Čína

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína, vliv koronaviru na stavebnictví. Nebudu se věnovat samotné nemoci, na to tedy není tematický prostor, ale je důležité usledovat souvislosti. Moc se o tom nemluví, ale fakta jsou následující:

*prodlužuje se volno, bude výpadek na růstu HDP ve všech provinciích a v několika zásadní propad, protože Čína chce eliminovat šíření nemoci, tak prodloužila volno mil. pracovníků; celkem 290 mil. lidí, kteří dojíždí za prací z méně obydlených lokalit do měst nebo na stavby po zemi atd. mají delší volno
*Čína již přeposlala 174 mld. USD do bank na zvýšení likvidity a udržení dostatku peněz v menších bankách; obyvatelstvo totiž nakupuje ve větším, aby se zásobovalo
*sama vláda investovala doposud 60 mld. USD do opatření souvisejících s bojem proti chorobě
*nepochybně je fantastické, že ten režim umožňuje rychlou výstavbu čehokoliv včetně nemocnic a to nejde jen o ty 2 medializované, ale staví se ledacos; to ale stahuje stavební kapacity i stroje z dopravních staveb, o tom není pochyb, včetně materiálů, se kterýma se na tyto účely původně nepočítalo
*výstavba stojí na hlavně provinčních vládách, proto je zatížená vysokým (z hlediska světa) mýtem a centrální vláda to pouze nepřímo dofinancuje, ale i provinční vlády mají uvolnit peníze a kapacity pro boj s novým virem

Z výše uvedeného je zřejmé, že i když bude nějaký stimul pro ekonomiku, tak bude určený pro továrny. Jde totiž o to, že firmy z USA, EU, Japonska atd. tady zavírají továrny. Z bezpečnostních důvodů pro vlastní zaměstnance. Čína plánuje dočasně snížit daně, protože obyvatelstvo nepracuje a nechodí do škol. Déleji než byl plán. Školáci zcela na neurčito. Kromě toho musí navyšovat výdaje a nejde o malé částky. Tohle všechno již je na úrovni 1/4 bilionu USD pro 1.Q a přitom ekonomika Číny poslední roky ztrácí dech.

Rozestavěno je hodně (i na čínské poměry), ale hlavně i v přípravách je mnoho. Vzhledem k uvedenému se předpokládá, že se odloží zahajování prací. Aby se omezila spotřeba materiálů ale hlavně přesuny lidí. Ja jsem ve vláknu opisoval jak to funguje, že tady tisíce lidí cestuje a bydlí rok v unimobuňkách spolu s mnoha dalšími i jaké jsou platy v oboru atd. A tomu se teď hodlá zamezit. Ostatně ty nové a nové dálnice, často paralelní k jiným teď extra nikdo nepotřebuje. Pro tuto nejistotu uvázl i jiný rozvoj a dopracování dalších strategií.

Nepochybně to bude mít za další čas jiný vývoj. Ale prozatím se děje tohle. Mohl bych tady přidat i dálniční záběry: zátarasy na dálnicích vedoucích do 65 mil. omezených zón. Balvany, hlínu a kontejnery, které mají fyzicky bránit dostat se z těchto zón. Souvis by to s dálnicemi byl, ale nebudu to dělat.

Meziroční pokles provozu na čínských dálnicích v Pekingu v souvislosti se svátkami letos dosáhl až 81,5%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína mezičasem zahájila proces cestovních omezení pro skoro polovinu obyvatelstva. Část továren produkuje zdravotnický materiál. Mají zrychlené konání výjimek atp. Ale teď se objevují 2 další informace: prezident odpouští placení odvodů za důchody, i poplatky za bydlení do fondů v nejvíce dotčených regionech, pro firmy i obyvatelstvo. Nespecifikují se náklady, pouze se konstatuje, že to Čína ustojí. V dlouhodobém horizontu to ustojí. Celosvětově padají ceny plynu, protože Čína méně spotřebuje a bude to mít ještě další dopady, i když se část obyvatelstva vrátila do práce. Odpustky budou platit v období 2.-6. měsíc.

Co se týče dopravy, tak došlo i na moje slova ohledně dálniční sítě a nejen té samozřejmě. Od 17.2. se upouští od placení mýta na dálnicích a to až do odvolání. Nařídilo to centrální ministerstvo dopravy a provincie se musejí přizpůsobit. To není zdaleka všechno. Mnoho staveb je v omezeném režimu: nejdou továrny na ocel, nebo jen v omezeném režimu. Další továrny zaměřené na stavebnictví se věnují více montovaným stavbám; na zakázku. Samozřejmě, že centrální vláda teď i nakupuje od průmyslu všechno co souvisí s COVID-19, takže za to všechno bude stát platit.

Méně peněz od všech a větší výdaje na všechny strany. I proto se bude muset dle projevů nejvyšších politických představitelů obyvatelstvo spojit a jen tvrdou prací dohnat skluz, který se novou nemocí vytvořil. Razance opatření je nevyhnutní. Je jisté, že s časovým posunem to pocítí všichni, kdo s Čínou obchodují nebo čekají na zhotovení staveb.

https://www.chinadailyhk.com/article/12 ... break-ends
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Čínská vláda obnovuje výstavbu velkých projektů včetně rychlostních tahů a velkých přehrad. Prozatím kromě uzavřených zón, kde ještě stále hrozí riziko obnovení epidemie nového koronaviru. Stejně tak se prozatím neobnoví výstavba v chladnějších regionech. Všude jinde se má ale zakcelerovat výstavba. S tím dodatkem, že se bude dbát na základní prevenci a ve větší míře se zajistí hygiena a kontrola každého pracovníka na stavbě. Výstavba se rozběhla v polovině tohoto měsíce.

Z hlediska ekonomické diplomacie ohledně budování Hedvábní Stezky, kam spadá hromada stavebních projektů v mnoha státech byla nejdříve obava, že nedodržení tempa realizace bude vést k problémům až zrušení mnoha domluvených prací, ale tak jak se virus šíří po světě, tak si de facto Čína oddechla, protože se tak či tak zastavil život v mnoha státech světa. I tak ale prudce klesají čínské investice do světa. Ještě v roce 2019 se dosáhla celková částka bezmála 350 mld. USD, teď to spadlo na asi 170 mld. USD. Ani se nedá očekávat, že by se letošní rok dostal alespoň na úroveň roku 2019. Ještě v roce 2005 byla tato hodnota na úrovni do 10 mld. USD.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.12.2022 14:26:52, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

rozsah dálniční sítě, dopady koronakrize na výstavbu, něco z výstavby

Upřesnil se rozsah dálniční sítě Číny. V roce 2019 se do provozu odevzdalo 7000 km a dálniční síť je tak o velikosti 149.500 km, nebyl jsem tedy daleko s tvrzením, že to je kolem 150 tis. km. I poslední měsíce se do provozu odevzdává mnoho úseků, ale již ne v délkách řádu stovek, ale spíš do 10 km aneb pár desítek km. Já se tomu již tak detailně nevěnuju.

149 571 km dálniční síť (2019)

Tady je třeba hezký dokument WB, který se věnuje právě situaci před 15-20 lety, který charakterizoval jak Čína a proč vlastně chce zvětšit dálniční síť: http://documents1.worldbank.org/curated ... UBLIC0.pdf a již tehdy se zdůrazňoval koncept financování. Ne centrální vláda je ta, která by to tady největší mírou financovala, ale je to právě centrální vláda, která tu výstavbu naordinovala.

Jinak je v Číně mimo samotných provincií jsou to i konkrétní společnosti, které ty rychlostní tahy spravují a finančně udržují. A to dokonce na mezinárodním finančním poli. Já dám jen jeden příklad, třeba Shenzhen Expressway: http://www.sz-expressway.com/en/ , které v 05/2020 agentura Fitch potvrdila rating BBB: https://www.fitchratings.com/research/i ... 22-05-2020 .

Jednoduše ani výpadek prací respektivě provozu v tomto roce trvající kvartál až dva nemůže zásadně ovlivnit model, který je nastavěn na 20 let s úpravama o dalších 20 let.

Vícekrát jsem to psal, ale ten model je zadán tak, že když se to vezme od konce: používatel dálnice zaplatí mýto. To jde na splátky úvěrů za výstavbu. Až 80% úvěrů na dálnice poskytují banky, které jsou v rukách samospráv nebo centrální vlády. To, co tedy může chybět jsou peníze z mýta. Když není provoz, tak není z čeho splácet úvěry. Jde jen o to kdo bude poškozená strana a co tato strana může udělat a to doslovně jde o stranu. Tudíž je to jen slovíčkaření. Ke konci roku 2018 dluží "toll operators" což je důležitá kategorie pro financování těmto bankám celkem 800 mld. USD. Se stejným problémem ale zápasí další: provozovatelé MHD, třeba v Hong Kongu se propad cestujících o 50% odzrkadluje taky ve schopnosti splácet úvěry. Ale developéři dopravních projektů jsou zas jen státem vlastněné společnosti, které si půjčují státní peníze. Přístavy hlásí propad o desítky %, letecká o 60%. Čína pravděpodobně pro celý segment dopravní infrastruktury a dopravy jako takové nalezne komplexní řešení jako kdyby žádný COVID-19 ani nebyl.

