Turecko

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na ex straně je několik informací k zemětřesení.

Tady jsem psal ke stavu silnic, dálnic posledně: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p260629

Situace se k začátku roku 2023 posunula. Generální ředitelství silnic především mapuje vývoj za 20 let (2003 - 2023) a udává cíle pro 2025

:arrow: Dualizované silnice.

https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... eleri.aspx

Zatímco před rokem 2003 bylo vzájemně propojeno pouze 6 provincií stávající 6 101 km dlouhou dualizovanou silniční sítí, naše celková dualizovaná silniční síť dosáhla v roce 2023 již 28 906 km s 22 805 km silnic postavených od roku 2003 a bylo zajištěno dualizované silniční spojení mezi 77 provinciemi.

Cílem je, aby délka těchto silnic dosáhla 29 392 km v roce 2023, 29 850 km v roce 2024 a 30 252 km v roce 2025.

S ohledem na data nehodovosti za rok 2021 se počet lidí, kteří přišli o život při dopravních nehodách (podle úmrtí na místě nehody), snížil o 80%.

Přestože dualizované silnice tvoří 42 procent naší celkové silniční sítě, obsluhují přibližně 83 procent dopravy (vozové kilometry) pohybující se v celé naší silniční síti.

:arrow: Dálnice.

https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... eleri.aspx

Naše dálniční síť, která měla před rokem 2003 délku 1 714 km, dosáhla za posledních 20 let již 3 633 km s 1 919 km postavenými. 2 282 km naší dálniční sítě (1 714 km před rokem 2003, 568 km v letech 2003 až 2016) bylo vybudováno ze státního rozpočtu a 1 351 km pomocí modelu financování Build-Operate-Transfer (BOT).

S realizací dálničních projektů, které se snažíme realizovat v rámci spolupráce veřejného a soukromého sektoru a modelu financování Build-Operate-Transfer, dosáhne turecká dálniční síť 3 726 km v roce 2023, 3 834 km v roce 2024 a 3 886 km v roce 2025.

Byl vypracován model, ve kterém předpokládáme pro rok 2035 dálniční síť v délce 8200 km. Vzhledem na dosavadní vývoj nebude tento cíl zřejmě dosažitelný. Udržujeme ale životaschopnost těchto projektů tak, aby byl každý kilometr ekonomicky návratný.

Celková délka dálnic a dualizovaných silnic tak v Turecku dosáhla v roce 2023 již 33 025 km.


:arrow: Koncem ledna se otevřela do provozu dualizovaná silnice s tunelem u města Denizli.

https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... meter=1244

Je to na trase Izmir - Antalya. Délka trasy cestování se zkrátila z 28 km na 14 km. Vznikl obchvat za pomoci 2,6 km dlouhého 2- rourového tunelu.

Denizli je i provincie. Zde se za 20 let zvětšila síť dualizovaných silnic ze 65 km na 442 km.

Na odkazu je fotogalerie z úseku. Až zmiznou, tak jich sem pár nahrám, ať tady něco je:

Obrázek

Obrázek

Obrázek


:arrow: Síť dualizovaných silnic se v únoru zvětšila o 22 km. Do provozu se odevzdal tah Afyonkarahisar - Şuhut.

Obrázek

Silnice Afyonkarahisar-Şuhut, která bezpečně a pohodlně spojuje čtvrť Şuhut s centrem Afyonkarahisaru, byla uvedena do provozu ceremoniálem, kterého se zúčastnil prezident Recep Tayyip Erdoğan prostřednictvím živého spojení. Slavnostního ceremoniálu, který se konal ve čtvrtek 2. února, se zúčastnil ministr dopravy a infrastruktury Adil Karaismailoğlu, generální ředitel dálnic Abdulkadir Uraloğlu, poslanci, byrokrati z veřejných institucí a organizací a zástupci dodavatelských společností.

Obrázek

Doba cestování snížena z 27 minut na 12 minut.

Prezident Erdoğan poznamenal, že Afyonkarahisar je křižovatkou všech cest, a popřál, aby 22 km dualizovaná silnice spojující centrum Afyonkarahisaru, města termálního, průmyslového, obchodního, zemědělského a turistického ruchu, a čtvrti Şuhut byla přínosem.

Afyonkarahisar je i provincie. Za 20 let se zvedl rozsah dualizovaných silnic z 54 km v roce 2003 na 592 km v roce 2023.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

událost: zemětřesení v Turecku (na předešlé straně jsem psal o důležitých faktech - odřízlé území)

Spíše, než extra porce záběrů na zničená města a pláč lidí se zaměřím jen na nevyhnutní souvislosti. Ačkoliv popsat to do pár příspěvků ani vývojem nelze a není možno. Stát se ale snížil na manipulaci faktů, vypnutí médií a Erdogan musí čelit realitě, kterou mu ale nikdo určitě nepřál. Miliony jeho spoluobčanů hledají své rodiny nebo mrznou v ulicích ... pomoc se stále nedostává v takovém rozsahu, aby to zlepšilo šance na záchranu těch co zachránit šlo. Selhal i vládní program, stavební normy a nouzové plány. Erdogan by nebyl první politik, který by padl na tom jak nezvládl zemětřesení, ale byl tady první, který se svezl na vlně, že on bude lepším. :idea:

Těch 72 hodin, které jsou pro přeživší pod troskami rozhodující, brzy vyprší, varují Lékaři bez hranic.

Média již upozorňují na důsledky. Erdogan si jich je vědomý. Blíží se volby. Teď se nemůže jen vymlouvat a štvát ohledně Švédska do NATO, ale čelit výsledkům jeho působení v zemi.

Opakuje se scénář z roku 1999. Erdogan se ale v komentářích nevěnuje roku 1999, ale až roku 1939. On totiž řekl, že tohle zemětřesení je nejhorší od roku 1939. Protože výsledky mohou být srovnatelné s tím, co bylo v 1999 a co sám silně kritizoval.

Pokud se zjistí, že novější budovy byly zranitelnější než starší budovy, pak by za katastrofu mohla vinit Erdoğanova strana. Ta strana, která zavedla novou daň. Ta, která změnila celou hierarchii ve státě s novýma normama a někde by těch asi 5 mld. USD v kritických pásech státu mělo být vidět. Prozatím to není znát ani na budovách ani na silnicích ani na letištích. Nic nové jednoduše nevydrželo. Staré je utržené i se svahama. Být férový lze, že to byla silná zemětřesení. Na druhou stranu se slibovalo posílit v těchto zónách i pohotovostní týmy. Ale nic se nestalo. Žádné garáže s technikou, žádné týmy pro vyhledávání lidí. Proto první den, žádná reakce. Dva dny jsou pryč a na místě je velmi slabá účast. A co hůř, mrznou ti co žijí.

