Írán
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Írán
Počet obyvatel: cca. 84,9 mil.
Hlavní město: Teherán (cca. 9 mil., metropolitní území cca. 16 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 12:15:59, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Zde je několik placených dálnic:
Tehran-Qom-Kashan-Esfahan ~450 km
Tehran-Qazvin-Zanjan-Tabriz ~600 km
Tehran-Saveh ~115 km
Země má cca. 1.400 km dálnic a rychlostních silnic, v hlavním městě jsou postavěny okruhy na 3+3 anebo 4+4 pruhy, někde taky 2+4+4+2. Disponuje taky cca. 130.000 km asfaltových silnic, z nichž je přes 3.000 km hlavních silnic na 2+2 pruhy. Přes silnice se odehráva 90% celkové dopravy, silnice při velkých městech jsou silně přetížené, podobně taky dálnice. Motorizace v zemi je obrovská.
Tehran-Qom-Kashan-Esfahan ~450 km
Tehran-Qazvin-Zanjan-Tabriz ~600 km
Tehran-Saveh ~115 km
Země má cca. 1.400 km dálnic a rychlostních silnic, v hlavním městě jsou postavěny okruhy na 3+3 anebo 4+4 pruhy, někde taky 2+4+4+2. Disponuje taky cca. 130.000 km asfaltových silnic, z nichž je přes 3.000 km hlavních silnic na 2+2 pruhy. Přes silnice se odehráva 90% celkové dopravy, silnice při velkých městech jsou silně přetížené, podobně taky dálnice. Motorizace v zemi je obrovská.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 11:45:30, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Hlavním silničním tahem (označení A-1) je silnice z Bázargánu (na turecké hranici) přes Teherán na hranici s Afghánistánem. Další dálniční spoj (A-2) vede do Mirgave na pákistánské hranici (dále pak pokračuje do pákistánského Quett). Silnice Herát-Dughan vedoucí do Afgánistánu byla rekonstruována pro snadnější návrat afghánských uprchlíků. Silnice z Isfahánu do Chúzestánu v jihozápadní naftařské provincii je ve výstavbě. Silniční spojení mezi Mašádem a Dušanbe (v Tádžikistánu) byla dokončena v roce 1992.
Celkový počet registrovaných vozidel již překročil 6 mil. a každoročně se zvyšuje. Počet registrací v roce 2002 činil cca 452 tis. vozů, v roce 2003 již 837 tis., v roce 2006 pak 892 tis., v roce 2007 byl 924 tis. a v roce 2008 dosáhl 928 tis. vozidel. Průměrné stáří automobilů, které v roce 2002 bylo 18 let, se sice snížilo díky nárůstu místní výroby vozidel Peugeot, Renault a Kia, ale zastaralé typy nebyly vyřazeny z provozu. Rozvoj silniční dopravy vyvolal velkou a stále rostoucí poptávku po pohonných látkách, silně přetížil stávající komunikace ve městech a způsobil obrovské znečištění ovzduší, především v Teheránu. Celková denní spotřeba benzínu v Íránu je 67 mil. litrů denně. Podle vládních odhadů roste spotřeba pohonných látek o 12,5 % ročně.
