Írán

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Abyek - Charmshahr Freeway nebo-li Tehran Southern Bypass (zmínka v tématu je) je ve výstavbě v délce skoro 160 km a bude zde povolená rychlost 130 km/h, což bude 1. tah v zemi. Dokončit se má v roce 2019.

Zdroj: https://financialtribune.com/articles/d ... ay-through
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Město Teherán se začíná propadávat. Státní úřady již 2 roky připravují masivní zesilnění strategické infrastruktury. Důvodem je extrémní sucho v kombinaci se zvyšujícími se nároky na spotřebu vody a zástavbu celé oblasti. V metropolitní oblasti Teheránu žije již skoro 15,5 mil. obyvatel na ploše kolem 2000 km2.
AP19023420706723-e1548342438441-640x400.jpg
AP19023420706723-e1548342438441-640x400.jpg (84.31 KiB) Zobrazeno 13144 x
Objevují se obrovské krátery a propadliny. Tato situace ohrožuje i nové mezinárodní letiště, budovy a silnice. Na mapování obrovské kráterů se v roce 2018 začala zaměřovat satelitní technologie, která potvrdila celkové propadání regionu dle dlouhotrvajících měření. Sucho pak přetrvává již 30 let. Některé propadliny mají hloubku až 60m. Půda je zcela nestabilní. Pro extrémně slabé srážky se nadměrně čerpá spodní voda. Nyní se uvažuje i o novém dopravování vody do metropole a o přesídlení části obyvatelstva. Kolem letiště jsou již praskliny široké až 22 cm.

Západní teheránská planina klesla místami na základě měření v letech 2003 až 2017 průměrně o 25 cm ročně a začínají vznikat již i veliké krátery. Prozatím se nepropadla žádna stavba a nezemřel žádný člověk. Situací se suchem v zemi se zabývá mnoho desítek státních agentur nejen z Íránu. Sucho v Íránu patří k nejhorším na planetě z hlediska rozsahu obyvatelstva.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Blesková povodeň si ve městě Shiraz vyžádala desítky mrtvých, 100 zraněných a stovky zničených vozidel, když se silniční koridor stal korytem pro masu vody.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/11 ... .mp4?tag=8
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě několik záběrů z provozu, tady na 4,9 km dlouhý dálniční tunel Talun (prozatím nejdelší v zemi)

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... tcount=844
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. 1 vlastní příspěvek jsem z vlákna odstranil.

Za poslední dekádu se počet obyvatel zvedl o více než 11 mil. na téměř 85 mil. (+15%). Až 75% obyvatelstva žije ve městech, přičemž v metropoli hlavního města jich žije 16 mil. Pokud se nic nestane, tak demografický vývoj je sice nepříznivý, ale ještě stále bude obyvatelstvo stoupat a v roce 2045 dosáhne hranice 100 mil. V Íráně je obrovská motorizace. V Íráně pracuje bezmála 1 mil. lidí v automobilovém průmyslu a celkový záměr vlád je propojit města státu dálniční sítí v podobě "freeways". Třeba v samotném hlavním městě jdou i "expressways". V Íráně je hodně silnic ve více než 2+2, ale jde o 2+2 a ne čistě dálnice. Připojit se dá kdekoliv a silnice nemají takový standard. Tohle se uplynulou dekádu začalo měnit. Proti záměrům stojí časté sankce atp., které komplikují ekonomický rozvoj a tudíž i rozvoj dálniční sítě. Írán má svůj pohled na život, svojí politiku a své zájmy. Hodnotit zda jsou dobré aneb ne, není úloha tady pro nás.

Mapa hlavních silnic k roku 2018 z pohledu mezinárodní dostupnosti:
I1.JPG
I1.JPG (210.01 KiB) Zobrazeno 9093 x
V roce 2018 tady bylo již 223 500 km silnic, z toho 196 000 km se zpevněným povrchem. Jsou tady 4 nejdůležitější kategorie v rámci státních silnic a sice: dálnice (2158 km), rychlostní silnice, průtahy a dualizované silnice (13 500 km), hlavní silnice (24 300 km) a napojovací silnice na tuto hlavní síť (43 500 km). O všechny se stará centrální vláda. Ta se ale stará i o zbytek silnic, ale hlavní podíl peněz jde hlavně na tyto které jsem vypsal.