Erdogan převzal vrchní velení nad zemětřesením. Nařídil včerejškem 1 týden smutku, žádné školy. Potraviny pro školy směrují sem. Všechno na co má dosah směruje sem. Uhlí, oblečení a peníze. Sám říká, že není třeba materiál z celého Turecka, nýbrž peníze. Ale stát již přeposlal s provinciemi obrovské množství stanů, přikrývek, léků. Je to ale jen zlomek toho co je potřeba.

Paradox je, že tak neučinil ihned. Nechal plynout čas. Nezdálo se mu to jako obrovská katastrofa. Vyjádřil se ve 1/4 hodině jak to vnímá, kde jsou potíže. Za den učinil obrat. Tak jako všude, jde o peníze. Mnoho miliard se investovalo a tohle je výsledek. Dokud to byl občasný názor, ten se snadno potíral. Obzvláště ještě za převrat proti němu. Nyní proti systému moci ale protestují stovky tisíc obyvatel v postižených oblastech. Jedni mají rodiny v troskách, další mrznou. Nebo nemají jídlo. Všechno je sem problémem dopravit.

Více než 90 procent lidí, kteří přežili zemětřesení, je zachráněno během prvních tří dnů po katastrofě - to jakékoliv ve světě. Tato doba se může značně lišit v závislosti na počasí, četnosti následných otřesů a rychlosti, s jakou záchranáři přijíždějí na místo katastrofy. Právě tyto faktory snižují šance na nalezení přeživších zemětřesení o síle 7,8 stupně, které zasáhlo jihovýchodní Turecko a severní sousední Sýrii v pondělí časně ráno.

Počet obětí, který se ve středu odpoledne přiblížil 12 000 mrtvých (i se Sýrii, t.č. je tady 9000 mrtvých), se pravděpodobně ještě zvýší, až uplyne 72 hodin po "nehodě".

V zásadě jsou lidé zabíjeni zhroucujícími se budovami. Prvním úkolem je poskytnout lékařskou pomoc lidem, kteří zemřeli pod sutinami, než podlehnou svým zraněním, zejména kvůli krvácení. Mimořádně důležitou roli hrají také povětrnostní podmínky. A „opravdu proti nám“ jsou v Turecku a Sýrii, kde poslední dva dny vládne polární zima. "Bohužel to znamená, že lidé mohou zemřít na podchlazení," zdůraznil medicínský odborník. I ti, kterým se podaří přežít mráz a zranění, bez vody „začnou umírat po třech až pěti dnech“. "Velkou většinu přeživších vytáhly místní týmy do 24 hodin, často jen rukama nebo lopatou." Mezinárodní pomoc začíná fungovat většinou po 24 hodinách. "V této fázi je již pěkná řádka lidí, kteří mohli přežít, mrtvých. Když pod sutinami najdou člověka, musí záchranáři rychle rozhodnout, který způsob je nejvhodnější k jeho vyproštění. Někdy jsou k odstranění betonových desek potřeba velké stroje, jako jsou jeřáby. A těch není dost.

V některých případech jsou nutné amputace končetin a ne vždy je lze provést tak, aby nebyla infekce.

Cena mezinárodní záchranné operace dosahuje až jednoho milionu dolarů za zachráněný život. Kdyby byly tyto peníze investovány do prevence katastrof, nestalo by se to. A jsme zpátky u problému jménem daň ze zemětřesení, poplatek za zvláštní stavební přístup a vládní investice.

Když v roce 1999 zasáhlo Izmit nedaleko Istanbulu silné zemětřesení, tehdejší premiér Bülent Ecevit – zkamenělý rozsahem katastrofy – se dostal pod palbu, protože nedokázal dostatečně rychle zorganizovat záchranu. Zemřelo tehdy asi 18 000 lidí. Ecevit byl paralyzován rozsahem ničení. V dalších parlamentních volbách v roce 2002 Ecevitova Strana demokratické levice, Strana nacionalistické akce a centristická Strana vlasti – frakce, které v 90. letech dominovaly turecké politice – nedokázaly překonat desetiprocentní hranici potřebnou k zajištění křesla v parlamentu. Erdoğanova Strana spravedlnosti a rozvoje dosáhla přesvědčivého vítězství. :idea: Že se musí Turecko přebudovat. Stačí si číst výsledky ze silnic 2003 - 2023. Viz příspěvek výše. Přebudovalo se. Dnes je ekonomicky na dně, občansky kvůli "Převratu" taky a katastrofa ukázala výsledek mnoha prací.

Erdoğan se zdá být odhodlaný neopakovat stejnou chybu, ale to neznamená, že neexistují žádné pasti, do kterých by se mohl chytit.

Několik hodin poté, co udeřilo první zemětřesení, spěchal, aby dal jasně najevo, že přebírá kontrolu, a vypadal viditelně rozzlobený a frustrovaný počátečním úsilím úřadů zahájit záchranné operace.

Na narychlo zorganizované tiskové konferenci ve státním koordinačním centru pro katastrofy v Ankaře řekl, že země byla zasažena nejhorší přírodní katastrofou od roku 1939, kdy východní provincii Erzincan zasáhlo velké zemětřesení, které zabilo kolem 33 000 lidí a srovnalo ji se zemí. nebo vážně poškodilo více než 100 000 budov.

Prezident Erdogan přiznal pomalé reakce za začátku. Zdůraznil, že objektivně jsou narušené dopravní koridory a oblast je odřízlá kvůli sousední Sýrii. Je ale zájmem všech pomoct. Velmi vyhýbavě ale reaguje na nedodržení norem při výstavbě. A nemůže ani kritizovat, že je všechno špatně, protože to jeho strana doslovně ovládá celý stát. Nejednalo by se tedy o lokální selhání několika jednotlivců.

V roce 1999 média obvinila vládu ze špatné reakce. Stejně tak řekla, že ačkoli se zemětřesením nedalo zabránit, utrpení lidí bylo umocněno neadekvátní reakcí v prvních hodinách poté, co k nim došlo.

Turecký prezident ve svých poznámkách uznal, že v prvních hodinách po zemětřesení byly problémy s reakcemi na mimořádné události, ale řekl, že nyní je čas na jednotu, a znevážil "provokatéry" a vyzval lidi, aby naslouchali pouze oficiálním zdrojům informací. Turecká policie zadržela několik lidí za zveřejnění informací o zemětřesení na sociálních sítích.

Stejná policie rozháněla protestující. Formálně ale za komplikace u záchranných prací. Přitom ti lidé protestují proti pomalé reakci a nedostatku tepla. Aby dnes bylo teplo v těch ulicích, tak se zakládají ohně a není ani dřevo.

Vláda v roce 1999 nečinně přihlížela na katastrofu. Tehdejší systém byl: bude to dobré. Ani armáda nebyla rozmístněná.
Vláda v roce 2023 mapovala škody. Vzpamatování přišlo během prvního dne.

