Saudská Arábie

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

sa-flag.gif
sa-flag.gif (683 bajtů) Zobrazeno 33590 x
sa-map.gif
sa-map.gif (13.51 KiB) Zobrazeno 33589 x
Rozloha: cca. 2 150 000 km2
Počet obyvatel: cca. 35 mil.
Hlavní město: Rijád (s okolím cca. 7,7 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.11.2022 12:30:33, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav k 1.1.2007:

Infrastruktura je značně rozvinuta a její rozvoj dále rychle pokračuje. V zemi je více než 70 tis. km zpevněných cest, z toho více než 48 tis. km asfaltových silnic, z toho 4 tis. km převážně velmi kvalitních dálnic a rychlostních silnic. Dálniční infrastruktura je rovněž rozvinutá, čerpací stanice, motely, motoresty, obchody jsou hustě rozmístěny zejména u větších sídel, v případě motelů a motorestů je nutno počítat s podstatně nižším standardem, než je obvyklý v evropských zemích. Není obvyklé, že se řidič u čerpací stanice obsluhuje sám, až na výjimky je vždy k dispozici obsluha, účet je předkládán pouze na vyžádání.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.11.2020 12:15:50, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od martin »

Až na jeden drobný fakt, víza. Slyšel jsem, že je téměř nemožné je získat. Saudská Arábie spolu se Severní Koreou patří k nejuzavřenějším zemím světa.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

martin píše:Až na jeden drobný fakt, víza. Slyšel jsem, že je téměř nemožné je získat. Saudská Arábie spolu se Severní Koreou patří k nejuzavřenějším zemím světa.
Až tam jede člověk pracovat, není to problém.
Taky to není problém, jestli zdůvodní, že chce vidět pobožné památky.

Ale tak jako pro ostatní arabské země, tak i zde platí, že nesmíte mít v pasu izraelské razítko ... :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní město Rijád
Riyadh-778757.jpg
Riyadh-778757.jpg (35.44 KiB) Zobrazeno 33590 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Standa »

Tak náboženské památky bych neriskoval, to by mohlo skončit konverzí. To se před pár lety skutečně stalo italskému velvyslanci, který se chtěl mocí mermo podívat do Mekky, ignoroval zákazy vjezdu nevěřícím na dálnici a byl následně odchycen policií. Nepomohla ani diplomatická imunita, musel konvertovat, jinak by skončil ve vězení (zda došlo rovnou na místě i k obřízce není známo). Saúdové samozřejmě tomuto kulturně-náboženskému úspěchu dodali náležitou publicitu, což se zase nelíbilo Itálii a nešťastný velvyslanec byl odvolán.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Standa píše:Tak náboženské památky bych neriskoval, to by mohlo skončit konverzí. To se před pár lety skutečně stalo italskému velvyslanci, který se chtěl mocí mermo podívat do Mekky, ignoroval zákazy vjezdu nevěřícím na dálnici a byl následně odchycen policií. Nepomohla ani diplomatická imunita, musel konvertovat, jinak by skončil ve vězení (zda došlo rovnou na místě i k obřízce není známo). Saúdové samozřejmě tomuto kulturně-náboženskému úspěchu dodali náležitou publicitu, což se zase nelíbilo Itálii a nešťastný velvyslanec byl odvolán.
jestvuje na tohle nějaký odkaz :?:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Standa »

Diaľničiar píše:jestvuje na tohle nějaký odkaz :?:
Obávám se, že na internetu ne, ale mám tu historku od celkem důvěryhodných známých a odpovídá i jiným informacím o Saudii. Například pro získání pracovního víza musí žadatel podepsat souhlas s respektováním saúdských zákonů včetně případných rozsudků, což zahrnuje i trest smrti.