V roce 2017 byl cíl postavit síť freeways (tedy opravdu jen dálniční parametry) až na úroveň 7500 km do roku 2022: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 54#p148354 , ovšem vzhledem k obnovení sankcí respektivě částečného obnovení a propadu ceny ropy a zvýšených výdajů na zahraniční účely (Írán živí celou paletu organizací kolem ideologické války) a musel taky řešit extrémní sucho a bouřící se hladovějící obyvatelstvo, takže se tahle síť nacházela v 07/2020 v rozsahu 2400 km. Jen čistě nejvyšší dálniční parametr. A přesně v létě letošního roku vláda slíbila, že během dalších 5 let se postaví dalších 5000 km, přičemž do 08/2021 se má do provozu dostat dalších 580 km a má tak být prakticky v provozu 3000 km. :idea:

Mapa železniční sítě:
I2.JPG
I2.JPG (132.23 KiB) Zobrazeno 9093 x
černá barva = stávající tratě<br />červená = ve výstavbě<br />žlutá = studie
černá barva = stávající tratě
červená = ve výstavbě
žlutá = studie
I3a.JPG (114.21 KiB) Zobrazeno 9093 x
Írán má v provozu 11 100 km železničních tratí. A vláda oznámila, že v přípravách pro výstavbu, ve výstavbě a v studiích je dalších 14 000 km. S tím, že k létu 2020 bylo 3300 km z nich již ve výstavbě. Železnice se řídí Vizí 2025, kdy má mít Írán v provozu 25 000 km železničních tratí.

Do provozu se má dále do konce roku 2021 dostat i 1600 km silnic dálničního typu, dualizovaných silnic a průtahů.

To, zda li to tak všechno bude, to se samozřejmě uvidí zase s odstupem času.

Vládní dluh byl v minulém roce v úrovni 38% HDP.

Další fakta:

*v roce 2015 tady bylo 27 mil. vozidel
*v roce 2014: až 94% přepravy nákladu se realizuje po silnicích; dalších 5,8% po železnici
*z asijské hlavní silniční sítě je v Íráně na 11000 km silničních tahů
*v roce 2014 bylo na hlavních silnicích a dálnicích již 669 kamer monitorujících provoz
*v roce 2014 bylo instalováno na silniční síti a celkem v užívání 385 radarů
*v zemi bylo v roce 2014 již 17 systému vážení vozidel
*Írán vystavěl již 58 meteo- stanic
*na hlavní silniční síti se nachází již 195 proměnlivých elektronických značení
*do roku 2018 se instalovalo a zřídilo dalších 37 vážících stanic, 1800 radarů
*v zemi je registrováno již 0,5 mil. nákladních vozidel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k dálniční a hlavní silniční síti, který by již ve výše uvedeném souhrnu nezajistil přehlednost příspěvku

V 02/2020 se do provozu odevzdal poslední úsek na 121km freeway that will link Tehran to Mazandaran province on the Caspian Sea, celý článek: https://www.globalconstructionreview.co ... orway-aft/ .


další záběry na budované úseky, v provozu/výstavbě:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165896746
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165896804
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -166382358
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -166433416
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -166460772
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168868365


tady na margo příspěvku:


Motorizace, urbanizace a levné pohonné hmoty jsou fakta, která dělají výsledek v tomto prostoru. Po nových silnicích, parkovištích, dálničních komunikacích je tady doslovně hlad. Vláda mírně snížila subvence na PHM, ale další snížení by jí mohlo ohrozit vládnutí. Je mnoho studií, proč je tomu tak, co se vývoje motorizace týče. Stát se snaží vystavět suché doky a železniční síť ať kontejnery nahrazují jízdou po tratích namísto po silnicích. Ten objem provozu stoupá, ale stoupá taky rozsah obyvatelstva a jeho nároky na život. A stoupá taky logistický význam Íránu v rámci Asie. Všechno "v rámci nové výstavby a rozvoje" je zpomaleno sankciemi a nyní i pandemii COVID-19.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 19.11. se do provozu odevzdal 63 km úsek na Freeway 7 a i výše uvedený východní obchvat Isfahan v rámci odkazů.