Celkový počet registrovaných vozidel již překročil 6 mil. a každoročně se zvyšuje. Počet registrací v roce 2002 činil cca 452 tis. vozů, v roce 2003 již 837 tis., v roce 2006 pak 892 tis., v roce 2007 byl 924 tis. a v roce 2008 dosáhl 928 tis. vozidel. Průměrné stáří automobilů, které v roce 2002 bylo 18 let, se sice snížilo díky nárůstu místní výroby vozidel Peugeot, Renault a Kia, ale zastaralé typy nebyly vyřazeny z provozu. Rozvoj silniční dopravy vyvolal velkou a stále rostoucí poptávku po pohonných látkách, silně přetížil stávající komunikace ve městech a způsobil obrovské znečištění ovzduší, především v Teheránu. Celková denní spotřeba benzínu v Íránu je 67 mil. litrů denně. Podle vládních odhadů roste spotřeba pohonných látek o 12,5 % ročně.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Írán dal do provozu nejdelší tunel (2 tubusy) v zemi. Jde o 2,5 km dálniční tunel Shibli, který se nachází na Zanjan - Tabriz Freeway. Je to zcela nová dálnice, která zkratí cestování mezi těmito městy o 5h.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
1. buď se bude stavět zcela nová silnice 2x2 přes lesy a pouště
2. nebo se upgraduje současní silnice na 2x2 a upraví na dálnici
3. nebo se bude stavět zcela nová silnice 2x2 přímo po pobřeží
Již nyní se zahájila výstavba dálnice mezi městy Ramsar a Tonekabon, v celkové délce 10 km. Je to na pobřeží asi uprostřed trasy.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Kvalita hlavních silnic je dobrá, síť čerpacích stanic je sice řídká, ale dostačující. Automobilová doprava je nicméně značně živelná a riziko nehody pro řidiče nezvyklé na místní způsob řízení je vysoké. Nehodovost v Íránu patří k nejvyšším na světě, za rok 2010 zemřelo na íránských silnicích při nehodách 22 700 osob, což je na 6 500 000 vozů v provozu mimořádně vysoké číslo úmrtnosti.
A dále vám chci něco ukázat. Mezi odkazujíci web portály na jiné země na stránce íránského ministerstva silnic a dopravy je v tom malém počtu i Česká republika.
A dále vám chci něco ukázat. Mezi odkazujíci web portály na jiné země na stránce íránského ministerstva silnic a dopravy je v tom malém počtu i Česká republika.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
V lednu 2013 se uvedla do provozu Saveh - Hamedan Freeway dlouhá 85 km v parametrech 2x2 pruhy.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Dálniční síť Íránu
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeways_in_Iran
*již brzo se uvede do provozu i 4. sekce Tehran - Shomal Freeway
Dále tato dálnice se díky poslední sekci dlouhé 17 km uvedené do provozu před několika dny dokončila.
A ještě i nová výstavba: o cca. jeden měsíc jde do výstavby Maragheh - Hshtrud Freeway.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeways_in_Iran
*již brzo se uvede do provozu i 4. sekce Tehran - Shomal Freeway
Dále tato dálnice se díky poslední sekci dlouhé 17 km uvedené do provozu před několika dny dokončila.
A ještě i nová výstavba: o cca. jeden měsíc jde do výstavby Maragheh - Hshtrud Freeway.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Tehran North (shomal) - Chalus je silnice dálničního typu 2x2 pruhy. Chalus je při Kaspickém moři. Dálnice je dlouhá 121 km, přičemž 44 km jsou 2-tubusové tunely. Nejdelším je 6,5 km Alborz tunel. První zprovozněná sekce je Marzanabad - Chalus. Zde je to i na mapě. Několik fotek ještě
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Dne 30.11. se rozšířila Niayesh Expressway východním směrem. Jde o oblast v hlavním městě a konkrétně se jedná o 3 km rozšíření pod zemí, 2-tubusovým tunelem.
Stejného dne se odevzdala do provozu druhá část Sadr Expressway. Jde o 7 km úsek.