Faktem je, že státní instituce a velení armády v postižených lokalitách nereagují ihned. Čekají na příkazy ze shora. Proto ani nevycházejí do ulic jako kdyby se nic nestalo. A to se právě znelíbilo obyvatelstvu. :idea:

Nyní se zdá, že se Erdoğan z této pomalé reakce učí. Erdoğan chce být netradičně natočen v centru neštěstí. Miluje kamery, ale kdykoli zemi zasáhne katastrofa, zmizí. Obvykle posílá své ministry a lidi kolem sebe, aby řešili problémy. Takže pokud se něco pokazí, může je vinit.

Tentokrát ale Erdoğan veřejně zasáhl rychleji než obvykle a zavolal mezinárodní pomoc. Sám, osobně požádal o pomoc, protože musel být informován o rozsahu a o tom jak si stojí možnosti Turecka. I když jeho Turecko již proti roku 1999 má krizový plán, má základní fond pro financování.

Zda se však vyhne politickým důsledkům, se teprve uvidí.

A čo je špatně :?:

Pokud se v zóně známé zemětřesením zřítí jen jedna budova, je to tragédie. Pokud se zřítí desítky budov v několika velkých městech, signalizuje to, že se tragédii dalo zabránit. Turecko po tragickém zemětřesení v roce 1999, které zabilo 18 000 lidí, slíbilo, že zavede změny ve svých stavebních postupech. Zavedla nová stavební pravidla a zavedla povinné pojištění proti zemětřesení pro všechny budovy. Ale architekti a urbanisté už léta upozorňují, že pravidla nejsou dostatečně striktně dodržována. A tady je dnes výsledek.

Zemětřesení v 1999 bylo prakticky stejné. Příslib byl na lepší výsledky. Silnější bylo v Japonsku kolem 9,0, tak nelze pomýšlet na důsledky tady. Přitom úprava stavebních norem se týkala jen částí, která jsou v Turecku riziková.

Mnoho oblastí zničených zemětřesením, jako je Gaziantep, Hatay a Şanlıurfa, zažilo v posledních dvou desetiletích stavební boom, který Erdoğan povzbuzoval a v důsledku toho vyhrál i zde volby. Na masivních stavebních projektech jsou zapojeny společnosti se silnými vazbami na Erdoğana a jeho vládnoucí Stranu spravedlnosti a rozvoje. Pokud se zjistí, že novější budovy a bytové domy byly nepoměrně zranitelnější než starší budovy, pak by za katastrofu mohla vinit Erdoğanova strana.

A Erdoğan má další politickou výzvu: rychle najít dočasné ubytování pro přeživší a zraněné. Těch je již více než 50 000. :shock:

V tomto ohledu může litovat, že rozdrtil nevládní organizace a přinutil mnoho organizací občanské společnosti k uzavření.

Turecké úřady uvedly, že v oblasti táhnoucí se zhruba 450 km od Adany na západě po Diyarbakir na východě bylo postiženo asi 13,5 milionu lidí.

Poškozená státní silniční síť:

https://twitter.com/i/status/1622677241770479625
https://twitter.com/i/status/1622551637003739138

Takhle se dá pokračovat.

Vzhledem k tomu, že státní dualizované silnice a dálnice tvoří polovinu sjizdné silniční sítě i pro nákladní dopravu, tak je to jednoduše katastrofa, co se týče dostupnosti. Ta zmínka o tom, že se musí nejdříve urychleně opravit pozemní spojení, tak ta nebyla jen tak vyslovená. I proto ty mezinárodní a domácí týmy nemohou jít ihned na potřebná místa, ale čekat ...

opravdu ta města, mnoho měst v tomto území zažilo evakuaci budov a mnoho z nich spadlo dodatečně

https://twitter.com/i/status/1622748860043915265
https://twitter.com/i/status/1622652684162433053

Technika, která je tady k vidění, to je místní technika. Přesuny z jiných provincií, zaberou 10h jen v transportech. Někde jsou příkazy, někde sehnat trailery atd.

Stát se snaží snížit negativní informace, blokuje víceré kanály ... samozřejmě jen doma. Aby tak snížil nezpokojenost a informace o protestech, které jsou jen lokální a ne koordinované. Státu se rovněž nelíbí, že lidé natáčejí na kamery jak to vypadá se silnicemi. Včera se totiž objevila informace o průjezdnosti jedné dálnice, ale ve výsledku se po ní projet nedalo a bylo to zdokumentováno. Obcházka sice možná je, ale účel trasy neplní schopnost zásobovat konkrétní města, protože přivaděče jsou nefunkční. Ovšem, pracuje se na nich. Tato informace měla být pro zbytek Turecka v tom, jak se perfektně pracuje, ale regionálně to vyvolalo hněv. Stejně tak nepřítomnost složek v mnoha městech.

Počet obětí bude stále stoupat. A to nejen o ty co jsou v troskách, ale i o ty, kteří nedostanou lékařskou pomoc.
Statisíce lidí, kteří zůstali bez domova, se musí ukrýt před mrazivým chladem. Mnoho z nich má omrzliny.
Izrael sem třeba vyslal již II. tým, aby posilnil kapacity vojenské polní nemocnice, která tady u Hatay byla zřízená. Hlavní doktor totiž pronesl, že situace je horší, než bylo zadání.

Ve městě, kde Erdogan promluvil, vzrůstá hněv nad tempem pomoci a záchrany. Prezident byl dle vícero svědků dokonce urychleně obklopen větším počtem strážců. Nafocení jeho projevu se tak nakonec uskutečnilo v celém rozsahu až na letišti, které je veřejnosti uzavřené.

V Kahramanmarasu, nedaleko místa, kde ve středu hovořil prezident Recep Tayyip Erdogan během své první návštěvy zemětřesením postiženého regionu v jižním Turecku, stovky vysídlených rodin hledaly útočiště ve sportovním centru, které bylo přeměněno na místo distribuce pomoci. Tito lidé konfrontují vládní média s tím, že když je tam prezident a ten říká o tom jak jsou miliony přikrývek tady, tak proč tady není ani jedna? K čertu s takovým prezidentem. Erdogan navíc plánoval navštívit i konkrétní lokality, ale i tento záměr byl nakonec upraven a dle vládních médií pro špatné počasí.

V zóně zemětřesení je asi 103 800 národních pracovníků pro pomoc při katastrofách, řekl turecký viceprezident Fuat Oktay na tiskové konferenci v ústředí turecké pohotovostní agentury AFAD v Ankaře. Řekl, že probíhají evakuační snahy s cílem přemístit přeživší do sousedních měst. Práce se tak již zrychlí. Existují ale problémy s palivem a energiemi. Jsou masivní výpadky elektrick energie. Armáda a civilní ochrana distribuují geenerátory, ale není palivo, takže to komplikuje průběh ošetření v nemocnicích. Vyvstávají otázky, proč tyto nemocnice nemají vlastní generátory se zásobou paliva, protože normy to přikazují. :idea:

Požár v přístavu Iskenderun v jižním Turecku, kde těžké škody způsobené zemětřesením a požáry zastavily provoz, byl ve středu uhašen poté, co hořel dva dny, uvedla turecká vláda. Rozsah škod sníží schopnost přijat a distribuovat pomoc.