Ale nechci nikoho strašit, určitě ta země stojí za návštěvu a sám bych se tam rád jednou vypravil, jen nabádám k opatrnosti a ověřování si dopředu, kam se tam může jezdit, co se tam může fotit a tak. Třeba ženy by měly chodit zahalené a neměly by řídit auto - někdo si to riskne a projde mu to, někdo může mít konflikt s náboženskou policií. Jinak informace o vízech (i dalších podmínkách) se dají určitě zjistit na saúdském velvyslanectví v Praze, rozhodně bych tam před cestou zašel. Možná, že už dnes stačí pro získání víza pozvání, které zařídí tamní hotel (takhle to funguje třeba v Ománu).
slimmer
Příspěvky: 26
Registrován: 14.3.2009 15:04:55

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od slimmer »

Standa píše:Možná, že už dnes stačí pro získání víza pozvání, které zařídí tamní hotel (takhle to funguje třeba v Ománu).
Jen drobne OT upresneni - pro obcany CR neni potreba pro vstup do Omanu zadne pozvani, turisticke vizum se udeluje na hranicich/letistich, myslim ze stoji 20USD/7 rialu. Pozvani je potreba do UAE, na zaklade pozvani od tamniho hotelu clovek obdrzi vizum, myslim ze to stoji 30USD/120 dirhamu. Saudi zadna turisticka viza nevydava.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Standa »

slimmer píše:
Standa píše:Možná, že už dnes stačí pro získání víza pozvání, které zařídí tamní hotel (takhle to funguje třeba v Ománu).
Jen drobne OT upresneni - pro obcany CR neni potreba pro vstup do Omanu zadne pozvani, turisticke vizum se udeluje na hranicich/letistich, myslim ze stoji 20USD/7 rialu. Pozvani je potreba do UAE, na zaklade pozvani od tamniho hotelu clovek obdrzi vizum, myslim ze to stoji 30USD/120 dirhamu. Saudi zadna turisticka viza nevydava.
Díky za opravu, měl jsem napsat, že takhle to fungovalo v Ománu před deseti lety - hotel na základě rezervace objednal na letišti vízum a poslal nám potvrzující fax (kde ty časy jsou :) ), bez kterého by nás nepustili do letadla - oficiálně se tomu říkalo "pozvání od hotelu". Z toho vyplývá důrazné poučení pro cestovatele: u těchto exotičtějších zemí ověřujte aktuální stav na příslušných velvyslanectvích!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Nechci se zde přít. ;) Ale já když někde jedu, tak si nastuduji co mohu a co nikoliv. Týká se to nejen focení, ale hlavně řídění, když tedy jedu autem a neletím letadlem. ;)

Já totiž pokud vím, tak dotyčný velvyslanec vjel na dálnicu "non-moslim" na hraničním průchodu a to se opravdu nesmí (hraniční prúchod při změně vnitřní samosprávní hranice). Když je jasně 4+4 a na jednom z pruhů je "non-moslim", kde je vybavování dluhší, pak ale když moslim nejsem, tak nejedu na daný pruh. Protože zde nešlo o státní hranici. Nemluvě o tom, co mu našli v kufru - alkohol. :idea: ... je to velvyslanec, neměli právo ho kontrolovat, ale na druhou stranu porušil vnitřní zákony a měli podezření, které vyšlo najevo. Pak taky krátil daně samotné země, kterou zastupoval - velvyslanectví jsou oslobozeny od daní - a on přepsal na velvyslanectvo různé podnikatelské aktivity.

Ja netvrdím, že cestovat do S. Arábii je jednoduché anebo totálně bez problémů, ale je taký lží, že to není možné/jednoduché/pouze s problémama. ... To pak i v USA množství cizinců dojde o řidičák, protože nebyli schopni zastavit na STOP-ce. :shock: Tam je to zas nekompromistnost policie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Standa »

Diaľničiar píše: ...Já totiž pokud vím, tak dotyčný velvyslanec vjel na dálnicu "non-moslim" na hraničním prúchodu
- tady asi má být "moslim", nepletu-li se.

