Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Vymazal jsem z tématu 5 vlastních příspěvků pro nemožnost nahradit je. Dále jsou zde 4 příspěvky, které nemají aktuální odkazy, ale reagují tak, že to lze z toho pochopit a účelem aktualizace tématu není odstraňovat debaty samotné.
Za uplynulých 10 let má Čína o asi 100 mil. lidí navíc. Ještě stále je nejlidnateějším státem, kterého populace ale začíná stagnovat a stárnout. To vše budou nové ekonomické výzvy, a proto se krátí doba, která značí zásadní proměnu státu. Ta proměna se děje stavebním prvkem, začala se realizací silnic, pokračuje výstavbou nových měst atd. (populace Indie vzrostla o 150 mil. lidí a rozdíl mezi nimi je již "jen" asi 60 mil. lidí).
Takže, tak jak jsem uvedl v těch několika výše uvedených příspěvcích, tak od toho se odrazím. Čína nastartovala jen před pár dekádama výstavbu dálniční sítě. Tuto síť plánovala pro rok 2020 v úrovni 100 tisíc km:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 523#p26523 . Za pár let se zvedl plánovaný rozsah na 140 tisíc km pro rok 2020:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 433#p60433 . Již v roce 2017 byl rozsah sítě v úrovni 136 tisíc km:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p158473 . Ve výše uvedeném příspěvku k dopadům Covidu, ale taky v rámci tématu jsem opsal, že výstavba stojí na modelu PPP řízeným státem a provinciemi, ale na modelu soukromého financování ve dlouhodobých půjčkách. Jsou neustále ve ztrátách a ztráty jsou kompenzovány novou výstavbou, navýšením příjmů. Logicky z toho plyne dotaz, ale jak z toho ven? (ne, to se nedá napsat v jedné větě, ale cestu má Peking promyšlenou; krize tuto situaci komplikují). Jsou tady jednou za rok důležité svátky, při kterých se 1/2 národu zvedne a vydá se na cesty:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p117131 . Tohle letos nebylo a tyto peníze chybí. Je to taky ale ukázka, jak se vystavěla ta mýtní schéma; 50 JP a podobná numera.
Čína oznámila velkou výstavbu nových měst v posledních letech. Nová města = lépe řešená doprava, lépe řešené bydlení, práce a základní služby. Celkem se přestěhuje na 250 mil. lidí, co je tady dole pod videama:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p142953 . To znamená, že se osídlí již vystavěné tepny a bude tady další, navazující provoz. To je 1. část, jak dosáhnout toho, že klesne ztráta zpoplatněných (a na úvěrech založených) dálničních firem.
Ta 2. část znamená, že se v dekádě do 2030 zpomalí tempo rozvoje dálniční sítě (stavební kapacity se přesunou do rychlo železnic, které naopak zesílí na významu), co bude znamenat uvolněné peníze z bank (všeobecně z celkové aktivity bank) a bude možno refinancovat další celé úvěrové zatížení postupně všech dálničních provozovatelů. Zadlužení sice stoupne, ale do delšího období a meziroční ztráty budou klesat.
Ta 3. část přesahuje rámec Číny. To jsou ty offsety ve státech, kde Čína získává nerostní suroviny, ale taky půjčuje těm vládám na projekty a tyto se musejí splácet. To je jak rozvojová pomoc, tak i úvěrová pomoc a ekonomická prosperita (od první chvíle; čínská výstavba z 60-80%, čínské know-how a později čínské přístavy v koncesi a čínský tovar, čínské investice do dalších segmentů atd.). Tak ale stoupnou těm státům příjmy a zvládnou uhradit splátky za výstavbu dálnic a silnic, které by se jinak nikdy nepostavili. Penízky jdou ale do Číny. A v rámci Asie Hedvábní stezka a projekty na čínsko-pákistánský, čínsko-laoský, vietnamský atd. koridor. Dostat se co přístavů asijských sousedů, protože Čína potřebuje expanzi tovaru, stávající přístavy na to již nepostačují. Čína k tomu přistupuje "budovatelsky", to jsou programy na desítky let, ale oni se realizují. Ekonomickou prosperitu chtějí všichni a Čína jim jí umožňuje mít. Války si tady každý stát měl možnost prožít i sám. Aby se Čína mohla rozvíjet, tak umožňuje rozvíjet další, z čeho ale další dobu bude těžit Čína v širším spektru. Je to jednoduše tak a Čína to neustále zesilňuje.