Obrázek

V několika přístavech došlo k nehodám lodí, z některých spadl náklad do moře. :idea:

Istanbulská burza dnes zastavila obchodování do úterý, protože prudké poklesy hlavních tržních indexů přidaly k ekonomickým potížím finanční otřesy.

Dva dny po zemětřesení – a měsíce před všeobecnými volbami naplánovanými na květen – turecká politická opozice ve středu důrazně odmítla výzvu k jednotě prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Kemal Kilicdaroglu, vůdce největší turecké opoziční strany, svalil vinu na Erdoganovu 21letou vládu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Turecko

Příspěvek od kalanis »

Přihodím odkaz na tweet a komentář: https://twitter.com/HavaForum/status/16 ... 243255809?

- úžasná je v tom fotka 3, kde je krásně vidět střih toho zlomu
- vtipná je pak fotka 2, kde jsou koleje do paragrafu, ale trolej zůstává přímá a použitelná. Že se tam něco prohnalo, je vidět na první.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Počet mrtvých v Turecku na následky zemětřesení přesahuje 29 tis. osob. Tím se toto zemětřesení stalo 2. nejsmrtelnějším v historii země, po události 1939 (cca. 33 tis. mrtvých), tedy překonalo tímto rozsahem v počtě mrtvých rok 1999 (18,4 tis. mrtvých).

Počet zraněných dosáhl již 80,1 tisíc.

V rámci těchto 10 provincií bylo doposud zmapováno na 12 tisíc budov, které jsou zničené. A to včetně nových obchodních center, které v době, kdy se staví, tak mají takové události odolat. Poškozeno je i několik památek pod UNESCO jako např. opevnění Diyarbakır, zahrady Hevsel.

Zasažené území: 13,5 mil. lidí a asi 4 miliony budov. Mnoho z nich je evakuovaných a mnoho z nich čeká na prohlídky. Mnoho z nich nemá energie, protože jsou nefunkční rozvody.

Z ČR tady zemřel 1 občan(ka).

Asi 400 000 lidí již bydlí v provizorních stanech, hotelech. Dalších 250 tisíc je dočasně ve školách. Stovky tisíc lidí je již mimo postižené provincie, u rodin a známých, což není přesně zmapováno. Mnoho lidí se potuluje bezcílně ulicemi. Většina stanů nemá topení. Podmínky jsou extrémní.

Škody dosahují desítky miliard USD. EU připravuje dárcovskou konferenci. Jináč je pomoc v rámci milionů až desítek milionů maximálně. Extra pomoc ve výši bezmála 2 mld. USD nabízí na rekonstrukční práce Světová Banka.

Vláda čelí masivní, velké kritice. Jednak za zpomalenou reakci, jednak za velmi opožděnou reakci nasadit armádu, která po období převratu má omezení zasáhnout bez nařízení vlády a jednak za omezování sociálních sítí, čímž se ještě více prohloubila frustrace z katastrofy. Pomalu lynči uniklo několik čelních představitelů provincií, když vyšlo najevo, že každý balíček pomoci musí mít nálepku vládní strany. I to se změnilo, že tito lidé již nejsou volení, ale dosazování/jmenování vládou a to vše značí, že když Ankara nereagovala, tak nereagoval nikdo. Sílí názory, že výstavba budov neodpovídá normám a sílí otázky kde jsou peníze z daní ze zemětřesení, což jsou mnoha mld. USD položky za dobu 20 let.

Erdogan navštívil zasažené oblasti, utěšoval oběti a zavázal se, že znovu postaví tisíce srovnaných domů. Lidé na něj apelují, že ještě nejsou sesbíraní ti co jsou pod troskama a jestli jsou dodržené stavební normy. "Neexistují zde žádné organizované záchranné akce," řekl Sinan Polat, 28 letý prodejce aut v provincii Hatay. "Před nemocnicemi je tolik těl, že není ani dost rubáše, který by je zakryl." Hřbitovy jsou plné. Co budeme dělat, to máme hodit těla našich rodin do moře? Není to to, co jsme očekávali a v co doufali. Za těchto podmínek nemáme naději na budoucnost." Lidé zpochybňují i vládní údaje o tom, že v nasazení jsou uváděné počty záchranářů. (včera 110 tisíc) Přitom hlavní státní silnice, dálnice, železnice, přístavy i letiště jsou paralyzované.

Erdogan se navzdory kritice snaží o smír v postižených regionech. Uznal "nedostatky" v brzké reakci vlády. Následujícího dne připomněl Turkům vládní úsilí při předchozích katastrofách, slíbil, že obnoví domy za méně než rok, a zavázal se podporovat oběti a jejich rodiny 10 000 lir (531 USD) na každou.

Většina zemětřesením postižených provincií na jihu Turecka je sociálně konzervativní a jsou baštami Erdoganovy strany AK. Masivní kritika tedy může značně zamíchat kartama v květnových volbách. I když nedošlo k žádnému oficiálnímu oznámení o odložení voleb 14. května, někteří analytici očekávají, že se Erdogan a opozice dohodnou na pozdějším datu. Podmínky v zasažených provinciích totiž nemusí umožnit konání voleb.

Přísuny potravin a léků jsou pomalé, atmosféra je napjatá a jakkoliv se vláda snaží, tak dokud nebudou obnovené základní dopravní tahy, tak nelze tyto práce zrychlit. Ani zásobování, ani odklízení trosek a již vůbec ne zahájit nějakou rekonstrukci. Prezident Erdogan sice dovedl postavit kdysi domy, ale všechno bylo odklizené, nyní se lidem zdá, že mluví z cesty ... protože je stejně jak jeho předchůdci zjevně ohromen a zaskočen rozsahem zemětřesení.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.2.2023 22:36:17, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedený příspěvek jsem aktualizoval. Počet mrtvých se jen v Turecku přiblížil ke 30 tisícům. (+9 tisíc od včerejška) Vláda zahájila právní kroky ve vztahu k těm, kteří jsou odpovědní za výstavbu budov.

Turecký ministr spravedlnosti Bekir Bozdag uvedl, že 131 lidí je vyšetřováno kvůli jejich údajné odpovědnosti za stavbu budov, které nedokázaly odolat otřesům. Zatímco otřesy byly silné, oběti, experti a lidé po celém Turecku viní za znásobení devastace vadnou konstrukci.

Turecké stavební předpisy splňují současné normy pro zemětřesení, alespoň na papíře, ale jen zřídka jsou vynucovány, což vysvětluje, proč se tisíce budov převrhly nebo se na lidi uvnitř přivalily.

Někteří jsou již ve vězení, Dalším stavitelům byl zakázán odjezd ze země. Dle toho jak která budova spadla se dá vyhodnotit ledacos. Množí se případy, že v budovách bylo více bytů, než byl plán. Což značí snížení konstrukčních prvků a porušení projektů. Dlouho to nechtěl nikdo vidět. Existují obavy, že v Turecku je nedbale postaveno na 13 mil. budov.

https://abc13.com/earthquake-in-turkey- ... /12803788/

Hlavní dálnice a státní silnice jsou opravené tak, že po nich jezdí záchranné složky.

Vláda a všemožné organizace se snaží zlepšit podmínky pro miliony těch co nemají kde bydlet. Půl milionu žije ve stanech, desítky tisíc u příbuzných. Vláda chce do roku postavit náhradné bydlení a pak znovu lepší budovy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

zemětřesení Turecko - Sýrie, 6.2.

:arrow: Generální silniční podnik sem i ve spolupráci se stavebníma firmama dostal 2500+ ks techniky a pracuje zde skoro 4000 silničářů na obnově a výstavbě poškozených silnic v non-non stop provedení. Dělníci mají v každé části výstavby úseků, některé až 10 km dlouhé, k dispozici menší stanová městečka, aby byl tento režim a pracovní tempo zajištěno.

Stát si převzal pod svou působnost i regionální silnice. Hlavní dálnice a silnice jsou sjízdné alespoň v 1 JP pro záchranné složky. Intenzivně se pracuje tak, aby se zajistila co největší průjezdnost v 1 JP pro těžké konvoje, aby se urychlil transport velkých objemů s pomocí pro miliony postižených obyvatel v regionech, které na šířku měří 500 km.

Několik desítek nejtěžších bagrů již pracuje na odklízení trosek v nejvíce zasažených městech. Tento materiál bude rovněž sloužit jako základ pro výstavbu "urvaných" silnic, protože v zimě je problém sehnat běžný stavební materiál.

Obrázek

Obrázek

Obrázek


:arrow: Stát Katar sem posílá jako první země mobilní bydlení. Jen pro představu:

Obrázek

Obrázek

Celkem sem Katar hodlá co nejrychleji dopravit na 10 000 upgradovaných kontejnerů. Katar tento biznis uskutečňuje delší dobu. Z kontejnerů dlouhodobě vyrábí různé variace a požadovaný objem doručí během velmi krátké doby. Rozhodnutí o tom padlo hned 6.2., ale specifikoval se termín dodání a lokality. Většina půjde do Turecka, menší část do Sýrie. (velmi malá část do bezpečnějších regionů pod kontrolou té části, kterou Katar považuje za přátelskou)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Počet mrtvých po zemětřesení ze 6.2. a dalších otřesů přesáhl již 50 tisíc osob.

Tím se tato katastrofa stala horší, než ta v roce 1939 nebo i pozdější v 1999.
Počet zraněných přesáhl 115 tisíc osob.


Umístění zemětřesení je do blízkosti trojité křižovatky mezi anatolskými, arabskými a africkými deskami. Během následujících tří týdnů došlo k více než 10 000 následných otřesů.

Škody se odhadují prozatím na asi 80 mld. USD. Jsou 17x větší, než se odhadovalo 2. den. Největší škody jsou pochopitelně na infrastruktuře bydlení a v energetice. Následováno dopravní sítí, z toho nejvíce silniční infrastruktura, dálnice a dualizované tahy nevyjímaje. Velké škody jsou na soustavách železnic, letišť, v přístavech. Tohle všechno dál zhoršuje možnosti dosažení oblastí s humanitární pomocí a komplikuje od začátku záchranářské práce.

Příslušná ministerstva uvádí, že prozatím kontrola škod prokázala "defekty" u 763 000 budov; z toho 345 000 bytů bylo nenávratně zničeno. Vláda se snaží rozmístnít je do volných bytů všude po Turecku, část bydlí u přátel a rodin. Každý, kdo došel o bydlení jej má dostat co nejdříve a společně s tím se vyplácí příspěvky a rozjede masivní výstavba nového bydlení. Kontrolou prošlo 1,25 mil. budov. Celkově je z asi 1,5 mil. lidí bez domova. Asi 65 tisíc budov sice stálo, ale muselo být zbouráno.

Historické památky pod UNESCO, vzácné zahrady, městská opevnění, staré mešity jsou zničené nebo velmi těžce poškozené. Příjíždí sem odbornící s cílem postupné obnovy nebo renovace toho co ještě jde zachránit.

Sumarizace škod nemá konce. Za jednotlivé provincie (celkem 10) a města jsou ohromující. Mnoho letišť změnilo charakter jen na nouzové spojení se světem bez zajištění civilních letů. V přístavech jsou blokovány vody převráceným lodním vybavením, do vod spadlo mnoho druhů nákladů. Lokálně požáry, kterých hašení zabralo někde až 2-3 dny i letecky. Přístavy a letiště tak rovněž nezvládají původně plánovanou kapacitu pro případnou obnovu území.

Ministerstvo dopravy a infrastruktury Turecké republiky se snaží prostřednictvím silničního úřadu KGM, tak jak to ilustruji v tématu, maximálně posouvat těžkou techniku na pomoc do měst a snaží se o urychlenou opravu poškozených silnic a dálnic. Všechny dálnice jsou v omezeném režimu již sjízdné. Nyní se tato priorita přesunula na dualizované silnice a mosty na státních silnicích.
  • Ředitel silničního úřadu připoměl, že ještě 5.2. byla velká část Turecka pod ohromným náporem sněhové nadílky. Jaký šok pro něj byla informace o devastačních škodách zemětřesení a informacích na něj kladených, že to jsou "jeho cesty", které nejsou sjízdné a není po nich možno dopravit pomoc do zničených regionů. Tak jak všichni byl ze začátku otřesen tím co se stalo. Jádro základní technické pomoci zůstalo často odřízlé v jednotlivých provinciích mezi sebou a jednoduše řečeno ta technika a školení lidé se nedají ihned nasadit do terénu tam, kde byla tato potřeba. S tím pohotovostní plán nepočítal. Takže Turecko sice po roce 1999 vypracovalo v další dekádě systematický rozvoj a zesilnilo technickou kapacitu pro těžké stavební práce, tak tohle zemětřesení ukázalo, kde si stojí člověk a kde příroda. Navzdory tomu všemu se povedlo obnovit páteřní železnice, dálnice, letiště i přístavy. Jen to bohužel trvalo 5-9d. Nyní se velmi intenzivně pracuje ve městech a zajišťují se lokální silnice, vždy ta, která je potřebná do kterékoliv osady, do které již třeba nevede žádná silnice.
Pracuje se ve vícero provinciích i na obnově dualizovaných silnic. Bez ohledu na počasí a zimní podmínky. Na jaro a v létě se pak provede další rekonstrukce těchto nahrubo opravených částí.

Obrázek

Zajistila se renovace základních letištních drah pro příjem pomoci.

Obrázek

Obrázek

Není to tak, že by nikdo nic nedělal a každý jen příhlížel na rozměr této katastrofy.