Jinak díky za zajímavé informace, ono se to úplně nevylučuje s tím, co jsem slyšel já (k tomu najetí na "špatnou" dálnici snad mělo dojít právě v okolí Mekky, kde se oddělují příjezdy do zakázané oblasti - kdysi jsem měl v ruce autoatlas Saudie, kde ty oblasti byly pěkně vyznačeny). O alkoholu v kufru při tomto incidentu jsem nevěděl (to už je opravdu :roll: ). Drobné čachry s DPH jsou zpravidla mlčky přehlíženy, dokud není jiný průšvih, potom se to samozřejmě nasčítá. Ono skutečně málokdy dojde k odvolání velvyslance jen kvůli jednomu pochybení a tenhle asi hodně zkoušel, co mu ještě projde... S tou konverzí na Islám mohl klidně přijít sám (to mě před tím nenapadlo), když si myslel, že se z toho nějak vykecá, nebo někdo ze saúdské strany vyložil najetí na "moslim" dálnici jako jasnou deklaraci konverze a náležitě to medializoval. Každopádně, nebýt velvyslanec, skončil by asi mnohem hůř!

Zkušený a zodpovědný cestovatel samozřejmě může celkem bez rizika navštívit i takovou Saudii, ale rozhodně bych se tam nesnažil navštívit památky, jejichž návštěva je podmíněna přijetím Islámu, to se bere dost vážně. Mimochodem, před asi 10 lety jsem byl pár dní v Ománu, moc se mi tam líbilo a naplánoval jsem si jednou se tam vypravit autem (právě přes Saudii), tehdy jsem zjistil i tu informaci o relativně dostupných tranzitních vízech s velmi slušnými limity na průjezd (vzhledem ke kvalitě dálnic). Momentálně to moc nevypadá na realizaci, ale snad jednou...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

to Standa: ano, myslel jsem to naopak. ;) ... :arrow:

A pak taky oddělení pruhů na moslimské a nemoslimské při měste Mekka :arrow: http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=667

A ještě jen pro zajímavost: Dálnice do města Jeddah :arrow: http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=668 - běžně by se udělal tunel, zde odtrhli skálu :shock: .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav silniční infrastruktury k 1.1.2009:

Od roku 2005 byl zaznamenaný prudký nárust silniční dopravy, které přestala postačovat stávající silniční síť. Investice do rozvoje průmyslu (především do nových energetických sítí), ale taktéž znásobení polnohospodářské produkce umožnili růst všech měst a především kolem hlavního města začali být běžné dennodenní kongesce.

Vláda se v roce 2006 rozhodla, že během 3 let se musejí hlavní silniční tahy od hlavního města na ostatní města v zemi přebudovat ze standardních silnic na rychlostní silnice a stávající rychlostní silnice se musí přestavět na 2x4 pruhové dálnice s veškerou infrastrukturou.

Země má nyní 226.000 km silnic, z čeho 184.000 km silnic je se zpevněným povrchem, přičem dominuje asfalt. Země má cca. 5.000 km dálnic a rychlostních silnic, přičem dalších téměř 800 km dálnic a rychlostních silnic je ve výstavbě. Země také připravuje výstavbu dalších 15.000 km silnic.

Hlavní dálniční tahy:
Dammam - Abu Hadriya - Ras Tanura Highway (257 km)
Khaybar - Al Ola Highway (175 km)
Mekka - Madinah Al Munawarah Highway (421 km)
Rijád - Dammam Highway (383 km)
Rijád - Sedir - al Qasim Highway (317 km)
Rijád - Taif Highway (750 km)
Taif - Abha-Gizan Highway (750 km)
Medina - Tabuk Highway (680 km)
Jeddah - Al Leith - Jizan Highway (775 km)
Jeddah - Mekka Highway (80 km)

Je to celkem téměř 4.600 km dálnic s nejvyšším státním významem. Cílem je stavět do r. 2012 dalších asi 700 km a propojit tak další města a prodloužit dálnice i směrem na další regiony.

