Jordánsko
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Jordánsko
Počet obyvatel: cca. 10,8 mil.
Hlavní město: Ammán (s aglomerací cca. 4,3 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 23:16:45, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Ministerstvo dopravy
http://www.mot.gov.jo/
Silniční síť s pevným povrchem v délce cca. 8 400 km je dostatečně hustá a na blízkovýchodní poměry i relativně kvalitní. V posledních letech bylo dobudováno nebo rekonstruováno několik důležitých spojení, výraznou silniční obměnou aktuálně prochází i na auta předimenzovaný Ammán, v brzké době se začne s přestavbou silniční infrastruktury průmyslové Zarqy.
http://www.mot.gov.jo/
Silniční síť s pevným povrchem v délce cca. 8 400 km je dostatečně hustá a na blízkovýchodní poměry i relativně kvalitní. V posledních letech bylo dobudováno nebo rekonstruováno několik důležitých spojení, výraznou silniční obměnou aktuálně prochází i na auta předimenzovaný Ammán, v brzké době se začne s přestavbou silniční infrastruktury průmyslové Zarqy.
Re: Jordánsko
pár fotek z loňské jízdy po "Dálnici králů" Aqaba-Ammán:
- Přílohy
-
- DSCN7995.JPG (128.67 KiB) Zobrazeno 20144 x
-
- DSCN7988.JPG (118.82 KiB) Zobrazeno 20145 x
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Typický jev, že při dálnici se tahá také elektrické vedení.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Desert Highway (road 15) mezi Ma'an a Aqaba v jižní části země
Celkově jde o S-J spojnici v Jordánu, spojení Sýrie a dalších zemí Blízkého východu s Egyptem a S. Arábii. Rozšířená silnice u Červeného moře
Celkově jde o S-J spojnici v Jordánu, spojení Sýrie a dalších zemí Blízkého východu s Egyptem a S. Arábii. Rozšířená silnice u Červeného moře
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Jordánsko má v poměrně slušném stavu silniční infrastrukturu, ve které je schopno zajišťovat cyklickou obnovu vozovek a výstavbu nových úseků silnic, tzv. zkapacitňování tahů z 1+1 na 2+2 / 2x2 silnice až rychlostní silnice a dálnice. Dopravě a dopravním tepnám se věnuje v zemi pozornost již několik dekád. I nyní v 2007-2017 je rozvoj dopravy na prvním místě v zemi. A to i v rámci plánu 2013-2016, jelikož plány odzrkadlují vždy aktuální ekonomické možnosti. Jordánsko nijak moc nezpevňuje komunikace, pouze upravuje nezpevněné, ale již zpevněné jsou v dobrém stavu. Co se týče investic, na silnice jdou stovky mil. €, ale není to priorita. Tu si stanovila země do oblasti budování železnic (plán rozvoje národní železniční sítě), kam také směrují miliardy € (celkově) a budují a modernizují se stovky km tratí. Jordánsko na dopravní investice využívá kromě národních zdrojů i veškeré zahraniční zdroje plynoucí z geograficko-diplomatické spolupráce od EU po okolní země a povedlo se tomuto státu dostat se do plánování vícerých koridorů na propojení sousedních států. Zde ještě doplňuji další odkazy, kdo by chtěl pročítat podrobnosti. V hlavním městě a jeho okolí již žije 50% obyvatel země a i těch za poslední roky přibývá.
Ministerstvo veřejných prací a bydlení
http://www.mpwh.gov.jo/Default/Ar
*sem spadá výstavba silnic
Euromed Transport Project
http://etsp.eu/
*podpora EU na přestavbu (i) silnic, třeba tah z Iráku do S. Arábie z 1+1 na 4-pruhovou komunikaci v nákladech 250 mil. € (Mafraq - Safawi - hranice s Irákem)
Greater Amman Municipality
https://www.ammancity.gov.jo/ar/main/index.aspx
Land Transport Regulatory Commission
http://www.ltrc.gov.jo/
Ministerstvo veřejných prací a bydlení
http://www.mpwh.gov.jo/Default/Ar
*sem spadá výstavba silnic
Euromed Transport Project
http://etsp.eu/
*podpora EU na přestavbu (i) silnic, třeba tah z Iráku do S. Arábie z 1+1 na 4-pruhovou komunikaci v nákladech 250 mil. € (Mafraq - Safawi - hranice s Irákem)
Greater Amman Municipality
https://www.ammancity.gov.jo/ar/main/index.aspx
Land Transport Regulatory Commission
http://www.ltrc.gov.jo/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 23:22:48, celkem upraveno 7 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.11.2020 23:23:25, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
V hlavním městě a okolí žije 1/3 obyvatelstva, takže se zde logicky staví různé obchvaty, nové zkapacitněné tahy atd.