Co se týče nové výstavby, tak jednotlivé provincie ohlašují desítky nových dálnic, které se začnou stavět v roce 2021. Třeba tato: https://www.seetao.com/details/38093/en.html . Je to již jen model BOT.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.12.2022 14:27:12, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Čína

Příspěvek od Aram96 »

Z těch videí běhá mráz po zádech, fakt :o :ok: :ok: Úchvatné záběry a stavby, byť bych řekl, že se někdy na přírodu docela kašle ...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Přehled toho, co se odevzdalo do provozu, ovšem ponechám to jen na skyscrapercity, kde to statečně píšou 3 lidi ve 4 vláknech, pak se část kopíruje do hlavních. (pouze delší tahy aneb něčím výjimečným)

přehled na přelomu let 2019/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165463036

v 01/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165495740
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165522532
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165568364
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165672382
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165786860
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165802326
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165802652
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165809334
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165814972
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165844282
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165874538
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165902336
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -165902574

v 04/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -167961149
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -167984696
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168029842
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168046544

v 06/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169659459
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169659563
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169659778
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169659866
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169659927
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169660047
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169660182

v 07/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168834627
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168967865
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169660413
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169665731
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169666109

v 08/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169666233
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169666431
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169666588
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169667001
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169668148
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169668325
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169668405
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169669518
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169669881

v 09/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169783684
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169807905
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -169998372
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170016483
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170250894

v 10/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170289341
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170314422
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170397789
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170397945
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170415301
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170433654
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170433839
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170454712
481 km se rozšířilo: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170455201
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170500460

v 11/2020 :arrow:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170468408
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170704296
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170704372
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170704654
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170753879
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170770389
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170770476
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170851781
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170858933
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170869698
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170882279
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170882537

Je to zase pár tisíc km dálniční sítě. A to tady není hromada kratších aneb různé nadjezdy atp. Musím se omezit letos jen na tohle. Ale alespoň takhle.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Pokud by kdo hledal infografiku aneb co je další nové, tak tady je k dispozici vlákno k Číně a asi 10 zpátky sumarizuje výše vypsaný přehled. Prosinec doplním.

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 7/page-219
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.12.2022 14:19:00, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína a letošní rok (COVID-19)

*je pravda, že se odstavil provoz před největšími svátkami, což se podepsalo na katastrofálním propadu výběru mýta, co jsem psal o několik příspěvků výše
*faktem je ale taky to, že pokud se srovná období 6.5. - 26.10. 2019 a 2020, tak v letošním roce se zaznamenal růst intenzit o 5,4%

Tato čísla již nemohou nahradit výpadky na mýtném. Čína dovedla poměrně rychle přebudovat produkční kapacity elektroniky a automobilek na produkční kapacitu strojů pro výrobu roušek i respirátorů, ochranných obleků atp. Do práce se chodí i o víkendech, nasadilo se maximální úsilí později při produkci mýdla a dalších prostředků a je snaha dohnat skluz třeba i v dopravních stavbách. Taky je ale fakt, že se o 50% propadají investice v rámci tzv. Hedvábní Stezky, taky je pravda, že se posouvají investice v mnoha státech Afriky, Latinské Ameriky v rámci off-setových programů za těžbu nerostních surovin. Doposud byla praktika: dám dárek, dám taky bonus navíc v podobě úvěru a prostřednictvím vlastní firmy a dovezených pracovníků postavím, co je potřeba. To později přináší další projekty z vládních peněz dané země a úroky další roky. Tohle všechno letos zpomalilo a již není možno to dohnat.

Ovšem agentura Moody´s změnila v 11/2020 až 6 společnostem (státem/provinciemi vlastněných) dálničních provozovatelů rating z výhledu negativního na stabilní. Ekonomika ve světě se sice propadla, ale výroba ve velkých firmách pokračuje bez větších problémů; jen co vypadává pracovní síla kvůli sociálním dopadům pandemie. A tím obživla již i produkce ve firmách, taky se těží více suroviny v Číně a obyvatelstvo přežilo a všechno zase jede a je snaha dohnat skluz, i když se bude dohánět roky (účet se bude platit roky) a již se tedy jezdí i po dálniční síti. Toll roads jsou v Číně charakterizovány tak jak i všude jinde projekty na dlouhou dobu, vnímají se jako investice, které musejí překonat i krizová období.

Složité výpočty a odhad ale mluví jasnou řečí a sice propad mýtného pro letošní rok se bude pohybovat mezi 20% až 30%, což je ale při celkovém propadu dopravy velmi dobrý výsledek. (Evropa je na tom lépe, propad bude 15-20% i to hlavně pro Itálii; dopady pro státní společnosti se prozatím nehodnotili)

Musím taky připomenout, že jedno z vládou nařízených opatření bylo, že se zcela zrušila platba mýta za užívání dálnic. Čína nemá takový sociální model žití jak západ, právě proto má kapitál pro investice. Ale tahle formulka pak mohla zajistit i státní pomoc a státní nástroje pro provinčně-státní firmy. Byla to mimořádná situace o tom není pochyb, ale vlastně byl to nařízený výpadek mýta. A ten by měl být nějak nahrazen. To mělo jednoznačný smysl. Peking do minulosti již vícekrát "pumpoval" peníze tímto směrem. Nepřímo se Peking podílí na rozvoji dálniční sítě, on jí naordinoval, ale napřímo jí nefinancuje. Ovšem vychází to.

Ztráta mýtných dálnic bude letos kolem 40 mld. USD. Ztráta ale tady je i do let minulých: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 16#p104716 . A dá se pátrat dál v rámci vlákna, ale tato ztráta se vyrovnává dalšími investicemi. A je to propletené až po financování sítě a není to zase až tak složité na pochopení: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p140396 a http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p186767 . Ztráta všech se prohlubuje tím jak se síť zvětšuje, ale to již souvisí s politikou výstavby silniční sítě a jejího celkového financování (přes podniky produkující stavební materiály, ocel) a stavební společnosti jako takové a šahá to až po to zahraničí, EX-IM banku a další a další záležitosti a je to propojené po "státní zájmy" energetických podniků. Tento koloběh peněz a zdrojů je v Číně využíván pro tvorbu rezerv a tyto jsou při výkyvu v kterékoliv oblasti "investovány" do nových projektů. Ne na oddlužování vnitřního systému, protože ten dluh je velký, ale na nové investice, na další projekty, které si vyžádají další materiály, další pracovní místa a vygenerují další "ekonomiku", kdysi byla úvaha, do kdy to bude fungovat, ale v Číně to funguje. (a ne jen v Číně se žije na dluh) Ovšem dávno to přesáhlo prostor Číny, dokonce i asijského kontinentu. A všechny ty velké úspěšné již čínské společnosti, které vykazují většího zisku vracejí zpátky tomu systému peníze, takže stoupají i ty rezervy aneb jsou k dispozici, když si Peking vzpomene. Je to kolosální země a má velké problémy, ale i velké možnosti.

A jsme tedy u možností jak vyřešit letošní rok. Nevím co dělají pro leteckou dopravu a pro metro a další a další systémy dopravní infrastruktury, ale vím co dělají v řetězci realizace silniční sítě. Nové projekty zajišťují nový provoz. To je ad 1) a sice, že se zvětšuje síť a zvyšuje se provoz. Zvyšují se tak i příjmy, a budoucí ztráty, protože každý ten projekt má generovat zdroje a návratnost je rozsahu dekád. Návratnost v praxi je taková, že každým rokem je ztráta. Ale ta ztráta je účetní. Dálniční společnost neskrachuje i když dosáhne velmi špatný rating; bude převzatá a ozdravena. Bude vyňatá ze systému ostatních společností. Díky ale ratingům a hodnocením mají všechny k dispozici možnosti úvěrů. A jasně nastavených příjmů, o které nelze přijít.

Vláda, provincie, banky letos pomůžou všem problémovým společnostem překonat letošní rok tak, aby rok 2021 byl rokem, kdy se situace dostane do normálu. Vláda bude kompenzovat opatření, která nařídila. Banky mají celou paletu jak pomoct, jak prodloužit/odpustit v letošním roce "údržbu úvěrů" a provincie udrží investice. (centrální banka uvolňovala velké částky bankám pro udržení dostatku hotovosti, taky pomoc) Tedy nezastaví se ani rozvoj. Všemi těmito nástroji mají mít dálniční společnosti dostatečnou likviditu a všechno pod kontrolou do té míry, že se jim začnou vracet lepší ratingy a to se již děje.

