Irák

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

iz-flag.gif
iz-flag.gif (615 bajtů) Zobrazeno 28267 x
iz-map.gif
iz-map.gif (12.89 KiB) Zobrazeno 28266 x
Rozloha: cca. 437 000 km2
Počet obyvatel: cca. 40 mil.
Hlavní město: Bagdád (cca. 8 mil. obyv.)

Těžce zkoušená země, která ovšem z hlediska infrastruktury disponovala před válkou rozsáhlou a dobře vybudovanou infrastrukturou, ke které patřili také silnice a dálnice a ty se nyní opravují.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 0:42:38, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace stavu obyvatelstva
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Irák disponuje cca. 2.000 km dálnic a rychlostních silnic (včetně silnice 2+2 anebo obchvaty 1+1 středně velkých měst) a dalších cca. 42.000 km asfaltových silnic, z nichž je asi 4.150 km hlavních silnic. Číselně je tedy na tom Irák velice dobře, ovšem mnoho dálnic je přerušovaných a dostupných místemi pouze po nespevněném povrchu (miny položeny pod vozovkou, zničené části vozovky bombami). Hlavní silnice jsou již všechny opraveny, problémové jsou prozatím vedlejší silnice. Vedle silnic jsou i nadále stopy válek, dokonce ještě z r. 1991 jsou zde zničené tanky, hlavně amerických, nyní hodně iráckých.

Mapa silniční a dálniční sítě Iráku:
http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_e ... l_2004.jpg

Několik fotek :arrow:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Oficiální vládní stránky :arrow:

https://gds.gov.iq/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.11.2020 1:16:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Nová výstavba - doprava
Ministerstvo bytové výstavby a rekonstrukce se za účasti turecké soukromé společnosti podílí na stavbě dálnice Nasiriya - Diwadiya na jihu Iráku. Dálnice má délku 146 km.

Obnovuje se plán na výstavbu metra v Bagdádu.

Plánuje se výstavba přístavu v Ras al-Biž (jižně od Basry). Hodnota stavby bude 60 miliard USD. Nový přístav má mít 100 přístavních překladišť (mol).

S kuvajtskými společnostmi byla zrealizována stavba velkého letiště u Nadžáfu (poutní svaté město, 160 km západně od Bagdádu). Letiště bude sloužit přepravě 30 milionů lidí ročně

Situace v ropním sektoru

*Irák doposud těží méně ropy než před válkou
*nedostatek financí na modernizaci současných tězebných věží
*zhoršující se bezpečnostní situace při transportu ropy
*doposud prozkoumaných pouze 15% území země; po Saudské Arábií největší zásoby ropy

Situace ve stavebním sektoru

*stavební boom v letech 2006-současnost (roční růst neustále nad 40%)
*investice do sektoru od r. 2004 do r. 2008 dosáhli téměř 6,1 mld. USD, nyní na léta 2009-2010 se pouze do výstavby cementáren investuje na 4 mld. USD a celkové investice do sektoru mají být na léta 2009-2010 přes 6 mld. USD
*mimořádný nedostatek stavebních materiálů (dovoz téměř 70%)
*mimořádný nedostatek kvalifikované pracovní síly
*maximální priority: ropní průmysl (projekty v hodnotě přes 120 mld. USD), doprava (projekty v hodnotě přes 240 mld. USD - již se připravuje třeba výstavba přístavu Ras-al Biž (při Basře) v hodnotě 60 mld. USD), bytová výstavba (chybí na 3 mil. bytů)
*60% zakázek je pouze od státu a jeho organizací
*54% aktuálních projektů se platí z ropních příjmů v rámci státního rozpočtu

Bezpečnostní situace

*stabilizace vnitřních jednotek - policie, armáda; již stabilní nábory a nové vyzbrojování
*ropní průmysl je ze 60% chráněný soukromými "vojáky"
*dopravní tepny (v silniční, námořní a letecké dopravě) jsou lépe chráněné
*potrubní sítě jsou pravidelně poškozované náložemi
*postupné stahování sil USA zlepšuje náladu lidí; očekává se ovšem nasazení vojáků OSN

