Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. 1 vlastní příspěvek jsem z vlákna odstranil.
Populace státu se od roku 2010 do roku 2020 zvedla o 1 mil., tedy o asi 52%. Až 97% obyvatelstva žije ve městech. To, co se tady za těch 10 let postavilo a dál plánuje stavět, tak to je dech beroucí pohled. Hlavně je to dáno i tím, že Katar chce, aby to bylo vidět. Tak jak je tady prototyp slobodného média jako je Al Jazeera, tak je tady i ta možnost zapojení celého světa do budování nového státu. Se vším všudy. Na enormně malé ploše pro relativně málo obyvatelstva se sem dopravuje snad všechno z celého světa. To se ani nedá všechno zhrnout. Udělám to takhle: napíšu text a pod něj umístním několik odkazů, které na ten text naváží infografikou pro připoměnutí. Zdaleka to nebude všechno, ale alespoň něco. Faktem je, že všechno se pečlivě plánuje. A pak až staví. Tady se nejdříve staví silnice, pak se hodlá stavět to ostatní, takže když vzniknou třeba 10-pruhové tahy s kolektorama, tak šlo napsat pro méně znalé, proboha na co, když tady žije jen asi tolik lidí co má jedna Praha? No ale faktem je, že tady není železnice a plánovaný rozvoj na nějaké období je v tak velkém objemu mnoha desítek mld. USD, že ten tovar je sem nutno dopravit. Dá se sečíst kapacita vozidel za 1h jak osobních tak nákladních. Největší brzda dle největších poradců ve světě jsou pak MÚK. Tady Katar zajistil, že tohle brzda nebude. Tady se dá plynule dostat na všechny směry dostatečně často. Jedna hlavní tepna pro nákladní vozy, další pro osobní, další je mix všeho. Další obsluhuje nižší řád silnic. Všechno do detailů naplánované. Až tak, že teď když Katar taky bojuje s intenzivními srážkami, tak tady jsou v podzemí velké zásobníky na vodu. Tady kdysi nebyl 1 km asfaltové silnice a není to tak dávno a když byla vize, že bude dálnice, kolem budou stadiony a bydlení a nad dálnicí povede metro na pylonech, tak to vypadalo jako pohádka. Ale dnes to tady je realita. Plánem bylo vytvořit 800 km epxressways s 240 MÚK na nich. A dalších 100 km napojovacích silnic. Ulice jsou ještě zcela mimo včetně dalších průtahů. Každé 3-4 km je 1 3-5 patrová MÚK. To obnáší tunelové sekce a to vše za plného provozu se dostavuje. To vše si žádá další velkou položku a tou je dopravní značení. Vynikající osvětlení k tomu, které musí zohledňovat taky pouštní počasí. Vynikající technologie a excelentní služby i pro turisty, pro obchodníky, protože Doha spěje k finančnímu a obchodnímu centru. A tato expanze nebyla zastavená ani Sadskou Arábii, která tady na Katar uvalila blokádu. A očekavala, že Katar do 2 týdnů nebude mít potraviny, ale opak se stal pravdou. Katar si se vším poradil. Lépe řečeno, ta blokáda již neměla smysl, protože již stál přístav a dálnice, kterými se povedlo zásobit stát po této osi. Navíc Katar jakožto vlastník velkých zásob plynu má silné spojence a Saudové podceňují i tento prvek. Katarský vládce jakkoliv je mladý, tak je mimořádně vnímavý a pokrokový v tom, čeho chce dosáhnout. Katar nežije pro plyn a ropu, tu pouze prodává, ale hodlá vystavět a proměnit stát na plně funkční a soběstačný. Infrastruktura se tady staví na 100 let dopředu. Hrozba jako je Saudská Arábie se tady řešila diplomaticky a mj. Katar nakoupil za desítky mld. USD zbraně a dále udělil občanství mnoha lidem z JV Asie, kteří tady do té doby třeba jen pracují, tak po novém jsou v armádě. Excelentní pracovníci dostávají nabídku na setrvání zde, s možností přistěhovat část rodin. Na vojenských prohlídkách lze pozorovat jiné národnosti. A Katar si nepochybně naklonil jak velké a silné mocnosti v regionu, tak udržel dobré vztahy i s částí zemí GCC a se samou Saudskou Arábii již nepokračuje jako kdysi. Katar je logicky mj. i asfaltová velmoc, protože musel vystavět i toto zázemí. Radost spolupracovat s touto zemí, protože to tady klape od prvního po posledního v řadě. Letos se naplno rozběhl program zazelenění okolí silnic a dálnic, masivně se staví cyklochodníky, rozvíjí veřejná doprava. V Kataru má žít v roce 2035 celkem 3,5 mil. lidí a mají tady mít veškeré zázemí s tím, že Katar má mít dostatek zdrojů pro budoucnost a další rozvoj. Kdysi tady byla poušť a nic víc. Teď by se zdálo, že je to tady jen samý asfalt a beton. Ale ono to bude hezké zelené a plné života. Nepřistupuje se tady k tomu tak, že budu řešit 20 let jak postavit obchvat něčeho co je přeplněné vozidlama, když na to, aby byl rozvoj, tak to nesmí stát. Tak jak to bohužel musí řešit většina planety, tak přesně to se tady nerealizuje a je snaha se vyhnout tomu co se stalo v Dubaji po dostavbě první dálnice středem města, která se takřka během pár let zcela zahltila.
