Saudská Arábie

makr
Příspěvky: 132
Registrován: 19.3.2013 8:25:26

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od makr »

Díky za pravidelné souhrn informací. Co znamená v závorce 70 HDP?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tam byl překlep a je to 7% HDP. Díky za upozornění.

V podstatě to zavádění DPH je velká změna pro region, kterému vládne S.A. Ona se domluvila v rámci prostoru GCC na zavedení DPH. Zavádějí jí i v SAE. Již doposud byla na některé tovary a služby v rozmezí kolem 5%, ale nyní to půjde na široké spektrum tovarů i služeb. Ale vzhledem k tomu, že v S.A. je příjem tvořen ze 2/3 ropním průmyslem, tak ten neropní nehrá rolu a ani ta kupní síla tady nehraje rolu v té ekonomice. Nestojí to navíc na spotřebě atd., v SAE je to jiné, ale zase to poškodí obchod a reality. Ale to jsou SAE. Má to zvednout příjem státní pokladny a zesílit příjmy z toho neropního odvětví, které je cílem do roku 2030 snížit pod polovinu na celkových příjmech. Poslední roky, co je ropa levná, tak se snižují v S.A. dotace, subvence na pitnou vodu, na elektrickou energii atd. a zároveň se zvedla cena jak benzínu, to jsem tady psal o rovných 50%, ale i dalších komodit. Nezdá se to, ale cena ropy se propadla, S.A. vede válku v Jemenu, angažuje se v Sýrii, dále kvůli krizi s Katarem podplácejí další státy, aby rovněž Katar ignorovali (to se jim moc nevede) a masivní výdaje do sociálních služeb, infrastrukturních projektů se zrovna prudce navyšují, ale zase snížili dost dluh téměř k 0, tak si mohli kolem toho roku 2015 zahájit válku o cenu ropy a najednou i válku v Jemenu (vysoké výdaje na zbrojení) a aby se nic zásadně neskrtalo, tak se navyšují příjmy přes nové daně. Takže si to obyvatelstvo musí zvykat na novinky ... ale zároveň dochází k jakési modernizaci některých přísných pravidel pro běžný život. V uzavřenosti země to ale nic nemění. A rovněž je změna v tom, že se již informuje nyní tedy do roku 2023, že ten rozpočet bude i nadále deficitní. Ovšem již ne -12% HDP a podobně, ale pomalu to klesá. Jenomže v reálu má S.A. nějaké rezervy, ty postupně uvolňuje atd.

Nemám ve zvyku komentovat běžné zprávy, ale zavedení DPH je změnou i do stavebnictví.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saudská Arábie plánuje zavést model reálný PPP do rozvoje silniční infrastruktury. Prozatím se jedná o asi 400 mil. USD kontrakt bez bližšího určení. I do velikých mostních projektů na Egypt a Bahrajn se počítá se soukromým kapitálem místní působnosti.

Dále stát ohlásil tendr na studie ohledně zavedení systému výběru mýta. Kam až ho instalovat, v jakém modelu a jaký by byl přínos. S cílem zahájit tento proces v roce 2020.

Reformy souvisejí s udržitelností výdajů a změnou hospodářské orientace, kdy se má v roce 2030 odstartovat proces proměny z ropní závislosti celého statu.

Mýto se ale pravděpodobně prozatím zavede jen v dosahu hlavního města, kde jsou lidé i reálně připravení si připlatit. Země se pomalu modernizuje v rámci myšlení nejvíce v hlavním městě a okolí. Do zvyšku státu by se pak mýto postupně rozšiřovalo.

Výsledky studií uskutečnitelnosti budou až v roce 2019.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za posledních 10 let se populace zvětšila o 7,5 mil. (+27%) na stávajících asi 35 mil., z toho již bezmála 8 mil. lidí žije v prostoru hlavního města s okolím. Kdysi a není to zase tak dávno tady bylo jen pár stovek km dálnic a zpevněná silnice rozhodně nebyla standard ve všech koutech království.

Dle ministerstva dopravy bylo k 20.1.2020 v zemi k dispozici celkem více než 71 500 km silnic v parametrech mezinárodních standardů, které spojují všechny důležitá města a na silnicích je všechno, co bude potřebné pro zajištění zásobování prostřednictvím nákladní dopravy, což bude souviset s vlnou modernizace většiny měst království. Zázemí pro nákladní dopravu je nezbytnost, která již na této silniční síti je k dispozici. V provozu je celkem 5000 km nejlepších dálnic. Kromě toho je tady dalších 7000 km dualizovaných silnic, min. 4- pruhových rychlostních silnic a 4- pruhových průtahů, ring roadů atp. Dále je v realizaci největší silniční projekt dualizačních prací: až 49 000 km silnic 1+1 se přestavuje na dualizované silnice. Celá zpevněná síť silnic představovala rozsah již 144 000 km. Království staví tunely, mosty, MÚK bez ohledu na hornatý terén, poušť, ale i překážky v podobě pobřeží, vodních ploch atd. Výsledkem silničního programu má být stav, ve kterém budou všechna města, ale i nejmenší vesnice a komunity napojené na zpevněnou silniční síť, která kapacitně zvládne jakýkoliv podíl dopravy tak, aby se mohl celý stát dál rozvíjet. Údržbu silniční sítě zajišťuje ministerstvo dopravy.