Stejného dne se odevzdala do provozu druhá část Sadr Expressway. Jde o 7 km úsek.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Írán odevzdal do provozu v roce 2013 celkem 100 km dálnic. Je to 10. nejvyšší číslo na světě, po Číně, Mexiku, Španělsku, Polsku, USA, Japonsku, Brazílii, Francii a Rumunsku.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
V příštím íránském roku se zahajuje životně důležitá stavba: Tehran Southern Bypass Freeway
*trasa: Karaj-Qazvin Freeway, Abyek Industrial Zone, Hashtgerd, Nazarabad, Hashtgerd, Eshtehard, Tehran-Saveh Freeway, South of IKIA, Tehran-Qom Freeway, Charmshahr k budoucí Qom-Garmsar Freeway
*délka 156 km
*trasa: Karaj-Qazvin Freeway, Abyek Industrial Zone, Hashtgerd, Nazarabad, Hashtgerd, Eshtehard, Tehran-Saveh Freeway, South of IKIA, Tehran-Qom Freeway, Charmshahr k budoucí Qom-Garmsar Freeway
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Írán
O Teheránu radši nemluvit. Byl jsem tam letos v červenci a je to něco strašného. Obrovské a naprosto nefunkční město. Pokud by tam nebylo metro, tak by to byla úplná katastrofa. I přes ty obrovské silnice je město neustále ucpané a přejít přes silnici je skutečně o strach. Podobně jako města v Číně je to zkrátka prototyp toho, jak by asi město fungovat nemělo.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.9.2014 20:27:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: když navazujete na předchozí příspěvek, necitujte prosím
Důvod: když navazujete na předchozí příspěvek, necitujte prosím
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Tak ono je nutno si uvědomit, kolik let měl Írán opravdu vážné problémy cokoliv dělat kvůli sankcím. Vždyť ta země měla vážný problém zásobit vlastní obyvatelstvo s PHM, protože jí chyběli zdroje na investice do zastaralých rafinérií. Nyní poslední roky běží masivní investice do rozvoje silniční sítě a staví se zcela nové "freeways", tedy vzniká relevantní dálniční síť. Bude to ale nějaký ten čas trvat, než se dostaví efekt, protože země je to obrovská a motorizace vysoká.
Teherán je veliké město, tak jsou tam taky větší dopravní problémy - jak všude v těchto metropolách. (větší počet obyvatelstva zrosten v dalších sub-městech s důrazem na IAD a slabším rozvojem MHD).
Poznámka OT: drtivá většina měst na celé planetě není zcela dobře dopravně řešena. A stav se jenom zhoršuje: nikde se nedá projet bez nějakého zdržení. A to je celkový problém zaostávání infrastruktury za růstem obyvatelstva.
Teherán je veliké město, tak jsou tam taky větší dopravní problémy - jak všude v těchto metropolách. (větší počet obyvatelstva zrosten v dalších sub-městech s důrazem na IAD a slabším rozvojem MHD).
Poznámka OT: drtivá většina měst na celé planetě není zcela dobře dopravně řešena. A stav se jenom zhoršuje: nikde se nedá projet bez nějakého zdržení. A to je celkový problém zaostávání infrastruktury za růstem obyvatelstva.
Re: Írán
Souhlas, že města jsou mizerně řešena skoro všude (třeba Čína, kde jsem taky před pár lety byl, je fakt katastrofa) a taky, že mimo velká města (nejen Teherán - třeba Tabríz je taky dost hrůza. Nejde samozřejmě o stav silnic, ale provoz) je to na docela slušné úrovni, takže nějaký efekt už vidět je. Minimálně na těch několika hlavních tazích, kde jsem byl určitě. Nepamatuji si žádné vyloženě rozbité silnice jako to je třeba v postsovětských zemích.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Křižovatka Karaj motorway a Bakeri expressway v hlavním městě
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Tak výše zmíněná stavba se uvádí do provozu již dnes, 25.2. Jedná se o tzv. Shrine to Shrine Freeway, nachází se v centrální části země JV od Teheránu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 11:51:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Dne 9.2. se odevzdal do provozu 28 km dlouhý úsek na Freeway 6 mezi Omrabad a Dakhan.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 11:52:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Společnost pro výstavbu dopravní infrastruktury
https://www.cdtic.ir/en
Prezident Rouhani odevzdal do provozu dálnice: 1. fázi Zahedan - Zabol, 7. fázi Zabol - Zahedan, 1. fázi Zahedan-Bam. Né všechno jsou dálnice, ale spíše i 2+2 rychlostní silnice a dualizace silnic.
Zdroj: http://president.ir/en/98003
https://www.cdtic.ir/en
Prezident Rouhani odevzdal do provozu dálnice: 1. fázi Zahedan - Zabol, 7. fázi Zabol - Zahedan, 1. fázi Zahedan-Bam. Né všechno jsou dálnice, ale spíše i 2+2 rychlostní silnice a dualizace silnic.