https://www.tehrantimes.com/news/454844 ... cross-Iran
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 22.12. se do provozu odevzdal 19 km dlouhý úsek na tahu Freeway 16 na SZ státu. Je mezi Tabriz a Sahand. Jde o součást budoucího dálničního tahu Tabriz - Urmia a tohle je prozatím 1. úsek na něm. Stavba byla schválená pro výstavbu již v roce 2008, ale pro nízké ceny ropy se nenašlo dost peněz pro realizaci.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=37. ... 73/46.2140

Zdroj: https://www.irna.ir/news/84157231/%D8%A ... 8%B4%D8%AF
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 25.2. se do provozu odevzdal 158 km tah Ghadir Freeway jako jižní obchvat hlavního města Teherán. Je v parametrech 6- pruhu od Abyek po Charmshahr a formuje JZ obchvat města. Je součástí Freeway 2.

Více informací v angličtině: https://www.tehrantimes.com/news/458507 ... tal-Tehran

na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=36. ... 98/50.4599

fotky:
https://cdn.isna.ir/d/2021/02/27/3/61864979.jpg
https://cdn.isna.ir/d/2021/02/27/3/61864982.jpg
https://cdn.isna.ir/d/2021/02/27/3/61864981.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

V Teheránu se ještě v lednu do provozu odevzdal rychlostní tah Najafi Rastegar Expressway: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172299590 .

další fotky: http://www.tehranpicture.ir/en/album/68 ... ar-Highway
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína podepsala s Íránem obrovskou obchodní dohodu. Za 25 let spolupráce dodávek ropy z Íránu do Číny tady podpoří Čína projekty v celkové výši 400 mld. USD. Netýká se to jen ropy, ale dalších těžebních aktivit v zemi. Investice v uvedené výši jsou jen částí obchodní smlouvy. Čína s Íránem vyměnila minulý rok zboží ve výši 20 mld. USD, ale ještě v roce 2014 to bylo 52 mld. USD.

Tím se bude moct Írán s jeho spojenci posunout dopředu bez ohledu na sankce uvalené ze strany USA.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Írán je v jednáních s čínskými firmami na realizaci poslední dálnice Teherán - směr sever přes pohoří Alborz. V roce 2015 byla cena odhadována na 1,5 mld. USD, ale od té doby zřejmě stoupla. Dokončí se tak jednou přímé spojení hlavního města s Kaspickým mořem. Chybí postavit 124 km. Jde o Teheran - Shomal Freeway aneb o Freeway 3.

https://www.globalconstructionreview.co ... ing-last-/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Írán odevzdal do provozu rychlostní silnici Sanandaj - Meriwan Highway. Jde o 52 km úsek Garan - Tizhtizh. Na trase jsou k nalezení 3 tunely s celkovou délkou 3,63 km. Nejdelší měří 1,866 km v červeném kroužku na mapě níže. Vzdálenost mezi Sanandaj a Meriwan se nyní zkrátila ze 130 km na 100 km.

https://www.iribnews.ir/fa/news/3149845 ... 8%AF%D8%AC
6.JPG
6.JPG (46.44 KiB) Zobrazeno 6209 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncem 07/2021 se do provozu dostala část úseku s tunelem Alborz, úsek 2 rychlostní silnice Tehran - Chalus. V provozu je prozatím 1/2 profil a doprava řízená policii pro extrémní provoz. Několik fotek:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174497420
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174497441
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Írán prezentoval velký program silničních modernizací. Rozpočet je v propočtu 1,07 mld. USD. Za tyto peníze se zásadně vylepší 10 klíčových tahů v zemi. Nyní se budou 2 roky připravovat projekty a další příprava a poté se přistoupí k stavebním pracím. Realizaci uskuteční jako investor příslušné ministerstvo dopravy a jeho organizace.

Tohle ministerstvo taky připravuje rozšíření stávajícího silničního programu. Díky tomu se má dálniční síť (freeway) rozšířit na 10 000 km. Realizace se odhaduje do roku 2028.

Tyto silniční programy mají za cíl snížit cestovní čas, snížit dopravní nehodovost, počty mrtvých a umožnit růst regionů.