Přemýšlím jak co nejlépe vystihnout Království Saudské Arábie (KSA) z pohledu silničního rozvoje. Z výše uvedného plyne, že stát souvisle rozvíjí i silniční segment. Z pohledu toho jak se vede politika, tedy zavádějí se daně, snižují subvence pro obyvatelstvo, umožňuje se vstup cizího kapitálu do země, ale zároveň KSA si jde za svým a sice vede válku v Jemenu, de facto vede vícero válek s Íránem, ale prozatím jen ty nepřímé. KSA se nelíbí, že by je někdo mohl předběhnout a navíc kritizovat pro styl vládnutí, ale již nemají ani takovou sílu a potenciál, že by KSA šlo proti všem. A navíc jsou si vědomí faktu, že ta ropa tady opravdu nemusí být na věky a nebude na dlouho, protože jí nahrazuje plyn. A jestli chce zůstat regionální velmocí, tak musí přistoupit alespoň částečně na politiku dalších států, kteří již tímto směrem jdou. Ale to si vyžaduje reformy myšlení, udržení domácího pořádku a podpořit investice do nových segmentů. Jako třeba cestovní ruch. Ale ten si zase žádá jinak se dívat na islám a co kdo může a nemůže. A co by tady viděl. KSA se chce zaměřit i na cestování pro podobně smýšlející země. Změna relativně velkého území se ale nedá uskutečnit snadno a rozhodně to nebude levné. A to je další věc: královská rodina je opravdu široká a každý chce na něčem vydělávat. Tohle všechno zasahuje do politiky výstavby. Plánují se města, staví se nová města, modernizují ty stávající. Ale je tady problém s vodou, jsou tady jiné problémy a k tomu všemu se sestavila Vize 2030, která měla v době sestavení (druhá polovina dekády, 2015-2020) a sice, že se vyrovná rozpočet do roku 2020 a v roce 2030 nastane zlomový okamih pro změnu země. Je to extrémně krátký čas. Tomu odpovídá ale i ten rozsah: 49 tisíc km silnic se dualizuje. Tady bude koncem dekády, v roce 2030, minimálně 61 tisíc km dálnic, rychlostních silnic a dualizovaných silnic, min. 4- pruhové komunikace.

Vše je sestaveno i nadále ve všech dokumentech, rozvojových plánech atd. takhle:

ve jménu Alaha
S02a.JPG
S02a.JPG (38.79 KiB) Zobrazeno 8442 x
Nedělám si legraci. Bůh je nade vším. Pak král, pak korunní princ a pak jednotliví členové vlády a regionů. Tomuhle se musí podřídit každý kdo tady žije, ale i pracuje a podniká. Jedno z jaké země. Tady se na rozdíl od mnoha i muslimských zemí uplatňují jiné zvyklosti se starodávným smýšlením.

Rozvoj: Vize 2030. Rozpočtové cíle (krátký až dlouhý dosah). Plán na konkrétní rok. A pro konkrétní oblast a pak plnění a zase vyhodnocení co se opravdu udělalo a aktualizace rozpočtů. Za Vizí stojí nejvyšší hierarchie. A pokud je nutností, tak odpovědnost za nenaplnění cílů se může obrátit proti komukoliv. A jde jen o to, jak se to vyhodnotí; koho to poškozuje (jestli "jen" malé území a pár lidí nebo snad dokonce to poškozuje nejvyšší zájmy rozvoje).

Celková uzavřenost režimu po dlouhé dekády, poměrně pomalá otevřenost ve směru k zahraničí dělají výsledek, že sem stále nejde dostatek investorů, do samotných regionů. Tohle je sice bohatý stát, ale platební disciplina se zase řídí místními zvyklostama. A je nutno mít nad sebou diplomacii a kontakty, aby tady bylo to vnímání, že tady podnikáte. A kterýkoliv špatný krok zahraniční vlády může způsobit velké problémy.

Nevím tedy do jaké míry se povede naplnit zadané cíle. Jsou výroční zprávy toho co se realizuje a je toho opravdu hodně, ale je toho taky dost, co zbývá a ne všechno lze změnit za dekádu a rozhodně nelze změnit za dekádu myšlení lidí.