Zdroj: http://president.ir/en/98003
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.11.2020 11:58:58, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Írán
Nehodovost v roce 2016:
*v zemi zemřelo 15.932 lidí (-3,9% oproti r. 2015)
*vážně se zranilo dalších 300.000 lidí
*až 65% nehod se stalo v zastavaných oblastech
Plánuje se zavést omezovaní MPR v oblastech kde je největší riziko kolizí, dále zlepšení průchodů přes silnice buď to lepším značením s osvětlením nebo budováním nadchodů a lepší dohled nad bezpečností provozu.
Írán se snaží již od roku 2002 zlepšit propustnost měst a snížit dopravní úmrtnost a nehodovost, ale nedaří se mu to. Z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury se každé 4-roky navyšují prostředky a buduje se již i síť tzv. freeway, ale tento rozvoj je stále pomalý oproti problémům v provoze a potřebám k dalšímu hospodářskému rozvoji. Své dělají i zavedené sankce do minulosti. Irán populačně zesilnil o miliony za poslední roky, dále jsou zde levné PHM a relativně střední příjmy, takže vůz a jeho pohon jsou nejlevnějším prostředkem pro pohybování se.
Mezinárodní doprava je vedená napříč Íránem, který spojuje v rámci severního koridoru V-Z trasu od Mashdadu od hranic s Turkm. do Tabrizu nedaleko Turecka, přičemž koridor vede přes Teherán. Pak je zde jižní koridor z Teheránu do přístavů u P. Zálivu. Rozvíjí se i trasy spojující Rusko s Asii přes Kaukaz. Paralelně s dálnicemi a silnicemi se rozvíjí i železniční tratě, realizují se tunely atd.
Írán je značně omezen od Iráku a to nejen válkou až do začátku 90.-tých let ale i nestabilní vládou v současnosti v Iráku a stejně tak na východě zesláblý Afghánistán. Do toho všeho pak hrozby tzv. Islámského státu v Sýrii i Iráku, proti kterému Írán aktivně bojuje vysíláním nejlepších vojsk do problematických lokalit v sousedních zemích. Politicky se ale angažuje i v Jemenu, kde pak bojují proti sobě najaté/kolaborující skupiny jak pod záštitou Íránu tak Saudské Arábii, protože Írán a Saudská Arábie nejsou zrovna přátelé.
Historie rozvoje silniční infrastruktury
*1. plán v letech 1989-1993 znamenal novou výstavbu freeways, hlavních silnic i zemědělských silnic (rok od války s Irákem) a sem směrovalo 45% veřejných investicí do dopravy, dalších 36% směrovalo do železnic. Postavilo se 450 km tratí. Pro výstavbu dálnic vláda oslovila důchodové fondy, které zaplatili 20% nákladů.
*2. plán 1995-1999 je charakterizován jako rehabilitace a lepší údržba silnic s důrazem na jejich zpevňování a pokračování výstavby dálnic. Postavilo se 300 km dálnic typu freeways a zpevnilo se ročně na 4.000 km silnic. Upřednostnila se více železnice, kdy se celkem odevzdalo do provozu dalších 1.200 km tratí, ale tyto projekty se prodražují proti plánům o 7%. V zemi se postaví nová letiště: nárůst je ze 47 na 61 a počet aerolinek stoupne z 5 na 15, je to přímý odkaz pro reální pohyb po zemi.
*3. plán sestaven pro období 2000-2004 znamenal přesun monopolů, pokračující privatizaci a zapojení soukromého sektoru do budování dopravní infrastruktury a dopravních společností se zaměřením na nové technologiem, kterých byl akutní nedostatek
V roce 2002 disponoval Írán celkem 850 km dlouhou dálniční sítí, přičemž celá zpevněná silniční síť činila délku 66.710 km. Dálnice se spřed revolučního období co do délky znásobují dvakrát. Hlavní silnice ze silniční sítě tvoří 26.760 km. Celkem bylo ze silniční zpevněné sítě charakterizováno 1.436 km jako vysoce problémových z hlediska propustnosti provozu.
