional Economic Cooperation (SASEC) Road Corridors, Bangladesh-China-India-Myanmar Economic Corridor (BCIM-EC), Bay of Bengal Initiatives for Multi-Sectoral Technical and Economic Cooperation (BIMSTEC) Road Corridor, SAARC Highway Corridor, a BBIN MVA dialogue. Přitom je to pár tisíc km, je to cca. 7 tisíc km, ale až 1/2 z nich nedosahuje kvalit hlavních silnic.

Život se pak odehrává na docela rozsáhlé síti regionálních a lokálních silnicích. Ty regionální tvoří asi 1/3, ty vesnické dalších 216 tisíc km. Již i ty vyšší regiony, které se starají o necelých 100 tis km začínají dualizovat některé tahy. De facto tyto zajišťují napojení pro 66% vesnického obyvatelstva.

Z hlavních silnic je zpevněno jen kolem 40-50%, což je uvedeno výše.
Jen 27% vyšších regionálních silnic má zpevněný povrch.

Bangladéš se zaměřil i na hierarchii v reformě. Na vrcholu je 5 vládních agentur a pod nimi 21 regionálních.

I mnoho měst nemá jedinou zpevněnou silnici.

Průměrná rychlost v trasách koridorů činí 28 km/h.

Chybějící investice způsobuj enormní ztráty času, PHM a způsobjí poškození vozidel.

Dá se předpokládat, že se zvedne nástroj PPP pro další financování pár set km tak, aby se pomohlo docílit alespoň toho stavu 7000 km kvalitnějších zpevněných silnic. (1/3 hlavní sítě jsou koridory). Do regionů se budou muset zvednout výdaje i z centrálních příjmů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

pokračuje realizace páteřní infrastruktury

Bangladéš postaví nový most. Půjde o ocelovou konstrukci mostu Kewatkhali pro Mymensingh (0,5 mil. obyv.). Most překlene řeku Brahmaputra a stavební práce vyjdou na 385 mil. USD. Z toho 225,3 mil. USD kryje úvěr z Asian Infrastructure Investment Bank, zbytek peněz dodá vláda.


Financování je zajištěno na další silniční práce. Asian Development Bank poskytne 1,78 mld. USD na práce v rámci Dhakasylhet Trade Corridor (silniční koridor 5). První tranže ve výši 400 mil. USD směruje na rozšíření 210 km National Highway 2 z 1+1 na 4- pruh. Celkové náklady pro celý koridor jsou ve výši 2,69 mld. USD, z toho 911 mil. USD poskytne vláda.


Čína půjčí zemi 1,2 mld. USD na realizaci 35 km Dhaka - Ashulia Elevated Expressway.


Bangladéš se zaměřuje na výstavbu zkapacitněných tahů mezi hlavními regionálními městy, dále na to stejné v rámci velkých měst po vyvýšených konstrukcích a pak na program budování upravených nezpevněných a zpevněných silnic. Využívá k tomu čím dál větší porce financování jak z bank, tak z vládních zdrojů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

V roce 2018 jsem psal o upgradu tahu Dhaka - Sylhet: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 77#p172877 . Tento megaprojekt, kterým se má zajistit z asi 200 km tahu od hl. města na SV prakticky rychlostní tah se vším všudy se nebude realizovat z čínských peněz, nýbrž Bangladéš si zajistil jiné financování:

*v 09/2021 garantuje 400 mil. USD úvěr odjinud
*v 10/2021 garantuje Asian Development Bank (ADB) úvěr ve výši 1,78 mld. USD

Lze pozorovat, že projekt se již po 2. cenově upravil.