Což značí, že zanikne závislost na výstavbě dálnic.
Nekonal se žádný "čínský problém":
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=55&t=3260 , všechny snahy těch, co kritizují kohokoliv jen aby se nikdo nedíval na neschopnost vlastních jsou k ničemu. Nikdo nezakazuje budovat cokoliv v prostoru kdekoliv. A je nutno přihlédnout na terén, rozlohu i obyvatelstvo. Nekonal se pád světa pro ropu, protože jak jsem tam i napsal, dávno jde doba plynu. Katarský, australský, malajzijský atd. Plyn a nikoliv ropa jako pohon světa. Přeceňuje se její význam. Tím jak se nabírá podíl OZE, tak upadá smysl ropy. A máme tady válku o její cenu, máme tady spíš obchodní válku ve clách atd. Nepochybně je Čína problémem pro mnohé, ale žádný pád Číny se doposud nekonal. Covid jí mohl srazit k zemi, ale nestalo se. Pandemie je sice globálního charakteru, ale prát se s ní musí každý nakonec sám.
Nejde ani tak o rozsah dálniční sítě. Jde o ten rozsah všeho: Čína buduje systémy metra, letišť, VRT, dálnice, přístavy. Ve "velkém" díky propojení všeho co propojit šlo. A mělo to ze začátku "plánovanou ztrátu" a to navzdory tomu, že je tady vysoké mýto, poplatky za vozidla atd. Financování sítě jsem se věnoval vícekrát taky.
Výstavba toho mega spojení v rámci Hong Kongu a Macaa je nakonec dávaná na proplacení HK;
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 99#p148899 . Ten na to má. Ta stavba je drahá, ale stojí a další propojení se tam staví. Ano, v tom rozsahu je i cca. 1 tis km dálnic na Taiwanu, který Čína pokládá za svoje území. A pokud se rozhodne ho přičlenit násilím, pravděpodobně to bude ostře odsouzeno, ale nezasáhne nikdo, ovšem pro odpor obyvatelstva na Taiwanu se pak dá očekávat válečný konflikt v oblasti, kde je zřejmé kdo by prohrál. Vojensky Čína vyhraje, ale v celém rozsahu, který chce dosáhnout, by prohrála. Vyvraždit ostrov a pak ho "kolonizovat osídlením jako Tibet" nemá smysl protože Taiwan je již "vystavěný". Čína ale napína svaly v regionu a ostatní státy na to reagují navyšováním rozpočtů pro obranu, i když to podmiňují obavami z KLDR atd. Čína tedy nakonec vede válku s Koreou, Japonskem, Austrálii i NZ a to přes rozvojové agentury všech zemí. O to, kde se postaví který koridor. která dálnice co propojí. Kdo co bude vlastnit, kde co vyrábět. A samozřejmě, japonská agentura JICA kromě toho taky masivně investuje v rozvojovém světě. Je to válka o infrastrukturu ve světě. Prozatím se nedostala do EU a USA, kde je dostatek kapitálu, který to umí udržet v "prostoru". A který ale taky začíná expandovat, protože v USA a EU nevznikají nové projekty v dostatečném rozsahu. To všechno má velký dosah na to, co bude za dalších 10-15 let v ziskovosti sektoru silniční dopravy a stavitelství. Proč to píšu?
Protože čínský segment silniční a dálniční výstavby dosahuje již velkých hodnot. Stoupá urbanizace, prodej vozidel, průmysl a tedy přeprava všeho a všude. V roce 2020 vzrostl o průmysl silniční výstavby a výstavba silnic navzdory Covidu již o 5,2% a dosáhl hodnoty v propočtu 448 mld. USD. Za 5 let pak vzrostl ročním průměrem o 4,2%.