Írán zreformoval veškerou agendu (úřady, byrokracii, legislativu, normy) a dokázal zdynamizovat rozvoj silniční sítě. Navíc v roce 2002 bylo ke konci roku ve výstavbě dalších 7.000 km silnic všech kategorií. Írán dosáhl kvalitu silniční sítě z hlediska její hustoty a reální obsluhy regionů až na úroveň Tuniska a Maroka. Znační problém začala být údržba, na kterou chybělo reálně až 20% nákladů, protože na nové silnice se nepočítalo s vynakládaním peněz pro jejich údržbový cyklus.
Írán je silně mětsky založen stát. Až 2/3 obyvatel žije ve městech. Standard v okolních státech je kolem 50%. Polovina populace ve městech je mladší 30 let, ale paradoxně s vyšším % nezaměstnanosti oproti ostatním územním regionům. Nejvíce zalidněná města a území z hlediska předměstí jsou Tehran, Mashhad, Esfahan a Shiraz a tvoří až polovinu celé urbanizované populace.
Teherán je absolutním centrem dění a láká obyvatelstvo z chudých vesnic a jeho populace přímo explodovala. Na km2 zde žije jeden z nejvyšších počtů obyvatel na planetě. Mladí lidé když i nemají vozidlo tak mají motorku. Město začalo již v 60-.tých letech počítat s rozvojem městské dopravy. Ta je ale jen doplňkem silniční a město tak dle toho i vypadá. Nekonečné kolony na jinak širokých dálnicích.
V období 2004-2010 dokázal Írán zvětšit síť freeways o dalších 400 km.
Současnost z hlediska provozu a příprav
Nyní je v zemi již 2.500 km silnic typu freeways/expressways. Vláda za poslední 2 roky investovala do jejich výstavby 800 mil. USD. V současnosti je navíc ve fázi příprav a výstavby dalších 2.000 km.
Vláda plánuje v období 2017-2022 zvětšit dálniční síť na 7.500 km v roce 2022. Je to aktualizace oproti plánu 2016-2021 na rozsahu 7.000 km. Zdroj: https://financialtribune.com/articles/e ... n-freeways
Vládní dluh je na úrovni cca. 15-20% HDP.
*v zemi zemřelo 15.932 lidí (-3,9% oproti r. 2015)
*vážně se zranilo dalších 300.000 lidí
*až 65% nehod se stalo v zastavaných oblastech
Plánuje se zavést omezovaní MPR v oblastech kde je největší riziko kolizí, dále zlepšení průchodů přes silnice buď to lepším značením s osvětlením nebo budováním nadchodů a lepší dohled nad bezpečností provozu.
Írán se snaží již od roku 2002 zlepšit propustnost měst a snížit dopravní úmrtnost a nehodovost, ale nedaří se mu to. Z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury se každé 4-roky navyšují prostředky a buduje se již i síť tzv. freeway, ale tento rozvoj je stále pomalý oproti problémům v provoze a potřebám k dalšímu hospodářskému rozvoji. Své dělají i zavedené sankce do minulosti. Irán populačně zesilnil o miliony za poslední roky, dále jsou zde levné PHM a relativně střední příjmy, takže vůz a jeho pohon jsou nejlevnějším prostředkem pro pohybování se.
Mezinárodní doprava je vedená napříč Íránem, který spojuje v rámci severního koridoru V-Z trasu od Mashdadu od hranic s Turkm. do Tabrizu nedaleko Turecka, přičemž koridor vede přes Teherán. Pak je zde jižní koridor z Teheránu do přístavů u P. Zálivu. Rozvíjí se i trasy spojující Rusko s Asii přes Kaukaz. Paralelně s dálnicemi a silnicemi se rozvíjí i železniční tratě, realizují se tunely atd.
Írán je značně omezen od Iráku a to nejen válkou až do začátku 90.-tých let ale i nestabilní vládou v současnosti v Iráku a stejně tak na východě zesláblý Afghánistán. Do toho všeho pak hrozby tzv. Islámského státu v Sýrii i Iráku, proti kterému Írán aktivně bojuje vysíláním nejlepších vojsk do problematických lokalit v sousedních zemích. Politicky se ale angažuje i v Jemenu, kde pak bojují proti sobě najaté/kolaborující skupiny jak pod záštitou Íránu tak Saudské Arábii, protože Írán a Saudská Arábie nejsou zrovna přátelé.