zde z r. 2013 je stav nového východního obchvatu, jeho severní třetina již v provozu:
a jeho jižní 2/3 ve výstavbě, upgradem prochází i Highway 15:
zde pohled na Al-Urdon expressway:
zde pohled na Jerash Highway:
zde záběr na Abdoun Bridge:
informace o mostě: https://en.wikipedia.org/wiki/Abdoun_Bridge
Novinkou z letošního roku je inaugurace Amman Development Corridor
zde z r. 2013 je stav nového východního obchvatu, jeho severní třetina již v provozu:
a jeho jižní 2/3 ve výstavbě, upgradem prochází i Highway 15:
zde pohled na Al-Urdon expressway:
zde pohled na Jerash Highway:
zde záběr na Abdoun Bridge:
informace o mostě: https://en.wikipedia.org/wiki/Abdoun_Bridge
Novinkou z letošního roku je inaugurace Amman Development Corridor
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Jordánsko ale zase není jenom Ammán. Na severu leží město Irbid a včetně jeho okolí zde žije další 1 milion obyvatel. Zde je důležitou stavbou budovaný ring road: poloha na mapě je ZDE. Tyto fotky jsou spřed 3 let.
Irbid je mezičasem 2. největší metropolitní oblast Jordánska a tak z pochopitelných důvodů je i tah č. 35 pod jménem Amman - Irbid highway nejdůležitější tepna. Jedná se o dělený 4-pruh. Není to přitom žádná novostavba. Někde uprostřed leží městečko Jerash, ve kterém žije cca. 50.000 obyvatel a již v roce 1992 se zrealizovalo 17 km dálnice Jerash - Irbid s i 2 MÚK, betonovými svodidly typu N.J.
Celý tah Ammán - Irbid má cca. 80 km a neustále se vylepšuje. Třeba v roce 2010 dostalo 52 km osvětlení, které se skládá z 920 2-světel a 650 1-světel, čímž se doplnilo osvětlení všude. Náklady na tento projekt 3,5 mil. USD.
Úplně dole na jihu leží město Aqaba s populací kolem 200.000 obyvatel. Město s důležitým přístavem, ale těží i z rozvoje cestovního ruchu. V roce 2006 se zde dobudovala 4-pruhová komunikace. Jak jsem výše psal o Amman Development Corridor, tak ten má parametry až 16-pruhu, samozřejmě buduje se na etapy a jednotlivé fázy a je součástí obchvatu hlavního města. Zde názorná ukázka z roku 2006: Tohle byla zakázka na 13,4 km 2x2 pruhovou silnici dálničního typu v šířce 27m včetně paralelních 32 km dlouhých silnic v šířce 12m. Dále se vybudovalo i 16 km obslužních silnic. V rámci fáze I, sec II. Takhle to zde skrátka již dekádu budují. Velký ring road Amman bude jednou mít 120 km.
Úplně dole na jihu leží město Aqaba s populací kolem 200.000 obyvatel. Město s důležitým přístavem, ale těží i z rozvoje cestovního ruchu. V roce 2006 se zde dobudovala 4-pruhová komunikace. Jak jsem výše psal o Amman Development Corridor, tak ten má parametry až 16-pruhu, samozřejmě buduje se na etapy a jednotlivé fázy a je součástí obchvatu hlavního města. Zde názorná ukázka z roku 2006: Tohle byla zakázka na 13,4 km 2x2 pruhovou silnici dálničního typu v šířce 27m včetně paralelních 32 km dlouhých silnic v šířce 12m. Dále se vybudovalo i 16 km obslužních silnic. V rámci fáze I, sec II. Takhle to zde skrátka již dekádu budují. Velký ring road Amman bude jednou mít 120 km.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Dále se v roce 1999 postavilo i 11 km 2+2 pruhové komunikace Kerak - Qatraneh. Leží rovněž na silnici č. 35, která stojí již minimálně 5.000 let. Zde se jí říká i Královská Dálnice. Tento úsek byl v nákladech 2,8 mil. USD.
Dalším úsekem na tomto S-J tahu je Madaba - Umm Al-Amad rovněž v parametrech 2+2. Úsek se napájí na obchvat Ammánu a má celkem cca. 13 km. Náklady na výstavbu 8 mil. USD. Významním objektem je Yadooda Bridge, kterým se napájí na letiště u Ammánu. Tento úsek se do provozu dostal v roce 1999.