Denní provoz do zahájení omezení provozu byl o bezmála 16% více než v roce 2019. Ještě stále má silniční doprava navrch nad železnicí i létáním. Zajišťuje se 75% přepravy osob a nákladu. Dálniční síť o rozsahu 142 600 km v roce 2018 expandovala každoročně o hodně % a v letech 2010-2018 a dálnice tvoří až 82% všech zpoplatněných silnic v Číně.

Vládní zpoplatněné silnice: uvedu příklad: Gansu Provincial Highway Aviation Tourism Investment Group Co. Ltd. spravuje všechny zpoplatněné silnice v provincii Gansu. Ale ne všechny výhradně splácí, s tím částečně pomáhá provincie. Částečně taky staví přes provinční rozpočet. Ale o provoz a výběr mýta se stará jen tato společnost. Byla založená již v roce 1999 s kapitálem 20 mld. juanů. Za poslední 4 roky dostala finanční injekci ve výši 17,5 mld. juanů. A starala se o bezmála 4000 km dálnic. Národních i provinčních. Je to největší provincii vlastněná firma. A má přístup na mezinárodní trhy. Takhle funguje mnoho společností v Číně.

Jsou tady ale i další typy provinčních firem. Založí se společnost s koncesí na 25-30 let s jasným účelem i možným dluhem, s jasným korporátním dluhem, nikoliv provinčním a určí se participace a cíl. Vše do komerční roviny a možnosti investovat. A do těchto investicí jdou čínské firmy, čínská střední třída. Ale je zde i možnost komerčních úvěrů.

Ke konci roku 2018 tady bylo 53% provozovatelů v té 1. formě a 47% v té 2. formě.

Až 70% investicí do výstavby dálnic Čína realizuje na dluh. V těchto 2 formách. Z toho více než 80% jsou dluhy na dlouhou dobu. A většina úvěrů se začíná splácet, až když je projekt stavebně ukončen, ale je taky vázaná na jednotlivé objekty.

Rozdíl mezi roční splátkou (všech společností všech úvěrů) v roce 2018 byl: tržby, příjmy celkem 516 mld. jednotky měny a splátky úvěrů 726 mld. a další výdaje: 176 mld. na zajištění údržby a provozu. Příjmy 516 a nutné výdaje 902 mld. juanů. Tedy asi 50 mld. €. Tedy již mnohonásobek toho co bylo v roce 2013. No a letos tím výpadkem za COVID se to téměř 2x. Proto to opisuju, ať vidíte kam jde účet za COVID. Ale ono to nebude samozřejmě tolik, USD je slabší a další věc, údržba tolik nevyjde ani ten provoz, to jsou zlomky a placené vládou jako sociální balíček. Ale i tak tohle je realita.

Ale bavíme se o tom, že Čínu nyní rozvoj dálnic stojí 50 mld. € na "prodělku", jenomže kolik set mld. € ona získává v celém řetězci? Že ty ztráty dokáže vykrývat stále dalšími projekty, tak jak jsem uvedl. Ona jen musí zajistit, aby ekonomika fungovala, aby se auta prodávali, lidé pracovali, tovar vyvážel ven a vše klapalo jak má. Jinak ani Čína by nemohla utáhnout to, na čem je založen její rozvoj. Nemluvě o tom, že ta ekonomika zpomalovala i před Covidem.

Čína může zahájit proces restrukturalizace dluhů společností. V roce 2019 se tak stalo u Shanxi Transportation Holdings Group Co. Ltd. s její dluhem ve výši 260 mld. juanů. Překryl to nový úvěr s delším splácením a lepším úrokem. Na refinancování dosavadního. A ten nový se bez problému řeší z mýta.

Výstavbu tedy nehradí tyto společnosti z tržeb ani z mýta. To je základ čínských dálnic. Z tohoto ne. Z tohoto se hradí úvěry, platí se údržba. Od roku 2016 i rekonstrukce a podíl rekonstrukcí je prozatím ve stejné úrovni (%). Deficit se řeší novými projekty (novými z provincií, občas provincím vyčlení peníze centrální vláda, ale to je znovu nepřímá pomoc, to nedá Peking přímo peníze těm firmám) aneb se zařídí nový úvěr; obdoba refinancování dálnic v Chorvatsku. Není to nic, co by nebylo běžné. Jen Čína to realizuje v jiné dimenzi.

Státní Rada Číny prohlásila již při uvalení karantény, že bude chránit společnosti provozující dálnice a všechny zpoplatněné silnice, tunely a mosty. Zda li formou kompenzace aneb ochranou před věřiteli pokud by k tomu došlo, protože část je kotovaná na burzách ve světě se uvidí až dle toho o kolik opravdu se propadne provoz a vyrovnají k tomu tržby. Vícero členů Rady našlo další možnosti jak pomoct ztlumit letošní výpadky. Společnosti nedostanou pomoc ve formě cashu, použijí se jiné metody. V krátkém času vláda navrhla zvednout úrok za cenu odkladu splátek tak, aby se udržel kapitál ve společnostech a dokonce vložil další, protože taková situace se již jen tak nezopakuje. Část firem vydala "cenné papíry covidu" na refinancování letošních % ...

Tady je zřejmé, že utrpí široká škála čínské ekonomiky, kde dálniční společnosti jsou zlomkem řetězce a navzdory problémy, které letos mají, tak mají poměrně široké možnosti, jak tuhle krizi ustát bez toho, aby se ohrožovalo jejich postavení, bez toho, aby to ohrožovalo důvěru provincií, lidí a firem v ně a bez toho, aby se dokonce zastavila další výstavba.

V dalším příspěvku se ohlédnu již na dálniční a silniční výstavbu za uplynulé roky. :arrow:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Vymazal jsem z tématu 5 vlastních příspěvků pro nemožnost nahradit je. Dále jsou zde 4 příspěvky, které nemají aktuální odkazy, ale reagují tak, že to lze z toho pochopit a účelem aktualizace tématu není odstraňovat debaty samotné.

Za uplynulých 10 let má Čína o asi 100 mil. lidí navíc. Ještě stále je nejlidnateějším státem, kterého populace ale začíná stagnovat a stárnout. To vše budou nové ekonomické výzvy, a proto se krátí doba, která značí zásadní proměnu státu. Ta proměna se děje stavebním prvkem, začala se realizací silnic, pokračuje výstavbou nových měst atd. (populace Indie vzrostla o 150 mil. lidí a rozdíl mezi nimi je již "jen" asi 60 mil. lidí).

Takže, tak jak jsem uvedl v těch několika výše uvedených příspěvcích, tak od toho se odrazím. Čína nastartovala jen před pár dekádama výstavbu dálniční sítě. Tuto síť plánovala pro rok 2020 v úrovni 100 tisíc km: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 523#p26523 . Za pár let se zvedl plánovaný rozsah na 140 tisíc km pro rok 2020: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 433#p60433 . Již v roce 2017 byl rozsah sítě v úrovni 136 tisíc km: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p158473 . Ve výše uvedeném příspěvku k dopadům Covidu, ale taky v rámci tématu jsem opsal, že výstavba stojí na modelu PPP řízeným státem a provinciemi, ale na modelu soukromého financování ve dlouhodobých půjčkách. Jsou neustále ve ztrátách a ztráty jsou kompenzovány novou výstavbou, navýšením příjmů. Logicky z toho plyne dotaz, ale jak z toho ven? (ne, to se nedá napsat v jedné větě, ale cestu má Peking promyšlenou; krize tuto situaci komplikují). Jsou tady jednou za rok důležité svátky, při kterých se 1/2 národu zvedne a vydá se na cesty: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p117131 . Tohle letos nebylo a tyto peníze chybí. Je to taky ale ukázka, jak se vystavěla ta mýtní schéma; 50 JP a podobná numera.

Čína oznámila velkou výstavbu nových měst v posledních letech. Nová města = lépe řešená doprava, lépe řešené bydlení, práce a základní služby. Celkem se přestěhuje na 250 mil. lidí, co je tady dole pod videama: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p142953 . To znamená, že se osídlí již vystavěné tepny a bude tady další, navazující provoz. To je 1. část, jak dosáhnout toho, že klesne ztráta zpoplatněných (a na úvěrech založených) dálničních firem.

Ta 2. část znamená, že se v dekádě do 2030 zpomalí tempo rozvoje dálniční sítě (stavební kapacity se přesunou do rychlo železnic, které naopak zesílí na významu), co bude znamenat uvolněné peníze z bank (všeobecně z celkové aktivity bank) a bude možno refinancovat další celé úvěrové zatížení postupně všech dálničních provozovatelů. Zadlužení sice stoupne, ale do delšího období a meziroční ztráty budou klesat.