Tady je shrnutí k roku 2020: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 11#p223811 a osobně nepředpokládám, že by se naplnil cíl jak pro rok 2028 tak i pro ten rozsah 10 tisíc km, ačkoliv je faktem, že za uplynulou dekádu Írán pumpuje do rozvoje dálniční sítě značné prostředky a nemá problém ani s výstavbou tunelů. I tak jsou to ale hezké plány, protože řada tahů vznikne prodloužením dosavadních plánů k dalším hraničním lokalitám. Zásadně si tím polepší tranzit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Hospodářská situace země a i celková nálada ve státě je špatná vlivem vícero okolností. Nechtěl jsem to původně psát, ale začnu tím, že když nedávno mravnostní policie zadržela nevhodně oblečenou místní ženu, která ale v zadržení zemřela, tak to vyvolalo masové protesty po celém státě. Ty protesty trvají dodnes. Jsou to násilní občanské demonstrace. Režim trvá na tom, že je financuje západ, což je de facto nemožné vzhledem na uzavřenost režimu. Prozatím nemají vůdce a Írán dělá vše co jde, aby se tamní elita udržela u moci.

Čekalo se na "nový hospodářský režim". Byla nevyhnutní jadrová dohoda. Ústupek se črtal. EU, USA, ta šance byla navzdory protestům třeba Izraele. Jenomže co se nestalo ... režim dodává drony Moskvě do konfliktu na Ukrajině. EU uvalila sankce na Írán kvůli dronům. A tím je zlepšení hospodářské situace prozatím v nedohlednu. Prozatím jde sice o první personální sankce, ale dá se čekat, že se budou stupňovat.

Írán, aby toho nebylo málo, provokuje útokama Saudskou Arábii a vyhráží se Izraeli. Za drony obdrží dle informací 60 letounů SU-35. Přesněji nejen za drony, ale i za rakety a "doplatek" asi 5 mld. USD. Ruský letoun koupila doposud jenom Čína a to 24 ks za 2,5 mld. USD. Následně kopírují technologii motorů a o další stroje prozatím nejeví zájem. Dalších 24 ks měl koupit Egypt, ale ten z obchodu ustoupil a upřednostnil 30 ks Rafaelů. Rusko tak patrně dodá ty egyptské stroje do Íránu + vyrobí další. Nebo je v nabídce i systém S-400. To vše nejen za peníze ale i 2,4 tis. dalších dronů a rakety s doletem až 700 km: Fateh-110 a Zolfaghar, daleko ničivejší zbraně, než dosavadní drony, kterých výrobní cena je kolem 50 tis. USD.

Pro celý region to nevěští nic dobrého, pokud to bude takto pokračovat i nadále. Izrael mj. mezičasem zahájil "program na neutralizaci iránského jaderného programu"; to je program za "miliardy USD", který obnáší letku stíhacích letounů, tankerů a bombarderů. Dle národní obranné strategie, ve které bude jaderné vybavení Íránu zlikvidováno dříve než odsud odpálená raketa v jakékoliv podobě směrující na Izrael. Se zesilněním iránské armády je pak velice otázní jak se Izrael dále zachová ve vztahu k Ukrajině. Aby Rusko ukázalo lepší tvář, tak ustoupilo izraelským požadavkům v Sýrii. O tu se "bijou" Turecko, Írán, Rusko, Izrael, USA.

Jak vypadá expressway program, ještě v rámci některé aktualizace stavu vývoje doplním. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem slíbil, tak jsem se podíval na aktuálnější rozsah íránské dálniční sítě seskládané z tahů jménem freeway. Poslední údaj pro rok 2020 byl 2400 km. Koncem 2021 byl rozsah uvedený na 3100 km.

Aktualita z 10/2022:
Iran Completes Four Lane INSTC Highway Between Caspian Sea and Persian Gulf Ports
https://www.silkroadbriefing.com/news/2 ... ulf-ports/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde jsou některé důležité milníky pro síť severoíránských dálnic:

* V 07/2023 se má do provozu odevzdat 2. úsek na budované dálnici Tehran - Chalus Freeway. Na úseku se nachází 7% mostů a 80% tunelů, v celkové délce 22 km.

* Poslední úsek dálnice Qazvin -Rasht přes soutěsku řeky Sefidrud severně od Manjil má být otevřen v listopadu.

Tak uvidíme jestli tomu tak bude. Do provozu se mají odevzdat i další dálnice, ale to se opakuje již několik let po sobě, a proto to nevypisuji. Pokud by bylo vše jak je slibováno, tak se letos odevzdá do provozu skoro 300 km dálnic ...