Dále se v roce 2004 dobudovala překládka a rozšíření silnice Ghour Al-Saffie, což je obchvat kolem tohto města a to na silnici č. 35 a nová komunikace se jmenuje Jordan Valley Highway. Tento úsek měří 7,7 km a vyžádalo si to investici 2,15 mil. USD.
Jordánsko se musí již několik let vypořádat se syrskou krizí, což značí vybudovat tábory pro uprchlíky. Značně to zatěžuje i ekonomiku. Z hlediska podpory a to i ekonomické se Jordánsko s důvěrou obrací na SAE a SA. Zadlužení se zvedlo během dekády ze 60 na 90% HDP. Na armádu směruje cca. 1,5 mld. USD ročně, v zemi je mj. asi 30% nezaměstnanost. Své zájmy zde mají ale i USA, protože Jordánsko je odrazový můstek nejen pro Sýrii, ale i pro Irák. Jen za poslední roky půjčili nebo se zaručili USA za 4 mld. USD a do armády investovali více jak 1 mld. USD. Nadnárodní organizace asistují při zajištění výstavby táborů pro uprchlíky ze Sýrie a fondy ze SA a SAE se podílejí na masivním silničním plánu Jordánska, který značí pokračování výstavby obchvatů typu beltway, ring road a dualizují se i nadále hlavní tahy v zemi.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Dne 17.12. se do provozu dostalo 120 km silnice dálničního typu Highway 30 mezi Al Zarqa a st. hranicí se Saudskou Arábii. Jde převážně o dualizaci stávající silnice, ale taky se část úseku postavila nanovo, třeba 13 km kolem letecké základny Muwaffaq Salti.
Zdroje: https://www.zawya.com/mena/en/business/ ... 133280189/ , http://www.jordantimes.com/news/local/r ... udi-arabia
Zdroje: https://www.zawya.com/mena/en/business/ ... 133280189/ , http://www.jordantimes.com/news/local/r ... udi-arabia
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Během uplynulé dekády se počet obyvatel zvedl ze 7,3 na 10,8 mil., tedy prakticky o 50%. Tento prudký růst se právě letos prudce zpomalil. V hlavním městě s okolím přitom žije podstatná část obyvatelstva. Část lidí zde jsou uprchlíci ze Sýrie, již část se zapojila do ekonomického života. Je to v odhadech někde mezi 0,5 mil. až 0,8 mil. lidí.
Mapa hlavních silnic: Vzdálenost k hranicím: Mapa železniční sítě: Jordánsko má v provozu kolem 500 km železničních tratí, přičemž tato síť se dobudovala v roce 2013. Uvažuje se postavit nové tratě na sousední země. Pro hlavní město se plánují 3 linky metra. Systému veřejné dopravy se víc věnovat nebudu, ale uceluje to obraz o státě. To metro je nevyhnutní, protože stávající kapacitní tahy jsou přeplněné a již je není snadné (levné) upgradovat.
V zemi bylo v roce 2018 již 2805 km (+41 km za 2 roky) nejdůležitějších státních silnic. Dalších 2665 km zemědělských a lokálních silnic. A 1948 km sekundárních silnic. V roce 1985 tady bylo 1928 km státních silnic s nejvyšším významem. Stát staví především zkapacitněné komunikace a dualizuje stávající silniční síť. S prostorem pro silnice se tady musí zacházet opatrně, stejně jako s jakoukoliv další stavbou. Právě proto, že ve skutečnosti se žije v menší části západní poloviny území. Stát se o tuto cca. 8000 km silniční síť stará velmi dobře. Z toho je 1/8 silnic dálničního typu (standardní dálnice evropského typu tady není), často uprostřed s bariérou a taky je nutno doplnit, že ve,mi často jde o široké, kolektorové úseky až do 16 jízdních pruhů, kde se již pamatuje i na bus pruhy.
Silniční stavby ve výstavbě:
http://www.mpwh.gov.jo/Ar/List/%D9%85%D ... 8%B2%D8%A9
Ostatně v roce 2015 tvořil sektor stavebnictví na HDP až 12%. Pro představu, kde to nejvíc žije, tak se taky nejvíc staví. A taky se stavět i bude vzhledem na další připravované projekty jako již zmiňované metro.
Fázování okruhu hlavního města (118,7 km): Amman Development Corridor (v provozu, 48 km): Airport Road Widening (v provozu, 22 km): Stát připravuje rozdělení silniční sítě na 4 kategorie. Ale to hlavní je, že tady bylo v polovině dekády již 1110 km dálniční sítě včetně dualizovaných tahů. Pro představu kvalitní silniční síť (mimochodem, začátkem letošního roku Desert Highway stav plnění cca. 75%) Intenzity provozu začátkem minulé dekády:
Během uplynulé dekády se počet obyvatel zvedl ze 7,3 na 10,8 mil., tedy prakticky o 50%. Tento prudký růst se právě letos prudce zpomalil. V hlavním městě s okolím přitom žije podstatná část obyvatelstva. Část lidí zde jsou uprchlíci ze Sýrie, již část se zapojila do ekonomického života. Je to v odhadech někde mezi 0,5 mil. až 0,8 mil. lidí.