Půl bilionu USD vkládá Čína do výstavby silnic, dálnic atd. a do staveb s tím souvisejících; asfaltové obalovny, betonové díly atd. V sektoru pracuje 890 tisíc lidí. Jen v Číně samotné, do toho se nepočítají pracovníci ačkoliv činští, ale pracující v Africe, Chorvatsku, Černé Hoře atd. atd. Psal jsem v tématu k platům, mají slušné mzdy. Odcházejí na půlroku pryč, žijí v "mobilních městech", pracují pomalu denně. Ale posílají peníze domů na chod rodin, na studia atd. To si nešlo uvědomit před 30 lety, že tohle bude realita. Takže, i když dálnice, které tvoří 80% zpoplatněných silnic mají běžnou účetní ztrátu ve výši cca. 50 mld. USD, tak jsou segmenty, které jsou v zisku a při politice "jedna Čína", taky jeden segment. Kolik lidí tady pracujících má peníze v těch společnostech manažující dálnice, budoucí důchody atd. Kolik kapitálu Čína má, když chce. Kdysi, není to tak dávno, je to 1,5 dekády zpátky se investice počítali v desítkách mld. USD ročně. Pak 100 na 2 roky. Takové ty "dotace Pekingu na nové projekty, do celé dopravy". Dnes jen silniční výstavba je za takovou částku. Tady již nástroj Pekingu, který by dával někam peníze nehraje roli. Dnes hraje roli refinancovat úvěr atp. Dálnice nejsou zadarmo a nejsou již levné. Již i Čína staví úseky, kde 1 km stojí ohromné peníze.
V roce 2015 bylo v Číně 125 400 km dálnic. Letos to bude (je; predikce, bude upřesněno) již 156 100 km. To znamená:
o 50 000 km víc dle původního plánu
o 16 000 km víc dle aktualizovaného plánu
Vyberte si číslo, které chcete. A to jsou desítky až stovky náročných složitých mostů, tunelů atd.
I dnes jsou kritici této výstavby. Již se nedá hovořit o tom, že se to nepostaví a že to způsobí problém v celém světě. Takže slyšíme, jaké jsou ty stavby nekvalitní. Jak padají, jak se neudržují. Jaká to bude časovaná bomba za dalších 30 let. Ano, bude, stejně jak je v USA dnes - již 20 let. Jak je v Německu. V Itálii. Bude i v Číně. Dnes ale ta síť přináší další rozvoj Číny. 4 čínské společnosti se spojili nedávno "do jednoho bloku" a jsou zastoupené v základní organizaci v rámci dálniční výstavby a koridorů pro svět. Ostatně, staví ve světě toho hodně, takže proč by to tak nemělo být? Nepotřebují být v těchto organizacích pro to, že musí, ale proto, že chtějí. A je zájmem Číny mít kvalitní tahy pro nouzové situace. Čína taky již může pozorovat dopady změn klimatu. Když povodně, tak miliony lidí pod vodou. Všechno "ve větším rozsahu. Ale taky i dálniční síť.
- chn.JPG (69.64 KiB) Zobrazeno 14780 x
Tady je video:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 74#p157774 jakých jsou k dispozici stovky. Výstavba dálnice uprostřed ničeho ve složitém terénu. Jak to postaví, jak tam dopraví ty díly, lidi. Je to jiné smýšlení. Kolonizují si vlastní území, odlehčují přetížený východ. Postaví 1-2-3-... ring roady kolem měst. Kolik je potřeba. Postaví 1000 km dálnice přes poušť, protože 100 km nemá smysl. Plány jsou na 4-5-10 let. Ty delší dává Peking, jsou to politické cíle pro provincie. Provincie pak plánuje rozvoj na období střednědlouhé. Technickou asistenci poskytují univerzity, stavební firmy. Jsou jednotkové ceny materiálů. Dnes lze všechno nasimulovat. A simuluje se i to, jaký bude "odpad". Ztráty v hodinách za týden. Špatné počasí. Odměny za dobrý výkon.