Ta 3. část přesahuje rámec Číny. To jsou ty offsety ve státech, kde Čína získává nerostní suroviny, ale taky půjčuje těm vládám na projekty a tyto se musejí splácet. To je jak rozvojová pomoc, tak i úvěrová pomoc a ekonomická prosperita (od první chvíle; čínská výstavba z 60-80%, čínské know-how a později čínské přístavy v koncesi a čínský tovar, čínské investice do dalších segmentů atd.). Tak ale stoupnou těm státům příjmy a zvládnou uhradit splátky za výstavbu dálnic a silnic, které by se jinak nikdy nepostavili. Penízky jdou ale do Číny. A v rámci Asie Hedvábní stezka a projekty na čínsko-pákistánský, čínsko-laoský, vietnamský atd. koridor. Dostat se co přístavů asijských sousedů, protože Čína potřebuje expanzi tovaru, stávající přístavy na to již nepostačují. Čína k tomu přistupuje "budovatelsky", to jsou programy na desítky let, ale oni se realizují. Ekonomickou prosperitu chtějí všichni a Čína jim jí umožňuje mít. Války si tady každý stát měl možnost prožít i sám. Aby se Čína mohla rozvíjet, tak umožňuje rozvíjet další, z čeho ale další dobu bude těžit Čína v širším spektru. Je to jednoduše tak a Čína to neustále zesilňuje.

Což značí, že zanikne závislost na výstavbě dálnic.

Nekonal se žádný "čínský problém": http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=55&t=3260 , všechny snahy těch, co kritizují kohokoliv jen aby se nikdo nedíval na neschopnost vlastních jsou k ničemu. Nikdo nezakazuje budovat cokoliv v prostoru kdekoliv. A je nutno přihlédnout na terén, rozlohu i obyvatelstvo. Nekonal se pád světa pro ropu, protože jak jsem tam i napsal, dávno jde doba plynu. Katarský, australský, malajzijský atd. Plyn a nikoliv ropa jako pohon světa. Přeceňuje se její význam. Tím jak se nabírá podíl OZE, tak upadá smysl ropy. A máme tady válku o její cenu, máme tady spíš obchodní válku ve clách atd. Nepochybně je Čína problémem pro mnohé, ale žádný pád Číny se doposud nekonal. Covid jí mohl srazit k zemi, ale nestalo se. Pandemie je sice globálního charakteru, ale prát se s ní musí každý nakonec sám.

Nejde ani tak o rozsah dálniční sítě. Jde o ten rozsah všeho: Čína buduje systémy metra, letišť, VRT, dálnice, přístavy. Ve "velkém" díky propojení všeho co propojit šlo. A mělo to ze začátku "plánovanou ztrátu" a to navzdory tomu, že je tady vysoké mýto, poplatky za vozidla atd. Financování sítě jsem se věnoval vícekrát taky.

Výstavba toho mega spojení v rámci Hong Kongu a Macaa je nakonec dávaná na proplacení HK; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 99#p148899 . Ten na to má. Ta stavba je drahá, ale stojí a další propojení se tam staví. Ano, v tom rozsahu je i cca. 1 tis km dálnic na Taiwanu, který Čína pokládá za svoje území. A pokud se rozhodne ho přičlenit násilím, pravděpodobně to bude ostře odsouzeno, ale nezasáhne nikdo, ovšem pro odpor obyvatelstva na Taiwanu se pak dá očekávat válečný konflikt v oblasti, kde je zřejmé kdo by prohrál. Vojensky Čína vyhraje, ale v celém rozsahu, který chce dosáhnout, by prohrála. Vyvraždit ostrov a pak ho "kolonizovat osídlením jako Tibet" nemá smysl protože Taiwan je již "vystavěný". Čína ale napína svaly v regionu a ostatní státy na to reagují navyšováním rozpočtů pro obranu, i když to podmiňují obavami z KLDR atd. Čína tedy nakonec vede válku s Koreou, Japonskem, Austrálii i NZ a to přes rozvojové agentury všech zemí. O to, kde se postaví který koridor. která dálnice co propojí. Kdo co bude vlastnit, kde co vyrábět. A samozřejmě, japonská agentura JICA kromě toho taky masivně investuje v rozvojovém světě. Je to válka o infrastrukturu ve světě. Prozatím se nedostala do EU a USA, kde je dostatek kapitálu, který to umí udržet v "prostoru". A který ale taky začíná expandovat, protože v USA a EU nevznikají nové projekty v dostatečném rozsahu. To všechno má velký dosah na to, co bude za dalších 10-15 let v ziskovosti sektoru silniční dopravy a stavitelství. Proč to píšu?

Protože čínský segment silniční a dálniční výstavby dosahuje již velkých hodnot. Stoupá urbanizace, prodej vozidel, průmysl a tedy přeprava všeho a všude. V roce 2020 vzrostl o průmysl silniční výstavby a výstavba silnic navzdory Covidu již o 5,2% a dosáhl hodnoty v propočtu 448 mld. USD. Za 5 let pak vzrostl ročním průměrem o 4,2%. :!: Půl bilionu USD vkládá Čína do výstavby silnic, dálnic atd. a do staveb s tím souvisejících; asfaltové obalovny, betonové díly atd. V sektoru pracuje 890 tisíc lidí. Jen v Číně samotné, do toho se nepočítají pracovníci ačkoliv činští, ale pracující v Africe, Chorvatsku, Černé Hoře atd. atd. Psal jsem v tématu k platům, mají slušné mzdy. Odcházejí na půlroku pryč, žijí v "mobilních městech", pracují pomalu denně. Ale posílají peníze domů na chod rodin, na studia atd. To si nešlo uvědomit před 30 lety, že tohle bude realita. Takže, i když dálnice, které tvoří 80% zpoplatněných silnic mají běžnou účetní ztrátu ve výši cca. 50 mld. USD, tak jsou segmenty, které jsou v zisku a při politice "jedna Čína", taky jeden segment. Kolik lidí tady pracujících má peníze v těch společnostech manažující dálnice, budoucí důchody atd. Kolik kapitálu Čína má, když chce. Kdysi, není to tak dávno, je to 1,5 dekády zpátky se investice počítali v desítkách mld. USD ročně. Pak 100 na 2 roky. Takové ty "dotace Pekingu na nové projekty, do celé dopravy". Dnes jen silniční výstavba je za takovou částku. Tady již nástroj Pekingu, který by dával někam peníze nehraje roli. Dnes hraje roli refinancovat úvěr atp. Dálnice nejsou zadarmo a nejsou již levné. Již i Čína staví úseky, kde 1 km stojí ohromné peníze.

V roce 2015 bylo v Číně 125 400 km dálnic. Letos to bude (je; predikce, bude upřesněno) již 156 100 km. To znamená:

:arrow: o 50 000 km víc dle původního plánu
:arrow: o 16 000 km víc dle aktualizovaného plánu

Vyberte si číslo, které chcete. A to jsou desítky až stovky náročných složitých mostů, tunelů atd.

I dnes jsou kritici této výstavby. Již se nedá hovořit o tom, že se to nepostaví a že to způsobí problém v celém světě. Takže slyšíme, jaké jsou ty stavby nekvalitní. Jak padají, jak se neudržují. Jaká to bude časovaná bomba za dalších 30 let. Ano, bude, stejně jak je v USA dnes - již 20 let. Jak je v Německu. V Itálii. Bude i v Číně. Dnes ale ta síť přináší další rozvoj Číny. 4 čínské společnosti se spojili nedávno "do jednoho bloku" a jsou zastoupené v základní organizaci v rámci dálniční výstavby a koridorů pro svět. Ostatně, staví ve světě toho hodně, takže proč by to tak nemělo být? Nepotřebují být v těchto organizacích pro to, že musí, ale proto, že chtějí. A je zájmem Číny mít kvalitní tahy pro nouzové situace. Čína taky již může pozorovat dopady změn klimatu. Když povodně, tak miliony lidí pod vodou. Všechno "ve větším rozsahu. Ale taky i dálniční síť.
chn.JPG
chn.JPG (69.64 KiB) Zobrazeno 14741 x