Země nyní staví cca. 420 km rychlostních silnic, které budou tvořit významní ring-roads, tedy silniční okruhy kolem všech významních měst v zemi. Společně s tímto projektem začatým v roce 2008 (plán dokončení je v roce 2012) se přestavují silniční sítě v rámci těchto měst tak, aby se odlehčili centra a zrychlili průjezdy městama.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Údaje k 1.1.2011

V zemi je 58.000 km dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Dalších 19.000 km je ve výstavbě. Dále je zde 135.000 km zpevněných farmářských silnic.

V zemi je celkem 7.125 km dálnic a rychlostních silnic (silniční okruhy).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 23. dubna 2012 na svém každotýdenním zasedání schválil saúdský kabinet pod vedením krále Abdulláha dlouho očekávané zavedení veřejné dopravy do velkých měst v Saúdské v Arábii. Městská doprava má být nejprve zavedena v Rijádu, a pokud se osvědčí, tak i v dalších městech, zejména v Džiddě.

Doba realizace byla stanovena na dobu 4 let.

Zavedení městské dopravy do Rijádu má být uskutečněno pomocí autobusů a vlaků (povrchové metro na pylonech), obdobně jako v Dubaji. V Džiddě se uvažuje i o zavedení tramvajové dopravy.

Vláda přistoupila k tomuto rozhodnutí s ohledem na stále narůstající dopravní kolapsy ve velkých saúdských městech, zejména v Rijádu. Otázkou zůstávána, zda v souvislosti se zavedením městské veřejné dopravy nedojde i k současnému zvýšení ceny pohonných hmot, aby se tato doprava stala atraktivní v porovnání s automobily či taxíky, které používají i lidé s nejnižšími příjmy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Masivní investice do dopravní infrastruktury jsou součástí 5-letého plánu zahájeného v roce 2009 na výstavbu a rozvoj země. Hodnota plánu je 400 mld. USD a je financován z ropy. Největší částka směruje právě do dopravy: nové dálnice, rychlostní silnice (silniční okruhy), metro a nové autobusy.

Doposud zde metro nikde nestojí. Ale již se připravuje realizace do 3 měst: Rijád, Džidda, Mekka. Metro do města Džidda (2. největší město) bude stát 9,3 mld. USD a bude mít 3 linky o celkové délce 108 km a 46 stanic.

Posvětná Mekka dostala nedávno od vlády program pro zlepšení dopravy ve městě s celkovým rozpočtem 16,5 mld. USD. Postaví se m.j. metro v rozsahu 182 km a obnoví se většina vozového parku pro autobusy.

Rijád je město, které pokročilo s realizací výběru zhotovitele pro výstavbu metra. Jsou zde již jen 4 konzorcia.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda Saúdské Arábie dne 29. prosince 2012 schválila rozpočet království na rok 2013. Jedná se o další expanzivní rozpočet s rekordními výdaji.

Z pohledu rezortního zaměření výdajové alokace největší podíl činí výdaje na vzdělání (54,4 mld. USD). Výdaje zahrnují zejména financování 539 nových škol a uvedení do provozu 1900 rozpracovaných projektů škol a oprav 2000 stávajících škol. Dále dokončení 15 nových univerzit. Významnou částí rozpočtu je i King Abdullah Scolarship Program, na základě kterého cca 120 tis. studentů studuje na vysokých školách v zahraničí (zejména USA a GB).

Druhou největší výdajovou oblastí rozpočtu je zdravotnictví a sociální rozvoj (26,7 mld. USD). Nové projekty v této oblasti zahrnují výstavbu 5 zdravotních měst, 19 nových nemocnic a zdravotních středisek a uvedení do provozu 102 rozpracovaných projektů. Sociální projekty zahrnují výstavbu 20 nových sportovních středisek a 15 sociálních a rehabilitačních středisek.