Stav hospodářství:

*HDP bylo v roce 2019 v úrovni 793 mld. USD; letos bude o něco menší
*nezaměstnanost byla na začátku letošního roku kolem 6% a nyní asi 9%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni bezmála 23% HDP
*prudce se snižují armádní výdaje; z úrovně 80 mld. USD před pár lety již v roce 2019 "jen" 61,9 mld. USD

Letošní rozpočet byl sestaven do výše 272 mld. USD. V 09/2020 proběhla informace, že pro pandemii COVID-19 a výkyv ekonomik ve světě se rozpočet v tomto roce nenaplní se zadanými cíli ve Vizi 2030. Deficit se ale drží na uzdě proti mnoha státům jak v okolí, tak ve svetě a je v úrovni kolem 12 mld. USD.

V roce 2021 hodlá Saudská Arábie hospodařit s výdají nižšími proti roku 2020 o 7,5%, což po započtení vyšších příjmů udělá výsledných cca. 264 mld. USD.

Aramco, státní ropní společnost má taky problém vyplatit dividendy ve výši 75 mld. USD. Pokud by se tak stalo, tak by si firma musela půjčit na zajištění dostatku zdrojů na chod. O tom se prozatím nerozhodlo. To jen doplňuji pro utvoření závislosti na těžbě ropy a investicích ve státě. HDP se v roce 2021 očekává v úrovni 846 mld. USD. Úprava výdajové stránky rozpočtu nemá nabourat cíle Vize 2030 a dokonce má zajistit zrychlení některých cílů, které jsou letošním rokem zpomalené kvůli nejistotě co bude dál.

Rezervy státu neustále klesají; v roce 2014 v úrovni 700 mld. USD jsou v roce 2020 v úrovni 444 mld. USD. Centrální banka informovala, že minimum pro stabilitu měny je 300 mld. USD. To znamená, že KSA již nemá až tak velké možnosti pro extrémně velké plány v investování z pozice vlády. Je ovšem nutno zdůraznit, že rozpočty stagnují, protože část peněz jde do níže organizovaných celků a měst. A královská rodina taky očekává soukromé investice od dalších rodin a firem, které profitují z byznysu zde, což je nepochybně další potenciál v budování a proměně země.

Král: Salman bin Abd al-Aziz Al Saud
Korunní princ: Muhammad bin Salman bin Abdulaziz Al Saud (ten stojí za Vizí 2030 a reformuje KSA)

Mimojiné se vytlačuje zahraniční pracovní síla. Domácí obyvatelstvo by mělo pracovat a zapojuje se do pracovního režimu mnohem víc, než doposud i ženská část obyvatelstva. Až 49% obyvatelstva je mladší, než 29 let. To plyne i z růstu obyvatelstva, ale logickým důsledkem jsou vysoké investice do vzdělávání. Nové školy připravují obyvatelstvo pro novou Saudskou Arábii. Ve stávající chvíli Saudové tvoří 2/3 obyvatelstva. Celkem 90% jsou Arabové. Korunní princ omezil pravomoci náboženské policie.

DPH stoupla letos z 5% na 15%. Ruší se taky měsíční dávky kompenzující zvýšené životní náklady státním pracovníkům, což se dotklo 70% pracovní síly ve výši v propočtu asi 230€. Na druhou stranu vláda zavedla masivní sociální program pro lidi, které zasahuje COVID-19. Jde tedy o to, že vláda kompenzuje skutečné problémy a ubírá zbytečné výhody. Zda tyto výhody kdy obnoví je již nejisté.

Příjmy z prodeje ropy i nadále tvoří asi 80% příjmů všech rozpočtů v zemi. To číslo je i nadále enormní pro cíl, kde by tomu tak již nemělo být, ale na druhou stranu citelně kleslo proti dekádám do minulosti a je již zajištěn přechod k jiné struktuře hospodářství.