Stát zajistil peníze na vyrovnání pozemků: https://thefinancialexpress.com.bd/trad ... 1631252888 . Stát rozšířil původní projekt o asi 20 km, co profinancuje z toho menšího úvěru. Příprava se natáhla, ale nyní se má zkrátit do 12/2021 termín pro pozemky. Původní termín na pozemky byl 12/2023. Ještě v 10/2018 byl termín dostavby stanověn na 2022/2023, ale nebylo specifikováno, že to bude 100% zajištěno z Číny a nastal taky nějaký problém v tom uhlu pohledu mezi státy na ty peníze. Bangladéš je tak sháněl jinde. Ovšem Čína nakonec zvedla podporu pro Bangladéš na 38 mld. USD (skoro 2x více proti dosavadnímu plánu), ale ne na tento projekt. S Čínou se daří posouvat mega most Padma, velké hydroelektrárny atd.

Ekonomika této země rostla před pandemii v tempu 9%, v roce 2020 se taky nepropadla, ale zaznamenala mírný růst kolem 3,5% a letos prozatím dalších 4,5%. V dalším roce se odhaduje na 7,5%.Celkový dluh je kolem 40% HDP; meziročně stoupá o 1-2%. Vládní je poloviční proti tomu. Zajímavé je, že vládní dluh klesl v letech ´12 až ´17 v % vyjádření. To jen na margo těch multi-mld. dopravních projektů, které nakonec zesilují růst té ekonomiky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Premiérka Sheikh Hasina odevzdala do provozu bezmála 1,5 km dlouhý most Payra se 4- pruhy na něm. Vláda schválila výstavbu v roce 2012, základní kámen se položil v roce 2013. Most je vysoký tak, aby pod ním i nadále mohla plout velká lodní plavidla. Po dokončení mostu Padma vznikne přímé cestování mezi Dhákou a Kuakataou. Most se 3,5x prodražil.

https://www.thedailystar.net/news/bangl ... ow-2204526

poloha na mapě: https://www.google.com/maps?ll=22.46485 ... 3&z=16&t=h

https://img.thedailystar.net/sites/defa ... bridge.jpg




Stav výstavby mostu Padma: má se dokončit v polovině roku 2022. Tohle 6,2 km mostní spojení v nákladech za již skoro 4 mld. USD několikrát odkládají do uvedení do provozu pro problémy s korupcí na začátku procesu a problémama u realizace průběžně. Staví se od 12/2014.


Stav výstavby tunelu pod řekou Karnaphuli, Chittagong:


Stav výstavby Dhaka expressway:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

blok informací

Rampura Amulia Demra Expressway (RADE) :arrow:

*tento tah postaví 2 čínské firmy: CCCC a CRBC
*projekt je manažován jako PPP model
*na tahu budou 2 JP v každém směru jízdy v celkové délce 13,5 km v nákladech 243 mil. USD
- z toho až 9,4 km bude vyvýšeno

Tento projekt byl schválen v rámci ekonomické rady státu.

RADE půjde mezi Chittagong Road (National Highway N1) a Hatirjheel nedaleko Rampura Bridge Road. Tah má mít v roce 2025 intenzity ve výši 30 tis. vozidel za 24h a v roce 2035 až 55 tis. vozidel za 24h. Původně se měl zahájit v roce 2015, ovšem problémem byl samotný proces tendrování.


Dále, čínská EXIM banka poskytne úvěr ve výši 1,3 mld. USD na výstavbu Dhaka Ashulia Elevated Expressway (DAEE) :arrow:

*napojuje se na Dhaka Elevated Expressway, která je již nyní ve výstavbě
*v rámci DAEE se postaví 2 separátní flyovery u Naginagar a Chandra
*projekt: https://bba.portal.gov.bd/sites/default ... 45b50e.pdf

S výstavbou se plánuje začít kolem poloviny 2026. Výsledkem bude kvalitní napojení z mezinárodního letiště Dháka na centrum města. :idea: Nyní běží již přípravní práce, posuzování, hodnocení návratnosti investice atd.


