Kazachstán

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Kazachstán staví stále více dálničních úseků. Většina, která je v provozu, tak se postavila po roce 2010.

Hlavní dálniční koridory:

M32: Kyzyl-Orda - Shymkent
M36: Karagandy - Nur-Sultan
A1: Nur-Sultan - Shchuchinsk
A2: Khorgos - Almaty
A2: Almaty - Shymkent
A3: Almaty - Taldykorgan
A17/R4: Nur-Sultan - Pavlodar
Ring Nur-Sultan
BAKAD (Ring Almaty)

V zemi se staví mj. 45 km dlouhá dálnice v rámci východního obchvatu Karaganda.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizace informací k projektu BAKAD:

Tedy Big Almaty Ring Road je budoucí okruh největšího města Almaty. Realizovat se bude v rámci koncesního modelu a koncesi vyhrála sestava firem Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret, Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret, SK Engineering & Construction a Korea Expressway Corporation. Třeba Eurasian Development Bank (EDB) poskytne na stavbu 135 mil. USD, tedy o 40 mil. USD navíc oproti poslední dohodě k financování.

Hlavní roli zajištění peněz převzala EBRD. Celkem se manažuje úvěrová pomoc ve výši 585 mil. USD. Kromě EDB je účastná EBRD ale taky Bank of China, ale i další menší banky lokálního významu.

Základem je vystavět 66 km dálničního okruhu formou PPP. Jde o největší infrastrukturní projekt a zároveň jde o 1. PPP, kde je mezinárodní účast jak financování tak zhotovitelů. Zajištění úvěrů a vybrání zhotovitele je zásadním posunem.

Na okruhu se bude nacházet 20 mostů, 8 MÚK a 22 nadjezdů. Koncese je na 20 let.

EBRD je banka, která jen pro období 2020/2021 poskytne na různé projekty celkem 21 mld. €. Na BAKAD to bude 225 mil. USD. Prozatím EBRD v Kazachstáně podpořila 273 projektů finanční částkou 8,63 mld. €.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 31.8.2020 15:06:43, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sauce
Příspěvky: 611
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Kazachstán

Příspěvek od Sauce »

pokud vím, tak hlavní město je nur-sultan a ne almaty, již od roku 97.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, má tam být největší město Almaty. Ale když už tedy, tak Nur Sultan se jměnuje teprve od roku 2019, předtím Astana. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Populace státu vzrostla za uplynulou dekádu o 2,7 mil. obyvatel aneb o 17%.

Dle informací příslušného ministerstva byla silniční síť v roce 2019 o rozsahu 167 700 km, z čeho 24 800 km jsou silnice pro stát velmi důležité. Dále se dá dočíst, že v letech 2015 až 2019 se provedla nová výstavba aneb kvalitní rekonstrukce na celkem 3000 km silniční sítě a dalších 7000 km se opravilo, přičemž tyto práce realizovalo na 100 tis. lidí.

Pro období 2020 - 2025, tedy 6-roční program silničních prací se má postavit aneb kvalitně rekonstruovat 10 tisíc km silnic, z čeho 3 800 km jsou silnice s mezinárodním významem a dalších 11 tisíc km silnic se opraví.
18.JPG
18.JPG (164.61 KiB) Zobrazeno 10743 x
Tyto investice zajistí, že stav státní silniční sítě v kategorii "dobrý" a "vyhovující" se zvednou na 100% a délka silnic v kategorii I a II se zvedne na 60%.

Ve stejný čas jsou regiony v zemi (včetně měst atd.) prezidentem Elbasy vyzvány k tomu, aby se opravilo dalších více než 27 000 km, čímž se dosáhne jejich dobrý stav až z 95%.

Stav hospodářství:

Stát má nízký dluh v poměru k HDP, kolem 22%. Nízkou, asi 5% nezaměstnanost, přičemž mladí lidé jen kolem 4%. HDP po letech stagnace vykazovalo mírný růst, který je zpomalen pandemii COVID-19. Kazachstán se vyznačuje širokou spoluprací s většími státy: s Ruskem, EU i Čínou, z čeho pochopitelně těží jak jen to jde a to i v oblasti dopravní infrastruktury. Uplynulá dekáda značila zahájení většího rozsahu stavebních prací a do následující dekády se tohle tempo má ještě zrychlit.

Silniční úřad má vynovenou stránku: https://qaj.kz/ a mj. si lze prohlédnout rozsah prací. Nakliknete na mapě na úsek a vyjedou informace. Pro ukázku:
17.JPG
17.JPG (78.6 KiB) Zobrazeno 10743 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k výstavbě silniční sítě, protože ve výše uvedeném souhrnu by těch informací již bylo moc

Dálniční síť: abych se neopakoval, tak se tvoří v těchto liniích: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p210232 a rozsah je kolem 3000 km. Většina z nich se postavila právě během poslední dekády a tato výstavba pokračuje i nadále.

Rozsah 4-pruhových státních silnic včetně dálnic je v úrovni 8200 km. Jde o státní silnice kategorií I a II se 4- pruhy. Výše uvedený příspěvek mapuje souhrn na další roky, tady rozepíšu další fakta.

Kazachstán již v roce 2000 a pak v 2015 upřesnil velké cíle v oblasti silniční výstavby a sice mj. plánuje (do roku 2050 dle zadané Strategie státu) vybudovat na 10 000 km toll roads, co nebudou jen dálnice, ale postupně významná část státních silnic nejvyššího významu.

Tady je seznam úseků v délce 3000 km (dálnic i silnic a to i 1+1 pruhy), které se postavili v předchozím období (o jeden příspěvek výše je ta informace uvedená v souvislosti se srovnáním toho, co se realizuje nyní):

Western Europe – Western China — 527 km (tohle má svůj extra web a sice ho zopakuji: http://europe-china.kz/ )
Center – South — 324 km
Center – East — 795 km
Kapshagai – Taldykorgan — 160 km
Astana – Petropavlovsk – Russian border — 177 km
Uralsk – Kamenka — 100 km
Aktobe – Atyrau – Astrakhan — 42 km
Taldykorgan – Ust-Kamenogorsk — 20 km
Kalbatau – Maykapshagay — 18 km
Beineu – Aktau — 382 km
Zhetybai – Zhanaozen — 73 km
Beineu – Akzhigit — 85 km
Schuchinsk – Zerenda — 80 km
Taskesken – Bakhty — 80 km
South – West bypass of Astana — 34 km
Satpayev bypass — 15 km
Pavlodar – Omsk — 59 km
bridge over the river Tobol — 3 km.