Mapa hlavních silnic: Vzdálenost k hranicím: Mapa železniční sítě: Jordánsko má v provozu kolem 500 km železničních tratí, přičemž tato síť se dobudovala v roce 2013. Uvažuje se postavit nové tratě na sousední země. Pro hlavní město se plánují 3 linky metra. Systému veřejné dopravy se víc věnovat nebudu, ale uceluje to obraz o státě. To metro je nevyhnutní, protože stávající kapacitní tahy jsou přeplněné a již je není snadné (levné) upgradovat.
V zemi bylo v roce 2018 již 2805 km (+41 km za 2 roky) nejdůležitějších státních silnic. Dalších 2665 km zemědělských a lokálních silnic. A 1948 km sekundárních silnic. V roce 1985 tady bylo 1928 km státních silnic s nejvyšším významem. Stát staví především zkapacitněné komunikace a dualizuje stávající silniční síť. S prostorem pro silnice se tady musí zacházet opatrně, stejně jako s jakoukoliv další stavbou. Právě proto, že ve skutečnosti se žije v menší části západní poloviny území. Stát se o tuto cca. 8000 km silniční síť stará velmi dobře. Z toho je 1/8 silnic dálničního typu (standardní dálnice evropského typu tady není), často uprostřed s bariérou a taky je nutno doplnit, že ve,mi často jde o široké, kolektorové úseky až do 16 jízdních pruhů, kde se již pamatuje i na bus pruhy.
Silniční stavby ve výstavbě:
http://www.mpwh.gov.jo/Ar/List/%D9%85%D ... 8%B2%D8%A9
Ostatně v roce 2015 tvořil sektor stavebnictví na HDP až 12%. Pro představu, kde to nejvíc žije, tak se taky nejvíc staví. A taky se stavět i bude vzhledem na další připravované projekty jako již zmiňované metro.
Fázování okruhu hlavního města (118,7 km): Amman Development Corridor (v provozu, 48 km): Airport Road Widening (v provozu, 22 km): Stát připravuje rozdělení silniční sítě na 4 kategorie. Ale to hlavní je, že tady bylo v polovině dekády již 1110 km dálniční sítě včetně dualizovaných tahů. Pro představu kvalitní silniční síť (mimochodem, začátkem letošního roku Desert Highway stav plnění cca. 75%) Intenzity provozu začátkem minulé dekády:
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Obchvat města Irbid: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 97#p144297 . Je v provozu.
V 01/2021 byl hotový z 98%. Částečně se po něm již jezdilo. Délkou skoro 10 km se vyřešilo Z-J cestování. Jsou tady 3 křižovatky, z toho 2 velké MÚK. Tohle je 1. etapa, v plánu jsou další.
V 01/2021 byl hotový z 98%. Částečně se po něm již jezdilo. Délkou skoro 10 km se vyřešilo Z-J cestování. Jsou tady 3 křižovatky, z toho 2 velké MÚK. Tohle je 1. etapa, v plánu jsou další.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Jordánské ministerstvo dopravy upřednostňuje práci na zlepšení spojení mostu krále Husajna. Očekává se, že kontrakt na modernizaci struktury bude mít hodnotu 211,6 milionu USD.
Most poskytuje důležité dopravní spojení s Palestinou. Práce zkrátí dobu překračování pro cestující pohybující se mezi Jordánskem a Palestinou. Zanedlouho bude zahájeno výběrové řízení na opravy mostu.
https://www.middleeastmonitor.com/20220 ... an-travel/
Z Izraele, po anglicky: https://www.iaa.gov.il/en/land-border-c ... nbi/about/
Most poskytuje důležité dopravní spojení s Palestinou. Práce zkrátí dobu překračování pro cestující pohybující se mezi Jordánskem a Palestinou. Zanedlouho bude zahájeno výběrové řízení na opravy mostu.
https://www.middleeastmonitor.com/20220 ... an-travel/
Z Izraele, po anglicky: https://www.iaa.gov.il/en/land-border-c ... nbi/about/
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Reverzní nosič vody spuštěn k doplňování Kinneret
Odsolená mořská voda udrží hladinu jezera, zlepší ekologické aspekty regionu a pomůže zásobit Jordánsko vodou.