Ostatní infrastruktura

*elektřina denně max. 15h; běžné jsou i víc jak 4h výpadky
*nezávadnou vodu má cca. 71% obyvatelů
*cca. 16% silniční sítě je nedostupné - miny aneb poškození municí

Aktuální problémy související s krizí

*pokles cen ropy: nižší příjmy státního rozpočtu
*nezaměstnanost: přes 50%
*bezpečnostní situace: stupeň 3 (1-5)
*průběh rekonstrukčních prací: 91% - spomalení kvůli bezpečností situaci
*chudoba: přes 60% obyvatel
*jiné problémy: rozšířená korupce, slabá vymahatelnost práva
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy a telekomunikací :arrow:

http://www.motrans.gov.iq/

Ministerstvo výstavby a bydlení :arrow:

https://www.moch.gov.iq/

*sem spadá rekonstrukce silnic
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.11.2020 1:37:29, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice Bagdád - st. hranice s Jordánskem :arrow:
Autobahn-amman-baghdad.jpg
Autobahn-amman-baghdad.jpg (20.32 KiB) Zobrazeno 28173 x
Tato dálnice měří 1.134 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Irák

Příspěvek od Bobek »

To je provoz jak v severní Koreji. :)
Království a půl princezny za 511.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

To je v období po válke, která ovšem skončila pouze formálně. :idea: Vy by jste asi taky nejezdili, kdyby vám hrozila smrt. :?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Irák

Příspěvek od Standa »

Bobek píše:To je provoz jak v severní Koreji. :)
Některé dálnice mají i strategický význam, taková I-10 uprostřed Texasu má intenzity snad jen 2000, takže to tam bude vypadat podobně (jen je to snad 2+2), ale má svůj význam v rámci celé sítě. První, co mě ale u té fotky napadlo, bylo nakolik je to bezpečné po ní jet (jak píše Dial'ničiar).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=2353#p2353

Silnic je již nyní asi 44.900 (+2.900 km). Zpevněný a opravený povrch má cca. 38.000 km z nich. Dálnice byly opraveny, staví se nové, tak jak je popsáno výše.

Problémem Iráku nyní je, že všechno je postavěno na ropě. Ropa tvoří až 95% rozpočtu, exportu a jakákoliv změna v cenách mění i situaci v hospodářství. V zemi je rovněž akutní nedostatek cementu a dalších stavebních hmot.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální dopravní projekty v silnicích

- probíhá modernizace silnic a dálnic (obnova všeho dle potřeby)
- rozběhla se výstavba 15 mostů přes řeku Tigris v hl. městě (300 mil. USD)
- kurdistánská administrativa oznámila, že připravila plán na rozšíření a rekonstrukci silniční a uliční sítě v regionu s cílem zvýšení její propustnosti, práce se uskutečňují do konce tohoto roku

Z hlediska nové výstavby začínají být zajímavé železnice. Připravuje se výstavba stovek km tratí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Rekonstrukce rychlostní silnice :arrow:
The Ministry of Construction and Housing-Project Management Team intends to prequalify contractors and/or firms for Rehabilitation of Expressway No.1, sections: R7 Nasiria-Rumaila and R8 Rumaila Basra_Rumaila-Safwan. It is expected that invitations for bid will be made in October 2013.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní složka pro silnice a mosty :arrow:

http://turruqjissor.moch.gov.iq/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.7.2019 17:19:48, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Připravuje se do výstavby rychlostní silnice mezi Girsheen a Suheila v celkové délce 23,3 km. Bude na ní povolena MPR 100 km/h. Silnice má mít parametry 2x3 jízdní pruhy. Na konci roku 2014 by měl být již oznámen zhotovitel stavby.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Zahajuje se výstavba tunelu Bani Harir severně od Erbil - Kurdistán v délce 3 km.