Ale ani to není všechno, Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) poskytne úvěr ve výši 260 mil. USD na realizaci mostu Kewatkhali :arrow:

*nacházet se bude v Mymensingh
*jedná se o výstavbu 6,2 km dlouhého spojení
- 320m ocelové jádro mostu, 780m měří další most, 551m měří nadjezd k němu, 240m bude pak nad železniční tratí, zbytek jsou napojovací silnice
*půjde o zpoplatněný tah se 2 JP v každém směru jízdy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda zadefinovala, že by ráda v nejbližších 20 letech, tedy do roku 2041 postavila 8 nových dálničních tepen. Navazuje to na shrnutí, kde jsem uvedl, že základní hlavní silniční tahy chce mít Bangladéš i ve formě dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 11#p222511 a ačkoliv se zdá, že to bylo nedávno, tak je tomu již 1 rok.

Dálniční síť bude mít 5 S-J a 3 V-Z tahy, celkem tak chce postavit ještě 2352 km expressways v parametrech 2x2 jízdní pruhy.
regional_connectivity_bangladesh.jpg
regional_connectivity_bangladesh.jpg (156.72 KiB) Zobrazeno 5486 x
https://www.tbsnews.net/bangladesh/infr ... ity-335152

Vzhledem k dosavadním nákladům na realizaci ostatních dálničních tepen budou náklady na výstavbu včetně započtení vyřešení majetko-právního vypořádání v částce nad 50 mld. USD. Staví se zde za větší peníze, než třeba v Indii či Pákistáně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše není uvedeno hlavní město. A to dostane další expresní tah.

Bylo totiž rozhodnuto, že se postaví Rampura Expressway :arrow:

*délka: 13,5 km
*zhotovitel: China Communications Construction Company (CCCC) a China Road & Bridge Corporation (CRBC)
*koncese: 21 let včetně výstavby v délce trvání 3 roky
*parametry: 4- pruh, 9,5 km půjde nad úrovní země
*náklady na výstavbu: 244,2 mil. USD
- 141 mil. USD zajišťuje vláda

Tento projekt se připravuje 6 let.

Politicky byl schválen až nyní.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Bangladéš má problém obstarávat silniční projekty. Z důvodu rusko-ukrajinské války totiž nikdo nechce akceptovat cenové výměry, které vláda stanovila. Takových informací je mnoho, ale pro názornost alespoň sem přidávám. Jaké dopady to může mít a to je Asie, nikoliv Evropa.

https://www.tbsnews.net/bangladesh/dev- ... war-383929
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Výstavba tunelu Karnaphuli (Bangabandhu) pod stejnoměnnou řekou se má ukončit do konce tohoto roku. Celková délka projektu je 9,8 km, z čeho tunel tvoří 3,32 km. Je to miliardový projekt v USD. Ze 2/3 jej financuje Čína.

Mezi Chittagong a Cox’s Bazar (oboje pobřežní města) se usnadní cestování a o asi 40 km zkrátí trasa. Zlepší se i cestování mezi dalšími zónami v rámci Chittagong včetně nákladní dopravy do hlavního přístavu. Proto to taky Čína podpořila.

vizualizace a stav realizace:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozsahem až 4 mil. postižených lidí povodněmi je zde od května pro intenzívní srážky, které nebezpečně zvedají hlavní řeky. A to včetně 1,6 mil. dětí. Bangladéš, země mnoha řek a obrovské zalidněnosti s sebou nese absenci kvalitních základních tepen, které se již postupně staví a poměrně častý jev povodní, které jsou z roka na rok větší. To přináší další komplikaci a sice zatopené mosty a nemožnost je využívat. Velké mosty se stát snaží taky stavět, viz i vlákno. I tak ale často platí, že agrární oblasti si musejí pomoct sami. Tedy je vlastně zázrak, že neumírají lidi v milionech ...

Řeka Kushiyara u Amalshid stoupla 19.5. na 17,2m. Tedy nad nebezpečnou úroveň, která je od 15,4m.
Řeka Surma u Sylhet stoupla ve stejný den na 11,3m, kdy hranice nebezpečí je 10,8m.

Ve výsledku vylíti řek přineslo neštěstí: min. 16 lidí zemřelo. 11 lidí bylo zasaženo bleskem u prací na polích. Asi 100 lidí trpí na nemoci přenášené u povodních. Výpadky elektrického proudu, podmytí škol, zatopení polí a celých vesnic. Poškození kritické infrastruktury. Výpadek pitné vody atd. To poslední se dotklo rovnou asi 300 tis. lidí. I tak byl problém se zásobováním pitné vody.