Dálniční poplatky mezičasem rostou o 25%.

Dnes je v provozu kolem 3 tisíc km dálnic typu Freeways. Cílem je síť o délce 10 tisíc km. Byla nadstavována. Faktem je, že stavební tempo je v posledních letech slabé a neodpovídá plánům. Politici to ale přiznávají, že je potřeba zabrat. :)

K tomu jsou zde dualizované silnice atd., viz dle shrnutí ve vláknu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Severojižní koridor na Putinově desetníku: Proč Rusko financuje íránskou infrastrukturu

Severojižní koridor, plánovaná železniční trasa, která spojí Rusko s Indickým oceánem přes Írán, získává na významu jako prostředek pro volný pohyb zboží pro Moskvu. Ale navzdory svým vyhlídkám projekt silně závisí na stavu věcí a infrastruktury v Íránu, a to je pro Kreml problematické. Írán není schopen projekt financovat a koridor nebude moci fungovat bez investic. Rusko proto bude muset znovu a znovu investovat: do silnic, přístavů, skladů a další infrastruktury.

Když ruský prezident Vladimir Putin v polovině března vyzval ruské podniky, aby investovaly do výstavby trati Rašt–Astara – součásti severojižního koridoru mezi íránským městem Rašt a ázerbájdžánským městem Astara –, nebylo pochyb o tom, že podnikatelé dbejte jeho rady. V květnu však vyšlo najevo, že ruská vláda bude místo toho financovat projekt sama tím, že poskytne Íránu půjčku ve výši 1,3 miliardy eur.

Rozhodnutí ruské vlády je nejnovějším vývojem v projektu, který se potýká téměř dvacet let. Rusko, Írán a Ázerbájdžán poprvé podepsaly dohodu v roce 2005 o vybudování železniční trasy spojující stávající tratě v Íránu s Astarou. Vzhledem k tomu, že trasy mezi Ázerbájdžánem a Ruskem již existovaly, bylo k propojení Ruska s přístavy v Indickém oceánu zapotřebí pouhých 350 kilometrů další trati. Stavba měla trvat zhruba dva roky.

Írán však zahájil stavbu své části železnice teprve v roce 2009 a jen polovina z ní – mezi městy Qazvin a Rasht – byla dokončena v posledním desetiletí. Druhá polovina – od Rashta po Astaru – se ukázala být technologicky náročnější a vyžadovala další financování.

Írán s omezenou hotovostí se začal ucházet o zahraniční investice. V roce 2017 Ázerbájdžán souhlasil s půjčkou svému sousedovi ve výši 500 milionů eur, což je přibližně polovina celkových nákladů na výstavbu, aby si to v roce 2018 rozmyslel poté, co Spojené státy uvalily na Teherán nové sankce.

Práce na úseku Rasht–Astara pokračují, alespoň na papíře. Írán však zjevně postrádá finanční prostředky a technické zdroje. Nyní je na ruských rozpočtových fondech, aby projekt uvedly zpět na správnou cestu.

To by se mohlo snadněji říci, než udělat, protože se objevuje řada problémů. Za prvé, návratnost ruských investic je ještě daleko: i když vše půjde podle plánu, 162 kilometrů dlouhá železnice Rasht–Astara bude uvedena do provozu až v roce 2027 .

Zboží bude muset také projít Ázerbájdžánem v době, kdy jsou jeho vztahy s Íránem napjaté. Není zdaleka jisté, že Baku usnadní chod chodby. Severojižní koridor by navíc mohl konkurovat vlastnímu projektu Baku, koridoru Zangezur: kontroverzní, hypotetické dopravní trase spojující Ázerbájdžán (a možná i Rusko) se Středozemním mořem přes Arménii a Türkiye.

Byly vzneseny legitimní otázky , zda bude Rasht–Astara nákladově efektivní ve srovnání s íránskou silniční dopravou. Nejen, že je benzin v Íránu silně dotován, silniční infrastruktura je výrazně lepší než železniční. Není zjevně náhoda, že ruská vláda musela zasáhnout, aby projekt financovala kvůli nedostatku zájmu soukromých investorů, ale vzhledem k téměř prázdné íránské pokladně je šance, že Rusko dostane své peníze zpět, skutečně mizivá.