Je to Turecko, které má stavební společnosti ve velké části rozvojového světa. Jsou to turecké firmy, které staví ve státech Zálivu nebo na Balkáně a dalších státech Asie. Nyní je to Turecko, které žádá o pomoc a ta pomoc sem přichází.

Katar již poslal, jak jsem uvedl, 10 tisíc mobilních kontejnerů na bydlení. Než se postaví nové budovy.
Saudská Arábie ihned poslala 60 mil. USD a 200t léků.
SAE: 15 letadel se 640t pomoci. Prakticky soustavu několika polních nemocnic s komplexním vybavením.
Kuvajt: 30 mil. USD.
Omán: ten sem vyslal záchranářský tým.

Turecký prezident Erdoğan měl včera proslov, ve kterém řekl, že Turecko si zapamatuje zahraniční mezinárodní pomoc pro jeho zemi. Původně byl přesvědčen o tom, že si stát poradí sám, což ale vyhodnotil jako nemožné pokud se mají minimalizovat ztráty na lidských životech. Není nic cennější, než jsou lidské životy. Materiální škody se obnoví. Nebude to hned, ale budovy a silnice se znovu postaví. A budou se muset postavit jináč. Je to prvně co připustil, že to doposud nebylo ono.

Turecko obdrželo zprávy o podpoře a soustrast od více než 100 zemí, většina poslala i nějakou pomoc a on si váží i tu nejmenší, protože to je vyjádřením solidárnosti s jednou z nejhorších katastrof tohoto druhu v historii lidstva. "Zemětřesení v našich 10 provinciích o rozloze 500 km2 a změnilo 13,5 milionů životů a způsobilo velké škody. Připočteme-li blízké provincie, kde byly cítit otřesy, bylo katastrofami postiženo asi 20 milionů lidí. Energie, kterou zemětřesení vyprodukovala, odpovídá dopadu 500 atomových bomb. S odklízením sutin se bohužel naše ztráty zvyšují," posteskl si prezident s tím, že na nemocnice je vyvíjen ohromný tlak kvůli rostoucímu počtu velkého počtu zraněných.

Erdoğan řekl, že stát a národ se po zemětřesení zmobilizovaly a vyhlásily poplach 4. stupně, který zahrnuje mezinárodní volání o pomoc, a vyhlásil v zóně zemětřesení výjimečný stav. "Pracujeme jak na vyhledávání a záchraně, tak na odvozu sutin a zřizování ubytování pro pozůstalé, a to prostřednictvím stanů a panelových bytových jednotek. Z boží vůle zahájíme proces přestavby v krátké době. Stát podá ruku s národem s cílem zahojit rány této katastrofy,“ přísahal.

Pomoc ze světa pro Turecko je sama o sobě tak velká, že byl vícekrát dojat. "Volali nám vůdci některých zemí, někteří vyslali záchranné čety a některé pořádaly pomocné kampaně u svojeho obyvatelstva. Ještě vždy jsem byl přesvědčen, že to není naše země, která potřebuje všechnu tuto pomoc, ještě jsem nebyl schopen připustit rozměr této katastrofy, i když jsem četl zprávy od členů vlády jaká katastrofa se stala. Ještě jednou děkuji všem přátelským zemím, které nepřetržitě sbíraly pomoc pro náš národ, podporovaly naše záchranné práce týmy, které vyslaly, a modlily se za nás." řekl prezident a poděkoval mezinárodnímu společenství. "Stejně tak rozumím hněvu a nekonečnému smutku lidí v nejvíce postižených regionech a nelze slovama vyjádřit tuto lítost. I proto jsem nařídil odpustit těmto lidem jejich agresivní chování a hněv i vůči těm co jim chtějí pomoct, protože sami již rozumí tomu, že tento hněv nikam nevede. My všichni v celé naší zemi, celý náš národ soucítíme se všemi v těchto oblastech."

"Během pandemie koronaviru jsme poslali pomoc do všech koutů světa, přičemž naším heslem byl citát súfijského filozofa Mevlana Jalaluddina Rumiho: "Po zoufalství je naděje a po tmě je mnoho sluncí." Dnes jsme svědky toho, jak nám stovky milionů přátel, bratří a sester natahují svou pomocnou ruku, od Afriky po Asii, od Spojených států po Balkán a od Evropy po oblast Perského zálivu. Kéž Alláh žehná těm, kteří nám seslali vše, co měli navzdory jejich skromným zdrojům,“ řekl.

Erdoğan poznamenal, že svět čelil mnoha výzvám od přírodních katastrof a klimatických změn až po migraci a konflikty. "Světová ekonomika a úsilí o rozvoj prošly obtížnou fází kvůli poruchám v dodavatelském řetězci, katastrofám pramenícím z klimatických změn, rusko-ukrajinské války, potravinové a energetické krize a vysoké globální inflace. Zisky v cílech udržitelného rozvoje erodují v nejméně rozvinuté země a šance na dosažení cílů do roku 2030 se zmenšují. Globální správa a úzká spolupráce tváří v tvář těmto výzvám budou určujícími faktory pro budoucnost našeho světa,“ řekl.

Prezident dodal, že ke 100. výročí Turecké republiky v tomto roce, tvrdě pracovalo na vytvoření pásu blahobytu a bezpečnosti ve svém regionu i mimo něj. "Věříme, že spravedlivější svět je možný. Zopakoval jsem to na několika akcích, včetně svého projevu v OSN. Bilaterální a multilaterální platformy jsou samozřejmě důležité v této době krizí obklopujících globální systém."
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.3.2023 20:22:53, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Předešlý příspěvek jsem aktualizoval o data: počty mrtvých, zraněných, rozsah škod s vypsaním alespoň celkových údajů. Rozsah lidí bez domova se nakonec 10x ze 150 tisíc na 1,5 milionu. Turecko masivně staví dočasné příbytky. Jedná o rychlou montáž dřevěných a železných konstrukcí. Několik desítek tisíc kontejnerového typu bydlení se již skládá dohromady rovněž, ty jsou především od donorů, zejména pak Katar. Ten ty kontejnery jakožto velmoc kvůli zásobování přístavama má a po ukončení jejich životnosti má právě společnost, která je upgraduje na nouzové bydlení a Katar takhle plní nouzovou pomoc pro celý svět, protože jak řekl tamní vládca, tak vždy bude někde nějaká katastrofa, tak proč nechat již nějakou věc (tedy i kontejner) bez užitku nebo jej prácně demontovat a zpracovávat nebo někde nechat ležet.

I nadále běží rekonstrukce poškozených dopravních sítí a stejně tak odklízení trosek z měst.

Musí se zpevnit infrastruktura pod dočasným bydlením. Následně taky asfaltovat. Někteří tady budou zřejmě žít delší dobu, než 1 rok. Vláda slíbila původně do 1 roku postavit nové byty.