Asi 7,5 tis. lidí bylo ubytováno ve stanech. Poškozeno na 750 škol, zničeno mnoho silnic k nim vedoucích. Po pandemii to není dobrá zpráva pro místní děti.

Dále, v tomto měsíci by se měla ukončit výstavba mega mostu Padma a dne 25.6. se má po letech oddáleného dokončení a prodražení konečně otevřít do provozu. Padma Bridge je mj. součástí velké korupce a politické rivality v zemi, SB dokonce odstoupila od financování ve výši 1 mld. USD.

stav mostu z 05/2022:


vše v zemi řídí žena https://en.wikipedia.org/wiki/Sheikh_Hasina a to včetně realizace těchto mega staveb, kterýma se snaží propojit stát i během velkých povodní typických pro něj

Mostu Padma se věnuji v rámci celého vlákna. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Stalo se realitou, že megaprojekt obrovského mostu Padma byl uveden do provozu a to dnem 26.6., tedy 1 den po své inauguraci. :P Most uvedla do provozu premiérka země p. Hasina. Most je symbolem vysoké státní korupce ... sledovaná stavba v tématu je tedy v provozu. Tento 6,2 km dlouhý mega most nakonec vyšel na 4 mld. USD. Naplnil se sen o spojení v tomto území pro 170 mil. stát. Most byl ve výstavbě od 11/2014.

POLOHA



https://swarajyamag.com/infrastructure/ ... ongla-port
https://www.aljazeera.com/news/2022/6/2 ... iver-padma
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Na mostě Bangabandhu (nad řekou Jamuna) se bude instalovat 10 měřičů pro zatížení vozidel. Na tomto skoro 5 km mostě za skoro 1 mld. USD se objevují trhliny a vláda je znepokojená stavem mostu a vícero hlášeními o přetížení vozidel, co se zjišťuje z akcí konaných v rámci tohoto zjišťovaní na tahu. Po novém budou aplikovány mimořádně tvrdé postihy za tyto nedostatky.

Most je strategickým objektem v zemi, protože nese energetické (VN elektrické energie, plynovod), telekomunikační kabely, 4- pruhovou silniční vozovku, 2 železniční tratě.

Byl vybudován korejskou firmou Hyundai Engineering and Construction ve smyslu naprojektuj+postav a v provozu je od roku 1998.

Na začátku vlákna jsem o něm napsal základní informace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 711#p20711

:arrow: psáno v 03/2019:
Diaľničiar píše:V samotném městě Chittagong (populace kolem 2,5 mil. obyvatel) se zahájila výstavba vyvýšené silnice dálničního typu v délce 16,5 km v parametrech 2x2 jízdní pruhy v nákladech 388 mil. USD. Silnice bude ležet na 450 podpěrách a zrealizuje se ve 3 fázích tak, aby neskolaboval provoz pod ní. I když ten kolabuje ve špičkách již dávno. Trasa pokrývá provoz mezi Lalkhan na severu města a mezinárodním letištěm Shah Amanat. Po dokončení se vytvoří prostor pro další cestování a umožní se snížení chronických kongescí v lokalitě. Výstavba má trvat 4 roky a financuje jí vláda.



To ale není všechno. Dále se tady realizuje 1. tunel popod řeku: tunel Bangabandhu. Bude v délce 3,4 km, paralelní tubusy a v každém 2 jízdní pruhy. Nachází se v lokalitě Chattogram (Chittagong) a jde z přístavu města pod řekou Karnaphulii do Anowara Upazila. Náklady na tento projekt jsou 1,56 mld. USD, přičemž 573 mil. USD je úvěr z EX-IM banky Číny a zbytek dofinancuje vláda. Když se dokončí, tak nový tunel zlepší dopravní spojení z letiště a industriální zóny na jihu města dál na jih země co zredukuje kongesce nákladní dopravy a umožní zesilnit ekonomiku. Tunel jde max. 31m pod řekou. Kromě tunelu se staví 17 km okružní silnice. Práce provádí China Communications Construction Company, tunel se staví metodou TBM. Práce se mají dokončit v roce 2022.