Zde mapka :arrow:
ImageThumb.jpg
ImageThumb.jpg (30.81 KiB) Zobrazeno 25120 x
nechce se mi to tlumočit, tak jen originál v angličtině:

Kód: Vybrat vše

The Ministry of Housing and Reconstruction is currently building a dual carriageway connecting Erbil to Haji Omaran. Parts of the road, which include tunnels and bridges, do not pass through the old path known as Hamilton Road.

After the project is completed, the road between Erbil and Haji Omaran will become a dual carriageway. The majority of the project is currently being implemented, including the construction of the Pirmam road and tunnel, the Korey dual carriageway, roadwork in Shaqlawa and Mama Jalka, construction of the Bani Harir tunnel, and the stretch of the dual carriageway from Choman to Haji Omaran.

The project comprises two main sections. The first section includes the construction of the Pirmam road and tunnel, with a total length of 8.822 kilometers. The length of the tunnel is 2.450 km and the length of the road is 6.432 km. The road and tunnel system is 72% completed, and is expected to be open to the public by the middle of 2015.

The first section also includes the expansion of the 21.320 km Korey - Shaqlawa - Mama Jalka road, which requires the construction of two tunnels, 935 and 380 meters long. Approximately 82% of this road and tunnel system has been completed; it is also expected to be finished by the middle of 2015.

Finally, the first section includes the construction of the Bani Harir tunnel system, with a total length of 4.415 km. The tunnel itself is 3.565 km, and the road is 850 meters long. It is expected to be completed by the end of 2017.

The second section of the project consists of the construction of the 16.685 km dual carriageway connecting Choman to Haji Omaran, to be completed by the end of 2017.

Along with lessening the time required for travel and reducing the number of traffic accidents, the construction of Erbil-Haji Omaran road is expected to boost the Region’s trade relations with regional and neighboring countries because of its strategic location. It will also connect villages, towns, and areas near the highway with the Kurdistan Region’s major cities.

Archibald Hamilton, an engineer from New Zealand, built the old strategic road in the late 1920s in order to link Erbil to Haji Omaran. He has recalled his work in the book Road through Kurdistan: The Narrative of an Engineer in Iraq, published in London in 1937.

In terms of developing other road networks in Kurdistan, the Ministry has completed the design and preparation of the dual carriageway road and tunnel between Mama Jalka and Choman, with a length of 62.685 km. This length includes 15.540 km of tunnel and 47.145 km of road. This will be implemented through phases according to the Ministry’s annual budget.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Dr.Fe1
Příspěvky: 1886
Registrován: 6.8.2010 22:09:08

Re: Irák

Příspěvek od Dr.Fe1 »

Člověk by řek, že tam budou teď mít jiný starosti než stavět tunel ....... ale vypadá to, že Kurdistán navzdory islámskému státu funguje.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Ono to tak i je, my si to neumíme představit, ale v tomto regionu se sice vede válka a jsou zde časté teroristické (sebevražedné) útoky, ale život jako takový jde dál, takže silnice se staví a opravují a regiony se pomalu rozvíjejí. Málokdy zasáhne bomba přímo silniční objekt, protože všechny strany silnice potřebují pro existenci.

Tvrdé boje se nyní odehrávají v regionu kolem města Sinjár (daleko na severu státu), koalice Kurdů za pomoci Britů vytláčejí Islámský Stát z regionu a zvádí se krutý boj o dálnici v regionu, která jinak zásobuje Islámisty PHM a umožňuje obchodovat s ropou a dalším zbožím. Silniční infrastrukturu v regionu opět ovládá Irák. Lidsky mě mrzí, že tu zaznamenávám takové souvislosti s dálnicemi. :(
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Tisíce fotek z rekonstrukce a nové výstavby silnic, dálnic a mostů je k dispozici zde: https://www.facebook.com/%D8%AF%D8%A7%D ... e_internal .

Irák jinak trpí nedostatkem stavebních materiálů a to jak asfaltem tak cementem. Není to o tom, že by tady nic nebylo, ale je špatná logistika, na severu navíc nestabilní situace a mnoho prací napříč zemí. Zároveň se pro nízké ceny ropy již 2. rokem protahuje mnoho projektů pro nedostatek kapitálu pro tolik projektů.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.7.2019 17:20:21, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 5.2. se do provozu dostal 5. ring road kolem města Erbil na severu země.