Spolupráce prostřednictvím půjček se stává páteří rusko-íránských vztahů. V roce 2021 například Rusko půjčilo Íránu 5 miliard dolarů na infrastrukturní projekty . Téhož roku vyšlo najevo, že Írán dluží 500 milionů eur (591,5 milionu dolarů) za výstavbu jaderné elektrárny Búšehr. Dluh Íránu za ruské zemědělské produkty také každým měsícem stoupá .

Rusko nadále poskytuje půjčky navzdory rostoucímu dluhu Íránu z předchozích projektů. Vzhledem k finanční nejistotě Teheránu a pokračující politické krizi je pochybné, že tyto půjčky budou někdy splaceny.

Nic z toho samozřejmě nepopírá, že Rusko nutně potřebuje alternativní dopravní cesty, protože bylo po invazi na Ukrajinu odříznuto od svých tradičních západních. Z hlediska sankcí vypadá koridor přes Írán jako nejbezpečnější varianta.

Alternativní trasy vedou přes Čínu a Türkiye, ale s nimi by přišla nejistota. Navzdory „nelimitovanému partnerství Putina a Si Ťin-pchinga“ zůstávají Spojené státy největším ekonomickým partnerem Číny a Čína v minulosti prokázala neochotu riskovat sankce. Türkiye je členem NATO a je ještě těsněji ekonomicky integrováno se Západem. Doposud odolala mnoha požadavkům na potlačení obcházení ruských sankcí, ale nemusí pro Rusko zůstat dlouho spolehlivým partnerem. Na druhou stranu těžce sankcionovaný Írán nemá na spolupráci s Ruskem co ztratit.

Rusko má další možnosti vyžadující menší koordinaci se zprostředkujícími zeměmi. Mohla by například rozšířit svou kaspickou nákladní flotilu, což by bylo rychlejší než stavba železnice. Po příjezdu do Íránu mohlo být zboží přepravováno přes jeho území po silnici nebo stávající železnici.

A konečně, Rusko by se také mohlo dostat do Perského zálivu pomocí železnic v Kazachstánu a Turkmenistánu. V květnu letošního roku navrhl kazašský prezident Kassym-Jomart Tokajev spuštění vysokorychlostní nákladní linky mezi ruským městem Čeljabinsk a Íránem, kvůli níž by Kazachstán předělal svou část železnice.

Je pravda, že každá z těchto tras by vyžadovala masivní investice. Íránské převážně jednokolejné železnice by musely být rozšířeny a nové přístavy postaveny v Kaspickém moři, Perském zálivu a Ománském zálivu, nemluvě o budování podpůrné infrastruktury.

Írán toho nemůže dosáhnout sám. Ale Teherán si je dobře vědom situace, ve které se Rusko nyní nachází, a proč chce severojižní koridor. Cílem Íránu je proto modernizace vlastní infrastruktury za použití ruských peněz.

Zdá se, že Rusko rezignovalo na placení účtu. V polovině května vicepremiér Marat Khusnullin řekl , že Rusko do roku 2030 utratí 250–280 miliard rublů (asi 3,5 miliardy dolarů) na severojižní koridor. S největší pravděpodobností jde o velké podhodnocení. Ale Rusko nemá na výběr: potřebuje severojižní koridor a nikdo jiný do něj není ochoten investovat.

https://carnegieendowment.org/politika/89973
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Co jsem zmínil 21.6. se alespoň nějak plní:

Tehran - Chalus Freeway Segment 2, 1/2 profil odevzdán do provozu

https://www.mizanonline.ir/fa/news/4721 ... 8%A7%D9%84

začíná to navázáním na 1. úsek:

Obrázek

dál pokračuje 2. úsek:
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

fotografie z postupu výstavby dálnice (Freeway) Garmsar - Semnan:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: projížďka po úseku 2 na tahu Tehran - Chalus Freeway: o něco výše odevzdáno částečně do provozu

https://www.youtube.com/watch?v=hHgsci2LuLw&t=569s

:arrow: pokračují dokončovací práce na tahu Isfahan - Shiraz Freeway:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Írán

Příspěvek od Diaľničiar »

Írán otevře hlavní dálnici spojující Isfahán se Šírázem: https://www.presstv.ir/Detail/2023/09/1 ... aunch-plan

V 10/2023 se má do provozu odevzdat 6 z 8 sekcí aneb 212 km z 224 km. :jidlo:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“