Pak se s tímto dočasným bydlením může řešit "sociální otázka" utečenců ze Sýrie a dalších států. Ovšem silnice se již staví tak jako kdyby nové ulice, protože se v zónách plánuje postavit všechno jak kdysi bylo. Tak jen pro představu:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: V provozu je nová zkapacitněná silnice. Doba jízdy se zkrátila na této trase o 20 minut. Jsou zde mj. 4 tunely o délce 5351m. Více je tady v této infografice:
565.JPG
565.JPG (104.68 KiB) Zobrazeno 708 x

:arrow: V rámci zemětřesení, při kterém tedy zemřelo 50+ tisíc lidí, 115+ tisíc bylo zraněno a takhle dál po miliony, kteří nemají kde bydlet Turecko nyní masivně řeší "jen" dvě věci: přijímá a distribuuje masivní humanitární pomoc a odklízí trosky. V rámci těchto aktivit instaluje kontejnerové bydlení (tisíce kontejnerů) do doby, než budou nové budovy. A obnovuje poškozenou dopravní síť v regionech. Masivně se do činnosti zapojila technická kapacita státního silničního úřadu. Pro ilustraci další fotky, že to jsou opravdu kontejnerová městečka se vším všudy, tedy ne jak to vidíme v EU - imigrační tábory v blátě bez ničeho:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Jistý poslanec Bagdasarov v Rusku se vyjádřil, že by se měl Istanbul Ruskem zabrat. Turecko je dle něj nyní oslabeno zemětřesením a Rusko toho musí využít. Bylo to odvysíláno v ruské televizi s přesahem ...

stalo se to před týdnem:
https://www.turkiyenewspaper.com/world/14305
https://www.middleeastmonitor.com/20230 ... ovocation/

Reakce Turecka na sebe nenechala dlouho čekat. Důsledek kromě slovných reakcí je, že Turecko se rozhodlo, že přestane obchodovat s Ruskem v řetězci sankcí z EU, USA a dalších zemí. Ponechá jen tu spolupráci, která je formou tureckých firem, které omezovat nebude. Pro Rusko je tento postup velmi nevýhodný a samozřejmě se mu to nelíbí. Protože se z evropských, amerických a jiných společností na území Turecka zakazuje spolupráce s Ruskem - i pro turecké partnery. Tedy mírně poškozuje i ty, ale všeobecně tím utrpělo nyní hodně Rusko.

Turecko reagovalo i obranně. Varovalo, že jakékoliv pohrávání si s takovou myšlenkou, že Turecko je dnes oslabené (a komplikuje situaci v Sýrii - z pohledu Ruska). Erdogan vzkázal, že Rusko by čelilo vážným a ničivým následkům, protože by byl použit článek 5 NATO, což by vyžadovalo ráznou reakci všech členů NATO. To samo o sobě by mělo přesvědčit Moskvu, aby o takovém kroku ani neuvažovala. Turecko sice není jadernou velmocí, ale je velmi silným regionálním státem a Rusko by draze za takový postup zaplatilo - jsou slova čelních lídrů tureckého státu. Moskva formálně nereaguje, ale spíš dementuje názory Bagdasarova, protože ten se mnoho let vyjádřuje tak, že Istanbul patří historicky Rusku.

Turecká politická elita je před volbami. Všeobecně očekává, že vzhledem k tomu, že se Rusko stále více izoluje v mezinárodním společenství, musí Kreml jednat racionálně a vyhnout se jakýmkoli provokacím, které by mohly dále poškodit jeho vztah s Ankarou. Moskva již nyní platí vysokou cenu za pokus o překreslení hranic prostřednictvím pokračující války na Ukrajině. Tato ruská výzva k okupaci Istanbulu je nehoráznou provokací a měla by být odsouzena samotným Kremlem.

Bagdasarov není jen poslancem Dumy, je také vojenským analytikem, který se často vyjádřuje k Sýrii, k Arménsku, všeobecně ke Stř. Asii a v poslední době vlastně ke všemu, kde by se Rusko mohlo vojensky angažovat. Protáčí realitu do historických výkladů a víry.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 15.3. došlo na JV země v oblastech Şanlıurfa a Adıyaman k povodním, které prozatím přinášejí 2 desítky mrtvých.

Za účelem provádění pátrací a záchranné činnosti bylo do oblasti nasazeno celkem 346 pracovníků, z toho 15 vozidel, 14 profesionálních potápěčů a 140 pátracích a záchranných pracovníků. Dále byla přidělena čerpací technika a 6 záchranných člunů.

Škody jsou největší na veřejné infrastruktuře: došlo k pádu několika mostů, podemletí těles silnic, zaplavení podjezdů. Ulice plné bahna, trosek, vozidel. Asi 1 tisíc lidí bylo zachráněno přímo uprostřed katastrofy.

Záplavy v Şanlıurfa:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Tunel Zigana na D885 v severovýchodním Turecku byl slavnostně otevřen 3. května 2023. Jedná se o 14,5 km (14 476 m) 2-rourový tunel, který je součástí 4- pruhové silnice z Trabzonu do Ercincanu.

Nahrazuje starší tunel Zigana, který prorazil pouze vrchol průsmyku o délce 1,7 km. Byl postaven v roce 1988. Nový tunel připomíná spíše základní tunel.

https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... meter=1281

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

v tomto regionu je mnoho tunelů:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedená stavba dlouho očekáváného megaprojektu ale není jediná v provozu, ačkoliv si opravdu 15 km 2 rourový tunel zasloužil samostatní prostor. :)

Stejného dne 3.5. se do provozu odevzdal i 5,1 km (5068m) dlouhý 2- rourový tunel Demirkapi, který byl vybudován na trase Antalya – Tağıl – Derebucak – Konya Road, což je severojižní osa spojující Antalyi s Konyou a vnitrozemím.

Tunel Demirkapı, který představuje nejdůležitější přechod severojižní osy spojující Antalyi s Konyou, a pohoří Taurus, které odděluje Středozemní moře a střední Anatolii, lze projet za pouhé 4 minuty komfortem tunelu. Úsek 222 kilometrů dlouhé silnice o délce 276 kilometrů, který je o 30 kilometrů kratší než současná osa Akseki - Seydişehir - Konya, se změnil na dualizovanou silnici. :ok:

https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... meter=1280

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se odevzdala 4- pruhová silnice spojující Na Klang - Ao Jik; Na Klang - Ao Chik, Phang-nga province:

Obrázek

Obrázek

https://www.facebook.com/TransportDaily ... 975uLFNXnl
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Erdogan je znovuzvoleným prezidentem. Přehodnocuje dosavadní styl řízení hospodářství.

Doposud se zdálo, že hlavním problémem Turecka je vysoká inflace, nízké úrokové sazby a klesající kurz liry, nyní se však ukázalo, že vysoká je i nezaměstnanost. Erdogan načrtl změny.