Proto se celá řada projektů odevzdává načas. Ne, že tam je páska a politici, ale že tam je úvěr a nutno ho platit. A uvolnit kapacity na další projekty. A když je to potřeba, tak sežene více pracovní síly. Vystaví se dílny pro techniku. Udělá se pro cokoliv maximum. Projekt za projektem. Některé tunely razí již železni ní stavební firmy. Dbá se i na ochranu ŽP. Hlavně ale i ty betonárny atp., již tam jsou pro další účely. Asfaltovny pro ulice v budoucích městech. A vždy je % lidí zaměstnáno i z regionů, takže najednou je prax a najednou je práce. Tam jsou oblasti, kde doposud není průmysl a může být. A najednou tam táta od rodiny pracuje na projektu dálnice a vydělá peníze jaké předtím celá jeho generace neviděla. Není pomalu doma, ale může si říct "staví Čínu". Tohle má velký dopad na mladou generaci. U takových projektů si lze vybrat co kdo bude dělat dle zkušeností. Hodiny a hodiny drilu za trenážerama. Kolik řidičů cisteren se uživí. Ty stroje sežerou něco paliva. Ta výstavba je silně technologicky i technicky propracovaná a strojově dobře realizovaná. Co nejpřesněji a nejrychleji. Na člověka se nehledí: bydlíte v buňce s dalšíma iks lidma, se společným zázemím, společný čas jídla. A jak říkám, 95% pracovníků je pracovně půl roku pryč. Ale kdo nechce, ten to nedělá. A tohle si je nutno násobit velkým číslem.
Ten rok 1988 není zase tak dávno:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p174065 . Je to opravdu 32 let.
Nestaví se již 11 tisíc km ročně. Ani se nestaví a nemůže stavět 9 tisíc. Ten průměr klesá, tak jak klesají další možnosti. Na začátku se staví rychle, pro velké možnosti. Ale tady jde již o to, že je překonanej původní cíl.
Za 32 let jsou dnes ale dálnice i v 10- pruhu, i 2 dálnice vedle sebe, i obří MÚK a paralelně vedené VRT k novým letištím. Ano, Čína se prostaví doma možná do krize. Ale ona již staví za stovky mld USD i ve světě. A má vlastní zaměstnance, vlastní technologie. Vlastní kapitál. A vlastní politiku. To jsou jen fakta, která je nutno vnímat a porozumět jim předtím, než kdokoliv chce napsat co bude za dalších 5 let a proč by být mělo.
Já jsem v roce 2012 uvedl že bych se obával, až když by Čína dosáhla v roce 2020 stavu 200 tisíc km dálnic. Tohle číslo Čína nedosáhla, tedy nenastala žádná umělá výstavba. To, že se bude stavět je normální, protože my žijeme. To, že se plánuje a zohledňuje co bylo a co chceme mít neznačí, že když to již máme, tak po dobu výstavby a plnění cílů se náš život nevyvíjel. To je normální pokrok.
Teď vyvstává otázka, jaký má Čína plánovaný cíl
Ale i ten já mezičasem zodpověděl:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 396#p82396
Takže když byl plán jen pro dálnice ve výši 260 mld. USD za posledních 10 let, bavíme se o dalších částce, tedy za 20 let plán proinvestovat jen do státní a národní silniční sítě celkem 1000 mld. USD. To je plán. Je již realizovatelný, když celá silniční a dálniční výstavba má roční obrat 450 mld. USD. A proč to píšu? Právě proto, že když si tohle uvědomíte, tak zjistíte, že Čína staví i mnohonásobně více silnic jako takových. Které nezpoplatňuje. Které podmiňují lokální rozvoj.