Korunní princ tlačí na reformy a změnu smýšlení, ale samozřejmě, chce udržet obvyklé tradice. Ale již není možné uvažovat tak, že stát bude mít enormní příjmy, enormní přebytky, že může vést války za desítky mld. USD, že může potopit kterokouliv menší zemi a "uplácet" jiné režimy pro úspěch v zahraniční politice pro vlastní cíle, protože tohle všechno stálo na vysokých zíscích z prodeje ropy. Ale samotné KSA začalo válku o cenu ropy, tuhle válku KSA vyhrálo (ztrácí všichni a nutí to všechny k dohodě, protože z hlediska kvantity těžby KSA navýšilo těžbu a jiní již nemohou, ale ztrácejí všichni (kromě konzumentů)), ale ceny ropy se propadají stejně a ty výdaje jsou opravdu enormní. A je k zamyšlení, že výdaje na armádu jsou v poměru k centrálnímu rozpočtu v tak velké výši. Armáda sloužila k ukázce síly v regionu, ale ty investice do zbraní neodpovídají těm výsledkům, a proto se KSA pozvolna stahuje. A to, že neodpovídají, to je jednoduše fakt. KSA nakupují zbraně za desítky až stovky mld. USD, hlavně ty z USA a jednoduše ty výsledky třeba v tom Jemenu jsou takřka mizivé. Na druhou stranu, na miliardách z KSA stojí 5-10% rozpočtů mnoha států světa (úvěry, ale i dary pro vlády&režimy kam má dosah třeba Islámská rozvojová banka). To si je nutno uvědomit, takže zase z tohoto pohledu je pro mnoho rodin a politiků, národů, KSA zárukou právě toho smýšlení, které má. A nepochybně je to stát, který ty peníze má. Tam stačí udělat několik změn a ty peníze najednou jsou na cokoliv a ono záleží jen od nastavení centrální linie vedoucí královské rodiny. Ta, když by se rozhodla, že tady bude i 100 tisíc km 4- a více pruhů, tak tady budou. Dálnice mají osvětlení, odpočívky, ČSPH, policii, veškerý servis atp., na to stačí těch 5000 km. Dualizované silnice budou "jen" o možné intenzitě provozu. Kapacita přepravy nákladu, tedy t/h a den potřebný pro rozvoj v daných osích a dopravu lidí do práce, škol a obsluhu cestovního ruchu. Na P.R. cestovního ruchu stát vynaložil v letech 19-20 opravdu velké peníze. A první turisti již mají tu čest tuto zemi navštívit. Pokud, v podstatě, turista nenaruší náboženské památky, tak se tady setká s přátelskými lidma. KSA navíc vede obyvatelstvo k tomu cíli, že vystaví muzea, atrakcie atp. pro všechny, ale nejlepším zdrojem je kapitál ze zahraničí v podobě toho cestovního ruchu. A je taky úvaha, že při cestování do náboženských center tito lidé "odbočí" jinam, kde zrekreují. A budou si to moct dovolit, protože se zvedá životní úroveň i jinde. A to jedno s druhým souvisí. Takže to nastavení rozvoje v KSA je důležité pro desítky států, respektivě pro cca. 1/4 planety. O to víc ho pak i pochopit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k výstavbě dálniční a dualizované silniční sítě

Do výše uvedeného souhrnu jsem to již psát nechtěl. Ty informace tady chybí z celkového pohledu na stát.

Typická dálnice v zemi. Index kvality patří k nejvyšším ve světě.
5bc751486a2fd.jpg
5bc751486a2fd.jpg (42.39 KiB) Zobrazeno 8438 x
Cestování po zemi: http://www.rwwwr.com/vb/t34516.html

Někde to předse jen nejde odpálením pohoří. Tohle je záběr do pohoří Asír v provincii Makkah; viz následující příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 75#p224075 .:
202008080549260419796736.jpg
202008080549260419796736.jpg (59.7 KiB) Zobrazeno 8438 x
Dualizace silnice vypadá často takhle:
mk94032_memo0082.jpg
mk94032_memo0082.jpg (36.83 KiB) Zobrazeno 8438 x
Pokud stávající silnice vyhovuje, tak se ponechá tak jak je a dle plánů se dostaví paralelně vedle další silnice. Je to s tím rozdílem, že třeba Brazílie přestavuje i původní silnici, tak Saúdové to prozatím nedělají. Upraví se třeba nájezdy a propojí v rámci křižovatek, ale nedělají větší zásahy, protože to prozatím provoz nevyžaduje. Nová silnice je ale širší a počítá se s obnovou původních silnic, takže bude kde "překlopit" provoz pro alespoň 3 JP. Záběr na provincii Bisha.

Seznam vícero dálnic a dualizovaných silnic: https://www.alriyadh.com/217789 v dobách dávnějších. Již tehdy se o Asiru psalo jako o těžce přístupném regionu. A již tehdy tady bylo pár tisíc km kvalitních dálnic.

Saudská Arábie hodlá dosáhnout hlavního cíle: "konektivita země" v nejlepší možné úrovni. Již nyní má v tomto hodnocení příčku, kterou již nepředběhne, ale již ji má na 2. místě, za USA. Nejde tedy ani tak o "kvalitu" z hlediska nějakých mega staveb, ale všechna centra jsou napojené na zpevněnou silniční síť. A do 2030 bude celý stát protkaný zkapacitněnými silnicemi a dálnicemi.