Tady je video: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 74#p157774 jakých jsou k dispozici stovky. Výstavba dálnice uprostřed ničeho ve složitém terénu. Jak to postaví, jak tam dopraví ty díly, lidi. Je to jiné smýšlení. Kolonizují si vlastní území, odlehčují přetížený východ. Postaví 1-2-3-... ring roady kolem měst. Kolik je potřeba. Postaví 1000 km dálnice přes poušť, protože 100 km nemá smysl. Plány jsou na 4-5-10 let. Ty delší dává Peking, jsou to politické cíle pro provincie. Provincie pak plánuje rozvoj na období střednědlouhé. Technickou asistenci poskytují univerzity, stavební firmy. Jsou jednotkové ceny materiálů. Dnes lze všechno nasimulovat. A simuluje se i to, jaký bude "odpad". Ztráty v hodinách za týden. Špatné počasí. Odměny za dobrý výkon. :!: Proto se celá řada projektů odevzdává načas. Ne, že tam je páska a politici, ale že tam je úvěr a nutno ho platit. A uvolnit kapacity na další projekty. A když je to potřeba, tak sežene více pracovní síly. Vystaví se dílny pro techniku. Udělá se pro cokoliv maximum. Projekt za projektem. Některé tunely razí již železni ní stavební firmy. Dbá se i na ochranu ŽP. Hlavně ale i ty betonárny atp., již tam jsou pro další účely. Asfaltovny pro ulice v budoucích městech. A vždy je % lidí zaměstnáno i z regionů, takže najednou je prax a najednou je práce. Tam jsou oblasti, kde doposud není průmysl a může být. A najednou tam táta od rodiny pracuje na projektu dálnice a vydělá peníze jaké předtím celá jeho generace neviděla. Není pomalu doma, ale může si říct "staví Čínu". Tohle má velký dopad na mladou generaci. U takových projektů si lze vybrat co kdo bude dělat dle zkušeností. Hodiny a hodiny drilu za trenážerama. Kolik řidičů cisteren se uživí. Ty stroje sežerou něco paliva. Ta výstavba je silně technologicky i technicky propracovaná a strojově dobře realizovaná. Co nejpřesněji a nejrychleji. Na člověka se nehledí: bydlíte v buňce s dalšíma iks lidma, se společným zázemím, společný čas jídla. A jak říkám, 95% pracovníků je pracovně půl roku pryč. Ale kdo nechce, ten to nedělá. A tohle si je nutno násobit velkým číslem.

Ten rok 1988 není zase tak dávno: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p174065 . Je to opravdu 32 let.

Nestaví se již 11 tisíc km ročně. Ani se nestaví a nemůže stavět 9 tisíc. Ten průměr klesá, tak jak klesají další možnosti. Na začátku se staví rychle, pro velké možnosti. Ale tady jde již o to, že je překonanej původní cíl.

Za 32 let jsou dnes ale dálnice i v 10- pruhu, i 2 dálnice vedle sebe, i obří MÚK a paralelně vedené VRT k novým letištím. Ano, Čína se prostaví doma možná do krize. Ale ona již staví za stovky mld USD i ve světě. A má vlastní zaměstnance, vlastní technologie. Vlastní kapitál. A vlastní politiku. To jsou jen fakta, která je nutno vnímat a porozumět jim předtím, než kdokoliv chce napsat co bude za dalších 5 let a proč by být mělo.

Já jsem v roce 2012 uvedl že bych se obával, až když by Čína dosáhla v roce 2020 stavu 200 tisíc km dálnic. Tohle číslo Čína nedosáhla, tedy nenastala žádná umělá výstavba. To, že se bude stavět je normální, protože my žijeme. To, že se plánuje a zohledňuje co bylo a co chceme mít neznačí, že když to již máme, tak po dobu výstavby a plnění cílů se náš život nevyvíjel. To je normální pokrok. :ok:

Teď vyvstává otázka, jaký má Čína plánovaný cíl :?: Ale i ten já mezičasem zodpověděl: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 396#p82396

Takže když byl plán jen pro dálnice ve výši 260 mld. USD za posledních 10 let, bavíme se o dalších částce, tedy za 20 let plán proinvestovat jen do státní a národní silniční sítě celkem 1000 mld. USD. To je plán. Je již realizovatelný, když celá silniční a dálniční výstavba má roční obrat 450 mld. USD. A proč to píšu? Právě proto, že když si tohle uvědomíte, tak zjistíte, že Čína staví i mnohonásobně více silnic jako takových. Které nezpoplatňuje. Které podmiňují lokální rozvoj. :!:

V roce 2030 má být v provozu 5,8 mil. km silnic. Z toho 400 tisíc státní silnice a dálnice. Letos je 16 tis km dálnic nad plánem v provozu. To neříká nic o tom, že to bude nad číslem i v roce 2030, protože to jen prozatím značí urychlení některých prací a projektů. Zajímá vás jak je to se silnicemi dnes :?: V roce 2015 bylo v Číně 4,5 mil. km a letos je 5,2 mil. km. Za 5 let se postavilo (v parádních časech pro Čínu, pro zpomalující ekonomiku ale injekce do výstavby) 0,7 mil. km silnic. Za dalších 10 let se má postavit dalších 0,6 mil. km. Proto platí, že následující dekáda již bude o železničničním rozvoji. Ale hlavně: populace Číny stagnuje, aby byla udržitelná jejich výchova, vzdělání, potravinová a energetická bezpečnost a logicky není důvod přidávat další a další silnice.

Jenomže jak lze postřehnout, tak celkových rozsah dálnic se plánoval na nižším čísle, než je již dnes. Jsou tam celkové rozdíly: v tom, jak se upravila klasifikace státních silnic. Dále se mezičasem přečíslila dálniční síť.

V roce 2004 bylo v Číně "jen" 1,9 mil. km silnic. Bylo málo dálnic, málo státních silnic, málo spojovacích a vesnických. To bránilo motorizaci i růstu ekonomiky. Za 16 let od té doby je v Číne ta celá silniční síť v úrovni o 3,3 mil. km větší. Postavilo se víc silnic, než bylo v provozu. :!: :o Ale byl to cíl, že do roku 2020 bude v Číně silniční boom.

Ale ne, Čína nemá ještě stále největší silniční síť na světě. :idea: Dálniční je dálniční. Ale silniční síť mají v USA ještě stále větší. A i když bude mít Čína 1 mil. km silnic nad původní plán, tedy 6,2 mil. km tak ani to jí stačit nebude. USA mají 6,6 mil. km k datu 2014. Zpevněná byla 4,3. A to si teď ještě lze propočítat na rozlohu i obyvatelstvo a tohle ta Čína jednoduše jen tak nedožene. (v USA mají i jíné dálnice, než jen Interstate). Ale rozhodně to USA budují delší dobu, než Čína. Takže to jen na margo čínské velikosti. (data k USA: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p126996 )

Čína má v plánu ministerstva dopravy s cílem v roce 2030 trochu jinou formulaci, než jen plánovaný rozsah dálniční sítě. Formulace zní: každé město s populací nad 200 tisíc obyvatel má mít přístup na činskou národní síť rychlostních tahů. (žádná formulace jako Španělsko aneb EU atd., že do 20, 30 ... minut jízdy atp.). Sama Čína se věnuje modelům pro rok 2030 jak to bude doopravdy v celé dopravě. Co bude dominovat, jaký bude trend, kolik se čeho přepraví a po čem a jaký bude rozsah km.

Samozřejmě, že myslet si lze o tom, co se tam staví a k čemu to je/bude lze ledacos. Já samozřejmě nehodlám tady teď psát za a proti, nedělám to prakticky v žádném státě, snaha je nahlédnout na to co se děje a názor si utvoří každý sám. Tady nejsme na konferenci k žádnému tématu. Čína nedělá nic odlišné, než co se děje v mnoha dalších státech. Finanční model odpovídá politice Číny a hospodářství tam. Je tady mnoho rizik pro Čínu samotnou, ale ta rizika patří k tomu životu a občas je všichni můžeme pocítit i špatná období. Jde o to, jak se pak všechno chová i ve špatných časech a co to udělá s tím ekonomickým prostředím. Když se zahájila výstavba 1. dálnice v Číně, tak na to půjčila peníze Světová banka, která právě kritizovala absenci dálnice v zemi. A dnes Asijská rozvojová banka analyzuje udržitelnost systému údržby v SV části státu v případě nouzové situace a modeluje vícero typů. A prakticky o to jde; ty dálnice i tady sehrávají klíčový význam v evakuačním rozsahu.

O tom, že není v mých silách podrobněji se tady tomu věnovat nemusíte pochybovat. Nejenže to není v časových možnostech, ale nemám již zdaleka takový přehled ani v novém systému číslování a ztrácím se v tom. Pro obraz toho co se staví a jak to napředuje jsem, proto upravil i formu psaní v tématu, abych se mohl věnovat dalším státům. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Přehled toho, co se odevzdalo do provozu v 12/2020, rychlá sumarizace :arrow:

6.12. se do provozu odevzdalo 41 km na tahu S96 Panzhihua-Dali Expressway v provincii Sichuan. Až 81% úseku je vedeno v tunelech a mostech. Nejdelší tunel je Baoding 8,76 km a pak 4,7 km dlouhý Zhongba.

11.12. se do provozu odevzdalo 30 km na tahu Qingjian - Zichang Expressway.

16.12. se do provozu odevzdal 50 km na tahu Xixiang - Zhengba Expressway v provincii Shaanxi. Až 93% vede po mostech a v tunelech.

16.12. se v provincii Yunnan odevzdalo 40 km na tahu Mengzi - Pingbian Expressway. Postavilo se tady 13 tunelů a 34 mostů.

18.12. se do provozu dostalo v provincii Shandong 157 km na tahu Xintai - Taierzhuang Expressway.