Historie rozvoje silniční infrastruktury
*1. plán v letech 1989-1993 znamenal novou výstavbu freeways, hlavních silnic i zemědělských silnic (rok od války s Irákem) a sem směrovalo 45% veřejných investicí do dopravy, dalších 36% směrovalo do železnic. Postavilo se 450 km tratí. Pro výstavbu dálnic vláda oslovila důchodové fondy, které zaplatili 20% nákladů.
*2. plán 1995-1999 je charakterizován jako rehabilitace a lepší údržba silnic s důrazem na jejich zpevňování a pokračování výstavby dálnic. Postavilo se 300 km dálnic typu freeways a zpevnilo se ročně na 4.000 km silnic. Upřednostnila se více železnice, kdy se celkem odevzdalo do provozu dalších 1.200 km tratí, ale tyto projekty se prodražují proti plánům o 7%. V zemi se postaví nová letiště: nárůst je ze 47 na 61 a počet aerolinek stoupne z 5 na 15, je to přímý odkaz pro reální pohyb po zemi.
*3. plán sestaven pro období 2000-2004 znamenal přesun monopolů, pokračující privatizaci a zapojení soukromého sektoru do budování dopravní infrastruktury a dopravních společností se zaměřením na nové technologiem, kterých byl akutní nedostatek
V roce 2002 disponoval Írán celkem 850 km dlouhou dálniční sítí, přičemž celá zpevněná silniční síť činila délku 66.710 km. Dálnice se spřed revolučního období co do délky znásobují dvakrát. Hlavní silnice ze silniční sítě tvoří 26.760 km. Celkem bylo ze silniční zpevněné sítě charakterizováno 1.436 km jako vysoce problémových z hlediska propustnosti provozu.
Írán zreformoval veškerou agendu (úřady, byrokracii, legislativu, normy) a dokázal zdynamizovat rozvoj silniční sítě. Navíc v roce 2002 bylo ke konci roku ve výstavbě dalších 7.000 km silnic všech kategorií. Írán dosáhl kvalitu silniční sítě z hlediska její hustoty a reální obsluhy regionů až na úroveň Tuniska a Maroka. Znační problém začala být údržba, na kterou chybělo reálně až 20% nákladů, protože na nové silnice se nepočítalo s vynakládaním peněz pro jejich údržbový cyklus.
Írán je silně mětsky založen stát. Až 2/3 obyvatel žije ve městech. Standard v okolních státech je kolem 50%. Polovina populace ve městech je mladší 30 let, ale paradoxně s vyšším % nezaměstnanosti oproti ostatním územním regionům. Nejvíce zalidněná města a území z hlediska předměstí jsou Tehran, Mashhad, Esfahan a Shiraz a tvoří až polovinu celé urbanizované populace.
Teherán je absolutním centrem dění a láká obyvatelstvo z chudých vesnic a jeho populace přímo explodovala. Na km2 zde žije jeden z nejvyšších počtů obyvatel na planetě. Mladí lidé když i nemají vozidlo tak mají motorku. Město začalo již v 60-.tých letech počítat s rozvojem městské dopravy. Ta je ale jen doplňkem silniční a město tak dle toho i vypadá. Nekonečné kolony na jinak širokých dálnicích.
V období 2004-2010 dokázal Írán zvětšit síť freeways o dalších 400 km.
Současnost z hlediska provozu a příprav
Nyní je v zemi již 2.500 km silnic typu freeways/expressways. Vláda za poslední 2 roky investovala do jejich výstavby 800 mil. USD. V současnosti je navíc ve fázi příprav a výstavby dalších 2.000 km.
Vláda plánuje v období 2017-2022 zvětšit dálniční síť na 7.500 km v roce 2022. Je to aktualizace oproti plánu 2016-2021 na rozsahu 7.000 km. Zdroj: https://financialtribune.com/articles/e ... n-freeways
Vládní dluh je na úrovni cca. 15-20% HDP.