27. prosince 2022, 12:53
Mekorot Israel National Water Co. a Israel Water Authority dnes zahájily projekt "Reverse Water Carrier" na severu. Projekt umožní odsolené vodě ze Středozemního moře odtékat do vnitrozemí k jezeru Kinneret (Galilejské moře). Cílem projektu, který byl zřízen za cenu 1 miliardy NIS, je udržet hladinu Kinneretu v suchých letech a letech s nízkými srážkami.
Většina vody, která dnes teče z kohoutků v izraelských domácnostech, pochází z odsolovacích zařízení, nikoli z Kinneretu, ale hladina Kinneretu je důležitá jako nouzová zásobárna vody v zemi i z ekologického hlediska.
Kromě toho, dokonce i během let sucha, Izrael pokračoval v dodávkách vody z Kinneretu do Jordánska v rámci mírové dohody mezi oběma zeměmi. Nedávno Izrael souhlasil se zdvojnásobením množství vody, kterou dodává do Jordánska, na přibližně 100 milionů metrů krychlových ročně, takže potřeba udržovat hladinu Kinneret je ještě kritičtější.
Řada let sucha
Myšlenka nasměrovat odsolenou mořskou vodu na sever a obrátit tok v národním nosiči vznikla v posledních letech po sérii let sucha. Mezi lety 2013 a 2018 hladina Kinneret soustavně klesala, až dosáhla „černé linie“ – 213 metrů pod hladinou moře – hladiny, ze které bylo čerpání vody pro potřeby ekonomiky zastaveno. Dnes je Galilejské jezero po několika vlhkých zimách plnější, hladina téměř 250 centimetrů nad "černou čarou" - asi 170 centimetrů níže je plná. Podle odborných zdrojů proto není potřeba projekt ihned provozovat a vodu proudit zpět do Kinneretu.
Práce na projektu začaly před čtyřmi lety podle tehdejšího ministra národní infrastruktury, energetiky a vodních zdrojů Yuvala Steinitze. Projekt umožní maximální proudění 120 milionů metrů krychlových vody zpět do Kinneret. Poté, co kabinet souhlasil s podporou projektu, začala implementační část EMS společnosti Mekorot pracovat na plánu.
První etapa projektu zahrnovala 30 km potrubí z čerpací stanice Eshkol poblíž Nahal Zalmon. Ve druhé etapě projektu, která bude dokončena v následujících letech, budou v oblasti Rosh Ha'ayin vybudovány čtyři čerpací stanice a rybníky, které společně umožní dopravu přebytečné vody z nových odsolovacích zařízení, vrtů a dalších zdrojů na sever, rovněž podél stávajícího národního vodního nosiče.
Ředitel Izraelského vodohospodářského úřadu Yehezkel Lifshitz řekl: „Projekt, který jsme dnes zahájili, dokazuje, že Izrael vede v inovativním myšlení a kreativním plánování přístupu k řešení dopadů změny klimatu a zároveň zajišťuje udržitelné zásobování vodou, chrání izraelské přírodní zdroje a udržuje Kinneret jako strategický nárazník pro Stát Izrael."
Generální ředitel společnosti Mekorot Amit Lang dodal: „Klimatická krize a globální oteplování daly vzniknout řešením připraveným k okamžitému použití, zatímco projekt, který byl dnes zahájen, má provozní a strategický význam a umožní nám udržet úrovně v národním jezeře. stejně jako schopnost udržovat stálý tok vody do sousedních zemí.“
https://en.globes.co.il/en/article-reve ... 1001433880
Odsolená mořská voda udrží hladinu jezera, zlepší ekologické aspekty regionu a pomůže zásobit Jordánsko vodou.
27. prosince 2022, 12:53
Mekorot Israel National Water Co. a Israel Water Authority dnes zahájily projekt "Reverse Water Carrier" na severu. Projekt umožní odsolené vodě ze Středozemního moře odtékat do vnitrozemí k jezeru Kinneret (Galilejské moře). Cílem projektu, který byl zřízen za cenu 1 miliardy NIS, je udržet hladinu Kinneretu v suchých letech a letech s nízkými srážkami.
Většina vody, která dnes teče z kohoutků v izraelských domácnostech, pochází z odsolovacích zařízení, nikoli z Kinneretu, ale hladina Kinneretu je důležitá jako nouzová zásobárna vody v zemi i z ekologického hlediska.
Kromě toho, dokonce i během let sucha, Izrael pokračoval v dodávkách vody z Kinneretu do Jordánska v rámci mírové dohody mezi oběma zeměmi. Nedávno Izrael souhlasil se zdvojnásobením množství vody, kterou dodává do Jordánska, na přibližně 100 milionů metrů krychlových ročně, takže potřeba udržovat hladinu Kinneret je ještě kritičtější.