Obrázek

zde pohled na město v noci:
erbilspider4.jpg
erbilspider4.jpg (99.92 KiB) Zobrazeno 21493 x


Erbil je hlavní město iráckého kurdistánu a žije v něm přes 1 mil. obyvatel.

Fakta:

*délka 38 km
*připravován do výstavby od roku 2005
*výstavba se začala v roce 2013 a plánovaná byla na 4 roky a 2 měsíce
*do provozu se dostal o 3 měsíce dříve
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.11.2020 1:22:02, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Dlouho jsem tady nic nenapsal. Důvodem byla válka s ISIL. Irák byl rozdělen de facto na 3 celky a to arabskou s Bagdádem, na jihu ISIL s Mosulem a na severu Kurdistán s centrem v Erbilu. Kurdistán zůstává. ISIL byl poražený, ale znamená to hlavně i několikaroční válku, která způsobila i škody v silniční infrastruktuře. Obnovil jsem mj. i vládní odkazy.

Země se ale postupně začala obnovovat. Mnoho oprav silnic a dálnic, kterých povrchy dostávají zabrat během uplynulých převozem těžké bojové techniky po nich. Staví se ale i mnoho nových mostů, dualizují se další silnice a pokračuje rozvojový program dopravních koridorů (pod Světovou bankou).

V tomto roce je rozpočet o +45% větší proti roku 2018 a celkem na úrovni bezmála 112 mld. USD. Od změny režimu v roce 2003 jde o 2. největší rozpočet v historii s nejvyšším plánovaným deficitem. Z toho jde 52 mld. USD na platy veřejného sektoru, důchody a základní plnění sociálního státu. Platy jsou meziročně o +15% vyšší. Deficit je ve výši 23,1 mld. USD. MMF vyčíslil 3-roční válku s ISIL na nutné rekonstrukce ve výši 88 mld. USD. Něco půjčí svět, ale zvyšek si musí Irák zajistit sám. Ten je z 96% rozpočtu závislý na cenách ropy. Velký balík tedy směruje právě na nejakutnější vyřešení problémů, protože mnoho oblastí je v ruinách.

Obnova silnic tvoří téměř nejnižší částku. Miliardy USD musejí směrovat na nové byty; 147.000 padlo za oběť. V Basře je velká část bez elektrické energie a zdrojů pitné vody atd. Obnovit se musí infrastruktura armády, postavit nanovo školy a opravit i nemocnice.

Do post-rekonstrukčních prací se hlásí mnoho firem světa, včetně států, které Iráků buď půjčují nebo poskytují i dary. Tím se jim povede umístnit na tento trh, který se snad znovu stabilizuje i produkty dalších firem, protože tady ten hospodářský potenciál je.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.11.2020 1:22:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Během uplynulých 10 let populace prudce rostla až nyní dosáhla hranice 40 mil., tedy se zvětšila o asi 10 mil. lidí aneb o 1/3. Navzdory válce s Islámským státem. Iráčané o stát válčili a prakticky se tady život jako takový nezastavil. I když samozřejmě ty škody tady jsou a jsou v infrastruktuře kolem elektrické energie, co je následováno ropným průmyslem, dalším průmyslem, dopravní infrastrukturou a infrastrukturou vládní agendy (úřady, policie a sídla centrální vlády v rámci regionů) a bydlením atd.