Třetí největší položkou jsou výdaje na dopravu a telekomunikace (17,3 mld. USD). Nové projekty zahrnují zejména výstavbu 3 700 km nových silnic, projektování dalších 1 500 km silnic, modernizaci přístavů a pokračující projekty výstavby nových železnic.

Zdroj: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 10.7. se odevzdal do provozu poslední úsek 3. Ring Road kolem Makkah v délce 6,8 km. Výstavba trvala 7 let, opozdila se o 2 roky. Nyní je již tento bypass kompletní.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.3.2016 12:53:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Království Saudské Arábie (KSA) je největším stavebním trhem z okolních zemí a ty všechny dohromady nemají tolik projektů ve výstavbě a se zahájením do výstavby jako má právě KSA. Stavebnictví se na celkovém HDP podílí asi 6% a meziročně za poslední 4 roky roste o 8-10%.

Celková výše plánovaných projektů činí 790 mld. USD, z toho do r. 2020 mají být kontrahovány projekty za cca 500 mld. USD. Z těchto peněz je:

*180 mld. USD vyčleněno na výstavbu 4 mil. bytů
*133 mld. USD půjde na energetické projekty
*53 mld. USD do projektů vodního hospodářství
*16 mld. USD na výstavbu nemocnic a zdravotních zařízení
*desítky miliard jsou též vyčleněny na projekty dopravní infrastruktury (metro Rijád, Mekka, Džidda, cca. 2.000 km nových železničních tratí, tisíce km nových silnic, nová dopravní řešení velkých měst, rekonstrukce letišť a rozšiřování přístavů)

Metro v hlavním městě Rijád, o kterém jsem zde psal jak pokračuje příprava se již staví. Celkem jde o investici za 22 mld. USD, přičemž 1/3 spadá pod FCC a Alstom, další části pod Bechtel a Ansaldo. Rychlodráha Mekka - Medina se staví rovněž v nákladech 6 mld. USD.

Vláda nezapomíná ani na chudé, od 2011 do 2016 se realizuje výstavba 500.000 sociálních bytů (celkem v zemi chybí 1,2 mil. bytů) v nákladech 67 mld. USD. V zemi je 30% obyvatel ve věku mezi 15 a 30 let, takže poptávka po bytech a lepší dopravě bude mít stoupající tendenci.

Investice do silnic, rýchlostních silnic, dálnic a dálniční infrastruktury dosahují od roku 2005 do roku 2015 v návaznosti do roku 2020 neuvěřitelných částek a jsou to již řádově stovky mld. USD. Vláda postavila za horizont 10 let tolik dálnic, co předtím bylo k dispozici, zároveň starší úseky opravila, osvětlila a rozšířila. Postavilo se mnoho velikých okruhů kolem větších měst. Staví se zcela nové silnice napříč celou krajinou, staví se nové asfaltové komunikace tam, kde byla dlouhá desetiletí nanejvýš štěrkové silnice.

Investice do silniční infrastruktury pokračují, ale KSA začíná poslední roky již stavět nové železniční tratě rovněž napříč celou zemí. To se ani nedá všechno rozepisovat. Stávající síť má délku kolem 2,5 tis. km, ale staví se zcela nové tratě dlouhé stovky km za mnoho mld. USD a připravují se dlouhé tepny, třeba V-Z spojení v délce 1.061 km za 9 mld. USD mezi Rijádem a Džiddou, které bude navazovat na spojení Rijád-Dammám (to se má postupně rehabilitovat na rychlotrať) a vytvoří tzv. "Land Bridge" pro přepravu nákladu z Perského zálivu na pobřeží Rudého moře. Z Dammámu bude spojení prodlouženo až do Jubailu.

Zdroj: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Hospodaření SA:

*za rok 2015 rekordní deficit 367 mld. rijálů, tedy asi 15% HDP (původní odhad byl 145 mld.)
*za rok 2015 dosáhnou výdaje 975 mld. rijálů (původní plán 860 mld.), za nárůstem jsou odměny státním zaměstnancům při změně vládce země
*za rok 2015 budou příjmy na úrovni 608 mld. rijálů (plán byl 715 mld.)