To, co tady padlo pro ex dekádu, tak to je megaprojekt Most přátelství. Ta 40 km stavba mostu Katar - Bahrajn. Ovšem realizace se tady dočkalo mnohem, mnohem více projektů. Za zcela jiné částky peněz. Možná později bude i nějaký most na jiný stát. Katar nyní čeká jiná megastavba a sice Sharq Crossing. Ten se musel odložit, když začala blokáda, protože by opravdu nebylo dost materiálů.
Zda a jak budou využité stadiony pro Fifa World Cup 2022 se taky neví. Vzhledem tedy k pandemii COVID-19 je to otázní. Ale stadiony stojí a již se využívají.
sharq crossing:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p203602
metro Doha:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p188135
kryogénní asfalt:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p194012
produkce asfaltu:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 95#p140395
bombastický pohled:
http://forum.ceskedalnice.cz/download/file.php?id=11682 ( lusail expressway:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 09#p170409 )
10- pruh + 4- pruh:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p182049
10 km tunel pro vodu:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 24#p181824
moje maličkost:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 90#p157790
metro&dálnice:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 94#p205494
Stávající hospodářská situace:
*HDP dosáhlo v roce 2019 hodnoty 183,5 mld. USD (rok 2020 bude v úrovni nad 2017)
*nezaměstnanost je irelevantní údaj; formálně 0,1%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 66% HDP (stát se zadlužuje bez ohledu na krize; součást rozvoje je za stávajících nízkých úroků si půjčovat)
*Katar vlastní jeden z největších fondů světa; Qatar Investment Authority
Katar počítá pro rok 2021 s rozpočtem, který bude vycházet z ceny ropy 40 USD.
Qatar Investment Authority disponoval v roce 2017 (před blokádou) hodnotou cca. 300-350 mld. USD. Letos k 10/2020 v něm byl majetek, hotovost a zlato v hodnotě asi 295 mld. USD. Fond nakupuje "budoucí byznys"; německé a jiné vyspělé tech- firmy. Nano-, bio-, technologie, strojírenské fabriky, kde již je silné zázemí atp. Až 55% aktiv je investováno v podobném schématu, což má přinášet zdroje, až se pomine potenciál ropy a plynu.
Dopravní investice jsou prakticky na svém konci. Rozhodně se bude stavět dál, ale v menším rozsahu. K dálnicím a silnicím se budou stavět budovy. Metro se rozšíří, ale stavebně udrží ve stejných výdajích. Postaví se třeba i něco nové, ale v bloku dalších investicí. Vše se realizuje k cílovému datu 2030, kde končí Vize, která má za cíl změnit strukturu ekonomiky z plynu na jiný typ. Katar na to hodlal utratit během cca. 20 let asi 200 mld. USD. Asi 50 mld. USD navíc stála armáda, což je do jisté míry daň za suverenitu. Dalších asi 20 mld. USD stojí investice v Turecku, Indii a jinde, což jsou ale již investice co se vrátí zpátky, ale je to další daň za suverenitu a silná spojenectví.