Turecká ekonomika je dlouhodobě ve složité situaci poté, co vysoký rozpočtový deficit a uměle nízké úrokové sazby vedly k útěku inflace a propadu turecké liry. Turecká ekonomika je dlouhodobě ve složité situaci poté, co vysoký rozpočtový deficit a uměle nízké úrokové sazby vedly k útěku inflace a propadu turecké liry. Kromě měnových omezení, která kvůli tomu platí, obyvatelstvo utíká ke kryptoměně zvané tether , což v konečném důsledku znamená jak poptávku po dolarech, tak nabídku lir, protože zakoupený tether je kryt dolary.

Znovuzvolený turecký prezident dal najevo, že se hodlá vrátit ke standardní hospodářské politice, která se osvědčila jinde, kde stát neutrácí zbytečně: za tímto účelem se nevydávají nezajištěné peníze a směnný kurz se také může pohybovat volně , aby byl vyrovnaný i zůstatek běžného účtu. Ke zvýšení poptávky po liře a omezení inflace jsou potřeba vysoké úrokové sazby. Doposud se nízké úrokové sazby v Turecku zdůvodňovaly tím, že pomáhají ekonomice růst, ale tak tomu nakonec nebylo.

Nasvědčuje tomu fakt, že podle dubnových údajů v Turecku vzrostla nezaměstnanost, která je na evropské úrovni již tak vysoká. To bylo 10,2 procenta a počet nezaměstnaných v Turecku byl 3,585 milionu, o 74 tisíc více než v předchozím měsíci. Ve věkové skupině mezi 15 a 24 lety je nezaměstnanost 19,1 procenta, toto číslo se alespoň zlepšilo oproti březnovým 20,3 procenta.

V takové situaci, kdy se stav turecké ekonomiky tolik zhoršil, je oživení nesmírně obtížné. Zpočátku je nevyhnutelné monetární a fiskální zpřísnění, tedy snížení rozpočtového deficitu a vyrovnání platební bilance, protože bez toho by inflační spirála jen pokračovala, což nakonec vždy vede k úplnému zbídačení.

Dokud toho nebude dosaženo, neexistují prostředky, jak ekonomiku stimulovat, na druhou stranu, až se ustaví rovnováha, růst začne sám od sebe z nízké základny, poté, co se obnoví důvěra ekonomických aktérů a začnou se investovat: v této fázi mohou činit i stimulační kroky, dbát na to, aby nedošlo k opětovnému narušení rovnováhy veřejných financí ani zahraniční ekonomiky. Zpočátku to bývá bolestivé, ale rychle klesající inflace a stabilizující se směnný kurz dávají naději firmám i obyvatelstvu a následně nastartovaný růst ve většině případů umožňuje růst reálných mezd.

Erdogan na to již Turecko připravuje. Že bude potřebné změnit dosavadní styl, že bude potřebné pro to něco udělat. Ujišťuje, že to nepocítí regiony, které trpí po zemětřesení, i když pomoc pro ně je již v miliardách USD, od silnic po náhradní bydlení, vyklízení trosek a přípravu nových budov.

Rozdíl v Turecku je v tom, že zemi do této situace přivedla špatná hospodářská politika, zatímco ekonomika byla na začátku 21. století ještě prosperující. Otázkou je, zda se Erdogan a jeho nová vláda tentokrát chopí počátečních potíží, aby uvedli tureckou ekonomiku na zdravou cestu.

Tak jak se bude zemi dařit zlepšit ekonomickou situaci, tak se bude rozvíjet i silniční infrastruktura. Ta rozhodně zažila nebývalý rozmach. Zdaleka ale není u plánovaných cílů, spíš v 1/4 až 1/3 dle revidovaných plánů.
  • To ukazuje, že v posledních 10 letech existovala hospodářská politika, která chtěla za každou cenu vynutit ekonomický růst, takže došlo k nezajištěné otázce peněz s neustále velkým a nefinancovatelným rozpočtovým deficitem, rozpadem platební bilance a vysokou inflací a to i v letech, kdy se vyspělý svět obával příliš nízké inflace.

    Součástí hospodářské politiky bylo, že centrální bance nebylo dovoleno zvyšovat úrokové sazby, aby zchladila inflaci a poklesy směnných kurzů: kromě inflace vrcholící na 85 procentech byla základní úroková sazba centrální banky jednociferná. Hospodářská politika se Recepu Tayyipu Erdoganovi, který byl u moci 20 let, nejprve jako premiér a poté jako prezident, vyplatila, protože si svou moc dokázal udržet dalších 5 let.

    Ekonomika však rostla pouze teoreticky, ve skutečnosti se turecké příjmy v eurech za 10 let výrazně snížily. Zatímco v polovině minulého desetiletí byly třeba příjmy států V4 a turecké průměrné čisté mzdy stále na přibližně stejné úrovni, tak dnes je průměr států V4 nad 1000 eur, zatímco turecká úroveň nedosahuje ani 450 eur.
Erdogan posadil do rozhodujících ekonomických pozicí nové lidi, kteří mají vysoký kredit v zahraničí a dává jim volnější ruku, než jejim předchůdcům; ministerstvo financí, centrální banka.

Uvolnění kurzu přineslo na začátek prudké, až 20% oslabení. Za 1€ se dostalo 21 TL, nyní to je 25TL.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na stránkách KGM se objevila informace, že 1. část nově budované dálnice Aydin - Denizli Otoyolu, což je součást turecké dálnice O-31, bude v délce 93 km k dispozici 29.10.2023. Zbytek v délce 70 km se odevzdá do provozu v roce 2024.
Snímka.JPG
Snímka.JPG (78.41 KiB) Zobrazeno 294 x
https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... meter=1308

Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu (ve funkci od 06/2023; viz volby v zemi) mj. dále prohlásil, že Turecko zvedlo dálniční síť z 1 714 kilometrů na 3 633 kilometrů. Rozsah dálnic se tedy prozatím nezměnil. Faktem je, že dálnice jsou v nových liniích, velmi dobře naprojektované, s vysokými parametry, často formou koncesí. Turecko se navíc soustřezuje v minulých dekádách do realizace masivních mostních a tunelových řešení. Dálniční síť je ve slabé polovině plánovaného rozsahu, ale na druhou stranu po celém TR se dlouho stavi dualizace silnic, což značně pomáhá vyřešit kongesce v mnohem levnějším provedení.

Uraloğlu uvedl, že za posledních 21 let se utratilo za dálnice 2 biliony 550 miliard lir (tady je nutno zdůraznit šílenou inflaci posledních let), a dodal, že zvýšili délku dualizovaných silnic z 6 tisíc kilometrů na více než 29 tisíc kilometrů a změnili téměř všechny hlavní tahy na rozdělené silnice.

Tento fakt jsem vícekrát v tématu uvedl a rozepsal. :idea:

Ve větším přehledu naposledy tady: viewtopic.php?p=260629#p260629

Že je ale rozsah dualizovaných silnic již více než 29 tisíc km, tak to je novinka. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“