https://www.thedailystar.net/country/pm ... er-1706587



Pod masivní veliké investice do dopravy se podepisuje hlavně aktivita a jiný náhled do problematiky od stávající premiérky Sheikh Hasina. :ok:
Město bylo přejměnováno na Chattogram, ale to jen takový detail. Tunel pod řekou Karnaphuli se úspěšně staví. Náklady vychází na asi 1 mld. €. Práce realizuje čínská firma a Čína taky tunel značně financuje. Hiotovo má být do konce letošního roku.

Obrázek

poloha na mapě:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

Premiérka Hasina odevzdala do provozu dne 10.10. důležitý most Modhumoti. Je v distriktu Narail.

https://twitter.com/i/web/status/1579462826976219137

Ve stejný den byl odevzdán i 3. Shitalakhhya Bridge v Narayanganj. (Dhaka Metro Area)

https://twitter.com/i/web/status/1578044232354627585

Oba mostní objekty jsou důležitou součástí sítě Asian Highway a spájí hlavní silniční síť Bangladéše - její východní a západní část.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bangladéš

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu , naposledy tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 26#p242726

Velká dálniční zakázka v Bangladéši byla udělena společným podnikům zahrnujícím čínské a místní firmy. Zakázka se týká rozšíření dálnice Dháka-Sylhet a byla udělena bangladéšským ministerstvem silniční dopravy a mostů.

Zakázku na modernizaci a vylepšení dálnice Dháka-Sylhet tak, aby měla dva jízdní pruhy v každém směru jízdy, budou řešit společnosti čínsko-bangladéšského společného podniku (JV). Partneři vybudují druhou nejdůležitější tepnu země známou jako N2, podle odboru silnic a dálnic Bangladéše.

Oddělení silnic a dálnic (RHD) pod ministerstvem silniční dopravy a mostů udělilo zakázku hodnotě 9,25 miliardy Tk společnostem Longjian Road and Bridge Company of China a Max Infrastructure of Bangladéš. Partneři budou pracovat na projektu rozšíření silnice o 18 km mezi křižovatkou Kanchpur a Chanpara.

V dalším kontraktu v hodnotě 13,98 miliardy Tk byly společnosti Zhengzhou City Highway Engineering Corporation of China a Max Infrastructure uděleny práce na rozšíření o 17 km z Chanpara do Narsingdi BSCIC.

Představitelé projektu uvedli, že dodavatelé budou v příštích čtyřech letech zodpovědní za výstavbu flexibilních chodníků, propustků, mostů, nadjezdů, nadjezdů a podjezdů.

Více než 200 km dlouhá dálnice Dhaka-Sylhet Highway je součástí asijské dálnice-1 a dálničního koridoru SAARC-5 pro spojení s Meghalaya v Indii. Spojuje divizi Sylhet s Dhákou a Chattogramem. Je také součástí asijské dálnice-1, která spojuje Meghalaya se Západním Bengálskem v Indii přes Tamabil-Sylhet-Dhaka-Narail-Jashore. Práce na rozšíření jsou nutné, protože stávající dvouproudá dálnice z Narayanganj's Kanchpur do Sylhet nestačí k tomu, aby se vypořádala s rostoucím počtem vozidel, která často způsobují dopravní zácpy a dopravní nehody.

Podle AK Mohammada Fazlula Karima, projektového ředitele, RHD, SASEC Dhaka-Sylhet Road Investment Project Road Investment Project, bude silnice upravena na čtyřproudou hlavní vozovku. Na obou stranách budou také pruhy pro pomalu jedoucí vozidla, aby se oddělila rychle a pomalu jedoucí doprava.

Asijské rozvojová banka (ADB) a vláda Bangladéše společně financují projekt.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“