Právě je 17.2.2020 23:18:00




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
 Írán 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
Nehodovost v roce 2016:

*v zemi zemřelo 15.932 lidí (-3,9% oproti r. 2015)
*vážně se zranilo dalších 300.000 lidí
*až 65% nehod se stalo v zastavaných oblastech

Plánuje se zavést omezovaní MPR v oblastech kde je největší riziko kolizí, dále zlepšení průchodů přes silnice buď to lepším značením s osvětlením nebo budováním nadchodů a lepší dohled nad bezpečností provozu.

Írán se snaží již od roku 2002 zlepšit propustnost měst a snížit dopravní úmrtnost a nehodovost, ale nedaří se mu to. Z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury se každé 4-roky navyšují prostředky a buduje se již i síť tzv. freeway, ale tento rozvoj je stále pomalý oproti problémům v provoze a potřebám k dalšímu hospodářskému rozvoji. Své dělají i zavedené sankce do minulosti. Irán populačně zesilnil o miliony za poslední roky, dále jsou zde levné PHM a relativně střední příjmy, takže vůz a jeho pohon jsou nejlevnějším prostředkem pro pohybování se.

Mezinárodní doprava je vedená napříč Íránem, který spojuje v rámci severního koridoru V-Z trasu od Mashdadu od hranic s Turkm. do Tabrizu nedaleko Turecka, přičemž koridor vede přes Teherán. Pak je zde jižní koridor z Teheránu do přístavů u P. Zálivu. Rozvíjí se i trasy spojující Rusko s Asii přes Kaukaz. Paralelně s dálnicemi a silnicemi se rozvíjí i železniční tratě, realizují se tunely atd.

Írán je značně omezen od Iráku a to nejen válkou až do začátku 90.-tých let ale i nestabilní vládou v současnosti v Iráku a stejně tak na východě zesláblý Afghánistán. Do toho všeho pak hrozby tzv. Islámského státu v Sýrii i Iráku, proti kterému Írán aktivně bojuje vysíláním nejlepších vojsk do problematických lokalit v sousedních zemích. Politicky se ale angažuje i v Jemenu, kde pak bojují proti sobě najaté/kolaborující skupiny jak pod záštitou Íránu tak Saudské Arábii, protože Írán a Saudská Arábie nejsou zrovna přátelé.

Historie rozvoje silniční infrastruktury :arrow:

*1. plán v letech 1989-1993 znamenal novou výstavbu freeways, hlavních silnic i zemědělských silnic (rok od války s Irákem) a sem směrovalo 45% veřejných investicí do dopravy, dalších 36% směrovalo do železnic. Postavilo se 450 km tratí. Pro výstavbu dálnic vláda oslovila důchodové fondy, které zaplatili 20% nákladů.

*2. plán 1995-1999 je charakterizován jako rehabilitace a lepší údržba silnic s důrazem na jejich zpevňování a pokračování výstavby dálnic. Postavilo se 300 km dálnic typu freeways a zpevnilo se ročně na 4.000 km silnic. Upřednostnila se více železnice, kdy se celkem odevzdalo do provozu dalších 1.200 km tratí, ale tyto projekty se prodražují proti plánům o 7%. V zemi se postaví nová letiště: nárůst je ze 47 na 61 a počet aerolinek stoupne z 5 na 15, je to přímý odkaz pro reální pohyb po zemi.

*3. plán sestaven pro období 2000-2004 znamenal přesun monopolů, pokračující privatizaci a zapojení soukromého sektoru do budování dopravní infrastruktury a dopravních společností se zaměřením na nové technologiem, kterých byl akutní nedostatek

V roce 2002 disponoval Írán celkem 850 km dlouhou dálniční sítí, přičemž celá zpevněná silniční síť činila délku 66.710 km. Dálnice se spřed revolučního období co do délky znásobují dvakrát. Hlavní silnice ze silniční sítě tvoří 26.760 km. Celkem bylo ze silniční zpevněné sítě charakterizováno 1.436 km jako vysoce problémových z hlediska propustnosti provozu.

Írán zreformoval veškerou agendu (úřady, byrokracii, legislativu, normy) a dokázal zdynamizovat rozvoj silniční sítě. Navíc v roce 2002 bylo ke konci roku ve výstavbě dalších 7.000 km silnic všech kategorií. Írán dosáhl kvalitu silniční sítě z hlediska její hustoty a reální obsluhy regionů až na úroveň Tuniska a Maroka. Znační problém začala být údržba, na kterou chybělo reálně až 20% nákladů, protože na nové silnice se nepočítalo s vynakládaním peněz pro jejich údržbový cyklus.