Sotva se Irák vzpamatoval a vyrovnal s pádem Saddáma H., tak tady byla válka s Islámským státem. Ani se nepovedlo prvně rekonstruovat stát a válčilo se znovu. Silniční síť, silnice, dálnice, ale i mosty jsou tady těžce zkoušené a velmi často dějem bojů. Kdo ovládl most, ten ovládl region, protože ho dovedl na čas okupovat. Obklíčit dálniční tepnu a ponechat zásobování "jen" po silnici z druhé strany znamenalo dostat obyvatelstvo pod tlak. Snad nikde se tak urputně nesnažila armáda nejen válčit a chránit "roury", co znamenají ekonomiku, ale ještě i chránit silnice a mosty jak tady v tomto prostoru. Silniční síť Iráku se o asi 1000 km zmenšila. Nejsou vesnice, nejsou silnice a není již snaha obnovit některá území státu. To vše důsledek válek.

Mapa hlavních silnic k roku 2018:
Ir1.JPG
Ir1.JPG (229.45 KiB) Zobrazeno 11451 x
Celá silniční síť včetně hlavních i vedlejších silnic jak zpevněných tak nezpevněných činila v roce 2018 úroveň bezmála 58 600 km. A to dle ministerstva plánování, které mi tady chybí aneb které bylo vytvořeno s cílem utvořit ucelený obraz o stavu země a plánovat jeho obnovu.

Ministerstvo plánování :arrow:

https://mop.gov.iq/

V samotném Kurdistánu (region) je silniční síť o rozsahu bezmála 15 000 km (v rámci irácké). Nejvíce postiženou oblastí je pak Mosul a tady se taky začala soustředit pozornost irácké vlády co se obnovy silniční sítě týče.

Vláda regionu Kurdistán :arrow:

https://gov.krd/english/government/the-cabinet/



Irák má odjakživa 2 tepny: východ - západ od hranic s Jordánskem přes území Anbar na Bagdád. A dále sever - jih od hranic Turecka/Sýrie do Basrah a pobřeží Zálivu.

Byl sestaven investiční silniční plán pro region Kurdistanu ve výši 5,2 mld. USD pro období 2013 - 2020. Nebudu se tomu věnovat detailně, ostatně v tématu lze vidět, že se investuje i tady. Region si posilnil autonomii a tím si i finančně polepšil. Brzdou pro vznik státu není Bagdád, ale Ankara (TR), ale to se nás tady již netýká.

Mapa železniční sítě (pro doplnění stavu infrastruktury):
Ir2.JPG
Ir2.JPG (130.41 KiB) Zobrazeno 11451 x
Dá se podívat i do nedávné minulosti, protože minulost tady byla snad hezčí. V období 1979 až 1985 se tady postavilo nejvíce silnic. Tehdy se zpevněná silniční síť 2x a to na bezmála 22 400 km a stalo se to tak, že se mj. zpevnilo 7800 km sekundárních silnic. Navíc se v roce 1987 vybudovala 1000 km dlouhá 6-pruhová mezinárodní tepna, která je na osi Záliv - Středozem. A taky Irák vystavěl 10 000 km silnic v regionech a malých komunitách. Pohledem na hlavní tepnu státu:
csm_cosu202b_950f0a4c2b.jpg
csm_cosu202b_950f0a4c2b.jpg (40.18 KiB) Zobrazeno 11451 x
Tato mega stavba Expressway No. 1 dlouhá celkem 1250 km byla plánovaná do výstavby v 10 úsecích. Šlo o tehdy největší projekt dálniční komunikace v regionu Středního Východu.

6- pruh: 800 km
4- pruh: 450 km
bonus: přivaděče a překládka dosavadních silnic dalších 250 km
přesun vodních kanálů: 100 km
počet MÚK: 25
počet mostů: 80, v celkové délce 9,23 km
počet nadjezdů: 117, v celkové délce 6,82 km
počet odpočívek i s ČSPH: 18
počet parkovišť: 200

Studie uskutečnitelnosti a projekty včetně tendrové dokumentace, to všechno se vypracovalo v období 1975 až 1977. Parametry se čerpali dle německého standardu pro rychlostní tahy.