Saudská Arábie se rokem 2015 absolutně nijak nepřipravila na nízké ceny ropy. Nemusela se.

*v roce 2016 klesne deficit na 326 mld. rijálů a to především přes nárůst příjmů
*v roce 2016 klesnou výdaje na 840 mld. rijálů (omezí se sociální program na dotace cen energií), co je ale zajímavé, že klesnou i příjmy a to na 514 mld.

V roce 2016 stoupne cena benzínu téměř o 50% a to z 0,15 € na 0,22 €. Dále se zníží dotace na vodu a elektrickou energii. Cena 95 okt. benzínu se mění již od úterý z 0,6 rialu na 0,9 rialu za 1l.

Vláda připravuje i několik dalších strukturálnich hospodářských reforem včetně privatizace několika odvětví. Levná ropa tak může být i záminkou pro vynucení si reforem v zemi s poukázaním na to, co by se stalo, kdyby stát ty příjmy neměl dlouhodobě.

Saudská Arábie má obrovské zdroje a rezervy na vykrývání nedostatku peněz ve státním rozpočtě, zároveň ale ve velikém utrácí na veškerou infrastrukturu, armádu a na rozsáhlé sociální programy. Aktuálně vede i války; proti ISIL a v Jemenu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Ekonomické problémy a masivní propouštění u Saudi Binladen Group v Rijádu

1. 5. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

Poté, co v září 2015 došlo k masivně publikované tragédii pádu jeřábu na poutníky v Mekce, při níž jich zahynulo 107, se poprvé objevily v saúdském tisku zprávy o stavebním gigantu Saudi Binladen Group.

Podle saúdského tisku byla shledána firma za výše uvedené neštěstí vinna a byly za to na ni uvaleny restrikce. Poslední zprávy hovoří o tom, že skupina bude v nejbližší době propouštět zhruba 50.000 zahraničních zaměstnanců (zejm. inženýry, předáky, montéry ocelových konstrukcí, tesaře, svářeče).

Propouštění zaměstnanci dostali podle dostupných zpráv čtyři možnosti dalšího postupu: i) zůstat doma (Pozn. ZÚ: míní se v SAU) bez výplaty, ii) podat výpověď a sehnat si práci u jiných zaměstnavatelů v SAU, iii) pokusit se o převedení na jiné projekty skupiny v SAU a iv) opustit SAU na tzv. final exit.

Firma, která v Saúdské Arábii dříve realizovala mnoho významných infrastrukturních projektů (letiště, tunely, dálnice, mosty, mrakodrapy) podle slov zaměstnanců uvádí řadu důvodů pro takovéto masivní propouštění. Prvním jsou již uvedené vládní restrikce, dalšími jsou změny v pracovním právu, postupné dokončení některých projektů (mj. Hodinová věž a rozšíření Velké mešity v Mekce, ke konci se chýlí též projekt kolovacího prostoru kolem Kaaby tamtéž) a v neposlední řadě byla podle výpovědí zasvěcených též odložení realizace či zakonzervování řady schválených projektů (např. King Abdullah Financial City v Rijádu). Podle dostupných zpráv rovněž řada subkontraktorů nedostává od skupiny řádně uhrazeny kontrahované zakázky, což se týká mj. projektu rozšíření džiddského letiště (King Abdulaziz International Airport).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Rijádu (Saúdská Arábie).