Za tím je velké usilí složité hierarchie od ministerstva dopravy po jednotlivá území. Odpovědnost se nese i za údržbu a pamatuje se na všechno. To, co se vyčítá této zemi je nyní poměrně slabé značení: chybí dopravní značky. Chybí orientační značky, ale i celkově je úroveň značení slabá i pro místní obyvatelstvo, které jede o několik provincií dál, tak může zabloudit. Ministerstvo se nyní snaží zadat jasná pravidla, jak značit jednotlivé cíle dle typů silnic, ať nenastane zmatek. Hierarchie je složitější již od začátku; ministerstvo má sekce pro plánování, výstavbu a tyto se dál člení a pak pro údržbu. A pak se stane, že část lidí se stará o údržbu tunelů a další o jejich výstavbu. Přitom pozice se prolínají. Ministerstvo dopravy navíc spolupracuje s ministerstvem cestovního ruchu a to pak samostatně zase s regiony, což znovu vytváří mírný chaos do organizování projektů dle jejich významu a důležitosti. Přitom se pak klade důraz na každý hlavní projekt. Těch jsou stovky, ale ve výsledku co projekt, tak to mnoho jednání, domluv a dohod kdo za co nese odpovědnost. A dohlédnout pak na jednotliké km není snadné. Tedy dostat se od plánů po výsledek je někdy obtížné, a proto taky korunní princ nařídil v roce 2018 zrychlit část projektů od plánů k zahájení realizace. A to z jednoduchého důvodu: nestačil by se naplnit cíl Vize 2030 a to bez silnic, kterými se umožní zásobovat potřebným materiálem všechno v zemi, není možné naplnit. S nějakými dopadovými studiemi se tady nikdo netrápí. Ale to jsme zpátky u toho problému, který jsem opsal výše a sice, že jak se znelíbi třeba nějaká křižovatka, silniční úsek nebo cokoliv a míra hněvu přesáhne hranici, tak se hledá vinník. Aneb proč se stane na nějaké nové dálnici těžká dopravní nehoda a kdo za ní může? Naštěstí (prý) prozatím vládne více rozumu než emocí a hledá se logický důvod; v KSA nemají rádi chybu systému (selhání plánů v praxi, selhání ministra dopravy, že nová stavba neslouží pro dobro věci), nemají rádi debatu jak změnit jakože nějakou chybu, protože tím se poukazuje na nedokonalost režimu a to tento režim nesnáší, takže se hledá chyba "jinde" a dle nálad veřejnosti se k tomu pak taky přistupuje, takže tady si nemůže být nikdy ničím nikdo jistý a již vůbec ne turista, i když se o to KSA snaží. Zda se jen snaží o "nahnání" peněz aneb opravdu i zmírní pravidla a záruky v byznysu bez ohledu na politiku z daných zemí a postará se o komfort "nevěřících", když tady budou cestovat masivně, tak to je prozatím ve hvězdách. Protože, pokud by nenastal propad ceny ropy, tak by se pravděpodobně jen tak najednou nic z tohoto dělat nezačalo. Doposud k tomu nebyl nejmenší důvod.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.11.2020 22:33:36, celkem upraveno 3 x.
Důvod: oprava údajů
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Playba
Příspěvky: 5
Registrován: 15.7.2017 13:49:10

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Playba »

Diaľničiar píše:extra příspěvek k výstavbě dálniční a dualizované silniční sítě

Někde to předse jen nejde odpálením pohoří.
Příloha 202008080549260419796736.jpg je dlouhodobě nedostupná.
Tohle je záběr do provincie Asír. 77 tis km2 obývá asi 2 mil. obyvatel. Majestátní hory, nádrže, ideální pro rozvoj cestovního ruchu.
Tahle fotka není z provincie Asir, ale z pohoří Asir. Provincie je Makkah, dálnice SA15 u Al-Hada, která klesá cca 1700 metrů z Taifu do Mekky. Scenérie i inženýring je TOP :ok: :o
FB_IMG_1606751920164.jpg
FB_IMG_1606751920164.jpg (210.95 KiB) Zobrazeno 8353 x
FB_IMG_1606751996547.jpg
FB_IMG_1606751996547.jpg (334.08 KiB) Zobrazeno 8353 x
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Opravím to, děkuju za další doplnění. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saudská Arábie znovu-otevírá přechod Jadeedah Arar, tedy tah do Iráku

*50 km tahu se modernizovalo
*jde o strategický průchod pro obě země z hlediska vzájemného spojení
*přechod byl otevřen 17.11.2020 a stalo se tak po více než 30 letech, co byl uzavřen
- důvodem uzavření byla invaze Iráku do Kuvajtu v roce 1990
- neformálně byl otevřen pro Iráčany, co se chtěli jít podívat do Měkky
*tah dostal 32 km betonových svodidel a 6 km ocelových svodidel
*namalovalo se zde a osadilo mnoho dopravního značení

Tento logistický uzel a napojovací tah byl součástí jak politických domluv s Irákem, tak Strategii KSA 2030 s cílem snížit závislost na ropě.

https://english.alarabiya.net/en/News/g ... own-Prince
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/ ... r-30-years
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak jak jsem psal v rámci shrnutí v 11/2020, tak doplním, že ačkoliv je tato země pořád jen mírně otevřená světu a to taky informačně, tak na konferenci pod záštitou Saudi Contractors Authority ( https://sca.sa/en ) s SABIC a Saudi Aramco odezněla informace, že Saudská Arábie hodlá urychlit modernizaci země a to především zrychlením realizace dopravních projektů a tedy využít jejich implementační proces od příprav mezi centrální vládou a regiony. Podpořit tento cíl má masivní rozpočet ve výši až neskutečných 160 mld. USD. :!:

Za tyto peníze se uskuteční v nejbližších letech 1000 projektů, které pomůžou upevnit budoucí rozvoj země. Debata proběhla v tzv. uskupení "Future Projects Forum". SCA mj. zastřešuje Vizi 2030.