18.12. se do provozu dostalo 64 km na tahu G22 Qingdao - Lanzhou Expressway. A to v úseku Laiwu - Tai'an, v parametrech 6- pruhu, z toho 43 km nová výstavba, zbytek rozšíření na 6- pruh. Provincie Shandong tak dosáhla již více než 7300 km dálniční sítě.

19.12. se do provozu dostalo 79 km tahu Chuxiong - Dayao Expressway v provincii Yunnan. Postavilo se 28 tunelů a 140 mostů, což činí 52% trasy.

22.12. se do provozu dostalo 6 dálnic v Zhejiang: spolu 389 km.
- Hangzhou city 2nd Bypass Expressway 149 km, 6- pruh.
- Hangzhou - Shaoxing - Taizhou Expressway, 66 km od Jingling do Kuocang; 8.69 km tunel Dapanshan, 6 km tunel Chenjiashan, 5,6 km tunel Jingling.
- Jiande - Jinhua Expressway v délce 58 km, součást G25 Changchun - Shenzhen Expressway: 7,39 km tunel Jinhuashan.
- Wencheng - Taishun section v délce 56 km, součást G4012 Liyang - Ningde Expressway: 72% trasy jde po mostech a v tunelech; 4,26 km tunel ZHanhou.
- Qiandaohu - Huangshan Expressway v délce 51,4 km, součást G4012 Liyang - Ningde Expressway: 78,5% trasy je vedeno po mostech a v tunelech: jedna z nejvíc panoramatických dálnic v Zhejiang
- Taizhou - Jinhua Expressway Taizhou Connection Line, 9,2 km.

22.12. se do provozu odevzdalo taky 233,5 km 6-pruhu na tahu Tianjin - Shijiazhuang Expressway, v provinciích Hebei a Tianjin.

23.12. se do provozu odevzdalo 50 km na tahu Yulin - Lantian Expressway mezi oblastema Baishui a Huanglong v provincii Shaanxi.

23.12. se do provozu odevzdalo 47 km mezi oblastmi Ankang a Langao v rámci G69 YInchuan - Baise Expressway v provincii Shaanxi. Až 84,5% trasy vede po mostech a v tunelech. Nejdelším tunelem je 4,06 km dlouhý tunel Hejiazhal.

24.12. se do provozu odevzdal 10,3 km dlouhá mostní linka: Nanjing Jiangxingzhou Yangtze River Bridge (Nanjing 5th Yangtze River Bridge), v parametrech 6- pruhu. Úsek zahrnuje 4,4 km mostu a 1,8 km tunelu na překonání řeky Yangtze.

24.12. se do provozu odevzdal i další most nad řekou Yangtze a sice Nanjing Jiajiang Yangtze River Bridge. Spojení nad řekou měří 11,5 km, z toho hlavní most 2,1 km.

25.12. a 26.12. se do provozu odevzdalo dohromady min. 448 km dálnic: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171293187 .

27.12. a 28.12. se do provozu odevzdalo dalších min. 1120 km dálnic: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171310483 .

29.12. a 30.12. se do provozu odevzdalo dalších min. 500 km dálnic: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171340235 .

Dne 31.12. se do provozu odevzdalo bezmála 1000 km dálnic:
Anhui: Chuzhou Ring Expressway: 27 km
Guangdong: S26 Zhongyang Expressway (Kaiping - Yangchun): 82 km
Hainan: S26 Shanhai Expressway (Wuzhishan - Sanya): 56 km
Hunan: S50 Changzhi Expressway (Loudi - Xinhua): 74 km
Sichuan: S3 Chengziyu Expressway (Chengdu - Chongqing): 164 km
Sichuan: S4 Chengyizhao Expressway (Chengdu - Yibin): 157 km
Sichuan: SA3 Chengdu Economic Circle Ring Expressway (Dujiangyan - Pujiang): 101 km
Sichuan: SA3 Chengdu Economic Circle Ring Expressway (Zhongjiang - Deyang): 40 km
Sichuan: G4216 Rongli Expressway (Qianwei - Muchuan): 28 km
Sichuan: G4217 Rongchang Expressway (Shiziping Tunnel area): 24 km
Yunnan: G0613 Xili Expressway (Shangri-La - Lijiang): 125 km
Yunnan: G4216 Rongli Expressway (Yongsheng - Lijiang): 67 km
Yunnan: G5615 Tianhou Expressway (Tengchong - Houqiaozhen): 52 km

Od začátku prosince do 24.12. se do provozu odevzdalo min. 1200 km nových dálnic.
Od 25.12. do 31.12. se do provozu odevzdalo dalších min. 3000 km nových dálnic.

Celkem za prosinec min. 4500 km dálnic v provozu. (pár set km tady není uvedeno) Z toho mnoho dlouhých tunelů a mostů ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady je hezká prezentace k vývoji dálniční sítě, Asian Development Bank Institute, 11/2018

*China’s achievement in infrastructure
*Infrastructure financing model in China
*Empirical analysis: expressway and regional economy in northwestern China

Infrastructure Financing in China :arrow:

https://www.carecinstitute.org/wp-conte ... rn-CHN.pdf

Není tam nic zásadního, co by chybělo ve vlákně, ale je to předse jen zaměření se na vytypovaný problém a jeho opsání ze všech stran.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Provincie Guangxi ohlásila masivní silniční program. Postavit se má mj. 30 nových dálničních tahů/spojení. Financování prací, které se začnou/budou realizovat i další práce v letošním roce hodlá provincie použít 21,43 mld. USD. Délka všech 30 projektů je 2109 km. Dále, koncem letošního roku chce mít provincie v provozu dálniční síť o rozsahu 7300 km. (v roce 2018 to bylo 5563 km)

Výstavba prvních 10 dálnic z tohoto balíku se zahajuje v 03/2021 a mají celkovou délku 551 km, přičemž náklady na jejich výstavbu jsou více než 5 mld. USD.

Gunagxi na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Guangxi

O dálniční se rozvoj se stará Guangxi Expressway Administration Bureau.

Nemám časový prostor pro rozepisování se, to jen pro "ukázku".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se odevzdalo do provozu v 01/2021 min. 1166 km

originál z fóra skyscrapercity.com

1 January
*Gansu: S25 Jingtian Expressway (Jingning - Zhuangluang): 65 km
*Inner Mongolia: S31 Hohe Expressway (Junggar - Shanxi border): 44 km
*Sichuan: S1 Chengwan Expressway (Tongjiang - Wanyuan): 101 km
*Sichuan: G8513 Pingmian Expressway (Jiangyou - Mianyang): 23 km
*Gansu: G75 Lanhai Expressway (Weiyuan - Hadapuzhen ): 105 km, expressway now completed from Lanzhou to ferry terminal to Haikou

6 January
* Fujian: G1517 Puyan Expressway (Mingxi - Lixinzhen): 100 km

10 January
* Yunnan: S8012 Central Yunnan Economic Circle Ring Expressways (Wuding - Xundian): 105 km

13 January
* Yunnan: G5615 Tianhou Expressway (Mojiang - Lincang: 236 km

15 January
* Yunnan: G8512 Jingda Expressway (Jinghong - Menghai): 53 km

16 January
*Guangdong: S1 Guanglian Expressway: 22 km
*Fujian: G1517 Puyan Expressway Zhongxian - Guangping: 48 km

19 January
*Guangdong: S26 Zhongshan-Kaiping Expressway Baisha-Luoken: 24 km

20 January
*Jiangsu: S45 Hangchang Expressway: 25,5 km mezi Yixing a the Zhejiang border
*Yunnan: Silan Expressway: 131,5 km mezi Simao a Lancang

22 January
*Yunnan: S45 Yuanman Expressway: 39 km mezi Yuanjiang a Honghe

25 January
*Guangdong: S8 Guangfozhao Expressway: 13 km mezi Foshan a Sanshui
*Chongqing: Wanzhou-Kaizhou Rapid Road: 11,594 km. Včetně tunelu 9228m Wankai Tunnel, nejdelší tunel v Chongqing.

26 January
*Guangdong: Foshan 1st Ring West Expandion Gaoming Bridge - Fulong Bridge section: 19,65 km
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.3.2021 10:09:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

hezky česky

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

O 2 příspěvky výše je aktualizace dat uvedených km do provozu za 01/2021, čím to o 1/2 stouplo a překonalo tedy 1000 km nových dálnic v provozu.

Co se odevzdalo do provozu v 02/2021: min. 300 km dálnic

originál z fóra skyscrapercity.com

1 February
*Hubei: S43 Xiaohong Expressway: 46 km mezi Xiaochang a Anlu
*Tibet: G4218 Yaye Expressway: 40 km mezi Lhasa Airport a Chalaxiang

3 February
*Gansu: Subei-Shazaoyuan 1st grade highway: 51,3 km

4 February
*Zhejiang: Hangzhou Caihong Rapid Road Fuyang section 17km

6 Feb 2021
*Shanghai: South-North Flyover/Jiyang Road Rapid Road: 8,8 km

8 Feb 2021
*Yunnan: Dakaimen-Jiasa (Dajia) Expressway: 66,7 km
*Yunnan: Nanjian-Jingdong Expressway: 95 km
*Jiangsu: Wuxi Fengxiang Rapid Road: 10,3 km

9 Feb 2021
*Hubei: G59 Hohhot-Beihai Expressway Yidu Yangtse River Bridge: 15,7 km, Yidu Yangtse River Bridge má 1000m hl. rozpětí

10 February2021
*Anhui: Anqing Zhongxin Boulevard Flyover: 6,5 km
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, ...