Řada let sucha
Myšlenka nasměrovat odsolenou mořskou vodu na sever a obrátit tok v národním nosiči vznikla v posledních letech po sérii let sucha. Mezi lety 2013 a 2018 hladina Kinneret soustavně klesala, až dosáhla „černé linie“ – 213 metrů pod hladinou moře – hladiny, ze které bylo čerpání vody pro potřeby ekonomiky zastaveno. Dnes je Galilejské jezero po několika vlhkých zimách plnější, hladina téměř 250 centimetrů nad "černou čarou" - asi 170 centimetrů níže je plná. Podle odborných zdrojů proto není potřeba projekt ihned provozovat a vodu proudit zpět do Kinneretu.
Práce na projektu začaly před čtyřmi lety podle tehdejšího ministra národní infrastruktury, energetiky a vodních zdrojů Yuvala Steinitze. Projekt umožní maximální proudění 120 milionů metrů krychlových vody zpět do Kinneret. Poté, co kabinet souhlasil s podporou projektu, začala implementační část EMS společnosti Mekorot pracovat na plánu.
První etapa projektu zahrnovala 30 km potrubí z čerpací stanice Eshkol poblíž Nahal Zalmon. Ve druhé etapě projektu, která bude dokončena v následujících letech, budou v oblasti Rosh Ha'ayin vybudovány čtyři čerpací stanice a rybníky, které společně umožní dopravu přebytečné vody z nových odsolovacích zařízení, vrtů a dalších zdrojů na sever, rovněž podél stávajícího národního vodního nosiče.
Ředitel Izraelského vodohospodářského úřadu Yehezkel Lifshitz řekl: „Projekt, který jsme dnes zahájili, dokazuje, že Izrael vede v inovativním myšlení a kreativním plánování přístupu k řešení dopadů změny klimatu a zároveň zajišťuje udržitelné zásobování vodou, chrání izraelské přírodní zdroje a udržuje Kinneret jako strategický nárazník pro Stát Izrael."
Generální ředitel společnosti Mekorot Amit Lang dodal: „Klimatická krize a globální oteplování daly vzniknout řešením připraveným k okamžitému použití, zatímco projekt, který byl dnes zahájen, má provozní a strategický význam a umožní nám udržet úrovně v národním jezeře. stejně jako schopnost udržovat stálý tok vody do sousedních zemí.“
https://en.globes.co.il/en/article-reve ... 1001433880
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Jordánsko
Čínská diplomacie dluhové pasti
Co se stane, když země prostě nechce pravděpodobně ani nepotřebuje elektrárnu, ale předtím učinila jiné rozhodnutí? To se stalo izraelskému východnímu sousedovi Jordánsku, které se snaží odmítnout dohodu, kterou podepsal s Čínou o výstavbě a provozu znečišťující elektrárny, podle jeho názoru za vyděračskou cenu, asi 100 kilometrů od hlavního města země Ammánu.
Elektrárna Attarat, poháněná břidlicovou ropou, zvláště znečišťujícím fosilním palivem, byla slavnostně otevřena před měsícem na plný výkon (470 megawattů) a představuje součást ambicí Číny prohloubit svůj vliv na Blízkém východě.
Elektrárnu vlastní Attarat Power Company (APCO), kterou ze 45 % vlastní čínská společnost Guangdong Energy Group, 45 % malajská společnost YTL Power International a 10 % estonská společnost Eesti Energia, která byla původním developerem plán.
Majetek ve společnosti může být poměrně dobře rozdělen, ale model financování projektu za 2,1 miliardy dolarů tomu zdaleka není. Akcionáři investovali 528 milionů dolarů a vzali si půjčku ve výši 1,6 miliardy dolarů od Bank of China a Industrial and Commercial Bank of China se zárukou od China Export and Credit Insurance Corporation.
Smlouva o dodávkách elektřiny na 30 let byla podepsána v roce 2014 za mimořádně vysokou částku 8,4 miliardy dolarů a finanční uzavření proběhlo v roce 2017. Podle odhadů jordánského ministerstva financí cena ve smlouvě znamená roční ztrátu přes třicet let 280 milionů dolarů. Energetickí experti odhadují, že ceny elektřiny v Jordánsku budou muset vzrůst o 17 %, aby byly pokryty náklady.