V rámci dopravní infrastruktury má ta silniční status vysoké priority. Ale to jsem již opsal právě v tom shrnutí. Tohle jen na doplnění chybějící instituce a uvolněné částky peněz.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Nesma & Partners získavají zakázku za 320 mil. USD na upgrade Zápádní části okruhu hlavního města.

Budou zdemolovány 2 dálniční mosty a pro potřeby projektu se vytěží na 1,5 mil. m3 skal. Práce zahrnují nové tunelové úseky, sjezdy a mosty. Součástí těchto prací je i "přesun" dosavadních budov.

Investorem je Diriyah Gate Development Authority: https://www.dgda.gov.sa/home.aspx

Práce značí, že se zvedne turistický potenciál v této lokalitě a zmiznou kongesce v rámci povrchové dopravy v této části hlavního města.

Nesma je největší průmyslový a inženýrský koncern v tomto státě.

Tunelové sekce budou dlouhé 2,1 km, 4-6 jízdních pruhů a stejně tak pod úrovní země bude i velký kruhový objezd.

Hlavní mostní objekt zase překlene Park Hrdinů, veřejný prostor, kde se schází lidé.

Projekt je v souladu s Vizí 2030.

Jen pro upřesnění, tohle je 1 z 900 plánovaných investicí pro Diriyah tak, aby se z toho stal národní klenot a magnet pro turisty. Jsou zde vzácné historické památky a KSA se pomalu otevírá světu. Touto větší se začíná. Celkové výdaje se počítají na 60 mld. USD i s okolím.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě v roce 2018 se upravila MPR: https://saudigazette.com.sa/article/528690

zvýšení povolené rychlosti v roce 2018 ze 120 na 140 km/h na části "dálnic", viz článek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik páteřních aktualit:

V 11/2020 jsem uvedl charakteristiku KSA včetně silniční infrastruktury: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 34#p223934 .

I nadále je v KSA 5000 km dálnic. Počet dualizovaných silnic v provozu se zvedl na 12 tisíc km. Počet budovaných dualizací silnic je v počtu 44 tisíc km. Tedy, v provozu je dnes již 17 000 km zkapacitněných silnic dálničního typu nebo-li dálnic. Jsou to ovšem "jen" čísla.

V roce 2021 došlo k úpravě názvu a obsahu práce ministerstva dopravy. Dnes se jmenuje Ministerstvo dopravy a logistiky.

Na základě tendrovací dokumentace lze vždy spatřit rozsah mnoha projektů. Třeba v rámci hlavního města Rijád běží program, kterým se ve výsledku do roku 2030 (Vize) zlepší nebo postaví na 400 km silnic. :idea: Rozšíří a prodlouží se desítky km v rámci V a JV sekce okruhu. Postaví se celá řada nových MÚK, doprovozáných tunelovýma sekcema atd.

Pak lze spatřit občas i v médiích nová města v poušti. Menší, tzv. "na zkoušku", ale plně funkční, které se ale staví pro obří velkoměsta "Budoucí KSA". To samo o sobě jsou mega projekty, které se tady připravují a nepochybně budou stavět. Tady totiž cena nehraje prakticky význam. Tady je důležité pouze to, jestli ten plán lze uskutečnit. Pokud ne, tak se nezačne, aby nevznikla národní blamáž. Režim nesnáší kritiku neschopnosti.

Informací do světa není mnoho zpřístupňováno, což je dáno celkovou vládou a tradicemi. V rámci polostrova se rozhodně Katar, Omán, SAE umí "prodat lépe". KSA se proto chtějí profilovat jako logistická velmoc. Je zde velká spotřeba, může být i část produkce a pro celý polostrov chtějí vybudovat tuto pověst. I tato činnost stojí na komplexním vnímání infrastruktury. Meziročně se zvedají se t- v přístavech atp. Lze ale říct, že bez zesílení logistiky nemůže KSA vystavět řadu projektů, které připravuje. Jináč řečeno, ten potenciál je tak velký a slibný, že spolyká veškeré kapacity širšího regionu, a i proto se snaží KSA ukázat, že logistika nebude problémem.

Tady je klikací mapa silničních projektů dle regionů: https://mot.gov.sa/ar/TransportSystem/T ... fault.aspx

Technické regulace: https://mot.gov.sa/ar/TransportSystem/T ... fault.aspx

Údržba silnic: https://mot.gov.sa/ar/TransportSystem/T ... nance.aspx

Tato kapitola je daná tím, že KSA z pozice ministerstva uzavírá kontrakty na 3 roky s firmama, které se o vybrané silnice starají. Těch kontraktů je 100+. Je upraveno, o co se mají starat a cenové kalkulkace se realizují i za chodu. Dle poškození a dle smlouvy. Ministerstvo každým rokem vyhodnocuje na komplexní prohlídce stav silniční sítě.