Co se odevzdalo do provozu v 03/2021: více než 200 km dálnic

1.3.2021
*celkem 62,5 km Xingyi City Loop Expressway, nachází se zde Fenglin Bridge (patrně 12. nejvyšší most na planetě); http://www.highestbridges.com/wiki/inde ... ge_Fenglin

9.3.2021
*celkem 138,7 km tahu Yuanyang-Manhao (Yuanman) Expressway

31.3.2021
*celkem 36,5 km úsek 6-pruhu na tahu Sanbao-Qingshui (Sanqing) Expressway z Qilin do Malong
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.4.2021 8:04:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

další zásadní novinky

:arrow: Mezičasem padlo rozhodnutí, že dálnice Guangzhou - Shenzhen Expressway se zásadně rozšíří a sice ze 6 JP v každém směru jízdy na 10-12 JP v každém směru jízdy. Tato dálnice byla postavená před asi 20 lety. Jde to tah Beijing-Hong Kong-Macao Expressway (Guangshen Expressway), již se začíná projektovat a připravovat. Přestavba uvedeného potrvá odhadem 5 let a náklady mají být ve výši 47,1 mld. juan.

:arrow: Pivovar zachraňuje dálniční společnosti v Guizhou: https://asia.nikkei.com/Spotlight/Caixi ... d-purchase . O způsobu výstavby a míře zadlužování a transformaci dosavadních dluhů jsem psal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p224491 a zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p224442 .

:arrow: Dálnice vybudovaná nad mraky: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -172207025 . Hezké záběry.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.11.2022 19:30:08, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Samozřejmě, že pokud se cokoliv odevzdalo v 02/2021 nebo odevzdá v 03/2021, tak to do patřičných příspěvků zase doplním a pokud ne, tak je třeba i spojím.

Ale pojďme dál, Čína informovala, že koncem roku 2020 bylo v Číne celkem :arrow:

5,2 mil. km silnic, z čeho podíl dálničních tahů tvoří 161 000 km. (o 2 tisíc km víc dle odhadu ze začátku r. 2020)

Přičemž dálnicí jsou již téměř na 100% napojená i města nad 200 tisíc obyvatel. Ještě stále není čínská silniční síť největší na světě, tou je i nadále ta v USA. Připomeňme, že původní cíl Číny bylo postavit do roku 2020 celkem 100 tisíc km expressways. I revizní plány končí u 140 tis km. Takže jsou překonané, ale tomu jsem se věnoval na ex straně v přehledu vlákna: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p224491 .


Co se týče železniční sítě VRT, tak tento rozsah dosáhl hodnoty 37 900 km aneb jinak řečeno VRT již pokrývá 95% měst s populací nad 1 mil. obyvatel.

Nezaostávají ani letecká infrastraktura a výstavba metra. Jsou pryč doby, kdy ve městech byla špína a bahno a nefungovala normální MHD. Jsou pryč doby, kdy by problém dostat se pohodlně a rychle z provincie do provincie. Jsou pryč i doby, kdy byl problém objet větší města a muselo se jít přes přeplněná města.

Technologie a dálnice. Bylo zrušených 487 mýtních stanic aneb bodů. V zemi je 200 mil. uživatelů ETC. Průměrná rychlost provozu se za uplynulých 5 let zvedla o 16%, automatizace mýta se zavedla v 11 provinciích. Letošní rok byl poznačen pandemií, namísto běžných slavností se muselo vše dezinfikovat. Tato opatření jsou platná i nadále, než bude epidemie v Číně zatlačená. Opatření, které jsou v řetězci zajíšťujícím prevenci a kontroly budou nevyhnutně pokračovat. Prérie, lesy, pouště, řeky, jezerní systémy otevírají možnosti pro zpoznávaní Číny, otevírají se brány pro cestovní ruch. Mobilita Číny bude značit do nového desetiletí zcela jiné možnosti, než tomu bylo kdy doposud. Prohlásil prezident Číny.

Zdroj: http://jl.people.com.cn/n2/2021/0214/c3 ... 77799.html

Ještě doplním, že čínská ekonomika sice vykázala nejnižší růst HDP za uplynulých 44 let, ale je to jediná velká ekonomika, která vůbec nějaký růst vykázala a sice v úrovni 2,3% HDP. Pro letošní rok se plánuje růst o dalších více než 6% HDP. V období 03-12/2020 Čína do světa vyvezla 224 mld. masek za 52 mld. USD. A další vybavení za dalších 15 mld. USD. V továrnách na elektroniku, kde je 100% kvalita vzduchu. To jen jako příklad. V čínských městech se rychle obnovil život, prakticky všechno již funguje včetně cestovního ruchu a mobilita. I když jsou kontroly teploty, testuje se, ale život již funguje. Na druhou stranu, obyvatelstvo naslouchá pokynům vládě na všech úrovních. Zprávy ze zahraničí, kde tomu tak není a informace od lidí ze zahraničí pak tomu jen napomáhají , že dobrá opatření jsou hlavním nástrojem jak nejen porážet nemoc, ale jak si taky hospodářsky polepšit. Koncem roku 2020 dokázala Čína od 70. let 20. století vymanit z řad extrémní chudoby celkem 800 mil. lidí.

Ta poslední informace oběhla svět. Jen dodám, že hranice chudoby v Číně je definována jako příjem nižší než 2,3 USD na osobu a den, který je vyšší, než stanovuje Světová banka (1,9 USD). Ale je to zase hluboko pod úrovní 5,5 USD, kterou Světová banka stanovuje jako doporučenou pro země se středním příjmem jako je Čína. Dle tohoto kritéria pak v Číne žije téměr 1/4 populace v chudobě. Spravedlivě se ale dá říct, že kolem 1/5 to je ve většině světa, takže ten pokrok je vzhledem k populaci opravdu enormní.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se odevzdalo do provozu v 04/2021: více než 100 km dálnic

1.4.2021:
*86,4 km dlouhý tah Changning -Baoshan (Changbao) Expressway (oblast Šanghaje)

25.4.2021:
*poslední úsek na tahu Guangzhou-Foshan-Zhaoqing Expressway, úsek měří 8,1 km

30.4.2021:
*prvních 20 km na tahu Hechuan-Anyue Expressway, Chongqing; celá trasa v Chongqing měři 95 km a bude dokončená přiští rok


Zopakuji, že za 3 dekády se odevzdalo do provozu více než 160 000 km dálniční sítě:

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.11.2022 19:30:36, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

Za první 4 měsíce se tedy prozatím odevzdalo do provozu cca. 1800 km dálnic. Doplnil jsem informace k 04/2021. A "zahajuju" 05/2021:

1.5.2021:
*do provozu se odevzdal 63 km severní a východní úsek Wuhan 4th Ring Expressway, tímto krokem se tah dokončil a celkem měří 148 km; má 8+ JP v rámci svých parametrů, zahrnuje v sobě taky nejširší most nad řekou Yangtse (šířka 48m):
CHN.JPG
CHN.JPG (63.42 KiB) Zobrazeno 13814 x
*do provozu se taky uvedlo 6,6 km dlouhé mořské přemostění: Maoming Shuidongwan Cross-sea Bridge:
CHN1.JPG
CHN1.JPG (58.3 KiB) Zobrazeno 13814 x
CHN2.JPG
CHN2.JPG (45.13 KiB) Zobrazeno 13814 x
Dále, ve výstavbě se nachází i MÚK uprostřed moře a to: křižování tahu Hangzhou-Ningbo 2nd Expressway a mostu Jintang:
CHN3.JPG
CHN3.JPG (65.52 KiB) Zobrazeno 13814 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.12.2021 15:46:45, celkem upraveno 2 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Čína

Příspěvek od Mikulik »

Jak se staví v Číně.

https://youtu.be/fKMksI2fVd4
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

9,5 min. video Lhasa-Nyingchi Expressway
po čínsky, ale s anglickými titulkami
https://www.youtube.com/watch?v=2Q6EgCr ... VgsLJ85pyo
400 km a jízda trvá 4 hodiny

tady je ve výstavbě další dálniční tah jak se tam i uvádí:


Jde mi ale o to poslední video. Vypadá to impozantně, ale to si může dovolit jen velká hornatá Čína. Už vidím ten řev všude na západě, jak by tohle všechno překáželo. Krásná příroda a teď ty mega mosty všude. To by neprošlo. A ostatní státy světa nejsou Čína, musejí šetřit, opatrně dualizovat, tunely a mosty staví taky, ale omezeně, třeba ta Kolumbie, které se častěji věnuji, se do toho pustila. Ostatní státy i v regionu, třeba bohaté Japonsko má svůj dálniční plán nastavěn dekády, ale taky rozhodně impozantní stavby, poschodové tahy s pilíři v řekách mezi mrakodrapama ... Pokud vztáhneme ten počet obyvatel a tu rozlohu, tak se dospěje k tomu, že co průměrný stát 5-10 mil., to jednoduše 1 větší dálniční projekt s 500 km a pak se staví dlouhé desítky let ten zbytek. Takhle je k tomu nutno přistupovat. I když nelze Číně upřít tu cílevědomost to všechno postavit a znásobit vývozní i produkční kapacity.