Abychom pochopili, proč Jordánci tak unáhleně dosáhli této problematické dohody s Čínou, je nutné ohlédnout se o deset nebo více let zpět. Zatímco státy Perského zálivu získávaly větší příjmy ze své ropy a Izrael rozšiřoval své známé zásoby zemního plynu a posiloval tak své geopolitické postavení, Jordánsko zůstalo pozadu. A tak, když má Jordánsko čtvrté největší zásoby břidlicové ropy na světě, snažilo se získávat 15 % své spotřeby energie z elektrárny Attarat. Výroba břidlicové ropy se však ukázala jako nákladná a technologicky složitá.
Tyto technologické potíže vedly Jordánsko k tomu, aby obrátilo svůj pohled k izraelským zásobám zemního plynu a v roce 2016 podepsalo dohodu o dodávkách plynu z nádrže Leviathan na patnáct let za 10 milionů dolarů. Podle zprávy z roku 2019 na jordánském webu Jo 24 je cena v dohodě 5,65 USD za MMBtu (milion britských tepelných jednotek), spojená s cenou ropy Brent. Podle této zprávy, pokud cena ropy Brent stoupne nad 80 USD za barel, cena plynu stoupne na 6,50 USD za MMBtu. Aktuální cena za barel ropy Brent je 78 dolarů.
Nádrž Leviathan je spojena s Jordánskem prostřednictvím potrubí provozovaného společně s jordánskou elektrárenskou společností NEPCO (National Electric Power Company). Tento plynovod se v Jordánsku připojuje k AGP (Arab Gas Pipeline), který byl vybudován pro přepravu egyptského plynu do Jordánska, Sýrie a Libanonu.
Odhaduje se, že dnes je více než 80 % spotřeby energie v Jordánsku založeno na plynu z Leviathanu za cenu, která je jistě ekonomická. Dohoda byla podepsána, když bylo známo, že plyn z Leviathanu se prodává společnosti Israel Electric Corporation za 6,3 USD za MMBtu. Jordánsko se proto snažilo vystoupit z Attaratské dohody v soudním řízení u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory v Paříži.
Nakonec, nebo samozřejmě, dluhy je třeba zaplatit, i když Jordánsko produkt ve skutečnosti nepotřebuje a i když je jeho ekonomická situace špatná. Na první pohled, v zemi s mírou nezaměstnanosti 22,9 %, by podnik, který poskytuje 3 500 pracovních míst ve fázi výstavby a 1 000 pracovních míst ve fázi provozu, měl být dobrou zprávou, ale je těžké sledovat, kolik z těchto pracovníků jsou ve skutečnosti Číňané.
Obecně je Jordánsko zemí, která si zvykla na závislost na mezinárodní pomoci, která v roce 2021 vzrostla na rekordních 3,44 miliardy dolarů. Poměr dluhu k HDP země pak v září 2022 dosáhl 88,4 %. Odpověď krále Abdalláha II na problém se nezměnila a fiskální řízení bylo i nadále založeno na uvalování daní.
Taková země je klasickým cílem pro Čínu, která v roce 2022 pokračovala ve svých ročních investicích do programu Belt and Road, který začal v roce 2014, přičemž v tomto roce utratila 67,8 miliardy dolarů, což je jen velmi nepatrný pokles z 68,7 miliardy dolarů v roce 2021. Ze všech čínských investic do energetických podniků v jiných zemích v roce 2022 bylo 63 % v projektech využívajících fosilní paliva.
Bohužel pro Jordánsko z jednání v Paříži nesvítí žádné světlo na konci tunelu a vzhledem k finančnímu vlivu Číny mají král Abdulláh a jeho vláda jen málo důvodů k optimismu.
https://en.globes.co.il/en/article-chin ... 1001452225
Rozpočet Jordánska 2023
https://www.zawya.com/en/economy/levant ... n-ofwmg8u3
Co se stane, když země prostě nechce pravděpodobně ani nepotřebuje elektrárnu, ale předtím učinila jiné rozhodnutí? To se stalo izraelskému východnímu sousedovi Jordánsku, které se snaží odmítnout dohodu, kterou podepsal s Čínou o výstavbě a provozu znečišťující elektrárny, podle jeho názoru za vyděračskou cenu, asi 100 kilometrů od hlavního města země Ammánu.
Elektrárna Attarat, poháněná břidlicovou ropou, zvláště znečišťujícím fosilním palivem, byla slavnostně otevřena před měsícem na plný výkon (470 megawattů) a představuje součást ambicí Číny prohloubit svůj vliv na Blízkém východě.
Elektrárnu vlastní Attarat Power Company (APCO), kterou ze 45 % vlastní čínská společnost Guangdong Energy Group, 45 % malajská společnost YTL Power International a 10 % estonská společnost Eesti Energia, která byla původním developerem plán.