Co by rádo KSA v roce 2030 dosáhlo v rámci silniční infrastruktury a dopravy:

*snížení počtu dopravních nehod o 50%
*TOP10 kvalita vozovek a sjízdnost silnic
- definice propojení sídel
*TOP10 index logistické infrastruktury z pohledu výkonu

Dálnice, rychlostní silnice a vůbec silnice jsou ty druhy infrastruktury, které jsou součástí rozvoje. Kontinuálně a systematicky se staví a rozšiřují. Adept na mnohem větší investice jsou železnice a nová obří letiště a přístavy. Nedá se jednoznačně určovat, že silniční infrastruktura má největší těžiště na rozvoji. Je "jen" jeho přirozenou součástí.

Roční investiční výdaje do dopravní infrastruktury jsou v KSA asi 20 mld. USD. To jen pro tu představu. I zde jsou ale regiony, jsou zde regionální městská centra a ty mají další společné aktivity. Tedy není to tak, že tohle je celková částka. Je ale zřejmě dominantní.

Hospodářský výhled:

Letošním rokem HDP roste v tempu 8% a více. V dalších letech se očekává významné snížení tohoto čísla.
Koncem tohoto roku má mít KSA nejvyšší 9- roční přebytek a sice +6,8% HDP.
Diverzifikace ekonomiky nenapředuje dle stanovených cílů.

KSA není imunní proti inflaci. Vyšší než očekávané ceny energií by se mohly promítnout do cen neenergetických, zejména potravin, a prodloužit tak problémy spojené s nedostatkem potravin a ovlivnit inflaci i v dalších letech v těchto komoditách. Obzvláště, když se prodlouží příčina problémů.

Již dnes a o tom se málo ví, zápasí KSA s nedostatkem vody. Většina měst má vodu z dálkových zdrojů. Tato aktivita do budoucna nebude levná, jakmile se ty energetické zdroje budou snižovat. Z betonu ani oceli se ještě nikdo nenasytil. To je ten rozdíl vnímání rozvoje na polostrově, kde se sice taky staví silnice, ale vedle nich nové konzervárny, závody na zpracování potravin, farmy atd. (Omán, Katar). Nemluvě o nevyhnutnosti diverzifikace ekonomiky.

KSA si stanovilo základní cíle pro rozvoj. A spoléhá přitom ze všech nejvíce právě na ropu a ropní průmysl.

Výhled do 2023:

Výhled do roku 2023 je, že i v tomto roce bude KSA hospodařit s přebytkem asi 2,5 mld. USD. (0,2% HDP)
Celkové výdaje pro rok 2023 mají být ve výši 296 miliard dolarů.
HDP má mít růst o +3,1%.

Saúdská Arábie podle místní investiční banky Al Rajhi Capital počítá s ropou Brent na příští rok kolem 76 dolarů za barel.

„V roce 2023 se domníváme, že příjmy z ropy by mohly dosáhnout 754 miliard rijálů a příjmy z neropných produktů 417 miliard rijálů,“ řekl Mazen Al Sudairi, vedoucí výzkumu v Al Rajhi Capital.

Na obranu se má v dalším roce vyčlenit částka 52 mld. USD. Celkově se má pohybovat do 2030 v rozmezí 50-80 mld. tak, aby se obrana KSA stala moderní s cílem uchránit všechny její zájmy. (v 2019-2020 výdaje na obranu klesají pro snížení cen ropy a i proto KSA změnila částečně agresivní politiku v Jemenu)


How Riyadh plans to become one of the world's biggest city economies
https://careers.snclavalin.com/blogs/20 ... ty-economy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Silné bleskové záplavy udeřily v západních částech Saúdské Arábie po přívalových deštích 24. listopadu 2022. Město Jeddah v provincii Mekka zaznamenalo 179 mm srážek za 6 hodin. Nejméně 2 oběti na životech byly hlášeny v důsledku povodní ve městě.



Podle údajů Světové meteorologické organizace (WMO) je průměrný úhrn srážek za listopad ve městě 23 mm. Průměrný roční úhrn srážek je 55,6 mm.

Obrázek

Zaplavené ulice způsobily zmatek ve městě Jeddah v provincii Mekka 24. listopadu. K vyproštění řidičů a odstranění uvízlých vozidel byla přivolána policie a civilní ochrana. Lety byly zpožděny na mezinárodním letišti King Abdulaziz a několik domů zůstalo bez elektřiny. Úřady uzavřely školy a univerzity v postižených oblastech provincie.