https://www.mzv.cz/riyadh/cz/obchod_a_e ... sivni.html


Saudská Arábie financuje vysoké vládní výdaje i nadále z rezerv, které má k dispozici do roku 2014 (včetně), které byly na úrovni více jak 700 mld. USD. Za rok 2015 a i v tomto roce se z nich použijí finance na vyrovnání schodků, ovšem i na válku s Jemenem. Reálně vláda ohlašuje privatizaci státních podniků, utlumuje v malé míře některé infrastrukturní projekty a dokonce se začíná omeškávat s platbami. V zemi stoupla za rok 2015 o 1% nezaměstnanost a na rok 2016 se odhaduje její míra na úrovni 12%. Nejvyšší výdaje budou směrovány na obranu a na vzdělání v téměř stejné částce dohromady 100 mld. USD. Podíl stavebnictví, ale i dopravy dlouhodobě nepatrně klesá na celkovém HDP, ovšem zde je nutno dodat, že je to ropní země s enormní produkcí, takže i 5% údaj pro stavebnictví a stejně tak pro dopravu jsou enormní částky. Obyvatelstvo začíná letošním rokem reálně pociťovat zdražování: nárůst benzínu o 50% (již zde ve vláknu zmíněno), ovšem snižují se dotace na vodu a elektrickou energii a připravuje se zavedení DPH. Mnoho místních analytiků je dokonce přesedčeno, že záměrné snížení cen ropy je vyvoláno i proto, aby byla země reformovaná, aby se více otevřela světu a aby se část obyvatelstva podílela na chodu státu. Stejně tak je fakt, že královská rodina má více jak 3.000 členů a náklady jen na její chod jsou neúměrně vysoké (podílejí se na celém chodu země, takže mají přímé zakázky a tedy i provize).

Zdroj: http://www.businessinfo.cz
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.11.2020 12:26:55, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

V polovině únoru se v regionu na JZ přehnal tak inzenzivní déšť, že způsobil lokální povodně. Za 24h spadlo tolik srážek kolik běžně spadne za 3 měsíce.



Dammam, hlavní město východní provincie: tam bylo 18 lidí zraněno pro vykolejení vlaku.
Region Asir: tam 1 člověk zemřel a 10 bylo zraněno.
Město Abha na jihu země bylo zaplaveno. Většina ohrožených obyvatel bylo včas evakuováno.

Spadlo zde 60 až 90mm srážek za 24h a to ze 14. na 15.2. Byl přelomen 100 roční rekord. Ještě týden se tyto regiony vzpamatovávali z vodních vln, které se tudy prohnali.

Velká města Saudské Arábie jsou pokrytá propracovaným systémem civilní obrany a varovních systémů.

Výška škod nebyla spřesněná, ale poškozených je několik nákupních středisek, několik dalších stovek budov, 200 vozidel, několik set metrů tratí a silnic. Civilní obrana provedla na 4.500 zásahů.

Dále, Saudská Arábie zadefinovala Vizi 2030 :arrow:
  • Our Vision: Saudi Arabia..the heart of the Arab and Islamic worlds, the investment powerhouse, and the hub connecting three continents
*vyrovnat hospodaření do roku 2020
*transformovat fungování státu do roku 2020

New road linking Dammam to Riyadh Expressway opens in Saudi :arrow:

https://www.zawya.com/mena/en/story/New ... 219043825/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.11.2020 12:27:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Saudská Arábie

Příspěvek od Diaľničiar »

Saudská Arábie zveřejnila koncem prosince rozpočet pro rok 2018. I nadále bude deficitní (cca. 7% HDP) a toto potrvá až do roku 2023. Stát zavádí DPH. Očekává se vzestup příjmů z ropního i neropního průmyslu, ale jednoduše to na výdaje nestačí. Cílem je do roku 2030 přetransformovat více celé hospodářství. Plánuje se i prodat 5% státního podniku Aramco (ropa), za který se očekává 100 mld. USD. Z příjmů z plateb DPH se budou platit infrastrukturní projekty. Transformace a reformy se i nadále prováději jak ve společnosti (větší práva ženám, ale neidealizujte si to) a rozsáhlé změny do hospodářství a ekonomie. Zadlužení je i nadále na úrovni cca. 15% HDP, nezaměstnanost asi 6%. Vše se řídí strategickým dokumentem Vize 2030.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.1.2018 23:17:11, celkem upraveno 2 x.
Důvod: oprava překlepu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“