Světová Banka se pak v roce 2013 podílela na přípravě plánované rekonstrukce celého tahu, protože si to již situace a její stav vyžadovala. Více než 20 let v provozu a navíc po válce. Zde seznam úseků pro opravy:
ir3.JPG
ir3.JPG (67.45 KiB) Zobrazeno 11451 x
ir5.JPG
ir5.JPG (65.53 KiB) Zobrazeno 11451 x
Plán rehabilitace již počítal se zákonem o ochraně vod, přehrad atd. dle iráckých zákonů. Pamatovalo se na hroubku prací na vozovce, na nové značení atd. Více pak zde: http://documents1.worldbank.org/curated ... 79823B.pdf .

Tento megaprojekt tvoří min. 1/2 dálniční sítě Iráku dnes. A je pochopitelné, že nová výstavba se dnes realizuje hlavně na severu v regionu Kurdistánu, ale taky v rámci hlavního města, ale spíš se dbá v centrální a jižní části na rekonstrukční práce a to se dostáváme k současným časům.

Stav hospodářství:

*v roce 2019 dosáhlo HDP úrovně 234 mld. USD; letos bude mezi roky 2018 a 2019
*lidí bez práce je kolem 10%
*vládní dluh je v úrovni 48% (2018; nižší než v 2010)
*Irák počítá s příjmy z prodeje ropy až ve výši 95% celkových příjmů

Irák zrovna sestavuje rozpočet pro rok 2021. Počítá s prodejní cenou ropy ve výši 42 dolarů. Letošním rokem se musí Irák více zadlužit, protože hospodaření vlády je na tom jak to oznámil výbor parlamentu pro finance: 45% finanční deficit rozpočtu 2020. Kolaps ekonomik ve světě, čímž utrpěla celá řada produkce v zemi a propad cen ropy. A pandemie COVID-19, která se dotkla taky Iráku. Jen pro představu letošní rozpočet byl projektován ve výši 111,9 mld. USD s deficitem ve výši 22,6 mld. USD a tedy realita je prozatím již až více než -50 mld. USD. A to již v tomto roce je kritika, že se málo rekonstruuje, málo škol, nemocnic atd. Irák požádal o pomoc mezičasem i Saudskou Arábii o dočasnou finanční výpomoc, ale ne jen tu. Situace je tady složitá; tak jak ale i prakticky všude jinde. Tady je to o to horší, že stát je z nějaké části zničený.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.12.2022 10:27:02, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Saudská Arábie znovu-otevírá přechod Jadeedah Arar, tedy tah do Iráku

*50 km tahu se modernizovalo
*jde o strategický průchod pro obě země z hlediska vzájemného spojení
*přechod byl otevřen 17.11.2020 a stalo se tak po více než 30 letech, co byl uzavřen
- důvodem uzavření byla invaze Iráku do Kuvajtu v roce 1990
- neformálně byl otevřen pro Iráčany, co se chtěli jít podívat do Měkky
*tah dostal 32 km betonových svodidel a 6 km ocelových svodidel
*namalovalo se zde a osadilo mnoho dopravního značení

Tento logistický uzel a napojovací tah byl součástí jak politických domluv s Irákem, tak Strategii KSA 2030 s cílem snížit závislost na ropě.

https://english.alarabiya.net/en/News/g ... own-Prince
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/ ... r-30-years
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

pokračuje renovace dálniční sítě a doplňování dopravního značení:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172336600
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172239104

do provozu se dostal 3. most v Mosulu:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172407000

tady je i ve videu z poloviny r. 2020:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Probíhá rekonstrukce dálnice č. 1 v úseku Hilla (Babylon) - Diwaniya.

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -174079317
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irák

Příspěvek od Diaľničiar »

Staví se MÚK s Highway 6 na východním břehu Tigris v rámci projektu Suwayrah Access Project (žije tam asi 80 tis. obyv.)

Obrázek

8 lidí zahynulo a další jsou pohřešováni za uplynulé 2 týdny po povodních, které zasahují město Erbil. Jde o hlavní město autonomie regionu Kurdistán na severu Iráku. 7 lidí se utopilo po bleskových povodních přímo v ulicích a 1 dostal zásah bleskem.

https://i.imgur.com/FuaFsW3.jpg
https://i.imgur.com/CepwqnN.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“