Stávající kvalita silnic je nyní v úrovni 88% pro státní a 71% pro lokální. Délka silnic kategorií I a II vzrostla na 34% (8 200 km). Je to z čísla státních silnic ve výše uvedeném příspěvku a sice cca. 24 800 km. Tohle je velmi důležitý parametr, protože tohle jsou státní 4- a více pruhové silnice. Né všechny jsou zpoplatněné, ale instalace těchto zařízení probíhá, ovšem logicky se začalo od kvalitních dálnic, kde je již tranzit a na další stovky a stovky km se zpoplatnění postupně zavádí a připravuje.

Né všechno z toho jsou dálnice, ale jde o vysoce kvalitní silnice a dálnice dohromady a lze si je vyhledat, pokud tam kdokoliv jedete. Mnoho těchto silnic je budováno lépe, nahrazují původní silniční trasy, takže tyto silnice jsou ve výsledku kratší mezi těmi cíly. Kazachstán má tento program v souvislosti s mega asijskou iniciativou "reconnecting asia" a buduje ho s využitím mnoha finančních nástrojů. Vy si můžete kterýkoliv uvedený nahodit do prohlížeče a vyjedou vám záběry. Protože Kazachstán mezičasem provedl e-vládu a velmi transparentně o všech projektech informuje i média.

V roce 2019 tvořila zpoplatněná dálniční síť rozsah 682 km. Šlo o tahy Nur-Sultan – Schuchinsk v délce 211 km (zde zmínka: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p126549 ), Nur-Sultan – Temirtau se 134 km, Almaty – Kapshagai se 42 km a Almaty – Khorgos s 295 km. Výnos za provoz za ně dosáhl 10 mil. USD. Třeba v roce 2013 byl výnos za 1. zpoplatněný tah Nur-Sultan – Schuchinsk ve výši v propočtu 2,6 mil. USD. Kazachstán tyto zdroje nevyužívá k nové výstavbě, ale k zajištění údržby. V uplynulých 5 letech se do rozvoje silniční sítě vložilo 1,5 mld. USD, přičemž v samotném roce 2019 to bylo až 514 mil. USD. To je 3x větší objem peněz proti r. 2014. Kazachstán hodlá v následujících 5 letech na síti zpoplatněných tahů vybudovat 73 objektů jako třeba toalety a další služby. Tyto budou formou se soukromými firmami pak udržovány. Kazachstán tak opravdu buduje vysoce efektivní silniční síť. Rozdíl je již znát a rozhodně za dalších 5 let bude silniční síť k nepoznání. :jidlo:

Protože, pokud se i nezvedne rozsah státních silnic a zůstane v úrovni těch cca. 25 tis km a v roce 2025 má být délka státních silnic I. a II. třídy, tedy 4- a více pruhy již 60%, tak to značí 15000 km, tudíž se postaví bezmála 7000 km. To, i kdyby si nenaplnilo, tak jsou to ohromující cíle.

Dále pak třeba zmínka k chybějícímu obchvatu na trase silnice Nur-Sultan-Petropavlovsk highway a sice, že Rekonstrukce na 4-pruhovou sekci kolem města Kokshetau v délce 6,5 km bude ještě letos hotová: https://www.gov.kz/memleket/entities/mi ... 52&lang=en .

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Hedvábná stezka přinesla dálnici napříč Střední Asií, včetně Kazachstánu

18. 11. 2019 BusinessInfo.cz

Dopravní síť v Kazachstánu dramaticky roste díky projektu nové obchodní stezky z Číny do Evropy. Investory chce do země přilákat také nový plán na podporu ekonomiky. České firmy se dosud ve středoasijské zemi uplatnily hlavně v dodávkách pro uhelné elektrárny a v potravinářství, říká ředitel kanceláře CzechTrade v Almaty Petr Jurčík.

V čem dává Kazachstán příležitost českým exportérům a investorům?

Je to devátá největší země světa, rozlohou 34krát větší než Česko. Nachází se zde obrovské nerostné bohatství, ať už v podobě nalezišť ropy a zemního plynu, tak také uranu, uhlí a barevných či jiných cenných kovů. Těžba těchto nerostů přináší do rozpočtu významné částky a jsou na ni navázána další odvětví. Největší potenciál spatřuji v dodávkách technologií pro těžební průmysl. Zajímavou příležitostí jsou ale například také dodávky technologií pro uhelné elektrárny, které tu vyrábějí více než 90 procent elektřiny. S ohledem na rozlohu Kazachstánu je energetická síť velmi hustá a vyžaduje permanentní údržbu.

A další odvětví?
Strojírenský průmysl je rozšířen na východě a severovýchodě země a vláda do něj v posledních letech hodně investuje. Existuje řada úspěšných obchodních případů také v zemědělství a potravinářství, kde je patrná velká snaha o soběstačnost a nezávislost na dovozu potravin ze zahraničí. Země v posledních letech hodně investuje do zdravotnictví, státní nemocnice nakupují nové přístroje a osvojují si nové zkušenosti ze zahraničí.

V kterých odvětvích už čeští dodavatelé uspěli?
Co do počtu a pravidelnosti bych určitě zmínil dodávky technologií pro uhelné elektrárny, z hlediska objemu vývozu pak technologie pro strojírenské závody. Máme také radost z firem, které jsou úspěšné v oblasti potravinářství. Zmínil bych českého výrobce balicích strojů Velteko. Je příkladem toho, že v Kazachstánu je možné výrazně uspět, ale je to běh na dlouhou trať. Obecně se dá říct, že počet českých firem, které do Kazachstánu úspěšně vyvážejí, není velký.

Pravdou ale je a ze zkušenosti víme, že pokud se zde firmě prorazit podaří, následné objemy vývozů jsou pak velmi zajímavé. Velkou výhodou je taktéž přítomnost kanceláře CzechTrade v Almaty, která zde funguje od roku 2010 ve vzájemné synergii s Velvyslanectvím ČR v Nur-Sultanu. Společně dokážeme českým firmám zprostředkovat komplexní náhled na problematiku kazachstánského trhu a eliminovat možné nástrahy, se kterými se zde můžou setkat.

Pro zemi je důležitý čínský projekt nové Hedvábné stezky. Jak je daleko?
Hmatatelným výsledkem je výrazná rekonstrukce silniční infrastruktury v Kazachstánu. Kromě asi stokilometrového úseku byla dokončena dálnice napříč Kazachstánem od čínského hraničního přechodu Khorgos až po Uralsk na hranici s Ruskem. Celková délka dálnice je tři tisíce kilometrů. Výstavba nových dálničních úseků probíhá také na severu a severovýchodě země.

Po jejich dokončení se zrychlí přeprava zboží ať už do samotného Kazachstánu, tak i na trase z Číny do Evropy. Taktéž je třeba zmínit projekt výstavby železničního koridoru s cílem zvýšení propustnosti přepravovaného zboží. Tento projekt je však v Kazachstánu na samém počátku.

Letošní prezidentské volby v Kazachstánu vyhrál Kasym-Žomart Tokajev. Znamená jeho příchod nějakou výraznou změnu oproti éře dlouholeté vlády Nursultana Nazarbajeva?
V čem je možné spatřovat rozdíl, to je snaha o větší přiblížení státu vůči svým občanům a užší komunikace s obyvatelstvem na místní úrovni. Celkově dosavadní kroky nového vedení ukazují, že trend nastavený v ekonomické oblasti za Nursultana Nazarbajeva bude pokračovat.

Zajímavou příležitostí jsou například dodávky technologií pro uhelné elektrárny, které vyrábějí více než 90 procent elektřiny v zemi.

Tokajev představil deset prioritních oblastí rozvoje. Co tento plán znamená pro ekonomiku?
Podle nastavených priorit se bude v ekonomické oblasti klást důraz na větší soběstačnost země v různých odvětvích. Vláda Kazachstánu si uvědomuje, že zásoby ropy nejsou nekonečné. Proto je tu snaha o větší diverzifikaci příjmů státního rozpočtu. Také je patrný zájem přilákat zahraniční investice. Ovšem nejen v oblasti výstavby nových závodů, ale též v zakládání společných podniků například na bázi joint venture projektů, ideálně s technologickou přidanou hodnotou.

Velkou událostí pro Kazachstán byla výstava Expo 2017, kterou na svém území uspořádal. Jaké měla pro zemi důsledky?
Expo 2017 především přispělo k pozitivní propagaci Kazachstánu v zahraničí. Akce, která byla velmi dobře zorganizována, představila Kazachstán jako zemi s velkým ekonomickým potenciálem. Řada zahraničních firem ho začala využívat nejen jako cílový trh pro odbyt výrobků, ale častěji zakládají také společné podniky s místními partnery přímo v Kazachstánu. To s sebou nese přidanou hodnotu jak v podobě přílivu investic, tak i potřebného know-how.

Získaly v návaznosti na Expo 2017 nějaké nové zakázky české podniky?
Stát se v Kazachstánu úspěšnou firmou je běh na dlouhou trať. Horizont dvou let je v daném kontextu velmi krátký, aby se daly posoudit konkrétní úspěchy českých firem. Hmatatelný dopad je možné spatřovat v propagaci společností, které už v Kazachstánu aktivní byly a dodávaly sem své výrobky. Tyto firmy úspěšně využily přítomnost českého stánku na výstavě, aby ukázaly, že Česká republika považuje obchodní a ekonomické vztahy s Kazachstánem za jednu z priorit. Z pohledu Čecha se může jednat spíše o symboliku, ale z pohledu obyvatele Kazachstánu to má velký význam.

Zdroj: https://www.businessinfo.cz/clanky/hedv ... zachstanu/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

pro doplnění informací v tématu

Big Almaty Ring Road Case Study :arrow:

https://www.mdpi.com/2071-1050/11/18/4973/htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
cawez
Příspěvky: 92
Registrován: 15.2.2019 0:28:09

Re: Kazachstán

Příspěvek od cawez »

K tomu článku z předposledního příspěvku - docela by mě zajímalo, kde ta "dálnice od hranice s Čínou až po ruské hranice" je. :D Já byl v Kazachstánu před 2 lety a jel jsem autem z tehdy ještě Astany do Almaty a pak na hranice s Kyrgyzstanem a musím říct, že dálnice byla (resp. se stavěla) zhruba po Karagandu a jinak tam bylo prd. A od jihu Balchaše směrem do Almaty cesta v šíleném stavu, totální vlnobití. Několik stovek km. Od Karagandy do Almaty žádná dálnice nebyla a pochybuju, že tam za 2 roky postavili přes 1000 kilometrů dálnice, když se tam ani náznakem nic nestavělo.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

No jo, budete se divit, ale 2 roky je tady dlouhá doba a navíc máte špatnou trasu. ;) Je nutno číst ještě o další příspěvky předtím a ty souvislosti mezi tím. Jeďte se tam projet nyní, nemyslím, že by stavební asociace a diplomaté psali nezávisle od sebe o něčem, co není. Ovšem vy píšete o tahu S-J, tohle je ale V-Z a tento V-Z vůbec neprochází hlavním městem, jde "jen" kolem Almaty. (khorgos - almaty - shymkent - kyzylorda - aktobe - uralsk)

Khorgos se dokonce přestavěl na logistický hraniční úzel. Dál na Almaty a dál na SZ, nikoliv na S samotný. Spojení mezi Astana a Almaty se buduje v rámci nikoliv čínské hedvábní stezky, ale v rámci Nur Sultan programu (jestli jsem to dobře pochopil). V rámci čínské hedvábní stezky, tady první 1/10 ještě v roce 2018 již v provozu:

https://kaztag.kz/en/news/toll-highway- ... -in-summer



https://primeminister.kz/en/news/review ... fic-growth
https://www.researchgate.net/publicatio ... Initiative

Almaty a dál na západ, na Shymkent. A to ještě dřív než na ten Khorgos. To video je slabé, ale ta dálnice tam je, dle novin v mnoha odkazech. A pokračuje dál.



Nikoliv přes Astanu, tady je to lépe vidět, jaká je to trasa: (jsou i jiné koridory, ale Z-V Čína - Rusko má po zkapacitněné silnici/dálnici tento tah pro terén a další možnosti napojení států)
industrial-logistics-hub-sez-khorgos-east-gate-17-728.jpg
industrial-logistics-hub-sez-khorgos-east-gate-17-728.jpg (129.14 KiB) Zobrazeno 10318 x
Další úseky by nepochybně šlo dál dohledat. Obchvat Shymkent v délce 33,5 km byla samostatná část a taky je již v provozu.

Nevím to nyní 100% dohledat dál od Shymkent v celé délce, ale vidím plán od Egisu pro Kazachstán z r. 2013, kde čtu o 28 silničních projektech a návaznostech jednotlivých ministertev a plánů pro výstavbu a PPP od 10-14, 15-25, 15-20, 17-22 atd. včetně plnění a investicí. A ze Shymkentu jde jak dálnice na jih do Taškentu, proto to jde tím jihem, že se na to napojí další státy. Od Shymkent po Kyzylorda se ale taky platí a zvykne se platit na 4- pruzích. To je dalších cca. 400 km. A další úseky dál na SZ k ruským hranicím se přinejhorším staví.

https://evrascon.com/en/our-projects/th ... -shymkent/


Spojení Astana - Almaty má být k dispozici po dálnici, v roce 2023. Dál text z r. 2018:
  • Almaty. November 19. KazTAG - 105 bn tenge will be invested into construction of Astana-Almaty motorway by 2023, said Nurzhan Bekov, head of capital construction department Kazautozhol.
    "Works on this corridor are under way, it is center-south corridor, we are working on the part Temirtau-Karaganda 14 km in length. One lane has already been constructed. It will be a six lane road, next year we will complete the works," Khabar 24 cites the Bekov.
    The company will start working on the part Karaganda-Balkhash and Balkhash-Buru Baital, and also on Kurty-Kapchagay motorways.
    "The entire corridor will be covered next year. The project from Astana to Almaty will be fully completed by 2023. The cost of the project makes 105 bn tenge," he said.

Pokud bude zájem, mohu dohledat další informace. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak jsem se na to podíval ještě jednou, dnešním dnem. :)

Celý koridor (Západní Evropa - Západní Čína) je v rámci Kazachstánu skoro hotový. V rámci Číny taky, již od roku 2017. A v rámci Ruska je ve výstavbě a má být dokončený v roce 2024, nyní je vláda zajistila kolem 60% kapitálu. V rámci Kazachstánu se zahájila tak jak je ve vlákně na přelomu let 2008/2009 a žádala si rehabilitaci 2452 km silnic. SA další dostavbu. Trasa prochází přes jednotlivá teritoria: Aktobe (591 km), Kyzylorda (810 km), Turkestan (294 km), Jambyl (427 km) a Almaty (460 km). Část trasy již 4- pruh měla k dispozici. Tato trasa byla zvolená pro to, aby se mohl po silnici exportovat "výsledek" těžebního sektoru v Kazachstánu, Kyzylorda je bohatá na naleziště ropy, zinku, olova, uranu, zlata a stříbra. Jambyl a Almaty jsou regiony bohaté na zemědělské komodity. Shymkent na hliník a měď. Aktobe na na chrom, měď, zinek a ropu. Proto se taky ještě v roce 2008 vylepšují logistická centra a sklady. Až na 1 mil. t za rok. Nyní v roce 2019 se Continental Logistics využívalo na 600 tisíc t nákladu. Celá délka je ale opravdu blížící se ke 3000 km.

Vláda Kazachstánu vyčlenila na projekt 21% ze státního rozpočtu, tedy asi 3,4 mld. USD. Zbytek peněz pochází z úvěrů vícero bank se splatností 25 let. Světová banka poskytla třeba 2,1 mld. USD. Dokončení koridoru se plánuje na letošní rok, schází jen jedna sekce na západě státu a tato sekce taky spadá pod plán 2020 - 2025: http://forum.ceskedalnice.cz/download/file.php?id=14857 (zbytek je červená barva a tedy hotovo). Další finance se získavají z regionálních vlád a ve spolupraci se soukromým sektorem.
Ka.JPG
Ka.JPG (35.3 KiB) Zobrazeno 10248 x
Opoždění 1-3 roky:
Ka2.JPG
Ka2.JPG (58.95 KiB) Zobrazeno 10248 x
Kvalita silnice značí:

Kategorie I - dálnice, MPR 120 km/h, 30% délky (celkové technické parametry)
Kategorie II - 4-pruhová silnice, MPR 100 km/h, 60% délky (horší parametry, ale dobrý povrch)
Kategorie III - horší povrch, MPR 60-80 km/h, 10% délky (zvlnění, špatné podloží, nutné větší investice)

Kategorie III tak jak je uvedeno v posledních příspěvcích ke shrnutí za rok 2020 není součástí nejvyšších kategorií a tedy ani často 4-pruhu. Nedočetl jsem se, co se s tím přesně stane resp. kdy se tak stane. Proto část koridoru chybí, i když trasa je ucelená, nekončí to v polích.

Celkové intenzity provozu za stát, za rok 2018 (2,7 mil. km2 a 19 mil. obyv. dělá svoje):
Ka3.JPG
Ka3.JPG (78.2 KiB) Zobrazeno 10248 x
Za rok 2020 jsou již lokální dálniční intenzity hlavně od Číny po Almaty a kolem větších měst, ale mimo měst, již až do hranice 12 tisíc. Celkově ale prozatím nižší. Nejnižší jsou v regionu Aktobe, ale tam taky chybí(ěla) největší část koridoru.

Trasa koridoru a ekonomická úroveň regionů na trase, nejvyšší je nejtmavější:
Ka4.JPG
Ka4.JPG (52.82 KiB) Zobrazeno 10248 x
Souvislosti:

:arrow: vzniká koridor Rusko - Uzbekistán a procházet bude i po trase v Kazachstánu tady tímto, takže se ta západní část trochu pozvedne
:arrow: postavila se dálnice Shymkent - po hranice s Uzbekistánem na Taškent
:arrow: v rámci Kazachstánu se staví dálnice Almaty - Astana
:arrow: na západě se staví 4-pruh Aktobe - JZ (Atyrau - u Kaspického moře; staví to tam italské firmy)

10 let to staví a dalších 5-10 budou, ale Kazachstán je velká země, ale nakonec budou mít k dispozici dle plánů 15 000 km 4-pruhů a tento hlavní koridor tady je na tom nejlépe. Jak stoupají intenzity a regiony hospodářsky silnějí, tak se zavádí mýto.

Cílem koridoru bylo dle představ Číny, aby se zkrátila přeprava tovaru, což trvalo 7-15 dní vlakem, tak autem to bude trvat 7-10 dní. Lodí to trvá 30-50. Jde tedy o budoucnost, kdy taky Čína dosahuje maxim pro vývoz. V rámci Kazachstánu z této dálnice těží přímo 5,5 mil. lidí a 200 usedlostí a měst. Zajímavostí je, že Kazachstán tuto realizaci plánoval ještě před Čínou ve velké části trasy. Nenazýval to Novou Hedvábní Stezkou, ale Novou Stepní Silnicí. :idea: Čína na tento mega projekt šahající až prakticky po Bělorusko a Polsko a mnoho dalších států vyčlenila celkem 1000 mld. USD v horizontu 20 let. Část formou úvěrů atd. Přes Pákistán a další státy co nejblíže k dalším přístavům a peníze do nich rovněž a i napříč Střední Asii přímo do Evropy.
Ka5.JPG
Ka5.JPG (72.39 KiB) Zobrazeno 10248 x
Kdo by hledal region Turkestan, tak ten vznikl v roce 2018 zadáním vlády a Shymkent je jeho hlavní město. Taky pro účel tohoto dálničního koridoru vláda vypracovala rozvojový dokument 2018 - 2022 v rámci těžby surovin ať regiony mohou financovat suroviny a další náklady pro koridor. Je to velké sousto, ale povedlo se ho. Prakticky je v provozu. Rozhodně to není tak, že by v provozu bylo 10% a 90% nikoliv. Hodně tady staví místní firmy, italské a turecké.

Bezpochyby se může zdát, že někde staví klidně stovky a stovky dlouhých km dálnic, když tam není ani 7000 vozidel za 24h a jinde je 15 tisíc a dálnice se tam jen 30 let plánuje, ale nestaví. Já stále píšu, že ČR svůj základ má, modernizuje jej a vylepšuje, ale bylo by hezké ten základ "nadstavit", ale jen proto, že někdo tu dálnici nemá, tak to neznačí, že jí nemohou mít ani ostatní. A opravdu, ty dálnice v Kazachstánu nestojí ani 20 ani 10, ba často ani 5 mil. USD na 1 km. Ono bylo hodně států na tom za ČR, co se týče rozsahu, ale již to neplatí. Stačí stavět a obrátí se to.

Pokud mi to vyjde, tak se tady ještě vrátím a doplním další informace. Investice Kazachstánu za uplynulých 10 let do dopravy činí 30 mld. USD. A další se valí ... Budu disponovat oficiálními informacemi co se provozu a dalších informací týče, tak je sem doplním, za rok 2020. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

JV část koridoru V-Z, tedy v části Almaty - hr. s Čínou: v provozu jako dálnice

shrnutí (jde o 1/10 koridoru V-Z)

*rozděleno na 3 stavební úseky
- Almaty - Shilik, Shilik - Tashkarasu, Tashkarasu - hranice s Čínou (Khorgos)
*celková délka spojení je 305 km; z původní délky 351 km (-13%)
*upgrade trasy ze 2 na 4 jízdní pruhy; až 65% úseku jde v novém trasování
*dálnice má mít v tomto úseku plánované intenzity v roce 2025 v úrovni 17 tis vozidel za 24h; v roce 2011 6,9 tis. vozidel za 24h
- plní se projekce
*výstavba této části byla hotová v roce 2015 z hlediska civilních prací
- vláda za to zaplatila 188 mil. USD z celkových nákladů 1,256 mld. USD (1,068 mld. USD poskytla Světová banka)

S výstavbou se začalo v roce 2009, úvěr SB byl poskytnutý v roce 2012 pro zrychlení prací. SB pak uvoilnila další 1 mld. USD na další úseky a další peníze uvolnil Kazachstán atd., již k dohledání ve výše přiložených informacích.

Dokument rozvoje (dejte si to přeložit): http://adilet.zan.kz/kaz/docs/P1300001263

Tady je pak Výbor pro dálnice: https://www.gov.kz/memleket/entities/ro ... 55&lang=kk , kde je jasné konstatování, že od začátku roku vzrostl podíl nákladní dopravy na koridoru V-Z o +61%. Průmysl státu navzdory pandemie od začátku roka stoupl p +3%.

Tady jsou klíčové informace ke státu: https://www.gov.kz/memleket/entities/ro ... 09?lang=kk ve vztahu k silniční dopravě. Že objem obchodu mezi Čínou a EU brzo vzroste na 1000 mld. USD, přičemž Kazachstánem projíždí prozatím 1% této hodnoty. Rozhodně to může být více, až se dokončí koridor v plném rozsahu na území Kazachstánu i Ruska. Všude se na tom pracuje, respektivě finišuje. Jasně uvedeno, že Kazachstán je sice jedna z největších zemí světa, ale žije tady dost málo obyvatel a tato dálnice V-Z bude sloužit pro bezmála 1/2 obyvatelstva. Podpoří se růst ekonomiky i životní úrovně. Již doposud vzrostla průměrná délka života mezi lety 92-15 z 67 na 72 let. Do silniční sítě se investuje v obrovském rozsahu proto, aby se docílil stav, který sníží nutnost častých oprav a podpoří růst regionů. Dálnice se vnímají přes průmysl a ten přes infrastrukturu.

Dálnice S-J, koridor Kazachstánu Nur-Sultan (Astana) - Almaty:

Teď o Vánocích Výbor pro dálnice ministerstva průmyslu a rozvoje infrastruktury oznámil věrejnost, že se zmodernizuje úsek na dálniční parametry a to Balkhash - Burylbaytal. Stavbu provede místní firma SP SineMidasStroy a italská Todini:

*50 km úsek od obce Tasaral v regionu Karagnda po obec Saryshagan dostane na starost Todini; bude z toho kategorie I-b, tedy dálnice ve 4-pruhu

*64 km úsek od Saryshagan po Mynaral dostane na starost SP SineMidasStroy, taky z toho bude dálnice kategorie I-b

Výstavba má trvat do roku 2023.

To je zase to, o čem psal cawez o něco výše a sice, že tady chybí dálnice. :jidlo: Pro lepší představu:
Kaz.JPG
Kaz.JPG (52.31 KiB) Zobrazeno 10032 x
Boom výstavby silniční infrastruktury (státní (dálniční), regionální) z pozice vlády, která je nejvíce financuje má trvat dle 3 rozvojových (nejvyšších prezidentských dokumentů) do roku 2022, 2023 až 2025. Mimo toho prezident nařídil již zavádět i nejmodernější elektronické prvky do oblasti dopravy a logistiky a to v letech 2018-2025. Proto se mj. zavádí zpoplatnění sítě. A další nástroje včetně služeb. Stát mezičasem taky za uplynulých 10 let postavil 2000 km železnic, zmodernizoval letiště i přístavy, ale největší důraz se klade na silniční infrastrukturu. Kazachstán chce na dopravě, logistice vydělávat. Proto tento boom výstavby.

Doporučuju navštívit tuto na památky nádhernou zemi za pár let, když se dobudují tyto tahy. Staví se i dálnice mezi Aktobe a Atyrau. Tam se hodně vyskytují firmy z Itálie (Todini), Turecka (Ant Insaat) a místní firmy. Část koridoru podporuje EBRD. Mimořádně levně se tady staví ze dvou důvodů: Kazachstán má rozsáhlé zdroje materiálu a ideální terén. Tady na tomto tahu se modernizuje třeba 217 km v nákladech 260 mil. USD. To v Africe stojí 1 mil. USD klasická 1+1. Tady se za to postaví nová trasa, i dualizace silnice. Nové úseky často vedou v úsecích střetů s jinou infrastrukturou, když se pak plánuje most. Tím, že se staví v takových sekcích, tak klesají jiné náklady. Přitom tohle byla nejhorší silnice v celé zemi. A bude z ní dálnice v takových nákladech.
Kaz2.JPG
Kaz2.JPG (121.07 KiB) Zobrazeno 10032 x
Kromě EBRD tady ale působí taky Islámská Rozvojová banka.
Hotovo má být v roce 2023. Ukázky z celé trasy:







Cena za "klasický" 1+1 pruh tady vychází na asi 600 tis. € za 1 km. Protože i takové kategorie se tady staví se vším všudy, ale jen lokálně v rámci těchto koridorů s možností dobudování později. Na dálniční tahy, dualizační práce tady z velké části jdou půjčky od mnoha bank. Stát financuje spíš nižší kategorie silniční sítě. Takže lze překonávat i delší vzdálenosti v rámci nové výstavby i mimo Číny i z úvěrů a to rovnou do formy zkapacitněného 4-pruhu. Efekt tohoto ale mezijiným samozřejmě bude ještě tvrdší "dopad" Číny do Evropy, co se dovozu tovaru týče. :!: A EU kouká na eko- a likviduje si vlastní prostor, ale to je již jen pro doplnění. Tyto koridory se tedy ještě půl dekády budou rozvíjet. Může to být taky opačně. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

EBRD poskytne úvěr na přestavbu a údržbovou činnost na 204 km silniční spojení mezi Jezkazgan (Zhezgazan) a Kyzylorda. Mj. se postaví i 15 km obchvat kolem Kyzylorda. Celý tento tah měří 2x tolik, takže to rozhodně nepokryje veškerou vzdálenost mezi nimi. Úvěr je ve výši 240 mil. USD.

Zásadně se tak zlepší cestování na jihu státu a odpovídá to plánu modernizace silnic pro období 2020 - 2025: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 97#p223397 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Kazachstán po nepokojích? Ekonomiku čekají změny

Autor: Tomáš Stingl 26. leden 2022 Doba čtení 10 minut

Po potlačení protivládních demonstrací se situace v největší středoasijské zemi zklidňuje. Její hospodářství se má ale proměnit. Kazachstán se chce vymanit ze závislosti na těžbě surovin a dovozu zboží ze zahraničí. Plánuje naopak zvýšit výrobu na vlastním území.

Více zde: https://www.exportmag.cz/mezinarodni-ob ... _selfpromo (článek je zdarma a doplněn o fotky z "demonstrací")
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Kazachstán v lednu až únoru vyprodukoval 10 miliard metrů krychlových plynu

To je o 9,2 % více než o rok dříve. Včetně produkce plynu v plynném stavu činila celková produkce čtyři miliardy metrů krychlových, olej vzniklý při výrobě šest miliard metrů krychlových.

17.06.2022 | CzechTrade

V hodnotovém vyjádření dosáhla produkce plynu 52,2 miliardy tenge (index průmyslové produkce 108,9 %). Většina produkce podle očekávání připadla na region Atyrau – 4,6 miliardy metrů krychlových. Jde o meziroční růst o 18,3%.

Do první trojky tradičně patří také regiony Západní Kazachstán s 3,7 miliardy metrů krychlových a Aktobe s jednou miliardou metrů krychlových.

V lednu až prosinci 2021 země vyrobila 54,3 miliardy metrů krychlových zemního plynu, to je o 1,5% méně než o rok dříve. Kazachstán vypracovává Komplexní plán rozvoje plynárenského průmyslu, jehož cílem je kompletní revize produkce zemního plynu a doprovodných produktů, uvádí Ministerstvo energetiky Republiky Kazachstán.

Plán zahrnuje aktivity, jako je zvýšení základny zdrojů, práce na novém cenovém modelu, zvýšení kapitálových investic pro udržení bezpečného provozu, protože hlavní infrastruktura byla vybudována během sovětské éry.

Zdroj: Centrum obchodní informace http://www.kapital.kz
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Kazachstán.

https://www.businessinfo.cz/clanky/kaza ... ych-plynu/


:arrow: Jak Kazachstán hospodaří v letošním roce, informoval v 05/2022, že s deficitem 3,3% HDP. To jen na margo "hodnoty" plynu. Více zde: https://www.inform.kz/en/kazakhstan-pro ... 2_a3930087 .

:arrow: zprávy ze země, kolem 10. minuty extra výstavba mezinárodních silnic:



:arrow: The state program of infrastructure development "Nurly Zhol" until 2020 – 2025

https://www.gov.kz/memleket/entities/mi ... 52&lang=en

*tam si lze vybrat materiál a ten je možno na PC přeložit

Z toho plyne, že masivní program přestavby silniční sítě pokračuje i nadále a v dobrém tempu. Je to největší budovatelský program státu.

Silniční úřad https://kz.qaj.kz/ prezentuje, že zde bylo postavěno 4000 km zkapacitněných silnic nebo dálnic. Další tisíce km se dualizují, rekonstruují atd. Ale těch asi 4 tis. km vypadá realisticky ve 2 koridorech, z čeho ten hlavní V-Z stojí: https://astanatimes.com/2022/04/kazakhs ... potential/ . (05/2022)

Cílem reforem je, aby se těžilo co nejvíce, aby bylo co nejméně ztrát z různých důvodů a aby se z těžby financovala modernizace a stát změnil svojí budoucnost. Proto chce vytěžit z polohy a nerostních surovin a sice být tranzitní zemí a postupně i umět zpracovávat suroviny a dál je vyvážet. :idea:

Na státní úrovni sice chybí silnice z hlediska hustoty a srovnání vyspělých zemí, ale geograficky vzhledem na rozlohu jsou již centra spojená. Deficity jsou co se týče technického stavu na krajských a regionálních silnicích, ale vláda začně věnovat pozornost i tomuto aspektu. Nyní jsou jednoduše řečeno prioritní koridory. :idea:

Až po vybudování koridorů lze rozvíjet regiony. Teprva pak se dá očekávat rozvoj hospodářství a jeho transformace a teprva pak se dá mluvit o zvednutí podnikání a snižování závislosti obyvatelstva čistě na státě. Kazachstán je příkladem, že lze i na tak velké rozloze navzdory politickou situaci ten stát tímto směrem rozvíjet a transformovat. Jen dodám, že v roce 2021 byl dluh země ve výši 26% HDP.

Na vystavěné dálniční koridory se po roce 2019 instaloval výběr mýta.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové práce na silnicích a mostech v Kazachstánu pomohou zlepšit dopravní spojení země.

Kolem Almaty se staví 66 km dlouhý silniční okruh, přičemž poslední úsek staví konsorcium nazvané BAKAD Investment and Operation, které zahrnuje turecké a jihokorejské partnery. Práce by měly být dokončeny do roku 2024.

Mezitím se navrhuje další projekt na nový most přes řeku Irtyš v kazašské Pavlodarské oblasti. Navrhují se také práce na zlepšení silnic spojujících Leninského s Irtyškem, Russkou a Poljanou a také Baskamys s Razumovkou.

Cílem programu silničních úprav zemské silniční společnosti KazAvtoZhol bude zajistit, aby 97% hlavních silnic v republice bylo ve vhodném stavu a 93% místních komunikací do konce roku 2022. :ok:

web: https://kz.qaj.kz/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

https://kz.qaj.kz/news/zha-aly-tar/2204/

Zpráva o stavbě silnic v západním Kazachstánu.

https://i.imgur.com/dVpYVLm.jpeg

Opravují A-27 (Atyrau - Astrachaň), R-44 (Kaztalov - Žanibek), R-97 (Onege - Saikyn). Podle foto a stavební zprávy jde spíše o kompletní přestavbu komunikací od základu nahoru.

Tvrdí, že v západním Kazachstánu a regionech Atyrau (250 000 km²) nejsou žádné lomy, které by poskytovaly štěrk pro silniční projekty, takže vyžadují dodávky štěrku na dlouhé vzdálenosti pro silniční základnu.

227 kilometrů A-27 z Atyrau k ruským hranicím ve směru na Astrachaň se přestavuje. Na tento projekt potřebují 24 000 kamionů štěrku, ale kapacita není k dispozici. Letos dostali 11 500 nákladů, takže mohli přestavět 63 kilometrů. V současnosti je přestavěno 130 z 277 kilometrů.

A-27 je docela důležitá silnice, vede podél severního pobřeží Kaspického moře.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Takto asi před rokem byl v zemi pokus o státní převrat. S tím pomohla Moskva, ale po vpádu Ruska na Ukrajinu se zdejší vláda od Moskvy výrazně odklonila. Rusko pak mezičasem zkomplikovalo export kazaškých tovarů. Tak asi tak nějak tady vypadají vztahy. Kazachstán je rozhodně státem, který i na summitech otevřeně invazi na Ukrajinu kritizuje. Radikální politikové z Ruska zase odkazují, že toto území by mělo patřit pod Rusko, "jako kdysi". Tak nebo tak tady nalezlo "nový domov" několik set tisíc ruských mužů a rodin, část inteligence utekla na začátku, další pak před mobilizací. Rusko mezičasem požádalo o vydání, ale Kazaši mlčí. Formálně ale nežijí v Kazachstánu ... stát má co dělat sám se sebou.

Kazachstán 4.1. uveřejnil statistické údaje a inflace dosáhla v závěru ´22 až 25%. Inflace nad 20% byla naposledy v roce 1996, kdy na stát dolehl rozpad Sov. Svazu. Národní banka Kazachstánu, centrální banka, v prosinci zvýšila základní sazbu na 16,75%, což je nejvyšší úroveň za šest let. Inflace stejně roste.

Kazachstán o sobě prohlašuje, že není ani pro-ruský, ani pro-západní, ani pro-čínský. Nepodporuje a nikdy nebude podporovat válečné konflikty a vždy bude na straně slabšího. Důkazy pro všechny 3 možnosti jsou uplatňované v politice a rozvoji ekonomiky. De facto to značí, že investovat tady značí něco obětovat.

Zdá se ale, že Kazaši rozumí, že nyní to není korupce a špatný rozvoj země. Faktory související s válkou byly hlavními hnacími silami inflace, od narušení dodavatelského řetězce, která si vynutila zvýšení výrobních nákladů, až po "migrační šok", který vyhnal spotřebitelské ceny nahoru.

Nejjasnějším viditelným znamením bylo raketově rostoucí nájemné za bydlení. Ale příliv také zvýšil poptávku po všech druzích zboží a služeb, a proto jsou vyšší ceny. Některá z loňského zvýšení cen citovaná Národním statistickým úřadem byla do očí bijící.

Cena rafinovaného cukru se za rok téměř zdvojnásobila a vzrostla o 92,7 procenta.
Pro mlsouny však byla dobrá zpráva: cena krupicového cukru v prosinci klesla o 3,8 procenta.
Cena okurek ale minulý měsíc vzrostla o 35,6 procenta, zatímco rajčata stála o 14,6 procenta více.

V době, kdy se Střední Asie zmítá v energetické krizi, statistiky ukázaly, že cena kanystru s palivem meziročně vzrostla o 23 procent.

V roce 2022 činila inflace u potravin 25,3 procenta; na nepotravinářské zboží na 19,4 procenta; na placené služby na 14,1 procenta. Celkově inflace dosáhla 20,3 procenta.

I v regionu, kde všechny země pociťují inflační bolest z ruské války, je to vysoké.

Pro srovnání, inflace loni dosáhla 12,3 procenta v Uzbekistánu, jehož ekonomika je méně závislá na Rusku.

Kazachstán je zranitelnější vůči inflačním tlakům, protože jeho měnové výkyvy jsou spojeny s ruskými a je silně závislý na ruském dovozu.

„Ostré posílení ruského rublu vůči americkému dolaru způsobilo prudký nárůst cen ruského zboží, které tvoří 40 procent veškerého dovozu do Kazachstánu,“ vysvětlil v říjnu premiér Alikhan Smailov .

Představitelé centrální banky uvedli, že efekt zvýšení sazeb bude nějakou dobu trvat, než se projeví, ale doufají, že letos inflaci omezí.

Centrální banka minulý měsíc uvedla , že se „blíží konec cyklu zvyšování základních sazeb“. Doufá , že letos dosáhne inflace v rozmezí 7,5-9,5 procenta.

https://eurasianet.org/russias-war-brin ... kazakhstan

:arrow: Kazachstán není zcela chudá země. Má fond, ve kterém se nacházejí desítky mld. USD. Přesněji začátkem ledna ´23 v něm bylo 61 mld. USD. Pro letošní rok transfer do státníhio rozpočtu bude představovat částku ve výši 4,7 mld. USD. V roce 2022 fond inkasoval rekordní příjmy ve výši 6,4 bilionu tenge z ropného a plynárenského sektoru nebo 1,3 mld. USD. Kazachstán doposud z fondu nečerpal, ale letošním rokem začíná. Opatření schválil prezident koncem ´22 s tím, že nesmí projídat budoucnost, ale chce podpořit situaci v zemi. Do roku 2025 bude transfer klesat.

V roce 2024 plánuje Kazachstán spustit program Národního fondu pro děti, který předpokládá vyčlenění 50% ročního investičního příjmu Národního fondu na podporu dětí téměř třetině z 19 milionů obyvatel země. :idea: Má jít o systémový rozvojový program společnosti.

:arrow: Kazachstán a Hedvábní Stezka. V roce 2015 Kazachstán a Čína podepsaly 52 investičních dohod v hodnotě více než 21 miliard dolarů. Po sedmi letech je podle nejnovějších informací zveřejněných státní firmou Kazakh Invest dokončena méně než polovina projektů a 17 se stále zvažuje. Neslavně dopadl projekt Astana Light Rail Transit (LRT), která se stala populární jako "památník korupce". Miliony dolarů přidělených na projekt byly údajně zpronevěřeny pouze zlomkem železnice – některých betonových podpěr pro trať – nedokončených dodnes. Dokončení v červnu 2020 se posunulo, ale vláda tam přidělila další porci peněz a stavbu lépe kontroluje.

Co se doposud postavilo je petrochemický závod, cementárna, stovky km dálnice, něco málo železnic. Nová vláda kritizuje dosavadní postupy s Čínou: příliš málo transparentních informací a to je hlavní důvod k velké opatrnosti. Kazachstán se nechce zadlužit bez rozmyslu. Projekt Hedvábní Stezky a národní projekty s tím související je důležitý, ale jde o to, kdo nakonec zaplatí účty. Čína je připravená na další kolo rokování.

Tyto souvislosti jsou velmi důležité v tom, jakým tempem bude pokračovat V-Z dálniční os. Ta os, ke které staví Rusko dálnici M-12, v dnešní době hlavní vlajková loď silniční výstavby RF, resp. je součástí projektu Západní Evropa - Západní Čína:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 09/2022:
Diaľničiar píše: 3.9.2022 20:23:26 Nové práce na silnicích a mostech v Kazachstánu pomohou zlepšit dopravní spojení země.

Kolem Almaty se staví 66 km dlouhý silniční okruh, přičemž poslední úsek staví konsorcium nazvané BAKAD Investment and Operation, které zahrnuje turecké a jihokorejské partnery. Práce by měly být dokončeny do roku 2024.

Mezitím se navrhuje další projekt na nový most přes řeku Irtyš v kazašské Pavlodarské oblasti. Navrhují se také práce na zlepšení silnic spojujících Leninského s Irtyškem, Russkou a Poljanou a také Baskamys s Razumovkou.

Cílem programu silničních úprav zemské silniční společnosti KazAvtoZhol bude zajistit, aby 97% hlavních silnic v republice bylo ve vhodném stavu a 93% místních komunikací do konce roku 2022. :ok:

web: https://kz.qaj.kz/
BAKAD, 66 kilometrů dlouhý okruh Almaty, byl otevřen provozu 16. června.

https://www.zakon.kz/6397032-bakad-zapu ... minut.html

Velký almatský okruh je tak k dispozici. Předpokládaný objem přepravy zboží v zóně BAKAD se v příštích 15 letech zvýší o 87 % a dosáhne 35,9 mil. tun.

web koncesionáře: https://barr.kz/

fotky: https://tengrinews.kz/article/novaya-pl ... ivat-2092/

záběry z dokončovacích prací:


  • Tolegen Abdullin, předseda silničního výboru Ministerstva zahraničních věcí Republiky Kazachstán, spolu s Akimem z Almaty Maratem Sultangaziyevem na oficiálním slavnostním zahájení symbolicky zahájili provoz na Velkém okruhu Almaty.

    BAKAD je první koncesní projekt v historii Kazachstánu. Stavba této silnice začala před třemi lety na základě turecko-korejského konsorcia. Podle plánu měl být projekt dokončen v roce 2024. Vzhledem k rozsáhlé a intenzivní práci se však koncesionáři podařilo projekt realizovat v předstihu.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kazachstán

Příspěvek od Diaľničiar »

V Kazachstánu byla vytvořena ekonomická zóna G4 City

Nařízením vlády na období do roku 2048 byla v regionu Almaty vytvořena speciální ekonomická zóna G4 City s rozlohou 30 tisíc hektarů.

Nachází se severně od Almaty podél 80 kilometrové dálnice A3 z Almaty do Konaevu a na jejím území je zaveden zvláštní právní režim.

Očekává se, že ekonomická zóna poskytne příznivé klima pro přilákání domácích i zahraničních investic pro vytvoření integrovaného města G4, což dá nový impuls k rozvoji celého regionu.

Do roku 2048 se tedy v rámci speciální ekonomické zóny plánuje přilákat asi 3,7 bilionu tenge investic; vyrábět zboží a služby za více než 17 bilionů tenge; vytvořit na 60 tisíc pracovních míst.

Podle koncepce rozvoje města G4 se bude integrované město skládat ze čtyř tematických oblastí, kterými jsou Gate City – obchodní a finanční centrum; Golden District – vzdělávací a lékařské centrum; Growing District – inovačně-průmyslové a obchodní a logistické zóny; Zelená čtvrť je turistickým seskupením. Předpokládá se, že v G4 City bude žít až 2,2 milionu lidí.

https://www.businessinfo.cz/clanky/v-ka ... a-g4-city/
https://primeminister.kz/en/news/g4-cit ... gion-23444
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“