Ještě stále to je asi 9000 obyvatel na 1 km dálnice v rámci základní dálniční sítě.
- Německo má nad 6000 obyvatel
- Španělsko má nad 3000 obyvatel; v tomto pásmu je i Chorvatsko
- i ČR je na tom stále ještě lépe ... a stejně tak i Slovensko

Je faktem, že Británie může závidět, ale to je rozhodnutí Británie mít tu síť menší, nadimenzovanou a preferovanou dlouho jiné varianty a vše dle ekonomiky. Dnes to chybí tu ekonomiku podpořit a tak masivně dualizuji, modernizují ... teoreticky může závidět USA, protože USA mají dobrou silniční síť co se rozsahu týče, ale zestárla :arrow: samotní Číňané ale staví většinu dálnic na 20-25 let, vyjma ty velké mega mosty a dlouhé tunely, tak tam se nešetří, ale to se všechno uvidí, protože i Německo má mosty často staré jen 40-50 let a bourají se, protože jsou v takovém stavu ...

Takže nemusí se to zase až tak nadsazovat, že by to bylo něco nevím co. Dobíhají pouze skluz, pokud chtějí zapadnout mezi vyspělý svět. A budou ho dobíhat dalších 10-20 let. Rozhodně je to perfektní práce s výsledkem, to zase ano. :)

záměrně uvádím jen "dálniční sítě", protože když by se zašlo po zkapacitněné silnice, okruhy tak je to jinde i v Číně, ale i v těch kromě ČR/SR :) a bylo k ještě většímu prospěchu pro EU, kde taky ano EU má méně dálnic než Čína, ale taky má 1/3 rozsah populace a u tohoto konstatování ta Čína až tak nevypadá; ona vypadá tam v tom regionu se vzorem pro svět, ale za dálnice se platí, i v Číně na poplatcích za auta až po mýto a i jinde, kde to staví Čína rychle je to často na čínské půjčky, to není jen Černá Hora, není to tak dávno, co padla čínská nabídka na PPP na chorvatskou A7 - ale Chorvatsko transformovalo dálniční a silniční dluhy a bylo jasně naznačeno, že pokud se znovu rozjede kolotoč těchto investicí, které mají dlouho návratnost, tak to nebude moct být dokončeno, co nevylučuje do budoucna výstavbu A7 - ale vidíte, pohlo se to tam; A7 Novi Vinodolski našel prostor v EU fondech :)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.12.2022 14:22:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je nefunkční, ale jeho odstranění by narušilo smysl vlákna/debaty
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

za květen je prozatím v provozu min. 360 km dálniční sítě; k tomu rychlostní městské silnice a další mosty; co bych běžně psal v jiných státech

1.5. se odevzdalo 63 km dálnic do provozu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 09#p234509 a doplním další důležité úseky:

Dne 28.5. se do provozu odevzdal 43 km tah Baokang - Shennongjia Expressway aneb Baoshen Expressway v provincii Hubei. Jde od G59 u Baokang do Shennongjia. Částečně paralelně vede s VRT Zhengzhou - Chongqing. Celkem se postavilo 26 mostů a 11 tunelů, přičemž tyto objekty tvoří 85% délky trasy, což je vůbec nejvíc v provincii Hubei. :shock:

Fotky:
Obrázek

Obrázek

Dále se ve stejný den 28.5. do provozu odevzdal nejjižnější úsek na tahu S61 Shashi - Gong'an Expressway aneb Shagong Expressway v provincii Hubei. Úsek je dlouhý 27 km a je jižně u řeky Yangtze od Gong'an po tah S88nedaleko hranic s Hunan. Jde o tah paralelní k G55.

Dne 29.5. se do provozu odevzdalo celkem 229 km dálnic v provincii Hebei Xiong'an New Area:*
*Jingxiong Expressway (Beijing - Xiong'an Expressway)mezi hranicí Beijing/Hebei a G18 u Xiong'an: 69 km
*Jingde Expressway (Beijing - Dezhou Expressway): mezi Gu'an a Renqiu: 87 km
*G18 Rongwu Expressway (Rongcheng - Wuhai Expressway), nová trasa severně od stávající G18 od G3 u Bazhou po G4 nedaleko Dingxing: 73 km


bonus:

videa z mostů:
https://www.youtube.com/watch?v=9Uolw3AnT2U (Yachihe, v provozu od 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=tXILBw3BTs0 (Xixihe Bridge Guibi, není dálniční, v provozu od 2001)
https://www.youtube.com/watch?v=8CApaIMzYlI (Qingshuihe, v provozu od 2015)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

To, co si zaslouží extra pozornost, tak to bylo zemětřesení ze dne 21.5. o síle 7,3 v provincii Qinghai a došlo i k poškození na světě nejvýše položené dálnici G0611 Xili Expressway.

https://www.volcanodiscovery.com/earthq ... China.html.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Čína

Příspěvek od Diaľničiar »

s dálnicemi okrajově

Čína, aby udržela ekonomiku i v dalším období, tak zavádí 2 radikální kroky. Ten 1. bude dlouhodobý, ten 2. je "pro dnešní dobu" pro ukázku síly již dnešní Číny. Od udržení ekonomiky závisí i udržení finanční stability mj. i dálniční sítě.

1. čínské rodiny budou moct mít 3 děti :arrow: zpomalí se stárnutí populace a udrží projekt - kterého cílem je posílat obyvatelstvo za prací do jiných částí země a zesilnit spolupráci s Čínou

2. Čína omezila vývoz železa a ve velkém nakupuje dřevo. To má za následek již v dosavadním vývoji produkce materiálů jejich enormní růst na cenách. Čína nyní masivně staví a tímto krokem hodlá mj. dosáhnout stavu, ve kterém se ostatní ekonomiky, které chtějí masivně budovat v tomto buď to omezí aneb zaplatí více peněz, což bude působit mj. i na ceny ropy. Čína vývoz materiálů nezakázala, ona jen omezuje vývoz. Ruda se zpracuje "doma" a doma tak bude i stabilní cena.

V tomto ohledu jen doplním, že dřevo již ve velkém v EU kupují německé firmy a rakouské zase pro změnu navzdory vlastní těžbe nakupuje štěrk. Předpokládá se růst těchto materiálů a ten svůj hodlají zpátky vyvážet. Čína totiž v tomto období omezuje i vývoz kategorie "rare earth", tedy tzv. skupina vzácních zemin. Tohle v kombinaci s lockdownami během pandemie a nedostatkem kontejnerů (pandemie USA, neměl kdo vykládat, pak Suez a dnes EU - omeškání tovaru) způsobilo několikanásobní prodražení pronájmu kontejnerů a vznikla mj. i krize s čipama.

Takhle si Čína představuje udržení obchodních vazeb a odrazení kohokoliv na omezování tohoto prostoru. Již nyní zbytek planety trpí na cenách a nedostatku komodit, z tohoto důvodu se jinde produkuje s přestávkama, kdežto Čína produkuje kontinuálně a může přihazovat pár % navrch.

Čína avizovala, že pro období 2021 - 2025 jí bude postačovat nižší růst HDP, ale taky zpomalí investice na vlastním území. To je zásadní obrat proti dosavadní politice. Cílem této strategie je snížit nadměrné kapacity v některých odvětvích, u kterých již není možnost přesouvat je ani do zahraničí a doma je trh nasycen.

Co se dluhů týče, tak ten čínský roste, ale taky v období 2010 - 2020 Čína půjčila do světa cca. 2000 mld. USD. Čína je dnes vůbec největším věřitelem (ze států) pro země s nízkými příjmy.

Stavební produkce letos zesilní dle plánů o 12,4% proti roku 2020. Ovšem pro další roky až do roku 2025 se počítá s úrovní kolem 6,5% v průměru. To by mělo postačovat plnit politické cíle pro Hedvábní Stezku, Vnitřní mobilitu a udržet investice nad inflací. Stavební segment již tedy nezaznamená další výrazný růst tak jako tomu bylo v uplynulých 20 letech, ovšem tuhle dekádu si udrží svoje pozice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“