V roce 2030 má být v provozu 5,8 mil. km silnic. Z toho 400 tisíc státní silnice a dálnice. Letos je 16 tis km dálnic nad plánem v provozu. To neříká nic o tom, že to bude nad číslem i v roce 2030, protože to jen prozatím značí urychlení některých prací a projektů. Zajímá vás jak je to se silnicemi dnes
V roce 2015 bylo v Číně 4,5 mil. km a letos je 5,2 mil. km. Za 5 let se postavilo (v parádních časech pro Čínu, pro zpomalující ekonomiku ale injekce do výstavby) 0,7 mil. km silnic. Za dalších 10 let se má postavit dalších 0,6 mil. km. Proto platí, že následující dekáda již bude o železničničním rozvoji. Ale hlavně: populace Číny stagnuje, aby byla udržitelná jejich výchova, vzdělání, potravinová a energetická bezpečnost a logicky není důvod přidávat další a další silnice.
Jenomže jak lze postřehnout, tak celkových rozsah dálnic se plánoval na nižším čísle, než je již dnes. Jsou tam celkové rozdíly: v tom, jak se upravila klasifikace státních silnic. Dále se mezičasem přečíslila dálniční síť.
V roce 2004 bylo v Číně "jen" 1,9 mil. km silnic. Bylo málo dálnic, málo státních silnic, málo spojovacích a vesnických. To bránilo motorizaci i růstu ekonomiky. Za 16 let od té doby je v Číne ta celá silniční síť v úrovni o 3,3 mil. km větší. Postavilo se víc silnic, než bylo v provozu.
Ale byl to cíl, že do roku 2020 bude v Číně silniční boom.
Ale ne, Čína nemá ještě stále největší silniční síť na světě.
Dálniční je dálniční. Ale silniční síť mají v USA ještě stále větší. A i když bude mít Čína 1 mil. km silnic nad původní plán, tedy 6,2 mil. km tak ani to jí stačit nebude. USA mají 6,6 mil. km k datu 2014. Zpevněná byla 4,3. A to si teď ještě lze propočítat na rozlohu i obyvatelstvo a tohle ta Čína jednoduše jen tak nedožene. (v USA mají i jíné dálnice, než jen Interstate). Ale rozhodně to USA budují delší dobu, než Čína. Takže to jen na margo čínské velikosti. (data k USA:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p126996 )
Čína má v plánu ministerstva dopravy s cílem v roce 2030 trochu jinou formulaci, než jen plánovaný rozsah dálniční sítě. Formulace zní: každé město s populací nad 200 tisíc obyvatel má mít přístup na činskou národní síť rychlostních tahů. (žádná formulace jako Španělsko aneb EU atd., že do 20, 30 ... minut jízdy atp.). Sama Čína se věnuje modelům pro rok 2030 jak to bude doopravdy v celé dopravě. Co bude dominovat, jaký bude trend, kolik se čeho přepraví a po čem a jaký bude rozsah km.
Samozřejmě, že myslet si lze o tom, co se tam staví a k čemu to je/bude lze ledacos. Já samozřejmě nehodlám tady teď psát za a proti, nedělám to prakticky v žádném státě, snaha je nahlédnout na to co se děje a názor si utvoří každý sám. Tady nejsme na konferenci k žádnému tématu. Čína nedělá nic odlišné, než co se děje v mnoha dalších státech. Finanční model odpovídá politice Číny a hospodářství tam. Je tady mnoho rizik pro Čínu samotnou, ale ta rizika patří k tomu životu a občas je všichni můžeme pocítit i špatná období. Jde o to, jak se pak všechno chová i ve špatných časech a co to udělá s tím ekonomickým prostředím. Když se zahájila výstavba 1. dálnice v Číně, tak na to půjčila peníze Světová banka, která právě kritizovala absenci dálnice v zemi. A dnes Asijská rozvojová banka analyzuje udržitelnost systému údržby v SV části státu v případě nouzové situace a modeluje vícero typů. A prakticky o to jde; ty dálnice i tady sehrávají klíčový význam v evakuačním rozsahu.
O tom, že není v mých silách podrobněji se tady tomu věnovat nemusíte pochybovat. Nejenže to není v časových možnostech, ale nemám již zdaleka takový přehled ani v novém systému číslování a ztrácím se v tom. Pro obraz toho co se staví a jak to napředuje jsem, proto upravil i formu psaní v tématu, abych se mohl věnovat dalším státům.