V prohlášení vláda provincie Mekka uvedla, že při záplavách v Džiddě zemřeli 2 lidé, a vyzvala obyvatele, aby zůstali uvnitř, pokud to nebudou naléhavé potřeby.

tah Al-Hada byl otevřen:
Obrázek

Saúdskoarabské národní centrum pro meteorologii uvedlo, že město Džidda zaznamenalo 24. listopadu mezi 8:00 a 14:00 179 mm srážek. Úhrn převýšil množství srážek zaznamenané v roce 2009, kdy při bleskových povodních ve městě zemřelo přes 120 lidí. Dne 25. listopadu 2009 spadlo za 4 hodiny asi 90 mm srážek.

Silný déšť zasáhl i oblasti sousední provincie Medina. Civilní obrana Saudské Arábie uvedla, že záchranné týmy zachránily 5 lidí poté, co povodeň smetla vozidlo ve venkovské oblasti Mediny.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

hezké silniční fotosety z KSA:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -182635285
a pokračuje to dál pod tím na skoro celé straně

stejně tak další strana: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 915/page-6
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saúdskoarabský veřejný investiční fond (PIF) vykázal loni ztrátu z investičních aktivit ve výši přibližně 11 miliard dolarů ve srovnání se ziskem 19 miliard dolarů v roce 2021, uvedla v úterý agentura Bloomberg s odkazem na zveřejněné účty investičního fondu.

Ztráta, kterou lze připsat vlastníkovi PIF, činila v roce 2022 36,6 miliardy riyalů (9,8 miliardy dolarů), což je pokles ze zisku 81,8 miliardy riyalů, uvádí zpráva.

Celková aktiva PIF vzrostla na zhruba 778 miliard USD z 676 miliard USD. Půjčka fondu dosáhla na konci loňského roku 85 miliard dolarů. Získala 5,5 miliardy dolarů z prodeje třídílných zelených dluhopisů na začátku tohoto roku.

https://www.zawya.com/wealth/wealth-man ... 2-nvthj1z0
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saúdskoarabský korunní princ Mohammed bin Salman se pustil do kampaně za transformaci image země

Mnohomiliardová vize Mohammeda bin Salmána na transformaci ekonomiky Saúdské Arábie je ohrožena, protože náklady bank na půjčky rekordně stoupají ... Rychlé zvýšení úrokových sazeb v USA ohrožuje "zrcadlové městoK a další extravagantní projekty.

KSA potřebuje stabiliní dodávky obilí, potravin a lepší příjmy ve smyslu plánovaných z prodejů ropy. I proto došlo znovu ke snížení těžby ropy, aby se zastavil propad cen ropy. KSA nechce vysloveně vysoké ceny, ale potřebuje udržet stejné příjmy. Této politici rozumí všichni stejně smýšlající.

Země stejně tak investuje do alternativních zdrojů. Potřebuje více vyvážet do budoucna a snížit vlastníí uhlíkovou stopu.

KSA k 05/2023 informovalo, že rozpočet Saúdské Arábie sklouzává do deficitu, jak se výdaje zrychlují. :idea:

Saúdská Arábie vykázala v prvním čtvrtletí roku deficit 2,91 miliardy riyalů (770 milionů dolarů), protože vláda zvýšila výdaje na platy a projekty ekonomické diverzifikace.

Vládní příjmy v prvním čtvrtletí vzrostly díky vyšším neropným příjmům, ale podle rozpočtové zprávy ministerstva financí byly překonány téměř 30% nárůstem výdajů. Vláda si zachovává velkou schopnost pokračovat v expanzivní fiskální politice a uvažovat o urychlení projektů.

Vize 2030 neodpovídá dnešním potřebám KSA. V dopravní části je expanze značná, ale je jen předvojem dalšího rozvoje území.

Črtá se nadstavba do 2040 - 2050, ale v dnešní turbulentní době chce KSA dosáhnout splnění cílů pro 2030.

Projektovaný dluh pro letošní rok je pak v úrovni asi 25% HDP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saúdskoarabský korunní princ, kterému je pouhých 37 let, se chce zapsat do historie
  • Muhammad ibn Salman ibn Abd al-Aziz al-Saud (MBS) bude brzy, možná velmi brzy, králem Saúdské Arábie. Jeho otci, králi Salmánovi, bude brzy 88. Předchůdce krále Salmána zemřel ve věku 90 let, ale předchůdci jeho předchůdce se většinou nedožili 80 let. Až bude položena koruna na jeho hlavu, bude MBS nejmladším králem Saúdské Arábie. Vzhledem k průměrné délce života rodu Saúdů lze předpokládat, že bude mít 40 nebo dokonce 50 let na vládu.
USA se ocitnou v situaci, kdy si musí naklonit začínajícího diktátora, který vidí v čínském Si Ťin-pchingovi vzor a přítele.

Kdo chce číst dál, tak zde je pokračování v mnoha souvislostech: https://en.globes.co.il/en/article-just ... 1001455095
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“