Írán je silně mětsky založen stát. Až 2/3 obyvatel žije ve městech. Standard v okolních státech je kolem 50%. Polovina populace ve městech je mladší 30 let, ale paradoxně s vyšším % nezaměstnanosti oproti ostatním územním regionům. Nejvíce zalidněná města a území z hlediska předměstí jsou Tehran, Mashhad, Esfahan a Shiraz a tvoří až polovinu celé urbanizované populace.

Teherán je absolutním centrem dění a láká obyvatelstvo z chudých vesnic a jeho populace přímo explodovala. Na km2 zde žije jeden z nejvyšších počtů obyvatel na planetě. Mladí lidé když i nemají vozidlo tak mají motorku. Město začalo již v 60-.tých letech počítat s rozvojem městské dopravy. Ta je ale jen doplňkem silniční a město tak dle toho i vypadá. Nekonečné kolony na jinak širokých dálnicích.

V období 2004-2010 dokázal Írán zvětšit síť freeways o dalších 400 km.

Současnost z hlediska provozu a příprav :arrow:

Nyní je v zemi již 2.500 km silnic typu freeways. Vláda za poslední 2 roky investovala do jejich výstavby 800 mil. USD. V současnosti je navíc ve fázi příprav a výstavby dalších 2.000 km.

Vláda plánuje v období 2017-2022 zvětšit dálniční síť na 7.500 km v roce 2022. :idea: Je to aktualizace oproti plánu 2016-2021 na rozsahu 7.000 km. Zdroj: https://financialtribune.com/articles/e ... n-freeways

Vládní dluh je na úrovni cca. 15-20% HDP.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


9.6.2017 16:42:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
Abyek - Charmshahr Freeway nebo-li Tehran Southern Bypass (zmínka v tématu je) je ve výstavbě v délce skoro 160 km a bude zde povolená rychlost 130 km/h, což bude 1. tah v zemi. Dokončit se má v roce 2019.

Zdroj: https://financialtribune.com/articles/d ... ay-through

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


18.9.2018 15:42:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
Město Teherán se začíná propadávat. Státní úřady již 2 roky připravují masivní zesilnění strategické infrastruktury. Důvodem je extrémní sucho v kombinaci se zvyšujícími se nároky na spotřebu vody a zástavbu celé oblasti. V metropolitní oblasti Teheránu žije již skoro 15,5 mil. obyvatel na ploše kolem 2000 km2.
Příloha:
AP19023420706723-e1548342438441-640x400.jpg
AP19023420706723-e1548342438441-640x400.jpg [ 84.31 KiB | Zobrazeno 1932 krát ]

Objevují se obrovské krátery a propadliny. Tato situace ohrožuje i nové mezinárodní letiště, budovy a silnice. Na mapování obrovské kráterů se v roce 2018 začala zaměřovat satelitní technologie, která potvrdila celkové propadání regionu dle dlouhotrvajících měření. Sucho pak přetrvává již 30 let. Některé propadliny mají hloubku až 60m. Půda je zcela nestabilní. Pro extrémně slabé srážky se nadměrně čerpá spodní voda. Nyní se uvažuje i o novém dopravování vody do metropole a o přesídlení části obyvatelstva. Kolem letiště jsou již praskliny široké až 22 cm.

Západní teheránská planina klesla místami na základě měření v letech 2003 až 2017 průměrně o 25 cm ročně a začínají vznikat již i veliké krátery. Prozatím se nepropadla žádna stavba a nezemřel žádný člověk. Situací se suchem v zemi se zabývá mnoho desítek státních agentur nejen z Íránu. Sucho v Íránu patří k nejhorším na planetě z hlediska rozsahu obyvatelstva.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


26.1.2019 19:32:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
Blesková povodeň si ve městě Shiraz vyžádala desítky mrtvých, 100 zraněných a stovky zničených vozidel, když se silniční koridor stal korytem pro masu vody.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/11 ... .mp4?tag=8

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


4.4.2019 14:03:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
několik záběrů na silniční infrastrukturu ve výstavbě:

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... tcount=816
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... tcount=817
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... tcount=819

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


19.1.2020 13:15:04
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13687
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Írán
ještě několik záběrů z provozu, tady na 4,9 km dlouhý dálniční tunel Talun (prozatím nejdelší v zemi)

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... tcount=844

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


16.2.2020 15:09:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz