Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Za dekádu tady vzrostl počet obyvatel ze 6,2 na 7,4 mil., tedy o 20%. Populace hlavního města se zvětšila o 1/4 a atakuje prakticky 1 milion. V minulosti před mnoha rokama jsem se plánoval věnovat podrobněji velkým mostům v zemi, ale pak nějak nezbyl na to čas. Jak ale roky jdou, tak jsem psal o plánovaných silnicích dálničního typu. Ucelenější pohled zde chybí zcela a na odkazech sice je, ale není srozumitelný pro místní řeč.
Mapa hlavních silnic:
- L1.JPG (136.22 KiB) Zobrazeno 9083 x
Silniční doprava je klíčovým prvkem pro celý stát, přepravuje se díky ní 81% nákladu a 91% lidí. Říční doprava, na řece Mekong se tady podílí dalším 18% podílem nákladu a 2% přepravy lidí. V zemi je taky 9 km železniční tratě z Thanaleng (Vientian) do Nongkhai (Thajsko) přes Lao-Thai Friendship Bridge, která tedy končí ve Vientianu a vede sem z Thajska. Ani to není dlouho, stalo se tak v roce 2009, co se tedy Laos napojil na Bangkok a tím pádem thajský železniční systém. Staví se trať z Číny do Vientianu. Veškeré aktivity ve správě jednotlivých typů infrastruktury, ale i jejího rozvoje tady určuje ministerstvo veřejných prací.
Asian Development Bank:
Transport Sector Assessment, Strategy (dokument z r. 2011)
Laoské silnice lze charakterizovat poměrně snadno. Ona ta síť v základním rozsahu asi 45 tisíc km jak lze i z mapy poznat je po celé zemi, ale podíl zpevněných jsou ty hlavní tahy a do menších regionálních sídel často vedou nekvalitní silnice a dokonce až polovina regionů nemá k dispozici celoročně sjízdnou silnici, tedy pak v období dešťů je to tady komplikované. Většina dopravních prostředků má 2 až 3 kola, vozidel je minimum. To se tak zcela netýká mezinárodních tahů, kde se pak právě plánují rychlostní tahy aneb se vylepšují stávající silnice.
Modernizace silniční sítě se uskutečňuje jak jen to jde díky zahraničním donorům, mezinárodním finančním institucím a snaží se o to i vláda. Je celková snaha zlepšovat kvalitu i rozsah silniční sítě. Ten podíl zpevněných státních silnic stoupl o 500 km na 5100 km z celkem 7400 km, jenomže přibližně polovina zpevněných silnic není v dobrém stavu. Od roku 2004 se zavedl program údržby silniční sítě, takže se to zlepšuje aneb se to nezhoršuje. Vláda se snaží zpevňovat a budovat nové silnice, aby ta státem určená síť byla zpevněná již celá. Opravy pak váznou pro celkový nedostatek kapacit a obhlídek. Státní hlavní zpevněná silniční síť tvoří z celé silniční sítě až 2/3 ze všech zpevněných, to jen pro ilustraci jak je na tom pak zvyšná silniční síť. Silniční síť se zvětšuje, za tu dekádu se vystavělo celkem cca. 5 tisíc km silnic.
Cestování po Laosu je bezpečné, z hlediska silničního provozu je nutno dbát zvýšený pozor na motorky a podobné druhy vozidel.
Dopravní koridory:
- Corridors.png (211.13 KiB) Zobrazeno 9083 x
Hraniční přechody:
- LAO cross border point.jpg (147.83 KiB) Zobrazeno 9083 x
V Laosu je 8 mezinárodních tahů (formováno ASEAN Highway, proto AH; min. veř. prací 2014):
- 8IR.JPG (60.85 KiB) Zobrazeno 9083 x
A tedy ještě i k těm velkým mostům a sice velké mosty přes řeku Mekong. Doposud se postavilo celkem 4 mostní propojení a bude i 5. Omezím se pro krátkost času na odkazy:
1. Thai–Lao Friendship Bridge:
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Tha ... hip_Bridge
2. Thai–Lao Friendship Bridge:
https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Th ... hip_Bridge
3. Thai–Lao Friendship Bridge:
https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Tha ... hip_Bridge
4. Thai–Lao Friendship Bridge:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_Th ... hip_Bridge
5. Thai–Lao Friendship Bridge:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fifth_Tha ... hip_Bridge
5. most: extra informace z novin:
- Bidding on the construction of the Fifth Thai-Lao Friendship Bridge project is scheduled in July with a winning contractor being scheduled to sign for it in August, confirmed government spokeswoman Narumon Pinyosinwat on Saturday.
The construction of the friendship bridge is expected to get started later this year and to be finished in a three-year time, she said.
The bridge project, designed to link Thailand’s Bueng Kan province with Laos’ Bolikhamsai province across Mekong River, is estimated to cost 1.26 billion baht (about 40.88 million U.S. dollars), the spokeswoman said.
Of that total cost, Thailand has agreed to pay 787 million baht (about 25.47 million U.S. dollars) and Laos to cover 476 million baht (about 15.41 million U.S. dollars), according to the government spokeswoman.