Majetek ve společnosti může být poměrně dobře rozdělen, ale model financování projektu za 2,1 miliardy dolarů tomu zdaleka není. Akcionáři investovali 528 milionů dolarů a vzali si půjčku ve výši 1,6 miliardy dolarů od Bank of China a Industrial and Commercial Bank of China se zárukou od China Export and Credit Insurance Corporation.
Smlouva o dodávkách elektřiny na 30 let byla podepsána v roce 2014 za mimořádně vysokou částku 8,4 miliardy dolarů a finanční uzavření proběhlo v roce 2017. Podle odhadů jordánského ministerstva financí cena ve smlouvě znamená roční ztrátu přes třicet let 280 milionů dolarů. Energetickí experti odhadují, že ceny elektřiny v Jordánsku budou muset vzrůst o 17 %, aby byly pokryty náklady.
Abychom pochopili, proč Jordánci tak unáhleně dosáhli této problematické dohody s Čínou, je nutné ohlédnout se o deset nebo více let zpět. Zatímco státy Perského zálivu získávaly větší příjmy ze své ropy a Izrael rozšiřoval své známé zásoby zemního plynu a posiloval tak své geopolitické postavení, Jordánsko zůstalo pozadu. A tak, když má Jordánsko čtvrté největší zásoby břidlicové ropy na světě, snažilo se získávat 15 % své spotřeby energie z elektrárny Attarat. Výroba břidlicové ropy se však ukázala jako nákladná a technologicky složitá.
Tyto technologické potíže vedly Jordánsko k tomu, aby obrátilo svůj pohled k izraelským zásobám zemního plynu a v roce 2016 podepsalo dohodu o dodávkách plynu z nádrže Leviathan na patnáct let za 10 milionů dolarů. Podle zprávy z roku 2019 na jordánském webu Jo 24 je cena v dohodě 5,65 USD za MMBtu (milion britských tepelných jednotek), spojená s cenou ropy Brent. Podle této zprávy, pokud cena ropy Brent stoupne nad 80 USD za barel, cena plynu stoupne na 6,50 USD za MMBtu. Aktuální cena za barel ropy Brent je 78 dolarů.
Nádrž Leviathan je spojena s Jordánskem prostřednictvím potrubí provozovaného společně s jordánskou elektrárenskou společností NEPCO (National Electric Power Company). Tento plynovod se v Jordánsku připojuje k AGP (Arab Gas Pipeline), který byl vybudován pro přepravu egyptského plynu do Jordánska, Sýrie a Libanonu.
Odhaduje se, že dnes je více než 80 % spotřeby energie v Jordánsku založeno na plynu z Leviathanu za cenu, která je jistě ekonomická. Dohoda byla podepsána, když bylo známo, že plyn z Leviathanu se prodává společnosti Israel Electric Corporation za 6,3 USD za MMBtu. Jordánsko se proto snažilo vystoupit z Attaratské dohody v soudním řízení u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory v Paříži.
Nakonec, nebo samozřejmě, dluhy je třeba zaplatit, i když Jordánsko produkt ve skutečnosti nepotřebuje a i když je jeho ekonomická situace špatná. Na první pohled, v zemi s mírou nezaměstnanosti 22,9 %, by podnik, který poskytuje 3 500 pracovních míst ve fázi výstavby a 1 000 pracovních míst ve fázi provozu, měl být dobrou zprávou, ale je těžké sledovat, kolik z těchto pracovníků jsou ve skutečnosti Číňané.
Obecně je Jordánsko zemí, která si zvykla na závislost na mezinárodní pomoci, která v roce 2021 vzrostla na rekordních 3,44 miliardy dolarů. Poměr dluhu k HDP země pak v září 2022 dosáhl 88,4 %. Odpověď krále Abdalláha II na problém se nezměnila a fiskální řízení bylo i nadále založeno na uvalování daní.
Taková země je klasickým cílem pro Čínu, která v roce 2022 pokračovala ve svých ročních investicích do programu Belt and Road, který začal v roce 2014, přičemž v tomto roce utratila 67,8 miliardy dolarů, což je jen velmi nepatrný pokles z 68,7 miliardy dolarů v roce 2021. Ze všech čínských investic do energetických podniků v jiných zemích v roce 2022 bylo 63 % v projektech využívajících fosilní paliva.
Bohužel pro Jordánsko z jednání v Paříži nesvítí žádné světlo na konci tunelu a vzhledem k finančnímu vlivu Číny mají král Abdulláh a jeho vláda jen málo důvodů k optimismu.
https://en.globes.co.il/en/article-chin ... 1001452225
Rozpočet Jordánska 2023
https://www.zawya.com/en/economy/levant ... n-ofwmg8u3